Aankoopadvies subwoofer

Gestart door Ansiex, augustus 11, 2023, 16:03:43

Vorige topic - Volgende topic

Ansiex

Hallo allemaal!

Vrij nieuw op dit forum en eigenlijk ook in de audio wereld.

Ik heb de geweldige 4x Q Acoustic 3020I en een Q Acoustic 3090 als center voor een 5.1 opstelling met een Mordaunt-Short 409W Subwoofer. (Die ik GRATIS van iemand mocht ophalen, hoe tof!)

Toch zou ik graag willen investeren in een echt "Dikke" subwoofer. Mede omdat de ruimte zo groot is komt de Mardaunt niet echt tot zijn recht.

Wie kan mij helpen een goed doorgronde keuze te maken in het aanschaf van een subwoofer?

Ik heb al vele reviews en info gelezen over verschillende merken subwoofers en er zijn er een aantal die er tussen uit springen voor mij. Voornamelijk SVS, Arendal, XTZ en BK Electronics.

• BK Elec. Monolith+: Zeer groot, en daarom misschien goed voor de grote ruimte
  • XTZ 12.17 Edge: Mooie moderne subwoofer, flink vermogen maar niet zo groot als BK Elec Monolith+
  • SVS PB1000 Pro: Vind ik persoonlijk de mooiste maar hijs is erg duur!
  • Arendal 1961 1V: Ook erg mooi maar duur.

Ik zie van SVS en Arendal behalve het uiterlijk niet echt de meerwaarde tegen over XTZ of BK Electronic en tussen die 2 zit dan ook mijn grootste twijfel.

Mijn voorkeur gaat uit naar een Subwoofer van 500-1000eu

Ik ben benieuwd wat jullie nog kunnen inbrengen hierin.
Ik heb ook een plattegrond van de kamer geüpload om een idee te geven van de grootte van de ruimte.

Ik kijk uit naar jullie reactie!

Ralf67

Lastig om een de genoemde subwoofers in je ruimte te plaatsen.

Ze zijn best groot en aanwezig.

Is een gesloten subwoofer zoals een SVS SB1000 PRO niks voor je ?

DustinV

Ik ben zeer tevreden over mijn Arendal speakers. Enorm positieve reviews en metingen. Plus ze zien er erg goed uit. Wat in woonkamer niet onbelangrijk is met zo'n formaat subwoofer.

Ansiex

Bedankt voor je reactie!

Ik vind een grote subwoofer wel heel mooi, mijn vriendin daar in tegen haha, zij zou wel heel gelukkig worden van een kleiner formaat.

In dat opzicht vind ik de sealed subwoofers ook erg mooi, maar ik heb niet eerder een sealed subwoofer ervaren en ik heb mij laten vertellen dat een ported subwoofer diepere lage tonen geeft en meer voelbaar is.

En dat is vooral wat ik zoek, een subwoofer die je echt voelt in je lijf. Ik weet niet hoe haalbaar dat is en of dat haalbaar is met een sealed sub?

fluissie

Hi

Heb alle genoemde subs gehad , de arendal 1961 1v steekt er qua bouwkwaliteit en geluidskwaliteit duidelijk boven  uit....

Ik zeg even doorsparen en voor deze gaan anders voor de xtz edge 12.17 kiezen (zitten allebij boven de svs pb1000pro namelijk )

Qua plaatsing wel behelpen  :nopompom:

Zou haast eens zijn met ralf maar een kleine gesloten sub voor jouw budget gaat je weinig brengen qua "dikke" subwoofer , ja een gebruikte svs sb13 ultra wellicht ?

DustinV

Een gesloten sub in een hoek plaatsen kan ook best wat druk geven. Algemeen geaccepteerde mening is denk ik dat een gesloten sub gedetailleerder speelt. Ik draai zelf met een 1723 Sub1 en heb niks te klagen. Maar heb ook buren om rekening mee te houden 😅

Ansiex

Bedankt Fluissie!

Ik denk dat ik sowieso pas in December koop, dat is meestal wanneer ik mezelf van een leuk cadeautje voorzie haha
Wat extra uitgeven vind ik geen probleem, maar ik wil wel graag voor mezelf kunnen onderbouwen waarom. Wat de meerwaarde is. Zeker gezien Subs over de 4k kunnen gaan vind ik het erg lastig om te bepalen wat ik nodig heb en wat een "Nice to have" is.

