audissey zet speakers op large!

Gestart door surfingjohn, mei 12, 2013, 12:49:57

Vorige topic - Volgende topic

surfingjohn

Ivm met verhuizing speakers opnieuw opgesteld, met het inregelen van de speakers met behulp van audissey worden de speakers op Large gezet, aangezien ik de sub heb van BK, de XXLS 400, moeten de speakers op Small staan.
De vraag is als ik na de setup van audissey, alles op handmatig zet wordt dan de setup van audissey overruled?
Denon AVR-2113 - Focal Chorus 816V -Focal Chorus CC800C - Focal Dome 2.0 - WD Live Tv Hub - Sony KDL 46EX650 BAE - BK XXLS 400

TopGun2010

Volgens mij zijn je speakers ook large! Gewoon laten staan, er is niets mis mee. Je krijgt juist een beter laag als ook de hoofdluidsprekers mee kunnen doen.
HT: Yamaha - B&W - LG - Sony - Apple - Synology # Stereo: Denon - B&W - Samsung - Microsoft # PC/MAC: Teac - Audioengine - Sennheiser # Head-fi: Samsung - Sony

For those with an eye for the finer details, we salute you...

Midstar

Ik zou in jouw geval audyssey zijn werk laten doen en daarna de fronts op small zetten.
Dit is voor jouw speakers de beste oplossing en kan de sub zijn werk doen aangezien deze beter zijn werk verricht dan de focals.

Willem

Je kan handmatig gewoon je speakers op small zetten en de crossover instellen Audyssey blijft het dan gewoon doen als je deze gebruikt.

Wat je beter niet kunt doen is je crossover lager instellen dan Audyssey hem gemeten heeft. Dit omdat Audyssey onder de gemeten crossover frequentie geen aanpassingen doet.

Groet Willem,
Panasonic TX-P65VTW60 | Denon AVR-2310 | Mission: M35i (fronts), M3c2i (center) , M35i (rears) | B.K. XXLS 400 FF (subwoofer)(with modified Low Level ''Pass'' Filter: 30-90 Hz) | Oppo BDT-101CI (multizone) | PS3 | PS4 | Logitech Harmony® One+

henkt1

Hoi,

Ik heb hetzelfde probleem.  Wanneer ik handmatig de speakers op small zet en daarna de instellingen van audyssey controleer dan staan ze aldaar toch weer op large!
Wat doe ik verkeerd?

groet,

Henk
JBL-L100 - Accuphase C2000, DAC60, P5000 - Bluesound - Zidoo - Samsung - Qnap - Audioquest

morca

Citaat van: Midstar op mei 12, 2013, 13:01:05
Ik zou in jouw geval audyssey zijn werk laten doen en daarna de fronts op small zetten.
Dit is voor jouw speakers de beste oplossing en kan de sub zijn werk doen aangezien deze beter zijn werk verricht dan de focals.
Idd beter verdelen,je front,s worden in het laag ontzien,daar waar je sub beter is.
Wat beter klinkt moet je testen,crossover staat vaak op 80 hz,maar 60 zie ik ook nog wel eens.

Sjoerd303

Citaat van: Midstar op mei 12, 2013, 13:01:05

Zo wil ik het wel doen, voor film sensatie is dit geweldig. Echter, iedere keer als ik een cd afspeel kan ik niet anders concluderen dat als ik de fronts op large zet en of audyssey fronts bypass de cd/muziek beter klinkt. Cross staat bij small op 80hz.

Ik heb dan geprobeerd om direct audio instelling zo in te stellen: cd>dig>sr7007 speakers op large of audyssey bypass voor de muziek.
Ik wilde de optie movie zo instellen: NMT>dig>sr7006 speakers small en 80hz op de sub.
Helaas kan de receiver maar 1 instelling onthouden, iemand ideeën/opties ?

Marantz SR7007 - B&W CM8 fronts - CM Center - B&W M1 rear - SVS SB12 - Mede8er 500X - LG OLED  - PS4 pro -

Sjoerd303

Citaat van: Sjoerd303 op mei 12, 2013, 15:31:04
Zo wil ik het wel doen, voor film sensatie is dit geweldig. Echter, iedere keer als ik een cd afspeel kan ik niet anders concluderen dat als ik de fronts op large zet en of audyssey fronts bypass de cd/muziek beter klinkt. Cross staat bij small op 80hz.

Ik heb dan geprobeerd om direct audio instelling zo in te stellen: cd>dig>sr7007 speakers op large of audyssey bypass voor de muziek.
Ik wilde de optie movie zo instellen: NMT>dig>sr7007 speakers small en 80hz op de sub.
Marantz SR7007 - B&W CM8 fronts - CM Center - B&W M1 rear - SVS SB12 - Mede8er 500X - LG OLED  - PS4 pro -

Willem

Citaat van: Sjoerd303 op mei 12, 2013, 15:31:04

Ik wilde de optie movie zo instellen: NMT>dig>sr7006 speakers small en 80hz op de sub.

