Speaker plaatsing

Gestart door mar10, november 6, 2021, 19:41:00

Vorige topic - Volgende topic

morca

Citaat van: mar10 op november 14, 2021, 21:18:44
Hi, inderdaad, heb ik rond 2015 de procedure gekocht bij Bob Robbins, het is de 40 dollar waard. Maar ik schreef al, vond het te ingewikkeld en heb er jaren niets mee gedaan. Echter zijn er meer mensen in the usa mee aan de slag gegaan en bericht op forums.
Er is inmiddels veel over te vinden, dus deze upgrade is nu gratis uit te voerenen. Je heb alleen een stukje muziek nodig en veel tijd en geduld. Je vind nu stukjes die wat duidelijker omschreven zijn waar je op moet letten bij het beluisteren van de referencie muziek.
Hetgeen jij bericht zal ik van de week bekijken, voorlopig geniet ik ff van mijn muziek, wat klinkt het heerlijk.
Eigenlijk wil je niks meer wijzigen, en je Speakers-plaatsing koesteren.. echt een heel grote upgrade.
P.S. je heb het over de luisterplek. Als deze procedure goed is uitgevoerd en alles klopt, heb je overal in de ruimte dezelfde soundstage, nergens hoor je knopen etc. Ik ervaar dit ook, niet alleen op je luisterplek, je kunt ook meer links of rechts ervan gaan zitten, het blijft een mooi stereoplaatje!

Dat kan alleen met Bose.

Als je stereo sound stage in de hele kamer hoort , heb je knetterveel reflecties imo.

Knopen in het laag los je niet snel op in een normale huiskamer . Alleen met multi subs .

mar10

Bijna iedereen is meer of minder sceptisch. Logisch had ik ook, maar werd wel erg nieuwsgierig als je een paar goede verhalen leest.  ???
En niet te vergeten aan aantal YouTube filmpjes, van Bob Robbins ruim een uur, waarin hij uitvoerig openheid geeft.
Er is genoeg over te vinden op het Net. Ik sta na een aantal dagen er nog steeds van te kijken wat dit voor een verbetering is, wat ik niet voor mogelijk had gehouden, waarvan ik denk dat het zelfs nog beter kan, dit was pas de 1e keer..
De procedure zegt ook, hoe meer oefening / ervaring, hoe meer je hoort en de plaatsing beter en eerder voor elkaar kan hebben.
Plaatsing aan de lange muur is makkelijker, ivm reflecties van de zijmuren. Ik had geen andere keuze dan de korte muur en toch met super resultaat.
Wat let je? alleen een stukje muziek is nodig, goede oren, tijd en moeite, en dus doorzetting en geduld.
Het resultaat is echt grandioos!

belgiansound

Erg interessant topic, ik ben ook al een tijdje aan het zoeken naar de goede plaatsing van mijn speakers, waar je vaak tegen praktische (esthetische) problemen aanloopt. Ik vraag me wel af, puur technisch, hoe je overal een stereo beeld kunt krijgen. Het is nu al moeilijk om op 1 plek alle timings etc. juist te krijgen, ik kan me niet voorstellen dat je niets merkt wanneer je 5m verder naar links staat, dan komt de linker speaker toch meer naar voren dan de rechter speaker? Enige oplossing lijkt me dat je als luisteraar een zender in je zak steekt, met GPS en microfoon, zodat je systeem voortdurend corrigeert.

Tabcam

Citaat van: morca op november 15, 2021, 10:04:03
Dat kan alleen met Bose.

Als je stereo sound stage in de hele kamer hoort , heb je knetterveel reflecties imo.

Knopen in het laag los je niet snel op in een normale huiskamer . Alleen met multi subs .
Dat is wel wat simplistisch gesteld. Omnidirectionele luidsprekers/rondstralers hebben dat ook maar het is een ander soort stereobeeld. Voor zover ik ze heb kunnen horen (o.a. Veddan, Temporal Coherence en een zelfbouw)  is ook veel vaker niet diep. De meeste reviews spreken ook niet over de diepte maar wordt graag verrast met een betere opstelling met veel diepte.

