Mijn weg richting audio-walhalla: de laatste loodjes!

Gestart door HuubF, januari 14, 2018, 15:55:52

Vorige topic - Volgende topic

jesco, gerard123, Dura, JGvH en 7 gasten bekijken dit topic.

mmuetst

Citaat van: morca op maart  9, 2026, 19:38:06Idd die vermogens en wat er werkelijk uitkomt klopt niet altijd.

Misschien is het niet eens de versterker
Want in de auto werkte je met externe amps.
Die amp deed het op mijn alpine super goed.
Op een vriend zijn sony radio deed hij het zoals ik van de huiskamer amps ook herken.

Boven standje 5 volume gaat er iets niet goed.

Dus dan kan ik beter stellen,
Dat de pre amp de oorzaak is.

Ik dwaal af van de test  ;D

Wat anders
Hoe bevallen je speakers?
Ze staan er ff nu.
Moet wel genieten zijn daarzo  :music:

Ik zou zeggen, zie mijn eigen topic  :D
Geniet van Audio, maar betaal met mate, maar moet jij zeggen met je dure Mofi's die zeker lekker klinken.

HuubF

Citaat van: mmuetst op maart  9, 2026, 16:34:45Citaat 5 mei 2013, 12:20:36

"Als ex-bezitter (zelfs 2 keer) van een Sony FA370 (zwart) en deelnemer van allerlei vergelijkingen, waaronder die tussen mijn Sony en een dure ASR Emitter, kan ik inderdaad bevestigen dat versterkers niet te onderscheiden zijn in een blinde test"

Linkje

Dat klopt precies. Wat wil je er mee zeggen?

Zoek maar eens op wat ik over die Sony versterkers denk.
Chord Dave, Hedd 05 analoog, netwerk en stroom OK, Roon met Qobuz/Tidal, Grimm en Supra kabels, Audiotegel.

HuubF

Citaat van: Hannibal_ op maart  9, 2026, 19:25:02Ik dacht, laat ik weer eens naar de avonturen van Huub kijken na wat omstandigheden hier waardoor er weinig aandacht was voor fora.

Leuk dat de laatste loodjes er nog steeds zijn en leuke ontwikkelingen weer, de scaler. Ik zou dat verschil best eens willen beoordelen, maar zit hier niet op Chord.

Misschien leuk voor een sessie bij Mark?  ;D

Ook leuk om te zien dat het nog steeds (dezelfde  ;) ) reacties oproept allemaal.

Geniet van de hobby, man

Wel altijd van dezelfde personen hoor! Ik ken mijn pappenheimers. ;D

Bedankt, genieten doe ik zeker.  :worship:

Chord Dave, Hedd 05 analoog, netwerk en stroom OK, Roon met Qobuz/Tidal, Grimm en Supra kabels, Audiotegel.

mmuetst

Citaat van: HuubF op maart  9, 2026, 19:56:47Dat klopt precies. Wat wil je er mee zeggen?

Zoek maar eens op wat ik over die Sony versterkers denk.
"In beide gevallen hoorde ik voor en na de blinde test gewoon de verschillen"

Spoort toch niet met:

"Als ex-bezitter (zelfs 2 keer) van een Sony FA370 (zwart) en deelnemer van allerlei vergelijkingen, waaronder die tussen mijn Sony en een dure ASR Emitter, kan ik inderdaad bevestigen dat versterkers niet te onderscheiden zijn in een blinde test"

Zeg je nu dat je alleen tijdens zo'n blind test geen verschil hoort? Of je wil gewoon niet toegeven dat er geen verschil is?
Geniet van Audio, maar betaal met mate, maar moet jij zeggen met je dure Mofi's die zeker lekker klinken.

HuubF

Citaat van: mmuetst op maart  9, 2026, 22:23:32"In beide gevallen hoorde ik voor en na de blinde test gewoon de verschillen"

Spoort toch niet met:

Zeg je nu dat je alleen tijdens zo'n blind test geen verschil hoort? Of je wil gewoon niet toegeven dat er geen verschil is?

