aMAZing quest to HIGH END heaven.;).

Gestart door Mr.M, september 20, 2014, 11:32:45

Vorige topic - Volgende topic

morca

Citaat van: Interficior op augustus 23, 2015, 22:21:19
Als ik naar het formaat kijk lijkt het meer een L22 te zijn, een H1208 of H1252. Wat het goedkoper maakt.

Maar wat er inderdaad bijkomt is dat Marten natuurlijk een custom versie gevraagd kan hebben die een onbepaalde marktwaarde heeft omdat hij alleen goed in dit design werkt.

Het kiezen van een Accuton woofer had gekund, een S220 bijvoorbeeld, en zelfs deze had gecustomized kunnen worden. Maar wat kan is dat Marten hiermee begonnen is vanwege uit optisch oogpunt, maar dat de Accuton woofers gewoon niet goed genoeg zijn in de basis, en dat er gekeken is naar betere alternatieven (zonder prijs in gedachten te nemen) en uitgekomen zijn bij de H1208 of vergelijkbaar. Dat blijft namelijk een verschrikkelijk goede woofer en het zou me niet heel veel verbazen als hij beter presteert op vervorming (voornamelijk d2 ten opzichte van d3) in het laag dan de Accuton, maar dit ligt ook aan de toepassing en blijft speculatie.

In het algemeen zijn de S220-222 en ook de S220-222 veel breedbandiger met een lagere inductie dan de H1252 en al helemaal de H1208. In een subwoofer is dat niet extra meegenomen.  Overigens heeft de H1252 een lagere bewegende massa dan de eierschalen van Accuton. De H1208 is door de 4-laags spreekspoel iets zwaarder.

Maar afijn, dat is allemaal zonder aanpassingen. Ik denk dat de al dan niet gemodificeerde Seas woofers een prima keuze zijn geweest als ik Maz zijn berichten lees.

Verder zie je hier alleen het eindresultaat qua wooferkeuze en niet het traject ernaartoe. Vervolgens wordt er geoordeeld dat de R&D kosten nooit zo hoog kunnen zijn. Misschien. Maar misschien ook niet.
Ik geloof niet zo in die marketing praatjes.
JL heeft in ze F113 ook een aangepaste driver zitten,maar iemand van het HTS forum had een echte F113 en bouwde er 1 na.
Je voelt hem al aan komen ,....hij hoort en meet zelfs met rew dezelfde curve/afvalpunt.

Maar goed dat wil idd niet zeggen dat dat voor elk merk/type driver zo is.

erik s.

Bekijk een Kharma driver maar eens van achteren, ziet er heel wat anders uit dan de normale fabrieksversie.
<a href="http://www.jouwhifi.com"></a> Vanaf 50 euro gratis verzending binnen Nederland, vanaf 100 euro gratis naar Belgie en Duitsland[/B

Sirius666

Citaat van: simsatit op augustus 23, 2015, 20:44:28
Je wilt geen dure buitenkant auto kopen met een golfje aan de binnenkant om die vervelende auto vergelijking er maar weer eens bij te halen, toch?

Dat vind je wel vaker terug in het high end wereldje. Dan is het wat de gek ervoor over heeft en die financieel interessante doelgroep zal altijd blijven bestaan.

morca

Citaat van: erik s. op augustus 23, 2015, 22:44:01
Bekijk een Kharma driver maar eens van achteren, ziet er heel wat anders uit dan de normale fabrieksversie.
Dat geloof ik meteen .

twani

Citaat van: erik s. op augustus 23, 2015, 22:44:01
Er zit inderdaad heel vaak een andere sticker op de achterzijde.

Kerkhoffd

Citaat van: Pjotr27 op augustus 23, 2015, 21:59:02
Er zijn nog wel mooiere loopwerken....
Sony is niet onaardig....maar een van de mooiste?

@maz, je had toch een eenvoudig bnc - spdif pluche kunnen gebruiken om de Burmester aan te sluiten?