Hoi Sjoerd wat voor receiver heb je? Ik luister stereo in de ''pure mode'' met mijn sub aangesloten op de high level ingang op speaker terminal B van mijn receiver. Voor films gebruik ik wel Audyssey en is de sub aangesloten via de low level ingang.
De topicstarter kan dit ook doen omdat de receiver verglijkbaar is en we dezelfde sub hebben die zowel een high level als low level ingang heeft. De enige beperking voor de TS is dat hij zijn assignable uitgangen op de receiver over dient te hebben. Dit omdat hierop de sub high level dient te worden aangesloten. 

Groet Willem.
Panasonic TX-P65VTW60 | Denon AVR-2310 | Mission: M35i (fronts), M3c2i (center) , M35i (rears) | B.K. XXLS 400 FF (subwoofer)(with modified Low Level ''Pass'' Filter: 30-90 Hz) | Oppo BDT-101CI (multizone) | PS3 | PS4 | Logitech Harmony® One+

danielo

Hi,

Even voor de duidelijkheid audyssey doet zelf niets. Het voert de metingen uit en bepaald wat het nodig heeft. Het geeft deze getallen vervolgens door een de receiver/prepro bijvoorbeeld onkyo or denon en die bepalen wat ze met de gegevens doen om bijvoorbeeld de crossovers te zetten. Vaak besluiten die ze op waardes te zetten waar nog best wat op aan te merken is en je kan deze best aanpassen. Vooral het klein zetten van de speakers en het instellen van de crossover heeft voor audyssey zelf geen effect die past zich gewoon 'aan'. Je moet wel een nieuwe meting doen als je echt een opstelling aanpast of een grote aanpassing in de kamer doet. Het is wel zo dat die elke keer waarschijnlijk de zelfde waardes doorgeeft en vervolgens de receiver/prepro elke keer de zelfde keuzes maakt die je dan moet bijstellen.

Audyssey (vooral xt32) kan veel brengen maar is zeker niet een 1 knop en alles is klaar een beetje zoeken, proberen en achteraf bijstellen is de route tot succes.

Daniel.
denon avp/poa, b&w 802d2 - htm2d, jvc x500, dvdo vp50pro, apple, rel.

morca

Citaat van: danielo op mei 18, 2013, 18:59:00

Audyssey (vooral xt32) kan veel brengen maar is zeker niet een 1 knop en alles is klaar een beetje zoeken, proberen en achteraf bijstellen is de route tot succes.

Daniel.
Dat is ook de reden waarom ik hem volledig manueel instel.

danielo

Citaat van: morca op mei 18, 2013, 19:31:50

De afstanden en crossovers ? De rest kan je niet echt met de hand instellen dan verlies je juist wat audyssey kan brengen.

Daniel.

Maro

Citaat van: morca op mei 18, 2013, 19:31:50

Heb jij ook de 32 Marco? Ik heb de ervaring dat je na een goede meting verder van de knopjes af moet blijven. Hooguit een beetje met het volume van de sub spelen. Als je manueel gaat rommelen met de XT32 meting ga je snel verder van je doel af dan er naar toe. Het is met ADSY ed een beetje als het kalibreren van je beelweergever. Ben je jaren dynamisch beeld gewent dan vind je een goed gekalibreerde TV vaak niet mooi, te soft. Maar eenmaal aan gewent wil je niet anders meer.
Kamer : LG OLED65E7V - Meridian 818v3 * DSP 7200 -  Roon
Mancave : Anthem AVM70 - Oppo UDP-203 * Thorens TD-403 DD * Fezz Gaia * Rotel RMB-1585 * RMB-1506 - Usher MD2-BE * 718-DMD * BE-616 - Cabasse Io2 - Rythmik F15HP-SE - JVC DLA X7500 Cinemike - Adeo Screensp Plano 126" - Nvidia Shield -

danielo

Citaat van: Maro op mei 18, 2013, 19:38:23
Heb jij ook de 32 Marco? Ik heb de ervaring dat je na een goede meting verder van de knopjes af moet blijven. Hooguit een beetje met het volume van de sub spelen. Als je manueel gaat rommelen met de XT32 meting ga je snel verder van je doel af dan er naar toe. Het is met ADSY ed een beetje als het kalibreren van je beelweergever. Ben je jaren dynamisch beeld gewent dan vind je een goed gekalibreerde TV vaak niet mooi, te soft. Maar eenmaal aan gewent wil je niet anders meer.

Sterker nog tenzij je pro gebruikt kan je niet veel bijstellen (misschien wat curven kiezen), als je per freq gaat doen gaat bij de meeste merken audyssey 'uit' en ga je naar een normale eq. Het bijstellen waar ik het over had was het aanpassen van de keuzes die het merk maakt (op basis van audyssey resultaten) van crossover, groot/klein en afstanden.

Daniel.

morca

Nee ik heb niet de XT32,als ik die had zou ik de goeie berichten van dit en het HTS forum ook zeker testen.
Dan zou ik hem wel draaien,maar dan toch weer met REW nameten .

