Stereoset Kingpin "Zolder"

Gestart door Kingpin, december 8, 2011, 14:31:00

Vorige topic - Volgende topic

Kingpin

De meting is af en nu lekker stoeien met de juiste filtersettings.

Roomresponse viel me eigenlijk nog niet eens tegen, de bult in het laag komt voornamelijk als "persoonlijke" voorkeur, voor de rest eigenlijk best strak.

Als "target" heb ik een beetje de middenlijn gevolgt van de curve en dan wordt het dit:

Het verschil is duidelijk te zien, alles wordt redelijk mooi strak getrokken naar de "target" die je hebt ingesteld.

Omdat er gebruik wordt gemaakt van een mixed-phase techniek is het mogelijk om een correctie over het volledige frequentie bereik te doen.
Dirac Live opereert zowel in het tijds- als frequentiedomein. Aan de hand van de meting worden hier volledig digitaal de filters ontworpen.
Naast het genereren van een frequentierespons-correctie, controleert het ook in het tijdsdomein.
Het kan effectief de impulsrespons corrigeren van een audiosysteem in een groot luistergebied, dit is een factor die kritisch is voor een nauwkeurige plaatsing, helderheid en basweergave.

Wat me vooral opvalt in mijn systeem en (moeilijke) zolder, is de plaatsing, deze is pinpoint accuraat, ook met drukke muziekstukken, zelden zo gehoord.
Ook de bass is beter geworden, mooi te horen als er meerde bassloops plaats vinden, een grondtoon die aanhoud en daarbovenop diverse loopjes worden gespeeld ... erg mooi weergegeven.
Dit weekend zal ik het eens testen bij hogere volumes om een beter oordeel te vellen, maar op luisterniveau heeft het zeker een toegevoegde waarde in mijn systeem.
Mainset : Kingpin TVC Preamplifier, Kingpin Tripath Amplifier, Logitech Squeezebox Touch, Kingpin Touch LiPo Power Supply, Metrum NOS DAC Quad, Kingpin Metrum Power Supply, MiniDSP DDRC-22D, Kingpin miniDSP Power Supply, Kingpin Power Distribution System, Audio Physic Brilon 2.0, Audio Physic Luna I, Apogee Wyde Eye, Copulare Zonal Rack

Kingpin

Vandaag 3 filters gemaakt.

Deze is m'n "Reference", vrij vlak met lichte kromming in het laag

Mijn "Rock" curve, die nagenoeg de meeste Rock nummers erg mooi in balans weergeeft.

Voor de "moeilijke" Blues(Rock) nummers gebruik ik deze.

Blijf het een erg mooi doordacht systeem vinden, die z'n werk goed doet.
Mainset : Kingpin TVC Preamplifier, Kingpin Tripath Amplifier, Logitech Squeezebox Touch, Kingpin Touch LiPo Power Supply, Metrum NOS DAC Quad, Kingpin Metrum Power Supply, MiniDSP DDRC-22D, Kingpin miniDSP Power Supply, Kingpin Power Distribution System, Audio Physic Brilon 2.0, Audio Physic Luna I, Apogee Wyde Eye, Copulare Zonal Rack

bmateijsen

In principe mag de house-curve wel eerder al beginnen.... ;)

Kingpin

Citaat van: bmateijsen op april 26, 2015, 14:40:07
In principe mag de house-curve wel eerder al beginnen.... ;)
Je doelt zeker op 3 a 400Hz.
Heb ik gedaan maar klinkt "onnatuurlijk" en hoor je ook echt bepaalde aanzetten van instrumenten, oftewel het klinkt niet in balans.

Kingpin

Binnenkort een vernieuwde versie van de LiPo voeding maken kaar dan voor de minidsp.
Als alles lukt dan zal deze rond de 4µV ripple hebben over een bereik van 0Hz- 100kHz.
Voor de miniDSP zal deze 5V/1A leveren.

En dat alles op 1 smd chip.

Kingpin

Vrouwtje en kids waren weg, dus lekker bezig geweest met finetunen wat filtering betreft.
Tjonge jonge dit is toch best lekker hoor, de miniDSP doet z'n werk op m'n zolder erg goed.

