Even voorstellen

Gestart door Hans vB, februari 15, 2025, 16:48:22

Vorige topic - Volgende topic

Hans vB

Mijn naam is Hans. Ik ben 67 jaar en geniet sinds oktober vorig jaar van mijn pensioen.
Ik heb een technische achtergrond. Elektronica, telecommunicatie en energietechniek.
Mijn hobby is fotografie. Maar ik mag ook graag naar muziek luisteren.

Mijn geluidsinstallatie bestaat uit Klipsch RF7 II luidsprekers. Deze heb ik al jaren. Voorheen met surround speakers en de Onkyo TX-NR818. De Onkyo en surround speakers heb ik enige tijd geleden aan een vriend gegeven. En voor de aansturing van mijn Klipsch luidsprekers de Denon DRA-800H gekocht.
De DRA-800H beviel wel als streamer. Maar ik vond dat de Klipsch niet goed tot hun recht kwamen. Ondanks dat de specificatie 120 Watt bij 8 Ohm aangaven en de Klipsch weinig nodig hebben in de aansturing miste ik details.
Sinds kort heb ik de Denon PMA-3000NE stereo versterker, een Denon DCD 1700NE CD speler en de DNP-2000NE Netwerkspeler aangeschaft. Verder heb ik nog een Onkyo Blueray speler de DB-SP809, de Sony Ps-fl9 pick-up met de linear tracking tone arm en een zelf gemodificeerd X7000B Hifi Netfilter van Dynavox.
Voor het streamen van muziek gebruik ik Apple Music, HEOS en MiniDNLA Server naar mijn zelf gemaakte NAS op een Raspberry-pi met OpenMediaVault.

Over het effect van de nieuwe set op het geluid over de Klipsch luidsprekers ben ik best tevreden. Het verschil met de DRA-800H is boven verwachting opmerkelijk te noemen. Als je als leek zoals ik de specificaties van de DRA-800H en de PMA-3000NE naast elkaar ziet verwachte ik dat niet. Op papier levert de DRA-800H meer vermogen dan de PMA-3000NE en de T.H.D. Is nagenoeg gelijk. Maar vooral bij een lager geluidsniveau klinkt de PMA-3000NE veel beter. Een meer 'robuust' geluid waarbij de details veel beter overkomen.

Dit was mijn voorstel rondje. Met plezier heb ik enkele topics bekeken en wat nieuwe ideeën over voor mij onbekende artiesten opgedaan.
Wel heb ik een aantal vragen over de Klipsch RF7 II en de PMA-3000NE. Hierover start ik binnenkort een nieuw topic.

Hier dan een paar foto's van mijn installatie.

De speakers bovenop de RF7 zijn zelf gemaakt. Maar op dit moment niet aangesloten.
In een later topic wil ik daar wat meningen en/of advies op krijgen.

Van links naar rechts, de Onkyo Blu-Ray speler de DB-SP809. Bovenop de Onkyo Blu-Ray speler staan een AppleTV 4k 128GB en een 4k interactieve tv-ontvanger (Amino Kamai7) van Delta. Daarnaast de Sony Ps-fl9 pick-up met de linear tracking tone arm en een zelf gemodificeerd X7000B Hifi Netfilter van Dynavox.
Geheel rechts de Denon PMA-3000NE stereo versterker. Daarboven de Denon DCD 1700NE CD speler en de DNP-2000NE Netwerkspeler. Zie ook de afbeeldingen hieronder.
Boven dat geheel een Sony TV de KD-75XD9405.
Over de gebruikte kabels kom ik in een later topic terug.

Tot slot mijn zelf gebouwde NAS Op RaspberryPi met Penta HAT en 5 SSD's. Vier in RAID vijf en een voor backup.

Het geheel draait op OpenMediaVault met MiniDNLA als Server.
Huiskamerset: Klipsch RF7 II,  Denon PMA-3000NE, Denon DCD 1700NE CD, DNP-2000NE, Onkyo DB-SP809, Sony Ps-fl9, AppleTV, Dynavox  X7000B, Homemade luidspreker en voedingskabels, Audioquest Evergreen Audio Kabels, Raspberry-pi NAS, Sony KD-75XD9405.

chansig

Graag een foto, anders bestaat het niet.😂

En welkom. Veel plezier alhier.

