Speaker plaatsing

Gestart door mar10, november 6, 2021, 19:41:00

Vorige topic - Volgende topic

mar10

Hi,
Met het oog op de ultieme speaker plaatsing voor stereo, vraag ik me af of ooit iemand op het Net "The Art Of Rational Speaker Placement" is tegen gekomen, en zich er een beetje in verdiept heeft. Waar het op neer komt is, dat de speakers op het gehoor worden gekoppeld aan de acoustiek van de ruimte, zonder dat daar iets aan dient te veranderen. Beginnend met 1 speaker zo op te stellen dat deze de "anker" speaker is en daarna de andere op het gehoor aan wordt gekoppeld. Een bepaald muzieknummer, met een stem en een bas, dient als referencie om de plaatsing precies voor elkaar te krijgen. Erg veel geduld is er voor nodig. Het uiteindelijke resultat is dat beide speakers als EEN geheel klinken en overal in de ruimte de perfect soundstage wordt ervaren. Ik ben benieuwd.
Martien   

sschot

Ken het benoemde systeem niet exact, maar plaatsing plaatsing en plaatsing is uiteraard in het belang van de grootste invloed voor het beste eindresultaat, dus ik zou zeggen, neem je tijd en ga er lekker mee aan de slag!
TEAC AP-701 | Holo Audio Senete KTE | DAC | Streamer | Acoustic Energy AE509

HJ2

Overal in de ruimte... Maar dan zou toch iedereen dat al hebben gedaan?
Vergeef me mijn sceptisisme.

Met het schuiven van je speakers kun je wel onverwachtse verbeteringen krijgen, dus laat je niet uit het veld slaan  :pompom:
If you always do what you always did, you always get what you always got...

CZ79

Klinkt een beetje als de Master Setup procedure
Versterking/bron: Simaudio Moon ACE
Luidsprekers: JBL Synthesis HDI-1600
Kabels: Black Cable | Melodika

mijkie

Yup, Rick Paap doet dat ook op deze manier idd
* Focal Alpha 50 * Auralic Altair G1.1 *

DofN

Ik zou bij iedere methode ook altijd even REW en een microfoon gebruiken.
You changed the outcome by measuring it! - Professor Farnsworth
Voorversterker: Anthem STR PRE, Eindversterker: Bryston 3B³ Cubed, Fronts: Analysis Audio Omega en 2 x JL-E112 subwoofers, met als DSP:  Bacch Audiophile+, ORC binaural software (bass absorbers) en akoestische maatregelen.

Xander32

Dan moet je die hardware/software wel bezitten, zoals bedoeld kunnen uitvoeren en interpreteren. Dat zullen er hier maar weinig zijn.

Citaat van: DofN op november  7, 2021, 09:00:05
Tannoy Kensington SE  ||  Accuphase E-480 & DAC-50  ||  Auralic Aries G2.1  ||  Sonnet Morpheus  ||  NuPrime CDT-10

Dirk

daarom is het natuurlijk een hobby...UMIK aanschaffen dus (aan de prijs zal het niet liggen, desnoods koop je maar eens een kabeltje minder :D) en aan de slag met REW.

daarmee eea inzichtelijk maken zet idd veel meer zoden aan de dijk dan het deskundige-natte-vinger-werk wat ik sommigen hier wel eens zie adviseren aan nieuwkomers.

Je kan echt niet alles "zien"/meten wat je hoort, maar het maakt wel een hoop duidelijk qua (slechte) plaatsing, dus sluit perfect aan bij de hier gestelde vraag ;)
Dealer van Amphion Speakers * Benchmark * Denon * Earthquake Sound * Hypex * Makro audio * Marantz * Powersoft * Trinnov Audio * Vicoustic

Demo-units te koop van Amphion ea

chansig

Een UMIK en REW zou simpelweg tot de standaarduitrusting moeten horen van een audiofiel. Naast de audiofiele zekeringen, snoeren, onderleggers etc.

Gr. Hans
Teleskopos,  2 x Arendal 1961, Wiim Ultra, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels, Chinese slangen, 2 x Dynavox x7000, digitaal
Coax AQ Carbon

ajbeefde

Citaat van: chansig op november  7, 2021, 10:08:22
Een UMIK en REW zou simpelweg tot de standaarduitrusting moeten horen van een audiofiel. Naast de audiofiele zekeringen, snoeren, onderleggers etc.

