Stereoset Kingpin "Zolder"

Gestart door Kingpin, december 8, 2011, 14:31:00

Vorige topic - Volgende topic

Kingpin

Het was even uitzoeken maar ik heb de componentenlijst voor mijn zwaar uitgevoerde DC Blokker compleet.
Het wordt een model gebaseerd op die van Bryston ingebouwd in een degelijk en zeer mooi uitziende behuizing van Italiaanse makelaardij.
Als wcd's neem ik voor de verandering eens geen furutech etc maar een ander merk (geheimtip :)) mocht het niet wat zijn dan kan ik deze ten alletijde veranderen).
Voor de prijs zullen deze elkaar niet ver ontlopen, ben benieuwd.

Enigste waar ik nog in dubio mee zit is of ik er een zeer fancy voltmeter in zal plaatsen ... voegt eigenlijk niets toe, maar ik zou bijvoorbeeld ook de DC voltage op de rail kunnen weergeven dan heb je altijd een overzicht of er nu wel of geen dc offset in je systeem hebt.
Die krengen kosten al gauw €70,- en dan moet er nog een trafo in, dan zit je al op €100,- voor alleen een fancy meter.
Mainset : Kingpin TVC Preamplifier, Kingpin Tripath Amplifier, Logitech Squeezebox Touch, Kingpin Touch LiPo Power Supply, Metrum NOS DAC Quad, Kingpin Metrum Power Supply, MiniDSP DDRC-22D, Kingpin miniDSP Power Supply, Kingpin Power Distribution System, Audio Physic Brilon 2.0, Audio Physic Luna I, Apogee Wyde Eye, Copulare Zonal Rack

RZeemering

Je gaat er spijt van krijgen als je er geen meter in zet :P
Plixir Elite BAC 1500 MKI, Nuc7i3 Roon ROCK server, Auralic Aries G1 streamer, Holo Audio Spring 2 level 1 DAC, Denafrips Athena 12th voorversterker, Bryston 4bSST eindversterker, Driade Flow 405 kabels, Magnepan 20.1 speakers. En het belangrijkste: akoestische aanpassingen.
"It's expensive for a stereo, it's cheap for a Time Machine"

Kingpin

Citaat van: RZeemering op september 15, 2015, 23:10:20
Je gaat er spijt van krijgen als je er geen meter in zet :P
Het staat wel ontzettend gaaf ...

Mainset : Kingpin TVC Preamplifier, Kingpin Tripath Amplifier, Logitech Squeezebox Touch, Kingpin Touch LiPo Power Supply, Metrum NOS DAC Quad, Kingpin Metrum Power Supply, MiniDSP DDRC-22D, Kingpin miniDSP Power Supply, Kingpin Power Distribution System, Audio Physic Brilon 2.0, Audio Physic Luna I, Apogee Wyde Eye, Copulare Zonal Rack

Xander32

... als je er het geld voor hebt liggen; doen :thumbs-up:.
Tannoy Kensington SE  ||  Accuphase E-480 & DAC-50  ||  Auralic Aries G2.1  ||  Sonnet Morpheus  ||  Audiolab 6000 CDT

Kingpin

Citaat van: Xander32 op september 16, 2015, 20:56:43
... als je er het geld voor hebt liggen; doen :thumbs-up:.
Helaas kan deze meter geen DC offset meten en is "beperkt" tot alleen voltages.
Maarrrr ik heb nu een meter gevonden die nog mooier en handiger is.
Dmv een keuzeschakelaar kun je door verschillende weergaves !
Zo kan je de 230V ingang meten maar ook hoeveel ampere deze nu trekt. Tevens met een store functie zodat je kunt bekijken wat je netspanning doet en hoeveel ampere je bv aan het trekken bent als je aan het spelen bent op verschillende volumes bv.
Ook de DC Offset kan worden weergegeven en geheel via de pc/laptop in te stellen.
Kost alleen helaas ook nog iets meer, maar donders wat staat dat mooi.

Denk dat ik voor deze ga en gelijk een kast in audio breedte bestel waardoor het mooi 1 geheel wordt.
Dan monteer ik de 230V ingangen aan de achterkant zodat ik de powerunit in het rek kan zetten alsof heteen audio apparaat lijkt.

Kast

Met in het midden deze digitale meter (met daaronder denk ik een keuzeknop en pushbutton (of ik moet een knop kunnen vinden die deze functie beide heeft).

