Mijn weg richting audio-walhalla: de laatste loodjes!

Gestart door HuubF, januari 14, 2018, 15:55:52

Vorige topic - Volgende topic

Unkhman en 7 gasten bekijken dit topic.

AudioLaan

Citaat van: brt op juli 17, 2026, 13:25:22Ik weet niet meer welk type het was, het was vorig jaar september (denk ik?), toen we ook Mofi en Revival Audio hebben geluisterd. Op het einde heeft Tabcam toen nog een hele tijd allerlei tracks afgespeeld op twee ATC's. Waarvan ik sommige tracks ook goed kende. Ik miste echt veel informatie in het laag, dat had ik niet verwacht van actieve speakers.

Tja, te goedkoop? Als ik dan kijk naar de specs (die misschien dus wel corresponderen met wat ik hoorde en ook niet-hoorde) dan denk ik dat er genoeg andere merken zijn die meer leveren voor hetzelfde of minder geld, als in: een completere speaker. Klank is idd persoonlijk, en ik snap dat een speaker meer is dan z'n specs hoor!

Vorig jaar en ook al daarvoor heb ik meerdere merken en types actieve speakers gehoord, er is gewoon heel veel goed aanbod, en ook voor een minder hoog prijskaartje en die doen wat mij betreft zeker niet onder voor ATC. Neemt niet weg dat ik het absoluut een mooi merk vind, en nog steeds de actieve 40's weleens zou willen testen bij mij thuis.

Ah toen! Tabcam heeft toen op het eind vrij lang naar de Elipson planet L performance geluisterd (€1298 per set) en nog even naar de Focal Spectral40. Ik vrees dat je een oordeel over ATC aan een andere speaker verbind. Daarbij, helemaal eens dat een goed beeld pas thuis ontstaat. Die kans hebben andere actieve speakers wel gehad van jou, ATC niet. :)
Officieel dealer van o.a. ATC | Audio Research | Elipson | Eversolo | Fischer&Fischer | Gato-audio | JBL premium | Kensington MC cartridges | Matrix audio | MoFi | Musical Fidelity Nu Vista |  Norstone | PlixiR | Pro-Ject | Revival Audio | Roboli design | Triangle hifi | Ultrafide | YBA | Wiim

+31 6 20 371 207 ook whatsapp
https://www.audiolaan.nl/

Kingpin

En niet te vergeten dat een speaker bij Laan in een vrij grote ruimte staat te spelen waardoor het laag al heel anders gaat klinken dan in een doorsnee van pakweg 40 a 50m2 woonkamer.
Kingpin TVC Preamplifier, Kingpin Tripath Amplifier, Volumio Rivo Plus Streamer, Kingpin Volumio Power Supply, Gustard X26 III DAC, MoFi Sourcepoint 10 Master Edition, Apogee Wyde Eye RCA, WireWorld I2S HDMI, IsoAcoustics.

AudioLaan

Citaat van: Kingpin op juli 17, 2026, 15:21:46En niet te vergeten dat een speaker bij Laan in een vrij grote ruimte staat te spelen waardoor het laag al heel anders gaat klinken dan in een doorsnee van pakweg 40 a 50m2 woonkamer.

Klopt zeker. De ruimte zit rond de 300m3. Speakers voor het raam bij mij werkt sws niet goed. Grotere op de lange wand gaat beter en sommige moeten niet te ver van de muur, zoals ATC. Monitors staan in het nieuwe hoekje achterin tegenwoordig, een plek waar ze wat beter uit de verf komen. De ruimte heeft zeker voordelen, maar ook nadelen en geeft hoe dan ook altijd een ander resultaat dan een gemiddelde woonkamer.
Officieel dealer van o.a. ATC | Audio Research | Elipson | Eversolo | Fischer&Fischer | Gato-audio | JBL premium | Kensington MC cartridges | Matrix audio | MoFi | Musical Fidelity Nu Vista |  Norstone | PlixiR | Pro-Ject | Revival Audio | Roboli design | Triangle hifi | Ultrafide | YBA | Wiim

