Mmuetst mancave en hoe het is begonnen

Gestart door mmuetst, februari 14, 2022, 21:34:35

Vorige topic - Volgende topic

mmuetst

Dit weekend hard gewerkt aan de akoestiek van de mancave. Omdat er heel wat luidsprekers weg waren moest ik toch aan de slag om het beter te krijgen. Gelukkig een aanbieding voor dempingsmateriaal. Nu maar hopen dat we niet aan de schijt raken, anders is het zo weer gedaan met de akoestiek  :D
Geniet van Audio, maar betaal met mate.

mmuetst

Ik was wel benieuwd hoe de Mofi's meten in mijn ruimte, dus gisteren aan de gang gegaan met REW.
Dit is het resultaat. Er kan dus hier en daar wat aan de akoestiek gesleuteld worden lijkt mij zo.
De dip in het laag rond de 40 hz had ik ook met andere luidsprekers. Vraag me wel af of dit sterk veranderd kan worden door de positie van de luidsprekers of de positie van de luisterraar?

morca

Je kan eens de roomsim functie gebruiken van rew.
Dan kan je dat sneller uitzoeken als gaan schuiven  :D

mmuetst

Citaat van: morca op maart 23, 2026, 20:39:39Je kan eens de roomsim functie gebruiken van rew.
Dan kan je dat sneller uitzoeken als gaan schuiven  :D
Dank voor de tip. Ik zag dat @Richi dat ook had gedaan, mooie optie. Schuiven met 72KG is niet goed voor je rug :D.

morca

72 kilo  :crazy:
Imposant gewicht voor imposante speakers

mmuetst

Kun je in REW roomsim ook het aantal pakken toilet papier invoeren?  :D

marcush

Citaat van: mmuetst op maart  3, 2026, 22:42:27@marcush laat je nog weten hoe de versterker nu bevalt of dat ie toch nog een twee keer onder het mes moet  ;)

Citaat van: mmuetst op maart 21, 2026, 09:26:53Goed om te lezen, en hoe bevalt die klassieke Classé versterker?

Zo goed dat mijn Pink Faun klasse D mono's inmiddels verkocht zijn. Geen grote verschillen in klank, maar net iets meer nuance en iets verfijnder. In het laag misschien niet het laatste woord in strakheid en definitie, maar wel op een prettige manier luchtig en muzikaal.

mmuetst

Wat wel grappig is om te zien hoe de passieve radiators op de achterkant bewegen bij de REW meting. Bij gewoon muziek spelen zie je ze nauwelijks bewegen. Ik sweep van 15hz tot 20Khz. Ze zijn beide apart afgestemd om het laag verder te ondersteunen. Je ziet ze niet synchroon bewegen.
Nu weer verder genieten van muziek. Meten is leuk, muziek luisteren nog leuker. Elbo build a rocket boys! Vult nu de ruimte.

mmuetst

Citaat van: marcush op maart 23, 2026, 21:29:49Zo goed dat mijn Pink Faun klasse D mono's inmiddels verkocht zijn. Geen grote verschillen in klank, maar net iets meer nuance en iets verfijnder. In het laag misschien niet het laatste woord in strakheid en definitie, maar wel op een prettige manier luchtig en muzikaal.

Goed om te lezen Marc, wel jammer dat de versterker niet nog een keer onder het mes moet, de Arnhemse meisjes zijn bijna op  :D

marcush

Citaat van: mmuetst op maart 23, 2026, 21:38:41Goed om te lezen Marc, wel jammer dat de versterker niet nog een keer onder het mes moet, de Arnhemse meisjes zijn bijna op  :D

Moet je maar eens in Arnhem komen proeven  ;D

mmuetst

De Translators hebben vandaag de cave verlaten. Voelt wel naakt, maar vier paar luidsprekers en twee subs  :D.

AudioLaan

Zal ik vrijdag weer een paar V10 brengen voor de gezelligheid?
Officieel dealer van o.a. ATC | Elipson | Eversolo | Gato-audio | MoFi | Musical Fidelity Nu Vista |  Norstone | PlixiR | Pro-Ject | Revival Audio | Roboli design | Triangle hifi | Ultrafide | YBA | Wiim

+31 6 20 371 207
https://www.audiolaan.nl/

mmuetst

Citaat van: AudioLaan op maart 25, 2026, 18:18:29Zal ik vrijdag weer een paar V10 brengen voor de gezelligheid?
Dat niet, maar zit wel te kijken naar een nieuw audio rack. Vind de Norstone Bergen AV2 wel mooi, dus neem binnenkort even contact met je op  ;)

AudioLaan

Citaat van: mmuetst op maart 25, 2026, 18:35:48Dat niet, maar zit wel te kijken naar een nieuw audio rack. Vind de Norstone Bergen AV2 wel mooi, dus neem binnenkort even contact met je op  ;)

Bij de bergen moet je even opletten of die steunpaal in het midden achterin het vak geen obstakel is/wordt. Apparaten hebben vaak de powerinlet in het midden zitten en dan zit die paal in de weg. :)
Officieel dealer van o.a. ATC | Elipson | Eversolo | Gato-audio | MoFi | Musical Fidelity Nu Vista |  Norstone | PlixiR | Pro-Ject | Revival Audio | Roboli design | Triangle hifi | Ultrafide | YBA | Wiim

+31 6 20 371 207
https://www.audiolaan.nl/

mmuetst

Citaat van: AudioLaan op maart 25, 2026, 19:19:46Bij de bergen moet je even opletten of die steunpaal in het midden achterin het vak geen obstakel is/wordt. Apparaten hebben vaak de powerinlet in het midden zitten en dan zit die paal in de weg. :)
Geen last van, gebruik ook geen speciale power kabels, gewoon wat bij het apparaat zit. Ayon en draaitafel komen dan bovenop en de rest van het grut (wat niet heel veel is) op de plankjes daar onder. Stuur je binnenkort wel een berichtje.

mmuetst

Citaat van: morca op maart 25, 2026, 18:59:00Een center speaker erbij, en je kan er een home cinema van maken.