Let niet op de rommel, alles ligt nog los voor verdere tweaks, dus netjes wegwerken heeft voor nu nog geen zin, it's the sound that matters ;D
Geschoten met m'n phonecam .. dus:

En een clipje waar het volume "iets" te hard stond :-X

Kingpin

De miniDSP LiPo voeding is klaar.
Als basis dient de TPS7A4700 chip van Texas Instruments.
Ripple zit op ongeveer 5µV (0 - 100kHz), tezijnetijd zal ik deze eens correct doormeten, al heb ik daar goede vertrouwen in.

Vanavond de eerste luistersessie gedaan met de nieuwe voeding, en WOW dat verschil ga je wel horen.
Het lijkt op mijn switch destijds van de bijgeleverde adapter voor de Touch naar mijn LiPo voeding voor de Touch.
Eerste wat me opvalt is de enorme rust en body bij stemmen.
Alles klinkt heel erg analoog met een enorme rust om de instrumenten (waarschijnlijk ruisniveau).
Dat beloofd wat als alles goed is ingespeeld!
Vooralsnog pakt het heel goed uit.

Ik begin m'n zolderkamertje steeds meer te waarderen, de luisterplek lijkt 1 grote koptelefoon, tenminste zo ervaar ik het nu, heel aparte gewaarwording.

Xander32

Fraaie upgrades en tof dat je die geheel zelf hebt kunnen realiseren (kennis/vaardigheden).
Tannoy Kensington SE  ||  Accuphase E-480 & DAC-50  ||  Auralic Aries G2.1  ||  Sonnet Morpheus  ||  Audiolab 6000 CDT

Kingpin

Citaat van: Xander32 op juni 27, 2015, 08:40:11
Fraaie upgrades en tof dat je die geheel zelf heb kunnen realiseren (kennis/vaardigheden).
Bedankt!

morca

Goed te lezen dat het apparaat en het inmeten ervan zo goed gelukt is.
En vooral wat je beschrijft over je geluidsbeeld,nu genieten ...... :music: ;)

Kingpin

Citaat van: morca op juni 27, 2015, 10:31:33
Goed te lezen dat het apparaat en het inmeten ervan zo goed gelukt is.
En vooral wat je beschrijft over je geluidsbeeld,nu genieten ...... :music: ;)
Gisteravond weer ongekend genoten van Charly Antolini, klinkt nu waanzinnig echt.
Waarschijnlijk ook wel van deze sublieme opname.

felix01

Citaat van: Kingpin op juni 27, 2015, 00:33:17
De miniDSP LiPo voeding is klaar.
Als basis dient de TPS7A4700 chip van Texas Instruments.
Ripple zit op ongeveer 5µV (0 - 100kHz), tezijnetijd zal ik deze eens correct doormeten, al heb ik daar goede vertrouwen in.

Vanavond de eerste luistersessie gedaan met de nieuwe voeding, en WOW dat verschil ga je wel horen.
Het lijkt op mijn switch destijds van de bijgeleverde adapter voor de Touch naar mijn LiPo voeding voor de Touch.
Eerste wat me opvalt is de enorme rust en body bij stemmen.
Alles klinkt heel erg analoog met een enorme rust om de instrumenten (waarschijnlijk ruisniveau).
Dat beloofd wat als alles goed is ingespeeld!
Vooralsnog pakt het heel goed uit.

Ik begin m'n zolderkamertje steeds meer te waarderen, de luisterplek lijkt 1 grote koptelefoon, tenminste zo ervaar ik het nu, heel aparte gewaarwording.

leuk dat je er zo een verschil mee hoort!
Zou zo een extra voeding voor mijn anti-mode 2.0  verschil uit maken??
VIVID audio Giya G2,EMM Labs DV2 V2,Aurender N20,transrotor fat bob s TMD,LUXMAN M900u,LUXMAN C-900u,shunyata hydra triton,shunyata Ztron python LS kabel, shunyata cobra Ztron 2x,shunyata Alpha HC, shunyata Alpha digital ,shunyata Alpha analog,Audioquest Hurricane HC,

