Update over de upgrade van mijn installatie

Gestart door Hans vB, april 8, 2025, 23:19:44

Vorige topic - Volgende topic

Hans vB

Als vervolg op mijn topic over de Klipsch RF7II een update.

Nog even kort de aanleiding tot dit topic. Zie ook mijn voorstel topic.

Sinds kort heb ik de Denon PMA-3000NE stereo versterker, een Denon DCD 1700NE CD speler en de DNP-2000NE Netwerkspeler aangeschaft.
Daar stuur ik de Klipsch RF7II luidsprekers mee aan.

Verder heb ik nog een Onkyo Blueray speler de DB-SP809, de Sony Ps-fl9 pick-up met de linear tracking tone arm en een zelf gemodificeerd X7000B Hifi Netfilter van Dynavox.
Voor het streamen van muziek gebruik ik Apple Music, HEOS en MiniDNLA Server naar mijn zelf gemaakte NAS op een Raspberry-pi met OpenMediaVault.

Mijn eerste luidsprekers waren de Super Compact II van IMF. Deze leverancier bestaat niet meer. Ik heb fijne herinneringen aan deze luidsprekers.

De Klipsch RF7II heb ik nu ongeveer 12 jaar. Daarvoor heb ik ook andere Klipsch luidsprekers gehad. Ik heb wel wat met de klank die de horn tweeters voortbrengen.

De laatste tijd was ik minder tevreden over het geluid dat de Klipsch RF7II.
Wat het precies is kan ik niet echt duiden. In de loop van de jaren raak je gewend aan het geluid van de set. En mijn gehoor, ik ben nu 67, gaat merkbaar achteruit. Vooral de hoge tonen worden minder.
Of is het de Denon versterker die anders klinkt dan de Onkyo die ik daarvoor heb gehad.

Op dit forum en het Klipsch forum heb ik naar ervaringen van anderen gevraagd. Op het Klipsch forum en YouTube ben ik een aantal interessante reacties tegen gekomen.
Een daarvan was van @MicroMara. Hij heeft in 2020 een upgrade van het cross-over filter voor de RF7II gedaan. En met succes. De upgrade leverde een aanzienlijke verbetering op van het geluid.

Na enige twijfel heb ik besloten om ook voor een upgrade te gaan. En heb voor de upgrade van GR-Research gekozen. Dat koste wel een paar centen, maar de reacties zijn erg positief.

De kit bevat nogal wat onderdelen. 20 spoelen, waarvan 18 luchtspoelen. 14 condensatoren (Polycaps / sonicaps) en 14 weerstanden (MOX en Wire). NoRez geluidsisolatie platen. Interne bekabeling (oxygen-free copper, coated in polyethylene) en Tube connectors. Alle onderdelen zijn van goede kwaliteit.

Het originele cross-over filter is een twee weg filter die de horn tweeter en beide drivers / woofers parallel aanstuurt.
Het filter is achterop de luidspreker terminal geplaatst. Zie de foto's hieronder.

Na de upgrade is het geen twee - maar drieweg luidspeaker.

Het geüpgradede filter(s) stuurt de tweeter, een van de drivers voor midden en de andere driver voor laag afzonderlijk aan.

De oorspronkelijke isolatie bestaat uit losse schuimrubberen delen die in de kast zijn geplaatst.

Deze zijn vervangen door de NoRez geluidsisolatie platen.

Deze platen bestaan uit een soort bitumen ondergrond van een paar millimeter dik met daarop stevig schuimrubber van vier centimeter dik. De platen zijn zelfklevend.

Bij het plaatsen van de spoelen is de afstand en positie tot elkaar belangrijk. Spoelen die te dicht op elkaar worden geplaatst beïnvloeden elkaar. Zie onderstaande afbeelding.

Bij het originele cross-over filter is daar geen rekening mee gehouden.

Om die reden en omdat er veel ruimte aanwezig is in de kast heb ik de drie filters op afzonderlijke borden geplaatst.

De onderdelen zijn op houten plankjes direct met elkaar verbonden. Op de foto hierboven is linksboven het oude filter, daarnaast het filter voor de horn tweeter, linksonder het filter voor de Woofer en daarnaast die voor de midrange te zien.

Het filter voor de horn tweeter is boven in de kast tegen de achterwand geplaatst.

Die voor de midrange driver in het midden tegen de achterwand.

Op bovenstaande foto's zijn het NoRez geluidsisolatie platen tegen de zijwanden te zien.

En het filter voor de woofer op de bodem van de kast.

Over de filters is na het plaatsen schuimrubber aangebracht.

Tot slot zijn de luidspreker terminals vervangen door bindingpost achterplaten van geborsteld aluminium. Daarin zijn de Tube connectors aangebracht.
De Tube connectors zijn van koper en schuiven strak in elkaar. Die verbinding is zeker beter dan de oorspronkelijke aansluitingen. De verbindingen van de bedrading met de Tube connectors zijn soldeerverbindingen. Of deze soldeerverbindingen beter zijn dan schroefverbindingen van de oorspronkelijke terminals en bananenstekkers weet ik niet.

Voorafgaand aan deze upgrade had ik al een paar aanpassingen gedaan:

Afgelopen week heb ik ook de voedingskabels aangepast. De bekabeling op maat gemaakt, voorzien van afscherming aan een kant geaard en Dynavox high-end netstekkers met vergulde contacten gebruikt.

