Welke merken hebben een zacht hoog en klinken niet zo helder?

Gestart door Robino, februari 24, 2013, 14:48:29

Vorige topic - Volgende topic

Xander32

Totem ls. met softdome tweeters klinken ook zeer aangenaam.
Tannoy Kensington SE  ||  Accuphase E-480 & DAC-50  ||  Auralic Aries G2.1  ||  Sonnet Morpheus  ||  NuPrime CDT-10

Joske007

Ook meer dan de moeite waard om in je luistersessie mee te nemen zijn deze zijdezacht klinkende speakers T+A TCD310 (Zuil) of TCD410 (Boekenplank)  :wub:
Showcase: Relaxed Room link!
Showcase: HT verhuisd link

Kazan Coll

Joske007: Ik ben je aanbeveling niet vergeten en als je jouw zoektocht doorleest van een paar jaar terug dan kan je er ook niet omheen. Maar ik stop bij de focus serie, verder kan ik niet vanwege budget, er moet namelijk ook nog ruimte zijn voor een center van hetzelfde merk/lijn en in het geval van de focus serie ook een andere versterker/receiver. Maar nog zo een emoticon en ik ga overstag want je bent duidelijk nog steeds verliefd op je T+A.
Robertwillem: Ik heb de Kef R300 geluisterd samen met de Kef LS50 en mijn huidige boxen. Allebei een verbetering maar niet zoveel als de sonus faber venere 1.5 / dynaudio 160. In mijn volgende post leg ik ook uit waarom ik geen staanders meer wil.
Xander32: Totem is de moeite waard om mee te nemen in mijn zoektocht na twee reviews gelezen te hebben maar ziet er wel erg iel uit zo op het eerste gezicht maar goed dat was de neat sx2 ook en wat een geluid kwam er uit die kleine box.
Primare I25 (stereo versterker met dac kaart dm35), Naim CD5si (cd speler), Nad T758 v3 (surround versterker), Pioneer UDP-LX500 (4k blu ray speler), Sony 55 inch 4K (TV), BK XXLS 400FF (subwoofer), Audio Physic Classic 10 (voor speakers),  XTZ Spirit 2 (achter speakers). Innuos ZENmini MK3 (ripper/streamer) met Innuos LPSU, Tellurium q black 2 speaker / signaal kabels. Alle stroom bekabeling / stekkerblokken: Supra. Isoacoustics orea voetjes onder apparaten en audio physic vcf voetjes onder voor speakers.
Headfi: Violectric V200, Quad Era-1, Sennheiser HD650

KayaRahnee

Citaat van: Kazan Coll op juni  4, 2015, 05:54:19
KayaRahnee: Leuke topic en veel herkenning en weer een paar leuke tips die ik in mijn plan van aanpak verwerk. Ik hoop dat je iets met MichelDW voor elkaar krijgt, in ieder geval beterschap.

Tsja, ik hoop ook dat er wel eens iemand zal langskomen om alles eens te beoordelen, heb al een paar mooie voorstellen gekregen. Hopelijk lukt het bepaalde forumleden wel eens om hier op bezoek te komen.
Voorlopig wil ik zeker eerst zorgen voor zover dat het mogelijk en aanvaardbaar is nog wat aan de akoestiek te werken.
Aan vervangen van versterker denk ik nu nog niet, indien het niet anders zou kunnen zou ik eerder mijn speakers vervangen.
Daar ben jij nu reeds toe gekomen, doe het vooral rustig aan zou ik zeggen, je hebt intussen de ervaring dat de juiste speakerkeuze één van de belangrijkste factor zijn naar het streven van gewenste klank.
Er zijn mogelijkheden genoeg m.b.t. speakerkeuze, maar je kan ze niet allemaal gaan beluisteren ...... misschien moet je gewoonweg eens het geluk hebben om eens uit te komen op speakers die tot dan onbekend voor je waren maar die helemaal blijken te voldoen aan je wensen.
Streamer: Bluesound Vault 2i +extern BT module/ Poweramp: AUDIOPHONICS HPA-S400ET Purifi Sparkos / PreAmp Advance Paris X-P 700 / Eastern Electric MiniMax DAC Plus Mullard buisje / Speakers: Magnepan .7 / Draadjes Speakers:  Supra Classic blue / Draadjes Versterkers: Mogami 2534 XLR /  Supra Trico digitale coaxiale interlink van Vault naar Preamp.

