Zit emotie in de muziek of....

Gestart door J.A.F._Doorhof, mei 12, 2024, 10:45:07

Vorige topic - Volgende topic

Zit emotie in de muziek of....

Absoluut hoor ik emotie in de muziek (muzikant)
2 (4.7%)
Absoluut hoor ik emotie in de muziek (ik speel geen instrument)
21 (48.8%)
Emotie is puur hoe de luisteraar zich voelt (muzikant)
4 (9.3%)
Emotie is puur hoe de luisteraar zich voelt (ik speel geen instrument)
16 (37.2%)

Totaal aantal stemmen: 43

morca

Citaat van: J.A.F._Doorhof op december  5, 2024, 22:31:59Van origine was de stelling gebaseerd op de stelling dat kabels emotie aan een stuk konden geven.

Daarop gaf ik aan dat de emotie of in de muziek zit in de performance van de artiesten of niet en niet in een kabel ;)

Het maximale wat kan gebeuren is dat je op een betere set ook een betere ervaring krijgt door of geluidsdruk of betere detailing.

Hoe iets zich kan ontwikkeling en de emoties oplopen :).

Een goede kabels set, maakt wel dat je meer van die emoties in de muziek hoort .
Iig dat is mijn ervaring.

Nu zit ik bv Senna op Netflix te kijken.
Diezelfde kabels zorgen ervoor dat ik hier ook met meer emotie van geniet.
En dat verhaal is evengoed al zwaar te kijken omdat je weet waar het eindigt...

J.A.F._Doorhof

@morca
Dat sluit ik ook niet uit.
Maar een kabel kan geen emotie in de muziek brengen. Dit zit er in door de performer (of niet).

Maar hoe beter je set hoe beter de detailiring, plaatsing etc waardoor je de muziek ook meer beleefd en voelt.
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

Kwabbernoot

Ik denk dat het allemaal wat genuanceerder ligt.

sschot

Als iemand vreselijk boos en kwaad wordt, en dan van boosheid gaat schreeuwen, waar bevind/is de emotie (plek/locatie) dan?
NAD M10 V2 | SA Bonn N8 + Studer900 LPSU | KEF R3 + Focal F900 | REL T5i | Supra MD06 EU/SP MKIII | Supra Lorad SPC | Atlas Hyper 3.5

chansig

Citaat van: J.A.F._Doorhof op december  6, 2024, 07:49:44@morca
Dat sluit ik ook niet uit.
Maar een kabel kan geen emotie in de muziek brengen. Dit zit er in door de performer (of niet).

Maar hoe beter je set hoe beter de detailiring, plaatsing etc waardoor je de muziek ook meer beleefd en voelt.

Hoe weet jij wanneer de performer er geen emotie in heeft gelegd ?

Gr. Hans
Teleskopos, 2 x JL-Audio Dominion D-10,  2 x Arendal 1961,  Paradigm PW Link met ARC,  Macbook met BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ kabels.

FS249

..
TV Set: Versterker Denon PMA 2010ae, Speakers: Elac BS 403 / Hepta Gem, Sub ESP 2040, DVD/CD Denon DVD DBT 3313UD, Tuner Denon DNP 720ae

Cave: Versterker Accuphase E-270, Speakers Elac: FS 249.3, Vela BS 403, sub ESP 2040 2x, CD Accuphase DP 410, Tuner Marantz 2120, Cassettedeck: Nakamichi 480, Draaitafel: Sony PS- X4.

J.A.F._Doorhof

@chansig
Luister naar een goede zanger die een ballad zingt en je hoort neem ik aan de emotie in de stem.
Hoor je dat niet dan beleef je muziek heel anders dan ik.

Dat is eigenlijk alles wat ik er aan kan toevoegen, ik zou geen muziek kunnen luisteren als ik geen emotie hoor in de performance dan is het plat en saai.

Kabels en sets kunnen dit alleen beter laten horen maar NOOIT toevoegen, de artiest doet dit met de performance een andere microfoon kan een andere kleur aan het geluid geven wat het gevoel KAN versterken net als een kabel maar de emotie die gevangen word zit toch echt alleen in de artiest.

En misschien is dat inderdaad het stukje dat ik zelf ook muziek maak en opneem.
Custom installer

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

chansig

Helder.

