Mmuetst mancave en hoe het is begonnen

Gestart door mmuetst, februari 14, 2022, 21:34:35

Vorige topic - Volgende topic

mmuetst

Mofi's en BACCH oh yes, dat gaat prima, maar ik moet nu echt gaan slapen  :D
Morgen meer info in dit circus  ;)
Geniet van Audio, maar betaal met mate.

Xander32

Mooi dat je geheel belangeloos de ander weer verder helpt  👍🏻 (en het leverde zo te lezen ook nog een gezellige avond op 🎶).
Tannoy Kensington SE  ||  Accuphase E-480 & DAC-50  ||  Auralic Aries G2.1  ||  Sonnet Morpheus  ||  NuPrime CDT-10

Spijkie

Citaat van: mmuetst op maart  2, 2026, 22:55:37Vanavond was @marcush op bezoek om zijn versterker na te kijken. We kwamen zaterdag bij @AudioLaan aan de praat en hij vertelde daar een bijzonder verhaal over zijn Classé versterker. De audio winkel waar hij de versterker 2e hands gekocht had, deed een "beetje" moeilijk over de garantie. Uiteindelijk kon hij zijn geld terug krijgen, maar hij had liever een werkende versterker.
Om 20:00 stond Marc voor mijn deur met een zware eindversterker, bierpakket en Arnhemse Meisjes (hoe weten mensen dat nu dat ik daar van hou  :D ). Na koffie/thee en een koek eerst wat muziek opgezet en wat gebabbeld. Hierna was het zoeken naar de juiste T8 Torx schroevendraaier ;D. Na aansluiten van de versterker op mijn IPad en mijn test luidsprekers was het euvel snel boven tafel. Nu de oplossing nog. Mij was al snel duidelijk dat het relais waren. Met de scoop voor de relais viel het signaal niet weg. Op de luidspreker klemmen wel. Ik heb toen de contacten schoon gemaakt van de relais en hierna werkte alles weer zoals het hoort.
Er kwam aardig wat vuil van de contacten af.
Mooie versterker om te zien (ook van binnen).
Hierna hebben we nog even muziek geluisterd, maar het was al laat en Marc moest nog terug rijden.
Leuk dat ik je zo heb kunnen helpen en veel luisterplezier met de Classé versterker.

Wat gaaf dat je dit zelf kan en zo snel hebt kunnen oplossen !
T+A Symphonia, Audiosolutions figaro S2, Atlas power, atlas mavros LS grun, Ansuz A3 digital, Axxess ethernet, Axxess switch.

marcush

Zoals Michael al aangaf, heb ik onlangs een Classé gekocht via Marktplaats bij een audiozaak. Het is een oudje, maar ook daarvan mag je verwachten dat ie het in ieder geval zonder storing doet en na een week hoorde ik wat gekraak en vervorming. Ik mocht 'm uiteindelijk terugbrengen en dan zou die - aldus de verkoper - linea recta de kliko in gaan.

Deze gedachte stond me al behoorlijk tegen. En aangezien de versterker - afgezien van de vervorming- prima klonk, leek het me wel de moeite waard om in ieder geval te onderzoeken of een reparatie nog zinvol zou zijn.

De bijeenkomst bij @AudioLaan was perfect getimed  ::)  en Michael wilde wel een poging wagen. En los van de versterker, een bezoek aan zijn mancave was sowieso iets leuks om te ondernemen.

Aangekomen met versterker en voorzien van thee met overheerlijke koek, hebben we eerst even kort geluisterd naar de set met de Mofi's. Zeer vergelijkbaar met we zaterdag bij Mark hoorden. Misschien vanwege de kleinere setting, iets intiemer en met een heel gul laag en midden. Leuk was de korte vergelijking met en zonder Bacch. Bij het eerste fragment kon ik geen verschil ontdekken, bij het tweede vond ik Bacch iets ruimtelijker met iets meer breedte en diepte. Geen schokkende verschillen voor mij.

