Mijn weg richting audio-walhalla: de laatste loodjes!

Gestart door HuubF, januari 14, 2018, 15:55:52

Vorige topic - Volgende topic

AudioLaan, Marc Heijligers en 13 gasten bekijken dit topic.

RZeemering

Citaat van: AudioLaan op maart 10, 2026, 14:23:12Dat laatste is bij sommigen erg bepalend voor het heden en de toekomst. Niet alleen met beeld en geluid. Iets wat 20 jaar geleden een bepaalde emotie opriep werd een overtuiging van waaruit men nog altijd handelt.
Ga je er nu echt politiek bij halen? :P
Plixir Elite BAC 1500 MKI, Nuc7i3 Roon ROCK server, Auralic Aries G1 streamer, Holo Audio Spring 2 level 1 DAC, Denafrips Athena 12th voorversterker, Bryston 4bSST eindversterker, Driade Flow 405 kabels, Magnepan 20.1 speakers. En het belangrijkste: akoestische aanpassingen.
"It's expensive for a stereo, it's cheap for a Time Machine"
"Listening to music is perhaps the greatest and most profound source of happiness I have ever known."- Henry Rollins

AudioLaan

Citaat van: RZeemering op maart 10, 2026, 14:37:47Ga je er nu echt politiek bij halen? :P

Daar denk ik niet (nooit) gelijk aan, maar ja, zou ook kunnen.
Officieel dealer van o.a. ATC | Audio Research | Elipson | Eversolo | Fischer&Fischer | Gato-audio | JBL premium | Kensington MC cartridges | Matrix audio | MoFi | Musical Fidelity Nu Vista |  Norstone | PlixiR | Pro-Ject | Revival Audio | Roboli design | Triangle hifi | Ultrafide | YBA | Wiim

+31 6 20 371 207 ook whatsapp
https://www.audiolaan.nl/

CinéHome

Wanneer je een heel lekkere wijn proeft, weet je dat toch ook direct. Is die 'beter' dan die heel lekkere wijn die je 8 jaar geleden proefde? Dat heeft toch geen belang. Het is iets zeldzaam dat gewoon 'klopt'.

Ik drink wel regelmatig een wijntje. Maar de uitzonderlijk lekkere kan ik op 1 hand tellen.

Wat ik dus eigenlijk wil zeggen (denk ik)... niet 1 component ga je als beter ervaren, wel het gehele plaatje.
CinéHome Whatsapp +32(0)495475580 - [email protected]
"High to mid end hifi aan real world" prijzen
Home to A*BNB - A*Brand NewBox
Actieve speakers, subs en versterkers op maat. PrePro: Acurus, Trinnov en Storm Audio.
Officieel dealer van oa. Arcam, Bryston, M&K Sound, Monitor Audio, Audiovector, Elipson, Q-Acoustics, Atoll Electronique, Pro-Ject Audio, JBL, MoFi, EAT Audio, Earthquake subs & more, Atlas Cable, Supra, QED en WireWorld.

RZeemering

Ja, daar heb je een punt. In ieder geval qua wijn ;) En daarmee ook qua hifi gok ik...
Hoewel ik wijn altijd wel proef op componenten. Zuur/zoet/tannines, etc. Eigenlijk net zo als hifi: hoog/laag/soundstage etc.
En ook bij wijn vind ik het moeilijk om wat ik 8 jaar geleden heb geproefd te vergelijken met wat ik nu proef.
Een extra component (net als bij audio) is mijn ervaring. De krachtige zoete Zuid Franse/ Noord Spaanse wijn vond ik 15 jaar geleden fantastisch. Dat vind ik nu niet meer te pruimen en let ik zowel bij wijn als bij audio op andere componenten.
En het blijft ook welke emotie je er bij had. En die emotie heeft niets te maken met hoe het echt proeft/ hoort.
Wat wil ik hier mee zeggen? Geen idee eigenlijk ;) Even hardop schrijven wat ik denk om het voor mezelf wat duidelijker te maken denk ik.
Plixir Elite BAC 1500 MKI, Nuc7i3 Roon ROCK server, Auralic Aries G1 streamer, Holo Audio Spring 2 level 1 DAC, Denafrips Athena 12th voorversterker, Bryston 4bSST eindversterker, Driade Flow 405 kabels, Magnepan 20.1 speakers. En het belangrijkste: akoestische aanpassingen.
"Listening to music is perhaps the greatest and most profound source of happiness I have ever known."- Henry Rollins

Hannibal_

O jee... kom je ineens Carver tegen.
Het draadje heeft dit niet nodig, meer olie op een toch al weelderig vuur?