Spoort perfect maar past niet in jouw denkraam, beter lezen.  ;)

RZeemering

Citaat van: mmuetst op maart  9, 2026, 22:23:32"In beide gevallen hoorde ik voor en na de blinde test gewoon de verschillen"

Spoort toch niet met:

Huub heeft inderdaad gezegd dat hij tijdens blinde testen geen verschil hoort. En er daarom juist ook niet op vertrouwd.
Plixir Elite BAC 1500 MKI, Nuc7i3 Roon ROCK server, Auralic Aries G1 streamer, Holo Audio Spring 2 level 1 DAC, Denafrips Athena 12th voorversterker, Bryston 4bSST eindversterker, Driade Flow 405 kabels, Magnepan 20.1 speakers. En het belangrijkste: akoestische aanpassingen.
"It's expensive for a stereo, it's cheap for a Time Machine"
"Listening to music is perhaps the greatest and most profound source of happiness I have ever known."- Henry Rollins

Spijkie

Lang verhaal kort: wanneer komt de M scaler ?  :colgate:  Heb je nog plek in je stekkerblok  :clapping:
T+A Symphonia, Audiosolutions figaro S2, Atlas power, atlas mavros LS grun, Ansuz A3 digital, Axxess ethernet, Axxess switch.

mmuetst

Citaat van: RZeemering op maart  9, 2026, 23:49:09Huub heeft inderdaad gezegd dat hij tijdens blinde testen geen verschil hoort. En er daarom juist ook niet op vertrouwd.
Dit dus.

HuubF

Citaat van: Spijkie op maart 10, 2026, 05:04:16Lang verhaal kort: wanneer komt de M scaler ?  :colgate:  Heb je nog plek in je stekkerblok  :clapping:

Kort verhaal lang: als mijn crypto's weer wat opleveren en er ergens eentje te koop staat.

HuubF

Citaat van: mmuetst op maart 10, 2026, 08:40:48Dit dus.

Ik zie het een beetje zo: jij hebt gelijk tijdens een blinde test, ik heb gelijk als er geen blinde test wordt uitgevoerd.

addesmo

Enige wat ik mij afvraag na deze opmerkingen: mmuetst waarom koop je zelf van die dure versterkers als het niets uitmaakt?

mmuetst

Citaat van: addesmo op maart 10, 2026, 09:16:17Enige wat ik mij afvraag na deze opmerkingen: mmuetst waarom koop je zelf van die dure versterkers als het niets uitmaakt?
Goede vraag. Ik heb mijn Ayon tweedehands gekocht, dus de prijs viel reuze mee. Ik heb verder nooit beweert dat deze versterker beter of slechter klinkt dan andere versterkers die ik heb of had. Wel ooit de conclusie getrokken dat de uitgangstransformatoren van mijn Prima Luna minder vond. Later zag ik dit filmpje waar e.a. werd bevestigd:
Ik heb een liefde voor buizenversterkers, vind het uiterlijk mooi en kan er vol op van genieten. Maar ben me bewust dat bij een buizenversterker ook een juiste luidspreker hoort. De Mofi luidsprekers heb ik dan ook uitgezocht op hun klank en hun gedrag naar de versterker (dus versterker vriendelijk).

RZeemering

Citaat van: mmuetst op maart 10, 2026, 08:40:48Dit dus.
tja, dat vind ik dan wel weer erg kort door de bocht.
Zoals ik het zie heeft Huub een aantal ervaringen gehad waaruit voor hem blijkt dat blinde testen niet werken. Want alles klinkt hetzelfde dan. Iets doen vanuit wat je eigen ervaring is lijkt me niet meer dan logisch.

Daarnaast blijkt dat blinde testen uitvoeren helemaal nog niet zo makkelijk is. Omdat ook dan onze hersenen ons gigantisch voor de gek kunnen houden. Zeker ongetraind. Zoals Huub gemerkt heeft.

En dat is precies waar 2 werelden botsen en waar we volgens @chansig al 25 jaar ons druk over maken :)

Heeft de 1 daarmee meer gelijk dan de ander? Ik weet dat niet. Wat er gehoord wordt wordt echt gehoord. En wat niet gehoord wordt wordt echt niet gehoord. Misschien geven jouw hersenen wel extreem de opdracht geen verschil te horen, @mmuetst. Omdat je 'weet' dat je geen verschil kan horen. Daar waar de een misschien teveel hoort hoort de ander misschien wel te weinig.

