Verhuisd => nieuwe HT indeling

Gestart door SpeedyAndré, juli 6, 2004, 23:49:32

Vorige topic - Volgende topic

Harry HT

Je plaatje heb ik met Paint even aangepast, volgens mij ziet het straks er ongeveer zo uit.

De rode wand is de wand die je voor de trap geplaatst kan worden, deze loopt door om de loze ruimte links naast je fronts te verwijderen.

@Patrick: weer een G erbij, Gelijke wanden  :)

Succes,

Harry
De mooiste
HT & DVD links verzameld

Quote about Being There (1979) "Yes. In the garden, growth has it seasons. First comes spring and summer, but then we have fall and winter. And then we get spring and summer again."

Niet actief

Citaat van: Harry HT op oktober  7, 2004, 10:15:11
De rode wand is de wand die je voor de trap geplaatst kan worden, deze loopt door om de loze ruimte links naast je fronts te verwijderen.
Harry

Toch zou ik die loze ruimte niet zomaar afschrijven, Harry.
Je kunt er een paar doeltreffende paneelabsorbers in kwijt.....

SpeedyAndré

Joepie, er komen weer mooie ideetjes opborrelen  :D

Zo'n dubbele wand lijkt mij wel wat, wellicht kan ik de deur (opdek) 'modificeren'  ;D
De muur door laten lopen vind ik zonde, want dan vervalt een ruimte van bijna 3x3m.

De ventilator rechts boven wil ik verplaatsen naar de ruimte onder de trap, het deel net voor de betonnen paal zou wel dicht gemaakt kunnen worden (evt. met deur).

Links kun je zien dat je een meter verliest als je de muur zou doortrekken en je komt een dwars muurtje tegen, waar de sponning van de (verdwenen) deur tegenaan zit.
De trap op dit plaatje zit nl. naast het huis, de gele trap is inpandig.

Als we toch plaatjes aan het bewerken zijn, 'dit is geen wand' mag weg, incl. de lijn waar het bij staat en de schuifwand komt er niet, misschien hang ik daar een gordijn op.

André  8)

P.S.

Nu ik toch met 'geluid' bezig ben, in 2 slaapkamers zijn kunststof 'decorpanelen' geplaatst tegen een onderlinge scheidingsmuur van gipsblokken.
Dit geheeel blijkt van geen kant geluid te isoleren, daarom wil ik e.e.a. aanpassen.
Ik denk dat ik kan volstaan met 1 kant van de muur, hier wil ik de panelen weer af halen en er 'iets' tegenaan monteren dat wel goed (stem)geluid isoleert.
Wat zou ik hier kunnen gebruiken, hetzelfde idee als bij het souterrain, of werkt dat niet met zo'n muur?

Het onderste gat zat er al in bij de aankoop, hier kon geloof ik een treintje doorheen  ::)
Je kunt hier goed zien dat de muur dun en slap is ....
Northstar Extremo CD+dac, Soundaware D100 pro, Monster Sigma 2K, Sphinx PJ8, Aragon Palladium, Infinity Renaissance 90, Xtc + NBS Statement III powercords, Straightwire Virtuoso,
Onkyo Tx-RZ830, Panasonic DMR-UBS80, Oppo Udp-203 + Bdp-83, Shield 4K, HDfury Vertex 2, Google TV 4K +ultra, Toshiba HD-XE1, PS3, PS4 Pro +VR, PS5+VR2, Infinity Kappa center B, 4x Kappa Video II, 4x Oreus (height), SVS PB12ISD, Sony Vpl-XW5500,  Harmony Elite + Companion, TX-P42U10E, LG UJ620V, VU+ Uno 4K SE, Zidoo Z9S+UHD3000, 50TB in DS1515+, Sony MDR-HW700 (9.1), WH-1000MX3

patrick_vdb

Hi Andre,

He, ik dacht juist dat het om die gele trap ging ;D Die ruimte van 3x3 is natuurlijk wel een mooie plaats om de apparatuur te plaatsen, mooi buiten de luisterkring :)

Wat betreft het isoleren van de slaapkamermuur......is deze slaapkamer een naastgelegen ruimte van de luisterruimte? Zomaar een mechanisch ontkoppelde voorzetwand maken tbv geluidsisolatie zal in de meeste gevallen weinig uitmaken als er voor de rest geen adequate maatregelen genomen worden...

mvrg

Patrick

bmateijsen

Citaat van: patrick_vdb op oktober  8, 2004, 08:01:09
Hi Andre,

He, ik dacht juist dat het om die gele trap ging ;D Die ruimte van 3x3 is natuurlijk wel een mooie plaats om de apparatuur te plaatsen, mooi buiten de luisterkring :)

Dat was precies wat mij even te binnen schoot... prachtige ruimte om alles ontkoppeld en weg van de muzikale energie te zetten..

