Subjectief testen van kabels ... gewoon luisteren dus.

Gestart door CinéHome, februari 24, 2022, 11:55:58

« vorige - volgende »

0 leden en 8 gasten bekijken dit topic.


chansig

Waar is jouw grens Cinehome als het gaat om perefecte kwaliteit/prijs ? Vierhonderd was perfect maar stopt de grens daar ?

Gr. Hans
Teleskopos, MA RSW 12, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

buckler

Citaat van: chansig op mei 19, 2024, 07:27:32Waar is jouw grens Cinehome als het gaat om perefecte kwaliteit/prijs ? Vierhonderd was perfect maar stopt de grens daar ?

Gr. Hans

Geen Cinehome maar ik ben van mening dat dat een beetje van de waarde van je set afhangt..
Iemand met een set van een ton zou in mijn ogen best kabels kunnen proberen van een paar duizend euries, zeker als hij goed in de slappe was zit,  terwijl voor iemand met een set van duizend euro honderd euro voor een kabel al gekkenwerk is vind ik.
Of het verschil maakt in geluid is een andere discussie natuurlijk...
JVC NZ9 , MadVR Envy , Panamorph Palladin DCR , Stewart StudioTek 100  2.40:1 , Trinnov Altitude 16 , MK Sound MPS2520P (5X) - X15+ push pull (2X) - MP150 (atmos) Parasound , ROGOZ-audio speaker stands , ATV 4K CineMike , Oppo UDP 203 CineMike stuffe 2 , Isotek

Xander32

#953
Meermaals kom/ kwam ik op het www zo'n 10% van de (nieuw)waarde van de set tegen, om te besteden aan bekabeling. Daar ga ik zelf enigszins overheen.
Tannoy Kensington SE  ||  Accuphase E-480 & DAC-50  ||  Auralic Aries G2.1  ||  Sonnet Morpheus  ||  Audiolab 6000 CDT

Laan

Prijs doet er weinig toe. Gaat om het resultaat. Geen resultaat, geen geld in steken. Ik vind dat mijn hoofdset erg snel verschillen laat horen. Er zitten speakerkabels van €2400 tussen. Die heb ik uitvoerig vergeleken met een set van €750 en kan geen noemenswaardig verschil ontdekken. Een interlink van €1300 doet het erg goed. Een van €650 doet het anders en imo beter. Dat kabels geen verschil kunnen opleveren is niet waar vind ik. Dat er een erg onduidelijke relatie tussen prijs en prestaties is, vind ik ook.
Woonkamer:  Atoll st 300 | Audiolab 8300 xp | GoldenEar Triton reference
Man-cave: Ayon Spirit V | Focal Scala Utopia Evo | Atoll st 300 | Atoll cd 100 | Rega P3, neo psu, exact | Atoll ph 100

J.A.F._Doorhof

Wat @Laan zegt
Als een kabel van 25,00 goed klinkt en je er tevreden mee bent, dan kan die kabel best aan een set van 100.000,00 :D

Prijs van de set vind ik geen reden om kabel prijzen te betalen.
Je moet betalen voor wat JIJ beter vind, of wat jij wil.

Een goede dealer zal daar (hopelijk) eerlijk een antwoord op geven.
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

chansig

De vraag was mbt prijs/kwaliteit verhouding.

Niet wat iemand wel of niet zou kunnen, willen betalen. Of hoe duur iemand zijn set is.

Gr. Hans
Teleskopos, MA RSW 12, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

J.A.F._Doorhof

Je krijgt nooit het antwoord wat je wil he :D

Ik zeg heel duidelijk.
De prijs van de set heeft mijn inziens NIETS te maken met hoeveel je voor een kabel moet uitgeven.
Een kabel van 25,00 kan op een set van 100.000,00 misschien wel beter klinken dan een van 2500,00.
Probleem is dat mensen alleen maar focussen op wat iets kost, en SLECHTE dealers/bedrijven maken daar maar wat graag gebruik van.

Kies dus een goede dealer, bv ook die hier aan discussies mee doen.

www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

chansig

Ik vroeg het niet aan jou.

Je mag uiteraard reageren. Maar niet net doen alsof ik jouw antwoord niet voldoende vind oid.

Gr. Hans
Teleskopos, MA RSW 12, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

CinéHome

Citaat van: chansig op mei 19, 2024, 07:27:32Waar is jouw grens Cinehome als het gaat om perefecte kwaliteit/prijs ? Vierhonderd was perfect maar stopt de grens daar ?

