RZeemering's set

Gestart door RZeemering, augustus 6, 2014, 14:14:55

Vorige topic - Volgende topic

RZeemering

Citaat van: dennis_g op januari 25, 2025, 12:55:29Wat ik ook niet begrijp: als er maar 16A door het snoer kan, wat heb je dan aan die generator die 50 tot 100A kan genereren? Het kan immers toch niet door het snoer heen.
Die 16A is volgens mij wat het continu aan kan. De pieken kunnen dus hoger zijn.
Plixir Elite BAC 1500 MKI, Nuc7i3 Roon ROCK server, Auralic Aries G1 streamer, Holo Audio Spring 2 level 1 DAC, Denafrips Athena 12th voorversterker, Bryston 4bSST eindversterker, Driade Flow 405 kabels, Magnepan 20.1 speakers. En het belangrijkste: akoestische aanpassingen.
"It's expensive for a stereo, it's cheap for a Time Machine"

Laan

Citaat van: RZeemering op januari 24, 2025, 18:50:08Een Audes ST-900 is geen regenerator. Juist een filter.
Maar Audes claimed dat de dynamiek blijft. (zou ik ook doen die claim :P)

Wat is een filter, conditioner of regenerator? Van mij mag je de Audes alle drie noemen. Plixir ook. Supra gefilterd blok ook best wel. :)
PliXiR | Gato-audio | Montaudio | Norstone | ATC | Diora acoustics | Tannoy |

Laan

Citaat van: RZeemering op januari 25, 2025, 13:24:45Die 16A is volgens mij wat het continu aan kan. De pieken kunnen dus hoger zijn.

Halen jullie de twee kanten van een voeding niet een beetje door elkaar? Aan de ingang kan je m.i. bij 16A en 230 volt een verbruik van 3600 watt hebben voordat de boel gaat smeulen.

Als er aan de uitgang 50A bij 50 volt uitkomt dan slingert de eindversterker 2500 watt naar de speakers.

RZeemering

Ik kan op dit gebied heel goed dingen door elkaar halen. Ik snap er namelijk helemaal niks van ;)
Plixir Elite BAC 1500 MKI, Nuc7i3 Roon ROCK server, Auralic Aries G1 streamer, Holo Audio Spring 2 level 1 DAC, Denafrips Athena 12th voorversterker, Bryston 4bSST eindversterker, Driade Flow 405 kabels, Magnepan 20.1 speakers. En het belangrijkste: akoestische aanpassingen.

RZeemering

Citaat van: Laan op januari 25, 2025, 13:34:31Wat is een filter, conditioner of regenerator? Van mij mag je de Audes alle drie noemen. Plixir ook. Supra gefilterd blok ook best wel. :)
Een regenerator is een apparaat wat het stroomsignaal weer opnieuw opbouwt. Het maakt van een slechte sinus weer een mooie sinus. Een filter haalt allerhande rotzooi die bij die sinus zit weg. Bepaalde hoog en laagfrequent spul. Een conditioner weet ik niet wat het doet.
Dat hoog- en laagfrequent rotzooi zit ook nog eens op -50db op de lijn. Ik snap daarom ook niet waarom het iets zou doen Dat ligt nogal ver onder onze gehoordrempel (0 dB)

Laan

Citaat van: RZeemering op januari 25, 2025, 13:49:36Een regenerator is een apparaat wat het stroomsignaal weer opnieuw opbouwt. Het maakt van een slechte sinus weer een mooie sinus. Een filter haalt allerhande rotzooi die bij die sinus zit weg. Bepaalde hoog en laagfrequent spul. Een conditioner weet ik niet wat het doet.
Dat hoog- en laagfrequent rotzooi zit ook nog eens op -50db op de lijn. Ik snap daarom ook niet waarom het iets zou doen Dat ligt nogal ver onder onze gehoordrempel (0 dB)

Volgens mij doen ze allemaal min of meer aan regenereren ofwel hernieuwen. Of filteren, iets eruit halen, of conditioneren, Wat erin gaat is anders dan wat eruit komt. Ik wil niet muggenziften hoor. Ik denk alleen dat een Audes als gebalanceerde voeding wat meer kunstjes kan dan mijn supra blokje.