Maar helaas geen antwoord.

Hoe weet jij dat de muzikant geen emotie in een nummer heeft gestopt ? Hoe kom je tot die conclusie als je een nummer hoort waarbij dat volgens jou het geval is ?

Gr. Hans
Teleskopos, 2 x JL-Audio Dominion D-10,  2 x Arendal 1961,  Paradigm PW Link met ARC,  Macbook met BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ kabels.

J.A.F._Doorhof

@chansig
Ik vraag me af of je ooit het antwoord krijgt wat je wil.
Maar goed :D
Iemand kan een nummer op verschillende manieren uitvoeren, je kan dit doen met zeer weinig emotie en gewoon spelen of zingen wat er staat, of je kan je hele ziel en zaligheid erin zetten.

Als jij als muziek liefhebber blijft aangeven dat jij niet het verschil hoort kan ik alleen maar zeggen dat jij muziek echt totaal anders beleefd dan ik.

Custom installer

chansig

Frank, zou het kunnen dat je ook geen antwoord geeft ?  :D

Maar....kan ik dan de conclusie trekken dat jij zegt: ik bepaal dat omdat ik geen emotie hoor ?

Gr. Hans

J.A.F._Doorhof

Ik gok dat wat ook zeg altijd zal leiden tot "maar dat is niet wat ik vraag".

Dus dit is mijn mening en heb ik nu vaak genoeg belicht denk ik. ;)

Maar jij hoort dus nooit emotie in een stem ?
Alles klinkt voor jou emotieloos en als je al wat voelt ligt dat helemaal aan jou maar niet aan de muziek ?
Custom installer

blue-eyes

Citaat van: J.A.F._Doorhof op december  6, 2024, 12:23:53Ik gok dat wat ook zeg altijd zal leiden tot "maar dat is niet wat ik vraag".

Alles klinkt voor jou emotieloos en als je al wat voelt ligt dat helemaal aan jou maar niet aan de muziek ?

Ik zit ook beide kampen.

De luisteraar maakt zelf zijn eigen emotie op muziek.
De zanger, de band, etc. stopt ook zijn emotie erin. Al dan niet duidelijk hoorbaar.

ALs de zanger huilt, zogezegd emotioneel is, hoor je dat....

Er zijn zoveel vormen van emotie....
Speakers: Front: WB Vector, rear: WB Vertex, center: WB Fulcrum 650, 2 * Velodyne DD15, Atmos: Revel W783; Versterker / processor: Lyngdorf MP40, Lyngdorf MXA-8400, Lyngdorf SDA2400; Bron: Auralic Aries G1, Apple TV 4k, Oppo UPD-203, Zidoo Z3000 PRO; Kabels: HDMI: Audioquest Vodka / Carbon, LS: Audioquest, USB: Audioquest Coffee, XLR: Linn, DHZ, Stroomvoorziening: Audioquest, Belden, Supra, Furutech; TV: Sony KD-75XE9005; Data: 2 * Synology 19" RS818+; Rack: DHZ;

chansig

Citaat van: J.A.F._Doorhof op december  6, 2024, 12:23:53Ik gok dat wat ook zeg altijd zal leiden tot "maar dat is niet wat ik vraag".

Je maakt het echt bizar lastig: ja of nee. Meer is het niet. En je geeft echt geen antwoord op de vraag.  Ik vraag hoe jij bepaalt...niet wat de muzikant doet. Maar hoe jij bepaalt dat een muzikant er geen emotie in stopt.

En tuurlijk raakt muziek mij. Zelfs compleet met tranen. Bij de concerten van André Rieu biggelen de tranen me altijd over de wangen. De reden weet ik, André niet. Ik ga de reden ook niet delen, want die is persoonlijk. Andere muziek doet me echt helemaal niets. Dit is bij jou niet anders, ook dat je muziek maakt is daar niet van invloed op. En als jij vindt van wel dan ook goed.

Gr. Hans

J.A.F._Doorhof

Je draait om het punt heen terwijl je zelf meerdere malen zegt dat je het wel hoort.

Ik zeg nergens dat je exact hoort wat iemand voelt of wat voor ondergoed de man draagt.

Maar wel dat een performer emotie in een stuk muziek kan brengen met zijn of haar uitvoering maar dat een kabel of super goede set dat alleen kan versterken maar iets wat er niet is nooit kan toevoegen.

