Homemade luidspreker- en voedingskabels

Gestart door Hans vB, maart 9, 2025, 15:55:41

Vorige topic - Volgende topic

Hans vB

Zoals in mijn welkoms bericht aangegeven heb ik Klipsch RF7 II luidsprekers die worden aangestuurd door de onlangs aangeschafte Denon PMA-3000NE versterker.
Daarbij maakte ik gebruik van mijn 'oude' luidsprekerkabels, merkloos van niet oxide vrij koper zonder stekkerverbindingen. En dat was zichtbaar aan de uiteinden. Deze waren inderdaad geoxideerd.

Dus tijd voor iets anders.

Ik heb mij via Youtube en andere sites wat verdiept in de diverse luidsprekerkabels. En dat is een wereld apart.

Vele honderden euro's of meer kan ik mij niet veroorloven. Er zijn nog vele andere leuke dingen en hobby's die ik naast luisteren naar muziek belangrijk vind.
Uit mijn technisch achtergrond, tientallen jaren in de telecommunicatie, transmissie en energievoorziening binnen een van de grootste Telecom operators in Nederland weet ik wat invloed van buitenaf op kabels kan hebben. Ik heb mij daar indertijd o.a. bezig gehouden met ESD, aarding en bliksembeveiliging binnen de technische gebouwen. Totale vereffening was toen het uitgangspunt. Alles werd via ringleidingen en bewapeningsconstructies van gebouwen aan elkaar geknoopt. Rekken met apparatuur, computervloeren alles werd om de zoveel meter verbonden met de ringleidingen die overal in de gebouwen werden aangebracht. En met succes, problemen met statisch ontladingen en overspraak waren verleden tijd.

Zou dit ook werken voor luidspreker- en voedingskabels?

Dus ben ik zelf aan de slag gegaan met het maken en aanpassen van mijn luidspreker en voedingskabels. Een leuke bezigheid. En wat kan er misgaan.

Ik ben begonnen met mijn luidsprekerkabels. Voor de aansturing van de Klipsch maak ik gebruik van bi-amping. Dubbele kabel naar elke speaker.
Als geleider heb ik gekozen voor de SILVERLINE SP-40 Verzilverde luidsprekerkabel 2x4 mm² van Oehlbach. Gevlochten rekbare kopergazen kous voor EMI-afscherming. Een kabelpant voor het uiteinde. En als bescherming een zelfsluitende gevlochten kabelkous. Verder nog wat krimpkous en vergulde bananenstekkers.

Aan de versterker kant is de kopergazen afscherming verbonden met een 'aarddraad' die naar een sterpunt achterop mijn stereomeubel loopt. Dat sterpunt is verbonden met aarde van het net.
Het doel van de afscherming is voorkomen van negatieve invloeden van buitenaf op de luidsprekerbekabeling. Deze worden via de mantel kortgesloten naar aarde. Dit is in elk geval het idee.

Met dit als resultaat.

Luidspreker kant.

Versterker kant

En dan natuurlijk de vraag; kun je het horen? En daarop kan ik volmondig Ja antwoorden. Deze kabel klinken echt beter dan mijn oude kabels. Over het gehele gebied van laag naar hoog hoor ik een duidelijke verbetering.

Hetzelfde heb ik ook gedaan voor de 230 Volt netkabel naar mijn verdeelpunt in het stereomeubel. En twee van de aansluitsnoeren naar mijn versterker en streamers. Hoor ik daar verschil? Dat kan ik niet zeggen.
De afscherming van de voedingskabels werkt natuurlijk alleen voor eventuele invloeden van buitenaf. Vervuiling die al in het net aanwezig zijn blijven natuurlijk aanwezig.
Voor het filteren van de netspanning gebruik ik een gemodificeerd netfilter X7000 van Dynavox. Zie mijn topic even voorstellen.
Huiskamerset: Klipsch RF7 II,  Denon PMA-3000NE, Denon DCD 1700NE CD, DNP-2000NE, Onkyo DB-SP809, Sony Ps-fl9, AppleTV, Dynavox  X7000B, Homemade luidspreker en voedingskabels, Audioquest Evergreen Audio Kabels, Raspberry-pi NAS, Sony KD-75XD9405.

morca

Ik zat toevallig gisteren ook zo.n sleeve te zoeken online.
Om die eens om mijn Atlas kabel te maken .
En testen/ervaren hoe dat verschil is.

Aan mijn eindtrap en 3 subwoofers hangt al afgeschermde voeding.

Binnenkort ga ik daar verder mee testen,nog meer afschermen in de set en luisteren .