RZeemering's set

Gestart door RZeemering, augustus 6, 2014, 14:14:55

Vorige topic - Volgende topic

Spijkie

Tot nu toe, heb nog niet alles reviews gelezen, klopt het wel wat ik lees over Audes dat ik dat ook hoor. Het is niet alleen een mooiere Bas of alleen een ronder hoog maar het is van alles en dan iets meer. Meer diepte, met name bij live opnames, meer Bas lagen / definitie . Alsof je een zwaardere versterker krijgt met nog meer controle is wellicht een beter voorbeeld.
Lumin,T+A 1100e, Audiosolutions,Audes,plixir,cardas

RZeemering

Een Audes ST-900 is geen regenerator. Juist een filter.
Maar Audes claimed dat de dynamiek blijft. (zou ik ook doen die claim :P)
Plixir Elite BAC 1500 MKI, Nuc7i3 Roon ROCK server, Auralic Aries G1 streamer, Holo Audio Spring 2 level 1 DAC, Denafrips Athena 12th voorversterker, Bryston 4bSST eindversterker, Driade Flow 405 kabels, Magnepan 20.1 speakers. En het belangrijkste: akoestische aanpassingen.
"It's expensive for a stereo, it's cheap for a Time Machine"

RZeemering

Citaat van: Spijkie op januari 24, 2025, 15:13:05Tot nu toe, heb nog niet alles reviews gelezen, klopt het wel wat ik lees over Audes dat ik dat ook hoor. Het is niet alleen een mooiere Bas of alleen een ronder hoog maar het is van alles en dan iets meer. Meer diepte, met name bij live opnames, meer Bas lagen / definitie . Alsof je een zwaardere versterker krijgt met nog meer controle is wellicht een beter voorbeeld.
thnx! Makkelijk te horen dus zeg je.
Ik zal ook wat live albums erbij pakken bij te test.
Plixir Elite BAC 1500 MKI, Nuc7i3 Roon ROCK server, Auralic Aries G1 streamer, Holo Audio Spring 2 level 1 DAC, Denafrips Athena 12th voorversterker, Bryston 4bSST eindversterker, Driade Flow 405 kabels, Magnepan 20.1 speakers. En het belangrijkste: akoestische aanpassingen.

brt

Citaat van: RZeemering op januari 24, 2025, 18:50:08Een Audes ST-900 is geen regenerator. Juist een filter.

Ik heb met mijn Isotek Aquarius netfilter ook geen problemen met dynamiek ervaren met de klasse A buizenbakken die ik erop had. Maar toch doet de stroomregenerator alles beter. Vooral meer resolutie, transparantie en rust. De PS Audio is weliswaar 2x zo duur als de Aquarius, maar ik vind het verschil groter dan je op basis van de prijs zou verwachten.

Ik vind het eigenlijk best opvallend dat er zo weinig regeneratoren (bekend) zijn, en dat er vaker voor een filter gekozen wordt. Dat heeft idd meer mogelijke nadelen.
Focal Sopra 1 | TEAC AP-701 | TEAC UD-701N | PS Audio Stellar PowerPlant P3 | Kabels van Audioquest

RZeemering

Ik kan zo op korte termijn geen regenerator lenen. Wel eentje kopen. Maar dat vind ik een te groot risico.
Dus eerst maar eens testen of ik verschil hoor met een filter.
Ik verwacht er weinig van, omdat ik nog nooit verschil heb gehoord met stroom zaken. Maar goed. Ik wil het wel getest hebben :P

brt

Citaat van: RZeemering op januari 24, 2025, 22:41:54Ik kan zo op korte termijn geen regenerator lenen. Wel eentje kopen. Maar dat vind ik een te groot risico.
Ik verwacht er weinig van, omdat ik nog nooit verschil heb gehoord met stroom zaken. Maar goed. Ik wil het wel getest hebben :P

Ik zou idd zeker niet zomaar iets blind kopen op het gebied van stroom, want hoe het reageert hangt er per situatie heel erg van af, schijnt. Ik had de PS Audio jaren geleden al eens op proef gehad en dus gehoord, maar die was toen te licht voor wat de buizen nodig hadden, waardoor ik hem retour moest doen. Een zwaardere kon ik niet betalen toen. Maar wat mij toen triggerde in wat het deed heb ik toch goed onthouden, naar nu blijkt.

