aMAZing quest to HIGH END heaven.;).

Gestart door Mr.M, september 20, 2014, 11:32:45

Vorige topic - Volgende topic

Interficior

Citaat van: chansig op december 30, 2015, 16:13:33
Kan je dat simpel uitleggen...net even gegoogeld maar daar kan ik helaas geen oliebollen van maken.

Gr Hans
Dat de versterker eigenlijk een "gevanceerde bassboost/equalizer" aan boord heeft, maar dat deze niets veranderd aan het feit dat je vrij makkelijk een speaker heel laag kan laten gaan. Je moet alleen
a) genoeg versterkervermogen aan boord hebben om dit te kunnen; en
b) genoeg lineaire slag van je luidspreker hebben om dit te kunnen.

En dan moet natuurlijk de spoel van de driver niet opfikken, enz enz. Kortom, 16 Hz is makkelijk, maar het is wel "tot de voorraad strekt". :D

Komt wel bij dat ik het met scrutinizer eens ben dat deze speakers allemaal met een idee van het klankbeeld zijn ontworpen, en dat ben je nu wel een beetje aan het veranderen naar het klankbeeld van Devialet (?).
Take it or lease it

YamahaRXV

Citaat van: Kerkhoffd op december 30, 2015, 19:59:23
Even vraagje tussendoor aan Jan: stond de DPM uit op jouw Devialet toen je bij Maz was?

Nee, ik speel bijna continu met DPM aan. Heb hier ook al getest met DPM uit, maar merk nagenoeg geen verschil.
Devialet 200 // Kharma 3.2 CE Black Label // Eton Hexacone + Hypex DS 4.0  // Streacom FC-5 Alpha based C.A.T.+ HDPlex 100W LPS + HDPlex 250 W HiFi ATX DC-DC + SSD + 16 GB RAM + PPA USB V2 + JPLAY + Fidelizer Audio Pro + Roon Labs server // Siltech Explorer 180 L - Acoustic Revive USB 1.0 PLS - Acoustic Revive Powermax 10000 + IeGo 8055 - Furutech FP-3TS20 + IeGo 8055 - Belden 1885 ENH + Telegartner MFP8

Kerkhoffd

Aurender N10 - Kharma Enigma Signature AES/EBU Digital - Devialet 400 - MIT Matrix 28s - Audio Physic Virgo 25 Plus+ - IsoAcoustics Gaia II - GigaWatt Xtreme zekeringkastautomaat - Vibex One 6 Cu - Shunyata Research Ξtron™ α Digital en ΞTron™ Z PC-10 Analog - Spring Audio gemodificeerde Meraki switch en lineaire voeding - AudioQuest Diamond v2 cat7 - Qobuz Studio

Joris1971

Kerkhoffd

Aurender N10 - Kharma Enigma Signature AES/EBU Digital - Devialet 400 - MIT Matrix 28s - Audio Physic Virgo 25 Plus+ - IsoAcoustics Gaia II - GigaWatt Xtreme zekeringkastautomaat - Vibex One 6 Cu - Shunyata Research Ξtron™ α Digital en ΞTron™ Z PC-10 Analog - Spring Audio gemodificeerde Meraki switch en lineaire voeding - AudioQuest Diamond v2 cat7 - Qobuz Studio

Joris1971

YamahaRXV

Citaat van: Kerkhoffd op december 30, 2015, 21:46:14
Nagenoeg?

Nagenoeg omdat ik eerlijk gezegd toch enige twijfels heb over de verschillen die ik eerder dacht waar te nemen.
Ik heb meerdere personen gesproken die zeggen dat met DPM uitgeschakeld er een verbetering hoorbaar is in het laag en dat het hoog nog wat meer gepolijst zou klinken. Devialet zegt dat dit niet mogelijk is omdat het switchen van de powermodus razendsnel gaat en er een soort van buffer is die klankmatige verschillen zou moeten voorkomen. Ook zou de interne temperatuur lager blijven, maar daar ben ik niet zo bang voor aangezien we gisterenavond na echt stevig draaien op zo,n 49 gr./C zaten.
Het is wel een interessante... ik ga er toch nog eens mee testen  ;)

Edit: zojuist getest, en duidelijk hoorbaar nu... :crazy:
Devialet 200 // Kharma 3.2 CE Black Label // Eton Hexacone + Hypex DS 4.0  // Streacom FC-5 Alpha based C.A.T.+ HDPlex 100W LPS + HDPlex 250 W HiFi ATX DC-DC + SSD + 16 GB RAM + PPA USB V2 + JPLAY + Fidelizer Audio Pro + Roon Labs server // Siltech Explorer 180 L - Acoustic Revive USB 1.0 PLS - Acoustic Revive Powermax 10000 + IeGo 8055 - Furutech FP-3TS20 + IeGo 8055 - Belden 1885 ENH + Telegartner MFP8

Staaled

Citaat van: chansig op december 30, 2015, 16:13:33
Kan je dat simpel uitleggen...net even gegoogeld maar daar kan ik helaas geen oliebollen van maken.

