Alles over 3D-audio (Dolby Atmos/DTS:X en Auro-3D)

Gestart door jaco, juni 24, 2014, 15:47:23

« vorige - volgende »

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

gilles0181

#1125
Een beetje een zelfde vraagstuk als Arjan1978; ivm de opbouw van mijn huis heb ik nu de mogelijkheid om het goed te doen en Atmos speakers in het plafond te stoppen. De resterende hoogte van mijn plafond na het storten van de afwerkvloer zal ongeveer 2m55cm - 2m57cm zijn; dus ik wil het liefst niet HEEL mijn plafond verlagen. De inbouwdiepte van de Qi65CP speakers is nml 8cm..

Allereerst de surround en achter speakers in 3D gezet. Ivm looproute heb ik ze op ongev. 1m85 gemonteerd, ze kunnen een  hoek van 40 graden hebben en daarmee kan ik ze goed genoeg richten. De linker 2 grijze vlakken worden grote ramen, de grijze vlakken achter de bank is de doorgang naar de keuken.



Voor wat betreft de Atmos speakers heb ik 3 opties uitgewerkt en hoor graag jullie voorkeur. De fronts staan niet ingetekend, maar FL komt zeer waarschijnlijk waar de tekst staat en FR komt waarschijnlijk in de linker bovenhoek.


Optie 1: omvat het geheel verlagen van het plafond bij het zitgedeelte.






Optie 2: Rondom de gehele woonkamer een koof bouwen zoals Arjan1978. Speaker staan hiermee meer in lijn met de zuilen, maar de front 'atmos' speakers staan wel vrij in de buurt van de surround speakers. Voordeel is wel dat ik met LED verlichting gave effecten kan creeeren.






Optie 3: Een baan maken waar de atmos speakers komen. Minst mooi denk ik.






Wat zouden jullie doen?
AVR: Denon X7200WA | AMP: Rotel RB-1582 mkII | Fronts: B&W CM10 S2 | Center: B&W CMC S2 | Sub: Rel T9 | Surround + Back: 4x KEF T101 | Atmos: 4x Q-acoustics QI65CW
Extra: Nvidia Shield TV 2k17 - Sonos Connect - Chromecast 1

MaxxMark

#1126
Ik maak me het meest zorgen om de side/surround-speakers en de hoogte daarvan. Ik weet niet of er voldoende verschil is tussen side en height (de sides zijn al bijna height speakers).

De dolby documentatie stelt dat je side/height speakers niet hoger dan 1.5x de "oorhoogte" moet zetten. Bij een hoogte van 90cm is dat dus 135cm en bij een hoogte van 1m is dat dus 150cm.

Als je daadwerkelijk niet lager kunt met de side speakers, dan zou ik proberen te zorgen om de height speakers zo ver mogelijk bij de side-speakers vandaan te halen (ofwel verder naar het midden toe of de gehele opstelling verder richting het scherm) zonder dat de afstand tussen de heights onderling te klein wordt.

Jouw eerste en laatste "top" plaatje heeft tussen de side en heightspeakers al een grotere afstand (bij de 2e zitten heightspeakers heel dicht bij je side speakers). Je zou daar nog er voor kunnen kiezen om de heights iets meer naar het midden toe te zetten zodat er nog wat meer afstand tussen komt. Als je er daar voor kunt gaan om een gelijke afstand te houden tussen muur <> je heights en heightFL<>heightFR (en dan uiteraard ook  tussen heightRL <> heightRR en tussen height RR en height FR)


Iets concreter:


(de afstanden onderling kloppen nu niet, maar ik zou kijken in hoeverre het mogelijk is om die dus zo veel mogelijk gelijk te houden) Groene cirkel is overigens de luisterpositie waar ik van uit ging
Arcam AVR850  + Yamaha RX-V3800 - Martin Logan Fresco 7.1.4 - Velodyne DD15 - HDI Dune 3.0 Prime / Dune 4K Pro - JVC N7 - Screen Excellence 21:9 (320cm breed) - Mijn eerste HT -  Mijn tweede HT@mark_prins - www.markprins.com

gilles0181

#1127
Thanx voor je bijdrage! Luisterpositie is inderdaad prima gekozen, dat is de "vrouw ligt in bed en ik ben nog beneden stand" :popcorn:
Je hebt wel gelijk met de SL/SR speakers; nu is het én verticaal dicht bij elkaar qua hoogte Surround speakers, maar ook ivm de koof horizontaal dicht bij elkaar.

