Aankoopadvies subwoofer

Gestart door Ansiex, augustus 11, 2023, 16:03:43

Vorige topic - Volgende topic

Ansiex

Citaat van: chansig op augustus 16, 2023, 14:02:43Anders de (kapotte) BK in het gratis aangeboden topic. Deze laten maken (ws een klein iets). Kijken of hij je bevalt en op zoek naar een 2e.

Gr. Hans

Bedankt! Ik heb hier direct op gereageerd. Vind het sowieso altijd wel leuk om aan Electronica te sleutelen!
Wie weet lukt het! niet geschoten is altijd mis natuurlijk.

Shadowfox

Citaat van: CinéHome op augustus 16, 2023, 12:14:37Cijfertjes op papier (of op een website) zeggen iets, maar zeker niet het hele verhaal.
Zeker niet als je weet dat AVSforum hem tot beste subwoofer onder 2000$ koos...

Klopt...als je de video bekijkt zie je een rew meting dat ie net voor de 20hz afvlakt. En zijn ruimte is groter dan van de ts. Zet de sub in een hoek en je haalt er uit door cornergain

Ansiex

Ik heb gister een tutorial gekeken die hier gister op HTforum is gepost en dat wil ik sowieso even gaan proberen.
De methode om gebruik te maken van een appje "spectroid" en een frequency sweep doen op verschillende posities om zo te meten waar de response het vlakste is en ik eventueel dips heb. Ik denk dat dat effectiever is dan de subwoofer crawl die ik laatst gedaan heb.

Ralf67

Zag deze 2 Klipsch subwoofers staan op marktplaats.

Verdienen wel een vermelding

15 inch puur HT geweld  8)

SPL-150   €690 

R115SW   €630

CinéHome

CinéHome Whatsapp +32(0)495475580 - [email protected]
"High to mid end hifi aan real world" prijzen
Home to A*BNB - A*Brand NewBox
Actieve speakers, subs en versterkers op maat. PrePro: Acurus, Trinnov en Storm Audio.
Officieel dealer van oa. Arcam, Bryston, M&K Sound, Monitor Audio, Audiovector, Elipson, Q-Acoustics, Atoll Electronique, Pro-Ject Audio, JBL, MoFi, EAT Audio, Earthquake subs & more, Atlas Cable, Supra, QED en WireWorld.

Shadowfox

Citaat van: CinéHome op augustus 16, 2023, 17:57:56Geweld ja.
Puur... mwa

Alweer gelijk. Beetje hard aanstaan en heel die kast trilt als een ziekte..soms heb ik spijt dat ik em toendertijd gekocht heb. Het is een leuk ding tot 30hz maar daaronder moet je em echt temmen met eq

Ansiex

Ik heb een prachtige BK XXLS400 (Gratis!!) mogen overnemen van forumgenoot Martin!
Ben dolgelukkig haha! nu lekker aan de slag met de juiste plaatsing zoeken en natuurlijk de Audyssey EQ draaien.

fluissie

Citaat van: Ansiex op augustus 16, 2023, 20:52:25Ik heb een prachtige BK XXLS400 (Gratis!!) mogen overnemen van forumgenoot Martin!
Ben dolgelukkig haha! nu lekker aan de slag met de juiste plaatsing zoeken en natuurlijk de Audyssey EQ draaien.

Heb t meegelezen, top !

Ik heb is een keer kapotte plate amp van xxls400 laten maken door jossie ,koste praktisch niks ... :thumbs-up:

Veel plezier ermee man , en geld voor een 2e erbij  :pompom:

jahtari

Citaat van: Ralf67 op augustus 16, 2023, 17:37:08Zag deze 2 Klipsch subwoofers staan op marktplaats.

Verdienen wel een vermelding

15 inch puur HT geweld  8)

SPL-150   €690 

R115SW   €630
die waren ooit 550 nieuw.
Jahtari's 7.2.2 HT - Powergrip YG-1. Nvidia Shield. DenonX4500H. LCR: Martin Logan Motion 4/6. Atmos: Dali Oberon On Wall. LG77C3 TV. 2x Monoprice Monolith 15 v2. Crown XLS1502 + JBL 4281F.
Stereo setup: Powergrip YG-1. Bluesound Node 2i. MiniDSP SHD Studio. Dutch & Dutch 8m. Dual subs.
Woonkamer: Kef LS60
Studeerkamer: Focal CMS 65. Focal CMS Sub

chansig

Citaat van: fluissie op augustus 16, 2023, 20:58:51Heb t meegelezen, top !

