Mijn subjectieve weg richting audio-walhalla: nog 3 jaar gedoe!

Gestart door HuubF, januari 14, 2018, 15:55:52

Vorige topic - Volgende topic

Sopper en 6 gasten bekijken dit topic.

brt

Citaat van: Spijkie op juli 16, 2026, 14:45:12Nou ik kan er niet aan wennen hoor, en dat is nog maar vanaf het scherm  :P . Had je niet beter voor een slank actieve zuil kunnen gaan zoals die dingen die @AudioLaan heeft staan ?

Ik vind de overstap nogal groot  :colgate:

Misschien mag je een weekje bij Huub logeren om te wennen?
Paradigm Persona 3F • TEAC AP-701 • TEAC UD-701n • Melody Pro88 mk2 • PS Audio Stellar PowerPlant P3 • Kabels van Audioquest en ViaBlue

RCD

Klasse D zegt alleen iets over de ruststroom die er loopt zonder signaal.
Net zoals klasse, klasse A/B, klasse B enz.
Een Purifi of nCore zijn analoge versterkers op basis van PWM (puls wide modulation)
Dat betekend dat de versterker schakelt op bijv 400kHz de puls word breder als er meer stroom nodig is op de maat van het signaal.
Dus bij geen signaal is de puls bijv 1% aan en 99% uit bij stroom levering kan dat bijv 50% aan en 50% uit zijn.
Als je op het einde de 400kHz er uitfiltert heb je weer een normaal signaal over.
Wat wel zo is dat je digitaal PWM kunt sturen en dat het pas op het eind analoog word.
Dat zou je een digitale klasse D versterker kunnen noemen.

Rob

brt

Citaat van: RCD op juli 16, 2026, 21:03:24Klasse D zegt alleen iets over de ruststroom die er loopt zonder signaal.
Net zoals klasse, klasse A/B, klasse B enz.
Een Purifi of nCore zijn analoge versterkers op basis van PWM (puls wide modulation)
Dat betekend dat de versterker schakelt op bijv 400kHz de puls word breder als er meer stroom nodig is op de maat van het signaal.
Dus bij geen signaal is de puls bijv 1% aan en 99% uit bij stroom levering kan dat bijv 50% aan en 50% uit zijn.
Als je op het einde de 400kHz er uitfiltert heb je weer een normaal signaal over.
Wat wel zo is dat je digitaal PWM kunt sturen en dat het pas op het eind analoog word.
Dat zou je een digitale klasse D versterker kunnen noemen.

Rob

Was dat laatste de NAD M2? Die was toen nogal revolutionair genoemd en was een Direct Digital Amplifier
Paradigm Persona 3F • TEAC AP-701 • TEAC UD-701n • Melody Pro88 mk2 • PS Audio Stellar PowerPlant P3 • Kabels van Audioquest en ViaBlue

HuubF

Citaat van: Contour op juli 16, 2026, 12:45:51Als uiteindelijke opvolging hiervoor, een mooie set compact ATC wellicht?

Wie weet. Punt is natuurlijk wel dat die ATC's ook geen schoonheden zijn, een van de redenen waarom ik de Neumanns niet in ons nieuwe appartement wilden hebben. Op dit moment lijkt me een grotere Adam waarschijnlijker, een S2V bijvoorbeeld. Maar wie weet wat er nog op de markt komt.
Roon server (NUC), iFi Zen Stream (op coax), Benchmark DAC3 HGC, Sugden LA4, Purifi Eval1, JBL HDI-1600, Adam T10S sub, netwerk en stroom OK, Roon met Qobuz/Tidal, Grimm en Supra kabels, Audiotegel.

brt

Ik vind dit al heel lang een hele mooie speaker om te zien van ze:

Toch zou ik niet snel voor ATC kiezen als ik definitief op actief zou overstappen. Ik vind ze te duur voor wat ze bieden en ze gaan mij niet laag genoeg. Dat viel me toen bij een middagje luisteren bij Mark ook op.