Wat is jou ervaring met de BK Elec monolith+ als ik vragen mag?
Ik dacht persoonlijk dat deze het meest geschikt zou zijn voor mijn ruimte, gezien deze erg groot is en daardoor misschien de slechte akoestiek van mijn ruimte "negeert" ?

Een svs sb13 ultra zou natuurlijk heel gaaf zijn, maar waar vind je die 2e hands? ik denk dat je zo'n Sub niet snel treft. Ik was al verbaast dat je jou subs te koop hebt aangeboden laatst. Ik moest me zo inhouden  :hehe:

fluissie

Die arendal van mij was je buitenkans geweest man... :withstupid:

Op zich is de bk niet verkeerd hoor maar heb deze uit het rijtje gehaald omdat je hem zelf wilt halen ? , importeur voor Nederland is er niet en aangezien Engeland niet meer tot de eu hoort is er 1 kopen wel erg duur met alle bijkomende kosten

Ook ; Wij hebben ooit is een bk monolith plus getest tegen een oude svs pb2000 en de pb2000 ging toch wel aardig wat "dieper" door
(Was bij ralphH met ook oa ralf die ooit bk subs dealer was)

BELANGRIJK!;

Geen 1 subwoofer gaat jouw (eventueel) slechte akoestiek negeren hoe groot deze ook is !!!, ook een svs pb16 ultra niet , als je de pech heb om met een dip te zitten rond 20 0f 30 hz dan zal je aan de gang moeten met ofwel akoestiek ofwel plaatsing

Dus als alles goed zou uitpakken puur als antwoord op jouw vraag ;

De arendal sub 1961 1v met stipt duidelijk op 1 daarna de xtz 12.17 edge OOK omdat je hiermee nog wat kan sleutelen qua poorten en eq instellingen

DofN

OF twee wat kleinere subs. Zo groot is je ruimte niet, valt best mee. Bij sublaag gaat het om cm2 conusoppervlak en plaatsing. 
You changed the outcome by measuring it! - Professor Farnsworth
Voorversterker: Anthem STR PRE, Eindversterker: Bryston 3B³ Cubed, Fronts: Analysis Audio Omega en 2 x JL-E112 subwoofers, met als DSP:  Bacch Audiophile+, ORC binaural software (bass absorbers) en akoestische maatregelen.

fluissie

Zijn vriendin vind 1 sub al too much ( als ik het goed begrijp) , plus als ik de ruimte zie lijkt me plaatsing van 2 subs ook wat problematisch

Verder zijn alle genoemde subs al wat "kleiner"  :wow: EN zit hij met een budget ; zou niet weten welke 2 kleinere subs je voor ogen zou moeten hebben die hem zijn dikke subwoofer ervaring moeten brengen

fluissie

Schiet me de rel ht1205 mk2 te binnen ... maar niet mijn keus betreft een aardige ht beleving

Of bedenk ik me net; 2x xxls400 ?
Gelijkwaardig qua prestaties met een svs sb2000 en dual mits je akoestiek meewerkt output als toch wel een aardige gepoorte sub

Maar goed voor budget beter dan 2e hands scoren ivm invoeren

Ansiex

Ik heb op maktplaats wel een aantal xxls400 gespot voor onder de 400eu.
Dat zou denk ik prima in de ruimte kunnen, 1 naast het TV meubel en de andere naast de bank.

Mijn vriendin spreekt zich wel uit maar maakt er gelukkig ook niet zo'n drama over.

Zij begreep in eerste instantie niet waarom ik een 5.1 set wilde aanschaffen tot dat ze het verschil hoorde tussen de TV speakers en de Q Acoustics  ;D

Zou 2 sealed subs beter zijn dan 1 ported zwaardere sub?

fluissie

Ik heb in MIJN! Ruimte hele aardige resultaten is behaald met dual xxls400 subs ...., deze KUNNEN dus als je akoestiek meewerkt het net zo goed doen als 1 gepoorte ja

Je kan ze dan eventueel ook stacken als je de 2e niet goed geplaatst krijg

Bijkomend voordeel in deze ; mocht het helemaal niks worden draai je weinig verlies als je ze moet verkopen

Blijft wel dat de arendal 1961 1v mijn absolute voorkeur zou houden hoor

Ansiex

Ik zou natuurlijk ook deze mordaunt ernaast kunnen blijven gebruiken. Of is dat niet aan te raden?

Shadowfox

Als ik jou situatie bekijk en je zit tegen een muur dat lijkt me ook niet ideaal.

