Gebalanceerde netspanning

Gestart door Rowdy, februari 9, 2025, 18:17:50

Vorige topic - Volgende topic

RZeemering

Ik zou dan verwachten dat je juist de 3000 versie laat staan?
Als in dat die de meeste power heeft. Ook voor toekomstige aankopen.
Plixir Elite BAC 1500 MKI, Nuc7i3 Roon ROCK server, Auralic Aries G1 streamer, Holo Audio Spring 2 level 1 DAC, Denafrips Athena 12th voorversterker, Bryston 4bSST eindversterker, Driade Flow 405 kabels, Magnepan 20.1 speakers. En het belangrijkste: akoestische aanpassingen.
"It's expensive for a stereo, it's cheap for a Time Machine"

RvD

Mocht je de 3000 weg doen heb ik wel interesse, ik heb je een pm gestuurd mocht hem nog niet gezien hebben.
Speakers: Quadral Aurum Titan 9 - Base Titan 9 - Phase 9 CM - Ascendo Passive 6 Wedge 30 CM - MK Sound X15+ (2x)
Pre/amps: Trinnov Altitude 16 CineMike/Amplitude 16 - Advance Paris XA1200 CM Ultimate Edition (3x)
Bronnen: Oppo UDP-205 Final edition + stereo analog CineMike - Apple TV4K 2021 CM - Zappiti Reference CM - PS5 TV: LG OLED77G26LA  Streaming: Silent Angel Rhein Z1 V2 - CineMike Netwerkswitch - Roon Lifetime Diverse: 2 aparte stroomgroepen  - Furutech e TP66 + e TP86 - Keces P8 CM - AudioQuest Dragon 48 CM - AudioQuest William Tell Zero CM (3x) - CineMike netkabels (13x) DC Kabels (2x) - Mway 3DW Reference XLR (3x) - Trinnov Breakout Cable (2x) - Acoustic Revive RD3 - Isotek - Wireworld Akoestiek: Artnovion - Sonitus

Laan

Och, er gaat niet gelijk iets de verkoop in. Maar je weet nooit wat zich nog aandient. Wel gaat de cube weer mee naar de cave. Ik heb het idee dat die in het laag wat extra doet. Dus eens vergelijken. Of de versterker en bron apparaten eens op een aparte Plixir. Lekker prutsen dus. :)

Laan

Citaat van: RvD op februari 15, 2025, 10:06:13Mocht je de 3000 weg doen heb ik wel interesse, ik heb je een pm gestuurd mocht hem nog niet gezien hebben.

Die heb ik nog niet gezien. Zal even kijken :)

addesmo

Als je wat minder geld in een Plixir wil steken is het zeker het overwegen waard om gewoon de kleinste te kopen. De streamer/dac/cd speler erop. Doet bij mij tenminste veel! Nu heb ik als versterker een Mcintosh met autoformers, waarvan ik al het idee had dat die niet perse op de Plixir moest.
In ieder geval ben ik voor het geld van een stekkerblok zeer tevrden!

Mao

Wel interessant dat verhaal over 2x115V.
Tot ver in de jaren 80 had je in oud Amsterdam 2X110V uit het stopcontakt.

Was het 3 fase 110V net, zelfs nog een tijd naar 3x115V geweest. Altijd gelazer in Paradiso met act's met redelijke grote lichtinstallaties op het podium.
Luidsprekers: JBL 4350 Studio monitoren Versterkers: McIntosh C2700 buizen voorversterker, McIntosh MC312 voor het laaag < 250Hz, McIntosh MC2152 buizen voor midden/hoog > 250Hz, Bryston 10B Electronisch Crossover
Marantz CD 17, Roon met NAS en Lumin U2 streamer. Custombuild Interlinks en Luidspreker kabels

RZeemering

Daarom klonk het zo goed in Paradiso ;)
Plixir Elite BAC 1500 MKI, Nuc7i3 Roon ROCK server, Auralic Aries G1 streamer, Holo Audio Spring 2 level 1 DAC, Denafrips Athena 12th voorversterker, Bryston 4bSST eindversterker, Driade Flow 405 kabels, Magnepan 20.1 speakers. En het belangrijkste: akoestische aanpassingen.

toetertje

Een vriendin van mij wil off grid gaan wonen. Nu ben ik voor haar aan het kijken voor een oplossing voor stroom.
Ik ben mij een beetje aan het inlezen over powerstations van b.v. Bluetti of All powers.
Als ik diverse youtube filmpjes kijk over die apparaten, en metingen bekijk, valt mij op hoe schoon de uitgang is, zelfs als ze aan het net hangen om op te laden. Zodra zij iets aangeschaft heeft, wil ik daar toch eens wat testjes mee doen.
Vaak zijn deze apparaten vele malen goedkoper dan audio filters.

