DeSelder's Home Theater

Gestart door DeSelder, september 8, 2013, 19:04:20

Vorige topic - Volgende topic

DeSelder

Hey HT-liefhebbers!

Een aardige tijd geleden heb ik me op dit forum geregistreerd, maar altijd meer een lezer dan een poster geweest. Maar nu is het tijd dat ik mezelf en mijn HT-opstelling even voorstel. :)

Ik heb het geluk dat er een nette kelder onder mijn huis zit, welke ik ingericht hebt als Home Theater. De basis componenten zijn aanwezig, maar er moet nog aardig wat gebeuren om het helemaal naar mijn zin te maken. Daarvoor heb ik wat informatie en advies nodig. En waar beter dan hier kan ik die adviezen inwinnen? :D

Even kort over mijn HT:

Projector
Sony VPL-HW30ES

Scherm
Kingpin Spanscherm link

Receiver
Onkyo TX-NR3008 link

Speakeropstelling
Front + Surrround: XTZ 99.26 MKII link
Stands: XTZ Floorstand 99 Speaker Stand link
Center: XTZ 99.26 MKII link
Subwoofer: CSS SDX15 link
Amp voor subwoofer: Hypex DS4.0 link

Media Player
Popcorn Hour C-200 link

Overig
PlayStation 3
Logitech G27 link
Wheelstand Pro link

En om dit alles in beeld te krijgen, een fotootje... :)

Zoals jullie kunnen zien mag er nog wel wat gedaan worden aan de afwerking van de ruimte en daarbij hoop ik op jullie hulp te kunnen rekenen.

Ik wil de volgende zaken nog aanpakken:
- Ruimte verduisteren voor de beste video performance
- Ruimte isoleren voor de beste audio performance
- Speakers optimaliseren door plaatsing en afstelling.
- Plaatsing en afstelling subwoofer optimaliseren

Ik zou op alle 4 de bovenstaande zaken graag zoveel mogelijk advies inwinnen, dus mocht je er een idee over hebben, laat het me dan even weten. Als er meer informatie noodzakelijk is over de ruimte en de opstelling, dan hoor ik het graag. Ik ben geen expert op dit gebied en ben dus niet heel erg thuis in deze materie. Ik ben meer een liefhebber van goede films en daarbij behorend geluid en beeld, dan dat ik me heel ver wil verdiepen in de techniek... Maar ik wil natuurlijk wel het mooiste beeld en geluid. ;-)

Hopelijk kunnen jullie me adviseren.  :worship:

denoontje

Hè welkom

Mooie ruimte. Is de linkerzijde een sauna...doet me iedergeval er aan denken.

Tja afstellen speakers...zoek even het topic van 4g op en ook htip heeft een heel stuk erover geschreven.

Verduisteren...beste is natuurlijk alles zoveel mogelijk zwart maken. In iedergeval rondom scherm waarbij je deel van het plafond ook meeneemt.

Mbt geluid ....eerst eens een meting doen met REW software --)gratis te downloaden.

Ik neem aan dat je al een geluidsdrukmeter hebt...minimaal vereist voor een goede afstelling en die kun je ook iei gebruiken om wat te meten met REW. Zorg dat je een Db meter hebt met een clinch ingang. Te verkrijgen via bijv een forumsponsor.

Beste plaats voor sub...meten of iei de sub op de luisterplek te zetten en dan rondkruipen. Waar bas beste klinkt is een goede start  om je sub meer te zetten.

Roderik

Zo, ook eindelijk voorgesteld lamzak ;)
Ik zal dit topic natuurlijk volgen  :thumbs-up:

Al een paar keer deze HT mogen meemaken en het klinkt/ziet er zeer goed uit.  :inlove:

DeSelder

@Aggie: Ik had gehoopt een keer rustig op een forum te kunnen rondhangen, maar hier zit je dus ook al... ;)

@Denoontje:

Die vraag krijg ik vaker... ;-) Nee, het is geen sauna. De kelder is een stuk groter dan wat je hier ziet. Achter de houten wand zit de trap naar boven.

Ik zal de topics van 4g eens opsnorren en kijken wat ik daar aan informatie kan halen.

Voor wat betreft het verduisteren van de ruimte: Is pikzwart de beste optie? En kan er iets tegen de muren wat ook direct zorgt voor een beter geluid?

Verder heb ik geen geluidsdrukmeter, dus dat moet nog gebeuren, zo te lezen. ;) Maar als ik zo'n ding heb, moet ik uiteraard ook een beetje weten wat ik ermee kan en hoe ik ermee werk. Ik zal eens kijken of ik daarover meer kan vinden hier op het forum.