Welke zou je kunnen kopen dan?
Focal Sopra 1 | TEAC AP-701 | TEAC UD-701N | PS Audio Stellar PowerPlant P3 | Kabels van Audioquest

RZeemering

Een industriële AHF Filter 10 kVAr | 15 Ampère.
Niet een echte regenerator maar wel:
"Een AHF-filter injecteert supersnel tegensignalen om de harmonische vervorming tegen te gaan."
Een apparaat die vooral gericht is dus op de harmonische vervorming.
Vraag me verder niks technisch want dat weet ik niet...

Spijkie

Citaat van: RZeemering op januari 24, 2025, 22:41:54Ik kan zo op korte termijn geen regenerator lenen. Wel eentje kopen. Maar dat vind ik een te groot risico.

Je zou bij Eringa in Leeuwarden zo eentje kunnen ophalen om te testen, mits niet al uitgeleend. Ze hebben ze daar ook.

Spijkie

Citaat van: RZeemering op januari 24, 2025, 18:50:08Een Audes ST-900 is geen regenerator. Juist een filter.

Ik weet niet zo goed wat onderstaand betekent maar klinkt als een soort reserve / accu achtig iets wat de trafo opslaat:

During highly dynamic parts of an audio a powerful amplifier must draw substantial current surges from a power supply unit, which can reach magnitudes of 50–100 A, while maintaining voltage levels without dips. An ordinary domestic socket, which is connected to a distribution board using long electrical cables, is not capable of providing such current levels due to relatively high output impedance. ST-900DC has a very small output DC resistance therefore it can easily supply high current surges without facing voltage dips

Spijkie

Citaat van: brt op januari 24, 2025, 22:22:27Ik heb met mijn Isotek Aquarius netfilter ook geen problemen met dynamiek ervaren met de klasse A buizenbakken die ik erop had. Maar toch doet de stroomregenerator alles beter. Vooral meer resolutie, transparantie en rust. De PS Audio is weliswaar 2x zo duur als de Aquarius, maar ik vind het verschil groter dan je op basis van de prijs zou verwachten.

Ik vind het eigenlijk best opvallend dat er zo weinig regeneratoren (bekend) zijn, en dat er vaker voor een filter gekozen wordt. Dat heeft idd meer mogelijke nadelen.

Precies dit had ik ook, het blijft natuurlijk veel geld maar als ik een goed stekkerblok voor in mijn set had gekocht van een furutech / isotek / audioquest werd het prijsverschil relatief klein tov de Audes , ook omdat ik niet de st900 nodig had moet ik erbij zeggen waardoor de keuze makkelijker werd. Ik was anders verder gaan zoeken naar een goed blok.

chansig

Citaat van: RZeemering op januari 24, 2025, 18:50:08Maar Audes claimed dat de dynamiek blijft. (zou ik ook doen die claim :P)

Wat een voodoo. 😂😂😂😂

Maar lekker rommelen met zaken die er niet toe doen. Ik ben ook in de fase aanbeland.

Gr. Hans
Teleskopos, 2 x JL-Audio Dominion D-10,  2 x Arendal 1961,  Paradigm PW Link met ARC,  Macbook met BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ kabels.

D25

Citaat van: Spijkie op januari 25, 2025, 08:38:06Precies dit had ik ook, het blijft natuurlijk veel geld maar als ik een goed stekkerblok voor in mijn set had gekocht van een furutech / isotek / audioquest werd het prijsverschil relatief klein tov de Audes , ook omdat ik niet de st900 nodig had moet ik erbij zeggen waardoor de keuze makkelijker werd. Ik was anders verder gaan zoeken naar een goed blok.

Op welke momenten moet er 50-100A aan stroom geleverd worden, als de set helemaal voluit staat? In theorie zou dan de aardlekschakelaar eruit klappen als ik me niet vergis.

