Objectief benaderen van interconnects, bekabeling en stroom

Gestart door mmuetst, februari 22, 2022, 12:13:25

Vorige topic - Volgende topic

mmuetst

Wat mij wel interessant lijkt is een test van dezelfde type kabels met connectors die verschillende lengtes hebben en dan meten wat de lengte doet met de EMI.
Dit zal dan voornamelijk invloed hebben op de aansluiting van een MM of MC element. Maar gezien ik zelf ook platen draai ben ik wel benieuwd hoe dat uitpakt.
Geniet van Audio, maar betaal met mate, maar moet jij zeggen met je dure Mofi's die zeker lekker klinken.

J.A.F._Doorhof

@teletubbie
Speakerkabels zijn voor mij persoonlijk een categorie apart omdat het van veel dingen afhangt die op elkaar afgestemd moeten/kunnen worden.
En zoals iemand anders ook al aanhaalde, lengte, dikte etc. hebben allemaal invloed. plus het zijn langere runs.

Ik weet nog goed dat ik van dropveters naar Oehlbach ging en dat verschil hoorde ik wel, maar vond het wat tegenvallen hoeveel ik vooruit ging, let wel dit was een setje op mijn zolderkamer.
Echter speaker kabels ging ik van de bekende grijze kabel van de rol naar een ander type kabel, ook van de rol en dat verschil was zelfs op de zolderkamer te horen :D

Met interlinks denk ik zelf dat de lengte te kort is om een verschil te horen tussen een kabel van 250,00 en 1000,00. In de meeste luistertesten kan ik je experimentjes laten doen zoals 20cm verzitten of iemand uit de kamer laten gaan die grotere verschillen opleveren. De bekende dropveters (r/w) naar een goede kwaliteit interlink is te horen.

Waar ik meestal op vast loop zijn de prijzen, er worden astronomische bedragen gevraagd voor bepaalde kabels, en als je dan hoort "mijn vrouw wist niets maar kwam binnen en zei meteen, zo dat klinkt veel beter"..... sorry maar daar geloof ik helemaal niets van. Ik heb vele luistersessies gedaan en in de meeste gevallen haakte ik af omdat ik wel verschillen hoorde, maar iedereen verzit gedurende een pauze, je drinkt vaak even een biertje, het word wat warmer, allemaal dingen die enorme invloed hebben op het geluid. Daarom klinkt je set ook vaak de ene week net wat beter als de andere.

Denk als je tot de basis terug gaat er verschillen zijn, ook meetbaar.
Zilver vs Koper geloof ik meteen, alleen of je dit in het eind resultaat hoort is net de vraag, hoe goed is de kamer, hoe goed zijn de oren van de luisteraar, is de sessie onder de 5 minuten etc.

heb bv nog nooit een luistersessie meegemaakt waar iemand zonder fouten elke keer dezelfde kabel eruit haalde.
En dan is de vraag, stop ik 2K in kabels of 2K in betere speakers (wat een enorme invloed heeft) of akoustiek.
Verder ben ik een grote voorstander van goede kabels, die bij je set horen :D
We Hebben een aantal sponseren gehad en nu nog actief die zelf kabels bouwen, vaak een stuk goedkoper dan de "echte" merken maar net zo goed, of zelfs beter (als je dat wil :D)
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"
"Een ban krijg je niet, die verdien je"

chansig

Heb je iets van onderzoeken die je stelling (speakerkabels maken verschil) onderbouwen ?

Gr. Hans
Teleskopos,  2 x Arendal 1961, Wiim Ultra, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels, Chinese slangen, 2 x Dynavox x7000, digitaal
Coax AQ Carbon

Jenkins

Citaat van: chansig op maart 28, 2026, 17:59:13Heb je iets van onderzoeken die je stelling (speakerkabels maken verschil) onderbouwen ?