Groet Bjorn

blue-eyes

Citaat van: patrick_vdb op oktober  8, 2004, 08:01:09
Hi Andre,

Die ruimte van 3x3 is natuurlijk wel een mooie plaats om de apparatuur te plaatsen, mooi buiten de luisterkring :)

mvrg

Patrick

Het nadeel hiervan is de lengte van de LS kabels? Of de lengte (je hebt toch monoblocken?) van de interlink (XLR?).
Speakers: Front: WB Vector, rear: WB Vertex, center: WB Fulcrum 650, 2 * Velodyne DD15, Atmos: Revel W783; Versterker / processor: Lyngdorf MP40, Lyngdorf MXA-8400, Lyngdorf SDA2400; Bron: Auralic Aries G1, Apple TV 4k, Oppo UPD-203, Zidoo Z3000 PRO; Kabels: HDMI: Audioquest Vodka / Carbon, LS: Audioquest, USB: Audioquest Coffee, XLR: Linn, DHZ, Stroomvoorziening: Audioquest, Belden, Supra, Furutech; TV: Sony KD-75XE9005; Data: 2 * Synology 19" RS818+; Rack: DHZ;

bmateijsen

Lijkt me beter om de monoblokken in te zetten... en XLR te gebruiken, maar volgens mij doet Andre dat al...

Groet Bjorn

SpeedyAndré

Even voor de duidelijkheid:
De gele trap wil ik af kunnen sluiten, zodat de rest van het huis niet hoeft mee te genieten van de muziek :)
Onder de andere trap zou inderdaad een deel van de set kunnen komen, maar ik ben geen voorstander van lange speakerkabels en die heb ik dan voor de rechter speaker nodig, ik denk aan zo'n 3-4m.
Juist daarom heb ik monoblokken en gebalanceerde kabels ;)

Het 'hok' van 3x3m kwam ter sprake bij het doortrekken van de muur die voor de gele trap komt, want dan onttrek je de 2e trap aan het zicht.
De breedte van 6m bij de speakers ben ik daardoor ook kwijt en dat was juist zo mooi, omdat ik een scherm tussen de speakers wil hangen.
Hiervoor heb ik tussen de speakers minimaal 2m nodig, 2,4m kan ook nog.
Onder de 2e trap kan de set wel komen, maar eigenlijk wil ik deze wel in zicht hebben vanwege de IR remote voor de cdspeler en pre.

De 2 slaapkamers grenzen aan elkaar en ik wil het onderlinge gezaag graag dempen  ;D

André  8)
Northstar Extremo CD+dac, Soundaware D100 pro, Monster Sigma 2K, Sphinx PJ8, Aragon Palladium, Infinity Renaissance 90, Xtc + NBS Statement III powercords, Straightwire Virtuoso,
Onkyo Tx-RZ830, Panasonic DMR-UBS80, Oppo Udp-203 + Bdp-83, Shield 4K, HDfury Vertex 2, Google TV 4K +ultra, Toshiba HD-XE1, PS3, PS4 Pro +VR, PS5+VR2, Infinity Kappa center B, 4x Kappa Video II, 4x Oreus (height), SVS PB12ISD, Sony Vpl-XW5500,  Harmony Elite + Companion, TX-P42U10E, LG UJ620V, VU+ Uno 4K SE, Zidoo Z9S+UHD3000, 50TB in DS1515+, Sony MDR-HW700 (9.1), WH-1000MX3

patrick_vdb

Hi Andre,

Even een vraag, wil je serieuze geluidsisolatie of denk je met minder (lees....geluiden vanuit de luisterkamer hoorbaar door het hele huis is acceptabel) ook genoegen te nemen?