D25

Citaat van: Spijkie op januari 25, 2025, 08:32:32Ik weet niet zo goed wat onderstaand betekent maar klinkt als een soort reserve / accu achtig iets wat de trafo opslaat:

During highly dynamic parts of an audio a powerful amplifier must draw substantial current surges from a power supply unit, which can reach magnitudes of 50–100 A, while maintaining voltage levels without dips. An ordinary domestic socket, which is connected to a distribution board using long electrical cables, is not capable of providing such current levels due to relatively high output impedance. ST-900DC has a very small output DC resistance therefore it can easily supply high current surges without facing voltage dips

Dit bericht wilde ik quoten in m'n vorige posting😉

RZeemering

Citaat van: dennis_g op januari 25, 2025, 09:07:23Op welke momenten moet er 50-100A aan stroom geleverd worden, als de set helemaal voluit staat? In theorie zou dan de aardlekschakelaar eruit klappen als ik me niet vergis.
Ik ben te a-technisch om hier antwoord op te geven. Ik vind het wel een goede vraag.

vanzomereng

Citaat van: dennis_g op januari 25, 2025, 09:07:23Op welke momenten moet er 50-100A aan stroom geleverd worden, als de set helemaal voluit staat? In theorie zou dan de aardlekschakelaar eruit klappen als ik me niet vergis.

Dit zijn hooguit zeer kortstondige piekstromen.
Als je kijkt op de netstroom snoer van je versterker, staat daar waarschijnlijk 10A op.
Dit is dan de nominale waarde c.q.  wat er continu geleverd kan worden.
Je set zit op een groep, die met 16A nominaal is beveiligd.

Niettemin snap ik er soms geen jota van >:(

Voorbeeld, mijn versterker kan ca. 500 Watt continu leveren per kanaal aan 2.Ohm.
Bij mono-weergave is dit 1.000 Watt voor beide kanalen.
N.a.v. de formule  Vermogen = Stroom in het kwadraat x weerstand
zou de nominale stroom van mijn versterker >22 Ampère kunnen bedragen.

Dan zou mijn netsnoer toch allang in rook moeten opgaan, ware het niet dat al eerder de zekering in de meterkast eruit klapt.

Wie kan uitkomst geven  ???

Luidsprekers: B&W 702S2,  Versterker: Rotel RA-6000,  Streamer: Bluesound Node Icon,  Blue-ray player: Denon DVD-3800BD, Koptelefoon Sennheiser Momentum 4 Wireless

RZeemering

Mijn versterker geeft nog wat meer wattage bij 2ohm. Mijn speakers schijnen dat ook nog eens met enige regelmaat te vragen. Ik ben ook benieuwd hoe dit dan werkt.

vanzomereng

Luidsprekers: B&W 702S2,  Versterker: Rotel RA-6000,  Streamer: Bluesound Node Icon,  Blue-ray player: Denon DVD-3800BD, Koptelefoon Sennheiser Momentum 4 Wireless

Laan

Misschien simpel gedacht, ben een simpele ziel immers, maar een versterker is zeg afgezekerd met een zekering van 5A. Bij 220 volt. 5x220 = 1100 watt, maximaal. Je kan gevoegelijk aannemen dat het stroomverbruik in praktijk lager is dan 1100 watt.
PliXiR | Gato-audio | Montaudio | Norstone | ATC | Diora acoustics | Tannoy |

D25

Citaat van: Laan op januari 25, 2025, 10:46:09Misschien simpel gedacht, ben een simpele ziel immers, maar een versterker is zeg afgezekerd met een zekering van 5A. Bij 220 volt. 5x220 = 1100 watt, maximaal. Je kan gevoegelijk aannemen dat het stroomverbruik in praktijk lager is dan 1100 watt.

Wattage is het vermogen, de centrale vraag gaat over stroom, dus de ampères. Die eerder genoemde helse machine kan pieken leveren van 50-100A, maar wanneer is dat überhaupt vereist?