Robertwillem

Wharfedale Jade?

Wat voor muziek luister je eigenlijk? Ik zit nl. met hetzelfde probleem, maar luister veel rock en metal  op normaal niveau. Klinkt ook niet op moderne speakers. Allemaal afgrijselijk schel en te veel hoog. Sommigen zeggen een moderne Klipsch......

Rusher

Kazan Coll

Robertwillem, ik luister voor 70 procent rock/metal en daarnaast soul/klassiek/jazz en black gospel. Heel veel opnames zijn met zeer beperkt budget opgenomen dus ja schelle speakers helpen dan niet mee. Over klipsch, wellicht dat jij wel succes hebt.

Naast deze zoektocht naar voor/midden speakers ben ik ook op zoek naar achter speakers die tegen de muur gaan op 1,8 meter hoogte en 3,5 meter uit elkaar (weerskanten van de bank). Schuin achter de bank zitten ze te dicht op de oren vandaar dat ze zoals veel fabrikanten aanraden de hoogte in. Zat eerst voor dipool/bipool te kijken maar zet nu mijn zinnen op monopool (geluid direct stralend) en wel de xtz 95.22 of b&w cwm 663 (voor die laatste maak ik zelf wel een mdf kastje omdat het inbouw is, ben helemaal weg van de warme klankkleur, heel anders dan de cm serie van B&W).

Maar goed lang verhaal kort: ben bij radio correct geweest om diverse klipsch te luisteren voor surround. Dat viel erg tegen bijna tegen het afgrijselijke aan qua schelheid in het hoog. Nog een staander geprobeerd maar dat was net zo.... Wellicht bestaan er andere modellen maar voor mij voorlopig geen Klipsch.
Primare I25 (stereo versterker met dac kaart dm35), Naim CD5si (cd speler), Nad T758 v3 (surround versterker), Pioneer UDP-LX500 (4k blu ray speler), Sony 55 inch 4K (TV), BK XXLS 400FF (subwoofer), Audio Physic Classic 10 (voor speakers),  XTZ Spirit 2 (achter speakers). Innuos ZENmini MK3 (ripper/streamer) met Innuos LPSU, Tellurium q black 2 speaker / signaal kabels. Alle stroom bekabeling / stekkerblokken: Supra. Isoacoustics orea voetjes onder apparaten en audio physic vcf voetjes onder voor speakers.

KlipschHT

Stereo: Naim NAC-282 (2010) , TeddyCapPlus (2021) , Naim NAP-250DR, Naim NDX2 + TeddyXPS (2021) , Harbeth Monitor 30.1, Rel T/7x, Audiolab 8000CDE, Nvidia Shield TV (2017), Sonos Play 1, Lehmann Black Cube Statement phono, Rega RP1
HT: Marantz Cinema 40, Klipsch RP-8000F II, Klipsch RP-504C II, Klipsch RP-240S, Klipsch RP-500SA, Klipsch RP-140SA, Epson EH-TW9400W, BK Monolith plus DF, SVS PB2000 Pro, Nvidia Shield TV Pro (2019), Panasonic DP-UB820EB Ultra HD Blu-Ray Player (2025), Apple TV 4K (2021)

Robertwillem

Citaat van: Kazan Coll op juni  5, 2015, 01:02:42
Robertwillem, ik luister voor 70 procent rock/metal en daarnaast soul/klassiek/jazz en black gospel. Heel veel opnames zijn met zeer beperkt budget opgenomen dus ja schelle speakers helpen dan niet mee. Over klipsch, wellicht dat jij wel succes hebt.

Naast deze zoektocht naar voor/midden speakers ben ik ook op zoek naar achter speakers die tegen de muur gaan op 1,8 meter hoogte en 3,5 meter uit elkaar (weerskanten van de bank). Schuin achter de bank zitten ze te dicht op de oren vandaar dat ze zoals veel fabrikanten aanraden de hoogte in. Zat eerst voor dipool/bipool te kijken maar zet nu mijn zinnen op monopool (geluid direct stralend) en wel de xtz 95.22 of b&w cwm 663 (voor die laatste maak ik zelf wel een mdf kastje omdat het inbouw is, ben helemaal weg van de warme klankkleur, heel anders dan de cm serie van B&W).

