Welke merken hebben een zacht hoog en klinken niet zo helder?

Gestart door Robino, februari 24, 2013, 14:48:29

Vorige topic - Volgende topic

Robertwillem

Heel mooi geschreven! Bewondering hoe je het aanpakt. Ik vind trouwens de focus 160 wel een mooie speaker hoor en wel fijner dan de excite serie. De vloerstaander, de focus 260, vind ik minder dan de 160.

N1v3K

Grappig. Toevallig gisteren nog even bij Intosurround binnen geweest voor een praatje  ;D
Ook even naar de Aria 948 en de 99.25 geluisterd. Mijn eerste indruk van de Focal was in ieder geval wel dat ie een stuk relaxter klonk dan de 800 serie. Maar merkte bij sommige nummers toch nog wel een hard hoog, al is dat minder dan bij de voorganger.

De XTZ klonken gewoon lekker rustig  :)

Kazan Coll

Sorry, in mijn reply 423 hierboven zit een foutje, net op gewezen door mede forumlid: er zit geen andere tweeter in de 99.25 lcr. Op de website van Intosurround staat inderdaad het volgende:

De updates die de nieuwe 99 serie hebben gekregen zijn o.a. een magnetische grill, andere luidsprekeraansluitingen, een nog betere afwerking en een verbeterde crossover.
Primare I25 (stereo versterker met dac kaart dm35), Naim CD5si (cd speler), Nad T758 v3 (surround versterker), Pioneer UDP-LX500 (4k blu ray speler), Sony 55 inch 4K (TV), BK XXLS 400FF (subwoofer), Audio Physic Classic 10 (voor speakers),  XTZ Spirit 2 (achter speakers). Innuos ZENmini MK3 (ripper/streamer) met Innuos LPSU, Tellurium q black 2 speaker / signaal kabels. Alle stroom bekabeling / stekkerblokken: Supra. Isoacoustics orea voetjes onder apparaten en audio physic vcf voetjes onder voor speakers.
Headfi: Violectric V200, Quad Era-1, Sennheiser HD650

Xander32

Goed bezig K., je bent heel bewust op pad. Wat duidelijk is; jij hebt een aversie tegen een (nadrukkelijk) aanwezig hoog.

Waar je zeker rekening mee moet houden is; de mate waarin de door jou beluisterde ls. waren ingespeeld. Dat kan flink van invloed zijn op de balans van de ls., op de homogeniteit van het geluid. En de invloed van de akoestiek en opstelling v.d. ls.

T.a.v. die laatste twee punten; kan je daarover iets aangeven betreft jouw eigen situatie thuis, jouw eigen luisterruimte?
Tannoy Kensington SE  ||  Accuphase E-480 & DAC-50  ||  Auralic Aries G2.1  ||  Sonnet Morpheus  ||  NuPrime CDT-10

Bas Akkerman

Leuk om zo je ervaringen te lezen. Pas wel op dat je niet teveel focust op het hoog. Dus dat je dat heel mooi vindt en daardoor minder aandacht hebt voor een minder laag of midden.
Een beter forum begint bij jezelf.

Ik zou met niemand willen ruilen, meteen gaan huilen, als ik geen Hagenees audiofiel zou zijn! ;D

Stereo: Electrickery       |       HT: Bas' Bios       |      Qobuz: De HTforummaandlijsten

DofN

Citaat van: doorofnight op juni  6, 2015, 18:24:13
Je pakt het serieus aan! Dat beoordelingsformulier heb je vast digitaal. Kan je het hier posten? :) Is leuk om te bekijken.

X2  8)

Overheen gelezen of wil je je beoordelingsformulier niet delen op het HT forum? :)
You changed the outcome by measuring it! - Professor Farnsworth
Voorversterker: Anthem STR PRE, Eindversterker: Bryston 3B³ Cubed, Fronts: Analysis Audio Omega en 2 x JL-E112 subwoofers, met als DSP:  Bacch Audiophile+, ORC binaural software (bass absorbers) en akoestische maatregelen.

jvanhambelgium

Citaat van: doorofnight op juni  7, 2015, 16:59:27
X2  8)

Overheen gelezen of wil je je beoordelingsformulier niet delen op het HT forum? :)

X3  :popcorn:

20 kenmerken ? Da's best wat.
Kan je ook aangeven met welke muziekjes je deze vergelijkingen hebt gemaakt ?