Gr. Hans
;D

J.A.F._Doorhof

@chansig
Dikte bepaald voor een deel de bas weergave, het materiaal de zuiverheid of juist scherpte van het hoog.
Koper geeft een ander hoog dan zilver.
Maar hier geldt wel dat een super dikke kabel niet automatisch beter klinkt in de bas, je kan ook weer te dik gaan.

Er zijn een aantal kabels die speciaal zijn.
Een instrument/microfoon kabel heeft een zeer zacht signaal, super gevoelig voor storingen en heeft een voorversterker nodig om het signaal naar line level te krijgen.

Line level ben ik van mening dat als je de verbinding in orde hebt, goed afgeschermde kabels, en dezelfde lengte bij stereo paren, en vooral goede connectoren. Dan is daar veel minder verschil tussen omdat het een standaard systeem is, je weet wat er door gaat en wat eruit komt qua signaal level.

Speaker kabels hebben met wisseling van volume een ander signaal wat er door loopt.
Ik denk dat het dus logisch is aan te nemen dat een kabel waar een heel zwak signaal doorgaat enorm gevoelig is voor storingen, en dat klopt ook, een gekrulde kabel op een gitaar klinkt bv weer anders als een straight, en een kabel van 15mtr is duidelijk anders als 3mtr. Dit word trouwens gewoon opgelost met wat meer volume en EQ :D (We doen daar niet moeilijk over).

En hetzelfde voor een kabel die speakers moeten aansturen, 4Ohm, 8Ohm, 16Ohm etc.
Bi wiring of plaatjes. Waar dit ook weer meer aan de load op de versterker ligt.

Line niveau is anders.
Line niveau  is "altijd hetzelfde", als je de versterker harder zet veranderd er niets aan het signaal dat door je kabel gaat.

Uiteindelijk moet je alleen ook proberen anders te kijken.
We praten over nauwelijks meetbare verschillen, hoeveel invloed denk je dat de akoestiek en speakers op het signaal hebben. En dan moet je de overweging maken waar je het geld in stopt, en dat is hobby natuurlijk.

Ik veroordeel nooit de klant, maar vind het schermen met bizarre termen en extreem hoge prijzen gewoon de hand uitlopen bij de audio markt. Je betaald je scheel voor apparatuur die in de pro markt een fractie kosten, en dan word er ook nog geschermd dat het geïnspireerd is door de opname studios... ik vind dat wat krom :D
Custom installer

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

J.A.F._Doorhof

Van AI

Speaker cables and line-level cables serve fundamentally different purposes in an audio system, primarily distinguished by the power level of the signal they carry and their construction. Speaker cables are designed to carry high-voltage/high-current signals from an amplifier to passive speakers, while line-level cables transport low-voltage, unamplified signals between components like mixers, preamps, and active speakers.

Using the wrong cable can result in poor sound, overheating, or damaged equipment.

1. Speaker Cables (High-Level)
Purpose: Connects a power amplifier to passive loudspeakers.
Signal Strength: High voltage and high current (1–50 volts).
Construction: Typically two thick conductors, often with no shielding, designed to minimize electrical resistance (using lower gauge wire) and allow efficient power transfer.
Connectors: Often bare wire, banana plugs, spade terminals, or locking Speakon connectors.
Key Consideration: Resistance. Thin cables can lead to poor amplifier control, resulting in loose bass and reduced definition.

2. Line-Level Cables (Low-Level)
Purpose: Connects source components to amplifiers, or mixers to powered speakers (e.g., RCA, XLR, 1/4" TRS).
Signal Strength: Low voltage (approx. 1–2 volts).
Construction: Shielded to prevent electromagnetic interference (hum and noise). They usually have a thin center conductor surrounded by a copper shield.
Connectors: RCA, XLR, 1/4" Jack (TRS or TS).
Key Consideration: Noise rejection. Shielding is critical because the signal is weak.
Custom installer

chansig

Citaat van: J.A.F._Doorhof op maart 28, 2026, 18:14:29@chansig
Dikte bepaald voor een deel de bas weergave, het materiaal de zuiverheid of juist scherpte van het hoog.
Koper geeft een ander hoog dan zilver.
Maar hier geldt wel dat een super dikke kabel niet automatisch beter klinkt in de bas, je kan ook weer te dik gaan.