Gr. Hans

Zeg maar, de gehele "voodoo " uitrusting.... ?
Denon AVR-X4500H, Denon DCD-1600NE. KEF R3 Meta Indigo Gloss Special Edition, Kef IQ10, Kef model 100. REL Sub, Sony UBP-X800M2, LG OLED55G56LS, Rega Planar3/Exact, Chord Shawline X luidsprekerkabel, AQ Cinnamon Optical, AQ Forest HDMI, Supra MD06 EU SP/LoRad 2.5 CS-EU.

FS249

Ik gebruik mijn oren wel. :music:
TV Set: Versterker Denon PMA 2010ae, Speakers: Elac BS 403 / Hepta Gem, Sub ESP 2040, DVD/CD Denon DVD DBT 3313UD, Tuner Denon DNP 720ae

Cave: Accuphase: Versterker E-3000, CD speler: DP 410, Tuner T 109. Speakers: Elac FS 249.3 en BS 403, sub ESP 2040 2x, Draaitafel: Sony PS- X4.

Tabcam

Wat doe je dan met die meetresultaten?
Huiskamerset: PAP Sextet 15 PB, JBL Stage A130,  Arcam 550, Cambridge Audio Edge W, LG CX6LA,, BlueSound Node N130, NVidia Shield TV Pro
Zolderset: Usher Mini Dancer 2 DMD mk II, Anthem I225, Topping D30 Pro, BlueSound Node 2i

Xander32

In het verleden heeft een kennis hier meerdere metingen verricht en die gaven iig aan dat de nagalmtijd hier voor een huiskamer meer dan prima is. Voor de rest gebruik ik m'n oren bij het opstellen van ls en de finetuning ervan, met een voor mij al jaren tevredenstellend resultaat.

Citaat van: FS249 op november  7, 2021, 10:24:07
Tannoy Kensington SE  ||  Accuphase E-480 & DAC-50  ||  Auralic Aries G2.1  ||  Sonnet Morpheus  ||  NuPrime CDT-10

FS249

Citaat van: Xander32 op november  7, 2021, 11:31:41
In het verleden heeft een kennis hier meerdere metingen verricht en die gaven iig aan dat de nagalmtijd hier voor een huiskamer meer dan prima is. Voor de rest gebruik ik m'n oren bij het opstellen van ls en de finetuning ervan, met een voor mij al jaren tevredenstellend resultaat.

Niet verhuizen, dus. ;)
TV Set: Versterker Denon PMA 2010ae, Speakers: Elac BS 403 / Hepta Gem, Sub ESP 2040, DVD/CD Denon DVD DBT 3313UD, Tuner Denon DNP 720ae

Cave: Accuphase: Versterker E-3000, CD speler: DP 410, Tuner T 109. Speakers: Elac FS 249.3 en BS 403, sub ESP 2040 2x, Draaitafel: Sony PS- X4.

Xander32

Haha, klopt. Maar die audio-kennis met de meetspulletjes en ervaring is er ook nog gelukkig  ;)

Citaat van: FS249 op november  7, 2021, 11:39:59
Niet verhuizen, dus. ;)

FS249

Wij wonen hier ook al bijna 40 jaar in een 30-er jaren huis. Weet ook wel hoe de akoestiek hier is en wat wel en niet klinkt via een hele grote verscheidenheid aan speakers aanschaffen en weer weg doen. Met mijn oren (en die van mijn betere helft i.v.m. de WAF) komen wij er wel uit. En het klinkt hier lekker, tot nu toe..... ;D

KayaRahnee

Je gaat er dus vanuit dat als het goed meet ook goed klinkt ...
Streamer: Bluesound Vault 2i +extern BT module/ Poweramp: AUDIOPHONICS HPA-S400ET Purifi Sparkos / PreAmp Advance Paris X-P 700 / Eastern Electric MiniMax DAC Plus Mullard buisje / Speakers: Magnepan .7 / Draadjes Speakers:  Supra Classic blue / Draadjes Versterkers: Mogami 2534 XLR /  Supra Trico digitale coaxiale interlink van Vault naar Preamp.

chansig

Ik denk dat goed klinken in deze niet zo aan de orde is.

Als de eigenaar het maar goed vindt klinken. Daarna kan je vervolgens een meting doen. Er zou dan bv een bult van 10 dB in het laag kunnen zitten. Als de eigenaar dat fijn vindt klinken lekker toch.

