Verhuisd => nieuwe HT indeling

Gestart door SpeedyAndré, juli 6, 2004, 23:49:32

Vorige topic - Volgende topic

SpeedyAndré

Even een kleine update :)
Omdat ik zo ongeduldig ben, heb ik de set even 'neergegooid' om te horen hoe het klinkt in een vrij kleine ruimte.

De masterchair staat erg dicht op de speakers, die weer bijna tegen de muur staan.
Waar het mij om ging was het laag, de galm en de directheid van het geluid.
Ondanks dat een deel van het systeemplafond is verwijderd, is er geen sprake van (hinderlijke) galm en komt het laag best goed tot z'n recht, al merk je wel dat de overstaande muur beter weg kan  ;D
Hopelijk blijft de galm zo beperkt als de muren eruit zijn, des te minder hoef ik straks in te grijpen om de akoestiek recht te trekken  ;)
Het geluid dringt wel door tot in de bovenliggende huiskamer, geen wonder trouwens met een opengewerkt plafond ....

André  8)
Northstar Extremo CD+dac, Soundaware D100 pro, Monster Sigma 2K, Sphinx PJ8, Aragon Palladium, Infinity Renaissance 90, Xtc + NBS Statement III powercords, Straightwire Virtuoso,
Onkyo Tx-RZ830, Panasonic DMR-UBS80, Oppo Udp-203 + Bdp-83, Shield 4K, HDfury Vertex 2, Google TV 4K +ultra, Toshiba HD-XE1, PS3, PS4 Pro +VR, PS5+VR2, Infinity Kappa center B, 4x Kappa Video II, 4x Oreus (height), SVS PB12ISD, Sony Vpl-XW5500,  Harmony Elite + Companion, TX-P42U10E, LG UJ620V, VU+ Uno 4K SE, Zidoo Z9S+UHD3000, 50TB in DS1515+, Sony MDR-HW700 (9.1), WH-1000MX3

SpeedyAndré

Inmiddels heb ik het systeemplafond weggehaald, dit ging best makkelijk :)
Lastiger zijn de deurposten, het bovenlicht (glas) heb ik los kunnen maken, maar hoe krijg ik de deurposten zelf nu los?
Het gaat om de dwarsbalk (metaal), die de deurposten (ook metaal) met elkaar verbindt.
In de deurposten zit een soort beugel, waar de dwarsbalk omheen (geklemd) zit  ::)
Met geweld (en een vervormde dwarsbalk) zou ik de boel kunnen slopen, maar ik wil de boel graag heel houden, zodat het nog bruikbaar blijft  ;D
Er zijn in totaal 3 deuren die verdwijnen en 2 daarvan behouden nog 1 post, omdat ik anders met een onafgewerkte muur zit.
Heeft iemand een idee hoe zo'n deurpost in elkaar zit  ???

André  8)
Northstar Extremo CD+dac, Soundaware D100 pro, Monster Sigma 2K, Sphinx PJ8, Aragon Palladium, Infinity Renaissance 90, Xtc + NBS Statement III powercords, Straightwire Virtuoso,
Onkyo Tx-RZ830, Panasonic DMR-UBS80, Oppo Udp-203 + Bdp-83, Shield 4K, HDfury Vertex 2, Google TV 4K +ultra, Toshiba HD-XE1, PS3, PS4 Pro +VR, PS5+VR2, Infinity Kappa center B, 4x Kappa Video II, 4x Oreus (height), SVS PB12ISD, Sony Vpl-XW5500,  Harmony Elite + Companion, TX-P42U10E, LG UJ620V, VU+ Uno 4K SE, Zidoo Z9S+UHD3000, 50TB in DS1515+, Sony MDR-HW700 (9.1), WH-1000MX3

TCA

je kunt de dwarsbalk een klap naar boven geven dan schiet hij wel los
deze zit namelijk geklemd.
Kijk er ook eens boven in daar waar de glasplaat in zat
er willen nog wel eens borgjes zitten
Zo ook met de posten deze zijn ook geklemd en kun je los wippen