Er zijn echt veel mooie actieve speaker merken. Ben zelf (ook) fan van de studio merken, de Atlas i8 heb ik nog steeds een zwak voor  :wub:

HuubF

Citaat van: brt op juli 16, 2026, 21:56:29Ik vind dit al heel lang een hele mooie speaker om te zien van ze:

Toch zou ik niet snel voor ATC kiezen als ik definitief op actief zou overstappen. Ik vind ze te duur voor wat ze bieden en ze gaan mij niet laag genoeg. Dat viel me toen bij een middagje luisteren bij Mark ook op.

Er zijn echt veel mooie actieve speaker merken. Ben zelf (ook) fan van de studio merken, de Atlas i8 heb ik nog steeds een zwak voor  :wub:

De SCM40 heb ik gehad, op Naim spullen. Was inderdaad mooi maar met die consumenten-ATC's moet je toch vroeg of laat aan de subwoofer. De mini's die ik nu heb gaan dieper.
Roon server (NUC), iFi Zen Stream (op coax), Benchmark DAC3 HGC, Sugden LA4, Purifi Eval1, JBL HDI-1600, Adam T10S sub, netwerk en stroom OK, Roon met Qobuz/Tidal, Grimm en Supra kabels, Audiotegel.

brt

Citaat van: HuubF op juli 16, 2026, 22:51:52De SCM40 heb ik gehad, op Naim spullen. Was inderdaad mooi maar met die consumenten-ATC's moet je toch vroeg of laat aan de subwoofer. De mini's die ik nu heb gaan dieper.

Dat is toch best bizar eigenlijk... Kastvolume genoeg zou je zeggen.

Maar deze heb je dus ook in de actieve versie (daar doelde ik op)

HuubF

Citaat van: brt op juli 16, 2026, 23:12:26Dat is toch best bizar eigenlijk... Kastvolume genoeg zou je zeggen.

Maar deze heb je dus ook in de actieve versie (daar doelde ik op)

Die is in de aanbieding! Nu toeslaan!

brt

Citaat van: HuubF op juli 16, 2026, 23:20:21Die is in de aanbieding! Nu toeslaan!

Is dit een note to self? :)

Voor mij voorlopig geen behoefte aan een speaker upgrade ;)

AudioLaan

Citaat van: brt op juli 16, 2026, 21:56:29Ik vind dit al heel lang een hele mooie speaker om te zien van ze:

Als ik even terugdenk heb je bij mij alleen de 50a gehoord. Die kunnen het hele systeemplafond laten wapperen, maar ik kan niet uitsluiten dat er ergens een indruk van te weinig laag ontstaat natuurlijk. Verder is ATC echt te goedkoop, als je kijkt hoeveel waar je voor je geld krijgt ten opzichte van andere merken. Of iemand de klank bij de prijs vindt passen? Daar ga ik ook niet over :)
Officieel dealer van o.a. ATC | Audio Research | Elipson | Eversolo | Canor | Fischer&Fischer | Gato-audio | Isotek | JBL premium | Kensington MC cartridges | Matrix audio | MoFi | Morel | Musical Fidelity Nu Vista |  Norstone |  QED | PlixiR | Pro-Ject | Revival Audio | Roboli design | Triangle hifi | Ultrafide | YBA | Wiim

+31 6 20 371 207 ook whatsapp
https://www.audiolaan.nl/

AudioLaan

Citaat van: HuubF op juli 16, 2026, 22:51:52De SCM40 heb ik gehad, op Naim spullen. Was inderdaad mooi maar met die consumenten-ATC's moet je toch vroeg of laat aan de subwoofer. De mini's die ik nu heb gaan dieper.