Staat er toch ook niet Pjotr. Hij heeft het over dat dit een van de mooiste loopwerken is die Sony ooit heeft gemaakt. Lijkt me een terechte constatering.
Aurender N10 - Kharma Enigma Signature AES/EBU Digital - Devialet 400 - MIT Matrix 28s - Audio Physic Virgo 25 Plus+ - IsoAcoustics Gaia II - GigaWatt Xtreme zekeringkastautomaat - Vibex One 6 Cu - Shunyata Research Ξtron™ α Digital en ΞTron™ Z PC-10 Analog - Spring Audio gemodificeerde Meraki switch en lineaire voeding - AudioQuest Diamond v2 cat7 - Qobuz Studio

simsalabim

Citaat van: Interficior op augustus 23, 2015, 22:21:19
Als ik naar het formaat kijk lijkt het meer een L22 te zijn, een H1208 of H1252. Wat het goedkoper maakt.

Maar wat er inderdaad bijkomt is dat Marten natuurlijk een custom versie gevraagd kan hebben die een onbepaalde marktwaarde heeft omdat hij alleen goed in dit design werkt.

Het kiezen van een Accuton woofer had gekund, een S220 bijvoorbeeld, en zelfs deze had gecustomized kunnen worden. Maar wat kan is dat Marten hiermee begonnen is vanwege uit optisch oogpunt, maar dat de Accuton woofers gewoon niet goed genoeg zijn in de basis, en dat er gekeken is naar betere alternatieven (zonder prijs in gedachten te nemen) en uitgekomen zijn bij de H1208 of vergelijkbaar. Dat blijft namelijk een verschrikkelijk goede woofer en het zou me niet heel veel verbazen als hij beter presteert op vervorming (voornamelijk d2 ten opzichte van d3) in het laag dan de Accuton, maar dit ligt ook aan de toepassing en blijft speculatie.

In het algemeen zijn de S220-222 en ook de S220-222 veel breedbandiger met een lagere inductie dan de H1252 en al helemaal de H1208. In een subwoofer is dat niet extra meegenomen.  Overigens heeft de H1252 een lagere bewegende massa dan de eierschalen van Accuton. De H1208 is door de 4-laags spreekspoel iets zwaarder.

Maar afijn, dat is allemaal zonder aanpassingen. Ik denk dat de al dan niet gemodificeerde Seas woofers een prima keuze zijn geweest als ik Maz zijn berichten lees.

Verder zie je hier alleen het eindresultaat qua wooferkeuze en niet het traject ernaartoe. Vervolgens wordt er geoordeeld dat de R&D kosten nooit zo hoog kunnen zijn. Misschien. Maar misschien ook niet.

Goed, dit lezende moet ik inderdaad concluderen en toegeven dat ik er de ballen verstand van hebt, maar dat geeft niet, dat komt nog wel;)

Mooie subwoofers hoor voor die 8000 proest euro..
toekomstige upgrade: polaroid vest, voor meer kleur in  mijn leven.

Pjotr27

Citaat van: Kerkhoffd op augustus 23, 2015, 23:04:34
Staat er toch ook niet Pjotr. Hij heeft het over dat dit een van de mooiste loopwerken is die Sony ooit heeft gemaakt. Lijkt me een terechte constatering.

Je hebt helemaal gelijk..... even te snel gelezen. By the way , als geintegreerde speler is de Sony erg mooi...
Sansui Au-8500, Sun Audio SVC-500 voorversterker, Sun Audio SV-2A3PE eindversterkers, zilver luidsprekerkabels, Silindo Interlinks, Silindo stekkerblok, Aurel Bryan field coil speakers, Spring Audio 1540 dac, Silindo netkabels, Ilusi Audio hoofdtelefoonversterker, Audio Technica ATH-W1000X hoofdtelefoon.

Interficior

Citaat van: morca op augustus 23, 2015, 22:37:59
Ik geloof niet zo in die marketing praatjes.
JL heeft in ze F113 ook een aangepaste driver zitten,maar iemand van het HTS forum had een echte F113 en bouwde er 1 na.
Je voelt hem al aan komen ,....hij hoort en meet zelfs met rew dezelfde curve/afvalpunt.