Ik zal straks eens een doosje op maat maken en dat tegen de muur plakken op 140cm hoogte, om een beeld te krijgen van de looproute of de SL speaker écht in de weg gaat zitten als ik hem op 1m40 monteer. Ik denk dat wanneer mijn kids 1m40 zijn, ze wel weten dat ze er niet tegenaan moeten lopen.

Stel dat dit gaat, en ik de SL/SR speaker wel op de juiste hoogte kan krijgen (tussen 1m35cm & 1m50cm) kan ik dan wel wegkomen om de atmos speakers in de koof te plaatsen zoals optie 2? De koof is nu al 60cm breed, wat denk ik wel de maximale breedte is.

Overigens staat SR zo raar getekend omdat op de plek langs de bank een raam zit... :nopompom:

edit: een ander idee zou kunnen zijn om toch voor optie 1 te gaan icm SL/SR op de juiste hoogte, ik kan dan meteen de rest van het plafond voorzien van isolatie om doordreunen richting boven te minimaliseren....

Dan zou je zoiets krijgen:


AVR: Denon X7200WA | AMP: Rotel RB-1582 mkII | Fronts: B&W CM10 S2 | Center: B&W CMC S2 | Sub: Rel T9 | Surround + Back: 4x KEF T101 | Atmos: 4x Q-acoustics QI65CW
Extra: Nvidia Shield TV 2k17 - Sonos Connect - Chromecast 1

arjan1978

Ik heb het er inmiddels inzitten.
En moet zeggen  :pompom: geweldig  :pompom:
Heb het er ongeveer inzitten zoals ik op mijn schets het aangaf.
En het is wel een hele aanvulling op het geluidsbeeld.
Heb de atmos speakers ongeveer 1,40 uit elkaar,
1 voor de bank en 1 erachter.

rechts zie je nog net een surround
LG OLED77CX6LA LG OLED65b6v - tw9200 - x7200wa - 7.2.4 atmos -  B&W CM9/CMC2/CM8 S2 - Dual PB13-Ultra - Oppo 203 - Ps4 - Nvidia Shield - Zappiti 4K HDR - Sonos - Hue

gilles0181

Nice!! ik zie dat jouw surround dus ook vrij dicht op je atmos speaker zit, of niet? Merk je daar veel van of niet?
AVR: Denon X7200WA | AMP: Rotel RB-1582 mkII | Fronts: B&W CM10 S2 | Center: B&W CMC S2 | Sub: Rel T9 | Surround + Back: 4x KEF T101 | Atmos: 4x Q-acoustics QI65CW
Extra: Nvidia Shield TV 2k17 - Sonos Connect - Chromecast 1

arjan1978

Citaat van: gilles0181 op december  9, 2015, 19:54:10
Nice!! ik zie dat jouw surround dus ook vrij dicht op je atmos speaker zit, of niet? Merk je daar veel van of niet?
Soms vraag ik me af uit welke speaker het geluid komt.
De surruond of atmos, maar het is ook welleens heel duidelijk uit welke.
Maar het is in ieder geval wel een hele aanvulling.
En de meeste films klinken gewoon beter.


LG OLED77CX6LA LG OLED65b6v - tw9200 - x7200wa - 7.2.4 atmos -  B&W CM9/CMC2/CM8 S2 - Dual PB13-Ultra - Oppo 203 - Ps4 - Nvidia Shield - Zappiti 4K HDR - Sonos - Hue

MaxxMark

Je hoort eigenlijk niet te weten "uit welke speaker" het geluid komt maar "uit welke richting" het geluid vandaan komt.