Er zijn een aantal kabels die speciaal zijn.
Een instrument/microfoon kabel heeft een zeer zacht signaal, super gevoelig voor storingen en heeft een voorversterker nodig om het signaal naar line level te krijgen.

Line level ben ik van mening dat als je de verbinding in orde hebt, goed afgeschermde kabels, en dezelfde lengte bij stereo paren, en vooral goede connectoren. Dan is daar veel minder verschil tussen omdat het een standaard systeem is, je weet wat er door gaat en wat eruit komt qua signaal level.

Speaker kabels hebben met wisseling van volume een ander signaal wat er door loopt.
Ik denk dat het dus logisch is aan te nemen dat een kabel waar een heel zwak signaal doorgaat enorm gevoelig is voor storingen, en dat klopt ook, een gekrulde kabel op een gitaar klinkt bv weer anders als een straight, en een kabel van 15mtr is duidelijk anders als 3mtr. Dit word trouwens gewoon opgelost met wat meer volume en EQ :D (We doen daar niet moeilijk over).

En hetzelfde voor een kabel die speakers moeten aansturen, 4Ohm, 8Ohm, 16Ohm etc.
Bi wiring of plaatjes. Waar dit ook weer meer aan de load op de versterker ligt.

Line niveau is anders.
Line niveau  is "altijd hetzelfde", als je de versterker harder zet veranderd er niets aan het signaal dat door je kabel gaat.

Uiteindelijk moet je alleen ook proberen anders te kijken.
We praten over nauwelijks meetbare verschillen, hoeveel invloed denk je dat de akoestiek en speakers op het signaal hebben. En dan moet je de overweging maken waar je het geld in stopt, en dat is hobby natuurlijk.

Ik veroordeel nooit de klant, maar vind het schermen met bizarre termen en extreem hoge prijzen gewoon de hand uitlopen bij de audio markt. Je betaald je scheel voor apparatuur die in de pro markt een fractie kosten, en dan word er ook nog geschermd dat het geïnspireerd is door de opname studios... ik vind dat wat krom :D

Heb je onderzoeken ?

Als niet ook prima hoor. Maar dan is dit niet het topic gezien de titel en de plek waar het staat op dit forum.

Gr. Hans
Teleskopos,  2 x Arendal 1961, Wiim Ultra, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels, Chinese slangen, 2 x Dynavox x7000, digitaal
Coax AQ Carbon

J.A.F._Doorhof

Wat wil je meer dan een natuurkundige uitleg die ik net post ?
Of moet je door een audio blaadje geschreven zijn :D

De vraag is hoor je het ?
En dat is iets anders natuurlijk.
Laat ik het zo zeggen, als je niet in staat bent om verschillen te horen in speakerkabels zou ik nooit beginnen aan interlinks.

Misschien is dit interessant.
https://www.passlabs.com/technical_article/speaker-cables-science-or-snake-oil/

Custom installer

chansig

Je geeft geen natuurkundige uitleg. Je mag van mij denken van wel.

De weerstand van zilver en die van koper zijn verschillen van cijfers achter de komma.

Over de lengtes waarop bv een stereoset luidsprekerkabels gebruikt zijn doet de dikte van de kabel er ook niet veel toe.

Maar goed...geen onderzoeken. Maar het idee dat je natuurkundig bezig bent icm ervaringen.

Ik zeg: je bent af.

Gr. Hans
Coax AQ Carbon

J.A.F._Doorhof

Dat mag je zeggen.
Is een opmerking die ik vaker hoor van bv audio mensen :D
Ze geloven wel claims die uit de lucht worden getrokken maar als je het natuurkundig uitlegt en ze dus eigenlijk gelijk geeft, maar ook meteen zegt dat de verschillen zeer subtiel zijn is het weer niet goed.