Gr. Hans
Teleskopos, 2 x JL-Audio Dominion D-10,  2 x Arendal 1961,  Paradigm PW Link met ARC,  Macbook met BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ kabels.

Richi

Welkom hier en zoals velen hier hebben ondervonden (inclusief ikzelf) zeggen specificaties maar weinig over de klank. Weet wel waar je aan begint op dit forum, want voor je het weet ben je weer aan het upgraden. :D
Woonkamer Naim Muso 2 • Apple TV 4K • Philips 55PUS8909 Zitkamer Naim Atom HE • Focal Elegia & Elear Classé attic - in voorbereiding Classé CP-800mkII • Classé CA-2300 • Mac Mini M2 Roon • Marantz SA-11S2 • Parasound D/AC-2000 Ultra • Dynaudio Confidence C2 II • Classé SSP-800 • Classé CA-5300 • Oppo BDP-93EU • Philips BDP-9700 • Elac Debut 6.2 • Philips 55POS9002 • Audioquest • Grimm • Philips Pronto

blue-eyes

Welkom, veel plezier hier!
Speakers: Front: WB Vector, rear: WB Vertex, center: WB Fulcrum 650, 2 * Velodyne DD15, Atmos: Revel W783; Versterker / processor: Lyngdorf MP40, Lyngdorf MXA-8400, Lyngdorf SDA2400; Bron: Auralic Aries G1, Apple TV 4k, Oppo UPD-203, Zidoo Z3000 PRO; Kabels: HDMI: Audioquest Vodka / Carbon, LS: Audioquest, USB: Audioquest Coffee, XLR: Linn, DHZ, Stroomvoorziening: Audioquest, Belden, Supra, Furutech; TV: Sony KD-75XE9005; Data: 2 * Synology 19" RS818+; Rack: DHZ;

chansig

Volgens mij heb ik ooit de RF7 thuis een week geprobeerd. Foei, dat is echt al bijna 20 jaar terug bedenk ik me nu.

Gr. Hans
Teleskopos, 2 x JL-Audio Dominion D-10,  2 x Arendal 1961,  Paradigm PW Link met ARC,  Macbook met BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ kabels.

jazzy

Hoi Hans en welkom! Ik heb dit voorsteltopic maar even verplaatst naar Showcase, mooie plek om verder te babbelen over je installatie.
Woonkamer: Yamaha RX-V4A - B&W DM630 - B&W HTM62 - Canare 4S11 - Quad L-series 12" sub - Sony KD-65XF9005
Kantoor: Edifier S2000 Pro - Rega P3-24 - Pro-Ject Phono Box S2 - QED Reference Audio 40
Serre: Samsung QBR 55 - Nvidia Shield

DofN

Mijn god, ik zie het nu pas. Nog een Hans. Als dat maar goed gaat.
You changed the outcome by measuring it! - Professor Farnsworth
NAD M33, Analysis Audio Omega en 2 x JL-E112, Bacch Audiophile + ORC binaural software (bass absorbers en akoestiek)

minplus

Het is wat met die Hansen. Heb er ook nog een stel buiten dit forum.
If nothing goes right, go left
If nothing's left, go right

DofN

You changed the outcome by measuring it! - Professor Farnsworth
NAD M33, Analysis Audio Omega en 2 x JL-E112, Bacch Audiophile + ORC binaural software (bass absorbers en akoestiek)

Spijkie

Lumin,T+A 1100e, Audiosolutions,Audes,plixir,cardas

Xander32

Welkom, veel lees- en postplezier hier 👍🏻
Enne, wellicht nog een plaatje bij het praatje 🤓
Tannoy Kensington SE  ||  Accuphase E-480 & DAC-50  ||  Auralic Aries G2.1  ||  Sonnet Morpheus  ||  Audiolab 6000 CDT

Hans vB

Citaat van: DofN op februari 15, 2025, 18:13:29Friezen?

Is Hans een Frieze naam?
Nee, Hans is een jongensnaam die in Nederland, Duitsland, Denemarken, Noorwegen, IJsland en Zweden veelal is afgeleid van Johannes dat "Jahweh is genadig, God welgevallig of de geliefde (Hebreeuws)" betekent.
Tja, dat hebben mijn ouders nu ruin 67 jaar geleden bedacht. Je moet het er maar mee doen he.