Xander32

Tannoy Kensington SE  ||  Accuphase E-480 & DAC-50  ||  Auralic Aries G2.1  ||  Sonnet Morpheus  ||  Audiolab 6000 CDT

advr

Hele stomme vraag misschien...wanneer kun je merken dat je last hebt van DC  Offset? 
SET 300B (Hashimoto trafo's), Devore O/96, Linn LP12, Linn Ekos SE/1, Urika, Kandid, Steve Herbelin's Tube Dampers, DH Lab powercords,  Nessie Vinylmaster, dac/streamer TDA1541A

Kingpin

Citaat van: advr op september 17, 2015, 07:22:27
Hele stomme vraag misschien...wanneer kun je merken dat je last hebt van DC  Offset?
Brommende trafo's, vooral bij ringkern. Je kan het makkelijk meten hoeveel offset je hebt met een multimeter op DC. Ik zit hier op 500mV.

advr

Daar heb ik gelukkig geen last van. Er trilt niets maar heb ook alleen maar blok trafo's.[emoji4]
SET 300B (Hashimoto trafo's), Devore O/96, Linn LP12, Linn Ekos SE/1, Urika, Kandid, Steve Herbelin's Tube Dampers, DH Lab powercords,  Nessie Vinylmaster, dac/streamer TDA1541A

advr

Overigens met mijn oor op de trafo hoor ik ook niets...

Xander32

Morgen zal ik ook eens mijn installatie erop checken.

Kingpin

Kleine ringkerntrafo's hebben daar over het algemeen niet zoveel last van.
Daarom bromde mijn Ceratec destijds ook ... Maar dat was ook wel een beste ...

Kingpin

MiniDSP probleem lijkt opgelost te zijn, en waarschijnlijk was ik niet de enigste ...
In de nieuwste firmware hebben ze weer een attenuator ingebracht, die je eventueel ook kunt aanpassen.
Nu kunnen weer de mastervolume vol uitsturen met toch headroom voor Dirac settings.
Vanavond dik 2 uur geluisterd en lijkt goed te gaan.
Moest wel alles opnieuw inmeten en curves maken. Dat laatste moet nog even wat beter gebeuren op fatsoenlijk geluidsniveau :D

Martin!!!

Gisteren een bezoek gebracht aan Kingpin, na een reis van een krappe twee uur vrouwlief in het centrum van Enschede afgezet en door naar Kingpin, na de hartelijke ontvangst met koffie en stuk heerlijke vlaai even naar de woonkamerset geluisterd bestaande uit een Naim UnitiQute 2 als bron en een set Audio Physic Sparks als weergevers. Zeker geen straf om hier naar te luisteren.  :music:

Vervolgens zijn we naar zolder gegaan om te beluisteren of er verschillen bestaan in de geluidsweergave tussen de DIY LiPo Power Supply voor de Touch en mijn Teradak DC 30W voeding. Eerst rustig gezeten in de relax fauteuil wat muziek geluisterd (zie het onderschrift van Kingpin voor wat er allemaal zoal staat op zijn zolder) en ik moet zeggen, wow  :pompom: :pompom: wat een ervaring, met de ogen dicht waan je jezelf in een enorme grote ruimte (wat het niet is) het lijkt haast wel of je plaats hebt genomen in een grote koptelefoon.

Vervolgens zijn we (nou ja eigenlijk Kingpin) de voedingen gaan wisselen. Hierbij viel meteen op dat de Teradak een vetter en een wat versmeerde sound opleverde ten  opzichte van de DIY. De DIY versie geeft een preciezere scheiding tussen de instrumenten, de muzieklijnen zijn stuk voor stuk te volgen in de opnamen. Ik ben er uit!  :thumbs-up: :clapping: :thumbs-up:

Eric hartelijk dank voor je gastvrijheid en het mogen luisteren naar je fantastische set.......  :)
mainly British stuff

Kingpin

Bedankt voor de mooie review Martin. Was zeker leuk je te ontmoeten.
We keep in touch!

Kingpin

Zo, de Touch netvoeding is klaar en heeft een nieuw uiterlijk gekregen.

Nog een paar kleine aanpassingen en dan is ie klaar om te meten.

Xander32

Ziet er zeer verzorgd uit, professionele afwerking.

Citaat van: Kingpin op oktober 14, 2015, 19:55:06
Zo, de Touch netvoeding is klaar en heeft een nieuw uiterlijk gekregen.

Nog een paar kleine aanpassingen en dan is ie klaar om te meten.

chansig

KPA in de voorkant frezen en dan kan je er 250-300 euro voor vragen.