Maar goed lang verhaal kort: ben bij radio correct geweest om diverse klipsch te luisteren voor surround. Dat viel erg tegen bijna tegen het afgrijselijke aan qua schelheid in het hoog. Nog een staander geprobeerd maar dat was net zo.... Wellicht bestaan er andere modellen maar voor mij voorlopig geen Klipsch.

Ja; daarom begreep ik ook niet dat mij Klipsch werd aangeraden met mijn "hoog-allergie". Ja; Klipsch en metal gaan qua bass en dynamiek perfect samen, maar die hoorn techniek zal altijd schel en fel blijven.  Om Klipsch te horen moet ik ver rijden en heb daar geen zin in omdat ik op voorhand al weet dat het gewoon schel klinkt.
Wharfedale Jade is misschien nog een optie. En anders wordt het bij mij een Kef R500 met een warm klinkende versterker.
Heb jij gedacht aan oudere speakers? Die hadden nog niet dat felle hoog. Ik zit weleens te denken aan een Kef Reference Model one of Two. Zeker 15 jaar oud. Warme sound. Maar moet weer een zware (en dus dure) versterker achter.

Waarom wil je geen vloerstaander meer?

Xander32

SF Liuto (monitor) en idd. Dyn. Focus 160 zou ik zeker op de wishlist zetten.
Tannoy Kensington SE  ||  Accuphase E-480 & DAC-50  ||  Auralic Aries G2.1  ||  Sonnet Morpheus  ||  NuPrime CDT-10

broodro0ster

Kan je jou versterker niet meenemen naar de winkel voor de luistersessies?
Dan weet je alvast hoe ze presteren op jouw apparatuur niet die van de winkel. En dat maakt het vergelijken misschien ook wel makkelijker van winkel te winkel.
HT: Dolby Atmos 7.2.2 | NAD T758 V3 (Full Dirac), KEF R700, KEF R600c, 4x KEF R300, BA A25 atmos, 2x SVS PB-2000
Sony HW55es isf, Kingpin VFS-240, Shield TV
Living: LG 77G2, Boston Acoustics A25, Denon X-2000, Shield TV

Staaled

Citaat van: Robertwillem op juni  5, 2015, 11:57:39
Ja; daarom begreep ik ook niet dat mij Klipsch werd aangeraden met mijn "hoog-allergie". Ja; Klipsch en metal gaan qua bass en dynamiek perfect samen, maar die hoorn techniek zal altijd schel en fel blijven.  Om Klipsch te horen moet ik ver rijden en heb daar geen zin in omdat ik op voorhand al weet dat het gewoon schel klinkt.
Wharfedale Jade is misschien nog een optie. En anders wordt het bij mij een Kef R500 met een warm klinkende versterker.
Heb jij gedacht aan oudere speakers? Die hadden nog niet dat felle hoog. Ik zit weleens te denken aan een Kef Reference Model one of Two. Zeker 15 jaar oud. Warme sound. Maar moet weer een zware (en dus dure) versterker achter.

Waarom wil je geen vloerstaander meer?
Dat hoeft niet zozeer.
Wat hoorns wel hebben is een zekere "directheid".
Daarmee bedoel ik dat de dynamiek van het signaal straf wordt gevolgd.
Plus dat het afstraalgedrag bijdraagt in deze.
"Inability to accept the mystic experience is more than an intellectual handicap. Lack of awareness of the basic unity of organism and environment is a serious and dangerous hallucination. For in a civilization equipped with immense technological power, the sense of alienation between man and nature leads to the use of technology in a hostile spirit – to the "conquest" of nature instead of intelligent co-operation with nature." (Alan Watts, Psychedelics and Religious Experience, 1968)

djoeri

Wat een beetje een "vergeten" merk is, niet zo bekend binnen de HIFI maar wel de studio's is ATC. Ze maken eigen drivers gemaakt van textiel en papier waardoor ze minder hard klinken, daarnaast maken ze gebruik van over gedimensioneerde magneten waardoor er veel kracht en snelheid in zit en vergeet niet hun legendarische middentoner.
Het enige nadeel is dat ze niet echt waf zijn en wat duur maar dan is het wel allemaal hand gemaakt in de UK.

Succes

Rusher

Wellicht eerst eens spelen met -10 tot -14dB attenuators tussen DAC/CD-speler en versterker. Dan kun je de volumeknop van de versterker verder open zetten, waardoor betere lineairiteit ontstaat en altijd de scherpe randjes verdwijnen.