De emotie word door de muzikant in het muziek stuk gebracht. Daarna kan het bij iedereen een ander resultaat geven dat is absoluut waar.

Overgeproduceerde pop muziek heeft voor mij weinig emotie van de makers. Maar het triggert wel emoties natuurlijk. Maar een nummer als teo torreante van Queen daar druipt voor mij de emotie vanaf. Of wat dacht je van Queen van the show must go on. Toen ik dat nummer hoorde wist je het gewoon zeker.

Als je dat soort performances geen emotie met noemen dan weet ik niet wat emotie wel is :)
Custom installer

chansig

Ik draai nergens omheen.

Jij stelt dat een performer ook geen emotie in de muziek kan leggen. Ik vraag hoe jij dat bepaalt. Dan krijg ik een antwoord dat de zanger zus en zo.

Jij vraagt of ik nooit emotie hoor in een stem. Tuurlijk. Maar niet de emotie van de artiest, dat is mijn emotie.

Je 2e vraag is dus nee. Niets is voor mij emotieloos en muziek triggert mijn emotie.

En gelukkig hoor ik niet de emotie van de performer. Want loop ik de godsganse dag met de emotie van de ander in mijn hoofd. Ik werk met mensen dat is nog directer ( er zit geen instrument tussen) dan muziek. Zie je het voor je ?

Heb ik de nuance eerder gelezen dat je het dus niet exact hoort ? Voor mij nu dus nieuw dat je dit vindt.

Gr. Hans

chansig

Citaat van: J.A.F._Doorhof op december  6, 2024, 12:53:30Als je dat soort performances geen emotie met noemen dan weet ik niet wat emotie wel is :)

Hij is makkelijk, maar: klopt.

Lach erom, neem het niet serieus.

En dan wel serieus: tuurlijk is dat emotie. Maar dan de jouwe, niet die van Freddy of een ander. Is toch mooi dat muziek je kan raken ? En dat een ieder daar zijn eigen gevoel bij kan hebben ?

Gr. Hans

Jumping Jack

Emotie van de maker ------ > muziek (= in wezen data, bevat geen inherente gevoelens) ------> emotie van de luisteraar.

Tussen de eerste (de maker) en de laatste (luisteraar) is m.i. geen directe emotionele connectie. Die connectie kan er wel zijn door bv het lezen van de biografie van de maker of de achtergrond van de totstandkoming van een nummer (bv in geval van The Show must go on de ziekte van Mercury), maar dat is context en zit niet in de muziek op zich vervat.
Wilson Benesch / Accuphase/ Eversolo / Dual / Sennheiser / Shure / Meze
Jumping Jack's set
Discogs

J.A.F._Doorhof

Uh waar ik zeg ik dat ?
CiteerJij stelt dat een performer ook geen emotie in de muziek kan leggen. Ik vraag hoe jij dat bepaalt. Dan krijg ik een antwoord dat de zanger zus en zo.

Ik zeg dat elke vorm van muziek die expressie instrumenten gebruikt je er bijna niet aan ontkomt om een vorm van emotie in de muziek te brengen.

Ik geef zelfs nog als voorbeeld edm waar vaak minder expressie instrumenten worden gebruikt en zelfs daar kan je door de tempo wisselingen keuze van instrumenten emotie vangen. Een akkoord in majeur of mineur.

Maar ook met echte instrumenten kan je een stuk muziek maken waar je de emotie van de zanger niet eens hoort. Denk aan de plat geproduceerde pop muziek van 1000 in een dozijn. Nog steeds kan die muziek emotie oproepen.

Als we nu de stap maken naar de muziekstylen zoals blues, jazz, rock en ook metal daar zijn wel degelijk artiesten die keer op keer je meeslepen met HUN emotie. Of dat gespeeld is of niet het druipt uit je speakers.

Conclusie van mij een kabel of set kan niets iets erin stoppen wat de artiest er niet in heeft gestopt. Het kan hooguit dingen versterken of beter weergeven waardoor de beleving intenser word
Custom installer

sschot

Aangezien mijn vraag onbeantwoord blijft, nog maar 1tje.

Stel iemand neemt een super vrolijk nummer op, het enthousiasme en de blijdschap spatten ervanaf.
Dit hoor ik. Was de performer blij en vrolijk tijdens de opname, geen idee.