Daarna werd het tijd de versterker aan een diagnose te onderwerpen. Maar dan moet je wel de juiste maat torx vinden. Ik denk dat ik alle setjes, die Michael heeft, gezien heb  :tounge:  En dat zijn er best wat. Maar Michael is niet voor één (of twee, of drie, of ...) setje(s) torx te vangen, dus uiteindelijk kon de Classé geopend worden.

Michael zijn vermoeden dat het aan de relais lag, bleek spot on. Voor een leek als ik heel interessant om de diagnose te volgen.

Daarna nog wat muziek beluisterd onder genot van drankje met een knabbel (zelden zo lekker alcoholvrij biertje gehad!).

Michael, heel erg bedankt voor het herstellen van m'n versterker en je gastvrijheid! Erg leuke en leerzame avond gehad.

De versterker gaat hier nu een duurtest ondergaan, voordat ik definitief afzie van mijn retourrecht. Het eerste uurtje klinkt veelbelovend  :) .

gerard123

Citaat van: marcush op maart  3, 2026, 19:05:19Zoals Michael al aangaf, heb ik onlangs een Classé gekocht via Marktplaats bij een audiozaak. Het is een oudje, maar ook daarvan mag je verwachten dat ie het in ieder geval zonder storing doet en na een week hoorde ik wat gekraak en vervorming. Ik mocht 'm uiteindelijk terugbrengen en dan zou die - aldus de verkoper - linea recta de kliko in gaan.

Deze gedachte stond me al behoorlijk tegen. En aangezien de versterker - afgezien van de vervorming- prima klonk, leek het me wel de moeite waard om in ieder geval te onderzoeken of een reparatie nog zinvol zou zijn.

De bijeenkomst bij @AudioLaan was perfect getimed  ::)  en Michael wilde wel een poging wagen. En los van de versterker, een bezoek aan zijn mancave was sowieso iets leuks om te ondernemen.

Aangekomen met versterker en voorzien van thee met overheerlijke koek, hebben we eerst even kort geluisterd naar de set met de Mofi's. Zeer vergelijkbaar met we zaterdag bij Mark hoorden. Misschien vanwege de kleinere setting, iets intiemer en met een heel gul laag en midden. Leuk was de korte vergelijking met en zonder Bacch. Bij het eerste fragment kon ik geen verschil ontdekken, bij het tweede vond ik Bacch iets ruimtelijker met iets meer breedte en diepte. Geen schokkende verschillen voor mij.

Daarna werd het tijd de versterker aan een diagnose te onderwerpen. Maar dan moet je wel de juiste maat torx vinden. Ik denk dat ik alle setjes, die Michael heeft, gezien heb  :tounge:  En dat zijn er best wat. Maar Michael is niet voor één (of twee, of drie, of ...) setje(s) torx te vangen, dus uiteindelijk kon de Classé geopend worden.

Michael zijn vermoeden dat het aan de relais lag, bleek spot on. Voor een leek als ik heel interessant om de diagnose te volgen.

Daarna nog wat muziek beluisterd onder genot van drankje met een knabbel (zelden zo lekker alcoholvrij biertje gehad!).

Michael, heel erg bedankt voor het herstellen van m'n versterker en je gastvrijheid! Erg leuke en leerzame avond gehad.

De versterker gaat hier nu een duurtest ondergaan, voordat ik definitief afzie van mijn retourrecht. Het eerste uurtje klinkt veelbelovend  :) .