Maar aangezien ik al sub,s inregel met dsp voordat ik ADSY had,was manueel met REW voor de hand liggend voor mij.
Plus dat die standaard versie van mij .........is  :D

Willem

Citaat van: danielo op mei 18, 2013, 19:37:14
De afstanden en crossovers ? De rest kan je niet echt met de hand instellen dan verlies je juist wat audyssey kan brengen.

Daniel.

Ik wil nog een keer duidelijk maken dat je de crossover niet lager dient te zetten dan de gemeten crossover na de Audessey meting. Dit omdat Audessey onder het zelf gemeten crossover punt geen correcties uitvoert.

Groet Willem.

danielo

Citaat van: Willem op mei 19, 2013, 23:44:00
Ik wil nog een keer duidelijk maken dat je de crossover niet lager dient te zetten dan de gemeten crossover na de Audessey meting. Dit omdat Audessey onder het zelf gemeten crossover punt geen correcties uitvoert.

Groet Willem.

Yes sorry had ik moeten aangeven...

Daniel.

morca

Als je dan je crossover wat lager zet voor de meting ,kan je er daarna nog wel mee spelen. ;)

TopGun2010

Mijn ervaring is dat large beter klinkt, minder wollig op de een of andere manier, erg subtiel dat wel. Heb de CO op 60hz staan, dit geeft Audissey ook aan na het meten.
HT: Yamaha - B&W - LG - Sony - Apple - Synology # Stereo: Denon - B&W - Samsung - Microsoft # PC/MAC: Teac - Audioengine - Sennheiser # Head-fi: Samsung - Sony

For those with an eye for the finer details, we salute you...

Sjoerd303

Citaat van: morca op mei 20, 2013, 09:39:34
Als je dan je crossover wat lager zet voor de meting ,kan je er daarna nog wel mee spelen. ;)

Het is mij niet helemaal duidelijk wat audyssey nou in het beginsel doet. Op het moment dat je de mic in de receiver stopt, begint audyssey dan met default settings om te meten? Ongeacht wat je zelf instelt bij je Settings? Of kun je zelf het een en ander opgeven, bijvoorbeeld de CO , voordat je de mic aansluit? Onthoud audyssey dit ?

Cheers

morca

Ik denk dat je na het draaien van ADSY manueel dingen aan kan passen,maar kantelpunt misschien van te voren niet.....
Dan zou mijn tip/aanname ook niet kloppen  ;) Goed punt van je .

Ik stel ook altijd alles manueel in ipv auto,want dat klonk hiet echt bagger.

Willem

Citaat van: Sjoerd303 op mei 21, 2013, 10:56:18
Het is mij niet helemaal duidelijk wat audyssey nou in het beginsel doet. Op het moment dat je de mic in de receiver stopt, begint audyssey dan met default settings om te meten? Ongeacht wat je zelf instelt bij je Settings? Of kun je zelf het een en ander opgeven, bijvoorbeeld de CO , voordat je de mic aansluit? Onthoud audyssey dit ?

Cheers

Hier even een korte uitleg van wat Audessey MultEQ doet.

In principe begin je door de microfoon aan te sluiten en te kiezen wat je wil meten. Meestal kun je kiezen voor welke speakers je Audessey wil laten doen A of B en of je de subwoofer ook wil meten. Hierna gaat Audessey de meetroutine uitvoeren. Audessey houdt hierbij geen rekening met eerder ingegeven parameters.
Na de meting stelt Audyssey de volgende parameters per speaker in:
•   Large/small
•   Crossover frequency
•   Distance
•   Channel Level
•   EQ Audessey
•   EQ Audessey flat

Na de meting kan je deze opslaan. Nu zou je de eerste 4 parameters handmatig kunnen wijzigen en ook een persoonlijke EQ aanmaken. Ik persoonlijk verander na de Audessey meting alle small speakers naar large en verhoog de crossovers een beetje (dit omdat ik een subwoofer heb en mijn luidsprekers wil ontlasten).

De originele parameters van Audessey zijn altijd weer terug te zetten omdat je deze opgeslagen hebt.

Groet Willem,

THX-UltraII

Voor de duidelijkheid: Large en Small heeft NIETS te maken met de grootte van je speakers of woofer.

Willem

Citaat van: THX-ultraII op mei 21, 2013, 12:00:08
Voor de duidelijkheid: Large en Small heeft NIETS te maken met de grootte van je speakers of woofer.

Als je dan toch duidelijkheid wil verschaffen dan moet je uitleggen waar het wel mee te maken heeft. ;D

Bij een Large speaker vindt de versterker dat de desbetreffende luidspreker het volle frequentiebereik aan kan. Dit heeft dan betrekking tot het voldoende produceren van lage tonen.

Bij mijn versterker is dit als er voldoende output is vanaf 40 Hz. Dit verschilt echter per versterker.

Linkje naar uitleg  van Audyssey: http://www.audyssey.com/blog/2009/05/small-vs-large/

Groet Willem.

THX-UltraII

Lees het volgende topic helemaal door en je krijgt antwoord op al je vragen:

http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=9413.0