De sub heb ik al geplaatst op de manier die je hierboven vermeldt. Op de positie van de bank gezet en op handen en voeten door de ruimte kruipen. Gelukkig klonk ie het beste toen ik helemaal achter in de hoek rondkroop. Wel zo praktisch... ;)

Ik zal me eens gaan inlezen hier en daar... Thanks!

DeSelder

Weet iemand of ik de resolutie van de foto iets kan aanpassen? Hij valt (bij mij) buiten het beeld... Op andere fora is daar een tag voor, maar dat heb ik hier nog niet kunnen vinden.

Roderik

larzie

Mooie ruimte hoor. Ik weet niet of ik alles donker zou verven als ik jou was. Ik zou dat hout in die kleur laten.
Wel zonde als je alles zwart gaat verven, want dat haalt het ruimtelijke effect wel weg. Zou nog eerder wat antraciet achtige kleur doen. Wellicht eerst alleen de wand achter het scherm en kijken hoe dat lijkt icm het beeld van de projector.
Stereo set: || Lyngdorf TDAI 2170 || Tannoy DC10T || JL Audio Fathom F112 || Nordost Flatline Gold mk2 || --- PC Set: || Denon AVR X1000 || Eltax Monitor III ||

Larzie HT

jvanhambelgium

Je zal toch even moeten meegeven wat je nu eigenlijk "mist" met je huidige geluid ? Te schel, te blikkerig , te boomerig ? te weing "stage" etc.
Ik zie dat je fronts al redelijk in de hoeken staan gestoken, wat natuurlijk nodig is want met dat 240cm scherm heb je links en rechts niet zoveel vrije ruimte.
Dit echter geeft serieuse boost in het laag etc wat het allemaal wat rommelig kan maken.

Is je Onkyo met de Audessey XT32 ingeregeld ? Heeft dit een verbetering gegeven tov geen inregeling ?

Qua beeld inderdaad : dat mooie Scandinavische houtkleurtje is erg leuk ... maar niet in een HT en ik kan me voorstellen dat tijdens het filmkijken de zijwanden serieus mee licht geven. Alles antraciet gaan schilderen lijkt me ook enigzins spijtig.

Als optie eventueel geen "gordijnrail" over de lengte/breedte hangen zodat je pikzwart gordijn kan rondtrekken ? Komt de acoustiek dan ook nog wel ten goede, alhoewel het mogelijks wat gaat overdempen.

Bon, mooie ruimte en apparatuur eigenlijk. Volgens mij ben je al > 90% klaar hoor ...
HT Zolder Topic : http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=107044.0
A multichannel audio system is intended to be a social experience,
shared among several listeners. It is not like stereo, an antisocial
experience, if it is to be heard properly. (Floyd E. Toole, Ph. D.)

W.Otter

mooie ht zeg!  :worship:

ziet er erg gezellig uit :popcorn:

*volg
B&W CM9 ~ Lyngdorf TDAI-2170 ~ LG OLED55b6v ~ Sony 46HX850 ~ Canare/W&M/RUconnected ~ PS4pro ~ NEEO ~2x BK XLS200FF

quattronl

lekker zo'n ruimte.

Ik zou de fronts zo'n 20cm meer naar voren halen, gewoon om te proberen.
Zet de linker speaker dan ook wat meer van de muur af.
De center zou ik op een stand direct onder het scherm plaatsen, hij's nu wat te laag.

De speakers naast je bank, zijn dat de surrounds in 5.1 of draai je in 7.1 enheb je dus ook nog speakers achter?
Als dit je surrounds zijn en je hebt achter nog plek zou ik ze meer naar achteren zetten, is fijner voor de bubble.

Qua kleuren: probeer eens wat antraciet, gecombineerd met zwart. Zeker het plafond en de muur achter het scherm zou ik doen. Neem wel matte verf.
Living: Amp: Marantz SR7012 - Speakers: All Totem: Arro (front) - Dreamcatcher (4x surround) - Model One Signature (center) - BK XXLS400 - TV: Panasonic 65GZW954 OLED - Sources: Zappiti ONE 4k HDR SE - SB Touch+BOTW - Panasonic UB824 - Storage: Synology DS918+ 18Tb - Cables: RUConnected, JIB, Nordost, Furutech - Tweaks: 2x Crusade Audio Diamond 2 plate (amp+sub) - Audiogroep
Bedroom: Marantz PM6004, Totem Staff, SB Touch+BOTW

DeSelder

Zo... Het is weer even geleden dat ik me hier heb laten zien/horen. En eigenlijk is er ook helemaal geen reden voor geweest. Er is niets gewijzigd aan de HT. Met de winter op komst en wat vrije dagen in het vooruitzicht, wil ik toch weer eens aan de slag om hier en daar wat verbeteringen aan te brengen.

