audissey zet speakers op large!

Gestart door surfingjohn, mei 12, 2013, 12:49:57

Vorige topic - Volgende topic

TopGun2010

@ thxultrall: het is een lang topic, kun jij een korte uitleg geven waar small en large voor staan in de setup? Volgens mij bepaal je daar het afkappunt mee voor overdracht naar de sub. Bij large kun je hier zelf meer mee spelen. Maar wellicht zit ik helemaal fout!
HT: Yamaha - B&W - LG - Sony - Apple - Synology # Stereo: Denon - B&W - Samsung - Microsoft # PC/MAC: Teac - Audioengine - Sennheiser # Head-fi: Samsung - Sony

For those with an eye for the finer details, we salute you...

RalphH

Ben thxultraII wel niet, maar geef toch ff antwoord ;D

Klopt deels, bij Large is er geen afkappunt en gaat al het geluid van de frontkanalen naar de frontspeakers.
Bij gebruik van small kun je juist het afkappunt (crossover) instellen.

Audyssey stelt vaak speakers op large in omdat ze inderdaad een groot bereik hebben. Je moet je afvragen of je ook echt wilt dat de fronts maximaal belast worden. Geldt zowel voor de vele harde klappen van het laag als voor het vermogen wat je receiver moet leveren om deze klappen voort te brengen.
Laat je de sub wat meer laag weergeven, dan ontlast je je (hi-fi) fronts (niet perse bedoeld voor continu weergeven van erg lage tonen) en je receiver (meer vermogen voor de rest over)

Just my 2 cents ;D
Onkyo rz70 /JBL HDI 1600, Tannoy 609, D750 en custom Tannoy Atmos speakers/ SVS PB13 Ultra & PB12+ /Earthquake Q10B / Epson LS12000 / Lumene 106" / NVIDIA Shield TV Pro
Klikkerdeklik --> HT in de tuinkamer

TopGun2010

Dank!! Ik heb mijn fronts nu op large staan en kan toch in de setup een co instellen op 60hz. Wellicht is dit bij Denon mogelijk omdat je ook kunt aangeven dat de sub mee mag doen in stereo en direct mode.
HT: Yamaha - B&W - LG - Sony - Apple - Synology # Stereo: Denon - B&W - Samsung - Microsoft # PC/MAC: Teac - Audioengine - Sennheiser # Head-fi: Samsung - Sony

RalphH

Als je fronts op large staan, moet je geen crossover in kunnen stellen naar mijn idee. De crossover geldt enkel voor de speakers die op small staan. Kun jij per speaker een crossover instellen, of heb je 1 setting voor alles (ik zou denken het laatste).

In direct zou ie geen bassmanagement moeten doen, hooguit met de sub aanvullen op de fronts die full-range spelen.
Onkyo rz70 /JBL HDI 1600, Tannoy 609, D750 en custom Tannoy Atmos speakers/ SVS PB13 Ultra & PB12+ /Earthquake Q10B / Epson LS12000 / Lumene 106" / NVIDIA Shield TV Pro

TopGun2010

Je kunt het per speaker instellen of de optie ALL kiezen. Ik ga morgen eens kijken of ik in direct mode nog iets kan instellen.

TopGun2010

Ralphh ik vraag mij ineens af of direct mode dan ook een full band signaal aan mijn sub geeft. Ik heb de co op mijn sub op max staan omdat in xt32 stand de receiver de co goed verdeeld. Ik vind direct wel lekker klinken, wat klinkt er dan zo lekker?

RalphH

Ik ken xt32 en wat deze doet helaas niet.
Wat bedoel je met crossover op maximaal?

Als de sub in direct mode mee doet, krijgt deze waarschijnlijk het signaal wat ingesteld is lpf of lfe (120Hz?).
Als je 'm highlevel (op de speakerterminals) aansluit, krijgt ie een fullband signaal.

Vind zelf de direct mode eigenlijk altijd wel beter klinken dan de auto mode met alle toeters en bellen. Veel breder, minder plat, betere focus en doorgaans wat strakker laag.

morca

Citaat van: RalphH op mei 21, 2013, 22:21:39

Vind zelf de direct mode eigenlijk altijd wel beter klinken dan de auto mode met alle toeters en bellen. Veel breder, minder plat, betere focus en doorgaans wat strakker laag.
Ik heb wel goeie ervaring met dsp vd speakers in de HT,maar dat doe ik met een peq op me comp,alleen voor muziek.
Op de Marantz prefeer een de stereo mode,dan speelt de sub ook mee en ADSY.
Maar dat heeft eigenlijk niks met de auto funtie te maken van ADSY ,want ik meet alles met de hand in.