Toch enige kern van waarheid in het Fries. Ik ben nu ruim drie jaar geleden naar Friesland geëmigreerd. Het Gaasterland. En dat bevalt mij prima.
Huiskamerset: Klipsch RF7 II,  Denon PMA-3000NE, Denon DCD 1700NE CD, DNP-2000NE, Onkyo DB-SP809, Sony Ps-fl9, AppleTV, Dynavox  X7000B, Homemade luidspreker en voedingskabels, Audioquest Evergreen Audio Kabels, Raspberry-pi NAS, Sony KD-75XD9405.

Hans vB

De foto's komen in de loop van de dag.

FS249

Hallo Hans. Welkom hier en ook in het (Friese) noorden.

Keuze naar de PMA snap ik wel, is een flinke step-up. Gebouwd als een tank, die kan alles aansturen. Ben benieuwd naar jouw vragen over de combi speakers / versterker.
TV Set: Versterker Denon PMA 2010ae, Speakers: Elac BS 403 / Hepta Gem, Sub ESP 2040, DVD/CD Denon DVD DBT 3313UD, Tuner Denon DNP 720ae

Cave: Versterker Accuphase E-270, Speakers Elac: FS 249.3, Vela BS 403, sub ESP 2040 2x, CD Accuphase DP 410, Tuner Marantz 2120, Cassettedeck: Nakamichi 480, Draaitafel: Sony PS- X4.

Hans vB

Citaat van: chansig op februari 15, 2025, 16:54:35Graag een foto, anders bestaat het niet.😂

En welkom. Veel plezier alhier.

Gr. Hans

Hier dan een paar foto's van mijn installatie.

De speakers bovenop de RF7 zijn zelf gemaakt. Maar op dit moment niet aangesloten.

Van links naar rechts, de Onkyo Blu-Ray speler de DB-SP809. Bovenop de Onkyo Blu-Ray speler staan een AppleTV 4k 128GB en een 4k interactieve tv-ontvanger (Amino Kamai7) van Delta.Daarnaast de Sony Ps-fl9 pick-up met de linear tracking tone arm en een zelf gemodificeerd X7000B Hifi Netfilter van Dynavox.
Geheel rechts de Denon PMA-3000NE stereo versterker. Daarboven de Denon DCD 1700NE CD speler en de DNP-2000NE Netwerkspeler. Zie de afbeelding hieronder.

Xander32

Denon maakt mooie, gedegen spulletjes 👍🏻

Kan je het geluid omschrijven van je set? Waar ben je vooral tevreden over? Is er nog iets wat je graag zou wijzigen?
Tannoy Kensington SE  ||  Accuphase E-480 & DAC-50  ||  Auralic Aries G2.1  ||  Sonnet Morpheus  ||  Audiolab 6000 CDT

RZeemering

Wat heb je gemodificeerd aan je Dynavox netfilter?
Plixir Elite BAC 1500 MKI, Nuc7i3 Roon ROCK server, Auralic Aries G1 streamer, Holo Audio Spring 2 level 1 DAC, Denafrips Athena 12th voorversterker, Bryston 4bSST eindversterker, Driade Flow 405 kabels, Magnepan 20.1 speakers. En het belangrijkste: akoestische aanpassingen.
"It's expensive for a stereo, it's cheap for a Time Machine"

Hans vB

Citaat van: RZeemering op februari 16, 2025, 13:58:09Wat heb je gemodificeerd aan je Dynavox netfilter?

De standaard uitvoering van de X7000 heeft 1 laagdoorlaatfilter voor vier 4 gefilterde en 2 ongefilterde Schuko-pluggen. Zie onderstaande afbeelding.

Ik heb de configuratie uitgebreid met een 25a Ac Power Filter Dc Block Filtering die eventuele DC componenten blokkeert en een overspanningsbeveiliging heeft.

Daarnaast heeft elke Schuko-plug nu een eigen laagdoorlaatfilter. Ook de twee die in de 'oude' configuratie ongefilterd waren.

morca

Citaat van: Hans vB op februari 16, 2025, 13:38:29Hier dan een paar foto's van mijn installatie.