Ofwel kan je het geluid aanwijzen (bijvoorbeeld tussen 2 speakers in), maar niet de speaker, dan is het eigenlijk alleen maar erg goed.
Arcam AVR850  + Yamaha RX-V3800 - Martin Logan Fresco 7.1.4 - Velodyne DD15 - HDI Dune 3.0 Prime / Dune 4K Pro - JVC N7 - Screen Excellence 21:9 (320cm breed) - Mijn eerste HT -  Mijn tweede HT@mark_prins - www.markprins.com

Kjelt

Vanavond de september 2015 atmos demo disk eens bekeken en vooral beluisterd, zaten weer prachtige nieuwe demo's bij zeg.
Vooral Bach op de Xylofoon was de moeite.  :thumbs-up:

MaxxMark

Was de demo van Bach een onderdeel van een complete disk? Vind het wel interessant om ook eens iets van een klassieke opvoering in Atmos te kunnen zien/luisteren
Arcam AVR850  + Yamaha RX-V3800 - Martin Logan Fresco 7.1.4 - Velodyne DD15 - HDI Dune 3.0 Prime / Dune 4K Pro - JVC N7 - Screen Excellence 21:9 (320cm breed) - Mijn eerste HT -  Mijn tweede HT@mark_prins - www.markprins.com

Kjelt

Nee demodisk allemaal fragmenten van een paar minuten.
Ik wist niet dat GOT ook in Atmos was trouwens  8)

riwi

#1135
Citaat van: Kjelt op december 11, 2015, 09:12:23
Ik wist niet dat GOT ook in Atmos was trouwens  8)

Dat had ik toch eind oktober al in deze thread gepost  ::)  O0  :coffee:
http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=143636.msg2853509#msg2853509

MaxxMark

Ik snap dat het alleen fragmenten zijn, maar zijn de fragmenten speciaal er voor gemaakt, of zijn het fragmenten uit het aanbod van Atmos titels. Ofwel is er een Atmos titel met klassieke opvoeringen (dan wel al beschikbaar dan wel aangekondigd).
Arcam AVR850  + Yamaha RX-V3800 - Martin Logan Fresco 7.1.4 - Velodyne DD15 - HDI Dune 3.0 Prime / Dune 4K Pro - JVC N7 - Screen Excellence 21:9 (320cm breed) - Mijn eerste HT -  Mijn tweede HT@mark_prins - www.markprins.com

Kjelt

Ik kan dat niet beantwoorden.
Dit is de desbetreffende disk: http://www.demo-world.eu/2015/11/30/dolby-atmos-blu-ray-demo-disc-sep-2015/
en het stukje van Bach waar ik op doelde is vermoed ik een losstaande titel : Makoto Nakura – Ciaccona From Partita II
en is hier bv op youtube te zien (denk zonder atmos) : https://www.youtube.com/watch?v=7qIymL27F1A

Andere demo's die op die disk staan bv dat (vreemde) concert uit China: Sammi Cheng – Prologue (Cantonese)
daar neem ik van aan dat het hele concert ergens te krijgen is. Maar nogmaals ik weet het niet.

RonG

Misschien heb ik het gemist maar waar is die disc verkrijgbaar?

jaco

#1139
Via dolby als je een custom installer bent met btw nummer etc.

Ander moet je het zoeken op torrent sites of via usenet, maar dat mag natuurlijk niet meer.
9.1.6 setup  Marantz AV10, Genelec G4 x9 voor base layer. Genelec G3 x6  voor hoogte kanalen. Genelec hts-4 subwoofer. VPL-XW5000ES. Screen Excelence enlightor 4k scherm

gilles0181

AVR: Denon X7200WA | AMP: Rotel RB-1582 mkII | Fronts: B&W CM10 S2 | Center: B&W CMC S2 | Sub: Rel T9 | Surround + Back: 4x KEF T101 | Atmos: 4x Q-acoustics QI65CW
Extra: Nvidia Shield TV 2k17 - Sonos Connect - Chromecast 1

MaxxMark

Citaat van: gilles0181 op december 11, 2015, 22:24:53
Iemand nog tips voor optie 4?