Mocht het probleem terugkeren dan kun je de relais ook vervangen, als je hetzelfde type kun vinden tenminste. Het zijn meestal redelijk standaard componenten. De contacten van een relais kunnen behalve vies, ook ingebrand zijn en dan is vervanging de beste optie.

mmuetst

Vaak omdat een eigenaar van zo'n eindversterker al een audio signaal naar de versterker stuurt als hij net ingeschakeld wordt met gevolg dat de contacten inbranden.
Heb @marcush het advies gegeven om te wachten met de bron aan te zetten als de relais ingeschakeld zijn en niet eerder.
De relais zijn niet heel bijzonder, 12 volt spoel. Mocht het probleem niet opgelost zijn met het schoon maken van de contacten (en dat het probleem weer terug komt). Dan is vervangen niet zo'n probleem. Maar dat besluit laat ik aan @marcush over. Er kwam best wat vuil af op het papier wat ik met alcohol had ondergedompeld.
Als ik zo lees doet hij nu wel goed zijn kunstjes, dus hopen dat de contacten niet beschadigd zijn.

mmuetst

Citaat van: marcush op maart  3, 2026, 19:05:19zelden zo lekker alcoholvrij biertje gehad!
Voor de mensen die nog in de botsautootjes moeten
NEIPA van de Streek
Non Alcoholic NEIPA Fun House
Meestal te krijgen bij Appie (tenminste in Utrecht wel).

mmuetst

@marcush laat je nog weten hoe de versterker nu bevalt of dat ie toch nog een twee keer onder het mes moet  ;)

marcush

mmuetst

Heb gisteren de reference 3a van Marktplaats gehaald. Ik ga deze luidsprekers toch houden (nemen niet zoveel ruimte in). Misschien een keer leuk om een middagje oud vs nieuw te gaan doen bij @AudioLaan (als Mark dat tenminste aandurft). Neem ik ook mijn Luxman uit de jaren 90 mee als versterker.

AudioLaan

Citaat van: mmuetst op maart  4, 2026, 07:50:00Heb gisteren de reference 3a van Marktplaats gehaald. Ik ga deze luidsprekers toch houden (nemen niet zoveel ruimte in). Misschien een keer leuk om een middagje oud vs nieuw te gaan doen bij @AudioLaan (als Mark dat tenminste aandurft). Neem ik ook mijn Luxman uit de jaren 90 mee als versterker.

Leuk, oud en nieuw middag. Jullie nemen vuurwerk mee.
Officieel dealer van o.a. ATC | Elipson | Eversolo | Gato-audio | MoFi | Musical Fidelity Nu Vista |  Norstone | PlixiR | Pro-Ject | Revival Audio | Roboli design | Triangle hifi | Ultrafide | YBA | Wiim

+31 6 20 371 207
https://www.audiolaan.nl/

Richi

Citaat van: mmuetst op maart  4, 2026, 07:50:00Heb gisteren de reference 3a van Marktplaats gehaald. Ik ga deze luidsprekers toch houden (nemen niet zoveel ruimte in). Misschien een keer leuk om een middagje oud vs nieuw te gaan doen bij @AudioLaan (als Mark dat tenminste aandurft). Neem ik ook mijn Luxman uit de jaren 90 mee als versterker.
Ik dacht dat we dit al diverse keren hadden gedaan bij @AudioLaan : wij zijn oud en de apparatuur is nieuw. :devil:
Zolder Classé CP-800mkII • Classé CA-2300 • Eversolo T8 • Marantz SA-11s2 • Parasound D/AC-2000 ultra • Dynaudio Confidence C2 II • Classé SSP-800 • Classé CA-5300 • Oppo BDP-93EU • Philips BDP-9700 • 5 x Elac Debut 6.2 • A*BNB 2x12" subwoofer • Audioquest Niagara 1200 • Philips 55POS9002 • Cisco Meraki ms220-8P • JPLAY • Roon Woonkamer Sonos Arc Ultra • Sony PS5 • Philips 55PUS8909 Zitkamer Naim Atom HE • Focal Elegia & Elear