Van links naar rechts, de Onkyo Blu-Ray speler de DB-SP809. Bovenop de Onkyo Blu-Ray speler staan een AppleTV 4k 128GB en een 4k interactieve tv-ontvanger (Amino Kamai7) van Delta.Daarnaast de Sony Ps-fl9 pick-up met de linear tracking tone arm en een zelf gemodificeerd X7000B Hifi Netfilter van Dynavox.
Geheel rechts de Denon PMA-3000NE stereo versterker. Daarboven de Denon DCD 1700NE CD speler en de DNP-2000NE Netwerkspeler. Zie de afbeelding hieronder.

Mooie Denon toys  :inlove:
Wel gave tangentiale speler ook!

mmuetst

Citaat van: Hans vB op februari 16, 2025, 23:02:20De standaard uitvoering van de X7000 heeft 1 laagdoorlaatfilter voor vier 4 gefilterde en 2 ongefilterde Schuko-pluggen. Zie onderstaande afbeelding.

Ik heb de configuratie uitgebreid met een 25a Ac Power Filter Dc Block Filtering die eventuele DC componenten blokkeert en een overspanningsbeveiliging heeft.

Daarnaast heeft elke Schuko-plug nu een eigen laagdoorlaatfilter. Ook de twee die in de 'oude' configuratie ongefilterd waren.

Hallo Hans, welkom op het forum. Je hebt de ruimte in die kast goed benut  :thumbs-up:
Geniet van Audio, maar betaal met mate.

Hans vB

Citaat van: Xander32 op februari 16, 2025, 13:42:17Denon maakt mooie, gedegen spulletjes 👍🏻

Kan je het geluid omschrijven van je set? Waar ben je vooral tevreden over? Is er nog iets wat je graag zou wijzigen?

Dat vind ik best lastig om te omschrijven. Omdat ik niet goed weet hoe ik het moet benoemen. In de loop van de jaren raak je gewend aan het geluid van de set. En mijn gehoor, ik ben nu 67, gaat merkbaar achteruit. Vooral de hoge tonen worden minder. Daarnaast heb ik last van tinittus ofwel oorsuizen. Bij mij een zachte hoge toon die continue aanwezig is. Gelukkig weet ik dat te negeren.
De afgelopen twee jaren was ik minder tevreden met de gekozen streamers/versterker de DRA-800H van Denon. Over de streamingsfunctionaliteit via HEOS of AirPlay ben ik tevreden. Ik vind de kwaliteit van AppleMusic prima.
Maar de kwaliteit van het geluid op de Klipsch RF7 II, vooral bij laag volume, kwam echt te kort. Nu met de PMA-3000NE en de DNP-2000NE klinkt het veel voller. Ik hoor meer details.
Wat mij opvalt is dat ik, ik noem het maar onzuiver geluid, bij sommige uitvoeringen in het hoog hoor. Een soort vervorming.
Na wat rondkijken op het Klipsch forum en YouTube kwam ik het volgende tegen; De Klipsch horn is gemaakt van kunststof. Het geluid zou de horn kunnen laten resoneren. Beplakken met zelfklevende platen, die ook wel in auto's worden gebruikt, zou de resonantie opheffen. Zie deze video.

Heeft iemand hier ervaring mee?

MarKath

Welkom op dit forum en wat geweldig om de oer RF7 nog in volle glorie te zien. Men zegt dat dit de best RF7 is die men bij Klipsch ooit heeft geproduceerd.

Groeten,
Marcel
The Diapason Adamantes III is a very good do-it-all 'speaker: jazz, blues, classical, pop...they can play everything with gusto. They are meant for a mature audiophile, a kind of guy who has healed from his AUDIOPHILIA NERVOSA crisis and now concentrates on Music only.

chansig

Citaat van: Hans vB op februari 16, 2025, 23:02:20De standaard uitvoering van de X7000 heeft 1 laagdoorlaatfilter voor vier 4 gefilterde en 2 ongefilterde Schuko-pluggen. Zie onderstaande afbeelding.

Zow, mooi werk. 👍

Gr. Hans

Kwabbernoot

Fraaie platenspeler. Daar ben ik ooit ook nog eens naar opzoek geweest.
Leuke set.
Zijn dat een soort van super tweeters op de luidsprekers?

Groeten...