Stop de loudness war!

Gestart door loneranger, juli 17, 2013, 21:22:25

Vorige topic - Volgende topic

Raphie

alsjeblieft zeg, er is helemaal geen loudness war....
JBL PRX Power!

SpeedyAndré

Je luistert zeker niet vaak radio in een auto  :hehe:
Een bende van horizontale volume/compressie shitzooi afgewisseld door zo mogelijk nog schreeuweriger reclameblokken  :D
Lang leve de sdcard en streaming in de autoradio  :headbanging:
Ook zijn er natuurlijk helemaal geen cd's die constant op 0dB zijn afgemixt, alles klinkt zoals de artiest het heeft bedoeld  :devil:

André  8)
Northstar Extremo CD+dac, Soundaware D100 pro, Monster Sigma 2K, Sphinx PJ8, 2x Aragon Palladium, Infinity Renaissance 90, 3x Xtc + NBS Statement III + Dragonfly, Straightwire Virtuoso bi-wire en XLR,
Onkyo Tx-RZ50, Oppo Udp-203 + Bdp-83, Panasonic DMR-UBS80, Shield tv 4K, HDfury Vertex 2 + VRROOM, Google TV 4K +ultra, Toshiba HD-XE1, PS3, PS4 Pro +VR, PS5 + VR2, Infinity Kappa center B, 4x Kappa Video II, 4x Oreus (height), SVS PB12ISD, Sony Vpl-XW7000,  Harmony Elite, TX-P42U10E, LG UJ620V, VU+ Uno 4K SE, Zidoo Z9S + UHD8000, 50TB in DS1515+, Sony MDR-HW700 (9.1), WH-1000MX3. Pc met MadVR, Decklink quad, 12Gbs SAS + 2x 14TB

garmtz

Citaat van: Raphie op juli 17, 2013, 21:24:31
alsjeblieft zeg, er is helemaal geen loudness war....

HUH?!?!

Leg dat eens uit...

Raphie

vroeger hadden we analoge media, met beperkte dynamic range, tegenwoordig is met digitale media tot 32bitdiepte zo veel meer mogelijk
opnames kunnen dus luider, signal/noise ratio kan omhoog, dynamiek kan ook omhoog
luider betekend niet per definitie minder dynamisch, dynamiek druk je uit in RMS dBfs niet in absolute volume
je hebt opnames die zachter zijn en niet het volledig dynamisch bereik van het opname medium benutten.

overcompressie komt zowel op zachte als luide opnames voor, compressie is een artistieke keuze gedurende opname en of mastering.
de artiest dicteert hierin niet de luisteraar. Radio compressie in NL is helaas waardeloos, over de grens in BE of DE is het al stukken better.
de 538 blokglof is al helemaal geen referentie :D

JBL PRX Power!

Han S

Het is oud nieuws met als dieptepunt het album Death Magnetic van Metallica. Dat was zo hard gecompressed en overstuurd dat het bij elke klap clipte. De fans eisten een remastering, maar de heer Lars Ulrich  zei dat ze uit de nek kletsten want het klonk prima. Waarop fans die er verstand van hebben dan weer regaeerden met te verklaren dat zij onder de 40 waren en niet doof. Waarmee bedoeld werd dat Lars boven de 40 is en wel doof.

Anyway, het begon al begin jaren 90 en wordt veroorzaakt door muzikanten en platenfiguren die geen oren aan de kop hebben maar dollartekens. Raphie heeft een punt, als je het goed en met beleid doet kan het  veel muziek wat extras geven, maar helaas wordt het vaak misbruikt en wordt het een dynamiekloze massa bagger.

Niettemin moet ik opnamen maken waar helemaal geen compressie wordt gebruikt. Het resultaat is een zachter klinkende CD, maar wel met de volle dynamiek. Je moet de versterker wat harder zetten, maar je hebt dan ook wel het orkestje voor je snotkoker zitten spelen als je een knappe installatie hebt.

morca

Ik vermoed dat de TS cd,s bedoeld,dus 16 bit.
En ik sluit me aan,STOP !!!!
Me oude org klinken veel beter als mijn nieuwe remaster,s......als ik ze nog heb (de nieuwe remaster,s bedoel ik dan  ;D )

garmtz

Raphie, de loudness war gaat niet over compressie, maar brickwalling met de dood tot gevolg. Ik ben mede hierdoor LP's gaan kopen, die in meerderheid een DR waarde hebben die 2x zo hoog ligt als de CD/download.