Maar goed dat wil idd niet zeggen dat dat voor elk merk/type driver zo is.
Wat bedoel je precies met marketingpraatjes dan? Of wil je beweren dat "dezelfde curve/afvalpunt" de volledige subwoofer beschrijft?

Allicht voor de volledigheid: http://www.accuton.de/service/index.php?&m1=3&m2=2&m3= hier staat het e.e.a. wat er zoal gecustomized kan worden in een Accutondriver. Nummer 2 en 4 kunnen erg bepalend zijn voor de sound, en het veranderen van de impedantie is gewoon handig maar kan ook het geluid wat aanpassen omdat je altijd te maken hebt met discrete spoeldraaddiameters.
Take it or lease it

morca

Nee dat beweer ik niet.
Maar de bouwer beweerde geen verschil te horen tussen de org en de Diy.

Wat je over de accuton drivers zegt geloof ik wel.
Niet elke afnemer zet ze hetzelfde in/ filter ,crossovers en kastafmeting zullen variëren.

simsalabim

Citaat van: morca op augustus 23, 2015, 23:36:21
Nee dat beweer ik niet.
Maar de bouwer beweerde geen verschil te horen tussen de org en de Diy.

Wat je over de accuton drivers zegt geloof ik wel.
Niet elke afnemer zet ze hetzelfde in/ filter ,crossovers en kastafmeting zullen variëren.

Ach ja, er wordt natuurlijk heel wat gezegd, mijzelf incluis, maar alleen een luistertest kan uitwijzen hoe deze marten sub zich zou verhouden tov een sub met vergelijkbare Seas units, XTZ misschien?

Als je dan vergelijkt en de Marten klinkt gewoon duidelijk beter, dan weet je dus dat ze hun werk zeer goed gedaan hebben en dan is zo een high end prijs weer 'normaal', al dit soort merken betaal je eenmaal dit soort prijzen voor.
zeg maar ongeschikt voor hen die van paycheck naar paycheck leven, ik kan me dan ook zo voorstellen dat die niet zo bezig zijn met of een Marten beter klinkt dan een XTZ Lol.

Persoonlijk heb ik niets met de roulatie alhier, last post in that regard.
Cheers
toekomstige upgrade: polaroid vest, voor meer kleur in  mijn leven.

YamahaRXV

Zo,n 2 uur geleden terug gekomen van een bezoek aan Maz en daar mijn ogen en vooral oren goed de kost gegeven betreffende zowel de set Kharma S7 Signature als de set Marten Duke met daaronder geplaatst de (optionele) Marten Ellington actieve subwoofer met 2x 8 inch Seas drivers.
Aangezien ik de S7 Signature nog niet had horen spelen en Maz mij had aangegeven dat het nu wel een hele mooie gelegenheid zou zijn om twee indrukwekkende sets speakers te kunnen beluisteren liet ik die kans natuurlijk niet voorbij gaan...