SpeedyAndré

Citaat van: TCA op september 11, 2004, 00:37:54
je kunt de dwarsbalk een klap naar boven geven dan schiet hij wel los
deze zit namelijk geklemd.
Kijk er ook eens boven in daar waar de glasplaat in zat
er willen nog wel eens borgjes zitten
Zo ook met de posten deze zijn ook geklemd en kun je los wippen

Ok, dat ga ik nog eens proberen, bij een eerste poging wilde de dwarsbalk niet van z'n plaats komen  :-\
Het is lastig te zien, maar wieweet zitten er nog ergens borgjes, to be continued :)

André  8)

Niet actief

Citaat van: SpeedyAndré op september 11, 2004, 15:02:51
Ok, dat ga ik nog eens proberen, bij een eerste poging wilde de dwarsbalk niet van z'n plaats komen  :-\
Het is lastig te zien, maar wieweet zitten er nog ergens borgjes, to be continued :)
André  8)

Bij ons thuis zitten de metalen deurposten toch echt geschroefd......
Rammen helpt dan wel, maar er komt dan wel wat meer mee dan enkel de deurpost  ;D
Toine.

SpeedyAndré

Citaat van: ThingMan op september 11, 2004, 22:47:00

Bij ons thuis zitten de metalen deurposten toch echt geschroefd......
Rammen helpt dan wel, maar er komt dan wel wat meer mee dan enkel de deurpost  ;D
Toine.

Na wat minder voorzichtige handelingen is het toch nog gelukt:

De posten zitten a.h.w. om de muur heen gevouwen en ze klemmen dus, net als de dwarsbalken, die er nu tussenuit zijn.
Een post ging vrij makkelijk los, omdat hij om een plank heen zat ;)
Ik kan de boel nu een stuk makkelijker bekijken :)

André  8)

SiR-ROUND

Wow, lijkt me een gave ruimte om mee te werken zeg. Ik ben benieuwd naar het resultaat.

SpeedyAndré

Citaat van: SiR-ROUND op september 15, 2004, 19:34:40
Wow, lijkt me een gave ruimte om mee te werken zeg. Ik ben benieuwd naar het resultaat.

A.s. zaterdag gaan de muren eruit, dan kun je pas zien hoe groot het echt is  ;D
Intussen heb ik een deel van het laminaat weggehaald, dit ging heel makkelijk :

Vrijdagavond haal ik de rest weg, zodat het laminaat geen schade oploopt bij het slopen van de muren ;)
De isolatie van vloer lijkt mij wel in orde, op het beton liggen piepschuim platen, hierop ligt een stuk plastic dat iets langs de muur omhoog zit, dan hardboard platen en als laatste het laminaat, de vloer is dus mooi vlak :)

André  8)

SiR-ROUND

Wat ga je met de vloer doen? Of heb je dat al ergens vermeld in het topic? Niet dat ik een laminaatje nodig heb, maar meer op het oog van akoestiek...

SpeedyAndré

Citaat van: SiR-ROUND op september 16, 2004, 06:05:15
Wat ga je met de vloer doen? Of heb je dat al ergens vermeld in het topic? Niet dat ik een laminaatje nodig heb, maar meer op het oog van akoestiek...

Ik leg de vloer in eerste instantie weer neer, met een beetje geluk heb ik genoeg materiaal.
In de huidige kamers klinkt het al vrij 'dood', ik weet alleen niet wat de vloer straks 'doet' als het een veel groter oppervlak is  ::)
Het systeemplafond moet flink aangepast worden, omdat ik van 3 muren de ophangpunten kwijt ben, wederom met gebruik van het bestaande materiaal en wat aanpassingen.
Met de muren kan ik alle kanten op, ze zijn niet mooi en dat zal straks nog beter te zien zijn  ;D

André  8)

SpeedyAndré

Zo, de muren zijn eruit, dat was een leuk karweitje  ;)
Het puin ruimen duurde nog het langst, alle brokstukken moesten via een trap naar de tuin, waar nu een mooie berg ligt  ::)
De ruimte is nog steeds zo dood als een pier, ik ben benieuwd of er nog aanpassingen nodig zijn, zoals basstraps e.d. :)

André  8)

Sherwin

SiR-ROUND

Ik kan me niet voorstellen dat deze ruimte een dode akoestiek heeft...