Tabcam

Citaat van: vanzomereng op januari 25, 2025, 10:05:33Dit zijn hooguit zeer kortstondige piekstromen.
Als je kijkt op de netstroom snoer van je versterker, staat daar waarschijnlijk 10A op.
Dit is dan de nominale waarde c.q.  wat er continu geleverd kan worden.
Je set zit op een groep, die met 16A nominaal is beveiligd.

Niettemin snap ik er soms geen jota van >:(

Voorbeeld, mijn versterker kan ca. 500 Watt continu leveren per kanaal aan 2.Ohm.
Bij mono-weergave is dit 1.000 Watt voor beide kanalen.
N.a.v. de formule  Vermogen = Stroom in het kwadraat x weerstand
zou de nominale stroom van mijn versterker >22 Ampère kunnen bedragen.

Dan zou mijn netsnoer toch allang in rook moeten opgaan, ware het niet dat al eerder de zekering in de meterkast eruit klapt.

Wie kan uitkomst geven  ???

Jouw netsnoer levert nog steeds max 16A maar wel met 230V. Dat jouw versterker meer Amps levert is vaak niet continue en voor lagere voltages (70V of minder). Dat elektromagnetische veld gaat wel door je luidsprekersnoer heen (en weer :tongue2:) Ik hoop dat het een beetje duidelijk is, vraag me gerust meer in een PB.
Huiskamerset: PAP Sextet 15 PB, JBL Stage A130,  Arcam 550, Cambridge Audio Edge W, LG CX6LA,, BlueSound Node N130, NVidia Shield TV Pro
Zolderset: Usher Mini Dancer 2 DMD mk II, Anthem I225, Topping D30 Pro, BlueSound Node 2i

Spijkie

Citaat van: dennis_g op januari 25, 2025, 09:23:18Dit bericht wilde ik quoten in m'n vorige posting😉

Ik snap m maar ook ik heb geen flauw idee, ik interpreteerde het als een soort reserve / accu idee  :D .

Rob_Dingen

Het is de wortel uit vermogen gedeeld door impedantie per kanaal.
Dus 500:2=250 Wortel uit 250=15,8A

Rob

RZeemering

Door
Citaat van: Spijkie op januari 25, 2025, 11:19:44Ik snap m maar ook ik heb geen flauw idee, ik interpreteerde het als een soort reserve / accu idee  :D .
Door de lange wikkelingen zonder dat die veel weerstand hebben creëer je een soort buffer die groter is dan als je dat rechtstreeks uit de muur haalt. Maar door de lage weerstand zou het niet als stroop moeten klinken.
Dat is wat ik er uit haal en vertaal naar mijn Jip en Janneke stroomkennis ;)
Dit zie ik in eerste instantie als marketing bla bla. Maar wie weet zit er enige natuurkundige waarheid in?

RZeemering

Citaat van: Rob_Dingen op januari 25, 2025, 12:29:02Het is de wortel uit vermogen gedeeld door impedantie per kanaal.
Dus 500:2=250 Wortel uit 250=15,8A
Rob
Helder. Dus als mijn versterker 800 watt doet bij 2ohm dan zou het 800/2=400 wortel uit 400= 20A.
Dan kan ik dus concluderen dat mijn versterker dat nooit hoeft te leveren anders zou de stop eruit klappen?
Sterker nog als @vanzomereng zijn versterker hier stond ook want ik heb nog een paar audio - apparaatjes op dezelfde groep

D25

Citaat van: RZeemering op januari 25, 2025, 12:38:50Helder. Dus als mijn versterker 800 watt doet bij 2ohm dan zou het 800/2=400 wortel uit 400= 20A.
Dan kan ik dus concluderen dat mijn versterker dat nooit hoeft te leveren anders zou de stop eruit klappen?
Sterker nog als @vanzomereng zijn versterker hier stond ook want ik heb nog een paar audio - apparaatjes op dezelfde groep

Wat ik ook niet begrijp: als er maar 16A door het snoer kan, wat heb je dan aan die generator die 50 tot 100A kan genereren? Het kan immers toch niet door het snoer heen.