En blijkbaar hebben veel leden uit beide 'kampen' wel een enorme zendingsdrang en zijn we daarom dit forum al 25 jaar aan het vullen met futiliteiten. Zie ook deze post ;)

Ik geniet daar overigens enorm van, zolang er op een normale manier gecommuniceerd wordt. En dat gebeurd helaas niet altijd. Ik probeer zoveel mogelijk open te staan voor wat de ander echt zegt, en ik probeer me niet aangevallen te voelen om daar dan weer een verdediging op te schrijven. En soms hou ik ook op met schrijven omdat ik weet dat het nergens toe leidt. En dat lukt natuurlijk niet altijd hahaha
Plixir Elite BAC 1500 MKI, Nuc7i3 Roon ROCK server, Auralic Aries G1 streamer, Holo Audio Spring 2 level 1 DAC, Denafrips Athena 12th voorversterker, Bryston 4bSST eindversterker, Driade Flow 405 kabels, Magnepan 20.1 speakers. En het belangrijkste: akoestische aanpassingen.
"Listening to music is perhaps the greatest and most profound source of happiness I have ever known."- Henry Rollins

mmuetst

Het blijft natuurlijk een forum, als we het allemaal 100% met elkaar eens waren hadden we niet zoveel discussies  :D
Ik ben na het zien van het filmpje van Erin en mijn eigen ervaring met versterkers (dan voornamelijk buizen) terug gekomen op dat versterkers niet kunnen klinken. Maar dan wel in combinatie met een type luidspreker. Ik kan mij heel goed voorstellen dat een moeilijk aanstuurbare luidspreker het een Sony heel moeilijk kan maken. Maar is dat dan de fout van de Sony? Of is er een slecht huwelijk samengesteld? Bij de test tussen de ASR en de Sony is een luidpreker gebruikt die heel versterker vriendelijk is. Dit heeft tot het resultaat geleid dat niemand van de aanwezigen toen de juiste keuzes kon maken. Ik was er zelf overigens niet bij, maar heb wel contact gehad met Jacco over deze test en we hebben een poging gewaagd om die test met een dikke Denon en die Sony nogmaals uit te voeren op mijn versterker vriendelijke 3A Reference luidsprekers. Helaas had de schakelkast er na zo veel jaar geen zin meer in.
Voor die test waren er heel wat "audiofielen" die riepen dat ze met twee vingers in de neus de ASR er wel even uit zouden halen. In de praktijk bleek dit toch anders te zijn. Later kwam men met allerlei argumenten waarom ze geen verschil konden horen. Voor mij verteld dit verhaal al heel veel. Net als jij met je geuren blind test. Dat anderen dit soort testen negeren, prima. Zegt misschien ook wat over de personen?
Erin heeft in ieder geval door metingen kunnen aantonen waarom we misschien verschil horen tussen versterkers. En daarmee ook duidelijk maakt dat je voor een goed huwelijk moet zorgen tussen de versterker en luidsprekers.

morca

Die schakel kast is imo al iets wat er niet tussen hoort.
Beter een bron met dubbele outputs kiezen en dan de amps met mute bedienen.

Daarbij wordt een dubbele test vaak uitgevoerd in een test set up

Verschillen zul je sneller horen in je eigen Setup.
Want die ken je.

Spijkie

Van Hans mogen we het ook niet eens zijn met elkaar anders blijft hetgeen wat stabiel is niet meer stabiel en dat moeten we niet hebben.
T+A Symphonia, Audiosolutions figaro S2, Atlas power, atlas mavros LS grun, Ansuz A3 digital, Axxess ethernet, Axxess switch.

RZeemering

Citaat van: mmuetst op maart 10, 2026, 10:01:13Het blijft natuurlijk een forum, als we het allemaal 100% met elkaar eens waren hadden we niet zoveel discussies  :D
Ik ben na het zien van het filmpje van Erin en mijn eigen ervaring met versterkers (dan voornamelijk buizen) terug gekomen op dat versterkers niet kunnen klinken. Maar dan wel in combinatie met een type luidspreker. Ik kan mij heel goed voorstellen dat een moeilijk aanstuurbare luidspreker het een Sony heel moeilijk kan maken. Maar is dat dan de fout van de Sony? Of is er een slecht huwelijk samengesteld? Bij de test tussen de ASR en de Sony is een luidpreker gebruikt die heel versterker vriendelijk is. Dit heeft tot het resultaat geleid dat niemand van de aanwezigen toen de juiste keuzes kon maken. Ik was er zelf overigens niet bij, maar heb wel contact gehad met Jacco over deze test en we hebben een poging gewaagd om die test met een dikke Denon en die Sony nogmaals uit te voeren op mijn versterker vriendelijke 3A Reference luidsprekers. Helaas had de schakelkast er na zo veel jaar geen zin meer in.
Voor die test waren er heel wat "audiofielen" die riepen dat ze met twee vingers in de neus de ASR er wel even uit zouden halen. In de praktijk bleek dit toch anders te zijn. Later kwam men met allerlei argumenten waarom ze geen verschil konden horen. Voor mij verteld dit verhaal al heel veel. Net als jij met je geuren blind test. Dat anderen dit soort testen negeren, prima. Zegt misschien ook wat over de personen?
Erin heeft in ieder geval door metingen kunnen aantonen waarom we misschien verschil horen tussen versterkers. En daarmee ook duidelijk maakt dat je voor een goed huwelijk moet zorgen tussen de versterker en luidsprekers.
Zoals gezegd vind ik die discussie ook heerlijk, mits goed uitgevoerd.
Blinde testen zijn om veel redenen moeilijk uitvoerbaar. Dat wil wat mij betreft niet zeggen dat ze onnuttig zijn. Ik probeer er in ieder geval veel in te oefenen. Want ik ben er van overtuigd dat ik beter verschil kan duiden met een blinde of andere test dan met mijn confirmation bias vol open. Maar dat moet iedereen voor zichzelf lekker weten.