Ik ben van plan het plafond en de wand achter het scherm donker te verven en de wanden, zeker de houten zijde, te voorzien van een afschermend donker gordijn. Nu las ik al iets over 'overdempen' van het geluid door die gordijnen. Zijn hier nog do's en don'ts voor? En is het aan te raden om alle wanden van gordijnen te voorzien? En welke stof en kleur raden jullie me aan?

Ook zou ik eens een meting willen laten doen voor het geluid, om het te optimaliseren. Is er iemand hier die dit kan en wil doen, eventueel tegen vergoeding?

Advies is welkom.  :D

bvermeulen

Hoi Deselder,

Ik zou zeker zwarte stof pakken of  grijs, maar dat is denk ik ook een kwestie van smaak :)

Succes met je HT, leuk project!
Gr Bob

AbZ

Citaat van: DeSelder op september  8, 2013, 20:08:16
Weet iemand of ik de resolutie van de foto iets kan aanpassen? Hij valt (bij mij) buiten het beeld... Op andere fora is daar een tag voor, maar dat heb ik hier nog niet kunnen vinden.
Voorbeeldje hieronder.  (Als je nu op quote klikt dan zie je hoe het werkt.)

Denk dat je front speakers beter tot hun recht komen als ze minder ver in de hoek staan,
voorzover mogelijk met het scherm.

DeSelder

Goeie tip! Ga ik vanavond eens proberen. :-) Dan moet ik eigenlijk wel weer een nieuwe Audissey meting doen, natuurlijk... ;)

Bedankt voor de info over het aanpassen van het formaat van de foto. :)

skank1

Zet je fronts idd eens 60cm vooruit richting zitplaats
Ik heb dit ook gedaan en verschil is ENORM!
Plaatsing is alles.

En je rears is dit 5.1 of 7.1 opelling?indien 5.1 zou ik ze ook verder achteruit zetten tot max 110 graden
HT stijnopolis 7.2.2: Epson TW9300, Marantz sr7010, Hivilux 21:9 fixed frame scherm 311cm x 132cm, Shield TV, Fronts: Focal 826V, Center: Focal CC800V, Surrounds: Focal SR700 SurroundBacks: Focal 807V + Norstone stylum 2 stands.., Atmos: Focal Dome, Dual sub: SVS PC12SND-DSP/SVS Pb12+
Woonkamer setup: LG 4K Oled Tv 55C7V, Google TV, JBL Bar 9.1
Gaming: : PS5, PS4, Nintendo Switch, Wii

JANJWJMC

Samsung 46D700, Mordount-short performance 6
Pioneer SC-lX90,B&W DB1,
Monitor audio Apex a40 center + 2x A10 achter

DeSelder

Citaat van: skank1 op november 28, 2013, 19:58:07
Zet je fronts idd eens 60cm vooruit richting zitplaats
Ik heb dit ook gedaan en verschil is ENORM!
Plaatsing is alles.

En je rears is dit 5.1 of 7.1 opelling?indien 5.1 zou ik ze ook verder achteruit zetten tot max 110 graden

Het is 5.1. Ik heb de speakers op deze manier neergezet, omdat mijn receiver deze setup aangaf, toen ik het ging neerzetten. Ik vond het persoonlijk wat vreemd, maar ik kan de speakers niet aansluiten op de surround-rear aansluitingen. Die doen het volgens mij alleen als ik in 7.1 mode zou draaien.

Persoonlijk denk ik dat de speakers aan de zijkant iets te dicht tegen de bank aan staan. De foto is genomen met een fisheye lens en het lijkt allemaal wat groter dan het in werkelijkheid is. Als ik dat op kan lossen door ze iets schuin naar achtereren te plaatsen, dan zou dat mooi zijn!

Ik ben er gisteren niet meer aan toegekomen om de speakers naar voren te zetten, dus vanavond een nieuwe kans. ;)

Iets anders. Er zit schuim in de 'baspoort' van de speakers. Die kan er natuurlijk uit. Maar wat zal dat voor effect hebben? En is dat aan te raden?

