Welke merken hebben een zacht hoog en klinken niet zo helder?

Gestart door Robino, februari 24, 2013, 14:48:29

Vorige topic - Volgende topic

Vik

Wat een vreemde uitlatingen over het merk Elac ongeloofelijk.  :yinyang:

De PI-2 (360° rondstralend) tweeter van Elac moet je ook enkel en alleen gebruiken in een goede akoestische ruimte. Anders heb je een golf bad aan reflecties in bijvoorbeeld een gemiddelde huiskamer. Wel ben ik van mening dat je deze tweeter het beste kan gebruiken op een model waar deze tweeter geïntegreerd is, zoals het geval is met mijn FS 609 CE omdat je deze dan optimaal kan tunen naar omstandigheden. Achteraf los op een model plaatsten ben ik geen fan van en dan kan je de tweeters ook niet tweaken.

Als je Tinnitus krijgt van een Elac speaker of Quadral, dan moet je nodig eens kijken naar je ruimte en apparatuur. Dat het je smaak niet is dat kan natuurlijk maar om het merk zo negatief neer te zetten vind Totally Bogus. Het zelfde voor Quadral of Aurum.

Mobiel: +31626102562 /WhatsApp
https://www.facebook.com/CineMikeBenelux

Adeo Screens - Arcam - Ascendo - Barco - CineMike - Denon - JL Audio - JVC- Kef - Lyngdorf - Lumagen - M&K Sound - Marantz - REL - Screen Research - Sony - Stewart - Trinnov

Vik

Elac kan als zeer storend worden ervaren in harde ruimtes met als resultaat een piep in je oren en luistermoeheid. Ze zijn daar iets gevoeliger voor als andere merken is mijn ervaring. Focal Electra beryllium heeft hier ook een handje van.

Als de Anthem met ARC niets positiefs kan bijdragen in je ruimte, en je kiest niet voor een aanpassing in de akoestiek zou ik ze verkopen.

Citaat van: Erik1977 op april  4, 2015, 10:04:19
Over een zacht hoog en niet zo helder gesproken.. ik ga toch maar op zoek naar een andere setup.
Ik ben een tijdje terug begonnen met upgraden en ik heb een anthem MRX500 aangeschaft.
Mooi zuiver en helder geluid, maar ik miste wat laag.
Nu heb ik een setje elac FS187SE van een forumgenoot overgenomen en na een avondje luisteren heb ik gewoon een pieptoon in mijn oren.
Het is niet dat het volume zo hoog staat maar dit klinkt inderdaad echt te helder en te schel.
Het laag is wel weer beter aanwezig als bij de Kef serie die ik hiervoor had aangesloten.

Dus nu zit ik te twijfelen of het aan de anthem of aan de elac's ligt.
Mobiel: +31626102562 /WhatsApp
https://www.facebook.com/CineMikeBenelux

Adeo Screens - Arcam - Ascendo - Barco - CineMike - Denon - JL Audio - JVC- Kef - Lyngdorf - Lumagen - M&K Sound - Marantz - REL - Screen Research - Sony - Stewart - Trinnov

Deleted Member 2

Citaat van: GPO op april 16, 2015, 13:29:09
Ook slecht dat die altijd zo aangeprezen Anthem MRX versterkers dan toch ook blijkbaar nogal kleuren....  goede versterkers kleuren toch niet wordt er toch altijd gezegd ... :eh:

Denk zelf dat over het algemeen de speaker zelf toch echt het meeste deel bijdragen aan een te helder geluid. Als het zo sterk hoorbaar is en aan de versterker zou liggen, dan is dat gewoon prut-spul, of heb veel te weinig vermogen om die speakers goed aan te sturen.

