HTPC voor 2 tientjes?

Gestart door CineSmurf, januari 21, 2012, 17:55:56

Vorige topic - Volgende topic

CineSmurf

Zat toevallig bij webwereld te kijken en zag de Raspberry. Nog nooit van gehoord, maar dit klinkt als een briljante basis voor een HTPC: http://en.wikipedia.org/wiki/Raspberry_Pi

Kennelijk kan je 'm zelfs als goedkoop appletv alternatief gebruiken:

JVC DLA-NZ500; Marantz AV7702mkII; 5x Emotiva upa1; Ziggo next PVR; Oppo UDP-203; HD Dune 3.0; SVS 25-31PCi (custom tuned to 22Hz) subwoofer; Dali Suite 2.8, C 0.8 & 1.7 en (4 x) 0.7 aan het plafond.

iceme

Persoonlijk denk ik dat 2 tientjes net iets te weinig is. Met lan en een boterbakje om het in te leggen en een voeding kom je incl de verzendkosten denk ik op een euro of 60. Wat nog steeds erg goedkoop is. De vraag is, hoe snel is tie eigenlijk.

Ik kwam zelf de cubox tegen. Iets duurderen er draait al xbmc op. http://www.solid-run.com/

Ik zat zelf de denken om met de raspberry een multiroom diy multiroom audio systeem te maken op basis van squeezeplay. Voor een toepassing als dit lijkt te me ideaal.

CineSmurf

briljant. Dit is wel een erge grappige ontwikkeling.
JVC DLA-NZ500; Marantz AV7702mkII; 5x Emotiva upa1; Ziggo next PVR; Oppo UDP-203; HD Dune 3.0; SVS 25-31PCi (custom tuned to 22Hz) subwoofer; Dali Suite 2.8, C 0.8 & 1.7 en (4 x) 0.7 aan het plafond.

jantje112

Citaat van: iceme op januari 21, 2012, 18:43:11
Persoonlijk denk ik dat 2 tientjes net iets te weinig is. Met lan en een boterbakje om het in te leggen en een voeding kom je incl de verzendkosten denk ik op een euro of 60. Wat nog steeds erg goedkoop is. De vraag is, hoe snel is tie eigenlijk.

Ik kwam zelf de cubox tegen. Iets duurderen er draait al xbmc op. http://www.solid-run.com/

Ik zat zelf de denken om met de raspberry een multiroom diy multiroom audio systeem te maken op basis van squeezeplay. Voor een toepassing als dit lijkt te me ideaal.

De raspberry is alleen maar een 5 volt voeding nodig, die heeft bijna iedereen wel ergens liggen. En er zijn weken geleden al voorbeelden gepost van XBMC op dit apparaatje. De chip heeft h264 ondersteuning, het is dus echt een volwaardige mediaplayer met de juiste support :)

En ik plak hem straks met ducktape achter de tv :)

Dirc

Lol, leuke ontwikkeling.
Maar hoeveel schijven kunnen eraan en hoe sluit je deze aan en zit er al een interface standaard bij?

XanaduNL

-De voeding is 5v micro usb.
-Er zit een SD slot op, en 2 USB aansluitingen. Dus als je USB schrijven wilt aansluiten, moet je een hub gebruiken.
-De versie met LAN aansluiting is 35 dollar, deze heeft ook dubbel RAM.
-Het heeft een 700mhz ARM11 CPU, wat genoeg is voor FullHD content, en games zoals Quake 3.
-XBMC draait er since 2 dagen ook op.
-Er zit geen standaard interface bij. Dit wordt allemaal door de community ontwikkeld de komende tijd.

http://www.raspberrypi.org/
http://www.raspberrypi.org/faqs

Dirc

Wat voor OS zit erop?

Wellicht leuk om achter in de kast te gooien en Spotify op te laten draaien.
Als er XBMC op draait vraag ik me af wat het nadeel is t.o.v. een Dune / Popcorn

Dirc

Een USB hub is dan wel verplicht, anders heb je geen keyboard of muis mogelijkheden?

Dirc

Waarom bouwen ze de printplaat niet in in een toetsenbord.
Heb je een beetje een imac idee, maar dan alle hardware in een keyboard  :D

eduard

Citaat van: Dirc op januari 22, 2012, 16:14:33
Lijkt me niet flexibel genoeg. Dan zit je vast een bepaald toetsenbord. Maar is misschien wel interessant voor TB fabrikanten.