Vreemd... Ik weet 100% zeker dat ik een reactie had getikt op jouw verhaal. Blijkbaar niet op "Post" gedrukt :S

De positie van je SR is helemaal zo gek nog niet. Ik heb altijd begrepen dat symmetrie belangrijk is. Je zou er dus voor kunnen kiezen om je SL recht tegenover de SR te zetten zodat ze dus beiden net iets voor de luisterpositie zitten. Zeker doordat je Surround Back speakers hebt zal dit heel erg meevallen. Wel is het belangrijk dat je versterker daadwerkelijk de 7.1 speakers gebruikt. Dat een 5.1 track netjes over 7.1 afgespeeld kan worden met 'phantom surround'. Ik heb zelf deze opstelling in mijn huidige HT. Afhankelijk van waar je zit staan de SL/SR naast of iets voor je.

Als je versterker dat niet kan (en mijn Yamaha 7.1 versterker laat soms wat steekjes vallen) is de kans aanwezig dat de geluidservaring áchter je wegvalt.

Wat betreft je Atmos opstelling zou het opgegeven plaatje best netjes zijn. Wat ik wel mis is waar je front speakers zijn. De Atmos guide beschrijft dat de height speakers namelijk in lijn moeten staan met de front speakers.

Het is sowieso prutsen en priegelen om het ideaal te krijgen voor je eigen situatie. Je kunt uiteraard eens een graden-circel over je opstelling heen leggen om te kijken hoe alles zich verhoudt tot de ideale situatie. Zie pagina 22 op https://www.pioneerelectronics.com/StaticFiles/PUSA/Files/Dolby%20Atmos/Dolby-Atmos-Home-Theater-Installation-Guidelines.pdf

Arcam AVR850  + Yamaha RX-V3800 - Martin Logan Fresco 7.1.4 - Velodyne DD15 - HDI Dune 3.0 Prime / Dune 4K Pro - JVC N7 - Screen Excellence 21:9 (320cm breed) - Mijn eerste HT -  Mijn tweede HT@mark_prins - www.markprins.com

LocoJ

Is het prijsverschil van de Marantz AV7702 t.o.v. de mk2 versie het waard? Qua geluidskwaliteit is er niet veel verandert toch? Alleen op video gebied het een en ander. Voordat ik overstap op 4k zijn wel weer wat jaartjes verder dus dit boeit me minder. Heeft iemand ze toevallig beide gehoord?

De AV7702 (mk1) wordt nu voor wel heel aantrekkelijke prijzen aangeboden   ::) Misschien toch eerder een upgrade naar Atmos dan gedacht.
The Underground Cinema
--Epson TW9100--Marantz SR7010--JBL LSR305 (x7)--Polk Audio RC65i (x4)--SVS PB1000 (x2)--Dune HD Base 3D--AppleTV4k—PlayStation4--RUConnected HDMI/interlinks/coax

Check: http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=129948.0

denoontje

Atmos up and running met dirac

Staaled

Citaat van: denoontje op december 19, 2015, 14:45:41
Atmos up and running met dirac
Volgens mij ben je de eerste met die combi.

Werkt en klinkt het goed?
"Inability to accept the mystic experience is more than an intellectual handicap. Lack of awareness of the basic unity of organism and environment is a serious and dangerous hallucination. For in a civilization equipped with immense technological power, the sense of alienation between man and nature leads to the use of technology in a hostile spirit – to the "conquest" of nature instead of intelligent co-operation with nature." (Alan Watts, Psychedelics and Religious Experience, 1968)

denoontje

Yep, morgen nog eens inmeten met de eindbak op iets lager volume

Kjelt

#1146

Vanaf deze post zijn er een stuk of twintig posts uit het Classe audio topic gemerged ivm dat Atmos gerelateerde discussie daar offtopic was.