mvrg

Patrick

SpeedyAndré

Citaat van: patrick_vdb op oktober  8, 2004, 22:20:26
Hi Andre,

Even een vraag, wil je serieuze geluidsisolatie of denk je met minder (lees....geluiden vanuit de luisterkamer hoorbaar door het hele huis is acceptabel) ook genoegen te nemen?

mvrg

Patrick

Ik denk momenteel aan het laatste, dat is de situatie die ik had toen de muren in het souterrain nog overeind stonden en het systeemplafond erin zat.
Toen had ik tussen de gele trap en de set nog een muur van gipsblokken, terwijl het geluid nu direct via de (houten) trap naar boven kan en dus ook naar de 1e etage.
Het te bouwen wandje met dempend materiaal is hopelijk afdoende, deze loopt door tot aan het (systeem)plafond.

André  8)

patrick_vdb

Hi Andre,

Citaat van: SpeedyAndré op oktober  9, 2004, 00:52:27
Ik denk momenteel aan het laatste, dat is de situatie die ik had toen de muren in het souterrain nog overeind stonden en het systeemplafond erin zat.

Ik meen mij te herinneren dat ook in de 'oude' situatie het geluid nog naar de boven gelegen kamer doordrong. Er was toen wel al een gedeelte van het systeemplafond verwijdert maar goed...deze zal niet verantwoordelijk zijn voor een goede isolatie in voornamelijk de lagere regionen. Al met al moet je dus afvragen of het de moeite waard zal zijn, zomaar ergens een dempend wandje neerzetten voor geluidsisolatie haalt in de meeste situaties niets tot nauwelijks iets uit...

mvrg

Patrick

SpeedyAndré

Het souterrain hoeft echt niet totaal geluidsdicht te worden, in de oude situatie kon ik het volume flink open zetten zonder dat het boven hinderlijk was.
Nu is dat wel anders, omdat alleen de trap nog een scheiding vormt met de rest van het huis.
Daarom wil ik beginnen met de trap.
Ik kan me wel voorstellen dat nu meer geluid via het plafond weg lekt, omdat dit in de oude situatie beperkt was tot een kleiner deel van zo'n 3x6 m2.
Nu hoor je duidelijk dat het geluid via de trap komt, dus daar begin ik zowiezo mee :)
Heb ik na deze ingreep nog steeds veel lekken, dan ga ik boven het systeemplafond materiaal aanbrengen, welk spul het beste is weet ik nog niet.
Ik kan aan een hoeveelheid houtwolcementplaten komen, die zijn denk ik wel geschikt voor de trap :)

André  8)

patrick_vdb

Hi Andre,

Ik had al begrepen dat het niet totaal geluidsdicht hoeft te worden, en met het isoleren van het trapgedeelte was dat ook niet gelukt. Maar juist omdat het niet geluidsdicht hoeft te zijn kun je overwegen in hoeverre je het geluidsisolerend gaat aanpakken of juist akoestiek-verbeterend (en daarmee elke isolatie van geluid als winst ziet), want beide vereisen een compleet andere aanpak ;)

Dat de ruimte nu groter is maakt overigens niet zo veel uit voor het weglekken via het plafond, zit het eenmaal in het plafond dan zit het in de betonconstructie en dan loopt flankerend geluid net zo lekker via de muren.

Mvrg

Patrick

SpeedyAndré

Op pagina 2 van dit topic staan foto's van de deurposten en de raampjes erboven, hier kun je goed zien dat het 'plafond' volledig geïsoleerd is met dikke piepschuim platen, ook de steunbalken zijn beplakt.
De eerdere test in de kleinere kamer heb ik uitgevoerd toen het systeemplafond al grotendeels weg was.
Als ik al lekken heb, dan zou contactgeluid via de muren voor de hand liggen, ware het niet dat de betonnen bak los ligt t.o.v. de rest van het pand ;)

Rondom houdt de betonrand op waar het systeemplafond is bevestigd, daarboven kijk je feitelijk op de rand van de betonnen bak en de isolatie die er achter zit is zichtbaar.
Alleen aan de trapzijde is er een verbinding met de bestaande buitenmuur en hier komt juist een wand voor  ;D