Sommige albums wil ik gewoonweg niet spelen vanwege de belachelijke compressie. Hoezo de loudness war bestaat niet? Vergelijk CD's uit de jaren 80 eens met CD's van nu.Lijkt ne duidelijk...

weust

Ik wil daarbij wel aangeven dat als je naar de database kijkt, je ook CD's van begin 80'er jaren ziet staan die erg slecht scoren. Het is dus echt niet pas in begin jaren 90 begonnen.
Zelfs LP's (gedigitaliseerd en met de tool gechecked) klinken soms slecht. Oud en nieuw.

Dat dus alleen CD's slecht kunnen klinken lijkt een fabel te zijn.
Devialet 200 | Marten Django L | MIT Terminator 2 luidspreker bekabeling | Technics SL1210 MkII / Ortofon 2M Red | Philips CD940 (gemodificeerd) | Philips 42PF9803 | PS3 / PS4

Raphie

Citaat van: garmtz op juli 18, 2013, 08:05:19
Raphie, de loudness war gaat niet over compressie, maar brickwalling met de dood tot gevolg. Ik ben mede hierdoor LP's gaan kopen, die in meerderheid een DR waarde hebben die 2x zo hoog ligt als de CD/download.

Sommige albums wil ik gewoonweg niet spelen vanwege de belachelijke compressie. Hoezo de loudness war bestaat niet? Vergelijk CD's uit de jaren 80 eens met CD's van nu.Lijkt ne duidelijk...
het gaat niet over brickwalling, een brickwall limiter scheert gewoon alle toppen die boven een threshold komen  af, de compressor maakt de verschillen tussen luid en zacht kleiner. beide zijn artistieke tools, de artiest dicteert, niet de luisteraar, vergeet dat niet

en nogmaals luider hoeft niet per sé minder dynamic range te betekenen.
natuurlijk zijn er genres waar compressie meer hip is als in andere (bijv rock t.o.v. klassiek)
maar iemand die bijv alleen maar Bach luistert moet niet zeuren over Metallica of Red hot Chilli Peppers

Afrokack bijv is volledig platgewalst, op -7rms maar zou totaal anders klinken op -12 of -15rms denk dat die op festivals 90% van z'n impact zou verliezen

het is niet aan een paar "audiofielen" om artiesten te gaan dicteren hoe ze dingen hadden moeten doen.
Daarnaast verwijzend naar "war" denk ik dat het op het moment zelfs weer hipper is om voor grotere dynamiek te mixen ipv maximale loudness.
kijkend naar wat er zoal allemaal de markt op komt.

kijk naar het "waar luister je vandaag naar, of wat is je nieuwe CD aanwinst" topics nagenoeg alle "audiofiele" sing a song writer crap dat in dat topic voorbij komt heeft geen loudness problemen. andere luisteraars vallen daarbij in slaap en pakken liever Afrojack....

Tis een beetje stom om de ene groep, voor de ander te laten beslissen hoe hun muziek had moeten klinken, of waar ze eigenlijk naar moeten luisteren omdat ze geen "smaak" hebben.... nogal kortzichtig niet?!?
JBL PRX Power!

Han S

Het ligt ietsje genuanceerder. Ik heb het zelf meegemaakt dat we twee jaar aan een album hadden gewerkt, een belachelijk goed geluid hadden met opnamen van echte vleugelpiano, diverse akoestische instrumenten, percussie, geweldig drumgeluid, zangeres die zo uit de hemel leek nedergedaald.