En dan nu het resultaat. Was de upgrade het geld en de inspanning waard?

Het antwoord daarop is een duidelijk Jazeker.
Ik ben blij verrast met het resultaat. Boven verwachting zelfs.
De verandering is best groot. Het lijkt of het geluid voor de luidsprekers staat. Het stereo beeld is duidelijk beter.
Het luisteren naar bijvoorbeeld naar 'S Wonderful (Live In Paris, France/2001) van Diana Krall veroorzaakte kippenvel. Alsof zij voor mij staat te zingen.

Al met al is mijn totale avontuur met de upgrade van mijn installatie geslaagd.

Het is een genot om naar muziek uit deze geüpgraded luidsprekers te luisteren. En de andere aanpassingen hebben, als is dat minder duidelijk, een positief effect.
Huiskamerset: Klipsch RF7 II,  Denon PMA-3000NE, Denon DCD 1700NE CD, DNP-2000NE, Onkyo DB-SP809, Sony Ps-fl9, AppleTV, Dynavox  X7000B, Homemade luidspreker en voedingskabels, Audioquest Evergreen Audio Kabels, Raspberry-pi NAS, Sony KD-75XD9405.

Spijkie

Allereerst , wat een gaaf modificatie project zeg ! Super leuk als je er zoveel verstand van hebt. Wat ook mooi is , vind ik, ook al geef jezelf aan dat je gehoor achteruit gaat dat je alsnog wel een verbetering waarneemt en er zo te lezen veel meer van geniet.
Lumin,T+A 1100e, Audiosolutions,Audes,plixir,cardas

Rien59

Mooi verslag Hans , leest lekker weg en leuke foto's erbij.
Wel een heel project zo,je moet er wel een beetje verstand er van hebben.fijn dat het geluid er beter op is geworden.
Veel plezier er mee
Roksan attessa streaming versterker.
Luidsprekers :  XTZ99.36 flr
Audiolab 6000 CDT. Optische kabel LKE
Luidspreker kabel : Linn L20 cable.

FS249

Flinke klus, maar een met een positief resultaat. Knap gedaan! Veel luisterplezier!
TV Set: Versterker Denon PMA 2010ae, Speakers: Elac BS 403 / Hepta Gem, Sub ESP 2040, DVD/CD Denon DVD DBT 3313UD, Tuner Denon DNP 720ae

Cave: Versterker Accuphase E-270, Speakers Elac: FS 249.3, Vela BS 403, sub ESP 2040 2x, CD Accuphase DP 410, Tuner Marantz 2120, Cassettedeck: Nakamichi 480, Draaitafel: Sony PS- X4.

Toni71

Mooi project en een mooie setup.

Na zoiets ben ik altijd benieuwd naar een kamermeting (REW) of iets. Wat dat nu precies voor verbetering heeft gebracht.

JoWa

Gaaf gedaan die upgrade.
Mooi dat het filter van GR-Research zo goed bevalt.
Je bent nu dus gelijk van alle kaas af  :colgate:
Intel NUC G10 - LMS / Qobuz - Luxman PD-291 - Marantz SA-KI Pearl - Sony UBP-X800M2 - Linn Akurate Katalyst DSM/3 + C2200 - Spendor D7 - LG 75UN70706LD - Hifiman Ananda BT / B&O Beoplay HX

RZeemering

Heel gaaf!
En tussen de regels door is te lezen dat zo goed als alle fabrikanten keuzes moeten maken in goed geluid vs. budget. En daar kun je als je er wat verstand van hebt als consument dan weer van profiteren.

Te gek dat je geluid zo'n upgrade gekregen heeft door je eigen toedoen!
Plixir Elite BAC 1500 MKI, Nuc7i3 Roon ROCK server, Auralic Aries G1 streamer, Holo Audio Spring 2 level 1 DAC, Denafrips Athena 12th voorversterker, Bryston 4bSST eindversterker, Driade Flow 405 kabels, Magnepan 20.1 speakers. En het belangrijkste: akoestische aanpassingen.

Hans vB

Citaat van: Spijkie op april  9, 2025, 07:16:25Allereerst , wat een gaaf modificatie project zeg ! Super leuk als je er zoveel verstand van hebt. Wat ook mooi is , vind ik, ook al geef jezelf aan dat je gehoor achteruit gaat dat je alsnog wel een verbetering waarneemt en er zo te lezen veel meer van geniet.

Ga ik doen. Moet ongeveer een maand wachten omdat de condensatoren ongeveer 150 uur nodig hebben om optimaal te presteren.
Huiskamerset: Klipsch RF7 II,  Denon PMA-3000NE, Denon DCD 1700NE CD, DNP-2000NE, Onkyo DB-SP809, Sony Ps-fl9, AppleTV, Dynavox  X7000B, Homemade luidspreker en voedingskabels, Audioquest Evergreen Audio Kabels, Raspberry-pi NAS, Sony KD-75XD9405.

Hans vB

Citaat van: Toni71 op april  9, 2025, 08:07:32Mooi project en een mooie setup.

Na zoiets ben ik altijd benieuwd naar een kamermeting (REW) of iets. Wat dat nu precies voor verbetering heeft gebracht.

De metingen komen er aan. Moet ongeveer een maand wachten omdat de condensatoren ongeveer 150 uur nodig hebben om optimaal te presteren. Ben zelf ook benieuwd naar deze meting.
Maar wat de metingen straks ook laten zien, het is nu al genieten geblazen.  ;D