Spijkie

Citaat van: RZeemering op januari 25, 2025, 13:45:24Ik kan op dit gebied heel goed dingen door elkaar halen. Ik snap er namelijk helemaal niks van ;)

Hier sluit ik me bij aan   ^^
Lumin,T+A 1100e, Audiosolutions,Audes,plixir,cardas

Rob_Dingen

Citaat van: RZeemering op januari 25, 2025, 12:38:50Helder. Dus als mijn versterker 800 watt doet bij 2ohm dan zou het 800/2=400 wortel uit 400= 20A.
Dan kan ik dus concluderen dat mijn versterker dat nooit hoeft te leveren anders zou de stop eruit klappen?
Sterker nog als @vanzomereng zijn versterker hier stond ook want ik heb nog een paar audio - apparaatjes op dezelfde groep
Het is veel ingewikkelder dan dat.
Ten eerste moet je speaker wel 2Ω zijn anders hoeft hij dat niet te leveren.
Soms dipt een speaker tussen de 100Hz en 200Hz naar lage impedanties, maar dat is maar een klein gebied.
Dan is het niet zo dat de amperes die de versterker geeft aan de speaker een op een uit het net komt, er zit namelijk een transformator tussen die de spanning naar beneden transformeert.
Een voorbeeld.
Stel je versterker geeft 125W 8Ω, 250W 4Ω en 500W 2Ω
Stroom weten we nu de wortel uit (vermogen:impedantie).
Spanning is wortel uit (vermogen X impedantie).
Als je vanuit 8Ω gaat is de spanning wortel uit (125X8)=32Vrms
Dat betekend dat je een voeding spanning nodig hebt van minsten 32Vrms X 2,828=90Vpp.
Dus zeg maar 90v voeding nodig om de effectieve uitgangs spanning van 32Vrms te kunnen maken.
Als je dat nu vermenigvuldigt met de stroom heb je ongeveer het opgenomen vermogen uit het net.
Dus 90V en de 15A aan 2Ω is 1350W.
Dat is bij Klasse A versterkers bij klasse AB kan dat de helft zijn 625W
Meestal zit het ergens tussen in.
Maar dat is continu en komt eigenlijk nooit voor.

Rob

vanzomereng

Tamcam, als jij bedoelt dat het vermogen aan een speaker bij dergelijke waarden ca. 70 Volt is, dan is het 500 Watt gedeeld door 70Volt = 7,1,Ampère per kanaal en voor de hele versterker, dus 2 kanalen = 14,2 Ampère. Dus bij nog zwaardere versterkers,werken dus deze met nog hogere spanningen op de luidsprekerklemmen, anders zouden dit soort versterkers nimmer op normale stroomgroepen binnen een huishouding aangesloten kunnen worden.

Er moet dus onderscheid gemaakt worden van hoe het vermogen er voor de voeding in komt (10A of 16A bij 230Volt) en hoe vermogen afgeleverd wordt na de voeding in de versterker. 

M.i.z. (sorry maar met oprecht, ik leer dit graag)
Op de netsnoer staat 10A continu, dit bij 230V netspanning, dus de maximale vermogensopname v/d versterker is 10A x 230V= 2300 Watt, een versterker kan niet meer vermogen afleveren, dan dat het opneemt, dus versterkers kunnen niet meer als 2300W : 2 = 1150 Watt continu per kanaal leveren.  ???
Zeer zware versterkers, ik heb dat gezien, worden vaak geleverd met een netsnoer waarop 16A staat vermeld.  16A x 230V = 3680 Watt, dit is maximaal 1840 Watt continu per kanaal.
Nog zwaardere versterkers moeten dan op krachtstroom aangesloten worden?

