RZeemering's set

Gestart door RZeemering, augustus 6, 2014, 14:14:55

Vorige topic - Volgende topic

D25

Citaat van: Laan op januari 25, 2025, 19:23:49Dat je het opgeeft snap ik wel. :) (haal niet door elkaar wat er voor en na de voeding van de versterker gebeurt?)

Haha nee hoor. Maar dat ding staat voor de versterker. Dat genereert zeg 50A toch? Of heb ik het nu helemaal mis?

Laan

Dat ding genereert niks. Het is een soort wasmachine.
PliXiR | Gato-audio | Montaudio | Norstone | ATC | Diora acoustics | Tannoy |

RZeemering

Ik snapte het een mini beetje. En warempel vlak daarna niet meer (primaire/ secundaire spanning. haha. Geweldig :)
Ik vind het wel interessant om te lezen.
Ik heb een netfilter op mijn showcase hier, dus je er mag verder 'vervuild' blijven worden :)
Plixir Elite BAC 1500 MKI, Nuc7i3 Roon ROCK server, Auralic Aries G1 streamer, Holo Audio Spring 2 level 1 DAC, Denafrips Athena 12th voorversterker, Bryston 4bSST eindversterker, Driade Flow 405 kabels, Magnepan 20.1 speakers. En het belangrijkste: akoestische aanpassingen.
"It's expensive for a stereo, it's cheap for a Time Machine"

vanzomereng

Citaat van: Tabcam op januari 25, 2025, 17:52:00Zoals meerdere personen hebben gezegd haal(de) je de twee kanten door elkaar. Qua formules heb ik het over de effectieve spanning en stroomsterktes. Qua netsnoer kan je dus een zwaardere inzetten maar voor het voorbeeld van de 1000W mono bridged is dat helemaal niet nodig.

Het geleverde vermogen van de versterker aan de luidsprekers is max 1000W mono. Dat levert met 2 ohm een stroomsterkte van ( P / R ) ^ 0.5 = ( 1000 / 2 ) ^ 0.5 = 500 ^ 0.5 = 22.4 A door de luidsprekerkabel.

Met een voedingsefficientie van 50% moet het dubbele door je netsnoer heen, ofwel het net levert 2000W aan de versterker door het netsnoer. Daar is de stroomsterkte I = P / V = 2000 / 230 = 8.7 A.

Meeste versterkers zullen een betere efficiëntie hebben en/of grote buffer en dus niet continue die vermogensvraag hebben. Zeg dat het 80% is en dan kom ik met 3680 op grofweg 3000W, eventueel verdeeld over meerdere kanalen.

Bij nog meer vermogen zie je soms twee aansluitingen voor netsnoeren maar die moeten dan wel aan twee aparte groepen anders helpt het alsnog niet :wacko:.

Thanks, ik denk dat ik het een beetje begint te snappen.  ::)
Luidsprekers: B&W 702S2,  Versterker: Rotel RA-6000,  Streamer: Bluesound Node Icon,  Blue-ray player: Denon DVD-3800BD, Koptelefoon Sennheiser Momentum 4 Wireless

chansig

Wat gaat er nu eigenlijk gebeuren ?  :D

Gr. Hans
Teleskopos, 2 x JL-Audio Dominion D-10,  2 x Arendal 1961,  Paradigm PW Link met ARC,  Macbook met BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ kabels.

RZeemering

"Hans!
Nu even niet meer met je achterbuurman kletsen maar een beetje bij de les blijven!
Bladzijde 46 openslaan van je boek 'Natuurkunde in de hifi praktijk' en mondje dicht en aandacht voor de lesstof. Anders moet ik je echt eruit sturen"
Plixir Elite BAC 1500 MKI, Nuc7i3 Roon ROCK server, Auralic Aries G1 streamer, Holo Audio Spring 2 level 1 DAC, Denafrips Athena 12th voorversterker, Bryston 4bSST eindversterker, Driade Flow 405 kabels, Magnepan 20.1 speakers. En het belangrijkste: akoestische aanpassingen.

RZeemering

Citaat van: Rob_Dingen op januari 25, 2025, 14:39:57Het is veel ingewikkelder dan dat.
Ten eerste moet je speaker wel 2Ω zijn anders hoeft hij dat niet te leveren.
Soms dipt een speaker tussen de 100Hz en 200Hz naar lage impedanties, maar dat is maar een klein gebied.
Dan is het niet zo dat de amperes die de versterker geeft aan de speaker een op een uit het net komt, er zit namelijk een transformator tussen die de spanning naar beneden transformeert.
Een voorbeeld.
Stel je versterker geeft 125W 8Ω, 250W 4Ω en 500W 2Ω
Stroom weten we nu de wortel uit (vermogen:impedantie).
Spanning is wortel uit (vermogen X impedantie).
Als je vanuit 8Ω gaat is de spanning wortel uit (125X8)=32Vrms
Dat betekend dat je een voeding spanning nodig hebt van minsten 32Vrms X 2,828=90Vpp.
Dus zeg maar 90v voeding nodig om de effectieve uitgangs spanning van 32Vrms te kunnen maken.
Als je dat nu vermenigvuldigt met de stroom heb je ongeveer het opgenomen vermogen uit het net.
Dus 90V en de 15A aan 2Ω is 1350W.
Dat is bij Klasse A versterkers bij klasse AB kan dat de helft zijn 625W
Meestal zit het ergens tussen in.
Maar dat is continu en komt eigenlijk nooit voor.