Gr. Hans
Ik heb al kabels gehad van €1.500 of €3.000 voor een set die een duidelijke stap beter waren dan een setje van €400. Maar zoals altijd afhankelijk van de totale set en de wensen van de klant.
CinéHome Whatsapp +32(0)495475580 - [email protected]
Specialist in "high mid end" hifi aan "real world" prijzen :-) & Home to A*Brand NewBox speakers & subs
Officieel dealer van oa. Arcam, Bryston,  Denon, Marantz, M&K Sound, Dali, Monitor Audio, Audiovector, Elipson, Q-Acoustics, Atoll Electronique, Pro-Ject, MoFi, EAT Audio, Earthquake subs & more, Atlas Cable, Supra, QED en WireWorld.
PrePro: Acurus, Trinnov en Storm Audio.

chansig

Bijna een antwoord. Maar laat verders maar. Ik vraag mogelijk naar een bekende weg.

Gr. Hans
Teleskopos, MA RSW 12, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

CinéHome

#961
En voor mijn part is er weldegelijk een evenredigheid in de verhouding duurder/beter. Maar dat gaat op voor wat ik verkoop/aanprijs.
Ik zal nooit een duurdere kabel aanprijzen als ik ervaar dat een goedkopere beter matcht.
En de gewonnen SQ is niet altijd van die aard dat het het prijsverschil kan verantwoorden... maar dat maakt ieder voor zichzelf uit natuurlijk.

Een probleem is ook dat sommige fabrikanten geen eenduidige filosofie hebben in hun aanbod. Kabel X kan daar warm en gezellig klinken terwijl kabel Y analytisch en puntig is. Dan hangt het maar net af van wat je zoekt in jouw setup.
Als er dan een prijsverschil is tussen deze 2 kabels, hoeft het niet de duurste te zijn die werkt voor jou.
CinéHome Whatsapp +32(0)495475580 - [email protected]
Specialist in "high mid end" hifi aan "real world" prijzen :-) & Home to A*Brand NewBox speakers & subs
Officieel dealer van oa. Arcam, Bryston,  Denon, Marantz, M&K Sound, Dali, Monitor Audio, Audiovector, Elipson, Q-Acoustics, Atoll Electronique, Pro-Ject, MoFi, EAT Audio, Earthquake subs & more, Atlas Cable, Supra, QED en WireWorld.
PrePro: Acurus, Trinnov en Storm Audio.

J.A.F._Doorhof

Zodra we kabels gezellig gaan noemen, ben ik weg :D
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

Laan

Zojuist nog even wat zitten vergelijken. Daarover meer in mijn eigen "draadje". Qua eerlijke dealer, ik vroeg eens aan ene Marcel om een goede xlr kabel. Komt hij met een qed xlr40 reference. Eerlijk, want een erg goede prijs/kwaliteit verhouding. (< €200)
Woonkamer:  Atoll st 300 | Audiolab 8300 xp | GoldenEar Triton reference
Man-cave: Ayon Spirit V | Focal Scala Utopia Evo | Atoll st 300 | Atoll cd 100 | Rega P3, neo psu, exact | Atoll ph 100

vanzomereng

#964
Als een kabel nu niet alleen apparaten verbindt maar ook forummers,
komt het allemaal wel goed  :colgate:

By the way, een discussie voeren over de juiste of ideale prijs/kwaliteitsverhouding m.b.t. kabels m.i.z. alleen zinvol als deze tussen alleen "kabel believers" wordt gevoerd, dus hoor je geen verschillen tussen kabels, "stay out"  :notify:

M.i.z. is een kabel discussie tussen alleen "believers" al complex genoeg,
immers zijn gehoorde verschillen wel op kwaliteit of op smaak of op matching terug te voeren.

Voor mij een reden om niet aan deze discussie deel te nemen maar voor diegenen die wel deelnemen, wens ik veel sterkte en vooral veel wijsheid toe  ;)
Luidsprekers: B&W 702S2,  All-In-One: Atoll SDA300-Signature,
Blue-ray player: Denon DVD-3800BD

chansig

Citaat van: vanzomereng op mei 19, 2024, 15:20:05By the way, een discussie voeren over de juiste of ideale prijs/kwaliteitsverhouding m.b.t. kabels m.i.z. alleen zinvol als deze tussen alleen "kabel believers" wordt gevoerd, dus hoor je geen verschillen tussen kabels "stay out"  :notify:

 

 :D

Dan is het maar goed dat jij daar dan niet over gaat. Lekker babbelen met mensen die hetzelfde vinden, als basis, is heerlijk.