Gr Hans
Laag boosten. :)
"Inability to accept the mystic experience is more than an intellectual handicap. Lack of awareness of the basic unity of organism and environment is a serious and dangerous hallucination. For in a civilization equipped with immense technological power, the sense of alienation between man and nature leads to the use of technology in a hostile spirit – to the "conquest" of nature instead of intelligent co-operation with nature." (Alan Watts, Psychedelics and Religious Experience, 1968)

Staaled

Niet aan beginnen.
Mogelijk dat je er wat meer onderin uitperst , maar je levert het dubbel in op dynamiek en vervorming.
"Inability to accept the mystic experience is more than an intellectual handicap. Lack of awareness of the basic unity of organism and environment is a serious and dangerous hallucination. For in a civilization equipped with immense technological power, the sense of alienation between man and nature leads to the use of technology in a hostile spirit – to the "conquest" of nature instead of intelligent co-operation with nature." (Alan Watts, Psychedelics and Religious Experience, 1968)

chansig

Vandaar dat er dus ook een zekering (10mm uitslag bij deze Kharma) ingemeten (door de SAM) wordt....toch ?

Gr Hans
Teleskopos,  2 x Arendal 1961, Wiim Ultra, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels, Chinese slangen, 2 x Dynavox x7000, digitaal
Coax AQ Carbon

YamahaRXV

Citaat van: Staaled op december 30, 2015, 22:25:10
Niet aan beginnen.
Mogelijk dat je er wat meer onderin uitperst , maar je levert het dubbel in op dynamiek en vervorming.

Dat loopt denk ik wel los met dat inleveren op dynamiek en vervorming bij de Devialet...
Is ook niet zo verwonderlijk met zulke lage harmonische vervorming waarden  ;)

Benefits from SAM
time-domain response alignment zero latency no pre-echo no distortion (harmonic distortion lower than 0,000002%) no feedback compliant with high-end loudspeaker manufacturing tolerances

Staaled

Citaat van: chansig op december 30, 2015, 22:27:51
Vandaar dat er dus ook een zekering (10mm uitslag bij deze Kharma) ingemeten (door de SAM) wordt....toch ?

Gr Hans

Dat zou ik niet weten.
Het kan zijn dat , omdat beide schakels bekend zijn ( zowel amp als LS) , er limiters actief zijn.
Dan hangt het van je content, ruimte  en luistergewoontes af.

chansig

De SAM zet er een zekering in/op. Waar de unit voor de SAM meting geen beveiliging heeft wordt die na de meting/correctie op 10 mm uitslag van de unit gezet/gemaakt. Daarmee voorkom je dat een unit naar z'n grootje gaat...denk ik ?

Gr Hans
Teleskopos,  2 x Arendal 1961, Wiim Ultra, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels, Chinese slangen, 2 x Dynavox x7000, digitaal
Coax AQ Carbon

morca

Citaat van: Staaled op december 30, 2015, 22:25:10
Niet aan beginnen.
Idd
plus je laat de speakers te hard werken,ook meer vervorming,versmering in het laag wat niet aleen door de amp komt imo.

morca

Citaat van: chansig op december 30, 2015, 15:49:18
http://en.devialet.com/sam-ready-speakers/page/kharma/kharma-elegance-db7

Kan deze speaker nu door gebruik van SAM 16 Hz weergeven of begrijp ik het dan verkeerd ?

Gr Hans
Ik heb hier even over nagedacht.
Als je gepoorte speakers hebt kan dit zeker al niet.
Een gepoorte speaker zal net als een sub een tuning /afval punt hebben.
Alles wat je uit die speakers probeert te krijgen tot 16 hz,waar ze zeker niet op getuned zijn kan zelfs schadelijk zijn voor de drivers omdat ze onder de tuning geen tegendruk meer hebben .
En dan gaan ze zwaar over de Xmax met eventueel dure kosten voor een setje Kharma,s.......

Zijn je speakers gepoort Maz?

Onderaan staat het in een plaatje uitgelegd wat het idee erachter is.....
http://en.devialet.com/assets/Systems/Devialet-White-Paper-EN.pdf

YamahaRXV

Citaat van: morca op december 30, 2015, 22:59:08
Idd
plus je laat de speakers te hard werken,ook meer vervorming,versmering in het laag wat niet aleen door de amp komt imo.

