Verhuisd => nieuwe HT indeling

Gestart door SpeedyAndré, juli 6, 2004, 23:49:32

Vorige topic - Volgende topic

SpeedyAndré

Citaat van: Harry HT op januari 16, 2005, 00:43:06
Vloerverwarming? ::)

Gegroet,

Harry

Tja, da's een aardige ingreep en de vloer komt wat hoger te liggen  ::)
Ik heb er wel naar gekeken, maar dat zou betekenen dat alles de ruimte uit moet en da's in de winter geen optie  :-\
Bovendien vraag ik me af wat ik dan met het laminaat moet, dit ligt op hardboard platen met daaronder piepschuim en nog een laag plastic hier tussen.
De radiator gaat een klein convectortje vervangen en dan is het werk (en de kosten  :D ) wel te overzien ;)

André  8)
Northstar Extremo CD+dac, Soundaware D100 pro, Monster Sigma 2K, Sphinx PJ8, Aragon Palladium, Infinity Renaissance 90, Xtc + NBS Statement III powercords, Straightwire Virtuoso,
Onkyo Tx-RZ830, Panasonic DMR-UBS80, Oppo Udp-203 + Bdp-83, Shield 4K, HDfury Vertex 2, Google TV 4K +ultra, Toshiba HD-XE1, PS3, PS4 Pro +VR, PS5+VR2, Infinity Kappa center B, 4x Kappa Video II, 4x Oreus (height), SVS PB12ISD, Sony Vpl-XW5500,  Harmony Elite + Companion, TX-P42U10E, LG UJ620V, VU+ Uno 4K SE, Zidoo Z9S+UHD3000, 50TB in DS1515+, Sony MDR-HW700 (9.1), WH-1000MX3

Niet actief

Citaat van: SpeedyAndré op januari 15, 2005, 20:02:56
Overigens schat ik in dat ik de radiator 'tussen' de speakers kwijt kan, dus zo dramatsch zal de invloed op het geheel niet zijn  ::)
Wat wel mee telt, is dat ik vanuit de hotspot uit kijk naar de radiator, vandaar dat ik het uiterlijk niet onbelangrijk vind  ;D
Vandaar dat ik denk aan een omkasting, die uiteraard donker van kleur moet zijn en tegelijk akoestisch zo weinig mogelijk invloed heeft.
Ik zou zelfs kunnen denken aan een soort integratie van de omkasting en het projectiescherm, omdat ze even breed zijn en het scherm toch een omranding zou krijgen.
André  8)

Hoi André,

Ik denk dat de enige akoestische functie voor de omkasting kan zijn dat deze werkt als diffuser, of -- iets minder ambitieus --  als oppervlak met geluidsverstrooiende eigenschappen. Als je dan toch speciaal een kast maakt, maak er dan iets meer werk van door een echt diffusief oppervlak mee te geven aan de bekasting. Ik denk ook dat het optisch het mooiste zal zijn wanneer die omkasting samen met die voor het projectiescherm 1 geheel wordt.

De reden dat de omkasting zomaar niet als basstrap kan worden gebouwd is simpel: hiervoor is een luchtdichte constructie nodig en dat lijkt me in geval van de behuizing voor een radiator niet slim.....

Ik heb je beloofd om een keer langs te komen. Daar wil ik me uiteraard ook aan houden, maar misschien is het nuttig als we dat bezoek afstemmen op het moment dat dit ook akoestisch het meeste zin kan hebben. Je krijgt ter plekke een advies van me, dus als je me laat komen voordat je echt gaat beginnen kun je je voordeel nog doen met de aanbevelingen die ik eventueel kan doen.

Groeten en ik hoor het wel,
Toine.

SpeedyAndré

Er loopt inmiddels nog een topic over het projectiescherm i.c.m. met de cv-radiator bij Projectors e.d.
Daar werd verteld dat het onverstandig is om het scherm boven een radiator te hangen, dus ik denk dat dit idee niet wordt uitgevoerd, al was het optisch best leuk geweest  :D
Ik wil wel vaart zetten achter het plaatsen van de cv-radiator, langs de rechter muur lijkt op dit moment de beste plaats, al staat daar nu de set en de cdverzameling opgesteld ....
A.s. woensdag kan ik de radiator ophalen.