AndreC

Wil toch even reageren hier omdat er verschillende dingen geroepen worden.

Allereerst is het belangrijkste: hoe plaats je de meet microfoon, hier gaat het in 70% van alle gevallen al mis.
Begin alvorens te meten achter op de sub de crossover op maximaal te zetten, fase is in bijna alle gevallen 0, verder zet je het volume op ongeveer 1/4 tot 1/6.
Beste is als je na de meting controleert dat de sub staat tussen de +3,5 en -3,5, zo niet dan staat hij te hard of te zacht, pas het aan en doe de meting opnieuw.

Zorg minimaal dat je afstand van de masterpositie en muur minimaal 70cm is, liefst 1mtr. Meetmicrofoon en muur bedoel ik dus.
Vervolgens de andere 7 metingen, schema is via Google wel te vinden.

Waar het ook mis mee gaat is de bewering audyssey zet mijn fronts op large, dit is niet zo, dat doet de reciever.
Zet na de meting de fronts op small, ook eventueel de center en surround, als je een goede sub in je systeem hebt dan horen alle andere speakers op small te staan.
Deze instelling heeft er niks mee te maken dat je slechte speakers hebt of dat ze niet zo laag gaan.
Maar laat het lage lekker over aan de sub, daar is die voor.
Verdere voordeel is dat er op deze manier meer rust in de speaker komt voor alle andere tonen.

Audyssey heeft hier lfe op 120 gezet en de crossover van de fronts en surrounds op 40, niet meer aankomen. Lekker zo laten staan.
Het is vaker ook wennen aan zeg maar het nieuwe geluid, niet meteen vanalles gaan aanpassen, eerst genieten, en als dan na een week zeg maar nog steeds niet bevalt kun je eens wat gaan aanpassen.
Ga je te veel aanpassen dan ben je eigenlijk het geluid grofgezegd aan het verkrachten.

In deze opstelling heb je bij het luisteren van muziek in de stand stereo dat de fronts spelen en de sub.
Speel je af in pure direct, dan gaan automatisch de fronts naar large, dus alles gaat naar je fronts.
Je zou lfe + main kunnen instellen dan doet de sub ook mee in de pure direct stand.

Persoonlijk vind ik laatst genoemde niet mooi, het laag wordt dan eigenlijk dubbel weergeven.
Misschien vinden sommigen dit mooier klinken, maar eigenlijk is dit niet de weergave zoals de uitgever het heeft opgenomen.

Succes, bij vragen stel ze gerust, geen garantie dat ik het antwoord weet.  ;D
Woonkamer: Marantz SR7007 || Dali Zensor 1 en 7 || Dali SUB E-12F || Panasonic TX-P50VT50 || Eminent EM7380 || Synology DS212+
Slaapkamer: Samsung HT-D5200 || Panasonic TX-P42ST50 || Eminent EM7380

morca

Citaat van: AndreC op mei 22, 2013, 00:54:20

Zorg minimaal dat je afstand van de masterpositie en muur minimaal 70cm is, liefst 1mtr. Meetmicrofoon en muur bedoel ik dus.
Vervolgens de andere 7 metingen, schema is via Google wel te vinden.

Als dit je zitplek is,anders meet je je set op de verkeerde plek in.(houd de mic op de verkeerde plek)

AndreC

Citaat van: morca op mei 22, 2013, 09:03:36
Als dit je zitplek is,anders meet je je set op de verkeerde plek in.(houd de mic op de verkeerde plek)

Klopt, daarom noemde ik het ook de masterpositie.

En ook al zou bv de positie en de muur maar bv 50 cm zijn, dan nog is het raadzaam om de meetmicrofoon toch op minimaal 70cm te zetten, liefst 1mtr.
Kan je verzekeren dat dit tot een goed resultaat resulteert.
Ik spreek uit ervaring, ik heb dit dus zelf aan de hand gehad. Kreeg het maar niet goed.
Steeds had ik het gevoel hier klopt iets niet.
Vervolgens heb ik iemand hierover gebeld die er gecertificeerd voor is, en hij heeft het me op deze wijze uitgelegd, en vervolgens bleek het te kloppen wat hij zei.
Een wereld van verschil nadat ik zijn advies had opgevolgd.
Vandaar dat ik mijn ervaring ook met jullie hier deel.
Woonkamer: Marantz SR7007 || Dali Zensor 1 en 7 || Dali SUB E-12F || Panasonic TX-P50VT50 || Eminent EM7380 || Synology DS212+

RalphH

fase is in bijna alle gevallen 0

Ben het met veel eens, maar de fase is naar mijn idee toch echt afhankelijk van de plaats van je sub. Als je de fase niet checkt, dan heb je grote kans dat de sub de fronts tegenwerkt. Laat staan als er 2 subs in de ruimte staan, die gaan dan ook nog op mekaar zitten etteren. ;D

Waar het ook mis mee gaat is de bewering audyssey zet mijn fronts op large, dit is niet zo, dat doet de reciever.

