Stop de loudness war!

Gestart door loneranger, juli 17, 2013, 21:22:25

Vorige topic - Volgende topic

loneranger

Dan toch terug naar het ouderwetse vinyl?

Siddartha

Citaat van: Ejorne op juli 18, 2013, 16:10:08
Maar wat is precies het voordeel om zo hard mogelijk op te nemen? Signaal/ruis lijkt me geen probleem met de huidige apparatuur.

Ik vind dat harde alleen maar nadelig. Standje 1 van mijn volume regeling is vaak al veel te hard om 's avonds muziek te luisteren. Zet ik daarentegen een cd op ergens uit de jaren 80 dan kan ik nog goed luisteren zonder mijn kinderen wakker te maken...

daarom had je 'vroeger' wel eens mute knoppen op een (voor)versterker... dan dempte ie het uitgangsvolume met een aantal db, wel handig!
Naim Uniti2 - Focal Electra 1027Be - Marantz TT15S2

frank2

Citaat van: loneranger op juli 18, 2013, 16:12:53
Dan toch terug naar het ouderwetse vinyl?

Tuurlijk niet, ik prefereer CD, maar dan beter opgenomen.
Stereo: EV: Plinius 103A/ VV-DAC: Auralic Altair G2.1/ SPEAKERS: Focal spectral  /Pioneer LX58 / LG C2 oled
kabel: LS: Stockfish ttc pro / Ali -nordost interlinks /Black Power X1 gemod./ Audioquest Niagara 1200. POWER: furutech 032n met rodium connectoren

Raphie

Citaat van: Ejorne op juli 18, 2013, 16:10:08
Maar wat is precies het voordeel om zo hard mogelijk op te nemen? Signaal/ruis lijkt me geen probleem met de huidige apparatuur.

Ik vind dat harde alleen maar nadelig. Standje 1 van mijn volume regeling is vaak al veel te hard om 's avonds muziek te luisteren. Zet ik daarentegen een cd op ergens uit de jaren 80 dan kan ik nog goed luisteren zonder mijn kinderen wakker te maken...
de resolutie is VEEEEEEEEEL groter (lees het aantal stapjes tussen de zachtste en luidste passage, dat zou JUIST een audiofiel moeten aanspreken
ipv die ene transient die 20dB headroom wegsnoept, sterker nog als Garmtz screenshots i.d.d van een LP zijn opgenomen dan kan die transient heel goed een spetter zijn, die geeneens in de orginele opname zit, maar statisch of stofje op naald....
JBL PRX Power!

garmtz

Citaat van: Raphie op juli 18, 2013, 16:19:44
de resolutie is VEEEEEEEEEL groter (lees het aantal stapjes tussen de zachtste en luidste passage, dat zou JUIST een audiofiel moeten aanspreken

De resolutie is niet VEEEEEL groter, maar IETS groter. Als je bijv. netjes met de gemiddelde niveaus op -12 dB zit ('vroeger' was dit 0 dB!), heb je nog steeds 80 dB signaal/ruisverhouding. Dat is meer dan genoeg voor de meest veeleisende ongecomprimeerd opgenomen klassiek.

Citeeripv die ene transient die 20dB headroom wegsnoept, sterker nog als Garmtz screenshots i.d.d van een LP zijn opgenomen dan kan die transient heel goed een spetter zijn, die geeneens in de orginele opname zit, maar statisch of stofje op naald....

Dat laatste kan heel goed inderdaad... :)  Maar het gaat me er even om dat bij het vinyl de dynamiek nog aanwezig is, de CD is compleet gebrickwalled... En dat gebeurt bij HEEL veel nieuwe releases (en remasters!). Een van de mooie uitzonderingen is de laatste van Boards of Canada. Een verademing!

Ejorne

Citaat van: Raphie op juli 18, 2013, 16:19:44
ipv die ene transient die 20dB headroom wegsnoept, sterker nog als Garmtz screenshots i.d.d van een LP zijn opgenomen dan kan die transient heel goed een spetter zijn, die geeneens in de orginele opname zit, maar statisch of stofje op naald....

Ja, dat is het technische voordeel. Maar jammergenoeg maken ze de meest zachte passages ook extreem hard zodat er vrijwel geen verschil meer tussen hard en zacht overblijft.

Maar als (als) ze het goed benutten dan is dat inderdaad een voordeel...

weust

Als ik mijn Devialet een keer heb dan wil ik wel wat opnames maken in 24bit/192kHz.
Dat kan namelijk met dat ding. Ben dan benieuwd hoe sommige opnames er uit zien.