Kingpin

Citaat van: felix01 op juni 28, 2015, 18:15:02
Zou zo een voeding voor mijn Antimode 2.0 verschil uitmaken ?
Denk het wel wat ik zo lees op andere forums.
http://www.audiokarma.org/forums/showpost.php?p=6878049&postcount=7

Staaled

Uit eigen ervaring , jazeker.
"Inability to accept the mystic experience is more than an intellectual handicap. Lack of awareness of the basic unity of organism and environment is a serious and dangerous hallucination. For in a civilization equipped with immense technological power, the sense of alienation between man and nature leads to the use of technology in a hostile spirit – to the "conquest" of nature instead of intelligent co-operation with nature." (Alan Watts, Psychedelics and Religious Experience, 1968)

Kingpin

Ook hier maar even in m'n eigen topic posten.

De gemiddelde meetgegevens van de miniDSP LiPo voeding:

Voltage ripple: 459,9 nVrms (nano volt !)
Ruisvloer: -137,4 dBV

Dit kan zich meten met de beste voedingen ter wereld.

Op dit moment ben ik dezelfde voeding aan het bouwen maar dan voor 220V~ versie omdat sommigen met batterijen werken (LiPo) te gevaarlijk vinden en vooral onhandig ivm opladen en beperkte speelduur.
De ripple/ruisvloer zal iets hoger liggen, rond de 3µV / -130dBV, maar nog altijd extreem goed.
Binnenkort komen er dus 2 voedingen ter beschikking. Gezien de geringe amperes zal men daar rekening mee moeten houden, maar de huidige renderers/DSP's vragen weinig stroom.

- 5V / 1A
- 12V / 1A

RZeemering

Plixir Elite BAC 1500 MKI, Nuc7i3 Roon ROCK server, Auralic Aries G1 streamer, Holo Audio Spring 2 level 1 DAC, Denafrips Athena 12th voorversterker, Bryston 4bSST eindversterker, Driade Flow 405 kabels, Magnepan 20.1 speakers. En het belangrijkste: akoestische aanpassingen.
"It's expensive for a stereo, it's cheap for a Time Machine"

Kingpin

Even een ToDo lijstje gemaakt wat ik nog aan de set wil doen:

- DIY DC Blocker (baat het niet dan schaad het niet),
- DIY speakerkabel met luchtisolator

simsalabim

Hoe wil.je de luchtisolator toepassen? Tuinslang of nog groter?
Waarom dc blocker eigenlijk?
Wat zou potentieel het voordeel zijn om dit toe te passen?

Mooi DIY werk trouwens Kingpin![emoji106]
toekomstige upgrade: polaroid vest, voor meer kleur in  mijn leven.

Kingpin

Citaat van: simsatit op juli 26, 2015, 23:02:19
Hoe wil.je de luchtisolator toepassen? Tuinslang of nog groter?
Waarom dc blocker eigenlijk?
Wat zou potentieel het voordeel zijn om dit toe te passen?

Mooi DIY werk trouwens Kingpin![emoji106]
Bedankt!

Ik zat te denken aan een flexibele buis, pakweg 5mm binnendiameter en daardoorheen max 1mm kabel, beide uiteinden dichten. Buitendiameter zal dan ongeveer 7 a 8mm zijn denk ik.
Beide kabels (L+R) twisten, eventueel een mooie sleeve eromheen.

DC Blokker, ja zegt eigenlijk al genoeg, baat het niet schaat het niet.

simsalabim

Hoe zorg je ervoor dat de kabel precies in het midden blijft?
Mijn idee was om dat (voor mijn interne speakerbekabeling) met interne houten 'centreerders' te doen
Die zou ik dan maken van gezaagde schijfjes met gat in het midden geboord (boortje in de maat van de getwiste kabel).
De schijfjes zou ik dan zagen uit een ronde houten staaf met diameter fractie kleiner dan de interne diameter van de slang/flex buis, zodat de kabel goed in het midden blijft van het 'lucht dielectrum' (zeg ik het zo goed?)
Wat voor aders wil je trouwens gebruiken?

simsalabim

Dc blokker, welk spectrum blok je dan eigenlijk?
Doe je dat met een spoel?
Ben niet zo thuis met dc blokker gebeuren vandaar mijn vraag, kun je misschien korte uitleg geven waar je dat toepast in de keten?
Dank je.