RZeemering

Toch heerlijk dat @vanzomereng, ondanks zijn buitenlandse verbouwing, gewoon her en der op het forum opduikt :)
Plixir Elite BAC 1500 MKI, Nuc7i3 Roon ROCK server, Auralic Aries G1 streamer, Holo Audio Spring 2 level 1 DAC, Denafrips Athena 12th voorversterker, Bryston 4bSST eindversterker, Driade Flow 405 kabels, Magnepan 20.1 speakers. En het belangrijkste: akoestische aanpassingen.
"It's expensive for a stereo, it's cheap for a Time Machine"
"Listening to music is perhaps the greatest and most profound source of happiness I have ever known."- Henry Rollins

vanzomereng

Citaat van: RZeemering op maart  4, 2026, 10:14:36Toch heerlijk dat @vanzomereng, ondanks zijn buitenlandse verbouwing, gewoon her en der op het forum opduikt :)
Yep, dit omdat mijn laptop en tablet nog niet verloren zijn geraakt, in 1 van de vele verhuisdozen.

Binnenkort wordt het spannend, dan wordt mijn set ingepakt en naar Frankrijk verkast.
Voor luisterbezoekjes aan ondergetekende, zullen jullie dan een stukje verder moeten rijden. :tounge2:

Luidsprekers: B&W 702S2,  Versterker: Rotel RA-6000,  Streamer: Bluesound Node Icon,  Blue-ray player: Denon DVD-3800BD, Koptelefoon Sennheiser Momentum 4 Wireless

RZeemering

haha, ik doelde er meer op dat jouw humor zo her en der opduikt :)
Plixir Elite BAC 1500 MKI, Nuc7i3 Roon ROCK server, Auralic Aries G1 streamer, Holo Audio Spring 2 level 1 DAC, Denafrips Athena 12th voorversterker, Bryston 4bSST eindversterker, Driade Flow 405 kabels, Magnepan 20.1 speakers. En het belangrijkste: akoestische aanpassingen.
"It's expensive for a stereo, it's cheap for a Time Machine"
"Listening to music is perhaps the greatest and most profound source of happiness I have ever known."- Henry Rollins

mmuetst

Citaat van: vanzomereng op maart  5, 2026, 12:24:50Yep, dit omdat mijn laptop en tablet nog niet verloren zijn geraakt, in 1 van de vele verhuisdozen.

Binnenkort wordt het spannend, dan wordt mijn set ingepakt en naar Frankrijk verkast.
Voor luisterbezoekjes aan ondergetekende, zullen jullie dan een stukje verder moeten rijden. :tounge2:

We gaan op vakantie naar Frankrijk maar geen idee of we ergens in de buurt zitten waar je nu Woont.
Dat de heilige graal maar heelhuids naar zijn nieuwe stekje mag aankomen.

vanzomereng

Citaat van: mmuetst op maart  6, 2026, 20:50:57We gaan op vakantie naar Frankrijk maar geen idee of we ergens in de buurt zitten waar je nu Woont.
Dat de heilige graal maar heelhuids naar zijn nieuwe stekje mag aankomen.

Google maps  :colgate:

Onze villa (yep inderdaad....op onze gevel boven de voordeur is een tegel met de tekst "Villa Bellevue"), is gelegen in het fraaie dorp Chateauneuf-les-Bains (streek = Auvergne)
Luidsprekers: B&W 702S2,  Versterker: Rotel RA-6000,  Streamer: Bluesound Node Icon,  Blue-ray player: Denon DVD-3800BD, Koptelefoon Sennheiser Momentum 4 Wireless

mmuetst

Deze ochtend zitten kijken, we zitten dik 4 uur rijden ten oosten van waar je nu woont tijdens onze vakantie, maar de omgeving ziet er wel mooi uit waar je nu zit en we hebben nog niet alles gepland en geboekt wat B&B's betreft.

mmuetst

Vanavond gezellig met mijn Sandra een filmpje gepakt: The Housemaid. Lekkere thriller. Zo af en toe naar de bioscoop vind ik dan toch weer meer speciaal dan thuis een film kijken. We hadden een middag voorstelling, film begon om 16:00. Best wel lege zaal. Ik heb in ieder geval genoten.
Hierna lekker gegeten. En nu nog even een afzakkertje in de mancave met Jazz album Kin.