Rusher

DAC en CD-speler output staat tegenwoordig volledig uit balans met de input sensibility van de versterker. Het zal me niets verbazen als je de versterker maar een kwart hoeft open te zetten voor flink geluid.

Kazan Coll

Xander32: Ik heb nog niet echt goed rondgekeken maar volgens mij wordt die SF Liuto nergens meer verkocht en zal ik op de 2e hands markt moeten begeven en dat maakt luisteren/vergelijken met anderen boxen dan die van mezelf (en ik weet dat die te schel zijn) een stuk moeilijker maar ik ben wel heel nieuwsgierig geworden. Ik denk wel, als ik bijvoorbeeld op Marktplaats kijk, dat ik zou kunnen slagen voor de monitor maar de center gaat heel lastig worden.

Broodrooster: Ik neem mijn goedkope receiver niet mee aangezien er vaak al een marantz receiver in de winkel staat maar ook omdat die toch vervangen wordt. Als ik de speakers gevonden heb met een zo neutraal/zacht mogelijk hoog dan kan ik daar altijd een passende versterker/receiver voor vinden. Het maakt het zoeken nu in ieder geval een stuk makkelijker omdat ik concentreer op een luidspreker.

RobertWillem: Geen staanders, hoe en waarom lees je in mijn volgende post over mijn bezoek aan Stassen.

Djoeri: ATC SMC11 lijkt mij heel intressant om te luisteren vooral omdat je een behoorlijke grote center er voor kan krijgen (C3C). Alleen het balanceert wel op de rand van mijn budget. Daarnaast moet ik nog een dealer/winkel vinden waar ik het een en ander kan luisteren.

Rusher: Nooit gehoord van attenuators dus iets om eens uit te gaan zoeken ook prijzen en waar je zoiets kan krijgen/proberen.

Xander32

Juist ook tweedehands kan je vaak gerust uitgebreid luisteren is mijn ervaring. Kan dat niet, dan wil ik niet eens met betreffende verkoper in zee gaan ;).

De vraag is reeds voorbij gekomen en mogelijk het antwoord ook, maar waarom monitoren en geen zuilen?

Xander32

In het verleden heb ik ook een aantal keren geluisterd naar Mission ls., die passen ook prima bij de beschrijving "een zacht hoog".

En Jamo idem. Echter beide ook merken welke ik niet veel meer voorbij zie komen.

Edit; Ik heb ff hun sites bekeken; beide merken hebben nog steeds silkdome tweeters in (een deel van) hun ls., die geven steevast een zacht hoog. Zgn. softdome tweeters.
Tegenwoordig hebben veel ls. metaldome tweeters, welke in het algemeen een stuk(je) frisser klinken.

djoeri

Je ziet zelfs dat Wilson audio weer gebruik maakt van softdomes in hun nieuwe Sasha wp en de duurste xlf.
Maar ook met een softdome moet je oppassen als die niet goed afstemd met het midden en laag klinkt die ook hard.

Atc is wel een eerlijke speaker en legt ook wel bloot wat de tekortkomingen zijn van een set komen tenslotte niet voor niets in veel studio's voor. Er staat ook nog wel een aardig stukje op alpha audio over de scm11, maar je moet ze vooral zelf luisteren.

Succes

Kazan Coll

LUISTERBEZOEK bij: STASSEN / INTOSURROUND / HOBO

Zo 500 km afgelegd om drie luisterbezoeken te kunnen doen samen met mijn zwager! Onwijs gezellig, veel geleerd en ja ook vermoeiend.