+31 6 20 371 207 ook whatsapp
https://www.audiolaan.nl/

brt

Citaat van: AudioLaan op juli 17, 2026, 15:02:34Ah toen! Tabcam heeft toen op het eind vrij lang naar de Elipson planet L performance geluisterd (€1298 per set) en nog even naar de Focal Spectral40. Ik vrees dat je een oordeel over ATC aan een andere speaker verbind. Daarbij, helemaal eens dat een goed beeld pas thuis ontstaat. Die kans hebben andere actieve speakers wel gehad van jou, ATC niet. :)

Nee, die waren het niet. Ik heb het nog even terug gezocht. Het ging om de 50a

Hier mijn verslagje van toen: https://www.htforum.nl/index.php?msg=3836535

Heb het daarin niet benoemd maar het is wel zoals ik het onthouden heb.
Voor velen zal het laag en diep genoeg zijn hoor, ik miste simpelweg te veel info daar.

En dat lag niet aan de ruimte, want de mofi en de Revival Audio vond ik juist te veel laag hebben.

En klopt, heb nog geen atc thuis gehoord!
Paradigm Persona 3F • TEAC AP-701 • TEAC UD-701n • Melody Pro88 mk2 • PS Audio Stellar PowerPlant P3 • Kabels van Audioquest en ViaBlue

roeleken

Accuphase E350 & DAC 40, Kef R11, Luxman E-200 phono vv, Pioneer PLX-1000 & Denon DL103R, PS Audio PWT, Chord Hugo TT2, John van Gent Magic Link Ultra ls, Audes ST-900DC

HuubF

Misschien verkoop ik mijn ziel wel aan de DSP duivel. Als ik alle gear verkoop kan ik gemakkelijk een Kii Seven, D&D 6C of de nieuwste generatie van de Devialet Phantom kopen. Allemaal jaren geleden de voorgangers uitvoerig gehoord, afgewezen maar nu allemaal nieuwe ontwerpen.

Dat is dan wel het eind van de verwissel-hobby. Wordt misschien tijd dan. Ik heb er eigenlijk nog geen research naar gedaan. Maar eens doen. Die research dan.
UltraRendu, Chord M Scaler, Chord Dave, Sugden Masterclass LA4, Hedd 05 a Core, Adam T10S sub, netwerk en stroom OK, Roon met Qobuz/Tidal, Wave, Grimm en Supra kabels, Audiotegel.

AudioEnZo

Misschien is de D&D 15C wel iets voor je. Je bent toch nog de indeling van het appartement aan het tekenen? Kun je er rekening mee houden :D

Church of Noise

Citaat van: HuubF op juli 17, 2026, 16:36:35Misschien verkoop ik mijn ziel wel aan de DSP duivel. Als ik alle gear verkoop kan ik gemakkelijk een Kii Seven, D&D 6C of de nieuwste generatie van de Devialet Phantom kopen. Allemaal jaren geleden de voorgangers uitvoerig gehoord, afgewezen maar nu allemaal nieuwe ontwerpen.

Dat is dan wel het eind van de verwissel-hobby. Wordt misschien tijd dan. Ik heb er eigenlijk nog geen research naar gedaan. Maar eens doen. Die research dan.
Klinkt als een leuke oefening! Allemaal eens in huis halen (tegelijk of sequentieel, wat je zelf leukst vindt - sequentieel is langer plezier) en proberen.
Woonkamer:   Sonus Faber Cremona (L,R&C) |  B&W M-1 (S) |  Merovinger 1/53  |  Rythmik E15HP  |  Electrocompaniet AW180  |  Marantz Cinema 30 + Dirac ART  |  nVidia Shield Pro  |  Sony UBP-X800M2  |  Bluesound Node 2i
Werkkamer:    Sonus Faber Electa Bi-Wiring  |  Michell Alecto Mono  |  Michell Argo HR & Hera  |  Michel Iso  |  Custom platenspeler  |  Chord Hugo TT  |  Audio Analogue Paganini  |  Bluesound Vault 2