Audyssey classificeert ze toch als zijnde full-range speakers, de instelling zit inderdaad in het receivermenu (de Audyssey settings kun je niet bij).

Deze instelling heeft er niks mee te maken dat je slechte speakers hebt of dat ze niet zo laag gaan.
Maar laat het lage lekker over aan de sub, daar is die voor.
Verdere voordeel is dat er op deze manier meer rust in de speaker komt voor alle andere tonen.

Helemaal mee eens

In deze opstelling heb je bij het luisteren van muziek in de stand stereo dat de fronts spelen en de sub.
Speel je af in pure direct, dan gaan automatisch de fronts naar large, dus alles gaat naar je fronts.
Je zou lfe + main kunnen instellen dan doet de sub ook mee in de pure direct stand.

Persoonlijk vind ik laatst genoemde niet mooi, het laag wordt dan eigenlijk dubbel weergeven.
Misschien vinden sommigen dit mooier klinken, maar eigenlijk is dit niet de weergave zoals de uitgever het heeft opgenomen.

Is inderdaad erg persoonlijk, kan vlug te boemerig worden. Aan de andere kant kan het wel zijn dat bij bepaalde tonen de fronts resulteren in een null op de luisterplek. Je kunt dan de mazzel hebben dat de sub zo geplaatst is dat deze het gat van de fronts opvult.

eerst genieten, en als dan na een week zeg maar nog steeds niet bevalt kun je eens wat gaan aanpassen.
Ga je te veel aanpassen dan ben je eigenlijk het geluid grofgezegd aan het verkrachten.

Ook eens, we schieten in het tweaken wel eens door en vergeten te luisteren en daar draait het eigenlijk toch allemaal om ;D

AndreC

Citaat van: RalphH op mei 22, 2013, 09:30:15
Ben het met veel eens, maar de fase is naar mijn idee toch echt afhankelijk van de plaats van je sub. Als je de fase niet checkt, dan heb je grote kans dat de sub de fronts tegenwerkt. Laat staan als er 2 subs in de ruimte staan, die gaan dan ook nog op mekaar zitten etteren. ;D

Audyssey classificeert ze toch als zijnde full-range speakers, de instelling zit inderdaad in het receivermenu (de Audyssey settings kun je niet bij).

Helemaal mee eens

Is inderdaad erg persoonlijk, kan vlug te boemerig worden. Aan de andere kant kan het wel zijn dat bij bepaalde tonen de fronts resulteren in een null op de luisterplek. Je kunt dan de mazzel hebben dat de sub zo geplaatst is dat deze het gat van de fronts opvult.

Ook eens, we schieten in het tweaken wel eens door en vergeten te luisteren en daar draait het eigenlijk toch allemaal om ;D

Klopt wat je zegt, vandaar dat ik ook aangaf in de meeste gevallen is de fase 0.
Iemand van een hifizaak zei me eens, staat hij voor je dan is het meestal 0, staat hij achter je kan het voorkomen dat het 180 moet zijn. Gewoon uitproberen dus.

Leuk ook dat je punt voor punt reageerde.

Wat je zei over aanvulling voor de fronts in daar zit ook een kern in.
Dit alles heeft met de akoestiek te maken, die is in ieder huis anders.

Mijn uitleg was dan ook bedoeld als een basis uitleg.
Van daaruit beginnen en dan kijken waar het schip strand  ;D

Iets wat wel belangrijk is dat je zorgt dat je van de basis instellingen afblijft, denk aan crossover en lfe, niet te snel veranderen, audyssey stelt het niet voor niks zo in. Afstanden ook zoiets.

Ik heb meerdere testen uitgevoerd, het plaatsen van de microfoon is echt heel belangrijk.

yorkie13

Wat Audyssey zegt over plaatsing van de Mic

Use only the microphone included with your AVR. If you cannot find it, contact the manufacturer for a replacement.
Attach your microphone to a tripod.
Take the measurements at ear height and with the mic facing the ceiling.
Start the measurements from the primary listening location and spread out from there. Approximate distance from the first measurement position is 2 feet in any direction.
Focus on the central listening area and avoid extreme positions such as the back wall or too far beyond the left and right speakers.