Dus doe het lekker op je gehoor. Maak het uit of het goed meet en die bult van 10 dB weggewerkt zou kunnen worden op welke manier dan ook. Dat het anders klinkt, zonder dat bultje, klopt. De eigenaar die niet meet zal het nooit weten en zal ook nooit weten of het beter klinkt zonder de bult van 10 dB.

Heerlijk toch.

Gr. Hans
Teleskopos,  2 x Arendal 1961, Wiim Ultra, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels, Chinese slangen, 2 x Dynavox x7000, digitaal
Coax AQ Carbon

DofN

Citaat van: KayaRahnee op november  7, 2021, 13:06:29
Je gaat er dus vanuit dat als het goed meet ook goed klinkt ...

Is dat een vraag of een stelling? Ik geef gewoon een advies en krijg debiele reacties :)

Citaat van: Tabcam op november  7, 2021, 11:02:55
Wat doe je dan met die meetresultaten?
Voorversterker: Anthem STR PRE, Eindversterker: Bryston 3B³ Cubed, Fronts: Analysis Audio Omega en 2 x JL-E112 subwoofers, met als DSP:  Bacch Audiophile+, ORC binaural software (bass absorbers) en akoestische maatregelen.

KayaRahnee

Citaat van: chansig op november  7, 2021, 13:10:52
Ik denk dat goed klinken in deze niet zo aan de orde is.
Als de eigenaar het maar goed vindt klinken. Daarna kan je vervolgens een meting doen. Er zou dan bv een bult van 10 dB in het laag kunnen zitten. Als de eigenaar dat fijn vindt klinken lekker toch.
Dus doe het lekker op je gehoor. Maak het uit of het goed meet en die bult van 10 dB weggewerkt zou kunnen worden op welke manier dan ook. Dat het anders klinkt, zonder dat bultje, klopt. De eigenaar die niet meet zal het nooit weten en zal ook nooit weten of het beter klinkt zonder de bult van 10 dB.
Heerlijk toch.
Gr. Hans

Zo bedoelde ik het ook.
Streamer: Bluesound Vault 2i +extern BT module/ Poweramp: AUDIOPHONICS HPA-S400ET Purifi Sparkos / PreAmp Advance Paris X-P 700 / Eastern Electric MiniMax DAC Plus Mullard buisje / Speakers: Magnepan .7 / Draadjes Speakers:  Supra Classic blue / Draadjes Versterkers: Mogami 2534 XLR /  Supra Trico digitale coaxiale interlink van Vault naar Preamp.

mar10

Hi,
Nog niet veel inhoudelijke reakties, v.w.b. "The Art of Rational Speaker Placement", wordt denk ik ook wel de "Master Setup" procedure genoemd. Heb er de laatste maand weer veel over gelezen, na uitstelling, zo'n 7 jaar geleden. Heb in de loop van de tijd hier veel aandacht aan besteed, altijd weer een andere plek proberen, maar kreeg niet het gewenste resultaat. Durfde het eigenlijk niet aan om de Speakers te verschuiven van een tot nu toe aardige plaatsing. Heb WASP en Cardas zoal gedaan voor stereo-plaatsing. Maar toch maar aan de slag met Master Setup, en het verbaasde mij dat er aangeduide items in de beschrijvingen waren te volgen en te horen, waarna te noteren met tape. Na een uur of 4-5, soms dingen even terug en herhalen, om er zeker van te zijn, dacht ik het rond te hebben. Al weet ik zeker dat het nog beter kan. De eerste bekende muziek op gezet. Wat een openbaring, wat een upgrade, alles klonk beter en natuurlijker. Veel meer ruimtedetails in bv percussie, is meer waar te nemen, veel meer rust, niet opdringerig, ook niet bij en hoger volume, bassen gaan lager, fundament, meer body aan alles, hele soundstage is los van de speakers, echte dynamiek, geen luistermoeheid enz. Eigenlijk de beste upgrade sinds tijden. Speakers staan nu te veel in-your-face vind ik persoonlijk, dit wil ik nog eens overdoen. Jammer is wel dat de Speakers veel dichter bij de muur er achter staan, wat bij mij een groot raam is, maar daarom heb je ook meer bas en body aan alles, zonder basknopen, in goede verhouding en karakter. Dit verhaal wilde ik jullie niet onthouden. Er is genoeg te vinden op het Net, vooral uit over de zee.
Groeten, Martien  ;D     