HuubF

Citaat van: AudioEnZo op juli 17, 2026, 16:49:21Misschien is de D&D 15C wel iets voor je. Je bent toch nog de indeling van het appartement aan het tekenen? Kun je er rekening mee houden :D

:worship:
UltraRendu, Chord M Scaler, Chord Dave, Sugden Masterclass LA4, Hedd 05 a Core, Adam T10S sub, netwerk en stroom OK, Roon met Qobuz/Tidal, Wave, Grimm en Supra kabels, Audiotegel.

HuubF

Na een indringend gesprek met mijn geliefde ('zijn al die doosjes dan eindelijk weg?', 'komt er dan weer een andere afstandsbediening?') is de kogel wel zo'n beetje door de kerk. In het nieuwe appartement komt een setje Kii Seven of D&D 6C. Geen Devialets want daar heb ik niet zo veel vertrouwen in. In de lange weg naar het Walhalla een mooie overgang: van een optimale set in een akoestisch niet optimale ruimte naar niet te grote 2e generatie ultra-moderne speakers in een ruimte die nog helemaal bedacht moet worden en dus akoestisch beter zal zijn. Ik merk ook aan mezelf dat ik onderdehand hunker naar speakers die nou eens lage tonen probleemloos kunnen weergeven. Dat is me hier nooit echt gelukt.

Eigenlijk is dat financieel best aantrekkelijk. Eerst zal ik een lease-constructie proberen, dat komt goed uit met de cash flow rond de overgang naar het appartement. Ook de makelaar heeft geen idee wat ons huidige huis over 2 jaar waard is dus de huizen-pot zal er blij mee zijn.

In mijzelf is een soort rust ingedaald.  :worship:

brt

Citaat van: HuubF op juli 18, 2026, 09:41:03Ik merk ook aan mezelf dat ik onderdehand hunker naar speakers die nou eens lage tonen probleemloos kunnen weergeven. Dat is me hier nooit echt gelukt.

Huh? Ook niet met de Neumanns?
Paradigm Persona 3F • TEAC AP-701 • TEAC UD-701n • Melody Pro88 mk2 • PS Audio Stellar PowerPlant P3 • Kabels van Audioquest en ViaBlue

Rien59

Rust ingedaald 🤔
Denk dat het nu pas echt begint,je wilt toch weten hoe ze straks in jou " nieuwe " ruimte gaan klinken.
Vind de D&D toch wel mooier...
Hoe kom je zo hierbij bij deze speakers?
Atoll sda 200 signature
Luidsprekers :  XTZ99.36 flr
Audiolab 6000 CDT. Optische kabel LKE
Luidspreker kabel : Linn L20 cable.
XTZ 10.12 edge subwoofer

HuubF

Citaat van: brt op juli 18, 2026, 09:55:16Huh? Ook niet met de Neumanns?

Laag zat. Maar met de Hedd 05'jes merk ik dat er daardoor ook informatie overvleugeld werd. Dus dan zou ik een ellenlang traject ingaan met subwoofers of grotere Adams (waar trouwens ook dsp in zit) met onduidelijke uitkomst. Dus dan maar even zo.

morca

Citaat van: HuubF op juli 18, 2026, 09:41:03Na een indringend gesprek met mijn geliefde ('zijn al die doosjes dan eindelijk weg?', 'komt er dan weer een andere afstandsbediening?') is de kogel wel zo'n beetje door de kerk. In het nieuwe appartement komt een setje Kii Seven of D&D 6C. Geen Devialets want daar heb ik niet zo veel vertrouwen in. In de lange weg naar het Walhalla een mooie overgang: van een optimale set in een akoestisch niet optimale ruimte naar niet te grote 2e generatie ultra-moderne speakers in een ruimte die nog helemaal bedacht moet worden en dus akoestisch beter zal zijn. Ik merk ook aan mezelf dat ik onderdehand hunker naar speakers die nou eens lage tonen probleemloos kunnen weergeven. Dat is me hier nooit echt gelukt.