Rob
In veel recensies heb ik gelezen dat Magnepans vaak veel vragen van versterkers. En dat ze vaak in de lage ohms dippen. Dat blijkt dan in de praktijk wel mee te vallen? Of in ieder geval niet in de volle frequentie?

RZeemering

@Laan heeft e.e.a. uitgezocht over het verschil tussen netfilter en regenerator etc.:

Citaat van: Laan op Vandaag om 09:18:43
Ik heb me er iets verder in verdiept om wat meer orde in de benamingen te krijgen die worden toebedeeld aan stroom behandelaars.

Net filters. De eenvoudige oplossing die rommel weghaalt maar ook wat leven, dynamiek. Mijn suprablokje is er een.

De scheidingtrafo's. Dit principe wordt de powerconditioner genoemd. Haalt een hoop rommel uit de spanning en ook DC, maar is geen filter. Tast (hierom?) geen dynamiek aan. Gevaar bij dit principe is dat bij een lage belasting de uitgangs spanning hoger wordt. Tot boven de 240V. Vooral versterkers vinden dit niet leuk. Dat zal ook de reden zijn dat fabrikanten van versterkers het afraden. Audes en Plixir zijn conditioners. Nu heeft Audes twee voltmeters die aangeven wat de spanning aan de primaire en secundaire kant is. En hiermee, naar ik aanneem, doorlopend aantonen dat die gelijk zijn en binnen de perken blijven. Ik heb deze vraag ook even voorgelegd aan de leverancier van Plixir. Die garandeert dat de spanning aan de secundaire kant een 1:1 kopie is van de spanning aan de primaire kant. En dus geen hogere spanning bij lage belasting.

De regenerator. Die bouwt de spanning opnieuw op en verwijdert ongewenste additieven. PS  audio is er een. Wat ik wel apart vind bij Bart is dat die P3 dan beter klinkt op een gigawatt schakelaar, dan op een automaat.'

Dank!

Laan

Wat ik opschrijf is niet altijd waar he? Of op zijn minst onvolledig. In elk geval een grove samenvatting zoals ik het begrepen heb. Misschien dat eea nu vanzelf wordt aangevuld of gecorrigeerd en dan weten we straks allemaal wat we het best in huis kunnen halen (of niet) op gebied van stroom behandeling. :)

RZeemering

Ik vind vooral dat de verschillen nu wel duidelijk zijn. Als we samen besluiten dat dit het verschil is praten we in ieder geval over hetzelfde. Nu nog uitvissen of iedereen, hier, het er mee eens is ;)

mmuetst

Ik zie veel mensen moeilijk doen, maar vaak staat er in de specs wat het maximale opgenomen vermogen is uit het lichtnet (Dus niet het vermogen naar de luidsprekers). Geval van RTFM (read the f*cking manual).
Geniet van Audio, maar betaal met mate.

Spijkie

Maar ik begrijp dat we nu de theorie onder de knie (zouden moeten) hebben  :colgate:  :tounge: .

De verwachtingen worden hoog ingezet in ieder geval. Wordt een interessante week als de Plixir binnen is
Lumin,T+A 1100e, Audiosolutions,Audes,plixir,cardas

Laan

Citaat van: mmuetst op januari 26, 2025, 14:13:53Ik zie veel mensen moeilijk doen, maar vaak staat er in de specs wat het maximale opgenomen vermogen is uit het lichtnet (Dus niet het vermogen naar de luidsprekers). Geval van RTFM (read the f*cking manual).

Nou dat heb ik dus van a tot z gedaan. Er staat alleen in dat hij 120 watt wil als hij aanstaat, zonder te spelen dus. Dus de mail naar Vitus moest opheldering geven, maar daaruit begrijp ik dat hij piek 1500 watt kan leveren. Aan de uitgangen. Dus RTFT. Het staat hierboven geschreven.  :tounge2:

chansig

Citaat van: chansig op januari 26, 2025, 08:04:38Wat gaat er nu eigenlijk gebeuren ?  :D

Gr. Hans

Ik weet het echt niet meer. 😅

Gr. Hans
Teleskopos, 2 x JL-Audio Dominion D-10,  2 x Arendal 1961,  Paradigm PW Link met ARC,  Macbook met BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ kabels.