Klopt mijn bovenstaande beredenering  :ohmy:

Het enige wat ik nog kan herinneren van de electro lessen, dat we het hier niet over gelijkstroom maar over wisselstroom hebben, dus 10A bij 230Volt bij 50Hz en de stroom kan voor- of na-ijlen op de spanning en dus P(vermogen) niet zomaar een vermenigvuldiging kan zijn, je hebt ook nog zoiets als schijnbaar of blindvermogen.
Maar dit zou m.i.z. in bovenstaande voorbeeld geen invloed mogen hebben op mijn conclusies
Luidsprekers: B&W 702S2,  Versterker: Rotel RA-6000,  Streamer: Bluesound Node Icon,  Blue-ray player: Denon DVD-3800BD, Koptelefoon Sennheiser Momentum 4 Wireless

Spijkie

Citaat van: Rob_Dingen op januari 25, 2025, 14:39:57Het is veel ingewikkelder dan dat.
Ten eerste moet je speaker wel 2Ω zijn anders hoeft hij dat niet te leveren.
Soms dipt een speaker tussen de 100Hz en 200Hz naar lage impedanties, maar dat is maar een klein gebied.
Dan is het niet zo dat de amperes die de versterker geeft aan de speaker een op een uit het net komt, er zit namelijk een transformator tussen die de spanning naar beneden transformeert.
Een voorbeeld.
Stel je versterker geeft 125W 8Ω, 250W 4Ω en 500W 2Ω
Stroom weten we nu de wortel uit (vermogen:impedantie).
Spanning is wortel uit (vermogen X impedantie).
Als je vanuit 8Ω gaat is de spanning wortel uit (125X8)=32Vrms
Dat betekend dat je een voeding spanning nodig hebt van minsten 32Vrms X 2,828=90Vpp.
Dus zeg maar 90v voeding nodig om de effectieve uitgangs spanning van 32Vrms te kunnen maken.
Als je dat nu vermenigvuldigt met de stroom heb je ongeveer het opgenomen vermogen uit het net.
Dus 90V en de 15A aan 2Ω is 1350W.
Dat is bij Klasse A versterkers bij klasse AB kan dat de helft zijn 625W
Meestal zit het ergens tussen in.
Maar dat is continu en komt eigenlijk nooit voor.

Rob

Precies dit, de reden dat ik natuurkunde heb laten vallen  :tounge2:

RZeemering

Thnx Rob!
Dit maakt het een stuk duidelijker.
Ik moet nu weg maar ik ga er later nog even op kauwen :0

vanzomereng

Citaat van: Rob_Dingen op januari 25, 2025, 12:29:02Het is de wortel uit vermogen gedeeld door impedantie per kanaal.
Dus 500:2=250 Wortel uit 250=15,8A

Rob

Rob, ik weet niet of mijn formule P = I(kwadraat) x R hier op de juiste plek is maar conform
deze formule kom ik toch op >22 Amp voor de hele versterker, immers 2 kanalen gelijktijdig uitgestuurd.
1000:2=500 en Wortel van 500 = ca.22
Luidsprekers: B&W 702S2,  Versterker: Rotel RA-6000,  Streamer: Bluesound Node Icon,  Blue-ray player: Denon DVD-3800BD, Koptelefoon Sennheiser Momentum 4 Wireless

Rowdy

Die 22 ampère kan toch. De secundaire spanning van de trafo is lager dan de primaire spanning. Stel de secundaire spanning is 115 vac, dan is de maximale stroom 32 ampère als de stroom aan de primaire kant 16 ampère is.
'Het oor heeft het laatste woord in alles wat met muziek te maken heeft'.
Harry Olson (1901 - 1982)

Rob_Dingen

Citaat van: vanzomereng op januari 25, 2025, 15:39:17Rob, ik weet niet of mijn formule P = I(kwadraat) x R hier op de juiste plek is maar conform
deze formule kom ik toch op >22 Amp voor de hele versterker, immers 2 kanalen gelijktijdig uitgestuurd.
1000:2=500 en Wortel van 500 = ca.22
Sommetjes kloppen altijd.
Maar degene die ze gebruiken maken wel eens foutjes.
Je aanname is verkeerd.
Je moet het namelijk per kanaal uitrekenen en dan bij elkaar optellen.
Dus 500:2=250 wortel 250=15,8 per kanaal dus 31,6 totaal.

Rob

vanzomereng

Citaat van: Rob_Dingen op januari 25, 2025, 16:04:35Sommetjes kloppen altijd.
Maar degene die ze gebruiken maken wel eens foutjes.
Je aanname is verkeerd.
Je moet het namelijk per kanaal uitrekenen en dan bij elkaar optellen.
Dus 500:2=250 wortel 250=15,8 per kanaal dus 31,6 totaal.

Rob

Ok, thanks

vanzomereng

.