Als eerste van boven Amsterdam naar Tegelen voor een bezoek aan het luisterkasteel Stassen. Indrukwekkend als je zo rondloopt, zoveel luister ruimtes en zoveel luidsprekers. Hier en daar was het wel wat ouder maar dat doet niet af aan de ervaring. Daarna begonnen met luisteren naar een stel staanders. Dit was op hun advies want niet alle kleine broertjes waren aanwezig. Op deze manier konden we toch het hoog vergelijken en bekend raken met de klank kleur.
- Phonar P6 EdMa
- Sonar Faber Venere 2,5
- Monitor Audio FS20
- Focal 926
- PMC 20.24
Monitor Audio en PMC vielen al snel af. De Focal 926 was een openbaring! Het was gewoon een grote versie van wat ik thuis heb staan. Verschrikkelijk irritant hoog en dus die viel gelijk af. Nog even blind getest op de Phonar en de Venere, gingen namelijk min of meer gelijk op zo veel leken ze op elkaar qua geluid. De Venere 2,5 won uiteindelijk, een wat strakker midden. De Phonar was wat wolliger in het midden. Alle vijf hadden een te boemerige bass en dat kon aan de ruimte liggen maar het was gewoon een bevestiging dat ik geen staanders moet nemen. Dat had ik thuis ook met mijn vorige staander. Voor het geld liever een mooie monitor, ik kan er altijd de subwoofer bij aanzetten.

Vervolgens zijn we wat boekenplank speakers gaan luisteren:
- Kef LS50, Canton Ref, B&W P1, Dynaudio Focus 140, Phonar M4 EdMa. De eerste drie vielen al heel snel af vanwege het hoog. De Canton was wel heel sjiek afgewerkt en qua geluid een soort Focal, als dat nadrukkelijke hoog a-la monitor audio silver serie er niet was geweest dan had ik ze zo meegenomen. Het ging dus tussen die laatste twee en net als met de staanders gingen deze twee gelijk op. Uiteindelijk won de dynaudio doordat die net iets strakker was en beter gedefineerd. Maar goed het is een oud model en niet in mijn kleur en er is geen center meer van te krijgen dus niet meegenomen.

Venere en Dynaudio de grote winnaar in dit bezoek, dit resultaat al eerder gehad dus niet heel vreemd.

Opmerking: Het een en ander gelezen over het pushen van hun huismerk Phonar, daar nu niets van gemerkt. Zijn gewoon goed geholpen, ze hebben alles aangesloten wat we wilden horen en lieten ons verder met rust, alleen na afloop een praatje. Ze vonden mijn luistersessie beoordelings formulier wel mooi, een tabel met 20 kenmerken om diverse luidsprekers met elkaar te kunnen vergelijken.

DofN

Je pakt het serieus aan! Dat beoordelingsformulier heb je vast digitaal. Kan je het hier posten? :) Is leuk om te bekijken.

You changed the outcome by measuring it! - Professor Farnsworth
Voorversterker: Anthem STR PRE, Eindversterker: Bryston 3B³ Cubed, Fronts: Analysis Audio Omega en 2 x JL-E112 subwoofers, met als DSP:  Bacch Audiophile+, ORC binaural software (bass absorbers) en akoestische maatregelen.

simsalabim

Je zou ook eens speakers kunnen beluisteren van Burmester!
toekomstige upgrade: polaroid vest, voor meer kleur in  mijn leven.

Kazan Coll

Vervolg luisterbezoek: INTO SURROUND in Eindhoven

Naar dit bezoek hadden we echt naar uitgekeken. Al zoveel goede dingen gelezen over de XTZ luidsprekers dat ik ze gewoon moest luisteren. Het was even lastig vinden maar uiteindelijk hartelijk ontvangen en al snel zaten we gezellig te kletsen over van alles en nog wat. Over heel veel dingen gesproken en van zijn kant vond hij het leuk dat we zo intensief en kritisch alles aan het beoordelen waren.

We hebben ons beperkt tot:

- Eerst maar eens de XTZ cinema S6 beluisterd met zijn 4 tweeters! Voor film kon ik mij er wel iets bij voorstellen maar ik vond het geluid voor muziek echt niet mooi. Eigenlijk een teleurstelling want ik vond de speaker wel erg mooi en de filosofie die er achter zit. Helemaal als je het zeer intressante verkooppraatje er bij neemt :-).

- De 95.25 LCR klonk in eerste instantie niet mooi, te schel, daar was ik al bang voor vanwege mijn vooroordeel over bandtweeters maar toen het brugje erin zat (-4db) WAUW en nog eens WAUW. Ik kan het niet goed beschrijven wat er met het hoog gebeurde. Het was nog steeds aanwezig maar het leek wel koel (aangenaam) ipv heet (au). Het was net of het hoog door honing was gehaald en al het scherpe verdwenen was. De rest van het geluid veranderde er iets door maar dit was mijn ding. Mijn zwager vond het niks zo maar begreep wel heel goed dat ik dit wel mooi vond. Nog een beetje gespeeld met een subwoofer erbij...... Ja dit was heel apart, het hoog was er maar het deed niet meer pijn. Uiteraard nog een keer heen en weer tussen geen brugje en wel een brugje op de tweeter. Verder vond ik de afwerking subliem, ze zijn lekker zwaar en natuurlijk het feit dat dezelfde speaker los erbij gekocht kan worden om als center te gebruiken.