Gr. Hans
Teleskopos, MA RSW 12, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

CinéHome

Citaat van: J.A.F._Doorhof op mei 19, 2024, 14:35:33Zodra we kabels gezellig gaan noemen, ben ik weg :D

Voor jou de puntige kabels dan? :D
CinéHome Whatsapp +32(0)495475580 - [email protected]
Specialist in "high mid end" hifi aan "real world" prijzen :-) & Home to A*Brand NewBox speakers & subs
Officieel dealer van oa. Arcam, Bryston,  Denon, Marantz, M&K Sound, Dali, Monitor Audio, Audiovector, Elipson, Q-Acoustics, Atoll Electronique, Pro-Ject, MoFi, EAT Audio, Earthquake subs & more, Atlas Cable, Supra, QED en WireWorld.
PrePro: Acurus, Trinnov en Storm Audio.

J.A.F._Doorhof

www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

Chris Cables

#968
Citaat van: J.A.F._Doorhof op mei 17, 2024, 16:49:10Als we elke letter gaan ontleden laat ik het anders zeggen.

Ik ben van mening dat als je een goede kabel maakt je voor 100.00 klaar kan zijn.

Als je 400 wil betalen omdat het een merk is dan is dat een keuze die je kan verdedigen.

4k is mijn inziens gewoon richting oplichting.

Ik stel voor dat je kabelfabrikanten in 3 specifieke categorieën kunt definiëren:

Categorie 1
Degenen die uitgekochte componenten gebruiken, hebben een lage CAPEX, een lage OPEX en een waardegedreven bedrijfsmodel dat een door de consument/enthousiasteling gedreven, goed gemaakt product wil bieden.
Ik plaats mezelf in deze categorie.
Laag volume: (<1000 eenheden p/j.)
Kosten €30-500
Klant: Waardegericht, enthousiast, verkennend, bereidheid om te investeren om verbeteringen te zoeken.

Categorie 2
Degenen die interne productontwikkelingsprogramma's uitvoeren om hun eigen componenten en materialen te ontwikkelen en te produceren die bijdragen aan algemene hoge bedrijfskosten (CAPEX/OPEX), inclusief bedrijfsgebouwen en personeelssalaris, en die een noodzakelijkerwijs hogere winstmarge hanteren dan categorie 1 om een return on investment (ROI) te behalen en zo commercieel levensvatbaar te blijven.
Midden- tot hoogvolume (1000-10.000+ eenheden p/j)
Kosten €50-€1000
Klant: Enthousiast, bereidheid om blindelings te investeren om verbeteringen te zoeken.

Categorie 3
Degenen die gekochte maar merkloze componenten gebruiken of degenen die kant-en-klare componenten van een nieuwe merknaam gebruiken of soms zelfs hun eigen componenten om een niet-verifieerbaar/onbewijsbaar USP (Unique Selling Point) of een twijfelachtig 'technologisch voordeel' ten opzichte van hun concurrenten of gebruiken een andere valse claim om een hoge vraagprijs te rechtvaardigen.
Meestal is het bedrijfsmodel gericht op regelrechte winstbejag, vergeleken met de werkelijke kosten van het op de markt brengen van een product.
Laag volume: (<1000 eenheden per jaar)
Kosten € 1000-€ 100.000+
Klant: Meer geld dan gezond verstand (common sense?). Risicovrij benadering van het kopen van dingen. Geen idee of interesse van 'echte waarde' of bezit van kennis over kabels. Heeft waarschijnlijk een lichtblauwe Bentley met een interieur van struisvogelleer en een betaalde trofee-vrouw die op alles gewoon 'ja schat, schitterend' zegt.  :laugh:

Er zijn uiteraard verschillende grote kabelbedrijven die met recht in zowel categorie 2 als categorie 3 zouden kunnen vallen en die hun reputatie en merk moeten gebruiken om een zo groot mogelijk deel van de categorie 3-markt te veroveren.