Ze verleiden je niet met een rollend laag en de passieve stellen hoge eisen aan de versterking. Inspelen duurt erg lang. Het laag van een gesloten kast moet je aanspreken. Wel is het minder kritisch qua plaatsing en heb je minder snel last van roommodes. Ik vind het wel leuk om te zien dat er vaak voor speakers wordt gekozen, al dan niet met extra subs, zodat het putdiep gaat en men vervolgens dsp nodig heeft om de boel binnen de kaders te krijgen.
Officieel dealer van o.a. ATC | Audio Research | Elipson | Eversolo | Canor | Fischer&Fischer | Gato-audio | Isotek | JBL premium | Kensington MC cartridges | Matrix audio | MoFi | Morel | Musical Fidelity Nu Vista |  Norstone |  QED | PlixiR | Pro-Ject | Revival Audio | Roboli design | Triangle hifi | Ultrafide | YBA | Wiim

CinéHome

Citaat van: brt op juli 16, 2026, 23:12:26Dat is toch best bizar eigenlijk... Kastvolume genoeg zou je zeggen.
Maar geen poort!
CinéHome Whatsapp +32(0)495475580 - [email protected]
"High to mid end hifi aan real world" prijzen
Home to A*BNB - A*Brand NewBox
Actieve speakers, subs en versterkers op maat. PrePro: Acurus, Trinnov en Storm Audio.
Officieel dealer van oa. Arcam, Bryston, M&K Sound, Monitor Audio, Audiovector, Elipson, Q-Acoustics, Atoll Electronique, Pro-Ject Audio, JBL, MoFi, EAT Audio, Earthquake subs & more, Atlas Cable, Supra, QED en WireWorld.

AudioLaan

Citaat van: CinéHome op juli 17, 2026, 08:17:52Maar geen poort!

En een slechte match met de versterker. Ik heb ooit passieve 40 serie 1 gehad. Gortdroog en oersaai.

En hoe makkelijk is het om een kleine actieve monitor een ingebakken laagboost mee te geven.

HuubF

Een Naim 250dr op de SCM40 vond ik een goede match.

DofN

Citaat van: AudioLaan op juli 17, 2026, 08:12:57Ze verleiden je niet met een rollend laag en de passieve stellen hoge eisen aan de versterking. Inspelen duurt erg lang. Het laag van een gesloten kast moet je aanspreken. Wel is het minder kritisch qua plaatsing en heb je minder snel last van roommodes. Ik vind het wel leuk om te zien dat er vaak voor speakers wordt gekozen, al dan niet met extra subs, zodat het putdiep gaat en men vervolgens dsp nodig heeft om de boel binnen de kaders te krijgen.

Welke kaders? Bedoel je het frequentiebereik of roommodes?

Voor het volledige frequentiebereik op wat hogere volumes zonder al te veel vervorming heb je voor dat putdiepe al met al nog steeds voldoende conusoppervlak nodig.

Dat je dan weer een DSP gebruikt om roommodes aan te pakken is een beproefde methode. NB: roommodes heb je ook al heel snel met kleinere LS en weinig conusoppervlak.

You changed the outcome by measuring it! - Professor Farnsworth
Voorversterker: Anthem STR PRE, Eindversterker: Bryston 3B³ Cubed, Fronts: Analysis Audio Omega en 2 x JL-E112 subwoofers, met als DSP:  Bacch Audiophile+, ORC binaural software (bass absorbers) en akoestische maatregelen.

RZeemering

Eens met DofN.
Als je wilt luisteren met flink veel laag ontkom je niet aan staande golven. Iedere ruimte heeft die immers.  Die zijn dan, naast hele dikke bass-absorbers, alleen maar in bedwang te houden door DSP.
Andere methode om geen roommodes te hebben is simpelweg geen laag de kamer in slingeren. Dat is wat Huub nu natuurlijk doet.
Dat is ook wat veel mensen aan spreekt die met monitoren luisteren. Geen last van roommodes waardoor het mid en hoog extra mooi is.
Aparte stroomgroep, Plixir Elite BAC 1500 MKI, Nuc7i3 Roon ROCK server, Auralic Aries G1 streamer, Holo Audio Spring 2 level 1 DAC, Denafrips Athena 12th voorversterker, Bryston 4bSST eindversterker, Driade Flow 405 kabels, Grimm TPR XLR interlinks, Magnepan 20.1 + Xanadu DS30 luidsprekers. En het belangrijkste: akoestische aanpassingen.
"It's expensive for a stereo, it's cheap for a Time Machine"
"Listening to music is perhaps the greatest and most profound source of happiness I have ever known."- Henry Rollins

Mediator

Citaat van: AudioLaan op juli 17, 2026, 08:12:57Ze verleiden je niet met een rollend laag en de passieve stellen hoge eisen aan de versterking. Inspelen duurt erg lang. Het laag van een gesloten kast moet je aanspreken. Wel is het minder kritisch qua plaatsing en heb je minder snel last van roommodes. Ik vind het wel leuk om te zien dat er vaak voor speakers wordt gekozen, al dan niet met extra subs, zodat het putdiep gaat en men vervolgens dsp nodig heeft om de boel binnen de kaders te krijgen.