Ik heb is een keer kapotte plate amp van xxls400 laten maken door jossie ,koste praktisch niks ... :thumbs-up:

Veel plezier ermee man , en geld voor een 2e erbij  :pompom:

Hier idem.

Gr. Hans
Teleskopos,  2 x Arendal 1961, Wiim Ultra, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels, Chinese slangen, 2 x Dynavox x7000, digitaal
Coax AQ Carbon

Ansiex

Bedankt heren! en bedankt Hans voor het wijzen op de weggeef actie van Martin!

Nou had ik al een bod gemaakt op een XXLS400 op Marktplaats maar deze is zwart... Nou moet ik eigenlijk een witte hebben haha

chansig

Helemaal top. Maar alleen een klein brommetje ?

Ik zal eens in mijn berichten kijken. Want deze sub was ooit van mij, heb er 2 gehad. Een van de 2 bromde, die heb ik toen opgestuurd aan Jossie. Was niets mee aan de hand, behalve dat hij me een tip gaf. Zal eens zien of ik dat nog terug kan vinden. Mogelijk is het deze sub.

Gr. Hans
Teleskopos,  2 x Arendal 1961, Wiim Ultra, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels, Chinese slangen, 2 x Dynavox x7000, digitaal
Coax AQ Carbon

Ansiex

Citaat van: chansig op augustus 17, 2023, 08:48:50Helemaal top. Maar alleen een klein brommetje ?

Ik zal eens in mijn berichten kijken. Want deze sub was ooit van mij, heb er 2 gehad. Een van de 2 bromde, die heb ik toen opgestuurd aan Jossie. Was niets mee aan de hand, behalve dat hij me een tip gaf. Zal eens zien of ik dat nog terug kan vinden. Mogelijk is het deze sub.

Gr. Hans

Ja het brommen/zoemen is hoorbaar en app "Spectroid" geeft aan dat het rond de 70hz zit. Maar het klinkt niet hard of storend.. meer als een soort statisch geluid wat je wel vaker hoort bij electronica. Verder merk ik niets op aan de geluidskwaliteit van de sub.

fluissie

Deze plate amps hebben een dikke ringkern ...wat vaak voor een brommetje zorgt, totaal niet erg voor de werking ervan

Als hij Mat is dan krijg je dit keurig met een roller in een andere kleur ....anders wrappen

Ansiex

Citaat van: fluissie op augustus 17, 2023, 09:01:52Deze plate amps hebben een dikke ringkern ...wat vaak voor een bommetje zorgt, totaal niet erg voor de werking ervan

Als hij Mat is dan krijg je dit keurig met een roller in een andere kleur ....anders wrappen

Dat is eigenlijk helemaal geen slecht idee!

morca

Dat brommetje komt uit de driver ?
Niet uit de voeding denk ik.

Mijn ringkern bromde ook,niet over de sub btw.
Een afgeschermde stroom kabel loste dit bij alle 3 op.
Dat was verrassend.

fluissie

de driver maakt het hoorbaar ....maar vaak hebben versterkers/plate amps met een ringkern al gauw een brom
door een aardlus wat totaal niet van invloed is op de werking

Citaat van: Ansiex op augustus 17, 2023, 09:19:55Dat is eigenlijk helemaal geen slecht idee!

op een hout gefineerde sub wordt het al lastiger want die hebben geen glad oppervlak waardoor je hem eerst strak moet maken , een matte is al glad en met wat secuur werk eigenlijk appeltje eitje  :thumbs-up:

Ansiex

Ik heb er zelf niet aan gedacht eigenlijk.
Maar natuurlijk links om of rechtsom is het wel mooi wit te krijgen.
Dan is de gehele setup ook wel compleet denk ik zo! Ik word heel enthousiast van het idee  :P

Ik moet sowieso nog even spelen met de sub. Hij staat nu links bij de TV zoals op het initiële plaatje in deze post. Opnieuw de EQ van Denon uitgevoerd en de sub heeft hij op -12db gezet. volgens mij is dat niet de bedoeling.

Naast de bank klonk de sub in iedergeval minder lekker en ik vermoed dat dit komt omdat het een front firing sub is en niet een down firing zoals de mardaunt.

fluissie

Audyssey zet ALTIJD de sub te zacht, beste is om met een db meter (kan ook met db meter app op je smartphone iets minder secuur) even alle kanalen na te lopen en dan zal je zien dat je sub waarschijnlijk een stuk zachter staat.