Wat betekent bovenstaande verhaal voor jou dan veel?

RZeemering

Citaat van: morca op maart 10, 2026, 10:16:36Verschillen zul je sneller horen in je eigen Setup.
Want die ken je.
Ben ik het niet mee eens. Ons audio geheugen is zo kort dat het niet uitmaakt waar je zaken beluisterd. Ik hoor bij andere mensen thuis, bij audio zaken of hifi beurzen prima verschil (biased of niet :P)

Ik heb thuis ook best vaak gehad dat ik iets aan het testen was en pas na 5 minuten weer wat kon luisteren (stroom eraf, wisselen streamer opstarten) vond dat er veel bas in het geluid zat. Dat bleek niet meer te zijn dan bij andere apparatuur ervoor (na wisseling) Door 5 minuten stilte moet je echt wel weer wennen aan het geluid en kan het anders klinken dan ik in mijn hoofd had hoe het bij mij thuis zou moeten klinken.

Dat je in je eigen set meer hoort dan bij een ander vind ik vooral een excuus dat je elders geen verschil hoort ;)
Rob Dingen hoorde bij, ik geloof een streamer test, blind behoorlijk veel verschil. Hij was de enige die redelijk consistent kon horen wat speelde. Ik gok dat dit komt omdat hij van onze groep het meest getraind was in het luisteren.

mmuetst

Citaat van: RZeemering op maart 10, 2026, 11:28:49Zoals gezegd vind ik die discussie ook heerlijk, mits goed uitgevoerd.
Blinde testen zijn om veel redenen moeilijk uitvoerbaar. Dat wil wat mij betreft niet zeggen dat ze onnuttig zijn. Ik probeer er in ieder geval veel in te oefenen. Want ik ben er van overtuigd dat ik beter verschil kan duiden met een blinde of andere test dan met mijn confirmation bias vol open. Maar dat moet iedereen voor zichzelf lekker weten.

Wat betekent bovenstaande verhaal voor jou dan veel?
Maar pas op! Voor dat je het weet heb je een hond nodig  :D

RZeemering

Daar moest ik echt even over nadenken hahaha

morca

Citaat van: RZeemering op maart 10, 2026, 11:38:32Ben ik het niet mee eens. Ons audio geheugen is zo kort dat het niet uitmaakt waar je zaken beluisterd. Ik hoor bij andere mensen thuis, bij audio zaken of hifi beurzen prima verschil (biased of niet :P)

Ik heb thuis ook best vaak gehad dat ik iets aan het testen was en pas na 5 minuten weer wat kon luisteren (stroom eraf, wisselen streamer opstarten) vond dat er veel bas in het geluid zat. Dat bleek niet meer te zijn dan bij andere apparatuur ervoor (na wisseling) Door 5 minuten stilte moet je echt wel weer wennen aan het geluid en kan het anders klinken dan ik in mijn hoofd had hoe het bij mij thuis zou moeten klinken.

Dat je in je eigen set meer hoort dan bij een ander vind ik vooral een excuus dat je elders geen verschil hoort ;)
Rob Dingen hoorde bij, ik geloof een streamer test, blind behoorlijk veel verschil. Hij was de enige die redelijk consistent kon horen wat speelde. Ik gok dat dit komt omdat hij van onze groep het meest getraind was in het luisteren.
Dat audio geheugen ben ik het niet mee eens
Maar goed daar is het een audio forum voor  ;D

HuubF

Citaat van: morca op maart 10, 2026, 12:55:19Dat audio geheugen ben ik het niet mee eens
Maar goed daar is het een audio forum voor  ;D

Helemaal mee eens hoor! Als we geen audiogeheugen zouden hebben kun je zowiezo ook geen blinde tests doen trouwens. Ik vermoed dan ook dat dat dan ook weer andere meningen zijn. Of men roept maar wat. Je moet tenslotte een verklaring zoeken als je zelf geen verschil hoort.