Is het in dit geval misschien ook nog akoestiek wat een rol kan spelen? Misschien is er sprake van een 'harde' huiskamer... dat gaat meestal ook niet zo lekker mbt het hoog....  ;D

GPO
Ik denk dat het een kwestie is van gebrek aan synergie tussen alle nderdelen van de set in combinatie met de akoestiek.
Elac maakt luidsprekers voorzien van de jet tweeter (het befaande air motion transformer principe). Over het algemeen klinken deze heel open en fris maar nooit scherp. Als dat laatste het geval is, klopt er iets niet in de set en/of is er iets goed mis met de akoestiek.

gast2018

Niet vergeten dat de 187 de instapper is. Onder013 en Vik hebben de 200 en 600 serie. Das andere koek.

Raphie

Citaat van: jasjenl op april 16, 2015, 15:14:24
Als Quadral eigenaar moet ik hier toch even op reageren: mijn Quadrals hebben totaal geen 'vies duits tinnitus hoog' maar klinken eerder warm met veel detail. Ik weet dus niet waar je deze onzin vandaan haalt... Ik herken wel wat hier gezegd wordt over Focal speakers, daar heb ik ook wel eens bijna pijn aan de oren van gekregen.
ik had quadral accents, om te janken die tweeters alles wat ik van ELAC gehoord heb ook. van dat vieze zijige metaalachtige hoog.
JBL PRX Power!

blueray

Mijn ervaring is dat anthem juist niet kleurt in het hoog, maar als je van warm (gekleurd) geluid houdt noem je dat misschien juist te helder. En room correction corrigeert juist de kleuring door de ruimte voor een deel (in het laag dan vooral), dus die zou ik niet uitzetten in een moeilijke ruimte. Mijn living voice speakers zijn wel erg makkelijk aan te sturen door hoge gevoeligheid en hebben een mooi hoog (vind ik dan). Lastige discussies dit, want iedereen hanteert volgens mij een eigen norm voor wat helder is enz.
Revel m105/adi rme 2 dac/ncore iom amp/Nuc i3 Roon server

RvD

Citaat van: Raphie op april 16, 2015, 15:36:01
ik had quadral accents, om te janken die tweeters alles wat ik van ELAC gehoord heb ook. van dat vieze zijige metaalachtige hoog.

Dat wil niet zeggen dat alles van Quadral dan slecht is.  ;)

Hun nieuwste tweeter uit de Aurum serie klinkt echt niet slecht of jankend.

Speakers: Quadral Aurum Titan 9 - Base Titan 9 - Phase 9 CM - Ascendo Passive 6 Wedge 30 CM - Ascendo the28 sub squared pro passive sealed shallow
Pre/amps: Trinnov Altitude 16 CineMike/Amplitude 16 - Advance Paris XA1200 CM Ultimate Edition (3x) - Dynacord L3600FD CineMike
Bronnen: Oppo UDP-205 Final edition + stereo analog CineMike - Apple TV4K 2021 CM - Zappiti Reference CM - PS5 TV: LG OLED77G26LA  Streaming: CineMike Netwerkswitch - Roon Nucleus One + Lifetime Diverse: 2 aparte stroomgroepen  - Furutech e TP66 + e TP86 - AudioQuest Dragon 48 CM - AudioQuest William Tell Zero CM (3x) - CineMike netkabels (13x) - Mway 3DW Reference XLR (3x) - Trinnov Breakout Cable (2x) - Acoustic Revive RD3 - Isotek - Wireworld Akoestiek: Artnovion - Sonitus

gast2018

Citaat van: Raphie op april 16, 2015, 18:03:30
Ik heb nog amalgaan vullingen, oude garde,  kauw daar eens op met zilverpapier dan weet je precies over wat voor soort rillingen hoog ik het heb.
Elac, ik noem het bejaarden speakers, zijn door dove mensen, voor dove mensen, kan me voorstellen dat het met een gehoorbeschadiging best lekker klinkt.

Welke Elacs heb jij voor het laatst gehoord, waar en wanneer?

Het maakt een wereld van verschil in welke serie je gehoord hebt.