mmuetst

Het viel me op dat ik de afgelopen tijd een piep in het systeem had. Nu kun je dat altijd met buizen hebben (is ook het nadeel van buizen, vooral NOS als je niet weet wat de kwaliteit is). Ik heb de voorversterker buisjes er toch maar even uit gehaald en de origineel buisjes even terug geplaatst. Probleem opgelost.
De buis die de piep gaf (rechter kanaal) was de tekst niet meer goed leesbaar op de buis. Moet Telefunken ECC83 op staan met logo van Telefunken. Ik hecht zelf niet zo aan dit soort verhaaltjes over beter klinkende NOS buisjes. Dus kan prima leven met de orginele Tung-sol 12AX7 buisjes in de voortrap. In ieder geval geen hoge piep  :D .

mmuetst

Had ik mijn Mofi luidsprekers ook kunnen aansturen met een goedkope Sony Versterker? Het antwoord is hel ja!
Die Mofi's hebben geen dure versterker nodig omdat ze versterker vriendelijk zijn. Ik zou het verschil waarschijnlijk niet horen als ik niet wist wat er aangesloten zou zijn op mijn luidsprekers. Maar ik ben heel blij met mijn Ayon versterker. Het oog wil ook wat en dat mag best wel wat kosten. Ik kan wel pagina's vol kunnen kalken hoe de buizen er voor zorgen voor meer lucht tussen de instrumenten aanwezig is en dat de soundstage zo breed en diep is. Ik ga je die bullshit besparen. Ik kan gewoon genieten van mijn set, dik tevreden en blij met mijn aanschaf van de Mofi's geen dag spijt van. Zit trouwens Eels te luisteren, wat een sound stage en diepte en die zwarte achtergrond  :D.
Mocht u het leuk vinden een avondje te komen luisteren naar deze luidsprekers, geen probleem. Ik ben liefhebber van speciaal biertjes en zorg natuurlijk dat de gasten goed verzorgd worden. Soms repareer ik gewoon even tijdens het luisteren nog even een versterker  ;).

AudioLaan

Jouw Mofi's klinken ook verschillend op verschillende versterkers. :) Behalve in een abx natuurlijk, dan maakt het niet uit. :)
Officieel dealer van o.a. ATC | Elipson | Eversolo | Gato-audio | MoFi | Musical Fidelity Nu Vista |  Norstone | PlixiR | Pro-Ject | Revival Audio | Roboli design | Triangle hifi | Ultrafide | YBA | Wiim

+31 6 20 371 207
https://www.audiolaan.nl/

mmuetst

Citaat van: AudioLaan op maart 11, 2026, 21:05:25Jouw Mofi's klinken ook verschillend op verschillende versterkers. :) Behalve in een abx natuurlijk, dan maakt het niet uit. :)
Ik heb hier nog een NAD en een Luxman staan met transistor eindtrap, een Ayon en twee Heartbeat mono blokjes buizen versterkers. Misschien wil iemand een klasse D meenemen, gaan we er een feestje van maken.

mmuetst

Ik zie al aan de likes dat Ronnie weer zin heeft in een Indonesische rijst tafel met een muzikale orgasme als toetje  :D

brt

Citaat van: mmuetst op maart 11, 2026, 21:41:23Ik zie al aan de likes dat Ronnie weer zin heeft in een Indonesische rijst tafel met een muzikale orgasme als toetje  :D

Shit, ik heb het ook net geliked, maar heb dan weer géén zin in bovenstaande  :angel:
Paradigm Persona 3F • TEAC AP-701 • TEAC UD-701n • Fezz Titania EVO • PS Audio Stellar PowerPlant P3 • Audioquest • ViaBlue