Zit emotie in de muziek of....

Gestart door J.A.F._Doorhof, mei 12, 2024, 10:45:07

Vorige topic - Volgende topic

Zit emotie in de muziek of....

Absoluut hoor ik emotie in de muziek (muzikant)
2 (4.7%)
Absoluut hoor ik emotie in de muziek (ik speel geen instrument)
21 (48.8%)
Emotie is puur hoe de luisteraar zich voelt (muzikant)
4 (9.3%)
Emotie is puur hoe de luisteraar zich voelt (ik speel geen instrument)
16 (37.2%)

Totaal aantal stemmen: 43

mmuetst

Een mooi voorbeeld. Mijn vrouw houdt niet klassiek. Ik had voor mijn verjaardag van mijn werk kaartjes gekregen voor het concert gebouw in Amsterdam. Optreden van Carel Kraayenhof, uw weet wel die ook onze koningin tot huilen kreeg. Maar als ik die muziek thuis aanzet op mijn set en haar in mijn luisterstoel plaats (of elke willekeurige super high end set dan ook) gaat ze het niet waarderen. Maar in de concertzaal, waar je ziet hoe de muziekanten spelen en daarbij zelf ook genieten van hun eigen optreden maakte het anders. Ze vond alleen de begeleiding van meester Kraayenhof door de dirigent maar onzin en poppenkast. "Gaat ie ook mee als ie mot pissen"  :D, ik hou van haar!
Maar de emotie zat bij mijn vrouw en niet in de muziek.
Het was een hele belevenis. Ik zelf heb trouwens ook genoten.
Geniet van Audio, maar betaal met mate.

Mediator

Deze hele discussie zegt mij met name wat over wat audiofielen vinden. Ik merk dat ik dat steeds minder wordt, misschien ook nooit ben geweest. Als muzikant is het voor mij ondenkbaar dat muziek geen emotie is. Een zanger moet bijvoorbeeld aangesloten zijn op muziek, de woorden zingen en ze niet alleen begrijpen maar ook menen en voelen. Natuurlijk moet je als drummer en bassist de maat houden want je bent de maatgever en ruggengraat van een band. Maar je legt er ook wat in want anders ben je een soort van drumcomputer. Ook als je muziek schrijft dan zoek je naar betekenis en je zoekt naar passende instrumentale begeleiding die iets zegt over de woorden die je gebruikt of de vibe die zo'n nummer met zich meebrengt. Dit alles om muziek iets te laten zeggen en betekenen. Dat is de enige manier waarop het voor mij werkt. Een andere manier bestaat niet. Natuurlijk heb ik het hier over de zender kant. Maar ook als ontvanger kun je, als je er voor openstaat, horen wanneer er iets bijzonders wordt ingelegd. Dat zijn live ook vaak de mooiste momenten.

chansig

Dus als jij je openstelt dan hoor je in ieder muziekstuk emotie ?

Gr. Hans
Teleskopos, 2 x JL-Audio Dominion D-10,  2 x Arendal 1961,  Blue Sound 132 met Dirac Live tot 500 Hz,  Mac Mini M4 met BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ kabels.

J.A.F._Doorhof

Dat zegt niemand :)
Maar luister naar een nummer als teo torriante van Queen en zoveel andere nummers van talloze artiesten en je hoort het.

En daartegen staan er miljoenen muziek stukken die dat niet hebben. Vandaar ook dat ik niet zo bang ben dat ai bands of artiesten gaat vervangen.

En zoals eerder gezegd vraag het een muzikant of een producer en die zullen allemaal beamen dat emotie in de muziek zit.
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

Rowdy

Mijn dochter heeft een aantal weken geleden opgetreden in de Lievekamp voor de schoolmusical. Toen zij solo moest zingen waren meerdere mensen uit het publiek tot tranen toe geroerd. 
'Het oor heeft het laatste woord in alles wat met muziek te maken heeft'.
Harry Olson (1901 - 1982)

chansig

Citaat van: J.A.F._Doorhof op februari 11, 2025, 08:46:36Dat zegt niemand :)
Ik stel een vraag. Ik heb hem ook al eerder aan jou gesteld en bij mijn weten geen antwoord op gekregen.

Gr. Hans
Teleskopos, 2 x JL-Audio Dominion D-10,  2 x Arendal 1961,  Blue Sound 132 met Dirac Live tot 500 Hz,  Mac Mini M4 met BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ kabels.

chansig

Citaat van: Rowdy op februari 11, 2025, 08:56:05Mijn dochter heeft een aantal weken geleden opgetreden in de Lievekamp voor de schoolmusical. Toen zij solo moest zingen waren meerdere mensen uit het publiek tot tranen toe geroerd.

Ja, dat geloof ik direct. Mensen kunnen zeker geraakt worden door muziek. Net zoals er mensen niet geraakt worden door dezelfde muziek.

Maar maakt niet uit...jullie als ouders zullen enorm trots zijn.

