Aankoopadvies subwoofer

Gestart door Ansiex, augustus 11, 2023, 16:03:43

Vorige topic - Volgende topic

N1v3K

Citaat van: vik op augustus 18, 2023, 09:14:08Als je op basis van dit soort argumenten een subwoofer al af keurt dan mis je een hoop. Het zegt namelijk helemaal niets over de kwaliteit van een subwoofer. Het gebied vanaf 25hz en ruim er boven is net zo belangrijk als die paar wapperende broekspijpen niveau SVS  :)
Dat klopt. Hij zal het best goed doen in de genoemde frequenties.
Maar dat neemt niet weg dat je gewoon iets gaat missen in de onderste regionen. Als je daar niets om geeft; soit.
Ik vind dat echter wel belangrijk. En daar ben ik vast niet de enige in.

Ansiex

Citaat van: vik op augustus 18, 2023, 09:14:08Als je op basis van dit soort argumenten een subwoofer al af keurt dan mis je een hoop. Het zegt namelijk helemaal niets over de kwaliteit van een subwoofer. Het gebied vanaf 25hz en ruim er boven is net zo belangrijk als die paar wapperende broekspijpen niveau SVS  :)

Verder is het een kwestie van ruimte en plaatsing waar je een hoop mee recht kunt trekken.

Shane Lee is ook niet mijn favoriet maar kon zo snel even niets vinden.  ;)

Anyway de TS is al geholpen dus verder niet meer relevant.

Sowieso bedankt voor het mee denken!

Ik heb de 2e XXLS400 al op komst! in September zou ik hem binnen moeten krijgen.
Ben heel benieuwd hoe een 2e sub erbij klinkt en of het veel verschil maakt.

fluissie

Citaat van: Ansiex op augustus 18, 2023, 11:46:55Sowieso bedankt voor het mee denken!

Ik heb de 2e XXLS400 al op komst! in September zou ik hem binnen moeten krijgen.

Nice  :headbanging:

Voor mij maakte het toen aanzienlijk verschil... nou is iedere ruimte anders maar je zal het gaan ervaren  :thumbs-up:

palmspar

Citaat van: Ansiex op augustus 18, 2023, 11:46:55Sowieso bedankt voor het mee denken!

Arendal adviseert stapelen of naast elkaar zetten.
Dan heb je de meeste extra output ongeveer 6db en minste vervorming.
De sub ergens anders in de ruimte is 3db extra output

Ansiex

Citaat van: palmspar op augustus 18, 2023, 14:52:13Arendal adviseert stapelen of naast elkaar zetten.

Misschien begrijp ik het nog niet helemaal.

Ik dacht dat het in het geval van een 2e subwoofer niet ging om extra (3?)dB maar om akoestiek van je kamer beter tegemoet te komen door een locatie voor de 2e subwoofer te kiezen waar bepaalde frequenties van je 1e sub locatie niet tot hun recht komen en zo doende deze kan compenseren.

Ik heb ook de huidige sub misschien iets van 20% van zijn volume draaien. Zet ik de "gain" draaiknop al op 50% geeft mijn Denon Audessy een trim van -12.5 (laagste dat het kan)

Dura

Citaat van: palmspar op augustus 18, 2023, 14:52:13Arendal adviseert stapelen of naast elkaar zetten.
Dit snap ik ook niet. Als je ruimte met een piek reageert op de plaatsing zal die piek toch verdubbelen door twee subs op dezelfde plek te zetten?
Harbeth P3ESR, Bluesound Icon, XRL, Audiophonics LPA-S450ET Purifi 1ET6525SA, LG G3 55'. Less is more.

morca

Ik zet ze op elkaar.
Demp ik daarna de corner gain wel 3 db meer met de dsp  ;D

Ansiex

Citaat van: morca op augustus 18, 2023, 15:16:15Ik zet ze op elkaar.
Demp ik daarna de corner gain wel 3 db meer met de dsp  ;D

Is dit van toegevoegde waarde als je zoals in mijn geval je subwoofer niet op 100% gain hebt?
Of is dat in het geval je geen LFE gebruikt en de amp op de sub zelf de boel laat regelen?

fluissie

Citaat van: Ansiex op augustus 18, 2023, 15:03:03Misschien begrijp ik het nog niet helemaal.

Ik dacht dat het in het geval van een 2e subwoofer niet ging om extra (3?)dB maar om akoestiek van je kamer beter tegemoet te komen door een locatie voor de 2e subwoofer te kiezen waar bepaalde frequenties van je 1e sub locatie niet tot hun recht komen en zo doende deze kan compenseren.

Dat heb jij helemaal goed gedacht !
plus je hebt ongeveer 3 db meer output waardoor jouw gesloten subs meer druk geven en dus als een grotere sub spelen tezamen

Stacken is leuk als je geen dip hebt op de frequentie waar jij graag het meeste bass hebt , anders kan je er 3 op elkaar zetten maar schiet je nog weinig op

palmspar

Het een is niet beter als het ander net wat jou voorkeur is, meer output en minder vervorming.
Of meer verdeeld laag door de ruimte met minder output.
Wel is goed afstellen wel een ding met 2 subs verschillend in de kamer. :)

morca

Citaat van: Ansiex op augustus 18, 2023, 15:26:59Is dit van toegevoegde waarde als je zoals in mijn geval je subwoofer niet op 100% gain hebt?
Of is dat in het geval je geen LFE gebruikt en de amp op de sub zelf de boel laat regelen?