Waarom deel ik het dan toch?
Hannibal!!!

:popcorn:

Woonkamer: Rega Elicit MK3/Exon 3/Apollo 35th Anniversary Edition/P8,
Mytek Brooklyn DAC+/Farad super 3, Totem Forest, Eversolo DMP-A6 ME, MiniDSP Flex Digital, Sonos Magna Connect
Eetkamer: B&O beocenter 8500+Sonos Connect+RL 60.2.

CinéHome

Citaat van: RZeemering op maart 11, 2026, 01:50:45Hoewel ik wijn altijd wel proef op componenten. Zuur/zoet/tannines, etc. Eigenlijk net zo als hifi: hoog/laag/soundstage etc.
Dat is het nu net... bij die uitzonderlijk goede wijn vergeet je al die zaken, net als bij uitzonderlijk goede hifi sets/combinaties. Het 'klopt' gewoon.
CinéHome Whatsapp +32(0)495475580 - [email protected]
"High to mid end hifi aan real world" prijzen
Home to A*BNB - A*Brand NewBox
Actieve speakers, subs en versterkers op maat. PrePro: Acurus, Trinnov en Storm Audio.
Officieel dealer van oa. Arcam, Bryston, M&K Sound, Monitor Audio, Audiovector, Elipson, Q-Acoustics, Atoll Electronique, Pro-Ject Audio, JBL, MoFi, EAT Audio, Earthquake subs & more, Atlas Cable, Supra, QED en WireWorld.

morca

Citaat van: Hannibal_ op maart 11, 2026, 06:32:54O jee... kom je ineens Carver tegen.

Hannibal!!!

Meer gebroken wetenschappelijke beweringen

Porsche4Life

Mooie merry go round dit topic.
Neem nou maar van mij aan Huub gaat NOOIT overtuigd worden of toegeven dat hij fout zat. Zijn overtuiging gaat mee in zijn kist en tot die tijd blijft ie gewoon lekker draaikonten en je met kluitjes het riet in sturen. Huub heeft plezier in zijn hobby, dat is het enige wat telt. Of dat nu wel of niet wetenschappelijk verantwoord is, boeit hem niet :D

Hannibal_

Citaat van: morca op maart 11, 2026, 07:11:19Meer gebroken wetenschappelijke beweringen

Benieuwd over welke beweringen dat dan gaat?
Filmpje staat vol met allerlei verschillende invalshoeken en ook nuanceringen namelijk. (waar ik weinig mening over heb overigens)

Woonkamer: Rega Elicit MK3/Exon 3/Apollo 35th Anniversary Edition/P8,
Mytek Brooklyn DAC+/Farad super 3, Totem Forest, Eversolo DMP-A6 ME, MiniDSP Flex Digital, Sonos Magna Connect
Eetkamer: B&O beocenter 8500+Sonos Connect+RL 60.2.

morca

Citaat van: Hannibal_ op maart 11, 2026, 07:58:06Benieuwd over welke beweringen dat dan gaat?
Filmpje staat vol met allerlei verschillende invalshoeken en ook nuanceringen namelijk. (waar ik weinig mening over heb overigens)

Alle beweringen klinken als een goedkoop irritant Facebook Real
Die je onzin verteld.

Meten is niet altijd weten  :tounge:

vanzomereng

Citaat van: RZeemering op maart 10, 2026, 11:28:49Blinde testen zijn om veel redenen moeilijk uitvoerbaar. Dat wil wat mij betreft niet zeggen dat ze onnuttig zijn. Ik probeer er in ieder geval veel in te oefenen. Want ik ben er van overtuigd dat ik beter verschil kan duiden met een blinde of andere test dan met mijn confirmation bias vol open. Maar dat moet iedereen voor zichzelf lekker weten.