Hoe denken jullie hierover?  :coffee:

RZeemering

Ik heb in het verleden wel wat gelezen over mensen die volledig op accu draaiden. Dat gaven interessante uitkomsten. Maar ja, niet zelf gehoord.
Ik ben benieuwd hoe stil deze dingen zijn. Ik gok dat ze best veel lawaai maken, voor een audiofiel dan ;)

toetertje

Citaat van: RZeemering op februari 16, 2025, 12:42:48Ik heb in het verleden wel wat gelezen over mensen die volledig op accu draaiden. Dat gaven interessante uitkomsten. Maar ja, niet zelf gehoord.
Ik ben benieuwd hoe stil deze dingen zijn. Ik gok dat ze best veel lawaai maken, voor een audiofiel dan ;)

Daar ben ik inderdaad ook wel nieuwsgierig naar. Dat hangt natuurlijk ook af van de verhouding capaciteit / vraag. En eventueel zou het apparaat in de meterkast kunnen staan, daar zit de aansluiting van de audiogroep bij de meesten toch al.  ;D

SpeedyAndré

Citaat van: toetertje op februari 16, 2025, 12:47:02Daar ben ik inderdaad ook wel nieuwsgierig naar. Dat hangt natuurlijk ook af van de verhouding capaciteit / vraag. En eventueel zou het apparaat in de meterkast kunnen staan, daar zit de aansluiting van de audiogroep bij de meesten toch al.  ;D
Dan heb je toch wel een beperking, het opladen gebeurt met bijv. een 200W adapter terwijl hij een 230V 1000W uitgang heeft.
Iets zegt mij dat je dan (ruim) onder de 200W belasting moet blijven...
De schone spanning is idd mooi meegenomen alsook de prijs en de verplaatsbaarheid.
In een meterkast moet je wel gekke dingen gaan doen en je bent de veiligheden kwijt die dat apparaat dan hopelijk opvangt (o.a. geen aarding...).

André  8)
Northstar Extremo CD+dac, Soundaware D100 pro, Monster Sigma 2K, Sphinx PJ8, Aragon Palladium, Infinity Renaissance 90, Xtc + NBS Statement III powercords, Straightwire Virtuoso,
Onkyo Tx-RZ830, Panasonic DMR-UBS80, Oppo Udp-203 + Bdp-83, Shield 4K, HDfury Vertex 2, Google TV 4K +ultra, Toshiba HD-XE1, PS3, PS4 Pro +VR, PS5+VR2, Infinity Kappa center B, 4x Kappa Video II, 4x Oreus (height), SVS PB12ISD, Sony Vpl-XW5500,  Harmony Elite + Companion, TX-P42U10E, LG UJ620V, VU+ Uno 4K SE, Zidoo Z9S+UHD3000, 50TB in DS1515+, Sony MDR-HW700 (9.1), WH-1000MX3

toetertje

Citaat van: SpeedyAndré op februari 16, 2025, 14:15:45Dan heb je toch wel een beperking, het opladen gebeurt met bijv. een 200W adapter terwijl hij een 230V 1000W uitgang heeft.
Iets zegt mij dat je dan (ruim) onder de 200W belasting moet blijven...
De schone spanning is idd mooi meegenomen alsook de prijs en de verplaatsbaarheid.
In een meterkast moet je wel gekke dingen gaan doen en je bent de veiligheden kwijt die dat apparaat dan hopelijk opvangt (o.a. geen aarding...).

André  8)

Het opladen doet ie met een ingebouwde lader, en die zit wel een stuk hoger dan 200 watt. Je heb de ingebouwde lifepo4 accu ook als buffer. En bij gewoon gebruik ga je ook niet continue naar honderden watts.
Er zitten een hoop beveiligingen in, maar over de aarde heb ik nog niet nagedacht. (wel een goeie  :thumbs-up: )
Anderzijds, worden ze gebruikt als mobiele oplossing, en daar lijkt mij ook geen aarding aanwezig.

myself

Citaat van: RvD op februari 13, 2025, 22:32:22Voor de mensen met een Plixir bromt deze bij jullie ?