HT Zolder Topic : http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=107044.0
A multichannel audio system is intended to be a social experience,
shared among several listeners. It is not like stereo, an antisocial
experience, if it is to be heard properly. (Floyd E. Toole, Ph. D.)

Kazan Coll

Natuurlijk wil ik dat delen maar ik werk momenteel dit weekeinde met veel nacht werk dus ik moet het in de schaarse vrije tijd doen die er tussen zit. En ik heb nog nooit iets gedeeld dus ik kijk even hoe of dat gaat. Dus het komt er aan. Op een ander formulier hou ik bij welke luidsprekers nog in de running zijn en daarop staan dan de specificaties (gewicht, afmetingen, grootte van de drivers, frequentie bereik en prijs). Aangezien ik een geheel voor wil hebben stop ik ook de gegevens erbij van de center luidspreker.

Ik hoop dat iemand er wat aan hebt.

Primare I25 (stereo versterker met dac kaart dm35), Naim CD5si (cd speler), Nad T758 v3 (surround versterker), Pioneer UDP-LX500 (4k blu ray speler), Sony 55 inch 4K (TV), BK XXLS 400FF (subwoofer), Audio Physic Classic 10 (voor speakers),  XTZ Spirit 2 (achter speakers). Innuos ZENmini MK3 (ripper/streamer) met Innuos LPSU, Tellurium q black 2 speaker / signaal kabels. Alle stroom bekabeling / stekkerblokken: Supra. Isoacoustics orea voetjes onder apparaten en audio physic vcf voetjes onder voor speakers.
Headfi: Violectric V200, Quad Era-1, Sennheiser HD650

garmtz

Ben zelf absoluut niet van dit soort formulieren... Er is maar 1 criterium: pakt de muziek je bij de strot of niet. Zoland dat niet gebeurt, kun je de speaker snel wegstrepen en verder zoeken.

DofN

Dat criterium staat er ook gewoon tussen :) Mooi lijstje.
Voorversterker: Anthem STR PRE, Eindversterker: Bryston 3B³ Cubed, Fronts: Analysis Audio Omega en 2 x JL-E112 subwoofers, met als DSP:  Bacch Audiophile+, ORC binaural software (bass absorbers) en akoestische maatregelen.

RobertVanWoerden

Citaat van: Kazan Coll op juni  7, 2015, 01:20:38
Sorry, in mijn reply 423 hierboven zit een foutje, net op gewezen door mede forumlid: er zit geen andere tweeter in de 99.25 lcr. Op de website van Intosurround staat inderdaad het volgende:

De updates die de nieuwe 99 serie hebben gekregen zijn o.a. een magnetische grill, andere luidsprekeraansluitingen, een nog betere afwerking en een verbeterde crossover.
toch hoorde je een groot verschil dat je toeschreef aan een andere tweeter. Wat is er dan zo verschillend aan beide modellen?

garmtz

Citaat van: doorofnight op juni  7, 2015, 21:00:47
Dat criterium staat er ook gewoon tussen :) Mooi lijstje.

Geloof me, zo'n lijst verward veel meer dan dat hij helpt. Onzin wat mij betreft.

garmtz

Citaat van: RobertVanWoerden op juni  7, 2015, 21:08:39
toch hoorde je een groot verschil. Wat is er dan zo verschillend aan beide modellen?

"De updates die de nieuwe 99 serie hebben gekregen zijn o.a. een magnetische grill, andere luidsprekeraansluitingen, een nog betere afwerking en een 'verbeterde' crossover."