Slecht audiogeheugen, het inter- en extrapoleren van het gehoorde door je hersenen, ongetrainde oren en stress, maken ook de uitkomsten van een blinde gehoortest, niet altijd even betrouwbaar.  De test tussen de Sony en de ASR-versterker, waar ondergetekende ook bij aanwezig was, vond ik niettemin, goed uitgevoerd en in zoverre zinvol, dat ik tot de conclusie ben gekomen, dat eventuele "verschillen" hooguit in de categorie nuances geschaard kunnen worden.  Wij audiofielen zijn er zeer goed in om van een dergelijke nuance (lees mug) een olifant te maken.
Luidsprekers: B&W 702S2,  Versterker: Rotel RA-6000,  Streamer: Bluesound Node Icon,  Blue-ray player: Denon DVD-3800BD, Koptelefoon Sennheiser Momentum 4 Wireless

RZeemering

Citaat van: CinéHome op maart 11, 2026, 06:42:30Dat is het nu net... bij die uitzonderlijk goede wijn vergeet je al die zaken, net als bij uitzonderlijk goede hifi sets/combinaties. Het 'klopt' gewoon.
Maar ja, wie van ons hebben zo'n uitzonderlijke hifi set of uitzonderlijke goede wijn? Bijna niemand. Dan zijn we dus veroordeeld altijd te luisteren naar de details...

RZeemering

Citaat van: Porsche4Life op maart 11, 2026, 07:23:39Mooie merry go round dit topic.
Neem nou maar van mij aan Huub gaat NOOIT overtuigd worden of toegeven dat hij fout zat. Zijn overtuiging gaat mee in zijn kist en tot die tijd blijft ie gewoon lekker draaikonten en je met kluitjes het riet in sturen. Huub heeft plezier in zijn hobby, dat is het enige wat telt. Of dat nu wel of niet wetenschappelijk verantwoord is, boeit hem niet :D
Huub doet gelukkig zijn eigen ding. Niemand gaat overtuigd worden van een ander zijn standpunten. Dat is toch ook het fascinerende aan dit forum? :)

Porsche4Life

Maar daarom slaat "blind" ook niet op "zonder ogen" maar zonder validatie, daarom ook meerdere samples zodat het consistent kan worden aangetoond, daarom is een DBT ABX app ook zo handig, die ontneemt je het "zicht" terwijl je wel lekker rustig naar je set kan kijken of naar je koptelefoon kan luisteren. Maar als je doel blijft om excuses te verzinnen om resultaten te diskwalificeren, dan kom je nooit verder en blijf je hangen in je eigen preoccupatie bubble.

RZeemering

Citaat van: vanzomereng op maart 11, 2026, 09:00:27Slecht audiogeheugen, het inter- en extrapoleren van het gehoorde door je hersenen, ongetrainde oren en stress, maken ook de uitkomsten van een blinde gehoortest, niet altijd even betrouwbaar.  De test tussen de Sony en de ASR-versterker, waar ondergetekende ook bij aanwezig was, vond ik niettemin, goed uitgevoerd en in zoverre zinvol, dat ik tot de conclusie ben gekomen, dat eventuele "verschillen" hooguit in de categorie nuances geschaard kunnen worden.  Wij audiofielen zijn er zeer goed in om van een dergelijke nuance (lees mug) een olifant te maken.

DE reden voor mij om er lekker veel in te oefenen. Ook in wijn trouwens ;)

Porsche4Life

Citaat van: RZeemering op maart 11, 2026, 09:06:11Huub doet gelukkig zijn eigen ding. Niemand gaat overtuigd worden van een ander zijn standpunten. Dat is toch ook het fascinerende aan dit forum? :)
daarom! We zijn geen Jehova's, we bellen niet ongewenst aan om zieltjes te winnen. You can lead a horse to water, but you can't make it drink.

HuubF

Citaat van: Porsche4Life op maart 11, 2026, 09:06:19Maar daarom slaat "blind" ook niet op "zonder ogen" maar zonder validatie, daarom ook meerdere samples zodat het consistent kan worden aangetoond, daarom is een DBT ABX app ook zo handig, die ontneemt je het "zicht" terwijl je wel lekker rustig naar je set kan kijken of naar je koptelefoon kan luisteren. Maar als je doel blijft om excuses te verzinnen om resultaten te diskwalificeren, dan kom je nooit verder en blijf je hangen in je eigen preoccupatie bubble.

Als je helemaal vertrouwt op blinde tests dan moet het wel lijken of mensen zoals ik de boel verdraaien om maar ons gelijk te halen.

Ik geloof best dat blinde tests zin hebben voor een fabrikant om te testen of een nieuwe versie van een apparaat beter klinkt en niet slechter. Dat is de positieve insteek.

De negatieve insteek is het jarenlang iemand inwrijven dat een ABX zaligmakend is. Terwijl ik weet dat een ABX helemaal niet zaligmakend is. Omdat je daar kennelijk zelfs compleet verschillende luidsprekersystemen niet mee uit elkaar kunt halen.