Eigenlijk is dat financieel best aantrekkelijk. Eerst zal ik een lease-constructie proberen, dat komt goed uit met de cash flow rond de overgang naar het appartement. Ook de makelaar heeft geen idee wat ons huidige huis over 2 jaar waard is dus de huizen-pot zal er blij mee zijn.

In mijzelf is een soort rust ingedaald.  :worship:
Dat komt door akoestiek of gemis aan dsp voor het laag

HuubF

Citaat van: Rien59 op juli 18, 2026, 10:06:14Rust ingedaald 🤔
Denk dat het nu pas echt begint,je wilt toch weten hoe ze straks in jou " nieuwe " ruimte gaan klinken.
Vind de D&D toch wel mooier...
Hoe kom je zo hierbij bij deze speakers?

Dat was nooit een optie omdat ik dat te duur vond. Maar stap voor stap stond hier uiteindelijk toch een vermogen aan losse apparaten.

HuubF

Citaat van: morca op juli 18, 2026, 10:11:08Dat komt door akoestiek of gemis aan dsp voor het laag

Dat klopt. Dus heb ik even gewacht tot die techniek volwassen was met 2e generaties.

Mao

Tegen die tijd dat
Citaat van: HuubF op juli 18, 2026, 10:14:40Dat klopt. Dus heb ik even gewacht tot die techniek volwassen was met 2e generaties.

Tegen die tijd dat je woning klaar is ben je 2 jaar verder, en in luidspreker land kan ook in 2 jaar een hoop veranderen.
Luidsprekers: JBL 4350 Studio monitoren Versterkers: McIntosh C2700 buizen voorversterker, McIntosh MC312 voor het laaag < 250Hz, McIntosh MC2152 buizen voor midden/hoog > 250Hz, Bryston 10B Electronisch Crossover
Marantz CD 17, Roon met NAS en Lumin U2 streamer. Custombuild Interlinks en Luidspreker kabels
Slaapkamer: WiiM Amp plus, KEF C75 ( volledig gerestaureerd) bronnen via Roon +tv.

brt

Citaat van: morca op juli 18, 2026, 10:11:08Dat komt door akoestiek of gemis aan dsp voor het laag

Precies, room modes oftewel: staande golven.
En als een speaker veel en diep laag kan geven, boort het ook veel room modes aan. En vice versa.

Het valt me wel op @HuubF  dat ik je nooit eerder heb gehoord over dat de Neumanns door het (teveel aan) laag ook andere informatie overvleugelen.

Ik denk dat als je niet aan de dsp wilt je beter speakers kan nemen die bass-shy zijn, dan boor je de problemen ook niet aan. Maar ja, volgens mij houd jij wel van laag...

morca

Citaat van: HuubF op juli 18, 2026, 10:14:40Dat klopt. Dus heb ik even gewacht tot die techniek volwassen was met 2e generaties.
Daar zijn oude technieken voor.
Maar die willen de meeste niet gebruiken.

morca

Citaat van: brt op juli 18, 2026, 10:27:15Precies, room modes oftewel: staande golven.
En als een speaker veel en diep laag kan geven, boort het ook veel room modes aan. En vice versa.

Het valt me wel op @HuubF  dat ik je nooit eerder heb gehoord over dat de Neumanns door het (teveel aan) laag ook andere informatie overvleugelen.

Ik denk dat als je niet aan de dsp wilt je beter speakers kan nemen die bass-shy zijn, dan boor je de problemen ook niet aan. Maar ja, volgens mij houd jij wel van laag...