Mijn audiogeheugen is prima. Ik weet nog precies hoe het Audionote Zero setje van een bekende forumgenoot klonk... een jaar of 20 geleden.

Ben ik nou geniaal? Nee natuurlijk niet. Mensen die verschillen kunnen horen met een normaal functionerend geheugen hebben dat ook.

morca

Jaren geleden hoorde ik een velodyne sub voor het eerst op de Beurs.
Ong 10 jaar later kreeg ik mijn eerste Arcam receiver.

1 vd eerste dingen die mij opviel.
Daarom klonk die velodyne sub zo toen....

Toen was ik er niet weg van
Inmiddels heb ik geleerd dat strak veel beter is als veel geweld wat verder alles wegdrukt.

Ik herkende dus die manier waarop arcam de subwoofer aanstuurde.
En daar zat toch echt 10 jaar tussen.

RZeemering

Audiogeheugen is inderdaad een interessante :)
Een goede blinde test zorgt er voor dat er weinig tijd tussen omschakelen is.

Voor de rest denk ik dat mensen vooral een 'projectie' in hun hoofd hebben van beeld, geluid, gevoel.
Het grote plaatje of juist een heel specifiek onderdeel.
Beeldgeheugen is ook heel slecht eigenlijk. Maar auditief geheugen is nog slechter schijnt. Iemand herinneren we sinds de komst van foto's vooral die plaatjes als iemand al lang dood is en steeds minder wat er in ons eigen geheugen zit. Of hele specifieke momenten (zoals de blik van @Church of Noise van laatst bij @AudioLaan, hoewel die nu ook al weer minder sterk is dan de volgende dag daar aan denken)

En ik denk ook dat training hier ook weer goed in is. Misschien zijn jullie zo goed getraind in specifieke geluiden dat je een sound van 20 jaar geleden nog kan onthouden. Ik kan dat in ieder geval niet. Alleen die projectie (emotie?) van dat geluid. En dan nog is dat wat ik er van heb gemaakt (emotie) en dat hoeft niet de echte sound te zijn.

AudioLaan

Citaat van: RZeemering op maart 10, 2026, 14:15:39Audiogeheugen is inderdaad een interessante :)
Een goede blinde test zorgt er voor dat er weinig tijd tussen omschakelen is.

Voor de rest denk ik dat mensen vooral een 'projectie' in hun hoofd hebben van beeld, geluid, gevoel.
Het grote plaatje of juist een heel specifiek onderdeel.
Beeldgeheugen is ook heel slecht eigenlijk. Maar auditief geheugen is nog slechter schijnt. Iemand herinneren we sinds de komst van foto's vooral die plaatjes als iemand al lang dood is en steeds minder wat er in ons eigen geheugen zit. Of hele specifieke momenten (zoals de blik van @Church of Noise van laatst bij @AudioLaan, hoewel die nu ook al weer minder sterk is dan de volgende dag daar aan denken)

En ik denk ook dat training hier ook weer goed in is. Misschien zijn jullie zo goed getraind in specifieke geluiden dat je een sound van 20 jaar geleden nog kan onthouden. Ik kan dat in ieder geval niet. Alleen die projectie (emotie?) van dat geluid. En dan nog is dat wat ik er van heb gemaakt (emotie) en dat hoeft niet de echte sound te zijn.

Dat laatste is bij sommigen erg bepalend voor het heden en de toekomst. Niet alleen met beeld en geluid. Iets wat 20 jaar geleden een bepaalde emotie opriep werd een overtuiging van waaruit men nog altijd handelt.
Officieel dealer van o.a. ATC | Audio Research | Elipson | Eversolo | Fischer&Fischer | Gato-audio | JBL premium | Kensington MC cartridges | Matrix audio | MoFi | Musical Fidelity Nu Vista |  Norstone | PlixiR | Pro-Ject | Revival Audio | Roboli design | Triangle hifi | Ultrafide | YBA | Wiim

+31 6 20 371 207 ook whatsapp
https://www.audiolaan.nl/