XanaduNL

@Dirc
-de usb poorten zijn bedoeld voor keyboard en muis.
-er zit geen OS bij, maar de community is bezig met linux.
-het ding is bedoeld voor educatieve doeleinden, met name programmeren.
-dit is ook de reden dat het niet in een toetsenbord of behuizing zit, ze wilden het zo goedkoop mogelijk houden.
-het nadeel tegenover kant en klare spelers is de "doe het zelf factor" natuurlijk. Dit ding is niet voor iedereen weg gelegd.

Dirc

Ik snap hem. Leuk dat hij HD content aan kan, maar om hem nu in plaats van je dune te zetten...

jantje112

Citaat van: Dirc op januari 22, 2012, 16:21:55
Ik snap hem. Leuk dat hij HD content aan kan, maar om hem nu in plaats van je dune te zetten...

Tja, een dune kan inderdaad net zoveel voor slecht 10 keer de prijs :)

Dirc

Nja of het echt net zoveel is vraag ik me af.
Dune heeft ook SATA
Dune heeft een remote  :P
Dune heeft een case 8)

Erik

Telefoon of ipad is AB
Case, ach plak hem achter je tv.

Maar hij kan alleen BR HD aan via hardware versnelling, vraag me af wat er gebeurd als je een andere media file/format er op los laat aangezien niet alles BR HD is.

"You have enemies? Good. That means you've stood up for something, sometime in your life."
- Winston Churchill

CineSmurf

Het leek me wel een mooie om 'm in een oude sigerendoos in te bouwen.

Dirc

Inderdaad wat Erik zegt.
De Dune is aangeschaft om vrijwel ALLE formaten aan te kunnen, dat is meer dan alleen BR HD.

Xstream

XBMC is succesvol geport, dus ik neem aan dat alle video formaten die XBMC ondersteunt (codecs) dit apparaatje aan kan. Wat min of meer alles is, net als de Dune.
Als je BR HD aan kunt, dan is mkv e.d. hardware matig ook geen probleem lijkt me. Alleen een kwestie van codecs.

Dan is er alleen nog de vraag hoe 't met de beeld/geluid kwaliteit is. Want dat heeft de Dune goed voor elkaar.
HT: Marantz AV7705 + MM8807 || Monitor Audio Gold 100's / MA RXC / MA RXFX || 2x XTZ 10.17 EDGE Subs || LG OLED 65" C8 || Nvidia Shield TV & Slaapkamer: Audiolab 6000A || Mission LX-2 || Sonos Connect || Panasonic VT30 & Kantoor: Elipson 6B BT active speakers || Indiana Line BASSO 922 sub

BernHardN

Je kan hem ook in een lege Dune doos stoppen natuurlijk :P

Dit ding zal wel een nieuwe markt openen en misschien prijzen omlaag gooien van andere te dure media spelers.

Onkyo TX-NR818
Front: Vifa Sense
Sony Oled KD-65AG9

SVS Sub
Apple tv4K
Shanling MTW100

Dirc

iceme

Citaat van: Dirc op januari 22, 2012, 16:14:33

Ik heb zoiets wel eens gezien.....  ;D

Dirc

Ben benieuwd als die dingen officieel uit zijn.
Voor 2 tientjes wil ik hem best even naast de dune leggen.

larzie

Citaat van: iceme op januari 23, 2012, 23:33:35
Ik heb zoiets wel eens gezien.....  ;D

Nice the good old commodore 64. Ik heb er wel eens spelletjes opgespeeld vroeger. :clapping:
Stereo set: || Lyngdorf TDAI 2170 || Tannoy DC10T || JL Audio Fathom F112 || Nordost Flatline Gold mk2 || --- PC Set: || Denon AVR X1000 || Eltax Monitor III ||

Larzie HT

Martijn76

Citaat van: Dirc op januari 24, 2012, 09:28:37
Ben benieuwd als die dingen officieel uit zijn.
Voor 2 tientjes wil ik hem best even naast de dune leggen.

De Dune is natuurlijk een mooi no-problem/no-nonsense alles in 1 product.

Voor de $35 krijg je niet meer (maar ook niet minder) dan een printplaat waar eea op gesoldeerd is...

Dune is direct functioneel, lekker film kijken... De Raspberry Pi is een leuk hobbyprojectje, lekker knutselen.

Ben benieuwd naar het audiogedeelte via HDMI, zijn de ondersteunde audioformaten hierbij afhankelijk van de software (XBMC) ? En in hoeverre is processing power hierbij een bottleneck?

Heb mezelf in ieder geval op de mailinglist gezet van raspberry pi, is natuurlijk wel geinig om lekker mee te experimenteren...

Martijn76

Citaat van: larzie op januari 24, 2012, 10:08:59
Nice the good old commodore 64. Ik heb er wel eens spelletjes opgespeeld vroeger. :clapping:

Is dat niet een van de projectjes van http://www.mini-itx.com/