Ik hoor nu met een links rechts sub opstelling hoeveel Info altijd nog verstopt zat in de corner gain opstelling .
Als ze vrij vd muren staan,gaat dit veel beter.

vanzomereng

Waarom nu niet meteen een Kii Seven of D&D 6C of iets vergelijkbaar gekocht.  :ohmy:
Alle losse componenten nu de deur uit en meteen nu al profiteren van de opbrengst en profiteren van de kwaliteiten van de Kii Seven of D&D 6C, die in je nieuwe appartement ook goed zullen voldoen.
Per saldo was dit m.i.z. de meest "voordelige" route.

Volgens mij zat de "Chord-flow" iets te stevig in je bolletje gegraveerd maar daarintegen zeg je ook, je snel aan een ander geluid aan te kunnen passen. :notify:

Edoch ik herken je gedachtenkronkels wel maar mijn ervaring is, dat onrust in je koppie, niet af te kopen is, door (geforceerd) te kiezen voor een All-in-One.     
Luidsprekers: B&W 702S2,  Versterker: Rotel RA-6000,  Streamer: Bluesound Node Icon,  Blue-ray player: Denon DVD-3800BD, Koptelefoon Sennheiser Momentum 4 Wireless

HuubF

Citaat van: brt op juli 18, 2026, 10:27:15Precies, room modes oftewel: staande golven.

De balans is in een gewone huiskamer moeilijk te vinden. Ooit heb ik hier speakers gehad die wel sterk waren in hoog en midden (Dynaudio Contour 20i) maar dat vond ik uiteindelijk niet mooi. De JBL HDI1600 klonk hier meeslepend maar niet voor alle muziek. De Neumanns waren daar een soort compromis in want die lieten echt alles horen, groots klassiek en meeslepende pop. Maar misschien iets te groot voor deze ruimte.

HuubF

Citaat van: vanzomereng op juli 18, 2026, 10:32:12Waarom nu niet meteen een Kii Seven of D&D 6C of iets vergelijkbaar gekocht.  :ohmy:
...

Dat is ook de bedoeling. Het duurt alleen even voordat de boel voor een redelijk bedrag de deur uit is. Vermoedelijk eindig ik met een eenvoudig streamertje (ik heb er nog veel liggen) op de Chord Dave met de Hedd 05's voordat de knop om gaat.

Richi

Zoals ik al eerder schreef Huub, zou ik in jouw geval voor de KII Three gaan. Daar kan je dan altijd nog een BXT onder plaatsen als de PAF en het budget het toelaat na de verkoop van jullie woning. Kies je een mooie kleur die je partner ook fraai vindt en klaar is Huub.
Zolder Classé CP-800 mkII • Classé CA-2300 • Eversolo T8 • Marantz SA-11s2 • Dynaudio Confidence C2 II • Classé SSP-800 • Classé CA-5300 • Apple TV 4K • Oppo BDP-93EU • PlayStation 5 • Elac Debut 6.2 • A*BNB 2x12" • JBL Stage 200P • Audioquest Niagara 1200 • Philips 55POS9002 • Cisco Meraki ms220-8P • Mac Mini M2 Roon • Mac Mini i7 GentooPlayer Woonkamer Sonos Arc Ultra • Philips BDP-9700 • Philips 55PUS8909 Zitkamer Naim Atom HE • Focal Elegia & Elear

roeleken

Citaat van: HuubF op juli 18, 2026, 10:44:42Dat is ook de bedoeling. Het duurt alleen even voordat de boel voor een redelijk bedrag de deur uit is. Vermoedelijk eindig ik met een eenvoudig streamertje (ik heb er nog veel liggen) op de Chord Dave met de Hedd 05's voordat de knop om gaat.
Ik bied €2000 voor de mscaler  ;D
Accuphase E350 & DAC 40, Kef R11, Luxman E-200 phono vv, Pioneer PLX-1000 & Denon DL103R, PS Audio PWT, Chord Hugo TT2, John van Gent Magic Link Ultra ls, Audes ST-900DC