Die Pioneer TAD auto speakers gaan we toch ook niet allemaal over een kam scheren?

ajbeefde

Denon AVR-X4500H, Denon DCD-1600NE. KEF R3 Meta Indigo Gloss Special Edition, Kef IQ10, Kef model 100. REL Sub, Sony UBP-X800M2, LG OLED55G56LS, Rega Planar3/Exact, Chord Shawline X luidsprekerkabel, AQ Cinnamon Optical, AQ Forest HDMI, Supra MD06 EU SP/LoRad 2.5 CS-EU.

morca

Smaken verschillen maar dat snapt niet iedereen geloof ik.
Daarbij heb je nog zoiets als boven en ondertonen ik vemoed dat dat ook wat met je smaak van doen heeft.

Ik was paar keer op een show waar me mond open viel,B&W en Rotel ...klinkt voor geen meter imo.
Dood platgeslagen geluid waar echt niks geen leven inzit ,waardeloze set imo en die koste toch echt veel centjes.
Toen heb ik me later bedacht,mensen en smaken verschillen ,die set is het gewoon niet voor mij.

Valt me wel op dat JJ B&W gehad heeft,de TAD/pioneer staan ook bekent om hun bepaalde sound.
Daarbij klaagt hij over veel te helder,waarbij ik de B&W en misschien de Pioneer ook wel heel dood vind klinken.
Dus denk dat het boven en ondertonen verhaal wel eens kan kloppen.

Ik kan die test nergens meer vinden,misschien leuk als iemand hem weer eens post......

Erik1977

Citaat van: vik op april 16, 2015, 14:26:30
Elac kan als zeer storend ervaren worden in harde ruimtes met als resultaat een piep in je oren en luistermoeheid. Ze zijn daar iets gevoeliger voor als andere merken is mijn ervaring. Focal Electra beryllium heeft hier ook een handje van.

Als de Anthem met ARC niets positiefs kan bijdragen in je ruimte, en je kiest niet voor een aanpassing in de akoestiek zou ik ze verkopen.

Ik moet zeggen dat ik arc bij stereo niet aangezet heb, wellicht had dat gescheeld.
Verder denk ik inderdaad dat het de combinatie is met de ruimte, ik heb hier geen hoogpolig tapijt liggen  ;D

Octaaf

De opmerkingen over Elac hierboven verbazen me. De nieuwe Elacs, zoals de 400 serie, klinken een heel stuk warmer dan veel nieuwere modellen van Engelse merken. Bovendien doen ook Engelse merken als Neat (Iota) en Monitor Audio tegenwoordig bandtweeters in hun speakers. Elac als speakers met een te helder hoog bestempelen is daarom een beetje ouderwets. Ga weer eens naar het merk luisteren en geniet van het aangename hoog :)

drevox

Ik zou een drumstel kopen en die erbij zetten inde winkel. Dan weet je wat hoog is. Kun de klanten meteen ruiken of het klinkt. :D

Geen enkele set klinkt als een echt drumstel....ja mss genenis of wilson audio komen in de buurt mogelijk.
L Apple & Strawberry, Aliens & Dinosaurs, Stargate & Star Trek, Sus2 & Sus4 q Mocha & Tungsten, CST24T & Mighty-5TH, Sweety Darling, Cheers thx alot y

frank2

Citaat van: GPO op april 16, 2015, 13:29:09
Ook slecht dat die altijd zo aangeprezen Anthem MRX versterkers dan toch ook blijkbaar nogal kleuren....  goede versterkers kleuren toch niet wordt er toch altijd gezegd ... :eh:

Denk zelf dat over het algemeen de speaker zelf toch echt het meeste deel bijdragen aan een te helder geluid. Als het zo sterk hoorbaar is en aan de versterker zou liggen, dan is dat gewoon prut-spul, of heb veel te weinig vermogen om die speakers goed aan te sturen.