Bij binnenkomst zag ik de hoogglans zwarte Marten Duke - Marten Ellington sub combinatie al meteen zo,n beetje halverwege de lengte van de kamer gepositioneerd staan; absoluut erg mooie speakers met een strak vormgegeven uiterlijk en i.r.l. zeker mooier als dat ze op de foto,s naar voren komen.
Na de nodige visuele indrukken van zowel de Marten combi als de Kharma S7 Signature te hebben opgedaan en een tijdje te hebben gebabbeld over de in Maz zijn set best presterende versterkers combi,s zijn we er maar eens voor gaan zitten om de Marten combi uitvoerig te gaan beluisteren.
Eerder al had ik elders de Marten Django en de Duke (zonder Ellington sub) mogen beluisteren i.c.m. een Devialet 200 en een Ayre AX-5 en had daarbij een beeldvorming gekregen van de algemene klanksignatuur van Marten; transparant, gedetailleerd en open, en ''snel'' in de weergave, maar daarbij voor mij toch ook zeker wel op (soms over) het randje van steriel en analytisch met wat te veel ''high-end'' sound en te weinig muzikale betrokkenheid.
Ik moet eerlijk zeggen dat die indrukken van destijds vanavond veel minder naar voren kwamen met de Duke en de Ellington laag units want het klonk zeer groots en indrukwekkend en absoluut niet te steriel. De absoluut goed klinkende combi van Audio Research pre en Kharma klasse D monoblokken heeft daar naar mijn gevoel zeker een sterk aandeel in.
We hebben de Duke,s beluisterd mét de Ellington sub units en zonder, maar door de huidige (goede !) plaatsing van de speakers in Maz zijn ruimte merkte je dat de Ellington sub units eigenlijk gewoon noodzakelijk waren om voldoende druk op te bouwen en een mooi homogeen beeld te geven.
De Ellington sub maakt de Duke net wat ''muzikaler'' en prettiger om naar te luisteren, maar vooral ook grootser. Het laag wat deze sub geeft is goed gedefinieerd en gortdroog te noemen in mijn beleving.
De ruimtelijkheid en de hoeveelheid detail die de Duke,s lieten horen was zeker indrukwekkend, maar de diepte, plaatsing, en samenhang in het beeld moest naar mijn idee zeker nog wat beter kunnen. Na wat geschuif, meer toe-in en nog wat veranderingen aan instelling van de actieve subs werd er een mooier resultaat behaald.

Inmiddels was ik toch wel erg nieuwsgierig geworden hoe de Kharma S7 Signature het zou doen t.o.v. de Marten Duke omdat Maz aangaf dat de combi van Kharma S7 Signature aangestuurd door de Audio Research pre en Kharma klasse D monoblokken voor hem tot op heden dé best klinkende combinatie bleek te zijn...
Na het nodige geschuif en positioneren met de Kharma,s hebben we wederom weer plaats genomen op de bank en al snel kwam ik tot de conclusie dat de Kharma S7 Signature op nagenoeg alle facetten de overtreffende trap was van de Marten combi en een geheel andere klanksignatuur heeft.
Met de Marten combi merkte ik dat ik toch weer enigzins het gevoel kreeg dat ik technisch moest gaan luisteren, bij het luisteren naar de Kharma,s was daar vanaf de eerste minuten luisteren al geen sprake meer van en werd ik (net als de sessie met de Kharma 3.2 en Pass Int.150 combi bij Maz) weer compleet in de muziek getrokken door de veel meer ''muzikale'' en warme weergave die de Kharma,s lieten horen.
Door de plaatsing van de speakers halverwege de kamer was er met de Duke,s al een indrukwekkende diepte waar te nemen, maar de Kharma,s kregen het voor mekaar om een haast holografisch beeld weer te geven met een zeer goede plaatsing waarbij de ''tastbaarheid'' van zang en instrumenten gewoon heerlijk was.
Ik kan niet anders concluderen dat de Kharma S7 echt een zeer goed presterende en onderscheidende speaker is en het absoluut goed doet in de ruimte van Maz. Ook in het laag heb ik geen problemen waar kunnen nemen die duiden op akoestische tekortkomingen van de ruimte die een negatieve rol zouden spelen.

Al met al echt een set die m.i. nu op hoog niveau speelt en waarbij duidelijk te horen is dat er een goede match/synergie aanwezig is tussen alle componenten in de set.
Als ik Maz was zou ik voorlopig eens stoppen met het geschuif en wisselen van versterkers en de samenstelling van Audio Research pre en Kharma klasse D mono blokken lekker zo laten. Misschien kan één of twee treden hoger op de Audio Research pre ladder mogelijk nog wat extra leveren, maar dat zal zeker weer met de nodige uitgaven gepaard gaan vrees ik...  :(

Maz, weer bedankt voor de gezellige en zeer zeker interessante avond  :thumbs-up:

Devialet 200 // Kharma 3.2 CE Black Label // Eton Hexacone + Hypex DS 4.0  // Streacom FC-5 Alpha based C.A.T.+ HDPlex 100W LPS + HDPlex 250 W HiFi ATX DC-DC + SSD + 16 GB RAM + PPA USB V2 + JPLAY + Fidelizer Audio Pro + Roon Labs server // Siltech Explorer 180 L - Acoustic Revive USB 1.0 PLS - Acoustic Revive Powermax 10000 + IeGo 8055 - Furutech FP-3TS20 + IeGo 8055 - Belden 1885 ENH + Telegartner MFP8

Mr.M

Graag gedaan Jan .