Mijn gain staat ook niet open.
Zeker toegevoegde waarde.
Meer infrasoon output.
Minder vervorming omdat de subs niet zo hard werken.
Dat zijn er al 2.

Mbt zonder lfe, zou dat ook werken.
Maar dan gebruik je dus geen dsp?

Heb je een stereo setup?
Dan zou links en rechts ook kunnen misschien.
Ligt beetje aan je opstelling.

1 voor en 1 achter werkt goed ivm dippen door akoestische invloeden.
Dan zet je de achterste op 180 fase denk ik.
Maar dat is wel een klusje wat je in moet inmeten met rew en een meetmic.

Ansiex

Citaat van: morca op augustus 18, 2023, 17:46:481 voor en 1 achter werkt goed ivm dippen door akoestische invloeden.
Dan zet je de achterste op 180 fase denk ik.
Maar dat is wel een klusje wat je in moet inmeten met rew en een meetmic.

Helaas heb ik die middelen niet tot me beschikking.
Maar nee ik gebruik liever wel DSP van me Denon AVR die doet ook wel wat kamer correctie.

Ik dacht in eerste instantie gewoon de Sub links en rechts van mijn TV te proberen.
Ik vermoed gezien het een Frontfire subwoofer is het niet zo lekker klinkt naast de bank.

Is die 180 fase bedoelt voor als je een sub achter je luister positie hebt?

morca

Citaat van: Ansiex op augustus 18, 2023, 17:51:22Helaas heb ik die middelen niet tot me beschikking.
Maar nee ik gebruik liever wel DSP van me Denon AVR die doet ook wel wat kamer correctie.

Ik dacht in eerste instantie gewoon de Sub links en rechts van mijn TV te proberen.
Ik vermoed gezien het een Frontfire subwoofer is het niet zo lekker klinkt naast de bank.

Is die 180 fase bedoelt voor als je een sub achter je luister positie hebt?

Dat 180 fase is voor achter idd.

Ik zou ze links en recht en stack proberen.
Staat hier ergens een foto van je kamer?
Kunnen we even mee kijken wn denken.

gerard1

Arcam AVR5, Kef model 2. rel sub stampede.

morca

Citaat van: gerard1 op augustus 18, 2023, 19:14:41En als je downfire hebt?
Ik zou zeggen ook 180.
Maar alles hangt af van inmeten en plaatsing en de ruimte lijkt mij.
Mbt fase en dsp.

Ansiex

Citaat van: morca op augustus 18, 2023, 18:18:19Dat 180 fase is voor achter idd.

Ik zou ze links en recht en stack proberen.
Staat hier ergens een foto van je kamer?
Kunnen we even mee kijken wn denken.

Orginele bericht zit een plattegrondje bij met de huidie positie.
Misschien kan ik nog eens een foto uploaden om een beter idee te geven.

Ansiex

Inmiddels de 2e XXLS400 in huis staan! Ik moet nog kijken of ik hem in de zelfde kleur kan krijgen.
Vind de witte wel het mooiste  :inlove:

Ik denk alleen dat er nog heel wat winst valt te behalen met de plaatsing.
Helaas doet mijn Denon X1700 geen individuele DSP op de subwoofer kanalen en ben ik nog erg zoekende naar de juiste opstelling. Snap ook nog niet echt of ik die 0-180 phase moet toepassen..

ik merk in ieder geval al wel dat het geluid wat ruimtelijker is maar merk nog geen dag en nacht verschil.

chansig

REW op je laptop. Meetmicrofoon en schuiven, draaien aan de knopjes en dat nog een keer. Nog een keer, nog een keer. Tijdrovende klus. Maar wel leuk.

Gr. Hans
Teleskopos,  2 x Arendal 1961, Wiim Ultra, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels, Chinese slangen, 2 x Dynavox x7000, digitaal
Coax AQ Carbon

Ansiex

Citaat van: chansig op september 27, 2023, 18:41:00REW op je laptop. Meetmicrofoon en schuiven, draaien aan de knopjes en dat nog een keer. Nog een keer, nog een keer. Tijdrovende klus. Maar wel leuk.

Gr. Hans

Dat heb ik nog niet eerder gedaan.
Welke microfoon is hiervoor aan te raden? Ik zie dat RAW zelf miniDSP UMIK-1 aanraad.
Zie voor minder bij BAXShop een Omnitronic MIC MM-2USB condensator meetmicrofoon
Doet deze in principe het zelfde?

chansig

Ik heb zelf een Umik. Dus die andere ken ik niet.

Gr. Hans
Teleskopos,  2 x Arendal 1961, Wiim Ultra, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels, Chinese slangen, 2 x Dynavox x7000, digitaal
Coax AQ Carbon