Heb ooit een Sony tv gehad die ik gered had van de vuilnisbelt, maar merkte dat ik dan meer kassie zit te kijken ipv muziek luisteren. Nadat de computer van de Sony TV na +/- een jaar toch recht RIP was, toch maar besloten om het alleen bij geluid te houden in de cave. Vind het ook leuk om met mijn vrouw films en programma's te kijken in ons appartement. Daar hebben we wel een beetje dezelfde smaak op Arjen Lubach, die vind ik leuk, en zij vreselijk  :D

mmuetst

Vandaag mijn Telefunken buisjes weg gebracht naar @Peerless Monster in Woerden om ze na te laten meten. Mooi weer, dus op de fiets met hulp motor naar hem toe. Mooie ruimte met veel leuke audio apparatuur. Uiteindelijk hebben we meer over werk en audio zitten kletsen dan geluisterd (maar dat krijg je je mmuetst uitnodigt, lult 5 kwartier in een uur :D )
Zijn systeem klinkt indrukwekkend. Mooi ruimtelijk met vooral veer rust. Uiteindelijk ongeveer vier nummers geluisterd. Snarky Puppy met Metropol klonk zeker groot op  zijn panelen. Leuk om Rens in het echt te ontmoeten. Tot een volgende keer. Meten van de buisjes laat nog even op zich wachten, maar heb geen haast.

Peerless Monster

Leuke ontmoeting Michael. En inderdaad dat werk is ook erg leuk natuurlijk. Vooral omdat we ook ondanks onze andere achtergrond (Infra/netwerk vs Middleware/Applicatie integratie), heel erg dezelfde taal spreken. Heerlijk.

Ik ga morgen nog even luisteren naar waar jij vandaag naar hebt geluisterd. Nadeel met de electrostaten is natuurlijk altijd dat je in het midden moet zitten, voor volle potentie. :). De HifiRose app slaat automatisch op, welke nummers je hebt geluisterd, dus dan komt dat grote voordeel heel erg van pas.

Audio Research SP-11 of Classé SSP-75 | ARC VT130SE, Classé CA-400  | PS Audio P10  | PS Audio Directstream DSD DAC modded | HifiRose RS130 | Acoustat model two + two | Dual CS510 of Technics SP-10

mmuetst

Nu maar even in de stemming komen met Steely Dan, vanavond naar de Royal Dutch Scam in Amersfoort theater de Flint, zinnininin, nu tenminste kaartje in de zaal ipv 3e balkon.
(Heb ze ook samen met mijn vrouw in Houten gezien van ver boven af dus  ;) ).
https://royaldutchscam.nl

addesmo

mmuetst

Even pauze nu, eerste deel was weer heerlijk.

vergeerr72

Vol
Citaat van: mmuetst op maart 27, 2026, 15:34:40Vandaag mijn Telefunken buisjes weg gebracht naar @Peerless Monster in Woerden om ze na te laten meten. Mooi weer, dus op de fiets met hulp motor naar hem toe. Mooie ruimte met veel leuke audio apparatuur. Uiteindelijk hebben we meer over werk en audio zitten kletsen dan geluisterd (maar dat krijg je je mmuetst uitnodigt, lult 5 kwartier in een uur :D )
Zijn systeem klinkt indrukwekkend. Mooi ruimtelijk met vooral veer rust. Uiteindelijk ongeveer vier nummers geluisterd. Snarky Puppy met Metropol klonk zeker groot op  zijn panelen. Leuk om Rens in het echt te ontmoeten. Tot een volgende keer. Meten van de buisjes laat nog even op zich wachten, maar heb geen haast.
Volgens mij zijn dat mijn oude buisjes, gebruikt in een phonoversterker. Die waren voordat ik ze aan Laan verkocht ook door Joost, Rens zijn companion, nagemeten. Telefunken ecc83 toch?
Plinius Tautoro/SA 103/Koru/Tiki, Audio Physic Caldera Mk2/ Rhea, Transrotor Zet 1 TMD Lager, Benz Micro ACE SL, Acrotec/Acrolink bekabeling.

mmuetst

Citaat van: addesmo op maart 27, 2026, 16:38:42Jammer, niet in Groningen.
Ze gaan in 2027 een nieuwe tour doen. Gisteren was het de één na laatste optreden. Volgend jaar is het concert wel anders. Voor de pauze gaan ze het album Aja in zijn geheel spelen als eerbetoon van 50 jaar bestaan van dat album en na de pauze gaan ze het album the Nightfly spelen. Misschien ook in de buurt van Groningen als je Steely Dan fan bent.