Amerikaanse gitarist in geschakeld, alles leek te kloppen. Maar toen ging de A en R manager mixen in Amerika en hij ging even bepalen hoe het met de mastering moest klinken. Het resultaat was een platgeslagen geluid en van al dat moois was nog maar weinig over. Hij was wel hard, snoeihard.

garmtz

Ik vind dat tijdens mastering men gewoon de dynamiek moet behouden en dat de compressie/brickwalling in de AFSPEELkant moet worden aangepast. Nu is een grote groep de dupe van de beslissingen van de man met het geld. Ik geloof er geen barst van dat het publiek zit te wachten op een zo hard mogelijk opgenomen CD. Bij luistertesten wordt keer op keer aangetoond dat de mens een groot dynamisch bereik fijn vindt om naar te luisteren en GEEN dynamisch bereik zeer vermoeiend en afstompend. Men maakt alles even hard, zodat er bij achtergrondmuziek niets meer tussenuit springt. Muziek is dus de ultieme achtergondruis geworden.

Raphie

Garmt, dat is zwaar overdreven, zie het "luister" topic, het is gewoon hip om over loudness te zeuren
en A&R's? tegenwoordig geeft bijna iedereen op een paar dinosaurussen na in eigen beheer uit.

natuurlijk zijn er gekken die voor absolute loudness gaan, die heb je overal, maar vind jij bijv een Notah Jones of Diane Brall, of Eva Cassidy te hard?!?
JBL PRX Power!

alexander2

Citaat van: Raphie op juli 18, 2013, 11:37:18
Garmt, dat is zwaar overdreven, zie het "luister" topic, het is gewoon hip om over loudness te zeuren
en A&R's? tegenwoordig geeft bijna iedereen op een paar dinosaurussen na in eigen beheer uit.

natuurlijk zijn er gekken die voor absolute loudness gaan, die heb je overal, maar vind jij bijv een Notah Jones of Diane Brall, of Eva Cassidy te hard?!?

Ik googlen op Notah Jones.....totdat ik Diana Brall zag. :D
Ga dit topic wel volgen want de meningen zijn sterk verdeeld, kan interessant worden.

garmtz

Citaat van: Raphie op juli 18, 2013, 11:37:18

natuurlijk zijn er gekken die voor absolute loudness gaan, die heb je overal, maar vind jij bijv een Notah Jones of Diane Brall te hard?!?

Nee, die zijn goed... Maar ik luister ook niet naar audiofiel getingel. Ik luister naar veel indie-rock en daar is het schering en inslag. Maargoed, uiteraard ben ik een zeikerd, want ik ga voor optimaal, zeker als ik WEET dat het beter kan (mastering van LP vs CD).

Raphie

ik vind bijv persoonlijk de meeste blurays niet om aan te horen, hoe idioot zacht dialogen t.o.v actie scenes en crescendo's zijn gemixed IDIOOT gewoon, zit continu met AB in m'n hand
Zelfde met de gemiddelde klassieke CD, met pianisimo passages mag het volume bijna op max, om daarna door een fortissimo van je bank af te worden geblazen, kan me voorstellen dat een paar audiofielen daar op kikken, maar is in de gemiddelde huiskamer of auto niet handig......   
JBL PRX Power!

Raphie

Citaat van: garmtz op juli 18, 2013, 11:42:45
Nee, die zijn goed... Maar ik luister ook niet naar audiofiel getingel. Ik luister naar veel indie-rock en daar is het schering en inslag. Maargoed, uiteraard ben ik een zeikerd, want ik ga voor optimaal, zeker als ik WEET dat het beter kan (mastering van LP vs CD).
Ooit wel eens overwogen dat vooral met de indies, het gewoon de keuze van de band is?
Ja zeg je dan, de band is doof, of weet niet beter, het is echt niet continue de grote boze platenbaas die alle huzarenstukjes ff platwalst en de arme artiest die niks te vertellen heeft en baalt van z'n release, waar komt dat idee toch vandaan? tuurlijk gebeurt dat wel eens, maar hele genres zijn op deze sound bebouwd. Kaiser chiefs etc... vind je dat niks, zet dan een MKV'tje van MTV unplugged op ?
JBL PRX Power!