Hier moet ik het toch eens zijn met Audiolaan. Het laag uit veel speakers is leuk om naar te luisteren maar is het nu natuurlijk? Laag moet een vanzelfsprekend onderdeel zijn van het totaal. Het is er maar het is er ook niet. Zo is het namelijk in het echt ook. Los daarvan heb ik bij Audiolaan ook een kleinere ATC gehoord. Omdat ik een groot systeem gewend ben zou ik een grotere ATC willen horen als ik in de markt zou zijn voor iets. Vergelijkbaar aan bovenstaand verhaal over laagweergave zou ik die overigens ook voor hoogweergave kunnen houden. Zeker in deze tijd van resolutie trend.
Gruppo Richerche Audio Alta Fedeltà ❤️

RZeemering

Die natuurlijkheid is toch precies waar DSP of bass-absorbers voor bedoeld zijn? Door juist de vervelende zaken als roommodes weg te halen?

Of bedoel je dat mensen naar teveel/te diep laag luisteren?
Aparte stroomgroep, Plixir Elite BAC 1500 MKI, Nuc7i3 Roon ROCK server, Auralic Aries G1 streamer, Holo Audio Spring 2 level 1 DAC, Denafrips Athena 12th voorversterker, Bryston 4bSST eindversterker, Driade Flow 405 kabels, Grimm TPR XLR interlinks, Magnepan 20.1 + Xanadu DS30 luidsprekers. En het belangrijkste: akoestische aanpassingen.
"It's expensive for a stereo, it's cheap for a Time Machine"
"Listening to music is perhaps the greatest and most profound source of happiness I have ever known."- Henry Rollins

Mitch--

Harbeth Compact 7ES-3 40th Anniversary - Gold Note DS-10 EVO PSU-10 EVO PA-10 PA-10 - Trivium Audio Cables

Mao

Citaat van: Mediator op juli 17, 2026, 12:43:15Hier moet ik het toch eens zijn met Audiolaan. Het laag uit veel speakers is leuk om naar te luisteren maar is het nu natuurlijk? Laag moet een vanzelfsprekend onderdeel zijn van het totaal. Het is er maar het is er ook niet. Zo is het namelijk in het echt ook. Los daarvan heb ik bij Audiolaan ook een kleinere ATC gehoord. Omdat ik een groot systeem gewend ben zou ik een grotere ATC willen horen als ik in de markt zou zijn voor iets. Vergelijkbaar aan bovenstaand verhaal over laagweergave zou ik die overigens ook voor hoogweergave kunnen houden. Zeker in deze tijd van resolutie trend.

Klopt helemaal zit hier met 4x 15" in eenndoorsnee huiskamer, heb genoeg laag.
Toch stuiter ik niet weg van het laag op normaal luisterniveau en het blijft clean. Maar daarintegen vele kleinere luidsprekers gehoord die imposant laag weergeven, erg indrukwekkend, maar overstemmen de rest van het toonbereik.
Iemand hier vond het laag van de ATC luidsprekers te "dun". Je kan alles wel oppoetsen met je DSP maar of het er uiteindelijk natuurlijker van gaat klinken betwijfel ik ten zeerste.
Luidsprekers: JBL 4350 Studio monitoren Versterkers: McIntosh C2700 buizen voorversterker, McIntosh MC312 voor het laaag < 250Hz, McIntosh MC2152 buizen voor midden/hoog > 250Hz, Bryston 10B Electronisch Crossover
Marantz CD 17, Roon met NAS en Lumin U2 streamer. Custombuild Interlinks en Luidspreker kabels
Slaapkamer: WiiM Amp plus, KEF C75 ( volledig gerestaureerd) bronnen via Roon +tv.