Is het in dit geval misschien ook nog akoestiek wat een rol kan spelen? Misschien is er sprake van een 'harde' huiskamer... dat gaat meestal ook niet zo lekker mbt het hoog....  ;D

GPO
Er bestaan geen versterkers die niet kleuren. Elke versterker heeft een bepaalde sound.
Dus jouw uitspraak vind ik zeer ongenuanceerd. Alle versterkers zouden dan prutspul zijn.

Maar een harde akoestiek zal zeker niet helpen bij een elac en dan ook nog een heldere versterker. Dat ben ik wel weer met je eens. Maar dat geld voor vele speakers en sets.
EV: Plinius 103A/ Stream: Wiim ultra /Dac: Audio Analogue Aadac / Coax interlinks: Atlas mavros ultra, aopogee wide eye/
SPEAKERS: Focal spectral  /Pioneer LX58 / LG C2 oled
kabel: LS: Stockfish ttc pro / Ali -nordost interlinks /Black Power X1 gemod./ Audioquest Niagara 1200. POWER: furutech 032n met gold connectoren

frank2

Ik heb 2 types elac mogen beluisteren en hoewel ik ze erg helder vind, en het niet mijn smaak geheel is is het zeker geen slechte speaker. De opmerking van ralphie is dan ook onnodig en alleen schofferend. (Dove mensen ed)
EV: Plinius 103A/ Stream: Wiim ultra /Dac: Audio Analogue Aadac / Coax interlinks: Atlas mavros ultra, aopogee wide eye/
SPEAKERS: Focal spectral  /Pioneer LX58 / LG C2 oled
kabel: LS: Stockfish ttc pro / Ali -nordost interlinks /Black Power X1 gemod./ Audioquest Niagara 1200. POWER: furutech 032n met gold connectoren

Kazan Coll

Een paar maanden terug het topic van Robino nieuw leven in geblazen ("Welke merken hebben een zacht hoog en klinken niet zo helder"). Na een hoop positieve reacties is het topic helaas op slot gegaan door acties van anderen. Om het verdere verloop van mijn zoektocht toch af te maken een nieuw topic gestart.

Heel kort door de bocht: ik ben in de klassieke valkuil gevallen bij het kopen van mijn eerste echte luidsprekers (focal 706). Ik vond ze toen fantastisch doordat ze zo nadrukkelijk aanwezig waren maar nu vindt ik ze verschrikkelijk, alsof er met een nagel op een bord geschreven wordt. Door alle mede forum leden inmiddels veel geleerd, het ligt aan de slechte opnames van veel van mijn muziek, mijn gevoelige gehoor, de (goedkope) receiver, de akoestiek van de kamer enz. Ik ben begonnen met luidsprekers te zoeken en zal dan langzaam terug werken om alle punten aan te pakken.

Met mijn zwager inmiddels vier bezoeken afgelegd om alle suggesties voor luidsprekers te proberen. Steeds met dezelfde CD met diverse soorten muziek erop. Zie ook het andere topic dat nu op slot zit. Samengevat:
Bij Hifi klubben in Hilversum won de dynaudio focus 160 het van de Dali Rubicon 2 en de B&W CM6 S2.
Bij BBG in Hilversum won de Revel M105 het van de Neat Motiver SX2 en de goedkoopste Harbeth monitor.
Bij Studio Wilbert in Utrecht won de Sonus Faber Venere 1.5 het van de Neat Motive SX2 en de Audio Physic Classic.
Bij Hobo in Den Haag geen winnaar alleen maar te weten gekomen wat ik absoluut niet wil (Monitor Audio Silver 2, Paradigm Studio 20, Monitor Audio GX50, B&W 685).

Gelukkig een winkel gevonden met de winnaars van bovengenoemde bezoeken zie volgende post.

