Goede CD/DVD lezer/brander om CD-R te rippen???

Gestart door sandervg, februari 18, 2013, 22:25:09

Vorige topic - Volgende topic

sandervg

Ben (eindelijk) begonnen om m'n hele CD collectie te rippen met DBPoweramp. Probleem: van de eerste CD's geeft meer dan de helft fouten. Sowieso gaan alle CD-R's niet goed, maar ook gewone, onbeschadigde CD's komen er vaak niet goed doorheen. Er is meestal altijd wel één track waar ie op blijft hangen.

Ik rip alles met een laptop met een TSST SN-208AB drive erin (volgens mij is dat een samsung, maar weet het niet zeker)

Nu zie ik een paar opties:
1. Wat zou een betere interne DVD brander zijn, want dan vervang ik de drive gewoon?
2. Wat zou een goede externe CD/DVD lezer/brander zijn, want dan ga ik daar gewoon mee rippen (mits ik dan geen andere problemen krijg met C2-error info die niet goed doorkomt etc.)
3. Ehhh..... ????

Graag jullie advies!!
Stereo: Audio Note - 47 Labs - Auralic - Pel
HT: JVC - WLM - Velodyne - Arcam - Meridian

RalphH

Heb goede ervaringen met LG, gebruik er nu een DVDRW/Blu ray/dvd/cd lezer van en dat bevalt prima.
Wil je een merk met sinds jaar en dag een hele goede naam, dan is Plextor een optie, zijn wel wat duurder.
Onkyo rz70 /JBL HDI 1600, Tannoy 609, D750 en custom Tannoy Atmos speakers/ SVS PB13 Ultra & PB12+ /Earthquake Q10B / Epson LS12000 / Lumene 106" / NVIDIA Shield TV Pro
Klikkerdeklik --> HT in de tuinkamer

sandervg

Citaat van: RalphH op februari 19, 2013, 10:01:08
Heb goede ervaringen met LG, gebruik er nu een DVDRW/Blu ray/dvd/cd lezer van en dat bevalt prima.
Wil je een merk met sinds jaar en dag een hele goede naam, dan is Plextor een optie, zijn wel wat duurder.
Plextor gaat niet lukken: deze zijn al sinds heel wat jaren gestopt met het maken van CD/DVD drives (ze kopen andere merken en rebranden deze). Bovendien maken ze geen interne CD drives voor laptops.

Overigens: ik merk dat de meeste goede CD's er wel doorheen komen. Echter: ALLE CD-R's en wat meer beschadigde CD's lukken niet. Voor de CD-R's baal ik van, want ik heb een tijd gehad dat ik veel gehuurd heb, dus die heb ik nogal veel.

Iemand een oplossing?

Erik

cdr's vergaan na een paar jaar door oxidatie, waardoor allerlei problemen met je cdr ontstaan. Als dat het is heb je pech gehad.
"You have enemies? Good. That means you've stood up for something, sometime in your life."
- Winston Churchill

sandervg

Citaat van: Erik op februari 23, 2013, 10:07:50
cdr's vergaan na een paar jaar door oxidatie, waardoor allerlei problemen met je cdr ontstaan. Als dat het is heb je pech gehad.
Hoe kan ik daar achter komen? Want dan kan ik me de zoektocht naar een andere drive besparen. Is dat te zien? (ze zien er best oke uit). De CD-R's zijn overigens allemaal tussen de 7 en de 5 jaar oud en ze doen het allemaal niet goed.

brtram

Citaat van: Erik op februari 23, 2013, 10:07:50

Dit hoor ik vaker (papegaaien?)

Hoeveel cd's heb jij al moeten weggooien, origineel of gebrand?

Ik zelf nog geen één originele. Ik heb cd's vanaf de introductie van de cd.
Ik heb weinig gebrandde cd's, maar ook daar nog niets van weg hoeven te gooien.

@sander
Kan je bij niemand anders, of met een andere pc, proberen of het rippen daar wel lukt?

sandervg

Citaat van: brtram op februari 23, 2013, 11:49:09
Kan je bij niemand anders, of met een andere pc, proberen of het rippen daar wel lukt?
Niet zo even eenvoudig. Ik heb geen audio/video georiënteerde vrienden. En voor je dBPoweramp goed hebt draaien ben je ook wel wee even verder. Kan proberen een oude PC aan de praat te krijgen die op zolder staat.