Ik heb nu een Audes ST3000 DC staan om uit te proberen maar het apparaat zelf bromt wel heel erg.

Over het geluid dat klinkt echt een stuk ruimtelijker en het laag blijft net iets strakker daar komt meer detail naar voren, zo'n scheidingstrafo doet wel iets mocht de Audes niet brommen dan wist ik het wel. De meter slaat ook niet uit komt niet verder dan 1 en de gehele set uit mijn signature zit erop.

Ik heb veel geprobeerd PS Audio Stellar P3 voor de voorversterker en de bronnen, daarna de Gigawatt PF2 Evo dan nog de Gigawatt Powerprime met interne DC blocker. Wat geluid betrefd steekt de Audes er met kop en schouders boven uit op de brom na dan. :(

Om een Plixir te proberen dat jeukt dan toch nog mochten deze wel stil zijn.

Zal nog een foto delen later als ik die gemaakt heb bij daglicht.  :)
Heb je ergens een valse aarde aan iets hangen? Bijv de coax van je tv die er ook in zit of bijv dat je je switch aan de aarde hebt hangen.
Of heb je zonnepanelen? Die storing zou de dc blocker eruit moeten halen maar als die echt veel storen is dat mogelijk n oorzaak.

Wat die amp meter betreft: hoeveel watt gebruiken de apparaten die eraan hangen bij normaal luister niveau? Met wat geluk is dat bijv 40 watt, wat zo'n 0,15 ampere is en dat is idd amper te zien op een schaal van 15 amp
Stereo: Linn Selekt Edition dual mono Organic + Klimax Twin, Arcam CD33T, B&W 802D3
HT: Sony A84J (65"), Arcam AVR300 + DV79, VU+ Ultimo 4K, Rel strata II
LS.kabel: Crystal Cable Ref. Diamond, Digitaal: Siltech, Chord, Analoog: Crystal Ref. Diamond, Stroom: Crystal Cable Reference/AQ Blizzard, Vibex, Kemp powerstrip

RvD

Nee gelukkig geen coax kabel in de set, wel zonnepanelen met een DC blokker van Isotek brommen mijn mono blokken bijvoorbeeld niet meer. Maar hier bromde de Audes zelf wat niet wenselijk is.

Het apparaat is inmiddels terug en sluit dit probeersel af, richt me op andere upgrades.
Speakers: Quadral Aurum Titan 9 - Base Titan 9 - Phase 9 CM - Ascendo Passive 6 Wedge 30 CM - MK Sound X15+ (2x)
Pre/amps: Trinnov Altitude 16 CineMike/Amplitude 16 - Advance Paris XA1200 CM Ultimate Edition (3x)
Bronnen: Oppo UDP-205 Final edition + stereo analog CineMike - Apple TV4K 2021 CM - Zappiti Reference CM - PS5 TV: LG OLED77G26LA  Streaming: Silent Angel Rhein Z1 V2 - CineMike Netwerkswitch - Roon Lifetime Diverse: 2 aparte stroomgroepen  - Furutech e TP66 + e TP86 - Keces P8 CM - AudioQuest Dragon 48 CM - AudioQuest William Tell Zero CM (3x) - CineMike netkabels (13x) DC Kabels (2x) - Mway 3DW Reference XLR (3x) - Trinnov Breakout Cable (2x) - Acoustic Revive RD3 - Isotek - Wireworld Akoestiek: Artnovion - Sonitus

Mao

Citaat van: RZeemering op februari 16, 2025, 12:42:48Ik heb in het verleden wel wat gelezen over mensen die volledig op accu draaiden. Dat gaven interessante uitkomsten. Maar ja, niet zelf gehoord.

Op accu's je Audio laten draaien geeft zeker meer dan Interessante uitkomsten.
Tijdje geleden ergens op dit forum wat discussie over gebruik van zonnepanelen als stroombron. Dat gaat hem denk ik niet worden. Wat wel zeer interessant is, is het gebruik van thuisaccu's. Je kan je thuisaccu opladen op verschillende manieren via je zonnepanelen of gebruikmaken van het net. (opladen in de goedkope uren bijvoorbeeld)

Nu moet je alles weer terug zetten naar 50Hz 230V en men gaf aan dat de converters die dat doen bij zonnepanelen aardig wat netstoring gaf en werd afgedaan met goedkope Chinese troep.