Ik was heel erg nieuwsgierig hoe je dit zou ervaren.

Dit was een kans die je niet moet missen vind ik. Twee mooie en totaal anders van klank weergevers naast elkaar in een "GEWOON" woonkamer. ;)

Dit zijn ervaringen die voor mij de hobby leuk maken. Lekker zelf meemaken eb beleven ipv alleen recenties  lezen van anderen niet wetend wat hun smaak en voorkeur is.

De combo ARC EN KHARMA MONOBLOKKEN is inderdaad een hele mooie match. Vandaar dat ik al paar dagen niet opzoek ben gegaan naar een vv. :) ;) zegt best veel dit.

Zoals aangegeven baalde ik ervan  de ARC sp17 mis te hebben  gelopen vorige week bij Michel .

Maar goed ,dit speelt nu zodanig lekker dat ik geen echte behoefte heb om "NODIG" een ander vv aan te schaffen.
Ik zal me ogen open houden voor een evt hogere klasse ARC ,maar totdan is het gewoon lekker genieten van de set zoals het nu staat.

Wat de martens betreft ,jouw bevindingen komen helemaal over  met mij  bevindingen.
De Martens zijn mooie weergevers en een zeer AUDIOFIEL speaker waarbij resolutie en transparantie voorop staat. Daardoor wordt het voor mij wat meer detail luisteren dan muziek.

Ik kan goed begrijpen dat veel mensen gecharmeerd zijn van marten door de HELE HOGE RESOLUTIE en transparantie. Het is een speaker was bij je heel gauw de wauw effect hebt. De ellington subs zijn hier de slagroom op de taart. Zonder de subs klinken de Dukes in mijn ruimte  wat droog en gewichtloos. Door de plaatsing van de speaker in de midden van kamer waarbij zowel voor en achter de speakers ruim 6a10 meter zit KRIJGT DE DUKES geen ondersteuning van de kamer en klinken ze wat dunnetjes in het laag, maar als de subs  eenmaal aangaan wordt je beloond met een mooie soundstage en plaatsing (zoals gewend van een goed monitor )met de nodige druk en gewicht van een mooie sub.

Ik moet eerlijk toegeven de ellington subs zijn eng snel en droog in hun weergave.
Je hebt soms het idee dat je  het laag misloopt door de snelheid.

Kan noet anders zeggen dat de duke in combinatie met de Ellingtons  een wat  muzikalere combi is met wat meer emotie dan de andere martens welke ik heb gehoord/gehad.

Over de gehele linie vind ik de HUIS SOUND van MARTEN iets teveel de aandacht trekken door de manier van presentatie van  RESOLUTIE  en TRANSPARANTIE . ZEKER GEEN STRAF OM NAAR TE LUISTEREN en mogelijk de walhalla voor de RESOLUTIE zoekers onder ons.

Ik hou van een iets warmere sound welke minder de aandacht naar zichzelf toe trekt en de kharma S7S doet dat zoals ik het wil horen, ( mits je de juiste combi aan app eraan hangt.)

Leuk dat je er was jan.
Speakertje hier , platenspelertje daar  paar kabeltjes en wat versterkers. Niets bijzonders.  ; )

Roksan

Citaat van: maz op augustus 23, 2015, 18:19:56
Beetje simpel gedacht. Reasurch en tijd welke in gaat om iets klinkend te krijgen kost geld.
En er moet verdient worden he.;) kast ,lack ,vervoer,units,tijd,reasurch center,conus, winkelpand,personeel,belastingdienst. ...
Dit moet eerst aan de buurt komen voordat je iets op de schappen krijgt .
2 woofers van 2 00 euro plus 4 mdf plankier van gamma en wat filter maakt nog geen mooie sub.