De Devialet heeft zo,n extreem lage vervormingsfactor (zie ook de eerder weergegeven waarden) dat je het wel heel bont moet maken om het signaal dus vervormd naar de speakers te kunnen sturen en er dus schade ontstaat.
Verder is het zo dat de SAM werking niet zomaar ongelimiteerd werkt en de speakers in kwestie zomaar even ''out of control'' overbelast kunnen worden.
Zie ook onderstaande citaat waarin beknopt weergegeven is hoe e.e.a. werkt.

Devialet are technically sound and do not exaggerate.
The bass extension gain is not so much that you will hear the bass, if you do turn it up, the SAM programme cuts back the bass boost to avoid overload.
What it does is extend the high pass filter function of the speaker to lower frequencies, so that at normal, modest levels you can enjoy the less phasey sound and better timing derived from lower group delay
This is despite any issues concerning timing per se for Devialet technology
As you wind it up SAM knows the dynamic limits with frequency and keeps the speaker out of trouble
Subjectively the speaker will then play cleanly to a substantially higher level
The limiting is transient and is not obtrusive
While gross speaker overload is readily audible

Staaled

Citaat van: YamahaRXV op december 30, 2015, 23:23:31
De Devialet heeft zo,n extreem lage vervormingsfactor (zie ook de eerder weergegeven waarden) dat je het wel heel bont moet maken om het signaal dus vervormd naar de speakers te kunnen sturen en er dus schade ontstaat.
Verder is het zo dat de SAM werking niet zomaar ongelimiteerd werkt en de speakers in kwestie zomaar even ''out of control'' overbelast kunnen worden.

The bass extension gain is not so much that you will hear the bass, if you do turn it up, the SAM programme cuts back the bass boost to avoid overload.
What it does is extend the high pass filter function of the speaker to lower frequencies, so that at normal, modest levels you can enjoy the less phasey sound and better timing derived from lower group delay
As you wind it up SAM knows the dynamic limits with frequency and keeps the speaker out of trouble
Exact.
Er worden gewoon limiters gebruikt om vervorming of schade te voorkomen. :)
Binnen die limieten en dat zal zonder meer klinkt Devialet vol controle.

Luide transients zullen dan ook op de grotere Devialets beter doorkomen
Daar zijn ze zelf ook wel achter anders maakten ze deze niet. ;)

morca

Citaat van: YamahaRXV op december 30, 2015, 23:23:31

Ik bedoel dat je je speakers geeft waar ze niet voor ontworpen zijn.Daar gaan ze niet beter van klinken.
Plus je gaat meer vermogen in het laag verstoken,iets wat bijna nooit aan het geluidsbeeld toevoegt.
Speakers en amp gaan anders klinken,je staart je blind op die ene spec vd amp.
Terwijl de speaker ook een groot deel van het geluid gaan bepalen.

morca

Citaat van: Staaled op december 31, 2015, 08:24:16
Exact.
Er worden gewoon limiters gebruikt om vervorming of schade te voorkomen. :)
Binnen die limieten en dat zal zonder meer klinkt Devialet vol controle.

Luide transients zullen dan ook op de grotere Devialets beter doorkomen
Daar zijn ze zelf ook wel achter anders maakten ze deze niet. ;)
Deze mannen moeten eens met multi sub,s gaan werken.
Nu proberen ze zo laag te komen met imo zeer vreemd ontworpen systeem........
Maar sub,s is een nono..............

Zeer krom wij ontlasten de fronts om de detailrijker te laten spelen.
Laten de subamp dan het laag afspelen,mooi verdeeld en klinkt beter.

De stereo purist wil nu toch wel dat sublaag,maar krijgt het dmv truukje,s die de belasting voor het laag bij de fullrange amp leggen.

Zeer kromme manier van werken voor zo,n duur merk.
Laat ze een goed intregatie systeem bouwen voor sub inregeling op hun amp,s.
Veel beter imo dan op deze kromme manier te werken.

DofN

You changed the outcome by measuring it! - Professor Farnsworth
Voorversterker: Anthem STR PRE, Eindversterker: Bryston 3B³ Cubed, Fronts: Analysis Audio Omega en 2 x JL-E112 subwoofers, met als DSP:  Bacch Audiophile+, ORC binaural software (bass absorbers) en akoestische maatregelen.