Gr. Hans

hatfylld

Als muzikant zijnde, zou je eigenlijk kunnen weten dat je echt niet na 37 keer hetzelfde nummer gespeeld te hebben (in een paar weken touren), je steeds diezelfde 'emotie' in een nummer legt.

Tannoy Arden mk.I - Luxman C-02 / M-02 - Technics SL-1500C / CineMag 3440A (SUT) / Denon DL-103 (FG2) - Mac Mini (Roon)

katwax

Citaat van: hatfylld op februari 11, 2025, 11:13:29Als muzikant zijnde, zou je eigenlijk kunnen weten dat je echt niet na 37 keer hetzelfde nummer gespeeld te hebben (in een paar weken touren), je steeds diezelfde 'emotie' in een nummer legt.

Muzikant(en) willen volgens mij met het nummer meestal een bepaalde emotie aanspreken en tijdens het spelen/zingen kan men door zich door emotie laten leiden.
Als die muzikant op dat moment droevig is een "happy" nummer speelt, zal die daardoor niet plotst een droevige emotie opwekken. Het nummer zou op een andere manier gespeeld kunnen worden waardoor het die emotie kan opwekken.

Mijn gedacht is dat elke muzikant met muziek emotie(s) wel opwekken/raken en dat hierbij die persoon zijn/haar emoties van de moment hierbij kan aanspreken om zich te laten leiden, maar dit wil niet zeggen dat je daarom de emotie van de muzikant vastlegt in de muziek.
Stereo: Kii Three BXT System + Kii Control + Bluesound NODE (N130)
HT: Epson LS10000 - Xtrem Daylight 100"
http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=112543

Mediator

Ik lees alleen maar 'ja maar'. En daarmee kun je de hele wereld vullen. En als je daarop antwoord een discussie starten en dan heb je weer de gebruikelijke bla bla. Het gaat om een startpunt ofwel de basis van muziek. Je kan ook een offday hebben, een concertreeks hebben en nummers (te) vaak spelen. Je kan ook een betere of een slechtere muzikant hebben of slechte muziek die meer demo is dan af. Er kan zoveel.

chansig

Maar geen antwoord op mijn vraag aan jou ?

Gr. Hans

hatfylld

Citaat van: katwax op februari 11, 2025, 11:49:17Muzikant(en) willen volgens mij met het nummer meestal een bepaalde emotie aanspreken en tijdens het spelen/zingen kan men door zich door emotie laten leiden.
Als die muzikant op dat moment droevig is een "happy" nummer speelt, zal die daardoor niet plotst een droevige emotie opwekken. Het nummer zou op een andere manier gespeeld kunnen worden waardoor het die emotie kan opwekken.

Mijn gedacht is dat elke muzikant met muziek emotie(s) wel opwekken/raken en dat hierbij die persoon zijn/haar emoties van de moment hierbij kan aanspreken om zich te laten leiden, maar dit wil niet zeggen dat je daarom de emotie van de muzikant vastlegt in de muziek.
ik denk dat dat wel meevalt. muzikanten spelen halve concerten op de automatische piloot, gechargeerd gezegd. nogmaals, als je 100x hetzelfde nummer hebt gespeeld, verliest het iedere emotionele connotatie.
interactie met het publiek, goed geluid op het podium, etc. dat zijn de belangrijke zaken voor muzikanten die optreden.

ik denk ook dat je een te romantisch beeld hebt van een muzikant ;), in zoverrre dat hij zeker niet bewust constant emoties bij het pubiek aan het opwekken is.
je laatste punt is dan ook precies wat ik wil zeggen.
Tannoy Arden mk.I - Luxman C-02 / M-02 - Technics SL-1500C / CineMag 3440A (SUT) / Denon DL-103 (FG2) - Mac Mini (Roon)

katwax

Citaat van: hatfylld op februari 11, 2025, 12:22:38ik denk dat dat wel meevalt. muzikanten spelen halve concerten op de automatische piloot, gechargeerd gezegd. nogmaals, als je 100x hetzelfde nummer hebt gespeeld, verliest het iedere emotionele connotatie.
interactie met het publiek, goed geluid op het podium, etc. dat zijn de belangrijke zaken voor muzikanten die optreden.

ik denk ook dat je een te romantisch beeld hebt van een muzikant ;), in zoverrre dat hij zeker niet bewust constant emoties bij het pubiek aan het opwekken is.
je laatste punt is dan ook precies wat ik wil zeggen.
Daarom dat ik zeg kan, maar moet niet en inderdaad het is uiteidenlijk zijn/haar werk dus een deel ervan zal inderdaad meer automatische piloot zijn.
Kan de muzikant zijn/haar emotie gebruiken om muziek te "sturen" -> ja
Zal die dat altijd doen -> nee
Is deze emotie dan ook de emotie van de muzikant -> niet noodzakelijk
Stereo: Kii Three BXT System + Kii Control + Bluesound NODE (N130)
HT: Epson LS10000 - Xtrem Daylight 100"
http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=112543

J.A.F._Doorhof

@chansig
Ik heb je dat antwoord al verschillende keren gegeven geloof ik.
Ik hoor niet in alle muziek de emotie van de band, absoluut waar.
Heel veel elektronische muziek krijg ik wel een emotionele reactie op (soms positief soms negatief :D) maar ik heb er geen emotie bij van de maker.