André  8)
Northstar Extremo CD+dac, Soundaware D100 pro, Monster Sigma 2K, Sphinx PJ8, Aragon Palladium, Infinity Renaissance 90, Xtc + NBS Statement III powercords, Straightwire Virtuoso,
Onkyo Tx-RZ830, Panasonic DMR-UBS80, Oppo Udp-203 + Bdp-83, Shield 4K, HDfury Vertex 2, Google TV 4K +ultra, Toshiba HD-XE1, PS3, PS4 Pro +VR, PS5+VR2, Infinity Kappa center B, 4x Kappa Video II, 4x Oreus (height), SVS PB12ISD, Sony Vpl-XW5500,  Harmony Elite + Companion, TX-P42U10E, LG UJ620V, VU+ Uno 4K SE, Zidoo Z9S+UHD3000, 50TB in DS1515+, Sony MDR-HW700 (9.1), WH-1000MX3

Niet actief

Citaat van: SpeedyAndré op januari 16, 2005, 17:16:56
Ik wil wel vaart zetten achter het plaatsen van de cv-radiator, langs de rechter muur lijkt op dit moment de beste plaats, al staat daar nu de set en de cdverzameling opgesteld ....
A.s. woensdag kan ik de radiator ophalen.
André  8)

Zou het, in het kader van de links/rechts symmetrie niet beter zijn om twee (wat kleinere) radiatoren te plaatsen? Of twee hele lage, maar wat langere radiatoren? Die vormen minder een obstructie op de zijwanden, die je misschien liever vrij wilt houden voor iets dat echt akoestisch iets opbouwends doet.

Succes,
Toine.

SpeedyAndré

Citaat van: ThingMan op januari 16, 2005, 22:38:35
Zou het, in het kader van de links/rechts symmetrie niet beter zijn om twee (wat kleinere) radiatoren te plaatsen? Of twee hele lage, maar wat langere radiatoren? Die vormen minder een obstructie op de zijwanden, die je misschien liever vrij wilt houden voor iets dat echt akoestisch iets opbouwends doet.

Succes,
Toine.

Tja, nu roer je een punt aan waar je meer kijk op hebt dan ik  ;D
Ik weet nl. nog niet of de rechter wand voor akoestische doeleinden gebruikt gaat worden, of dat zoals nu het geval is de set en cd's daar hun plekje houden.
Ik heb onder de 2 trappen ook ruimte voor absorbers en/of diffusors, voor zover ze daar hun werk goed kunnen doen  ::)

In het andere topic opper ik de mogelijkheid om de grote radiator toch aan de achterwand te bevestigen, maar dan de warmte via een grote koof naar boven te leiden, waarna het de ruimte in gaat.
Van een technische cv man weet ik dat de lucht in het midden van de ruimte weer 'omlaag dondert' zoals hij het noemde  ;D
Dit geeft meteen de mooie mogelijkheid om verwarming en projectie een geheel te maken, zoals ik eerder al had bedacht ;)
De vraag is of dit inderdaad te realiseren is en wat zo'n koof betekent voor de akoestiek.

André  8)

Niet actief

Citaat van: SpeedyAndré op januari 16, 2005, 23:04:19
Ik heb onder de 2 trappen ook ruimte voor absorbers en/of diffusors, voor zover ze daar hun werk goed kunnen doen  ::)

In het andere topic opper ik de mogelijkheid om de grote radiator toch aan de achterwand te bevestigen, maar dan de warmte via een grote koof naar boven te leiden, waarna het de ruimte in gaat.
De vraag is of dit inderdaad te realiseren is en wat zo'n koof betekent voor de akoestiek.
André  8)

Absorbers zullen zover mogelijk in de hoeken of in uithoeken van de kamer goed werk kunnen doen, maar met diffusers is het verhaal iets anders. Die moeten opgehangen worden op plaatsen waar speculaire reflecties (reflecties van vlakke wandoppervlakken) de ruimtelijk afbeelding degraderen -- in eerste instantie dus vooral op eerste reflectiepunten en op de wand achter de luisterplaats.

