Gebalanceerde netspanning

Gestart door Rowdy, februari 9, 2025, 18:17:50

Vorige topic - Volgende topic

Rowdy

Na aanleiding van de topics van Laan en Spijkie zou ik graag wat meer willen weten over gebalanceerde netspanning. Als ik alles over dit onderwerp op een rijtje heb kan het zijn dat ik onderstaande kast vervang voor een kast met ringkerntrafo.

Voor de ringkerntrafo kan ik 800 of 1000 VA nemen. Het kastje wordt van kunststof. De wartels kan ik uit het kastje uit bovenstaande foto hergebruiken.
Kosten zullen tussen 300 à 400 euro zijn, afhankelijk van het vermogen van de ringkerntrafo.

- heb begrepen dat de lekstroom tussen de 2 fases 0 mA is, wordt deze groter als er een defect optreedt in het apparaat?
- kan ik het kastje tegen de muur monteren?
- hoeveel warmte geeft de ringkerntrafo af?
- kan ik gewoon elk willekeurig netsnoer gebruiken?

AudioLaan

Leuk idee Jan! Ben heel benieuwd wat het uiteindelijk wordt.

Ik denk dat een netsnoer niet onbelangrijk wordt, misschien minder belangrijk. En de crux schijnt vooral in de kwaliteit van de trafo te zitten. Maar ik snap er verder weinig van, dus met mij kom je niet verder :)

Echt warm wordt hij niet. In idle nemen ze maximaal 2% van het max vermogen. Soort vorstbeveiliging, meer niet.
Officieel dealer van o.a. ATC | Audio Research | Elipson | Eversolo | Canor | Fischer&Fischer | Gato-audio | Isotek | JBL premium | Kensington MC cartridges | Matrix audio | MoFi | Morel | Musical Fidelity Nu Vista |  Norstone |  QED | PlixiR | Pro-Ject | Revival Audio | Roboli design | Triangle hifi | Ultrafide | YBA | Wiim

+31 6 20 371 207 ook whatsapp
https://www.audiolaan.nl/

Spijkie

We hebben wel wat losgemaakt  :colgate: . Ik kan niet alles beantwoorden maar misschien heb je er iets aan:

Elektrische storingen worden geëlimineerd door de symmetrische opbouw van de primaire- en secundaire wikkeling van de Audes transformator. De secundaire wikkeling is verdeeld in twee helften en heeft een midden aftakking, die is verbonden met de aardklemmen van elk CEE 7/3 stopcontact.
De hoogwaardige CEE 7/3 stopcontacten zijn galvanisch gescheiden van het lichtnet. De Audes transformator is voorzien van een deugdelijke afscherming tegen elektromagnetische storingen van buitenaf.

De transformator van de Audes is zo ontworpen dat hij werkt als laagdoorlaatfilter. Omdat bijna alle elektrische netwerkstoringen hoog frequent zijn, ligt de cut-off frequentie op 800 Hz. Voorgaande technische aspecten maken het mogelijk om nagenoeg alle verontreiniging die via het lichtnet op de primaire kant van de transformator komt te verwijderen.

Je kunt elk willekeurig netsnoer gebruiken.
Ik zou zeggen dat je m wel tegen de muur kunt monteren zolang de trafo rechtop blijft. Als ie gaat hangen kan ie wellicht geluid maken ?( geen idee , is een aanname).

Mijn Audes wordt niet meer als handwarm en staat in een redelijke dichte kast.
T+A Symphonia, Audiosolutions figaro S2, Atlas power, atlas mavros LS grun, Ansuz A3 digital, Axxess ethernet, Axxess switch.

Rowdy

Bij Conrad zag ik ringkerntransformatoren van Block en Sedlbauer. Het eerste lijkt mij een betrouwbaar merk, de tweede ken ik niet.

Had in gedachten om de ringkerntrafo op het bodemplaat van de kast te monteren en dan aan de wand. Tussen kast en wand wou ik iets van rubber doen, zodat de  resonantie van de ringkerntrafo niet via de wand wordt versterkt. Zoiets als akoestische ontkoppeling.