De Classé is in 7.1 beter maar kan geen 7.2.4 weergeven. Ik weet niet of je al een goede Atmos setup hebt beluisterd maar qua soundbubble vaagt een goede Atmos setup iedere 7.1 setup gewoon weg. Maar ieder het zijne, ik ben erg benieuwd naar de nieuwe Classé als die komt vind alleen de prijs niet in verhouding tot wat het extra brengt maar ook dat is persoonlijk.

Fox

Citaat van: Kjelt op december 26, 2015, 01:08:11
De Classé is in 7.1 beter maar kan geen 7.2.4 weergeven. Ik weet niet of je al een goede Atmos setup hebt beluisterd maar qua soundbubble vaagt een goede Atmos setup iedere 7.1 setup gewoon weg. Maar ieder het zijne, ik ben erg benieuwd naar de nieuwe Classé als die komt vind alleen de prijs niet in verhouding tot wat het extra brengt maar ook dat is persoonlijk.

Ik en een aantal personen uit mijn omgeving zijn het er niet mee eens. (wij zijn wat oude knarren die begin jaren '90 met surround zijn begonnen  :popcorn: - toen waren er bv ookal front hight/wide DSP's :sleep:)

De Atmos DSU heeft min of meer het zelfde effect als de upmix van 5.0 naar 7.0.
Als je namelijk een goede 5.1 setup hebt zijn de ervaringen wisselend. De ene keer is zijn de 2 extra kanalen een werkelijke toevoeging, de andere keer niet en maakt het niets uit.
Dit zelfde ervaren we ook bij Atmos DSU. Daarnaast is het ook hoe is het resultaat van 2.0 naar 7 of Atmos kanalen.

Hierbij natuurlijk wel uitgaande van dat de basis 5.1 goed is, wat mijn ervaring van de laatste 25 jaar (+ een flink aantal set-up's) is dat dit veelal niet het geval is en dan kun je met Atmos wel wat repareren, maar meer speakers is niet per definitie beter.

De interface van de 8801 (idem 7701 + Denon) is echt heel anders als de van de 7701 en 8802.
De best interface die ik tot nu toe ben tegen gekomen (ervaring met o.a. Yamaha, Onkyo, Pioneer, Denon, Rotel, Parasound, Marantz, Classe) was die van Onkyo. Alhoewel niet perfect, wel het meest uitgebreid ...

Maar goed ieder zijn ding.
Laat graag een ieder een andere mening hebben en zijn SSP-800 in de verkoop doen  :clapping:

Kjelt

#1148
@Fox heb je goed naar een correcte Atmos 7.2.4 setup geluisterd? Ik heb sinds 2005 met 7.1 op twee verschillende pre/pros gespeeld en bij Riwi klonk het toen op zijn 5.1 setup met SSP beduidend beter.
Geen twijfel, andere orde.
Nu met 8 dezelfde surround active speakers in de juiste aanbevolen  Atmos setup met goed materiaal , zo,n exacte geluidspositionering heb ik daarvoor nog nooit meegemaakt. En vooral ook de kamervullende soundbubble als bv alle kanalen de soundtrack weergeven is fenomenaal.

Teejoo

Citaat van: Kjelt op december 26, 2015, 01:08:11
De Classé is in 7.1 beter maar kan geen 7.2.4 weergeven. Ik weet niet of je al een goede Atmos setup hebt beluisterd maar qua soundbubble vaagt een goede Atmos setup iedere 7.1 setup gewoon weg. Maar ieder het zijne, ik ben erg benieuwd naar de nieuwe Classé als die komt vind alleen de prijs niet in verhouding tot wat het extra brengt maar ook dat is persoonlijk.
ok, maar dan is er dus niets te vergelijken. Ik heb ook alleen maar de 7.2 sound vergeleken, en dan wint de Classe dus met gemak met alle 5.1 en 7.1 materiaal.
Wat je dus eigenlijk aangeeft is dat een atmos setup eigenlijk superieur is door de processing en extra speakers. Ik heb er geen ervaring mee, maar ben wel benieuwd naar de toekomstige high-end implementaties van atmos dan. Want dan zou het vrij logisch zijn een vergelijkbaar verschil te krijgen als nu met 7.1 het geval is.