Iedereen bedankt voor de reacties! :D

quattronl

Citaat van: DeSelder op november 29, 2013, 09:07:13
Iets anders. Er zit schuim in de 'baspoort' van de speakers. Die kan er natuurlijk uit. Maar wat zal dat voor effect hebben? En is dat aan te raden?
Ehhh...gewoon proberen?
Net als met je opstelling. Er is veel theorie maar in de praktijk blijkt pas wat het effect is.
Dus hup, van 't weekend lekker schuiven, inmeten en proberen. :)
Living: Amp: Marantz SR7012 - Speakers: All Totem: Arro (front) - Dreamcatcher (4x surround) - Model One Signature (center) - BK XXLS400 - TV: Panasonic 65GZW954 OLED - Sources: Zappiti ONE 4k HDR SE - SB Touch+BOTW - Panasonic UB824 - Storage: Synology DS918+ 18Tb - Cables: RUConnected, JIB, Nordost, Furutech - Tweaks: 2x Crusade Audio Diamond 2 plate (amp+sub) - Audiogroep
Bedroom: Marantz PM6004, Totem Staff, SB Touch+BOTW

DeSelder

Je hebt gelijk... :) Van proberen kun je leren.  :pompom:

DeSelder

Gisteren met forummember Robke mijn HT een beetje aangepast. Thanks, Hobby Rob!  :worship:

- Plank gemaakt voor de beamer, in plaats van in een kledingkast :)
- Kastje voor receiver en Popcorn gehaald
- Kledingkast weggehaald
- Bank een klein metertje naar achteren
- 2x Front High toegevoegd
- 1x Center Rear toegevoegd

Na een beetje getest te hebben, lijkt er verdomd weinig geluid uit de extra speakers te komen (lees: niks!), terwijl ze wel gewoon werken (Audissey meting gedaan). Iemand een idee hoe dat precies zit? Moet er een audio spoor zijn die al deze speakers aanstuurt, of moet de Onkyo dat zelf processen?

Foto's volgen later... Eerst effe de boel een donkerder kleurtje geven. :)

cardas49

Ik zou:
- Fronts verder van de achter- en zijmuur plaatsen
- Rears achter de bank plaatsen. Als ze naast je staan, zo dicht bij de luisterplek, kan het niet in balans klinken tov de center en fronts, ook al stel je de afstanden correct in.
- Center wat hoger plaatsen, bijv op een stand
- Bank meer in het midden zetten, zodat deze centraal tussen de speakers komt.

Met meer afstand tussen speakers en muur, en een centrale plek tussen de speakers, zal de soundstage waarschijnlijk groter / ruimtelijker worden.
Nvidia Shield | Arcam AVR11
Revel M106, C205, S206 | Klipsch R-115SW
Epson TW9200W | Kingpin TAB270
Schiit Gungnir MB | Jotunheim 2 | Hifiman Edition XS

Atmoz

Mooie ruimte zeg!! O0
Ziet d'r uitnodigend uit 8) 8)

Wat zijn de maten van deze ruimte?

Met vr gr,

Atmoz
Beeldweergevers: LG 77" 4K OLED, 2x LG 65" 4K OLED, JVC X7900
Bronnen: Oppo UDP-205, Xbox Series X, PS4, Marantz CD6003
Versterking: McIntosh MA5200, Marantz PM11S3, Marantz PM6004, SONOS amp's
Speakers: B&W 803Di (Rosewood), B&W 803Di (Piano black), Harbeth 7ES-3, REL S5

Earthshaker

Citaat van: mark235 op februari  9, 2014, 13:12:56
Ik zou:
- Fronts verder van de achter- en zijmuur plaatsen
- Rears achter de bank plaatsen. Als ze naast je staan, zo dicht bij de luisterplek, kan het niet in balans klinken tov de center en fronts, ook al stel je de afstanden correct in.
- Center wat hoger plaatsen, bijv op een stand
- Bank meer in het midden zetten, zodat deze centraal tussen de speakers komt.

Met meer afstand tussen speakers en muur, en een centrale plek tussen de speakers, zal de soundstage waarschijnlijk groter / ruimtelijker worden.

Ik denk dat de plaatsing inmiddels niet meer hetzelfde is als op de foto?
Misschien even een nieuwe foto plaatsen?

DeSelder

De plaatsing is inderdaad niet meer helemaal hetzelfde. Ik zal straks even een foto maken.

De rears heb ik iets naar achteren gezet, schuin gericht naar de bank. De bank is echter ook naar achteren geplaatst, dus per saldo zal het niet zo heel veel verschillen van hoe het was.

De center moet inderdaad nog iets omhoog, maar heb er nog geen passende stand voor kunnen vinden. De fronts staan iets naar voren nu, maar veel verder van de zijmuren kunnen ze niet, in verband met het scherm.

Misschien is het idee van het naar voren plaatsen van de bank een goed idee. Ik vind nu dat de surrounds soms wel erg 'dichtbij' zijn, ondanks de afstelling. Dus daar heb je wel gelijk in, Mark. :)

Foto volgt spoedig!