Spijkie

Oh en als t moet maak ik m een keer open hoor en maak ik foto's .
T+A Symphonia, Audiosolutions figaro S2, Atlas power, atlas mavros LS grun, Ansuz A3 digital, Axxess ethernet, Axxess switch.

Leeuwarden

Interessant onderwerp. 230VAC IN, 2x115VAC uit. Ik snap nog steeds niet hoe dat nu gaat met de aarde.

Rowdy

Graag, heb al ongeveer een idee hoe het er uit moet zien en hoe ik het moet maken, maar extra informatie is nooit weg.

Rowdy

Wat ik heb gezien komt de aarde op de middenaftakking van de 2 secundaire delen van de trafo.

Leeuwarden

Ja, dat heb ik ook gezien maar ik begrijp dat de ingang ook geaard zou moeten zijn. Overigens is 800-1000VA  niet te weinig?

Rowdy

Volgens mij moet het zoiets worden:

De aarde van de 230 vac wordt verbonden met de middenaftakking van de secundaire gedeelte van de trafo en de WCD's. In mijn geval worden de WCD's IEC outlets.

Leeuwarden

Als dat klopt is het niet heel ingewikkeld. Ik begrijp dat er ook nog een softstart op moet, ook niet heel ingewikkeld... Al bij Toroidy gekeken?

Rowdy

Ik ken niet alle merken van transformatoren.

Het is voor mijn Rega Brio versterker, Rega Apollo CD speler, Rega Fono MM versterker en Pro-Ject Perspective platenspeler. De Rega Brio neemt 195 Watt op volgens het plaatje achter op de versterker. Dus ik denk dat 800 tot 1000 VA voldoende is.

Onderstaand een link voor het bouwen van een scheidingstrafo, maar ik zie geen softstart:
https://verstraten-elektronica.blogspot.com/p/bouw-een-scheidingstrafo.html

morca

Erg interessant topic
Ik ga dit volgen.
Ik zat ook al rond te kijken wat scheidings trafo,s kosten.

Leuk zelf zoiets te gaan maken,ipv een stekkerdoos kopen.
Met de shuko,s erbij in gebouwt.
Is alles meteen afgeschermd ook ,als je een ijzeren kistje erom maakt .

Spijkie

Citaat van: Rowdy op februari  9, 2025, 18:45:12Wat ik heb gezien komt de aarde op de middenaftakking van de 2 secundaire delen van de trafo.

Zo ziet het er wel uit als ik de paar foto's op internet bekijk

mijkie

* Focal Alpha 50 * Auralic Altair G1.1 *

Spijkie

Nou hierbij wat inside foto's , deels door de vraag en ook mijn eigen nieuwsgierigheid. Een kleine tegenvaller is dat ik niet alles kon bekijken. Het lijkt in een soort rubber achtige substantie te zijn gegoten of afgeschermd.

Wellicht dat t wel t aarde mysterie oplost  :colgate:

Spijkie

Als echte die hard zou het niet zo moeilijk moeten zijn om de outlets te vervangen als ik het zo zie  :colgate:

Rowdy

De zwarte draad op de foto is dat de middenaftakking van de trafo?
Is deze ook verbonden met de aarde aansluiting van de netentree?

Spijkie

Citaat van: Rowdy op februari 10, 2025, 09:19:56De zwarte draad op de foto is dat de middenaftakking van de trafo?
Is deze ook verbonden met de aarde aansluiting van de netentree?

Ja de zwarte draad gaat in de trafo maar is NIET verbonden met de net entree. Zal dit het galvanisch gescheiden deel zijn?

AudioLaan

Haal dat zwarte spul anders eens van de trafo af. Dan kunnen we het beter zien.
Officieel dealer van o.a. ATC | Audio Research | Elipson | Eversolo | Canor | Fischer&Fischer | Gato-audio | Isotek | JBL premium | Kensington MC cartridges | Matrix audio | MoFi | Morel | Musical Fidelity Nu Vista |  Norstone |  QED | PlixiR | Pro-Ject | Revival Audio | Roboli design | Triangle hifi | Ultrafide | YBA | Wiim

+31 6 20 371 207 ook whatsapp
https://www.audiolaan.nl/

Spijkie

Citaat van: Laan op februari 10, 2025, 10:32:29Haal dat zwarte spul anders eens van de trafo af. Dan kunnen we het beter zien.