Het is niet mijn geld wat iemand uitgeeft.

Simpel voorbeeld.
Het gebeurt regelmatig met calibraties dat mensen hun eigen stekkerblok of stroomkabel meenemen.
Volgens de klant is het dan bv meteen nodig het contrast terug te zetten omdat er veel te veel licht van de projector af kwam.
(Ten eerste doe je dat niet op die manier, maar dit terzijde :D)

Ik doe dan voor de grap meestal 4-5 metingen met een standaard stroom kabel en de peperdure.
Zit er verschil tussen de metingen.....
Ja zeker, mijn kabel wint net zo vaak als de dure, maar dat is onzin want alle metingen zijn tot 2 cijfers achter de komma gelijk.

Minder leuk als de klant dan blijft beweren dat ik het dan fout gedaan moet hebben.
Ze zitten zo vast in de aanname dat zelf wetenschappelijk bewijs, een analyzer ze niet kan overtuigen.
Sommige lachen er gelukkig om.
Custom installer

chansig

Geen idee welke kronkel er in je hoofd afspeelt.

Maar je geeft geen natuurkundige uitleg. Zeggen dat koper en zilver verschillende weergave geven is verre van natuurkundige uitleg.

Dat er een verschil tussen koper en zilver is, is duidelijk. Is natuurkundig ook te duiden met cijfers als het bv gaat om weerstand. Maar niet dat dit zorg voor verschillen in weergave.

Dus geen onderzoeken die je eerdere stelling onderbouwen. En zeker geen natuurkundige uitleg.

Gr. Hans
Coax AQ Carbon

PatrickP

Citaat van: J.A.F._Doorhof op maart 28, 2026, 18:14:29@chansig

Line niveau is anders.
Waarom zie je dan vaak in top-sets de eindversterkers vlakbij de speakers staan en korte kabels naar de speakers en juist lange interlinks?
Audiogenot voortkomend uit een bouillabaise met ingrediënten van Sonus Faber, Moon, VPI, Creek, PS Audio, AudioQuest, Grado, Ortofon, Hana, Benz Micro, Siltech, Tellurium Q en John van Gent. Foto's: https://www.instagram.com/patrickput/

Kurt

Citaat van: PatrickP op maart 28, 2026, 18:54:01Waarom zie je dan vaak in top-sets de eindversterkers vlakbij de speakers staan en korte kabels naar de speakers en juist lange interlinks?
Een goede eindversterker hangt balanced ad voorversterker. Door dit concept wordt storing uit het zwakke onversterkte signaal gefilterd, waardoor afstand en interferentie geen impact hebben op de XLR kabels en het onversterkte signaal.
Door de eindbakken zo dicht mogeiijk bij de speakers te zetten, heb je minder kabelllengte nodig tot de speaker, en dus ook minder verlies in de kabels door de hoge stroom.

J.A.F._Doorhof

@chansig
Verschil tussen zilver en koper qua geleiding kun je overal opzoeken.

Laat ik het omdraaien.
Wat wil jij horen en heb jij daar bewijs van ;)

@PatrickP
Dit kan gedaan worden omdat ze met line level bv een gebalanceerd systeem gebruiken en dan kun je flinke afstanden afleggen.

Bij een niet gebalanceerd systeem kan het een keuze zijn voor Line level VS speakerkabel. Maar zou dan denk ik zelf voor langere speakerkabels kiezen. Bij balanced kan het problemen oplossen in storingsgevoelige ruimtes.

Plus.... Een gebalanceerde verbinding is VELE malen goedkoper dan speakerkabels. XLR kabels kosten nagenoeg niets.

Custom installer

chansig

Citaat van: J.A.F._Doorhof op maart 28, 2026, 19:06:40@chansig
Verschil tussen zilver en koper qua geleiding kun je overal opzoeken.

Laat ik het omdraaien.
Wat wil jij horen en heb jij daar bewijs van ;)

@PatrickP
Dit kan gedaan worden omdat ze met line level bv een gebalanceerd systeem gebruiken en dan kun je flinke afstanden afleggen.