Laan

Citaat van: chansig op januari 26, 2025, 17:01:24Ik weet het echt niet meer. 😅

Gr. Hans

Je drinkt teveel Hans. Je focus is weg. Heb je al plaatjes van nette filters gezien?

Tabcam

Citaat van: mmuetst op januari 26, 2025, 14:13:53Ik zie veel mensen moeilijk doen, maar vaak staat er in de specs wat het maximale opgenomen vermogen is uit het lichtnet (Dus niet het vermogen naar de luidsprekers). Geval van RTFM (read the f*cking manual).

Ik denk niet dat er moeilijk wordt gedaan wordt, er staan meerdere specificaties voor vermogen. Vaak wordt het vermogen naar de luidsprekers (bij 1% vervorming maar niet altijd) bedoeld. Daar staat dan soms 4 of 8 Ohm bij.
Huiskamerset: PAP Sextet 15 PB, JBL Stage A130,  Arcam 550, Cambridge Audio Edge W, LG CX6LA,, BlueSound Node N130, NVidia Shield TV Pro
Zolderset: Usher Mini Dancer 2 DMD mk II, Anthem I225, Topping D30 Pro, BlueSound Node 2i

chansig

Citaat van: Laan op januari 26, 2025, 17:03:32Je drinkt teveel Hans. Je focus is weg. Heb je al plaatjes van nette filters gezien?

Ja teveel, Google maar eens op nette filters. Word je niet blij van.

Gr. Hans

DofN

Citaat van: RZeemering op januari 26, 2025, 12:15:04In veel recensies heb ik gelezen dat Magnepans vaak veel vragen van versterkers. En dat ze vaak in de lage ohms dippen. Dat blijkt dan in de praktijk wel mee te vallen? Of in ieder geval niet in de volle frequentie?

Bij hoge volumes misschien, in bepaalde frequentiegebieden. Wat je dan zou horen is vervorming. Hoor je weleens vervorming bij hoge volumes?

You changed the outcome by measuring it! - Professor Farnsworth
NAD M33, Analysis Audio Omega en 2 x JL-E112, Bacch Audiophile + ORC binaural software (bass absorbers en akoestiek)

RZeemering

Blijkbaar heb ik iets totaal verkeerd onthouden... Ik lees her en der terug dat de Maggies zo rond de 4ohm spelen. En een enkele keer dippen naar 3ohm.
Ik speel echt heel weinig met echt hoge volumes. Ik hoor dan geen vervorming.

RZeemering

Citaat van: chansig op januari 26, 2025, 17:01:24Ik weet het echt niet meer. 😅

Gr. Hans
Ik ga een Audes powerconditioner proberen ergens in de komende weken.

mmuetst

Mijn antieke Magnepans zijn heel versterker vriendelijk. Gedragen zich vooral ohms naar de versterker. Beetje het zelfde als de panelen van @DofN.
Geniet van Audio, maar betaal met mate.

RZeemering

Ze gedragen zich ohms naar de versterker.
Wat moet ik mij daar bij voorstellen?

RZeemering

En zoals dat gaat in audioland kreeg ik via @Laan vanochtend de tip om voor een mooie prijs een Plixir Elite BAC MKI te kopen in Leeuwarden. Ondertussen is versie II van PLixir al een tijdje uit. Maar ik ga er vanuit dat deze ook zijn werk doet :)
Deze ga ik morgen ophalen. Ik moet toch nog wat ingelijste foto's naar Leeuwarden brengen dus dat is een mooie combi trip.
Dan morgen aansluiten en eens luisteren of ik iets hoor :)

Rob_Dingen

Citaat van: RZeemering op januari 27, 2025, 17:39:55Ze gedragen zich ohms naar de versterker.
Wat moet ik mij daar bij voorstellen?
Een normale luidspreker is een complexe belasting voor een versterker.
Die gedraagt zich als een condensator een weerstand en een spoel en dat bij verschillende frequenties.
Een Ribbon en Magnetostaat gedraagt zich als een weerstand en is geen complexe belasting.
Een weerstand blijft hetzelfde over een breed frequentie bereik.
Bij een condensator word de impedantie lager als de frequentie hoger word.
Bij een spoel word de impedantie hoger als de frequentie hoger word.
Dit is een beetje als jip en Janneke taal.

Rob

RZeemering

Dank Rob!
Zelfs in Jip en Janneke taal heb ik het even een paar keer moeten lezen. Maar ik denk dat ik snap wat er staat.
Heel grappig dat wat ik dacht mij Magnepan speakers dus helemaal niet waar is. Ze zijn betrekkelijk makkelijk aan te sturen dus.
Ik wist wel dat condensatoren en spoelen in de signaalweg van een speaker klank anders maakt maar ik snap nu een klein beetje meer waarom.

Superleuk al die Jip en Janneke uitleg dingen van de mensen hier, dank!