Ik heb echt mijn best gedaan om de allergoedkoopste 170-euro Sony versterker in mijn set op te nemen omdat hij tenslotte in een blinde test identiek klonk aan een heel dure, goed aangeschreven versterker. Uiteindelijk hoopte ik dan dat hij na lang inspelen misschien wat beter zou gaan klinken. Dat deed ik natuurlijk stiekum want inspelen vonden 'ze' ook al onzin. Daarin bleken 'ze' gelijk te hebben want ook na een tijdje klonk de Sony slecht. Dit proces heeft zich 2 keer op identieke wijze afgespeeld want ik heb hem 2 keer in huis gehad. Ruud13 had toen nog invloed op mij.

Dus ondanks het feit dat ik maar al te graag wilde geloven dat het waar was heb ik in beide gevallen de versterker weer verkocht. Voor nauwelijks minder dan de nieuwprijs want hij was populair bij bepaalde mensen.

Sindsdien denk ik een beetje anders dan jij over blinde tests.
Chord Dave, Hedd 05 analoog, netwerk en stroom OK, Roon met Qobuz/Tidal, Grimm en Supra kabels, Audiotegel.

Kurt

Citaat van: RZeemering op maart 11, 2026, 09:07:27DE reden voor mij om er lekker veel in te oefenen. Ook in wijn trouwens ;)
Ik onthoud "Ook in wijn".

morca

Citaat van: Porsche4Life op maart 11, 2026, 09:08:06daarom! We zijn geen Jehova's, we bellen niet ongewenst aan om zieltjes te winnen. You can lead a horse to water, but you can't make it drink.
Het is troebel water  :angel:

Dura

Je bent niet alleen Huub, hier is nog iemand die niet overtuigd is van de onderscheidende waarde van ABX testen en langdurige luistersessies aanraadt:
https://www.headphonesty.com/2026/03/audio-founder-blind-tested-amps/
Harbeth P3ESR, Bluesound Icon, XRL, Audiophonics LPA-S450ET Purifi 1ET6525SA, LG G3 55'. Less is more.

Mediator

Citaat van: Hannibal_ op maart 11, 2026, 06:32:54O jee... kom je ineens Carver tegen.

Hannibal!!!

Ja kan ook zeggen opdoeken die hobby. Zijn audiofora ook niet meer nodig en kunnen we allemaal op het wijnforum, autoforum, etc. Of gewoon lekker op vakantie met onze partner en/of kids.
Gruppo Richercha Audio Alta Fedeltà ❤️

HuubF

Citaat van: Mediator op maart 12, 2026, 08:26:27Ja kan ook zeggen opdoeken die hobby. Zijn audiofora ook niet meer nodig en kunnen we allemaal op het wijnforum, autoforum, etc. Of gewoon lekker op vakantie met onze partner en/of kids.

Mooi he die AI...

Als de mensen zo beïnvloedbaar zijn zouden we ook allemaal helemaal gek zijn van die 200-euro Topping dacjes. Ik zweer je dat ik het heb geprobeerd.

Wat de tunnelaars even over het hoofd zien is dat fabrikanten ook proberen apparaten goed te laten klinken. En dat lukt soms verrassend goed.
Chord Dave, Hedd 05 analoog, netwerk en stroom OK, Roon met Qobuz/Tidal, Grimm en Supra kabels, Audiotegel.

RZeemering

Hannibal!!!

Toch leuk dat ze Walter White (season 1) hebben gemodelleerd naar Carver. ;) :P

mmuetst

Waarom wordt de combinatie elke keer genegeerd. Die Sony versterker klonk het zelfde als die ASR in combinatie met de B&W luidsprekers. Niemand heeft ooit beweerd dat deze versterker met alle luidsprekers hetzelfde klinkt. Zie wederom de video van Erin over verschillen in versterkers en vooral waarom.
Geniet van Audio, maar betaal met mate, maar moet jij zeggen met je dure Mofi's die zeker lekker klinken.

roeleken

Hosternokke, gaat het hier nog steeds over een bejaarde Sony....
Accuphase E350 & DAC 40, Kef R11, Luxman E-200 phono vv, Pioneer PLX-1000 & Denon DL103R, PS Audio PWT, Chord Hugo TT2, John van Gent Magic Link Ultra ls, Audes ST-900DC