André  8)

patrick_vdb

Hi Andre,

Aan de hand van de foto's wordt mij vrij weinig duidelijk waar de 'betonnen bak' wel en niet ophoudt, hoe het in verbinding staat met de fundering van het huis, of het onder of naast het huis ligt etc etc...Maar als ik het dus goed begrijp ligt de betonnen bak geheel los van de rest van het huis muv aan de trapzijde waar er een verbinding is met de bestaande buitenmuur? En die verbinding staat toevallig in verbinding met de vloer van de betonnen bak..... ;)

Maar goed, het ging jouw niet om complete geluidsisolatie dus daar hoeven we het ook niet over te hebben. Ik probeer alleen mee te geven dat een geluidsisolerende constructie totaal iets anders is dan een constructie ten behoeve van akoestische verbetering, sterker nog beiden hoeven niet eens goed samen te werken. Omdat een totale geluidsisolatie niet noodzakelijk is kun je dus ook richten op een constructie die ten eerste akoestisch verbeterd en als pluspunt de vrije doorvoer naar boven afsluit....twee vliegen in een klap....aan jouw hoe je het wilt invullen ;)

mvrg

Patrick

SpeedyAndré

Ok, dan maak ik gewoon nog een paar plaatjes  ;D

Hier heb ik 2 wanden afgebeeld die beide 'los' staan, maar wel onderling zijn verbonden.
De betonnen vloer zit aan deze muren vast, het laminaat ligt op piepschuim platen, waarop plastic en hierop weer zachtboard platen.
Overigens lijkt het erop dat er geen directe verbinding zit tussen de betonnen muur achter de gele trap en de buitenmuur, deze verspringen nl. t.o.v. elkaar.
Bij elkaar opgeteld lijkt het erop dat het souterrain maar weinig starre verbindingen heeft met het huis ;)

Het combineren van een akoestische verbetering met de afsluiting van de trap is natuurlijk het ultieme wat je kunt bereiken, ik hoop dat iemand hier wat meer over kan vertellen, want ik ben geen bouwkundige  ::)
Eerst wil ik zichtbaar maken of er uberhaupt sprake is van akoestische problemen, want eigenlijk ben ik nu al erg tevreden over de zeer korte galmtijd en het feit dat er niets mee resoneert wanneer ik hard speel.
Dit gecombineerd met het ontbreken van geluiden van buitenaf maakt mij erg gelukkig  ;D

André  8)

patrick_vdb

Hi Andre,

Weinig starre verbindingen zijn nog altijd ideale geluidstransmittors....het is niet de hoeveelheid verbinding dat telt maar het feit dat er een verbinding is ;) Energie (van het geluid) zoekt de weg van de minste weerstand...als dat toevallig deze verbinding blijkt te zijn laat de rest zich natuurlijk gemakkelijk voorspellen ::)

Maar we gaan uit van de goede situatie waarin een minimum van geluidsisolatie nodig is.....dan zou ik absoluut kijken naar een akoestische verbetering als dat nodig blijkt te zijn ipv geluidsisolerend als main-objective te stellen. Alhoewel je pas echt kunt zeggen wat er veranderd moet worden en of er uberhaupt iets veranderd moet worden op moment dat je de ruimte meet kun je toch Toine al eens contacteren voor wat ideeen omtrent een 'akoestisch verantwoord' muurtje.

Mvrg

Patrick

SpeedyAndré

Eerst maar eens vaststellen met metingen hoe de akoestiek nu is, hopelijk bevestigt dat mijn eigen ervaring  ;D
Dan bepalen wat de wand voor functie krijgt, zowiezo het trapgat goed afsluiten en indien nodig de akoestiek aanpassen, waarbij de ontstane opbergruimte achter de wand ook aborbers e.d. zou kunnen herbergen :)
Vervolgens een beetje brainstormen over de ventilator (verplaatsen en ontkoppelen van de buizen) en evt. onder de 2e trap een (open?) berging maken.
Als we dan toch bezig zijn, wil ik weten of het huidige systeemplafond mag blijven, of dat een andere uitvoering mooier/beter is.
Ook moet de lange wand nog afgewerkt worden, want ik heb nu uitzicht op 2 stroken beton tussen de stucklaag  ::)
Vervolgens bekijk ik wat ik met de vloer ga doen, met een beetje extra laminaat kan alles van voor naar achteren in dezelfde richting gelegd worden.