AndreC

Citaat van: RA SUBS op mei 22, 2013, 21:55:55
Wat Audyssey zegt over plaatsing van de Mic

Use only the microphone included with your AVR. If you cannot find it, contact the manufacturer for a replacement.
Attach your microphone to a tripod.
Take the measurements at ear height and with the mic facing the ceiling.
Start the measurements from the primary listening location and spread out from there. Approximate distance from the first measurement position is 2 feet in any direction.
Focus on the central listening area and avoid extreme positions such as the back wall or too far beyond the left and right speakers.

Eigenlijk wat ik zei over de afstand tov de muur, heel belangrijk dus.

TopGun2010

Hoop te leren hier! Vanavond sacd van FGTH Rage Hard laten spinnen in multi-channel output op xt32. Klinkt goed zeg! Jammer dat de buren thuis zijn.... Frankie blijft goed :-)

TopGun2010

;D Jij bent zeker de gelukkige hier met een vrijstaand huis? Snel weer een staatslot kopen  :pompom:

edgnoj

Als je de sub met Audyssey instelt wordt de fase toch automatisch juist ingesteld tijdens het inmeten van de afstanden?
Woonkamer: JVC DLA X5000; Sony KD-65XE9005; Denon AVR-4311; Dune HD Solo 4k; Ken Kreisel DXD-12012 subwoofer; Cabasse Bora luidsprekers.

Slaapkamer: Philips 55PFS8109; Dune HD-Max; Ken Kreisel DXD-808 subwoofer; Avi ADM 9.1T actieve luidsprekers.

Remus

Ik draai ook sinds twee weken met XT32 en wat mij opvalt is dat de crossover voor de fronts, center en rears standaard op 40 Hz wordt afgestemd door Audyssey.

Echter de meeste speakers lopen niet door tot 40 Hz. Hierdoor worden de meeste speakers onnodig belast en wordt er naar mijn ervaring een goede integratie met de subwoofer beperkt. Denk hierbij aan een geforceerd laag uit je fronts etc.

Een tip van mijn kant: Gebruik de oude stelregel van 1,5 keer het minimum Hz is de crossover.

Voorbeeld.

Mijn fronts hebben volgens de specificaties een bereik van 42Hz tot 30kHz. 42 x 1,5 = 63 > crossover op 60 Hz (afgerond).

AndreC

Citaat van: edgnoj op mei 23, 2013, 10:24:56
Als je de sub met Audyssey instelt wordt de fase toch automatisch juist ingesteld tijdens het inmeten van de afstanden?

Bij mij is het instellen van de fase een handmatige instelling, moet een schakelaar achter op de sub ervoor omzetten.

AndreC

Citaat van: Remus op mei 23, 2013, 10:47:57
Ik draai ook sinds twee weken met XT32 en wat mij opvalt is dat de crossover voor de fronts, center en rears standaard op 40 Hz wordt afgestemd door Audyssey.

Echter de meeste speakers lopen niet door tot 40 Hz. Hierdoor worden de meeste speakers onnodig belast en wordt er naar mijn ervaring een goede integratie met de subwoofer beperkt. Denk hierbij aan een geforceerd laag uit je fronts etc.

Een tip van mijn kant: Gebruik de oude stelregel van 1,5 keer het minimum Hz is de crossover.

Voorbeeld.

Mijn fronts hebben volgens de specificaties een bereik van 42Hz tot 30kHz. 42 x 1,5 = 63 > crossover op 60 Hz (afgerond).

Dit wordt inderdaad al tijden geroepen.

Toch is mij geadviseerd dit niet te doen, nee niet door de buurman maar door iemand die gecertificeerd audyssey installateur is.

Remus

Maar heb je het al zelf geprobeerd?

edgnoj

Citaat van: AndreC op mei 23, 2013, 12:57:49
Bij mij is het instellen van de fase een handmatige instelling, moet een schakelaar achter op de sub ervoor omzetten.

Dan hoef je daar volgens mij niet aan te komen. Wordt door Audyssey ingesteld
Woonkamer: JVC DLA X5000; Sony KD-65XE9005; Denon AVR-4311; Dune HD Solo 4k; Ken Kreisel DXD-12012 subwoofer; Cabasse Bora luidsprekers.

Slaapkamer: Philips 55PFS8109; Dune HD-Max; Ken Kreisel DXD-808 subwoofer; Avi ADM 9.1T actieve luidsprekers.