Volgens mij was de resolutie (als je het zo wilt noemen) van de LP toch tegen de 300kHz of iets in die omstreken?
Dan is 192Khz dus niet veel groter. Vraag is of je het hoort/merkt. En dat verschil is al breed besproken in diverse artikelen die te vinden zijn op internet. Het antwoord daar op is dan nee.
Hele andere discussie, dus laten we die beerput vooral niet openen hier.
Devialet 200 | Marten Django L | MIT Terminator 2 luidspreker bekabeling | Technics SL1210 MkII / Ortofon 2M Red | Philips CD940 (gemodificeerd) | Philips 42PF9803 | PS3 / PS4

Raphie

Ja, kijk er zijn zat mensen die hun vak niet verstaan of geen smaak hebben
het is een thin line, tussen het maximale uit het medium halen en overdone.
daar bestaat ook geen discussie over. Overcompressed klinkt ook niet goed, compressed kan in bepaalde genres goed klinken
ik denk dat je dicht bij de artiest moet blijven. Het blijft zijn visie. Ik heb regelmatig klanten waarvoor ik op -8rms zit, eigenlijk het maximale wat ik mooi vind voor een dancetrack, maar dat ze toch naar -6 willen
met andere genres kan je wanneer je de verschillen laat horen én waar de sweetspot zit, zijn meestal nog wel wat mensen overtuigen.
JBL PRX Power!

garmtz

Citaat van: weust op juli 18, 2013, 16:26:27
Volgens mij was de resolutie (als je het zo wilt noemen) van de LP toch tegen de 300kHz of iets in die omstreken?

Nee... Een LP haalt die frequentie nooit. En het aftastende element ook niet. Ik denk dat een 'virgin' LP maximaal 50 kHz haalt en de beste elementen 100 kHz (in theorie, met een verse stylus).

CiteerDan is 192Khz dus niet veel groter. Vraag is of je het hoort/merkt. En dat verschil is al breed besproken in diverse artikelen die te vinden zijn op internet. Het antwoord daar op is dan nee.
Hele andere discussie, dus laten we die beerput vooral niet openen hier.

Het gaat ook niet om vinyl vs digitaal, maar om het feit dat er bij het persen van de LP versie andere masters worden gebruikt dan voor de CD. Laten we vooral geen analoog/digitaal discussie starten... :)

Raphie

Citaat van: garmtz op juli 18, 2013, 16:29:43
Nee... Een LP haalt die frequentie nooit. En het aftastende element ook niet. Ik denk dat een 'virgin' LP maximaal 50 kHz haalt en de beste elementen 100 kHz (in theorie, met een verse stylus).

Het gaat ook niet om vinyl vs digitaal, maar om het feit dat er bij het persen van de LP versie andere masters worden gebruikt dan voor de CD. Laten we vooral geen analoog/digitaal discussie starten... :)
Maar dat heb ik je uitgelegd Garmt, vinyl mastering is een technisch verhaal/beperking, geen liefde voor muziek verhaal
JBL PRX Power!

Ejorne

Citaat van: Raphie op juli 18, 2013, 16:31:03
Maar dat heb ik je uitgelegd Garmt, vinyl mastering is een technisch verhaal/beperking, geen liefde voor muziek verhaal

Gelukkig dat die beperking wel zodanig uitvalt...  ;D

Raphie

Citaat van: Ejorne op juli 18, 2013, 16:34:01
Gelukkig dat die beperking wel zodanig uitvalt...  ;D
ja, dat is een mathematische discussie hoe DRmusic DR berekend.  ;)
JBL PRX Power!

garmtz

Citaat van: Raphie op juli 18, 2013, 16:31:03

Je hebt het me al 3x uitgelegd, maar je verhaal klopt helaas niet... :)  Er wordt wel een vorm van pre-processing gedaan, maar dat verklaart niet de verschillen die ik al heb laten zien. En hé, verrek! Het is nog duidelijk hoorbaar ook! :)

Raphie

JBL PRX Power!

weust

Citaat van: garmtz op juli 18, 2013, 16:29:43

Hmm, had er een keer iets over gelezen in een artikel. Zal wel anders bedoelt zijn dan.
Dat ging namelijk juist over de resoluties en werd het zo aangegeven.

Dat andere masters gebeuren vind ik ook maar vreemd. De manier van persen is natuurlijk anders, met alles er bij, maar waarom dan een LP veel dynamischer kan klinken dan een CD lijkt mij een voorbeeld van werkverschaffing om de CD slechter te laten klinken.
Devialet 200 | Marten Django L | MIT Terminator 2 luidspreker bekabeling | Technics SL1210 MkII / Ortofon 2M Red | Philips CD940 (gemodificeerd) | Philips 42PF9803 | PS3 / PS4

garmtz

Citaat van: Raphie op juli 18, 2013, 16:35:16

Daar wil ik wel eens een uitgebreide uitleg van... Het is een feit dat ALS de digitale master voor CD hetzelfde ZOU zijn als voor de LP, de CD beter zal klinken. Dit IS echter niet zo (hoewel soms dus ook weer WEL, het hangt van de release af).