En ja je betaald MARTEN HE. merknaam. Jam heeft ook subs. Nog geen 100 euro voor alles.kast ,woofer conus kabels doos ...Tis ma net hoe je denkt en wat je wilt.

rolex (simpel staal) kost niets a matriaal(150)gram staal. maar kost vanaf 8000 euro . Zelfde horloge (kost in turkye  100 euro) ja het is imitatie ( echt  staal en glas) en hij doet het ook nogeens.

Prijs wordt door andere dingen gerechtvaardigd dan rauw matriaal...

Hier sla je de plank in mijn ogen toch wel mis. Als Rolex nu bij diezelfde horloge maker in Turkije de onderdelen inkoopt voor een paar euro. Dit in elkaar zet en er vervolgens minimaal 8000 euro voor vraagt, heb je gewoon        hetzelfde horloge als je voor 100 euro in Turkije koopt. En dat is nu wat Marten doet, die koopt gewoon de units in voor nog niet eens de 200 euro die wij in de winkel betalen, maar misschien wel voor 50 euro per stuk. R&D komt hier verder echt niet bij kijken hoor. Want zij doen niets met het "rauwe materiaal" waar jij het over hebt, dat laten ze al aan een ander over. Dus ja het is in mijn ogen niet meer dan een mooie kast waar ze de units inschroeven een sub versterker op aansluiten en spelen maar.
KEF LS 50 Meta
NAD M10 V2
SVS 2000 PRO

erik s.

Citaat van: twani op augustus 23, 2015, 22:50:12
Er zit inderdaad heel vaak een andere sticker op de achterzijde.
Ik heb hier,  blijkbaar in tegenstelling tot jou,  wel Kharma in huis gehad,  geen stikker op de achterzijde gezien.
<a href="http://www.jouwhifi.com"></a> Vanaf 50 euro gratis verzending binnen Nederland, vanaf 100 euro gratis naar Belgie en Duitsland[/B

twani

Citaat van: erik s. op augustus 24, 2015, 07:29:08
Ik heb hier,  blijkbaar in tegenstelling tot jou,  wel Kharma in huis gehad,  geen stikker op de achterzijde gezien.

Was meer een opmerking in algemene zin.  Je ziet het namelijk wel vaak gebeuren dat rébadgen. (En niet alleen in de hifi branche)

Kharma maakt gewoon mooie speakers, niks mis mee.

erik s.

twani

Citaat van: YamahaRXV op augustus 24, 2015, 01:15:25
Zo,n 2 uur geleden terug gekomen van een bezoek aan Maz en daar mijn ogen en vooral oren goed de kost gegeven betreffende zowel de set Kharma S7 Signature als de set Marten Duke met daaronder geplaatst de (optionele) Marten Ellington actieve subwoofer met 2x 8 inch Seas drivers.
Aangezien ik de S7 Signature nog niet had horen spelen en Maz mij had aangegeven dat het nu wel een hele mooie gelegenheid zou zijn om twee indrukwekkende sets speakers te kunnen beluisteren liet ik die kans natuurlijk niet voorbij gaan...