- Er stond nog een oude 99.26 MKII (dat aparte trapezium achtige model) in de uitverkoop maar je hoorde duidelijk dat er een betere band tweeter in de nieuwe versie 99.25 lcr zat en een iets ander filter). Anders had ik deze direct gekocht. Twee verschrikkelijk mooie speakers zie ook hun website.

- Voor de grap nog even de Master M2 geluisterd, klonk inderdaad in het midden en het laag beter dan de 99.25lcr maar het hoog was net iets te veel van het goede. Voor de rest een verschrikkelijk mooi en ook wel apart design/afwerking.

- Voor de achter zij speakers de wandluidspreker 95.22 (die was er helaas niet, wel de normale monitor versie beluisterd).  Die had net teveel hoog (kon niet aangepast worden zoals de 99.25) en de afwerking was ook wat minder maar ook deze speaker: ongelooflijk wat een geluid voor zo weinig geld. Als je een tiener zoon/dochter hebt die zijn eerste set bij elkaar spaart dan is dit echt de speaker die ze moeten luisteren. Wauw.

Jammer dat ze geen andere merken hadden om te vergelijken behalve de Focal Aria 948. Jawel de grote broer van de 926 die we net bij Stassen hadden geluisterd. Echt onmiddelijk weer het karakteristieke uitermate vervelende hoog. Dus ik ben toch echt niet gek en ik hoor toch echt dingen die er wel zijn.

Het was een zeer aangenaam bezoek met heel veel wederzijdse info uitwisseling. Intosurround verdient gewoon om meer bekend te worden en XTZ zou ook wat meer gepromote mogen worden. We waren even stil na afloop om te verwerken wat we gehoord hadden. Maar al snel tot de conclusie gekomen dat het of de Dynaudio focus wordt omdat die net wat strakker klinkt of de XTZ 99.25 lcr gewoon omdat die zoveel waar geeft voor je geld.

Tijd om wat te eten in Den Bosch op weg naar huis. Ik meende mij te herrinneren dat er een Hobo in de buurt was en inderdaad toch nog even daar langs. Zie volgende Post.

Kazan Coll

Bij HOBO te Den Bosch nog langs geweest:

Nog nooit zoveel luidsprekers geluisterd op een dag, dacht dat ik luistermoe zou zijn maar dat was eigenlijk niet zo. In ieder geval konden we meteen terecht ook al hadden we geen luister afspraak gemaakt! Vriendelijk geholpen in een zeer mooie nette overzichtelijke winkel. Naar de Excite 32 en de focus 160 geluisterd (de excite 14 werd afgeraden dus die niet gedaan). Ook nog even een Paradigm geluisterd van gelijke prijs/grootte als de focus 160. Deze viel gelijk af vanwege de schelheid (ja ik weet het, het klinkt afgezaagd maar zo gaan mijn luister sessies nou eenmaal :-)).
Wij vonden de excite 32 heel erg goed meekomen, sterker nog op sommige punten vonden we hem beter. Laag was iets lichter ondanks dat de 32 een staander was. Het hoog was bijna identiek en het midden vonden we net zo strak. In 1 woord dan zou ik zeggen dat de excite 32 iets ijler/ieler/dunner klonk. Van beiden vonden we het midden een beetje tegenvallen maar wel heel strak. Dat kan ook de schuld zijn van de lange dag, de glazen pui aan de zijkant en wellicht de versterker/bron (NAD).

In ieder geval is het zo dat ik waarschijnlijk nu moet kiezen tussen Dynaudio 160 en de XTZ 99.25lcr. Al moet ik wel zeggen dat er nog steeds nieuwe voorstellen komen. Aangezien ik de venere heel muzikaal vond ga ik zeker de sonus faber liuto tweedehands nog eens beluisteren voor ik een knoop doorhak.

In ieder geval alvast bedankt voor alle commentaar en hulp tot nog toe. Zeer fijn dit forum.