Hahahaha ja dat durf ik dus niet. Hij gaat van de achterkant open en het is een soort muur van zwart spul en dan maak ik t kapot ben ik bang. Ik denk dat een st900 makkelijker is om te bekijken.

Rowdy

Onderstaand had ik geschreven in het topic van RZeemering, maar kreeg de opmerking dat het zo niet mag met de aarde. Als ik de foto's van Spijkie zie hebben ze de primaire en secundaire aarde gescheiden.
Het kan zijn dat achter dat zwarte spul iets van een beveiligingsschakeling zit.

Als ik mijn gedachten erover uit, zie ik het als volgt, maar ik kan helemaal fout zitten met mijn gedachten.

Ze hebben het over een gebalanceerde spanning, dus 2 fases.
Op het primaire deel van de transformator wordt de fase en nul aangesloten.
Op het secundaire deel krijg je 2 uitgangen van 115 vac. De binnenste 2 aansluitingen worden met elkaar verbonden en wordt de "aarde" aansluiting. De buitenste 2 aansluitingen zijn de fase aansluitingen, de nul wordt weggelaten.
Meet je tussen de fase en "aarde", meet je 115 vac. Meet je tussen de 2 fases, meet je 230 vac.
De "aarde" is gescheiden van de aarde aansluiting van het net.

Kjelt

Citaat van: Rowdy op februari 10, 2025, 17:19:34De "aarde" is gescheiden van de aarde aansluiting van het net.
Wat tot gevolg heeft dat de aardlekschakelaar nooit zal afschakelen.
Realiseer je wel de risico's: als je ooit per ongeluk met je lichaam in contact komt met willekeurig twee van de drie nieuwe uitgangsspanningen:
- je een dodelijke schok kunt krijgen, letterlijk dodelijk als er meer dan 35mA door je hartstreek loopt
- ernstige brandwonden extern en intern in je lichaam
- zenuwschade door overbelasting van delen van het zenuwstelsel.

Oftewel neem de nodige voorzorgsmaatregelen en raak metalen apparaten die hierop aangesloten zijn en zeker geaarde versies niet meer aan.

Peerless Monster

Ik heb zoiets ook wel eens in gedachten gehad. Toen zijn ziekenhuisblok gekocht.
Prachtig ding, maar dat blijft dan weer liggen bij mij. Heb er volgens mij 100 euro voor betaald. Mocht iemand interesse hebben, dan mag hij voor hetzelfde geld weg. Dit is een 1600 VA model vanuit 230V.

Wel ophalen. Loodzwaar.
En uiteraard KemaKeur.
Audio Research SP-11 of Classé SSP-75 | ARC VT130SE, Rotel RHB-10 Audio GD Master 3  | PS Audio P10  | PS Audio Directstream DSD DAC modded | HifiRose RS130 | Acoustat model two + two | Technics SP-10

Rowdy

Citaat van: Kjelt op februari 10, 2025, 17:33:53Wat tot gevolg heeft dat de aardlekschakelaar nooit zal afschakelen.
Realiseer je wel de risico's: als je ooit per ongeluk met je lichaam in contact komt met willekeurig twee van de drie nieuwe uitgangsspanningen:
- je een dodelijke schok kunt krijgen, letterlijk dodelijk als er meer dan 35mA door je hartstreek loopt
- ernstige brandwonden extern en intern in je lichaam
- zenuwschade door overbelasting van delen van het zenuwstelsel.

Oftewel neem de nodige voorzorgsmaatregelen en raak metalen apparaten die hierop aangesloten zijn en zeker geaarde versies niet meer aan.

Als ik jou begrijp is mijn schets in antwoord 9 juist en veilig?