RalphH

Niemand op t forum die bij je in de buurt woont en een pc heeft die je even mag misbruiken?
Onkyo rz70 /JBL HDI 1600, Tannoy 609, D750 en custom Tannoy Atmos speakers/ SVS PB13 Ultra & PB12+ /Earthquake Q10B / Epson LS12000 / Lumene 106" / NVIDIA Shield TV Pro

Dirk

geen idee waar je woont, maar ik had hier een Samsung SE-S084D in gebruik, als je wil (en niet te ver woont) kan je die wel eens uitproberen ;)
de zeldzame cd's die m'n interne drive vd desktop weigert lukken me vrijwel altijd in 2e instantie met deze Samsung, dus wie weet...
Dealer van Amphion Speakers * Benchmark * Denon * Earthquake Sound * Hypex * Makro audio * Marantz * Powersoft * Trinnov Audio * Vicoustic

Demo-units te koop van Amphion ea

Nosferatu

TSST is Toshiba Samsung Storage Technology, een joint venture van deze 2 fabrikanten. Probeer eens een USB2 externe 'desktop' DVD brander, die geven vast minder problemen dan een laptop drive.  ;)

Plextor is nog steeds een goeie keuze ondanks dat ze zelf (al jaren) geen eigen loopwerken meer maken. Ze kopen ze in bij de andere fabrikanten (hoeveel 'echte' zijn er nog ? 2 ?) maar doen van alles met de firmware van de drive. M'n eerste Plextor DVD brander was een rebadged NEC 1100 model (nu Optiarc, Sony-NEC) maar die deed het stukken beter dan het 'origineel'.

Ook geen idee waar je woont maar als het in de buurt is mag je wel een DVD loopwerk lenen. Moet zelfs nog CD ROM loopwerken hebben liggen 'ergens'......
Video corner: Denon X-4000 AVR + Denon DBT-3313UD, B&W XT-8 front- + B&W M-1 rear luidsprekers, Inakustik luidsprekerkabels, LG 50PK350 Full HD plasma TV.

Music corner: Luxman L-509Z versterker, Luxman D-07X SACD speler, Denon DCD-1520 (1989)  CD speler, Philips CD-101 (1984) CD speler, Tellurium Q Black Diamond XLR interlinks, Tellurium Q Ultra Black II RCA interlinks, Denon DP-3000NE platenspeler, Ortofon Cadenza Black, Ortofon Cadenza Blue, Ortofon MC-X40, Ortofon Quintet Black-S, Audio Technica  AT33xMLB, Denon DL-103R elementen, Primare R35 Phono pre-amplifier, ATC SCM19 luidsprekers, Belden 19364 luidsprekerkabels.

HeadFi corner: Sony NW-A306 DAP, Pioneer XDP-30R DAP, Denon AH-D9200, Sony WH-1000XM3, Bose QC25, ATH-MSR7NC hoofdtelefoons, AudioQuest DragonFly Kobalt USB-DAC/amp.

Jumping Jack

M'n zgn ultrabook heeft geen optische drive, dus ik gebruik een basic externe lezer/brander van LG en die geeft minder fouten dan de interne drive van mijn vorige notebook...
Wilson Benesch / Accuphase/ Eversolo / Dual / Sennheiser / Shure / Meze
Jumping Jack's set
Discogs

Jumping Jack

Jumping Jack's set
Discogs

morca

Citaat van: Jumping Jack op februari 23, 2013, 14:58:37
Dus altijd een probleem?
Nee altijd goed,ook de optiarc sony deed het best goed.
daarvoor nec,maar dat alles was wel voor een gewone comp....
Nooit geen lees of brandfouten,goed voor weinig geld is mijn ervaring ermee.