Bij een niet gebalanceerd systeem kan het een keuze zijn voor Line level VS speakerkabel.

Flauw. Jij beweert, niet ik.

En het verschil tussen zilver en koper is duidelijk. Dat zeg ik nu voor de derde keer.

Maar niet dat dit zorgt voor verschillen in weergave. En jij zegt van wel.

Je kan ook gewoon zeggen; klopt je hebt gelijk.

Of niet, maar ga niet doen alsof dat bij mij ligt.

Gr. Hans
Coax AQ Carbon

J.A.F._Doorhof

Ik zeg juist dat ik het verschil NIET hoor.
Ik zeg dat het te verklaren is en te meten.
Maar ik hoor wel het verschil tussen de allergoedkoopste dropveters en een goede Interlink maar een oehlbach of een monster haal ik er niet uit in een blindtest. Ik hamer daar ook elke keer op. Iemand die verzit gedurende een blindtest heeft meer invloed dan elke kabel kan hebben.

Met speakerkabels en microfoon kabels is het een natuurkundig ding. Speakerkabels is dikte VS lengte en gebruikte versterker en speakers allemaal van invloed. En een verkeerde keuze kan de apparatuur ook beschadigen..

Ook hier geldt dat ik er bijna van overtuigd ben dat ik geen verschil zal horen tussen merk a en merk b

Wat ik wel hoorde was mijn MIT kabels. Daar zit een filter in en die kabels waren in mijn set HEEL subtiel beter/softer in het hoog.

Er zit een verschil tussen meetbaar en hoorbaar.
Dat meetbare is grof geld mee te verdienen ;)
Custom installer

chansig

Citaat van: J.A.F._Doorhof op maart 28, 2026, 19:14:38Ik zeg juist dat ik het verschil NIET hoor.
Ik zeg dat het te verklaren is en te meten.
Maar ik hoor wel het verschil tussen de allergoedkoopste dropveters en een goede Interlink maar een oehlbach of een monteur haal ik er niet uit in een blindtest.

Met speakerkabels en microfoon kabels is het een natuurkundig ding. Speakerkabels is dikte VS lengte en gebruikte versterker en speakers allemaal van invloed.

Ook hier geldt dat ik er bijna van overtuigd ben dat ik geen verschil zal horen tussen merk a en merk b

Wat ik wel hoorde was mijn MIT kabels. Daar zit een filter in en die kabels waren in mijn set HEEL subtiel beter/softer in het hoog.

Er zit een verschil tussen meetbaar en hoorbaar.

Jij zegt dat er een verschil is tussen speakerkabels. Want zilver en koper. Zeker als je een goed set hebt.

Maar laat verder maar. Je gaat er een draai aan geven zodat het je past.

Gr. Hans
Coax AQ Carbon

minplus

Ik laat me niet uit over interlinks.
Maar ik beweer.
Over speakerkabels.
Een 2x zo dikke leverde hier een dreunende bas, dus snel de half zo dikke weer in gebruik genomen.
En het geluid was weer lekker met een stevig niet dreunend laag.
Dus geen natuurkundige berekeningen maar gewoon de oren van mij en m'n vrouw en een paar kinderen.
Maar goed, het is natuurlijk apekool voor Hans, want niet gemeten.
If nothing goes right, go left
If nothing's left, go right

chansig

Gaat niet over mij of dat het Apekool is. Dit is niet de plek op het forum voor subjectieve ervaringen.

Simpel als that.

En ervaar wat je ervaar. Helemaal prima. Doe ik ook. Gemeten of niet.

Gr. Hans
Coax AQ Carbon

J.A.F._Doorhof

@chansig
Bij speakerkabels kun je dat horen.
Daar blijf ik ook bij. Ander medium dan Line level interlinks van een paar cm.

Bij Interlinks denk ik dat wat veel mensen denken te horen ergens anders vandaan komt wat ook 100% verklaart waarom er nog nooit (zover ik weet) een blindtest is gedaan met 100% raak.