Bij binnenkomst zag ik de hoogglans zwarte Marten Duke - Marten Ellington sub combinatie al meteen zo,n beetje halverwege de lengte van de kamer gepositioneerd staan; absoluut erg mooie speakers met een strak vormgegeven uiterlijk en i.r.l. zeker mooier als dat ze op de foto,s naar voren komen.
Na de nodige visuele indrukken van zowel de Marten combi als de Kharma S7 Signature te hebben opgedaan en een tijdje te hebben gebabbeld over de in Maz zijn set best presterende versterkers combi,s zijn we er maar eens voor gaan zitten om de Marten combi uitvoerig te gaan beluisteren.
Eerder al had ik elders de Marten Django en de Duke (zonder Ellington sub) mogen beluisteren i.c.m. een Devialet 200 en een Ayre AX-5 en had daarbij een beeldvorming gekregen van de algemene klanksignatuur van Marten; transparant, gedetailleerd en open, en ''snel'' in de weergave, maar daarbij voor mij toch ook zeker wel op (soms over) het randje van steriel en analytisch met wat te veel ''high-end'' sound en te weinig muzikale betrokkenheid.
Ik moet eerlijk zeggen dat die indrukken van destijds vanavond veel minder naar voren kwamen met de Duke en de Ellington laag units want het klonk zeer groots en indrukwekkend en absoluut niet te steriel. De absoluut goed klinkende combi van Audio Research pre en Kharma klasse D monoblokken heeft daar naar mijn gevoel zeker een sterk aandeel in.
We hebben de Duke,s beluisterd mét de Ellington sub units en zonder, maar door de huidige (goede !) plaatsing van de speakers in Maz zijn ruimte merkte je dat de Ellington sub units eigenlijk gewoon noodzakelijk waren om voldoende druk op te bouwen en een mooi homogeen beeld te geven.
De Ellington sub maakt de Duke net wat ''muzikaler'' en prettiger om naar te luisteren, maar vooral ook grootser. Het laag wat deze sub geeft is goed gedefinieerd en gortdroog te noemen in mijn beleving.
De ruimtelijkheid en de hoeveelheid detail die de Duke,s lieten horen was zeker indrukwekkend, maar de diepte, plaatsing, en samenhang in het beeld moest naar mijn idee zeker nog wat beter kunnen. Na wat geschuif, meer toe-in en nog wat veranderingen aan instelling van de actieve subs werd er een mooier resultaat behaald.

Inmiddels was ik toch wel erg nieuwsgierig geworden hoe de Kharma S7 Signature het zou doen t.o.v. de Marten Duke omdat Maz aangaf dat de combi van Kharma S7 Signature aangestuurd door de Audio Research pre en Kharma klasse D monoblokken voor hem tot op heden dé best klinkende combinatie bleek te zijn...
Na het nodige geschuif en positioneren met de Kharma,s hebben we wederom weer plaats genomen op de bank en al snel kwam ik tot de conclusie dat de Kharma S7 Signature op nagenoeg alle facetten de overtreffende trap was van de Marten combi en een geheel andere klanksignatuur heeft.
Met de Marten combi merkte ik dat ik toch weer enigzins het gevoel kreeg dat ik technisch moest gaan luisteren, bij het luisteren naar de Kharma,s was daar vanaf de eerste minuten luisteren al geen sprake meer van en werd ik (net als de sessie met de Kharma 3.2 en Pass Int.150 combi bij Maz) weer compleet in de muziek getrokken door de veel meer ''muzikale'' en warme weergave die de Kharma,s lieten horen.
Door de plaatsing van de speakers halverwege de kamer was er met de Duke,s al een indrukwekkende diepte waar te nemen, maar de Kharma,s kregen het voor mekaar om een haast holografisch beeld weer te geven met een zeer goede plaatsing waarbij de ''tastbaarheid'' van zang en instrumenten gewoon heerlijk was.
Ik kan niet anders concluderen dat de Kharma S7 echt een zeer goed presterende en onderscheidende speaker is en het absoluut goed doet in de ruimte van Maz. Ook in het laag heb ik geen problemen waar kunnen nemen die duiden op akoestische tekortkomingen van de ruimte die een negatieve rol zouden spelen.

Al met al echt een set die m.i. nu op hoog niveau speelt en waarbij duidelijk te horen is dat er een goede match/synergie aanwezig is tussen alle componenten in de set.
Als ik Maz was zou ik voorlopig eens stoppen met het geschuif en wisselen van versterkers en de samenstelling van Audio Research pre en Kharma klasse D mono blokken lekker zo laten. Misschien kan één of twee treden hoger op de Audio Research pre ladder mogelijk nog wat extra leveren, maar dat zal zeker weer met de nodige uitgaven gepaard gaan vrees ik...  :(

Maz, weer bedankt voor de gezellige en zeer zeker interessante avond  :thumbs-up:

Kijk! een gedegen luistersessie "afgenomen" door iemand die de set-up van MAZ én goed kan beoordelen én hetgeen waargenomen ook nog eens goed kan recenseren.