brt

Citaat van: AudioLaan op juli 17, 2026, 08:01:07Als ik even terugdenk heb je bij mij alleen de 50a gehoord. Die kunnen het hele systeemplafond laten wapperen, maar ik kan niet uitsluiten dat er ergens een indruk van te weinig laag ontstaat natuurlijk. Verder is ATC echt te goedkoop, als je kijkt hoeveel waar je voor je geld krijgt ten opzichte van andere merken. Of iemand de klank bij de prijs vindt passen? Daar ga ik ook niet over :)

Ik weet niet meer welk type het was, het was vorig jaar september (denk ik?), toen we ook Mofi en Revival Audio hebben geluisterd. Op het einde heeft Tabcam toen nog een hele tijd allerlei tracks afgespeeld op twee ATC's. Waarvan ik sommige tracks ook goed kende. Ik miste echt veel informatie in het laag, dat had ik niet verwacht van actieve speakers.

Tja, te goedkoop? Als ik dan kijk naar de specs (die misschien dus wel corresponderen met wat ik hoorde en ook niet-hoorde) dan denk ik dat er genoeg andere merken zijn die meer leveren voor hetzelfde of minder geld, als in: een completere speaker. Klank is idd persoonlijk, en ik snap dat een speaker meer is dan z'n specs hoor!

Vorig jaar en ook al daarvoor heb ik meerdere merken en types actieve speakers gehoord, er is gewoon heel veel goed aanbod, en ook voor een minder hoog prijskaartje en die doen wat mij betreft zeker niet onder voor ATC. Neemt niet weg dat ik het absoluut een mooi merk vind, en nog steeds de actieve 40's weleens zou willen testen bij mij thuis.

Mao

Klopt daar was ik bij tenminste 1 van die 2 sessies, de eerste 2 klonken idd stevig in het laag die ATC als je goed luisterde zat het laag wel degelijk in alleen veel fijner afgekaderd. En dat is juist wat je moet hebben als studio monitor. Maar kan mij goed voorstellen dat dit niet jou of iemands voorkeur heeft.
Luidsprekers: JBL 4350 Studio monitoren Versterkers: McIntosh C2700 buizen voorversterker, McIntosh MC312 voor het laaag < 250Hz, McIntosh MC2152 buizen voor midden/hoog > 250Hz, Bryston 10B Electronisch Crossover
Marantz CD 17, Roon met NAS en Lumin U2 streamer. Custombuild Interlinks en Luidspreker kabels
Slaapkamer: WiiM Amp plus, KEF C75 ( volledig gerestaureerd) bronnen via Roon +tv.

Church of Noise

Ik sluit me in deze ook aan bij @brt , ik vond de ATC's toen erg goed maar iets te dunnetjes in het laag.

Waarschijnlijk een 'smaak' ding hoor. (en niet geheel onverwacht uit mijn hoek te horen, ik heb hier 2x 15 duim + 1x 21 duim aan servo-subs in de woonkamer, en het ziet er naar uit dat dat 4x 15 duim wordt...)
Woonkamer:   Sonus Faber Cremona (L,R&C) |  B&W M-1 (S) |  Merovinger 1/53  |  Rythmik E15HP  |  Electrocompaniet AW180  |  Marantz Cinema 30 + Dirac ART  |  nVidia Shield Pro  |  Sony UBP-X800M2  |  Bluesound Node 2i
Werkkamer:    Sonus Faber Electa Bi-Wiring  |  Michell Alecto Mono  |  Michell Argo HR & Hera  |  Michel Iso  |  Custom platenspeler  |  Chord Hugo TT  |  Audio Analogue Paganini  |  Bluesound Vault 2  |  HQPlayer HTPC

Mitch--

Harbeth Compact 7ES-3 40th Anniversary - Gold Note DS-10 EVO PSU-10 EVO PA-10 PA-10 - Trivium Audio Cables