De kleur van de wanden (en systeemplafond) is nu nog wit, ik vraag me af in hoeverre dat nadelig is voor de projectie, aangezien de ruimte geheel verduisterd kan worden.
Er is ruimte om de projector een stuk boven het systeemplafond te bevestigen, wellicht is dat gunstig voor het te dempen ventilatorgeluid en kan ik zelfs een hushbox o.i.d. aansluiten op de bestaande afzuigkanalen  ;)
Er is nog zat te doen zo te lezen  :D

André  8)

patrick_vdb

Hi Andre,

Nu is het idd ook behoorlijk moeilijk om te voorspellen wat een wandje gaat doen met de akoestiek en daar dus al rekening mee te houden tijdens de constructie ervan. Wellicht is het idd beter om eerst de wand te plaatsen met het doel wat je voor ogen hebt, de ruimte verder te gaan inrichten en dan pas te gaan meten om zodoende ook precies te weten waar de eventuele knelpunten liggen.

mvrg

Patrick

SpeedyAndré

Ik denk eigenlijk dat dit stukje wand niet zo gek veel zal doen met de akoestiek, omdat hij vrij ver van de front speakers komt en bovendien geen eerste reflecties hoeft te verwerken.
Bij een surround opstelling speelt de wand wel een rol natuurlijk, maar zover ben ik nog lang niet  :-\

André  8)

patrick_vdb

Hi Andre,

Citaat van: SpeedyAndré op oktober 12, 2004, 21:04:24
Bij een surround opstelling speelt de wand wel een rol natuurlijk, maar zover ben ik nog lang niet  :-\

Wellicht het grote verschil tussen ons, jij denkt in stereo, ik in surround 8)

Indien aan de overzijde van het trapgat een muur staat maak je de ruimte iig meer symetrisch met het plaatsen van een wand...alleen nog zoeken naar een wand met (ongeveer) dezelfde absorptie of reflectiewaarde.

Mvrg

Patrick

SpeedyAndré

Een vergelijkbare reflectiewaarde wordt lastig, een vergelijkbare absorptiewaarde al helemaal  ;D
De overstaande muur is nl. van beton met een stuclaag erop, achter deze muur ligt grond.
De nieuwe muur (met deur naar de trap) wordt 2,7m breed, dus invloed oefent hij zeker wel uit op de akoestiek.
Ik vraag me trouwens af wat de bestaande muur achter de trap doet, deze is vergelijkbaar met de overstaande muur.
Alleen voor hoog en midden zal de nieuwe muur volgens mij merkbare invloed hebben, het laag zet hem toch wel in beweging (als hij maar stil beweegt  :P ).
Heeft Thingman niet een paar ideetjes om zo'n muur op een verantwoorde manier te construeren?

André  8)

blue-eyes

Voor weinig geld komt hij langs. Kan hij je veel beter van dienst zijn.
Speakers: Front: WB Vector, rear: WB Vertex, center: WB Fulcrum 650, 2 * Velodyne DD15, Atmos: Revel W783; Versterker / processor: Lyngdorf MP40, Lyngdorf MXA-8400, Lyngdorf SDA2400; Bron: Auralic Aries G1, Apple TV 4k, Oppo UPD-203, Zidoo Z3000 PRO; Kabels: HDMI: Audioquest Vodka / Carbon, LS: Audioquest, USB: Audioquest Coffee, XLR: Linn, DHZ, Stroomvoorziening: Audioquest, Belden, Supra, Furutech; TV: Sony KD-75XE9005; Data: 2 * Synology 19" RS818+; Rack: DHZ;

patrick_vdb

Hi Andre,

Citaat van: SpeedyAndré op oktober 16, 2004, 10:09:33
Alleen voor hoog en midden zal de nieuwe muur volgens mij merkbare invloed hebben, het laag zet hem toch wel in beweging (als hij maar stil beweegt  :P ).

Alles heeft een eigen resonantiefrequentie en is dus in beweging te krijgen ;D

Anyway, ook voor het laag zal een muur merkbare invloed hebben, sterker nog...je kunt het laag 'tunen' met de muur 8)

mvrg

Patrick

Niet actief

Citaat van:
Heeft
b]Thingman[/b] niet een paar ideetjes om zo'n muur op een verantwoorde manier te construeren?
André  8)

Zoveel ideetjes André, maar omdat ik geen waarzegger ben kan ik niet inschatten welke 9 van elke 10 mag afvallen....
Toine.