DofN

Als je tegen zulke lijstjes bent, waarom heb je het dan over verbeterde crossovers? Als het enige criterium waar jij het over wil hebben is of het je naar de strot grijpt, dan moet je beperken tot het schrijven over apparatuur tot op dit ene aspect na. Jij doet dat niet, en zo'n lijstje doet dat ook niet. Overigens ben ik het wel met je eens dat het belangrijkste uitgangspunt is of de muziekweergave door de luidsprekers je naar de strot grijpt, of niet. Maar er valt zeker meer over te vertellen (en bij te houden in lijstjes).

garmtz

Wat je kunt verklaren in technische zin, blijft interessant. Het staat ook verder los van muziekbeleving. Zonder techniek echter ook geen beleving en vaak zorgt zeer complexe techniek vaak voor de mooiste beleving. Dat is mijn vak en dat is zeer fascinerend.

Als eindgebruiker lijkt het mij echter dat het gaat om het plezier bij het luisteren naar muziek. Kan me echter niet aan de indruk onttrekken dat veel audiofielen gaan voor een soort 'perfectie' in geluid en dat muziek een bijverschijnsel is. Weet dat jij een muziekliefhebber bent, dus voel je niet aangesproken doorofnight... ;)

Het punt dat ik wil maken, is dat dit soort luistersessies verzanden in het 'uit elkaar trekken' van de technische aspecten van de weergave, waardoor het onbevangen luisteren op de schop gaat. Analyseren en 'voelen' gaan soms slecht samen.

DofN

Nee hoor voel me niet aangesproken! Ik vind het interessant wat je schrijft en graaf dan nog wat dieper door.

simsalabim

Blijkbaar is dit een bijzonder kritische luisteraar.
Daar het geheugen nu ook weer niet zo goed is en centjes maar 1 maal uitgegeven kunnen worden zie ik.niet in waarom zo een lijst onzin zou zijn voor betreffende persoon zoekende naar de juiste speaker voor hem.

Vanuit commercieel standpunt kan ik me zelf voorstellen dat een klant die je muzieksystemen komt 'beoordelen' misschien niet hetgeen is dat je vaak zou willen zien gezien de enorme hoeveelheid energie en tijd je in een klant stopt die dan weldra heel ergens anders zijn spullen gaat kopen.
Dat is aan de ene kant lastig en aan de andere kant een uitdaging.
Maar ik begrijp wat je zegt dat muziek meer is dan technisch beoordelen van apparatuur.
Er komen nog heel wat meer factoren bij kijken en wat mij betreft is de beleving het belangrijkst.
Maar het kan geen kwaad als je bv 15 verschillende speakers gaat beluisteren goed je ervaringen op te schrijven, dan kan je ze tenminste nog een beetje uit elkaar houden.
toekomstige upgrade: polaroid vest, voor meer kleur in  mijn leven.

simsalabim

@ts,
Heb een luister ervaring gehad met de door mij eerder genoemde Burmester speakers, had alleen niet het model genoemd, het is een vrij oud model maar was bij een liefhebber die eigenlijk precies dat omschreef wat jij doet, namelijk dat de meeste speakers voor hem te agressief in het hoog zijn.
De Burmester was na heel veel speakers gehad te hebben helemaal zijn geluid, dit betroffen de Leo speakers van Burmester, worden 2dehands nog wel eens aangeboden.
Je moet er van houden maar deze speaker heeft een heel ingetogen zijde zachte hoogweergave, meeste mensen zullen het nu helemaal niets vinden want het moet allemaal heel heftig binnenkomen of waanzinnig veel detail bevatten maar sommige vinden het juist fijn om heel rond geluid te hebben ipv puntiger.
Dus als je ze eens tegenkomt voor jou misschien de moeite van het luisteren waard?
toekomstige upgrade: polaroid vest, voor meer kleur in  mijn leven.