En trouwens, een dode kamer wil je niet voor HT...

;D

SpeedyAndré

Citaat van: SiR-ROUND op september 19, 2004, 17:22:14
Ik kan me niet voorstellen dat deze ruimte een dode akoestiek heeft...

En trouwens, een dode kamer wil je niet voor HT...

;D

Met 'dood' bedoel ik dat er bijna geen galm is, als je met je vingers knipt dan hoor je dit niet met een flinke echo er achteraan ;D
De reden is trouwens simpel, het 'plafond' bestaat uit dikke stukken piepschuim en er zitten hier en daar dwarsbalken tussen, de vloer is laminaat op zachtboard, plastic en piepschuim, de wanden zijn van beton met een pleisterlaag erop en de betonnen wanden zijn omringd met grond.
Met of zonder laminaat maakt kennelijk weinig uit, maar ik ga toch weer een stuk terug leggen om het begaanbaar te houden.
Dan stel ik de set weer op en wil ik metingen gaan doen met software, ik heb ETF5 nog draaien (alleen geen gekalibreerde microfoon).

André

SiR-ROUND

Allrighty... Geen "slap-echo" dus... :)

Martin_M

Je moet wat als je boven je stand wilt HT'en...
(Klik hier voor showcase  en verslagjes)

SpeedyAndré

Citaat van: Martin_M op september 19, 2004, 21:47:47
Lekker bezig André.

Tja, je moet wat he als je zo'n stulpje eenmaal hebt  ;D
M'n Wifi accesspoint is trouwens reuze handig, nu kan ik echt overal in en rond het huis internetten :)

André  8)

blue-eyes

Wat ik me afvraag Andre, laat je je stereo nu een beetje zo als het nu is en ga je een tweede set voor HT er naast zetten?

Of ga je voor een extreme HT set die evengoed in stereo is als je huidige stereo set. Denk je dan aan een TG McLaren, Meridian, Theta, Lexicon of wellicht nog een ander merk voorversterker? En dan all the way Infinity natuurlijk ;D ;D .

Wellicht heb je dat al ergens verteld, ik kan het me iig niet voor de geest halen ;) .
Speakers: Front: WB Vector, rear: WB Vertex, center: WB Fulcrum 650, 2 * Velodyne DD15, Atmos: Revel W783; Versterker / processor: Lyngdorf MP40, Lyngdorf MXA-8400, Lyngdorf SDA2400; Bron: Auralic Aries G1, Apple TV 4k, Oppo UPD-203, Zidoo Z3000 PRO; Kabels: HDMI: Audioquest Vodka / Carbon, LS: Audioquest, USB: Audioquest Coffee, XLR: Linn, DHZ, Stroomvoorziening: Audioquest, Belden, Supra, Furutech; TV: Sony KD-75XE9005; Data: 2 * Synology 19" RS818+; Rack: DHZ;

SpeedyAndré

Ik ben er nog niet uit wat het gaat worden, m'n Sphinx pre is zo mooi, dat ik hem niet weg doe.
Of een HT pre er aan kan tippen zal ik moeten uitproberen, de Tag van Martin was iig heel overtuigend toen we hem op mijn set probeerden ;D
Ik denk wel dat ik een stereo opstelling behoud met surround als uitbreiding, tips zijn welkom want ik heb dit nog niet eerder gedaan  ;)

Wat nu ontbreekt is een processor, ik kan natuurlijk voor 'veel ineen' gaan, dus bijv. een vette receiver die geen moeite heeft met Infinity speakers, maar hij mag dan alles behalve stereo verzorgen.
De frontkanalen zou ik dan doorlussen naar de Sphinx, want die heeft ingangen met instelbare gevoeligheid  8)
Aragon heeft bijv. de 3x800 of zelfs een bak met 5 versterkers, die zou ik eens aan de tand moeten voelen :)
M'n broer heeft nog een set Renaissance 80 staan, da's mooi voor de rears, dan blijft een mid en evt sub over.
Een 5.1 bron heb ik nog niet, nou ja m'n pc dan, maar een stationaire dvdspeler die ook dvd-a afspeelt lijkt me wel handig.
Over het beeld moet ik nog nadenken, ik kan een lap van 4m breed en 2,4m hoog kwijt, maar wat is praktisch, welke kijkafstand zou dat opleveren?
Een scherm van vloer tot plafond is wel erg groot, wat zou een bruikbare maat zijn voor zo'n wand?
De front speakers moeten natuurlijk niet 'in beeld' staan, dus dat feit zal de breedte wel bepalen denk ik :)
De luisterpositie voor stereo wil ik als gelijkbenige driehoek uitvoeren, speakers komen minimaal een meter van elke muur, dus dat wordt dan zo'n 3m.
Ik zou zelfs 2 rijen met zitplaatsen kwijt kunnen  ;D