D25

Hoe zit het dan als je je eindversterker aansluit op zo'n generator-achtig ding die 50 a 100A kan leveren maar de eindversterker is begrensd op een maximale stroomaanvoer van 10A?

Ik krijg steeds meer het idee dat het geldklopperij is en het amper tot niets doet met het geluid.

Tabcam

Citaat van: vanzomereng op januari 25, 2025, 15:27:50Tamcam, als jij bedoelt dat het vermogen aan een speaker bij dergelijke waarden ca. 70 Volt is, dan is het 500 Watt gedeeld door 70Volt = 7,1,Ampère per kanaal en voor de hele versterker, dus 2 kanalen = 14,2 Ampère. Dus bij nog zwaardere versterkers,werken dus deze met nog hogere spanningen op de luidsprekerklemmen, anders zouden dit soort versterkers nimmer op normale stroomgroepen binnen een huishouding aangesloten kunnen worden.

Er moet dus onderscheid gemaakt worden van hoe het vermogen er voor de voeding in komt (10A of 16A bij 230Volt) en hoe vermogen afgeleverd wordt na de voeding in de versterker. 

M.i.z. (sorry maar met oprecht, ik leer dit graag)
Op de netsnoer staat 10A continu, dit bij 230V netspanning, dus de maximale vermogensopname v/d versterker is 10A x 230V= 2300 Watt, een versterker kan niet meer vermogen afleveren, dan dat het opneemt, dus versterkers kunnen niet meer als 2300W : 2 = 1150 Watt continu per kanaal leveren.  ???
Zeer zware versterkers, ik heb dat gezien, worden vaak geleverd met een netsnoer waarop 16A staat vermeld.  16A x 230V = 3680 Watt, dit is maximaal 1840 Watt continu per kanaal.
Nog zwaardere versterkers moeten dan op krachtstroom aangesloten worden?

Klopt mijn bovenstaande beredenering  :ohmy:

Het enige wat ik nog kan herinneren van de electro lessen, dat we het hier niet over gelijkstroom maar over wisselstroom hebben, dus 10A bij 230Volt bij 50Hz en de stroom kan voor- of na-ijlen op de spanning en dus P(vermogen) niet zomaar een vermenigvuldiging kan zijn, je hebt ook nog zoiets als schijnbaar of blindvermogen.
Maar dit zou m.i.z. in bovenstaande voorbeeld geen invloed mogen hebben op mijn conclusies

Zoals meerdere personen hebben gezegd haal(de) je de twee kanten door elkaar. Qua formules heb ik het over de effectieve spanning en stroomsterktes. Qua netsnoer kan je dus een zwaardere inzetten maar voor het voorbeeld van de 1000W mono bridged is dat helemaal niet nodig.

Het geleverde vermogen van de versterker aan de luidsprekers is max 1000W mono. Dat levert met 2 ohm een stroomsterkte van ( P / R ) ^ 0.5 = ( 1000 / 2 ) ^ 0.5 = 500 ^ 0.5 = 22.4 A door de luidsprekerkabel.

Met een voedingsefficientie van 50% moet het dubbele door je netsnoer heen, ofwel het net levert 2000W aan de versterker door het netsnoer. Daar is de stroomsterkte I = P / V = 2000 / 230 = 8.7 A.

Meeste versterkers zullen een betere efficiëntie hebben en/of grote buffer en dus niet continue die vermogensvraag hebben. Zeg dat het 80% is en dan kom ik met 3680 op grofweg 3000W, eventueel verdeeld over meerdere kanalen.

Bij nog meer vermogen zie je soms twee aansluitingen voor netsnoeren maar die moeten dan wel aan twee aparte groepen anders helpt het alsnog niet :wacko:.
Huiskamerset: PAP Sextet 15 PB, JBL Stage A130,  Arcam 550, Cambridge Audio Edge W, LG CX6LA,, BlueSound Node N130, NVidia Shield TV Pro
Zolderset: Usher Mini Dancer 2 DMD mk II, Anthem I225, Topping D30 Pro, BlueSound Node 2i

Laan

Citaat van: dennis_g op januari 25, 2025, 17:42:08Hoe zit het dan als je je eindversterker aansluit op zo'n generator-achtig ding die 50 a 100A kan leveren maar de eindversterker is begrensd op een maximale stroomaanvoer van 10A?