Dat helpt in ieder geval de huidige status van 'MAZ set wat beter te begrijpen.

Incl. een welgemeend uitstekende aanbeveling ook nog eens, de boel nu tóch eens te laten staan.

Gewetensvraag:  vindt je jouw 3.2 Kharma's tov de S7 de betere allrounder Jan?

larsonator

Citaat van: YamahaRXV op augustus 24, 2015, 01:15:25
met wat te veel ''high-end'' sound en te weinig muzikale betrokkenheid.
High-end speakers met wat te veel high-end sound wil je natuurlijk niet. En wat muzikale betrokkenheid mag betekenen ga ik eens navragen, maar ik vermoed dat het een creatief verzonnen phrase is.

Ik vind het altijd zo grappig als mensen hun ''eigen'' beschrijving van geluid gaan geven....

Oud lid

Met een flesje C37 kun je het conusmateriaal ook behandelen...

Erwin B

chansig

Citaat van: erik s. op augustus 24, 2015, 07:49:52
Kharma behandelt o.a. het conus materiaal.

Weet je wat ze dan doen ? Ik heb ooit mijn woofers laten behandelen. Hierdoor werden ze stijver wat dan weer de klank ten goede kwam.

Gr Hans
Teleskopos,  2 x Arendal 1961, Wiim Ultra, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels, Chinese slangen, 2 x Dynavox x7000, digitaal
Coax AQ Carbon

erik s.

chansig

Wat doen ze nog meer..of mag je dat niet vertellen ?

Gr Hans
Teleskopos,  2 x Arendal 1961, Wiim Ultra, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels, Chinese slangen, 2 x Dynavox x7000, digitaal
Coax AQ Carbon

YamahaRXV

Citaat van: twani op augustus 24, 2015, 07:56:22
Gewetensvraag:  vindt je jouw 3.2 Kharma's tov de S7 de betere allrounder Jan?

Interessante vraag die eerlijk gezegd bij mij ook al een tijdje speelde, maar waar eigenlijk toch best wel lastig antwoord op gegeven kan worden.
Nu ik de S7 Signature goed heb kunnen beluisteren is mij wel duidelijk geworden dat er een aantal overeenkomsten zijn met de 3.2 CE, maar zeer zeker ook verschillen.
Ik heb beiden bij Maz horen spelen, maar wel met verschillende versterking en verschillend geplaatst in zijn ruimte waardoor het ook nog wel moeilijk is om een goed objectief vergelijk te kunnen maken.
De S7 Signature gaat naar mijn beleving in het laag nog een stukje verder (dieper) dan de 3.2 en klinkt overall gezien naar mijn gevoel wat ronder, gemoedelijker, en vergevingsgezinder en is qua specs ook een makkelijkere speaker om aan te sturen. De over het algemeen goede resultaten die Maz behaalde met buizenversterkers op de S7 onderbouwen dit ook wel.
De 3.2 vind ik zelf wat minder ''bombastisch'' in presentatie, maar laat wel een erg goede gestoken focus horen op het vlak van snelheid, detailweergave, en plaatsing zonder daarbij aan muzikaliteit in te boeten. Ondanks dat het een minder versterkervriendelijke speaker is denk ik wel dat het een makkelijkere speaker is om te plaatsen in luisterruimtes die wat kleiner zijn qua volume. De output van het laag bij de S7 is zeer indrukwekkend te noemen, maar kan daardoor misschien wel een probleem vormen in kleinere of akoestisch minder optimale ruimtes.

Devialet 200 // Kharma 3.2 CE Black Label // Eton Hexacone + Hypex DS 4.0  // Streacom FC-5 Alpha based C.A.T.+ HDPlex 100W LPS + HDPlex 250 W HiFi ATX DC-DC + SSD + 16 GB RAM + PPA USB V2 + JPLAY + Fidelizer Audio Pro + Roon Labs server // Siltech Explorer 180 L - Acoustic Revive USB 1.0 PLS - Acoustic Revive Powermax 10000 + IeGo 8055 - Furutech FP-3TS20 + IeGo 8055 - Belden 1885 ENH + Telegartner MFP8