Edit door Bas: ik heb dit en onderstaande berichten samengevoegd met dit topic om de leesbaarheid te vergroten.
Primare I25 (stereo versterker met dac kaart dm35), Naim CD5si (cd speler), Nad T758 v3 (surround versterker), Pioneer UDP-LX500 (4k blu ray speler), Sony 55 inch 4K (TV), BK XXLS 400FF (subwoofer), Audio Physic Classic 10 (voor speakers),  XTZ Spirit 2 (achter speakers). Innuos ZENmini MK3 (ripper/streamer) met Innuos LPSU, Tellurium q black 2 speaker / signaal kabels. Alle stroom bekabeling / stekkerblokken: Supra. Isoacoustics orea voetjes onder apparaten en audio physic vcf voetjes onder voor speakers.
Headfi: Violectric V200, Quad Era-1, Sennheiser HD650

Kazan Coll

Bij Hifi solutions in Amsterdam de Sonus Faber Venere 1.5 vergeleken met de Revel M105 en de Dynaudio focus 160. Hoe is het mogelijk een winkel met alle drie luister klaar!!!!!

De Revel M105 viel al heel snel af wat ik niet begreep want ik vond hem fantastisch klinken in Hilversum (ik had hem ook al eerder ergens anders gehoord en vond hem beter dan de Kef LS50 en de Kef R300, dus hij was echt een serieuze gegadigde). Ik denk dat het door de Naim apperatuur kwam en de behandelde kamer. Dat zal ik bij mij thuis nooit na kunnen bootsen dus helaas.... Ik heb nog wel de M106 er bij laten halen maar met hetzelfde resultaat.

Het middengebied viel gewoon in het niet bij de Venere 1.5 en de Focus 160. Uiteindelijk won de Focus 160 het. Net iets strakker in het laag en midden (de venere was met sommige muziek soorten in het laag wat rommelig). Verder een heel raar verschijnsel, als we terug gingen van de dynaudio naar de sonus faber dan leken ze op elkaar maar terug dan was het net alsof je achterover in de stoel werd gedrukt zo van phew dit is echt heel goed. Relaxen en luisteren maar.

Dit hebben we een paar keer gedaan met diverse stijlen muziek. Heel frappant was dat dit elke keer gebeurde. Nog een keer de M105 er bij gehaald maar nee het is de Dynaudio die de terechte winnaar was. Nog een kort gesprek gehad met de verkopers want ze lieten ons echt in alle rust luisteren. Kortom een geslaagd bezoek.

Nu nog naar Stassen voor de Wharfedale Jade luidsprekers en Eindhoven voor de XTZ luidsprekers. Ik hou u op de hoogte, maar vraag mij wel af hoe dit gaat aflopen. Want ik luister natuurlijk steeds met andere apparatuur en dat zit me wel een beetje dwars.
Primare I25 (stereo versterker met dac kaart dm35), Naim CD5si (cd speler), Nad T758 v3 (surround versterker), Pioneer UDP-LX500 (4k blu ray speler), Sony 55 inch 4K (TV), BK XXLS 400FF (subwoofer), Audio Physic Classic 10 (voor speakers),  XTZ Spirit 2 (achter speakers). Innuos ZENmini MK3 (ripper/streamer) met Innuos LPSU, Tellurium q black 2 speaker / signaal kabels. Alle stroom bekabeling / stekkerblokken: Supra. Isoacoustics orea voetjes onder apparaten en audio physic vcf voetjes onder voor speakers.

KayaRahnee

Ik volg je zoektocht met meer dan gewone belangstelling, ben benieuwd waar je gaat op uit komen.
Hier ook ongeveer dezelfde ervaring.
Kan je hier lezen:
http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=151095.0
Succes met je zoektocht.
Streamer: Bluesound Vault 2i +extern BT module/ Poweramp: AUDIOPHONICS HPA-S400ET Purifi Sparkos / PreAmp Advance Paris X-P 700 / Eastern Electric MiniMax DAC Plus Mullard buisje / Speakers: Magnepan .7 / Draadjes Speakers:  Supra Classic blue / Draadjes Versterkers: Mogami 2534 XLR /  Supra Trico digitale coaxiale interlink van Vault naar Preamp.