Thanatos

Citaat van: morca op december 31, 2015, 11:02:59

De stereo purist wil nu toch wel dat sublaag,maar krijgt het dmv truukje,s die de belasting voor het laag bij de fullrange amp leggen.

Hier kan ik mij geheel in vinden.

YamahaRXV

Citaat van: morca op december 31, 2015, 11:02:59

morca, met alle respect, maar het verhaal wat je nu weergeeft klopt werkelijk van geen kanten  :nowink:
Als je je nu eens eindelijk een beetje verdiept in de materie en de mogelijkheden die er zijn dan zal je zien dat jouw bewust antipathieke kijk op de zaken jegens het merk Devialet werkelijk waar kant noch wal raakt  :crazy:
En nee, ik heb zeker geen aandelen Devialet, maar kan er eenmaal slecht tegen als er zoveel niet-gefundeerde uitspraken worden geuit zonder dat er het nodige huiswerk is verricht.

Ten eerste claim jij dat Devialet met het SAM systeem haast een tegenstander zou zijn van het gebruik van actieve subs; als je ooit eens de moeite had genomen om wat beter huiswerk te verrichten dan had je geweten dat er een zeer uitgebreid pallet aan instelmogelijkheden zijn bij Devialet die juist gebaseerd zijn op het gebruik van main front speakers mét het gebruik van één of meerdere actieve subs en waar je gebruikersafhankelijk werkelijk iedere kant mee op kan.
Ik noem maar even de zeer uitgebreide mogelijkheden met de geïntegreerde filtersettings waarbij je zoveel kan configureren dat je er haast duizelig van wordt; subsonic filter, high pass filter (voor de main speakers), low pass filter (met alle relevante parameters), en zo kan ik nog wel even doorgaan...
(zie ook onderstaande plaatjes van een paar setting opties voor een betere beeldvorming)
En ja, ook ik maak naar volle tevredenheid gebruik van deze mogelijkheden mét een zorgvuldig opgebouwde DIY actieve sub (Eton Hex + Hypex DS 4.0) die ik echt niet meer zou willen missen, hoe goed of slecht het SAM systeem moge werken...

Verder vraag ik mij echt serieus af of jij (en ook doorofnight en vele anderen) ooit wel eens een uitgebreide luistersessie hebt bijgewoond waarbij je de impact van Devialet SAM ook daadwerkelijk met je eigen oren kon beoordelen op de nogal negatieve kanttekeningen die je hier plaatst ?? ......ik denk dat ik het antwoord zelf al kan invullen  ;)
@doorofnight  Erg jammer dat je er niet bij kon zijn eergisterenavond bij Maz, had denk ik een aardige en interessante ''eye opener'' geweest v.w.b. een aantal zaken... Anders thuis eens vrijblijvend de (mijn) Devialet op auditie laten komen waarbij je kan luisteren met SAM op je fronts en daarna i.c.m. je mooie nieuwe JL subs ?  ;)

morca

Euhh     hoe ga ik je dit uitleggen.

Het is heel simpel als je zelf speakers bouwt of je erin verdiept snap je het
,er is niet meer Xmax/luchtverplaatsing.
En als je die pfd even leest en naar beneden scrolt komt het systeem daar op neer. ;)

Daarbij waarom spreek je mij aan als Abel ,Ed,Camiel ,Thanatos en zo nog veel meer leden zo denken....
Ik spreek jouw niet aan,maar het systeem.

Wel goed dat je er een DIY sub nog wel bij hebt  :thumbs-up:
Die je wel goed in kan regelen zie ik,werkt dat systeem auto of moet je dat met REW zelf instellen?
Maar dat heeft nog steeds niks te maken met het totaal overnodig zijn /of zelf niet goed zij van dat systeem.
Zo Laag kan je niet boosten,daar word het nooit echt beter van.
16 hz is onzin jammer dat je dat niet inziet.
Speakers zijn niet voorniks 35 of 40 hz,dat heeft met de belastbaarheid van het systeem/ontwerp te maken.

Als je je iets meer in speaker ontwerp en wat mogelijk is met een bepaalde driver zou je snappen dat dit lucht is wat ze verkopen......jammer.

scrutinizer

Wat valt er aan te begrijpen .......Het is toch ook gemanipuleerde signaalverwerking. ::)

Ieder zijn meug!

Kijk....je kunt je turbo(s) opschroeven en meer bar laten drukken....beetje re-mappen  ....
Maar ..... met dien verstande dat de bedrijfszekerheid en levensduur van de motor  'hard' afneemt . ;D

Albert Einstein, \\\\\\\"Anyone who has never made a mistake has never tried anything new.\\\\\\\"
Engineering is knowing which compromises to make....