Ejorne

Citaat van: Raphie op juli 18, 2013, 16:35:16

En over hoe vele de muziekkwaliteit ervaren.
Kortom, het zal technisch allemaal wel te verantwoorden zijn, in de praktijk komt het kennelijk nogal eens voor dat de 'beperking' als een stuk beter ervaren wordt.

Raphie

Citaat van: garmtz op juli 18, 2013, 16:38:31
Daar wil ik wel eens een uitgebreide uitleg van... Het is een feit dat ALS de digitale master voor CD hetzelfde ZOU zijn als voor de LP, de CD beter zal klinken. Dit IS echter niet zo (hoewel soms dus ook weer WEL, het hangt van de release af).
Garmt er zijn zo veel variabelen die dat kunnen beinvloeden RIAA curve, minder hoog en laag én minder volume mogelijk op vinyl zijn er zo maar een paar

je moet het zo zien, de CD master kán 9/10 keer niet 1:1 over op vinyl, omdat vinyl dat bereik als medium niet aan kan
de laquers kunnen niet worden beschreven, de platen niet gesneden en wat eruit komt stuitert in één keer door naar het gaatje.....

dus MOETEN er "concessies" gedaan worden aan de CD master (door de cutter) vaak zijn dit de "slechte" LP's
Of er is budget om speciale vinyl masters te maken van de orginele opnames, met als prettig bijverschijnsel, minder luid en niet de compressie v/d CD master
JBL PRX Power!

Raphie

Citaat van: Ejorne op juli 18, 2013, 16:39:20
En over hoe vele de muziekkwaliteit ervaren.
Kortom, het zal technisch allemaal wel te verantwoorden zijn, in de praktijk komt het kennelijk nogal eens voor dat de 'beperking' als een stuk beter ervaren wordt.
klopt! een LP heeft voor mij ook vaak meer emotie dan een CD, alleen al het gebrek aan hoog, het gecentreerde laag, de EQ curve, de analoge overdracht  via de naald, geeft allemaal aangename klanken, dat betwist denk ik ook niemand.
JBL PRX Power!

Han S

Ik denk dat ik dit nummer niet ken, maar wat ik zou doen is die vijf pieken naar beneden halen want dat zijn waarschijnlijk snelle pieken welke je niet eens zult horen en dan zou ik het gehele nivo omhoog halen. De dynamiek blijft dan behouden en je zult het geluid niet eens horen veranderen, het wordt alleen iets harder.

Raphie

JBL PRX Power!

garmtz

Citaat van: Han S op juli 18, 2013, 16:56:10

Ik denk dat ik dit nummer niet ken, maar wat ik zou doen is die vijf pieken naar beneden halen want dat zijn waarschijnlijk snelle pieken welke je niet eens zult horen en dan zou ik het gehele nivo omhoog halen. De dynamiek blijft dan behouden en je zult het geluid niet eens horen veranderen, het wordt alleen iets harder.

Mee eens, maar is niet mijn punt...

loneranger

Maar aan de technische deskundigen hier: toch terug naar de LP? Zelfs met hedendaagse persingen die het kan haast niet anders van dezelfde master komen als de cd. Alleen Lp klinkt beter en daar gaat het toch om? Hoewel blif het krom vinden; technisch en qua gebruiksgemak is de cd superieur aan de Lp, maar dat het zo verkloot wordt :devil:

loneranger

Citaat van: Raphie op juli 18, 2013, 14:57:20
de DR is niet beter, de opname is beperkter, dat daardoor de DR score hoger uitvalt is een ander verhaal.
LP met alle crosstalk en rumble klinkt betrokken hoor, daar niet van. maar het is technisch inferieur by far. Nu zegt dat niks over emotie, ook dat is weer een andere invalshoek

Ik zie als leek de cd opnamen fel in het rood en vinyl in het groen. Dus Lp klinkt beter?

morca

Citaat van: loneranger op juli 18, 2013, 17:55:43
Maar aan de technische deskundigen hier: toch terug naar de LP? Zelfs met hedendaagse persingen die het kan haast niet anders van dezelfde master komen als de cd. Alleen Lp klinkt beter en daar gaat het toch om? Hoewel blif het krom vinden; technisch en qua gebruiksgemak is de cd superieur aan de Lp, maar dat het zo verkloot wordt :devil:
Dat ben ik niet met je eens,imo is de DVDA een betere drager met ze 24 bit en verschillende sample rate,s.
Cd is achteraf imo niet meteen goed gedaan !