Als je dus onder een 'koof" een soort voorzetwand verstaat die aan de boven- en onderzijde open is om een convectiestroom mogelijk te maken, dan zie ik wel mogelijkheden. Immers, het maakt voor het zichtoppervlak van die koof niet uit of dat in de vorm van een diffuser is uitgevoerd of als een vlak houten schot!

Toine.

Raf1

Speedy,

Laat ik nu net voor mijn nieuwe huis ook bezig zijn met radiatoren ::)
En toegeven als je niks mooi vind ;D
Maar er zijn toch zeker wel types die of akoustisch danwel plaats technisch mogelijk heden bieden.
Plint elementen ::)
Convector types(dat zijn die lage bij grond jochies)
En een type wat mijn vriendin mooi vind, die uit vertikale buizen bestaat, die in het vierkant rond en driekoeksvorm al dan niet gebogen bestaan.
Het lijkt mij dat dit type zeker als een akuostische werking kan hebben die postitieve invloed akn hebben.
Als laatse wil ik nog zeggen dat radiatoren ook in verschillende kleuren te krijgen zijn, en de voorkeurskleur voor HT-ruimtes mijn inziens nog altijd zwart is ;D

Groetjes,

Raf.

Niet actief

Citaat van: Raf1 op januari 17, 2005, 09:55:53
En een type wat mijn vriendin mooi vind, die uit vertikale buizen bestaat, die in het vierkant rond en driekoeksvorm al dan niet gebogen bestaan.
Het lijkt mij dat dit type zeker als een akuostische werking kan hebben die postitieve invloed akn hebben.

Ja, maar evengoed een negatieve invloed, Raf.
Het is niet zo simpel. Niet ieder onregelmatig of regelmatig onregelmatig oppervlak is meteen goed voor je akoestiek. Neem een wand die loopt als ^^^^^. Zo'n oppervlak verstrooit, althans, dat zou je geneigd zijn te denken, maar als je de hoek van de driehoeken fout kiest BUNDELT het golven en is het middel veel erger dan de kwaal...... 't Is maar een voorbeeld om aan te geven dat zaken genuanceerder liggen. Een correct gekozen driehoekspatroon zal namelijk voor hetzelfde geld (letterlijk) behoorlijke reflectiespreiding kunnen verzorgen in een kritisch frequentiegebied, terwijl een fout patroon eigenlijk grotere ramp is dan een vlakke, harde wand.

Toine.

SpeedyAndré

Dus het hoeft niet perse zo'n paneel met houten stokjes te zijn, al lijkt driehoekjes me wel veel bewerkelijker :)
Vergeet trouwens niet dat het scherm voor de 'koof' komt te hangen  ::)
Zou dat scherm opzich ook weer invloed hebben op de akoestiek of is het materiaal min of meer geluid doorlatend?

André  8)

Raf1

Toine,

Het zou toch mazzel zijn als er een fabrikant stomtoevalig radiatoren maakt die ook akoustisch goed te gebruiken zijn :o
Als we niet zaken zouden uitzoeken/uitproberen was er minder lol en mogelijk denk ik.
Maar wees gerust, in mijn nieuwe HT hoef ik geen nieuwe radiotoren ;D

Groetjes,

Raf.

Niet actief

Citaat van: SpeedyAndré op januari 17, 2005, 19:47:13
Dus het hoeft niet perse zo'n paneel met houten stokjes te zijn, al lijkt driehoekjes me wel veel bewerkelijker :)
Zou dat scherm opzich ook weer invloed hebben op de akoestiek of is het materiaal min of meer geluid doorlatend?
André  8)

Nee, het heeft geen enkele zin om een diffuser achter een projectiescherm op te hangen..... Sorry, ik dacht dat het ging om een constructie achter de luisterplaats.
Toine.