Het genoemde voorbeeld van Queen heb ik dat heel sterk, als je Freddie hoort zingen spat daar de emotie vanaf, luister naar het breken van de stem op "the show must go on" etc. Dat zijn dingen die je niet kan "faken" in een performance.

Mijn eerste bedrijfje was een opname studio samen met een vriend.
We hebben daar verschillende demo's opgenomen waarbij we net zolang doorgingen tot de zanger bijna huilend achter de microfoon stond en zoveel emotie erin knalde dat het zelfs achter de knoppen binnenkwam :D
Als je dan opname 1 vergelijkt met opname 20-30 dan zeg je nooit meer dat er geen emotie in muziek kan zitten :D

Vandaar ook mijn opmerking dat emotie niet door een kabel kan worden toegevoegd, emotie zit erin of niet, een kabel kan hooguit het klankbeeld beïnvloeden.

Custom installer

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

chansig

Ergens toch gek dat je emotie van de meneer/mevrouw die de computer/synthesizer bedient niet meekrijgt.

Gr. Hans

J.A.F._Doorhof

Expressie instrumenten en geprogrammeerd.

Probeer eens alle nuances van een piano te vangen in een geprogrammeerde midi file bv. Gaat je niet lukken.

Custom installer

chansig

Blijkbaar is de emotie van de muzikant en de overdraagbaarheid (middels de muziek) dus gebonden aan voorwaarden.

Wordt er niet minder raar op.

Bevestigd wel mijn gedachte/stelling...dat dan weer wel.

Gr. Hans

J.A.F._Doorhof

Misschien overdenk je het teveel.
Custom installer

chansig

Ja, dat zal het zijn. Zo ingewikkeld is het voor mij.

😂😂😂😂

Gr. Hans

morca

Citaat van: J.A.F._Doorhof op februari 11, 2025, 14:00:26@chansig
Ik heb je dat antwoord al verschillende keren gegeven geloof ik.
Ik hoor niet in alle muziek de emotie van de band, absoluut waar.
Heel veel elektronische muziek krijg ik wel een emotionele reactie op (soms positief soms negatief :D) maar ik heb er geen emotie bij van de maker.

Het genoemde voorbeeld van Queen heb ik dat heel sterk, als je Freddie hoort zingen spat daar de emotie vanaf, luister naar het breken van de stem op "the show must go on" etc. Dat zijn dingen die je niet kan "faken" in een performance.

Mijn eerste bedrijfje was een opname studio samen met een vriend.
We hebben daar verschillende demo's opgenomen waarbij we net zolang doorgingen tot de zanger bijna huilend achter de microfoon stond en zoveel emotie erin knalde dat het zelfs achter de knoppen binnenkwam :D
Als je dan opname 1 vergelijkt met opname 20-30 dan zeg je nooit meer dat er geen emotie in muziek kan zitten :D

Vandaar ook mijn opmerking dat emotie niet door een kabel kan worden toegevoegd, emotie zit erin of niet, een kabel kan hooguit het klankbeeld beïnvloeden.

Met de juiste kabel combinatie komt die emotie wel beter tot zijn recht.
Je hoort immers de instrumenten veel echter.
En de zang ook.

minplus

Sommigen houden volledig vast aan de oude definitie van emotie en dan hebben ze volgens die definitie gelijk.
Probleem is dat oude definities tigtig malen achterhaald zijn.
Je daarvoor openstellen is voor sommigen verdomd moeilijk.
If nothing goes right, go left
If nothing's left, go right

chansig

Neem mij (die het zo moeilijk vindt zich hiervoor open te stellen) eens mee in de nieuwe definitie. Lijkt erop dat ik deze nieuwe definitie gemist heb.

Mag via een link oid. Er zal een vast een onderzoek zijn, want de oude definitie is al tigtigtig keer achterhaald.

Gr. Hans

minplus

Het woordenboek loopt zoals bekend vele jaren achter, Hans.
Zeker bij zoiets. Dan heb je het over 20 tot 50 jaar.
Maar open stellen voor nieuwe dingen is moeilijk. Snap ik. Was al duizenden jaren zo. :)

chansig

Oké.

Je beweert iets en vervolgens kom je niet verder dan dat de ander zich niet wilt open stellen. 👍

Gr. Hans

minplus

L
Oké, leuk, Hans :pompom:
Je eist van mij een nieuwe definitie die er logischerwijs nog lang niet is.
Maar zoals ik al aangaf, nieuwe ideeën zijn moeilijk. Platte aarde, zon en sterren rond de aarde, enz.
Vroeger ging je er zelfs voor op de brandstapel...