Citaat van: morca op november 15, 2021, 00:02:58
Als jij kan horen waar de roomode percies zit,dat zou heel flink zijn.....
Rew en mic is een goede geleide welke kant je op moet.
...
Juist knopen en in mindere mate dalen zijn wel te horen. Doe je hoofd 30 cm naar voren of achteren en je hoort al flink verschil. Of je de exacte frequentie kan horen met muziek, tja, maar of de bas flink positie-afhankelijk is kan je vaak goed horen.

Juist met REW is meten duivels lastig omdat het zo positie-afhankelijk is.

Citaat van: mar10 op november 14, 2021, 21:18:44
...
P.S. je heb het over de luisterplek. Als deze procedure goed is uitgevoerd en alles klopt, heb je overal in de ruimte dezelfde soundstage, nergens hoor je knopen etc. Ik ervaar dit ook, niet alleen op je luisterplek, je kunt ook meer links of rechts ervan gaan zitten, het blijft een mooi stereoplaatje! 
Voor zover ik het natuurkundig bekijk is dat onmogelijk. Zelfs met DSP hou je plekken met knopen, dalen en goed geluid, alleen milder. Maar ik laat me graag ongelijk krijgen met wat ondersteunende metingen!

Huiskamerset: PAP Sextet 15 PB, JBL Stage A130,  Arcam 550, Cambridge Audio Edge W, LG CX6LA,, BlueSound Node N130, NVidia Shield TV Pro
Zolderset: Usher Mini Dancer 2 DMD mk II, Anthem I225, Topping D30 Pro, BlueSound Node 2i

mar10

Een schrijven van een USA Forum heb ik gecopieerd en vertaald.
Ik zou zeggen, doe er je voordeel mee..!

====
Wauw, er zijn 10 jaar verstreken sinds ik schreef over de positionering van de Master Set-luidspreker. In deze 10 jaar heb ik om verschillende redenen vele malen Master Set kunnen doen en het heeft me veel waardevolle ervaring opgeleverd in het positioneren van luidsprekers in een kamer, vooral in een niet-symmetrische kamer.

Ik heb veel gelezen en er is nu zeker meer informatie over het instellen van de luidsprekers dan toen ik het schreef. Ik heb twee You Tube-video's gevonden die heel nuttig zijn.
Een daarvan is de video van Dave Wilson uit 2016 over de installatieprocedure van Wilson Audio, die je hier kunt vinden: https://www.youtube.com/watch?v=UOI8py0DAC8
Het belangrijkste punt voor mij is de Zone van Neutraliteit. De voorgeschreven methode werkt eigenlijk best goed om de minimale afstand van de muur achter de luidspreker te krijgen voor de eerste installatie. Ik was eigenlijk best verbaasd dat ik de stem zo gemakkelijk hoorde veranderen.
De andere video is Bob Robbins 2014 RMAF talk over zijn versie van Master Set. De video is een beetje lang, iets meer dan een uur, maar hij beschrijft de stappen van de Master Set goed. Hier is de toespraak van Bob Robbins: https://www.youtube.com/watch?v=84Pf0ycbyBM
====
Heb nog een andere link voor jullie, al vind ik persoonlijk het engels wat lastig te volgen (ik ben al wat ouder ;D)
https://www.youtube.com/watch?v=kjYTGV0LMcs&ab_channel=COGuyStuff
Groetjes, Martien

CZ79

Ik heb de Master Setup meerdere keren gedaan (bij elke speakerwissel  :D) en ik kan onderschrijven dat hier hele goede resultaten mee te behalen zijn, generiek klinkt het beter maar dat is wel met name (uiteraard) op de luisterplek, dat is ook waar je zit gedurende deze hele procedure en daar is alles op gericht.
Uiteraard kan het best dat het in de woonkamer een stuk opknapt, maar overal stereogeluid? Mmmm niet bij mij in ieder geval (generiek klinkt het overal in de woonkamer prima, maar op de zitplek het best).
Versterking/bron: Simaudio Moon ACE
Luidsprekers: JBL Synthesis HDI-1600
Kabels: Black Cable | Melodika