Hem wat terug naar bijvoorbeeld -6db zetten is dan geen bezwaar hoor , gewoon ook even niet gelijk de openingscene van edge of Tommorrow volgas draaien maar even luisteren en kijken of t goed gaat  :D  je hoort het snel genoeg als de sub te "hot" staat

palmspar

Citaat van: fluissie op augustus 17, 2023, 11:38:54Audyssey zet ALTIJD de sub te zacht, beste is om met een db meter (kan ook met db meter app op je smartphone iets minder secuur) even alle kanalen na te lopen en dan zal je zien dat je sub waarschijnlijk een stuk zachter staat.

Hem wat terug naar bijvoorbeeld -6db zetten is dan geen bezwaar hoor , gewoon ook even niet gelijk de openingscene van edge of Tommorrow volgas draaien maar even luisteren en kijken of t goed gaat  :D  je hoort het snel genoeg als de sub te "hot" staat

Ik denk dat Audyssey de sub perfect afstelt voor films op referentie volume.
Maar ga je zachter spelen zeker met muziek, kan het idd wat te zacht overkomen.
In een filmmix word het sublaag 10 db harder gezet dan de andere speakers, dan klinkt de Audyssey afstelling echt wel lekker op referentie volume.

fluissie

Ik gok dat er maar bar weinig mensen daadwerkelijk op referentie niveau film kijken ...

palmspar

Citaat van: fluissie op augustus 17, 2023, 14:48:43Ik gok dat er maar bar weinig mensen daadwerkelijk op referentie niveau film kijken ...

Dat denk ik ook niet -20 zachter dan ref is al behoorlijk hard in een woonkamer, dyn volume compenseert hoge en lage tonen voor lagere volumes.
Wil je dat niet gebruiken zal je zelf de sub harder moeten zetten idd, maar dan klinkt het op ref volume echt nergens meer naar.
Dus Audyssey stelt het niet echt verkeerd af vind ik, wel voor anders gebruik. :smile:

N1v3K

Citaat van: vik op augustus 16, 2023, 07:48:17De Ascendo 12 sub

Veel "bang for the buck" een mooie 12 inch driver en heeft zelfs een XLR aansluiting en retail ligt om en nabij de €1300,- ik heb hem binnen kort op demo.

Mocht je er waarde aan hechten: Shane Lee heeft hem getest op zijn youtube kanaal.

A. De Ascendo sub laat het ernstig afweten onder de 30Hz
B. Shane Lee is een onwijze pannenkoek die van toeten noch blazen weet.

Ansiex

Citaat van: palmspar op augustus 17, 2023, 14:37:53Ik denk dat Audyssey de sub perfect afstelt voor films op referentie volume.
Maar ga je zachter spelen zeker met muziek, kan het idd wat te zacht overkomen.
In een filmmix word het sublaag 10 db harder gezet dan de andere speakers, dan klinkt de Audyssey afstelling echt wel lekker op referentie volume.

Ik heb echt zo veel gelezen over EQ audessy op AVforum, er staat een complete en uitgebreide handleiding (in Engels)

Wat ik hen gedaan is de crossover van me center op 80 gezet, fronts en surround op 90 en 10dB op de Subwoofer er bij (via AVR door trim op 0dB te zetten na Audessys calibratie) en muziek klinkt echt stukken voller zo.

Een goede film moet ik nog gaan opzetten, ik kijk er naar uit!

Vik

Als je op basis van dit soort argumenten een subwoofer al af keurt dan mis je een hoop. Het zegt namelijk helemaal niets over de kwaliteit van een subwoofer. Het gebied vanaf 25hz en ruim er boven is net zo belangrijk als die paar wapperende broekspijpen niveau SVS  :)

Verder is het een kwestie van ruimte en plaatsing waar je een hoop mee recht kunt trekken.

Shane Lee is ook niet mijn favoriet maar kon zo snel even niets vinden.  ;)

Anyway de TS is al geholpen dus verder niet meer relevant.

Citaat van: N1v3K op augustus 17, 2023, 15:07:56A. De Ascendo sub laat het ernstig afweten onder de 30Hz
B. Shane Lee is een onwijze pannenkoek die van toeten noch blazen weet.
Mobiel: +31626102562 /WhatsApp
https://www.facebook.com/CineMikeBenelux

Adeo Screens - Arcam - Ascendo - Barco - CineMike - Denon - JL Audio - JVC- Kef - Lyngdorf - Lumagen - M&K Sound - Marantz - REL - Screen Research - Sony - Stewart - Trinnov