Weet niet je subwoofer specs en hoe een eventuele meting van je ruimte eruit ziet maar het is denk ik beter dat je eerst uitvind voordat je iets anders koopt.

Maar misschien kun je je subwoofer houden en kijk eens hiernaar.
In de link zie je een tactile apparaat. Dat monteer je onder je bank en voila jr hebt een super stille subwoofer zonder last van pieken of nulls bij jou mlp.

Een link van het apparaat en een link wat het psies inhoud

https://crowsontech.com/product-category/online-store/complete-systems/

https://youtu.be/avHWY54M-v8

Je hebt natuurlijk ook goedkopere producten maar deze schoot me ff te binnen

Ansiex

Ik heb toevallig gister de bank naar voren gehaald, 60cm van de muur geschoven en de "Subwoofer crawl" gepoogd.
Ik moet bekennen dat ik weinig verschil hoorde en nu de Subwoofer even naast de bank heb staan. Opnieuw de Audessy van me Denon uitgevoerd en het klinkt nu wel beter dan het was. Al lijkt de subwoofer juist nu minder diep maar wel meer verfijnd en meer voelbaar, best gek! Ik had eigenlijk juist verwacht diepere bas te krijgen.

Maar misschien is daarom een 2e sub helemaal geen gek idee. Dan verdeelt het de ruimte wat meer.

Zo'n Transducer lijkt me heel leuk! Maar ik zou dat pas willen aanschaffen na dat ik een mooie Sub heb gekocht.
Ik heb ook nog op de planning om 2 plafond speakers te installeren voor atmos geluid (De speakers heb ik al, ook gratis gekregen  :angel: )

Shadowfox

Als je een grote sub koopt heb je daar niks meer aan...

fluissie

Citaat van: Ansiex op augustus 11, 2023, 17:32:12Ik zou natuurlijk ook deze mordaunt ernaast kunnen blijven gebruiken. Of is dat niet aan te raden?

Nee dit is niet aan te raden

Als je wel heil ziet in 2 subs dan zou ik zeker 2 xxls400 subs is gaan proberen, zoals gezegd binnen je budget en wordt t niks dan kost het je vrijwel niets

Al zou 1 xxls400 al een BEHOORLIJKE upgrade zijn tov die mordaunt short :tounge:

Ansiex

Allright! Bedankt voor alle reacties en het mee denken.

Ik denk dat ik sowieso gewoon eerst eens moet gaan luisteren, misschien eens een Hifi winkel instappen.
Wellicht vind ik een sealed sub wel heel mooi klinken en ben ik daar ook dik tevreden mee.

Het blijft natuurlijk ook een beetje persoonlijk.

Vast ook de reden dat jij er zo veel geprobeerd heb @fluissie, of niet?  :P

chansig

1 sub en een (mini)dsp.

Kan je de ergste pieken eruit halen. Twee is dan leuk voor meer output. Zeker als je plaatsingsmogelijkheden beperkt zijn.

Gr. Hans
Teleskopos,  2 x Arendal 1961, Wiim Ultra, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels, Chinese slangen, 2 x Dynavox x7000, digitaal
Coax AQ Carbon

Ansiex

Is een dsp niet overbodig als je gebruik maakt van Denon Audessy?

chansig

Teleskopos,  2 x Arendal 1961, Wiim Ultra, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels, Chinese slangen, 2 x Dynavox x7000, digitaal
Coax AQ Carbon

mijkie

Op marktplaats staat ook een Velodyne DD12 te koop, misschien ook een mooie optie!
* Focal Alpha 50 * Auralic Altair G1.1 *

Ansiex

Hier in de buurt verkoopt iemand een Velodyne spl-1000r voor 500eu, is dat misschien een goede optie?
Is al wel iets ouder volgens mij? Ik heb me zelf eigenlijk nooit ingelezen over Velodyne maar die Velodyne DD12 ziet er echt super goed uit.

fluissie

Citaat van: Ansiex op augustus 13, 2023, 17:03:18Hier in de buurt verkoopt iemand een Velodyne spl-1000r voor 500eu, is dat misschien een goede optie?
Is al wel iets ouder volgens mij? Ik heb me zelf eigenlijk nooit ingelezen over Velodyne maar die Velodyne DD12 ziet er echt super goed uit.

Een dd12 is wel andere koek dan een splr-1000...

Maar dan zou je eigenlijk een dd PLUS moeten zien te krijgen want een non plus zijn wel echt serieus oud.

Een splr zou mijn keus niet zijn..

Liever een bk waarvan je makkelijk een 2e vind