SpeedyAndré

Citaat van: ThingMan op januari 18, 2005, 13:34:44
Nee, het heeft geen enkele zin om een diffuser achter een projectiescherm op te hangen..... Sorry, ik dacht dat het ging om een constructie achter de luisterplaats.
Toine.

Achter de luisterplaats is een grote open ruimte zoals misschien op de foto is te zien, het projectiescherm en de radiator komen achter de front speakers.
Ik dacht aan een diffusor bij gebruik van een oprolbaar projectiescherm, dan zou de diffusor achter de frontspeakers komen wanneer ik stereo muziek luister.
Bij HT gebruik hangt het scherm er voor en zal de werking een stuk minder zijn  ::)

André  8)

Martin_M

Citaat van: SpeedyAndré op januari 17, 2005, 19:47:13

André  8)

Het scherm heeft zeker invloed op de akoestiek.
Wij horen meteen verschil als we het scherm naar beneden laten rollen. Nu moet ik wel zeggen dat ons scherm een halve meter ofzo van de achterwand hangt (maar nog steeds een klein metertje achter de frontspeakers).

Martin
Je moet wat als je boven je stand wilt HT'en...
(Klik hier voor showcase  en verslagjes)

SpeedyAndré

Citaat van: Martin_M op januari 18, 2005, 19:56:52
Het scherm heeft zeker invloed op de akoestiek.
Wij horen meteen verschil als we het scherm naar beneden laten rollen. Nu moet ik wel zeggen dat ons scherm een halve meter ofzo van de achterwand hangt (maar nog steeds een klein metertje achter de frontspeakers).

Martin

Het scherm hangt dus helemaal vrij en blijft dan toch glad?
Er zit een crt projector aan te komen met nog 5000 branduren voor een prijs(je) die ik hier liever niet noem ;D
Is een opgerold scherm geheel in een cassette opgeborgen, of blijft er nog een onderkantje uit steken?
En ff iets anders, de projector kan 4:3 en 16:9 formaten aan, is dit voldoende voor (HD)dvd's of heb je met de nieuwe formaten heel iets anders nodig?

André  8)

Martin_M

Citaat van: SpeedyAndré op januari 18, 2005, 22:00:32
Het scherm hangt dus helemaal vrij en blijft dan toch glad?
Ik heb nogal problemen gehad met het omkrullen (naar voren) van de zijkanten maar dat kan ook gebeuren als het scherm tegen de wand hangt. Verder zorgt de zwaartekracht ervoor dat het doek gewoon glad blijft hangen.
Je moet alleen niet hard door de kamer gaan lopen want dan zorgt de luchtstroom ervoor dat het scherm gaat wapperen ;D

CiteerIs een opgerold scherm geheel in een cassette opgeborgen, of blijft er nog een onderkantje uit steken?
Het doek verdwijnt geheel in de cassette. Je kan vaak met een inbus-sleutel de boven- en ondergrens bepalen voor fijnafstemming.

CiteerEn ff iets anders, de projector kan 4:3 en 16:9 formaten aan, is dit voldoende voor (HD)dvd's of heb je met de nieuwe formaten heel iets anders nodig?
Wat HD betreft zal je toch moeten nagaan met welke maximale resolutie het met de projector nog lekker kijken is. Als je het merk en type hier even vermeld kunnen velen je wel vertellen wat mogelijk is.

Martin
Je moet wat als je boven je stand wilt HT'en...
(Klik hier voor showcase  en verslagjes)

SpeedyAndré

Tis de Sony VPH-1251Q, eind deze maand ga ik hem ophalen :)
Het scherm moet ik nog regelen, daarmee kan ik nog alle kanten op.
De enige bron is momenteel m'n pc, daarmee kan ik tv kijken, dvd's spelen enz., een subd => RGB kabel heb ik al liggen voor de videokaart, deze werkt goed op mijn monitor.
Het geluid van de 96/24 6 kanaals geluidskaart (dmx 6-fire met break-outbox) is een leuk begin ;)

André  8)