Voor mij brengt dit nummer een dierbare herinnering met een overleden persoon in gedachten, wordt ik verdrietig en emotioneel met als uitingsvorm tranen die over mijn wangen lopen.

Wat is de emotie in de muziek?
NAD M10 V2 | SA Bonn N8 + Studer900 LPSU | KEF R3 + Focal F900 | REL T5i | Supra MD06 EU/SP MKIII | Supra Lorad SPC | Atlas Hyper 3.5

chansig

chansig

Citaat van: J.A.F._Doorhof op december  6, 2024, 13:22:29Uh waar ik zeg ik dat ?
Ik zeg dat elke vorm van muziek die expressie instrumenten gebruikt je er bijna niet aan ontkomt om een vorm van emotie in de muziek te brengen.

Ik geef zelfs nog als voorbeeld edm waar vaak minder expressie instrumenten worden gebruikt en zelfs daar kan je door de tempo wisselingen keuze van instrumenten emotie vangen. Een akkoord in majeur of mineur.

Maar ook met echte instrumenten kan je een stuk muziek maken waar je de emotie van de zanger niet eens hoort. Denk aan de plat geproduceerde pop muziek van 1000 in een dozijn. Nog steeds kan die muziek emotie oproepen.

Als we nu de stap maken naar de muziekstylen zoals blues, jazz, rock en ook metal daar zijn wel degelijk artiesten die keer op keer je meeslepen met HUN emotie. Of dat gespeeld is of niet het druipt uit je speakers.

Conclusie van mij een kabel of set kan niets iets erin stoppen wat de artiest er niet in heeft gestopt. Het kan hooguit dingen versterken of beter weergeven waardoor de beleving intenser word

Kabels ed hoeven wat mij betreft echt geen rol te hebben in deze discussie.

Maar je hebt antwoord gegeven: jij bepaalt of de artiest er emotie in gestopt heeft. Want jij hoort deze emotie (van de performer) of niet.

Gr. Hans

J.A.F._Doorhof

Zoals gezegd we draaien rondjes
Of een artiest emotielose muziek kan maken is een kwestie van eigen invulling.

Muziek is altijd emotie dat is de essentie van muziek.

Ik hoor in veel dance en pop muziek inderdaad niet de emotie van de zanger of instrumenten. Maar je kan wel een eigen emotie erdoor krijgen. Mede door de keuze van de maker qua compositie.

Maar ik hoor wel emotie van de artiest heel duidelijk in nummers van Queen, BB King, Santana, norah Jones etc. Zoals gezegd meer kan ik er niet van maken en zou me geen wereld kunnen voorstellen waar dat stukje mist want dat geeft juist die stukken zoveel extra.

100% emotieloos bestaat niet. Ik zie alleen wel verschil tussen een opgewekte emotie door compositie of een emotie die opgeroepen of versterkt word door een ijzersterke performance. Maar muziek is altijd emotie.

Custom installer

DofN

Citaat van: J.A.F._Doorhof op december  6, 2024, 14:02:54Zoals gezegd we draaien rondjes
Of een artiest emotielose muziek kan maken is een kwestie van eigen invulling.

Men draait niet in rondjes. Er wordt volledig langs elkaar heen gepraat en.. Het punt is echt niet dat artiesten emotieloze muziek zouden maken. Dat je dat ervan maakt betekent dat je niet begrijpt wat de ander zegt. Ik ga niet nogmaals vertellen wat het punt wel is, daar zijn al best goede en volstrekt duidelijke dingen over geschreven en vragen over gesteld.

You changed the outcome by measuring it! - Professor Farnsworth
NAD M33, Analysis Audio Omega en 2 x JL-E112, Bacch Audiophile + ORC binaural software (bass absorbers en akoestiek)

J.A.F._Doorhof

@DofN
Iedereen zal een eigen invulling eraan geven dat is iets wat absoluut meespeelt bij dingen als gevoel en emotie. Vandaar dat ik ook denk dat emotielose muziek enorm moeilijk te maken is het triggert altijd wel iemand.

Een emotielose of over geproduceerde performance hoor ik jammer genoeg te vaak.

Custom installer

sschot

Wat is de definitie van muziek!
Wat is de definitie van emotie?