André  8)

patrick_vdb

Hi Andre,

Je hebt er al aardig wat breek en hakwerk opzitten 8)

4 meter breed is behoorlijk als je bedenkt dat de kijkafstand zo'n 1,5 - 2x de breedte van het scherm zal zijn, en je ook nog een beetje gunstig in de ruimte wilt terechtkomen met de sweetspot voor de luidsprekeropstelling en kamer-akoestiek. Als je de R90 gaat behouden als fronts zou ik zeker eens uitkijken naar een tweede set van deze infinity's...identieke speakers voor HT levert een mooi homogeen resultaat op ;) En tweedehands zie je ze nog vrij regelmatig voorbij komen.

mvrg

Patrick

blue-eyes

Tja, die TAG McLaren kan ik je idd aanbevelen ;D

Ik zelf ook gezinspeeld op een gescheiden HT en stereo set waarbij wel van dezelfde frontspeakers gebruik gemaakt moest worden. Ik heb toen overwogen om als stereo pre een ML380S te nemen. De voorversterkers van ML hebben een zogenaamde pass through voor meerkanaals weergave.

Ik weet niet of jouw Sphinx een dergelijke functie heeft (ik begrijp uit je tekst dat er wel mogelijkheden voor zijn). De front OUTS van je HT pre of receiver sluit je aan op een stereo ingang van de stereo pre. In de setup van de ML kan je aangeven dat deze ingang een signaal krijgt wat hij moet behandelen als meerkanaals. De ML weet dan dat hij het signaal 1 op 1 moet doorgeven aan de EV die aan hem gekoppeld is. Er vinden dan geen bewerkingen plaatst, je kan het puur zien als een duur koppelstukje ;D .

In mijn beleving is dit het ultieme (er vanuit gaand dat je gescheiden sets wilt) wat je kan realiseren. Daarnaast kan je dus ervoor kiezen om een dure stereoset te hebben met daarnaast een relatief goedkope receiver (ideaal, ev aan boord). Tzt kan je altijd nog uitbreiden.

Mocht ik later wat geld overhebben zal ik serieus overwegen dit alsnog uit te voeren.

De tip van Patrick is een goede. Uniformiteit is belangrijk. Probeer iig speakers uit een gelijke serie te krijgen, bij voorkeur gelijk aan je fronts. Ultiem is dan ook gelijke EV te gebruiken (bekabeling uiteraard ook).

Kijkafstand is anderhalf maal de breedte. Dat is bepalend.
Speakers: Front: WB Vector, rear: WB Vertex, center: WB Fulcrum 650, 2 * Velodyne DD15, Atmos: Revel W783; Versterker / processor: Lyngdorf MP40, Lyngdorf MXA-8400, Lyngdorf SDA2400; Bron: Auralic Aries G1, Apple TV 4k, Oppo UPD-203, Zidoo Z3000 PRO; Kabels: HDMI: Audioquest Vodka / Carbon, LS: Audioquest, USB: Audioquest Coffee, XLR: Linn, DHZ, Stroomvoorziening: Audioquest, Belden, Supra, Furutech; TV: Sony KD-75XE9005; Data: 2 * Synology 19" RS818+; Rack: DHZ;

SpeedyAndré

We zijn weer een stapje verder, de set staat weer opgesteld  :D
Ik kan nu ook gaan schuiven, meten en luisteren  ;)
Wat meteen opvalt is het ontzettend diepe en strakke laag en de punch die erin zit, gelukkig gaat dat alvast zoals ik het graag hoor.
Het grote beeld, de diepte en 'los van de speakers' kon ik vrij makkelijk voor elkaar krijgen, maar daar heb ik ook Infinity speakers voor  ;D
In deze opstelling heb ik 2m ruimte tussen de speakers, ze staan 110cm van de achterwand en 100cm van de rechter wand.
De hotspot bevindt zich momenteel 4m van de achterwand, de denkbeeldige gelijkbenige driehoek is daarmee bijna perfect.