SpeedyAndré

De radiator is binnen, er zit zelfs nog een kraantje op :)
Ik kan alvast gaan bedenken hoe ik hem ga plaatsen, met muurbeugels lijkt me het mooiste, dan blijft de vloer ook vrij ;)
De toevoerleiding van de kleine convector die er nu nog zit wil ik recht maken, nu zit er nog een 'slag' in  ::)
Ik heb ergens gelezen dat je niet al het water hoeft af te tappen, een goede installateur kan de leidingen nl. bevriezen :)

André  8)

SpeedyAndré

Zo, het werk zit erop  :D
Ik had hulp van een collega audiofiel, want van cv's heb ik de ballen verstand  ;D

Ik moet de boel toch wel aardig opstoken om ook achterin de ruimte een aangename temperatuur te krijgen, dit heb ik opgelost door de radiator in de huiskamer iets verder dicht te draaien.
In de andere vertrekken zitten thermostaatknoppen op de radiators.
[OT] Er zit een rare vertekening in het plaatje, zou de zoomlens dat veroorzaken  ???

André  8)

SpeedyAndré

Citaat van: Martin_M op januari 18, 2005, 22:52:17
Ik heb nogal problemen gehad met het omkrullen (naar voren) van de zijkanten maar dat kan ook gebeuren als het scherm tegen de wand hangt. Verder zorgt de zwaartekracht ervoor dat het doek gewoon glad blijft hangen.
Je moet alleen niet hard door de kamer gaan lopen want dan zorgt de luchtstroom ervoor dat het scherm gaat wapperen ;D
Het doek verdwijnt geheel in de cassette. Je kan vaak met een inbus-sleutel de boven- en ondergrens bepalen voor fijnafstemming.
Wat HD betreft zal je toch moeten nagaan met welke maximale resolutie het met de projector nog lekker kijken is. Als je het merk en type hier even vermeld kunnen velen je wel vertellen wat mogelijk is.

Martin

Grappig dat alle quotes van Martin achter elkaar komen te staan  ;D

Het gaat om de Sony VPH-1251Q, nu de radiator op z'n plek hangt kan ik verder gaan met de indeling.
Wat zijn trouwens de mogelijkheden om een muur te bewerken, zodat deze voor de projectie kan gaan dienen  ???
Er zit nu granol koud tegen het beton, ik zou hier dus een gladde wand van kunnen maken, echter is het de vraag of je de kwaliteit gaat halen die met een scherm mogelijk is.
Voordeel van een behandelde muur is dat deze minder of zelfs niet gevoelig is voor temperatuurswisselingen die de radiator veroorzaakt.

André  8)

SpeedyAndré

Zo, ik heb m'n topic weer ff opgegraven ;)
De projector komt hoogst waarschijnlijk aan het plafond, de bevestigingsbeugel biedt ongeveer 40cm speelruimte waarvan 20cm in een keer (zonder de bouten los te maken).
Ik zit te denken aan een Thommy scherm, omdat dit kennelijk minder last heeft van warmtewisselingen en het wordt een vast scherm.

De volgende stap is uitrekenen welke maten en afstanden nodig zijn voor de beste projectie met m'n vph-1251vq.
Op dit moment heb ik 2m ruimte tussen de frontspeakers, het beeld zou dus nog iets breder kunnen uitvallen.
Het scherm moet geschikt zijn voor 4:3 en 16:9, heeft dit voor de totale hoogte nog consequenties  ???
Je zou zeggen dat het 16:9 beeld minder hoog is bij gelijke breedte.
Zou de breedte variëren, dan zou de hoogte gelijk blijven, bijv. 150cm.
De breedte zou dan echter meer dan 2m worden bij 16:9, bijna 3m zelfs.
Opzich kan dat wel, maar dan zou ik de front speakers verder uit elkaar moeten zetten.
Hoe wordt dit spelletje meestal opgelost?
Met zwarte bekleding aan een rails zou ik de schermbreedte kunnen aanpassen.