In diezelfde discussie zou er een zeer duur netfilter op de markt zijn die eerst de boel naar laagspanning en DC brengt en vervolgens weer naar 50Hz 230V brengt waardoor je alle netvervulling kwijt bent. Echter in dit geval een zeer hoogwaardige converter die de boel naar een spatzuivere 50 Hz brengt.

Dat filter was wel aardig aan de prijs maar geeft wel voer tot denken. Je zal denk ik wel wat vermogen moeten creeren in je thuis accu's maar met een stuk of wat thuisaccu's kom je een heel eind. Deze oplossing zal niet goedkoop zijn, maar ja je hebt ook audiofielen die een paar duizend euro uitgeven aan een stukje gewatteerde koperdraad.
Luidsprekers: JBL 4350 Studio monitoren Versterkers: McIntosh C2700 buizen voorversterker, McIntosh MC312 voor het laaag < 250Hz, McIntosh MC2152 buizen voor midden/hoog > 250Hz, Bryston 10B Electronisch Crossover
Marantz CD 17, Roon met NAS en Lumin U2 streamer. Custombuild Interlinks en Luidspreker kabels

RZeemering

Je doelt op bijvoorbeeld een 'Stromtank'?

Laan

Citaat van: RZeemering op februari 21, 2025, 16:31:46Je doelt op bijvoorbeeld een 'Stromtank'?

Vast niet. Die zijn ook gewatteerd. :)

Mao

Citaat van: RZeemering op februari 21, 2025, 16:31:46Je doelt op bijvoorbeeld een 'Stromtank'?

Volgens mij is dit inderdaad waar ik een beetje op doel. Heb een beetje de prijzen weten te achterhalen van de StromTank maar de diverse units zitten zo tussen de 15 en 21k euro. Tja wat levert het aan meerwaarde op. Kan er ff niet zo gemakkelijk uit op maken wat de werkelijke verschillen zijn tussen de modellen. Capaciteit ?

Rob_Dingen

Je zou in theorie niet terug hoeven naar DC want dat zit al in de accu.
Maar een goede versterker bouwen die daar een mooie 50Hz 230V van maakt is niet moeilijk alleen het verlies is dan heel groot als je dat dan niet met schakelende oplossingen maakt.

Rob

Kjelt

Citaat van: Rob_Dingen op februari 22, 2025, 12:14:29Maar een goede versterker bouwen die daar een mooie 50Hz 230V van maakt is niet moeilijk alleen het verlies is dan heel groot als je dat dan niet met schakelende oplossingen maakt.
Die weer ruis kan introduceren tenzij de frequentie ver buiten de audioband ligt en zeer goed gefilterd.

Mao

Citaat van: Rob_Dingen op februari 22, 2025, 12:14:29Je zou in theorie niet terug hoeven naar DC want dat zit al in de accu.
Maar een goede versterker bouwen die daar een mooie 50Hz 230V van maakt is niet moeilijk alleen het verlies is dan heel groot als je dat dan niet met schakelende oplossingen maakt.

Rob

Ja precies je zonnepanelen of je thuisbatterijen zijn al DC. Je thuisbatterijen zal je nodig hebben als grote voorraad buffer om genoeg stroom te kunnen leveren. Wat dan ontbreekt is een zeer goede converter van die DC naar 50Hz 230V.

Rob_Dingen

Citaat van: Kjelt op februari 22, 2025, 12:38:01Die weer ruis kan introduceren tenzij de frequentie ver buiten de audioband ligt en zeer goed gefilterd.
Wie gaat de ruis introduceren?

Rob

Kjelt

Mao

Citaat van: Kjelt op februari 22, 2025, 22:25:42De buck converter op X kHz

Wat jij zegt is dat met gebruik van zonnepanelen in je stroomvoorziening je hier ook last van hebt. Wellicht is dat zo maar je praat dan wel over goedkope omzetters die prima voldoen behalve voor je Audio apparatuur. Dit betekent dus ook dat je met bijvoorbeeld de Stromtank of zeer geavanceerde netfilters je "ruis" zou veroorzaken.

Er zullen ongetwijfeld omzetters zijn die dat veroorzaken maar ben toch bang dat in het segment waar ik op doel dat dit geen issue is als het überhaupt een issue is.

Kjelt