Tabcam

Hier dan een inhoudelijke(re) reactie. Mijn ervaring met schuiven is niet dat je er geen nullen en knopen meer zijn, wel dat je ze verplaatst en zo minder last hebt op de luisterplek(ken). Het erg afhankelijk van de ruimte, de luidspreker en het hangt ook af van jouw voorkeur. Joachim Gerhard van Audio Physics houdt bv. van een live gevoel dat je kan krijgen als je naar het podium op kijkt. Zijn opstelfilosofie, de regels hun luidsprekerpositionering in een huiskamer en de nieuwe variant van Suesskind Audio, zijn nieuwe bedrijf zijn openbaar en kunnen eveneens heel behulpzaam zijn.

Omdat je hetzelfde beschrijft als Kingpin, te direct, hier een quote van zijn post:

Citaat van: Kingpin op november 11, 2021, 11:29:40
...
Je kan nog een stapje verder gaan dan dat Joachim bij Audio Physic destijds deed.
Z'n 'principe' staat hier beschreven :  https://suesskindaudio.de/en/aufstellanleitung/
Ik heb het geprobeerd ... of het je bevalt is een tweede. Ik vond het 'te direct' en heb een combi gemaakt tussen Suesskind en audio Physic wat me zeer goed bevalt.
Vooral ook handig en beproeft als je bank of stoel nagenoeg tegen een achterwand aanstaat.

Of dat in jouw geval ook het geval is weet ik niet. Het lijkt er ook op dat de  "The Art of Rational Speaker Placement", / "Master Setup" procedure gekocht moet worden, klopt dat? Als dat zo is, verwacht ik weinig tot geen ervaringen want er zullen maar weinigen die procedure kopen/hebben gekocht.
Huiskamerset: PAP Sextet 15 PB, JBL Stage A130,  Arcam 550, Cambridge Audio Edge W, LG CX6LA,, BlueSound Node N130, NVidia Shield TV Pro
Zolderset: Usher Mini Dancer 2 DMD mk II, Anthem I225, Topping D30 Pro, BlueSound Node 2i

mar10

Hi, inderdaad, heb ik rond 2015 de procedure gekocht bij Bob Robbins, het is de 40 dollar waard. Maar ik schreef al, vond het te ingewikkeld en heb er jaren niets mee gedaan. Echter zijn er meer mensen in the usa mee aan de slag gegaan en bericht op forums.
Er is inmiddels veel over te vinden, dus deze upgrade is nu gratis uit te voerenen. Je heb alleen een stukje muziek nodig en veel tijd en geduld. Je vind nu stukjes die wat duidelijker omschreven zijn waar je op moet letten bij het beluisteren van de referencie muziek.
Hetgeen jij bericht zal ik van de week bekijken, voorlopig geniet ik ff van mijn muziek, wat klinkt het heerlijk.
Eigenlijk wil je niks meer wijzigen, en je Speakers-plaatsing koesteren.. echt een heel grote upgrade.
P.S. je heb het over de luisterplek. Als deze procedure goed is uitgevoerd en alles klopt, heb je overal in de ruimte dezelfde soundstage, nergens hoor je knopen etc. Ik ervaar dit ook, niet alleen op je luisterplek, je kunt ook meer links of rechts ervan gaan zitten, het blijft een mooi stereoplaatje! 

morca

Citaat van: FS249 op november  7, 2021, 10:24:07
Als jij kan horen waar de roomode percies zit,dat zou heel flink zijn.....
Rew en mic is een goede geleide welke kant je op moet.
En daarnaast kan je de reflecties ook nog eens goed in beeld brengen.
Die versmeren veel detail.

Ik ben wel eens fine tunen gebruik je je oren voor.
Maar vooral voor het laag ,is in samenwerking met dsp tot bv de schroeder freq een meting wel handig als geleide.....

DofN

Citaat van: mar10 op november 14, 2021, 21:18:44

P.S. je heb het over de luisterplek. Als deze procedure goed is uitgevoerd en alles klopt, heb je overal in de ruimte dezelfde soundstage, nergens hoor je knopen etc. 

Moet ik overal & nergens letterlijk nemen en de natuurkunde over geluidsgolven in kamers overboord smijten? Of iets minder letterlijk, en dat het op en rond je luisterplek allemaal lekker klinkt?