Xander32

... heb ooit een B25 mogen beluisteren, was zeker aangenaam.
Tannoy Kensington SE  ||  Accuphase E-480 & DAC-50  ||  Auralic Aries G2.1  ||  Sonnet Morpheus  ||  NuPrime CDT-10

chansig

Ik neem aan dat de speakers die bij B&B staan je allemaal op een andere manier naar de strot grijpen. De een doet het met fluwelen handschoentjes, de ander met grof geweld.

Als ze je maar bij de strot grijpen. :D

Gr Hans

Citaat van: garmtz op juni  7, 2015, 21:21:43
Wat je kunt verklaren in technische zin, blijft interessant. Het staat ook verder los van muziekbeleving. Zonder techniek echter ook geen beleving en vaak zorgt zeer complexe techniek vaak voor de mooiste beleving. Dat is mijn vak en dat is zeer fascinerend.

Als eindgebruiker lijkt het mij echter dat het gaat om het plezier bij het luisteren naar muziek. Kan me echter niet aan de indruk onttrekken dat veel audiofielen gaan voor een soort 'perfectie' in geluid en dat muziek een bijverschijnsel is. Weet dat jij een muziekliefhebber bent, dus voel je niet aangesproken doorofnight... ;)

Het punt dat ik wil maken, is dat dit soort luistersessies verzanden in het 'uit elkaar trekken' van de technische aspecten van de weergave, waardoor het onbevangen luisteren op de schop gaat. Analyseren en 'voelen' gaan soms slecht samen.
Teleskopos,  2 x Arendal 1961, Wiim Ultra, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels, Chinese slangen, 2 x Dynavox x7000, digitaal
Coax AQ Carbon

twani

Citaat van: chansig op juni  8, 2015, 07:59:19
Ik neem aan dat de speakers die bij B&B staan je allemaal op een andere manier naar de strot grijpen. De een doet het met fluwelen handschoentjes, de ander met grof geweld.

Als ze je maar bij de strot grijpen. :D

Gr Hans

Dat is dan wel gevaarlijk binnenkomen in je eigen winkel iedere morgen  :D

chansig

Kan me echter niet aan de indruk onttrekken dat veel audiofielen gaan voor een soort 'perfectie' in geluid en dat muziek een bijverschijnsel is.

Is toch ook het bestaansrecht van al die winkels met hun audiofiele spulletjes waarbij het altijd beter, duurder, mooier etc kan ? En bij jullie als uitgangspunt: Dit grijpt je nog meer bij de strot.

Gr Hans
Teleskopos,  2 x Arendal 1961, Wiim Ultra, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels, Chinese slangen, 2 x Dynavox x7000, digitaal
Coax AQ Carbon

Laurens_B

Zoals wel vaker wordt gezegd: Gebruik je muziek om naar je HiFi-set te luisteren of gebruik je je HiFi-set om naar muziek te luisteren. Ik zal eerlijk toegeven dat ik beiden wel doe.

tompj

Ik denk dat Garmt haarfijn beschrijft wat het verschil is tussen technisch luisteren en muziek beleven. Ik ben het helemaal met hem eens. Ik heb me meer dan eens gestoten aan een op alle deelgebieden goed klinkende luidspreker die echter helemaal niets bij me teweeg bracht op de lange termijn.
Overigens is een zijdezacht hoog ook voor mij een belangrijke voorwaarde voor lekker luisteren. Harbeth en vooral de oudere Sonus faber modellen klinken in het hoog aangenaam vind ik.

Speakers: Devore Orangutan 0/Baby
Versterking: Leben CS600X of Enleum AMP-23r
DAC: Weiss 204
CD-speler: Accuphase DP-55V
Streamer: Naim ND5 XS2
Analoog: Thorens TD-160, SME 3009, Denon DL-103, Project Tube Box DS

chansig

Ik deel het criterium bij de strot grijpen ook wel hoor. Is erg belangrijk. Alleen kan dat bij de strot grijpen ook voorkomen als ik in de auto zit.

Daarnaast wil ik niet iedere keer bij mijn strot gegrepen worden.  :D

Gr Hans
Coax AQ Carbon