Jumping Jack

Vraag blijft dan waarom een band dat zou doen?
Wilson Benesch / Accuphase/ Eversolo / Dual / Sennheiser / Shure / Meze
Jumping Jack's set
Discogs

garmtz

Het mag de keuze van de band uiteraard zijn, maar die gaan daarin dus zo ver, dat ik er niet meer naar wil luisteren. En dat is nogal zonde...

Raphie

Citaat van: Jumping Jack op juli 18, 2013, 11:50:37
Vraag blijft dan waarom een band dat zou doen?
ze houden van de grote sound, je wil niet weten wat het verschil is tussen een snelle take, of een goede mix met goede mastering.
hoe het in je hoofd had "kunnen" klinken is vaak niet hoe het uitpakt

Over excessen hoeven we het sowieso niet te hebben

ik zou zeggen voor de meepraters download eerst eens: http://www.pleasurizemusic.com/free-downloads
pak een paar opnames waarvan jij denkt dat die platgewast zijn
pak er ook eens een paar die volgens jou goed zijn
en vergelijk de dynamic range

simpel gezegd, beetje audiofiele opname zit op DR value 16-22, normale pop opnames 12-15
beetje dance house 7-12, voor alles op of onder 7 (Afrojack bijv) moet je bij indie music al goed gaan zoeken.....

dus laten we ons even tot de feiten beperken en misschien wat album titels bespreken?
JBL PRX Power!

Raphie

Citaat van: garmtz op juli 18, 2013, 11:55:34
Het mag de keuze van de band uiteraard zijn, maar die gaan daarin dus zo ver, dat ik er niet meer naar wil luisteren. En dat is nogal zonde...
Maar wie ben jij?  :D er zijn voor jou duizenden / miljoenen anderen die er wél naar luisteren.

is iets een ONBEDOELDE compressie artificact, of een stylistische KEUZE, dat is de eigenlijke vraag die je jezefl moet stellen
met facebook en alles zou ik als ik jou was de dialoog aangaan met de band van je keuze
stel gewoon eens de vraag en zie wat je als antwoord krijgt?
JBL PRX Power!

Jumping Jack

Wilson Benesch / Accuphase/ Eversolo / Dual / Sennheiser / Shure / Meze
Jumping Jack's set
Discogs

garmtz

Citaat van: Raphie op juli 18, 2013, 11:58:30
simpel gezegd, beetje audiofiele opname zit op DR value 16-22, normale pop opnames 12-15
beetje dance house 7-12, voor alles op of onder 7 (Afrojack bijv) moet je bij indie music al goed gaan zoeken.....

HUH? Dan snap ik dat je de LW geen probleem vindt! Ik neem aan dat je deze site kent:

http://www.dr.loudness-war.info/

Beetje audiofiele opname zit > 12 (zelden > 16), normale pop > 6 (als je geluk hebt) en alle commerciële meuk is < 6, meestal zelfs < 4.

Zoek gerust wat albumtitels op...

Raphie

de DR van vinyl is altijd HOGER omdat simpelweg het fysieke bereik van vinyl veel kleiner is, je MOET dus minder luid en met minder informatie (low cut en high cut) persen omdat anders simpelweg gewoon de naald van de plaat afdonderd, hetzelfde voor stereo in het laag
kan ook niet te extreem anders skipped die ook over
dat heeft niks met liefde voor muziek te maken, maar gewoon simpelweg de beperking van het medium/drager
JBL PRX Power!

Raphie

Citaat van: garmtz op juli 18, 2013, 12:06:17
HUH? Dan snap ik dat je de LW geen probleem vindt! Ik neem aan dat je deze site kent:

http://www.dr.loudness-war.info/

Beetje audiofiele opname zit > 12 (zelden > 16), normale pop > 6 (als je geluk hebt) en alle commerciële meuk is < 6, meestal zelfs < 4.

Zoek gerust wat albumtitels op...
DR is een andere schaal als RMS Garmt..

leesvoer: http://productionadvice.co.uk/lufs-dbfs-rms/
JBL PRX Power!