Jumping Jack

"Nooit geen probleem", "nooit geen lees of brandfouten" = altijd een probleem of fouten  ;).
Jumping Jack's set
Discogs

Hanky Panky

Ik heb deze lijst als referentie genomen

http://forum.dbpoweramp.com/showthread.php?23074-CD-DVD-Drive-Accuracy-List-2011

En een Plexje gekocht. Ik had 1 van de slechtste in mijn systeem zitten.
Maak van jouw verwachting niet mijn verplichting.

morca

Citaat van: Jumping Jack op februari 23, 2013, 18:33:27
"Nooit geen probleem", "nooit geen lees of brandfouten" = altijd een probleem of fouten  ;).
Euh ok dat zal aan mijn nederlands liggen.
Alles wat ik ooit gemaakt heb speelt nog.
Met eac rippen ook geen problemen gehad.

Werking een 10,is dat duidelijker  :D

De plextor....er was nog 1 echte op het laatst,ook een hele dure,als die er nog is.........zou ik die nemen.

sandervg

@Dynky: helaas is die  Samsung SE-S084D niet meer te koop. Bedankt voor je aanbod om 'm te lenen. Kom ik misschien op terug (woon in Utrecht). Kun je je CD-R's er ook meestal mee branden?

@Nosferatu: ik kan nergens meer externe 'desktop' DVD branders vinden. Het is allemaal dun of meteen met blurayspeler. Plextor maakt het ook helemaal niet meer volgens mij (ook geen dunne voor in de laptop)

@Jumping Jack: Welk type LG gebruik je? CD-R ook geen problemen mee gehad? Misschien een goede optie voor me als deze nog te koop is.

@Morca: Die Optiarc, Sony-NEC, welk type is dat? Extern of voor laptop? En ook geen probleem met CD-R?

@Hanky Panky: deze lijst ken ik, maar volgens mij alleen maar interne 'desktop' drives? Of ik heb ze er niet uit kunnen filteren?

RalphH

Je kunt ook een interne drive (desktopformaat) in een externe case (ide/sata) met USB aansluiting zetten.

sandervg

Citaat van: RalphH op februari 24, 2013, 00:20:38
Je kunt ook een interne drive (desktopformaat) in een externe case (ide/sata) met USB aansluiting zetten.
Daar heb ik me suf naar lopen zoeken op het internet, maar niet kunnen vinden. Overigens, heeft de laptop ook een externe s-ata aansluiting, dus dat zou nog mooier zijn.

morca

Ja die usb kastjes waren paar jaar geleden al schaars,alleen een echte van plextor,maar die koste toen 160 euro dacht ik.

Type was varieerend,ik heb er wel 3 gehad.
Gewoon een 35 euro model de laatste keer,de eerste was 50 toen waren ze iets duurder.
Ik had nooit een echte dure,maar wel veel branduren,en nog belangrijker,al me dvd,s spelen nog  ;)
Inlezen met eac deden deze eerst nec later sony optiarc altijd erg goed.
Moet wel zeggen dat ik al een paar jaar niet meer brand,hier ligt nog een nieuwe optiarc.
Die moet ik nog even inbouwen.

brtram

Ik durf het bijna niet te vragen, maar ...
- heb je al geprobeerd de cd's te wassen?
Lauw water een klein beetje afwas en een minuut met de hand heen en weer halen, hierna voorzich droog deppen, niet wrijven!
- de cd te kopieeren, op eigen of een andere pc?

Vooral het wassen wil nog wel eens helpen.

RalphH

Realiseer me dat ik nog een Xbox 360 externe dvd/hddvd drive liggen. Mag je wat mij betreft best een tijd lenen. USB aansluiting, wordt herkend door Windows. Is enkel lezer, geen brander. Woon in den Bosch
't Is wellicht te proberen

sandervg

@brtram: ik heb ze met wasbenzine en met spiritus geprobeerd schoon te maken. Niet met water + sopje. De CD-R's zien er overigens perfect, schoon, onbekrast uit. Ik kan het proberen

@RalphH: thanks voor het aanbod. Ik kijk even of ik een structure oplossing kan vinden, maar anders maak ik misschien graag gebruik van je aanbod (kom wel met enige regelmatig langs Den Bosch op weg naar m'n ouders)

Jumping Jack

Sander, de LG is een GP30NB40 en online te vinden tussen €30 en €40... Ik heb die van mij bij de mediamarkt gekocht...
Jumping Jack's set
Discogs