Deleted Member 2

Citaat van: simsatit op juli 27, 2015, 10:41:29
Hoe zorg je ervoor dat de kabel precies in het midden blijft?
Mijn idee was om dat (voor mijn interne speakerbekabeling) met interne houten 'centreerders' te doen
Die zou ik dan maken van gezaagde schijfjes met gat in het midden geboord (boortje in de maat van de getwiste kabel).
De schijfjes zou ik dan zagen uit een ronde houten staaf met diameter fractie kleiner dan de interne diameter van de slang/flex buis, zodat de kabel goed in het midden blijft van het 'lucht dielectrum' (zeg ik het zo goed?)
Wat voor aders wil je trouwens gebruiken?

Zoiets heb ik wel eens gemaakt met ptfe/teflon rondstaaf. Teflon heeft bovengemiddeld goede isolerende eigenschappen.
De teflon staafjes heb ik doorboord en om de circa 20 cm over de geleiders geschoven:

---------[]---------[]-----------
---------[]---------[]------------

het staafje  was circa 5cm met in de breedte 2 doorboorringen met de diameter van de geleider. De geleider heb ik eerst behandeld met Dammar lak om het te beschermen tegen corrosie.
De teflon staaf vind je bijvoorbeeld hier: http://www.merrem-kunststoffen.nl/shop/details.aspx?p=03040080&g=1005^20019^20020

Het materiaal laat zich prima zagen, boren, tappen, etc

Er is ook ptfe koord in de handel in allerlei diktes. Dit laat zich simpel op maat knippen en de geleider prik er zo doorheen.

simsalabim

@Onder,

Interessant.

Heb je daar nog verschil kunnen waarnemen?

Betreffende de centreerschijfjes.
Zelf dacht ik aan ebben omdat ik nog vrij veel ebben ronde staven  heb liggen.
Zo dacht ik ook mechanische demping te genereren door vrij hoge massa, maw de kabel iets minder gevoelig te maken voor trillingen, al geef ik eerlijk toe of dat niet spijkers op laag water vissen is, maar als er eenmaal iets in mijn hoofd zit dan gaat dat er moeilijk weer uit...

Zelf wilde ik met aders werken en deze lakken met schellak, dit is ook een elektrisch insulator, de aders dan met zijde of katoen, vlechten en dan in een buis met ebben centreer houders.
Dit voor interne bekabeling van mijn nog te bouwen speakers.
Of het verschil gaat geven ???

Deleted Member 2

Citaat van: simsatit op juli 27, 2015, 12:21:26
@Onder,

Interessant.

Heb je daar nog verschil kunnen waarnemen?

Zeker.

Het ging om fein silber luidsprekerverbindingen. Eerste test was om het zilverdraad in teflon buis te doen. Daarna de eerder geschetste methode toegepast. Dat gaf een aanzienlijke verbetering in het hoog en midhoog. Het klonk sneller en schoner dan dezelfde geleider door de teflon buis.

simsalabim

Hmm ok,

Ik heb nog Mundorf goud liggen, dit wilde ik voor een speciaal project bewaren ivm de belachelijk hoge prijs (heb het eens voor -50% kunnen kopen maar dan nog).
Deze ader wil ik eigenlijk combineren met een dunne ofc en een fijn zilver, alles lakken dan in zijde en dan vlechten, dit strak in de ebben en dan in een koker, licht spannen zodat het perfect in het midden zit.
Ja dit is redelijk obsessief mischien maar dat ben ik nu eenmaal wel..
Zit alleen nog te denken over het koker materiaal.
Waarschijnlijk ook hout.
Misschien wil ik mijn Vicol speakerkabel ook nog wel eens op die manier geleiden.