Ik heb nu wel meer geluidslekken naar de BG, want alleen de (gele) trap scheidt het souterrain nu nog af van 'boven'.
De traptoegang wil ik dicht maken zonder dat dit veel ruimte inneemt, er zijn van die dikke scheidingswanden die je als een gordijn kunt verplaatsen ....
M'n broer neemt daar binnenkort foto's van.
Op z'n werk wordt een grote ruimte hiermee gescheiden, een vergadering aan de 'andere kant' is nauwelijks te horen :)
Ik zou dan zowel de ruimte onder de gele trap als er boven in een keer dicht willen maken, de houten balk boven de trap wordt dan de scheiding, zodat er tevens een bergplaats uit het zicht verdwijnt. Waar nu nog verhuisdozen staan komt een kastindeling denk ik.

Achter de stoel is nog eens 5m ruimte, in totaal heb ik 9m van voor naar achter en 6m breedte aan de voorkant (waar de speakers staan).

André  8)

SpeedyAndré

Zojuist heb ik een audiofiel op bezoek gehad, ook hij vond het souterrain 'lekker dood' klinken  ;D
Het trapgat zou hij afdichten met een wand van dempend materiaal, waarbij hij net als ik een bergruimte onder de binnentrap zou maken met diverse planken.
De trap naar 'buiten' is deels geïsoleerd (onder de traptreden), vooral tegen de kou.
Het idee om een projectiescherm op te hangen en deze met een lang gordijn af te dekken viel in goede aarde.
Over het systeemplafond waren we het wel eens, met een paar aanpassingen kan het bestaande plafond weer opgehagen worden.
Andere tegels die wat lager hangen en zodoende de alu strips aan het zicht onttrekken maken de ruimte wat minder kantoorachtig.
Het laminaat zou hij aanvullen met donkere stukken, waardoor niet veel extra materiaal benodigd is.
Ik heb weer genoeg ideëen om verder te gaan met de planning :)
Maar eerst wil ik een tijdje 'herstellen' van de uitgaven van de laatste tijd, die logen er niet om (meubilair, huis opknappen e.d.)  ::)

André  8)

patrick_vdb

Hi Andre,

Citaat van: SpeedyAndré op oktober  6, 2004, 23:06:13
Het trapgat zou hij afdichten met een wand van dempend materiaal, waarbij hij net als ik een bergruimte onder de binnentrap zou maken met diverse planken.

Als ik het goed zie op de bovenstaande foto's dan zou dit trapgat zich aan een van de lengtezijdes van de luisterruimte bevinden? Ben je dan ook nog van plan om de tegenoverliggende wand te voorzien van een gelijkmatige demping om de symetrie te behouden?

Mvgr

Patrick

Harry HT

Hoi André,
Citaat van: patrick_vdb op oktober  7, 2004, 06:43:42
Als ik het goed zie op de bovenstaande foto's dan zou dit trapgat zich aan een van de lengtezijdes van de luisterruimte bevinden? Ben je dan ook nog van plan om de tegenoverliggende wand te voorzien van een gelijkmatige demping om de symetrie te behouden?
Wat Patrick aangeeft lijkt me niet geheel onbelangrijk, vooral wanneer je straks misschien ook nog met een subwoofer gaat werken.

Bijgevoegd heb ik een document waarop een aantal constructies van wanden te zien zijn. Wanneer je een dubbele wand van dubbele gipsplaten maakt, welke los (inch) van elkaar verwijderd staan. Door deze wand zal niet veel geluid gaan, de deur zal het zwakke punt zijn.

De mooiste
HT & DVD links verzameld

Quote about Being There (1979) "Yes. In the garden, growth has it seasons. First comes spring and summer, but then we have fall and winter. And then we get spring and summer again."