Probeer het gewoon zelf. Pak een super dunne speaker kabel van 1.00 per meter en test het uit zou ik zeggen het lijkt me heel stug dat als je kabels langer zijn dan 1 mtr je dit niet hoort.
Bas weergave is meteen anders bij een te dunne kabel.

Custom installer

chansig

Citaat van: J.A.F._Doorhof op maart 28, 2026, 19:31:42@chansig
Bij speakerkabels kun je dat horen.
Daar blijf ik ook bij. Ander medium dan Line level interlinks van een paar cm.

Bij Interlinks denk ik dat wat veel mensen denken te horen ergens anders vandaan komt wat ook 100% verklaart waarom er nog nooit (zover ik weet) een blindtest is gedaan met 100% raak.

Probeer het gewoon zelf. Pak een super dunne speaker kabel van 1.00 per meter en test het uit zou ik zeggen het lijkt me heel stug dat als je kabels langer zijn dan 1 mtr je dit niet hoort.
Bas weergave is meteen anders bij een te dunne kabel.

Zelfde als naar minplus. Andere plek op het forum waar je deze ervaringen kan delen.

Want een natuurkundige verklaring is natuurlijk iets compleet anders.

Gr. Hans
Coax AQ Carbon

CinéHome

Citaat van: minplus op maart 28, 2026, 19:24:26Ik laat me niet uit over interlinks.
Maar ik beweer.
Over speakerkabels.
Een 2x zo dikke leverde hier een dreunende bas, dus snel de half zo dikke weer in gebruik genomen.
En het geluid was weer lekker met een stevig niet dreunend laag.
Dus geen natuurkundige berekeningen maar gewoon de oren van mij en m'n vrouw en een paar kinderen.
Maar goed, het is natuurlijk apekool voor Hans, want niet gemeten.
Dikkere kabel zou de bas beter onder controle moeten houden.
Dunnere kabel laat gewoon minder door en dat kan dan ook helpen in jouw geval.

Een gezellige kabeldiscussie op zaterdag.
De hobby leeft!
(Hobby forumposten bedoel ik 🙃)
CinéHome Whatsapp +32(0)495475580 - [email protected]
"High to mid end hifi aan real world" prijzen
Home to A*BNB - A*Brand NewBox
Actieve speakers, subs en versterkers op maat. PrePro: Acurus, Trinnov en Storm Audio.
Officieel dealer van oa. Arcam, Bryston, M&K Sound, Monitor Audio, Audiovector, Elipson, Q-Acoustics, Atoll Electronique, Pro-Ject Audio, JBL, MoFi, EAT Audio, Earthquake subs & more, Atlas Cable, Supra, QED en WireWorld.

J.A.F._Doorhof

In feite kun je een speakerkabel in BEPERKTE mate gebruiken als EQ voor je ruimte.

Verwacht niet enorme verschillen maar een randje eraf qua hoog (minder schel) wat strakkere bas.

Subtiel maar zeker hoorbaar.
Custom installer

chansig

En dat is dus een ervaring. Niet meer dan dat. Leuk om te lezen.

Gr. Hans
Coax AQ Carbon

Kurt

Citaat van: CinéHome op maart 28, 2026, 19:34:52Dikkere kabel zou de bas beter onder controle moeten houden.
Dunnere kabel laat gewoon minder door en dat kan dan ook helpen in jouw geval.

Een gezellige kabeldiscussie op zaterdag.
De hobby leeft!
(Hobby forumposten bedoel ik 🙃)
Een beetje kennis van zaken zou wonderen doen!

Een dikke of dunne kabel laat evenveel door. Het feit is dat de voltage drop in een dunnere kabel groter is, naarmate de stroom groter wordt. Ook speelt het gebruikte materiaal hier een rol.

Niets meer, niets min. Zie en probeer zelf: https://www.rapidtables.com/calc/wire/voltage-drop-calculator.html