Het feit dat ik een kabel kan produceren voor een winkelprijs van €30 (en voor eerlijkheid en transparantie bedraagt de materiaalkostprijs circa €9) en een gerespecteerde insider uit de industrie deze zo positief laat beoordelen (Alpha Audio) bewijst in zekere zin in grote of mindere mate dat je inderdaad voor een zeer redelijk bedrag een uitstekend klinkende kabel van uitstekende kwaliteit kunt samenstellen en deze toch commercieel levensvatbaar kunt maken. Tenminste als producer met een laag volume, zoals ik. Na btw, belastingen en overhead is er niet veel winst, maar voor sommigen van ons is duidelijk winstbejag niet het doel.


Het feit dat die Blue Bentley-man het verschil niet zou kunnen zien tussen deze kabels en zijn kabels van € 50.000,- is enigszins willekeurig. Feit is dat we in een vrije markt opereren, zonder beperkingen op de vraagprijzen. Jij en ik weten wat de verstandige keuze zou zijn, maar dat betekent niet dat er geen mogelijkheid zou moeten zijn voor Cat3-kabelmakers en 'ongeschoolde' individuen met te veel geld om in dezelfde ruimte te kunnen bestaan.

Het zou lasterlijk en enigszins onbeduidend zijn om bedrijfsnamen in de hierboven gedefinieerde categorieën te plaatsen, maar er is één grappenmaker waar ik elke dag mee op de parkeerplaats zou gaan vechten als ik de kans zou krijgen. Het maakt mij niet uit, maar zijn naam is Knut Skogrand en hij vertegenwoordigt naar mijn mening het hoogste niveau van oplichters in deze sector.  :devil:

Specificaties publiceert hij niet. Hij maakt niet bekend of zijn materialen intern zijn ontwikkeld of gewoon zijn uitgekocht/kant-en-klaar. Hij wikkelt zijn kabels in wat lijkt op de oude gordijnen van je oma en heeft dan het lef om tienduizenden euro's te vragen voor zijn producten!
Ik zou hem eigenlijk dankbaar moeten zijn, aangezien ik hem als positieve motivatie en referentie gebruik om een gevoel van realisme en waarde voor mijn eigen producten te behouden.

Gedachten?



Zoals altijd: excuses voor eventuele taalfouten. Ik gebruik een combinatie van mijn slechte Nederlands, Google Translate en ChatGPT. ChatGPT en Google kunnen erg goed met elkaar discussiëren en meestal leidt dit bij mij alleen maar tot verwarring.  ::)

brt

Focal Sopra 1 | Line Magnetic 219IA | TEAC UD-701N | Isotek Aquarius Evo3

brt

Het tweede: probeer je nou een soort 'gezamenlijke vijand' te creeren onder het mom van 'wij weten wel beter dan die sukkel met zijn Bentley'?

Focal Sopra 1 | Line Magnetic 219IA | TEAC UD-701N | Isotek Aquarius Evo3

chansig

Zonder de vervelende beschrijving van het type klanten in categorie 3 was het een vermakelijk stukje geweest om verschillende redenen.

Nu vind ik het een stom stukje. Hifi.nl achtig niveau.:D

En nog steeds geen sponsor. Beetje naar voor de winkeliers die in categorie 1 en 2 zitten.

Gr. Hans
Teleskopos, MA RSW 12, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

Laan

Ik zou best een type 3 klant willen zijn hoor. :)
Woonkamer:  Atoll st 300 | Audiolab 8300 xp | GoldenEar Triton reference
Man-cave: Ayon Spirit V | Focal Scala Utopia Evo | Atoll st 300 | Atoll cd 100 | Rega P3, neo psu, exact | Atoll ph 100

Laan

Het doel is gelijk. Verbinden van apparaten. De aanpak en de doelgroep van de Noor is geheel anders dan die van Chris. Waarom laatstgenoemde de Noor wil neermeppen is onduidelijk. Het bijt elkaar totaal niet. De een koopt kleren bij Oger, de ander bij H&M. Die winkels hebben totaal geen last van elkaar.
Woonkamer:  Atoll st 300 | Audiolab 8300 xp | GoldenEar Triton reference
Man-cave: Ayon Spirit V | Focal Scala Utopia Evo | Atoll st 300 | Atoll cd 100 | Rega P3, neo psu, exact | Atoll ph 100

Kurt

Lijkt me een correcte klanten segmentering. Mijns inziens ook toepasselijk op vele andere productgroepen, buiten de audio wereld. De subjectieve geladenheid van groep 3 kan ik wel begrijpen en plaatsen.