Ik krijg steeds meer het idee dat het geldklopperij is en het amper tot niets doet met het geluid.

Volgens mij levert zo'n ding wat de afnemer, bijvoorbeeld een eindversterker, vraagt. 100A kan er geen een leveren. Je conclusie komt uit de glazenbol? :)

D25

Citaat van: Laan op januari 25, 2025, 18:52:37Volgens mij levert zo'n ding wat de afnemer, bijvoorbeeld een eindversterker, vraagt. 100A kan er geen een leveren. Je conclusie komt uit de glazenbol? :)

Haha nee hoor zie de vorige pagina #633, daar staat letterlijk:

During highly dynamic parts of an audio a powerful amplifier must draw substantial current surges from a power supply unit, which can reach magnitudes of 50–100 A, while maintaining voltage levels without dips. An ordinary domestic socket, which is connected to a distribution board using long electrical cables, is not capable of providing such current levels due to relatively high output impedance. ST-900DC has a very small output DC resistance therefore it can easily supply high current surges without facing voltage dips

De hele logica van dit soort audiofiele generatoren ontgaat me. Iemand koopt zo'n ding, dat ding levert hoge amperages terwijl de versterker er eigenlijk niet geschikt voor is. Iets hierboven worden twee fabrikanten geciteerd, die ontraden het gebruik van deze apparaten in combinatie met hun versterker sowieso. In dat opzicht ook logisch.

Spijkie

Citaat van: Laan op januari 25, 2025, 18:52:37Volgens mij levert zo'n ding wat de afnemer, bijvoorbeeld een eindversterker, vraagt. 100A kan er geen een leveren. Je conclusie komt uit de glazenbol? :)

Ik denk dat het ampere gebeuren niet zo heel spannend is of invloed heeft, meer de DC blokker en absolute scheiding van het lichtnet en dat de zware trafo van de Audes de meeste troep weghoud van de voedingen in de apparatuur. Dit in Jip en Janneke taal.

Spijkie

Citaat van: dennis_g op januari 25, 2025, 18:59:42Haha nee hoor zie de vorige pagina #633, daar staat letterlijk:

During highly dynamic parts of an audio a powerful amplifier must draw substantial current surges from a power supply unit, which can reach magnitudes of 50–100 A, while maintaining voltage levels without dips. An ordinary domestic socket, which is connected to a distribution board using long electrical cables, is not capable of providing such current levels due to relatively high output impedance. ST-900DC has a very small output DC resistance therefore it can easily supply high current surges without facing voltage dips

De hele logica van dit soort audiofiele generatoren ontgaat me. Iemand koopt zo'n ding, dat ding levert hoge amperages terwijl de versterker er eigenlijk niet geschikt voor is. Iets hierboven worden twee fabrikanten geciteerd, die ontraden het gebruik van deze apparaten in combinatie met hun versterker sowieso. In dat opzicht ook logisch.

De Audes levert niet , de versterker vraagt kortstondig das wat anders.

D25

Citaat van: Spijkie op januari 25, 2025, 19:02:12De Audes levert niet , de versterker vraagt kortstondig das wat anders.

Ja inderdaad maar dan nog zou er een stroom vloeien van power conditioner naar versterker van 50/100A. Terwijl voor de versterker wordt geadviseerd niet meer dan 10A aan te leveren, en daarnaast het snoer ook eigenlijk maar 16A aan kan. Ik geef het op😄😉

Rowdy

Je gaat naar de winkel met 50 euro in de portemonnee. Je koopt iets met een waarde van 10 euro. Betaal je aan de kassa dan met je volledige 50 euro?
'Het oor heeft het laatste woord in alles wat met muziek te maken heeft'.
Harry Olson (1901 - 1982)

Laan

Citaat van: dennis_g op januari 25, 2025, 19:07:52Ja inderdaad maar dan nog zou er een stroom vloeien van power conditioner naar versterker van 50/100A. Terwijl voor de versterker wordt geadviseerd niet meer dan 10A aan te leveren, en daarnaast het snoer ook eigenlijk maar 16A aan kan. Ik geef het op😄😉

Dat je het opgeeft snap ik wel. :) (haal niet door elkaar wat er voor en na de voeding van de versterker gebeurt?)