André  8)

SpeedyAndré

Iemand kwam met een ingrijpende oplossing om de binnentrap (de gele) te isoleren  ::)
Hij zou de trap 'rechtdoor' laten lopen i.p.v. met een bochtje de ruimte in zoals nu het geval is.
Dit betekent dat nog een muurtje zou moeten vervallen om de trap de ruimte te geven.
Op zich lijkt dit mij een goede oplossing, omdat dan langs de gehele trap een wand opgetrokken kan worden, die tevens steun aan de trap zou kunnen bieden.
De trapopgang wordt met een bestaande boarddeur afgesloten, eventueel pas ik hem aan (verzwaren).
Een nadeel is dat de trap bij de buitendeur uit komt, deze deur moet wel open kunnen natuurlijk  :P
In het 'ergste' geval moet er een geheel nieuwe trap in, die kan dan exact op maat gemaakt worden zonder voor een deur uit te komen.
Wat dit gaat kosten weet ik nog niet, ik vermoed niet weinig, omdat het maatwerk is  :-\

André  8)

patrick_vdb

Hi Andre,

Ik heb totaal geen idee hoeveel een nieuwe, op maat gemaakte trap zou gaan kosten maar een goed idee is het wel. Ik neem tenminste aan dat de bedoeling dan is om de trap rechtdoor te laten lopen ipv het bochtje welke het nu heeft, en je daarmee de gehele zijwand dicht kunt maken incl een zware deur voorzien van rubbers?

mvrg

Patrick

SpeedyAndré

Citaat van: patrick_vdb op maart  7, 2005, 12:32:30
Hi Andre,

Ik heb totaal geen idee hoeveel een nieuwe, op maat gemaakte trap zou gaan kosten maar een goed idee is het wel. Ik neem tenminste aan dat de bedoeling dan is om de trap rechtdoor te laten lopen ipv het bochtje welke het nu heeft, en je daarmee de gehele zijwand dicht kunt maken incl een zware deur voorzien van rubbers?

mvrg

Patrick

Inderdaad, hij gaat dan rechtdoor en loopt iets stijler, anders past het niet  ;D
De deur zou dan idd in rubbers moeten vallen om alle naden af te sluiten ;)
Nu heb ik ergens in een topic gelezen dat de bestaande metalen deurstijlen niet goed zouden zijn, hoewel ze de muur geheel omsluiten  ::)
Misschien gaat rubbers aanbrengen niet zo goed (lijmen?),  of zijn er speciale deurstijlen met rubbers ???

André  8)

patrick_vdb

Hi Andre,

Citaat van: SpeedyAndré op maart  7, 2005, 17:17:51
Inderdaad, hij gaat dan rechtdoor en loopt iets stijler, anders past het niet  ;D

Dat hoeft natuurlijk geen probleem te zijn want zo ben je sneller beneden en kun je dus eerder gaan genieten ;D

Wat betreft die deur, je kunt het zo gek maken als je wilt...van een speciale, geluidswerende deur incl ophanging tot eigen fabrikaat. Metalen deurlijsten worden idd afgeraden, ze vallen wel compleet om de muur maar zijn zo gevoelig als de pest voor trillingen en geleiden super ;)

Wat bevind zich aan de bovenzijde van de trap...heb je daar ook plaats om een deur te hangen? Want dat zou wel mooi zijn, een luchtsluis die nagenoeg luchtdicht kan worden afgesloten 8)

mvrg

Patrick

SpeedyAndré

Zeg het met plaatjes, deel 1  ;D

Nu de 65kg zware projector er is, moet hij een plaats krijgen, wat mij betreft aan het plafond ;)
Op de foto's staat de het plafond van het souterrain en een steunbalk, die niet van beton lijkt te zijn.
Welk materiaal is dit wel en kan ik hier de beugel voor de projector aan bevestigen  ???
De balk meet ongeveer 95 (hor) x 130mm.
Scherpstellen op de balk lukte niet erg bij de 2e foto, het piepschuim was kennelijk interessanter voor m'n camera  ::)
De rode streep zit aan de zijkant van de balk.

Oh ja, boven de trap zit een deur met daarboven een bovenlicht, dat als dunne hardboardplaat is uitgevoerd.
Deze plaat moet uiteraard dikker worden en er kan wel isolatiemateriaal aan de trapzijde tegenaan.

André  8)