N1v3K

**Marco 76**

Probeer eens een Spendor als die bij de dealer staat. A5R of A6R.
Heb een tijdje met een kleine gesloten monitor (S3/5r2) gespeeld. Mid en hoog zijn wat mij betreft ideaal voor iemand die snel luistermoe is, maar dat moet je zelf ondervinden. Er zat alleen geen laag in de monitoren.

Bas Akkerman

Mijn welgemeende excuses. Ik had beloofd het topic te schonen en weer open te zetten.bij deze is het open, zo spoedig mogelijk zal ik of een andere mod het schonen.
Nogmaals mijn excuses dat dit topic me ontschoten is.
Een beter forum begint bij jezelf.

Ik zou met niemand willen ruilen, meteen gaan huilen, als ik geen Hagenees audiofiel zou zijn! ;D

Stereo: Electrickery       |       HT: Bas' Bios       |      Qobuz: De HTforummaandlijsten

SmauG

Dynaudio en Sonus Faber zijn alletwee erg goed. Ik ben erg benieuwd wat je van de Wharfedale Jade vindt, ik heb heel wat van wharfedale gehoord, en in alle klassen was het erg goed. De high end echter nog nooit gehoord (opus en jade).

Heb je in de winkel geluisterd met je Marantz reciever en bron, of stonden de versterker en bron van de winkel te spelen? Ik zou je willen adviseren om bij de winkel die je het best beviel, de speakers die je het best zijn bevallen eens mee naar huis te vragen voor een uitgebreide demo. Zo leer je welke speaker voor jou in jou situatie thuis het best bevalt.

Veel succes en plezier met je leuke zoektocht!
-- Speakers N.N.B. - Naim Supernait - Naim CDX2 - Naim Stageline N - Pro-Ject Debut Carbon - Ortofon 2m Red - Scherm N.N.B. - Ziggo Horizon --

BuSpu

Geen nood hoor, jullie hebben ook nog wel wat anders te doen.

Bas Akkerman

Ik heb het topic geschoond en de twee topics samengevoegd. Nog veel plezier!
Een beter forum begint bij jezelf.

Ik zou met niemand willen ruilen, meteen gaan huilen, als ik geen Hagenees audiofiel zou zijn! ;D

Stereo: Electrickery       |       HT: Bas' Bios       |      Qobuz: De HTforummaandlijsten

Kazan Coll

KayaRahnee: Leuke topic en veel herkenning en weer een paar leuke tips die ik in mijn plan van aanpak verwerk. Ik hoop dat je iets met MichelDW voor elkaar krijgt, in ieder geval beterschap.
Bas Akkerman: Bedankt voor het samenvoegen, is inderdaad beter zo.
**Marco76**: Spendor vorig jaar geluisterd (A3 en A5R), ik vond het hoog inderdaad wel redelijk goed maar het midden miste gewoon erg veel, de Neat SX2 kwam er beter uit de verf. Maar inmiddels andere speakers gevonden die ik beter vindt. Heel misschien voor ik de knoop door hak wellicht toch nog een keer hier in Nederland nog een keer luisteren.
SmauG: Ik heb voornamelijk met spul uit de winkel geluisterd (twee keer marantz, 1 keer rotel en 1 keer moon). Maar wel met componenten van ongeveer 1500 euro.

Ik heb overigens wel een paar keer mijn focal 706 mee genomen in de winkel om het te vergelijken. Ze zijn echt heel scherp in het hoog dus het ligt niet alleen aan mijn akoestiek / apparatuur.

De bijdrage van mijn zwager is dan ook zeer waardevolle in al onze luistersessies met zijn ervaring (inregelen / kopen van apparatuur voor concerten in kleine tot middelgrote zalen). Hij laat mij alles ontdekken/benoemen/beslissen voor hij zijn mening geeft, daarnaast is het reuze gezellig om deze zoektocht samen te ondernemen.