Gr Hans
Teleskopos, 2 x JL-Audio Dominion D-10,  2 x Arendal 1961,  Paradigm PW Link met ARC,  Macbook met BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ kabels.

twani

Citaat van: chansig op oktober 14, 2015, 20:30:23

Gr Hans
Zou die dat niet alleen al aan onderdelen bij elkaar kosten? :unsure:

GOOS88

Citaat van: twani op oktober 14, 2015, 21:05:30
Zou die dat niet alleen al aan onderdelen bij elkaar kosten? :unsure:

Nee, verre van dat verwacht ik. Met de meeste appatuur ook zo, als je de prijzen van de onderdelen gaat optellen vraag  je je af waarom je zoveel betaalt, uitzonderingen daargelaten. :blink:

Ziet er strak uit btw! Strak werk.
* Marantz AV7706 , Xbox Series X , Intel NUC , Hypex Ncore *
* Klipsch RF-7 , RC-7 , RS-7 , RS-52 * 5.2.2 Atmos *
* DIY sub: Dual Dayton RSS315HF Closed *
* DIY sub: Dayton UM12-22 Ported *

Kingpin

Citaat van: chansig op oktober 14, 2015, 20:30:23

Gr Hans
Dat doe ik al zonder logo ;)

Citaat van: GOOS88 op oktober 14, 2015, 21:42:21
Nee, verre van dat verwacht ik. Met de meeste appatuur ook zo, als je de prijzen van de onderdelen gaat optellen vraag  je je af waarom je zoveel betaalt, uitzonderingen daargelaten. :blink:

Ziet er strak uit btw! Strak werk.
Thanks!

Prijzen vallen erg tegen tegenwoordig, zeker de compleet afgeschermde emi/rfi filters zijn explosief gestegen.
Ringkern en emi/rfi filter met inlet komt al op bijna 100 euro. De laatste moet al uit het buitenland komen aangezien ze dit type hier nauwelijks verkopen, komt er nog tig verzendkosten overheen.
Moet er nog een design kastje omheen, goede afvlakcondensator en een compleet regulator kitje.
Tel daarbij kabel, ferrules, connectoren, bruggelijkrichter, sleeve, krimpkous etc bij op ... dan weet je, naast het boor, zaag en vijlwerk, dat waar ik deze voeding voor maak bijna voor niets in elkaar zet.
Componenten zijn niet zomaar gekozen, maar ook berekend op inschakelpiekstromen etc.

GOOS88

Citaat van: Kingpin op oktober 14, 2015, 23:31:51
Dat doe ik al zonder logo ;)
Thanks!

Prijzen vallen erg tegen tegenwoordig, zeker de compleet afgeschermde emi/rfi filters zijn explosief gestegen.
Ringkern en emi/rfi filter met inlet komt al op bijna 100 euro. De laatste moet al uit het buitenland komen aangezien ze dit type hier nauwelijks verkopen, komt er nog tig verzendkosten overheen.
Moet er nog een design kastje omheen, goede afvlakcondensator en een compleet regulator kitje.
Tel daarbij kabel, ferrules, connectoren, bruggelijkrichter, sleeve, krimpkous etc bij op ... dan weet je, naast het boor, zaag en vijlwerk, dat waar ik deze voeding voor maak bijna voor niets in elkaar zet.
Componenten zijn niet zomaar gekozen, maar ook berekend op inschakelpiekstromen etc.

Ah oke. Zit zelf dicht bij het vuur en zie vaak andere prijzen voor de spullen dan als je ze als particulier inkoopt denk ik(geld niet voor alle onderdelen trouwens). Maar met de arbeidstijd erbij ingerekend is de 250-300 een nette prijs.

Kingpin

Citaat van: GOOS88 op oktober 15, 2015, 08:25:07
Ah oke. Zit zelf dicht bij het vuur en zie vaak andere prijzen voor de spullen dan als je ze als particulier inkoopt denk ik(geld niet voor alle onderdelen trouwens). Maar met de arbeidstijd erbij ingerekend is de 250-300 een nette prijs.
Ja als particulier betaal je de volle pond, en ik kan me vergissen maar ik vind de onderdelen tov vroeger explosief gestegen.
Ook die paar onderdelen voor een simpel DC offset setje bestaande uit 2 condensatoren en een brug dan praten we als ik deze als particulier had moeten bestellen incl verzending al over bijna €60,- !
Dat was fl.130,- gaat nergens meer over toch?
Goed dan heb je wel een setje wat gegarandeerd heel blijft op 16A. Ik lees ook DC blokkers voor 2 tientjes, daar durf ik m'n hand wel voor in het vuur te leggen dat deze geen 16A aan kunnen (wat natuurlijk ook niet altijd wenselijk is. In mijn geval in een verdeelblok waar meerdere apparaten op komen vind ik van wel).

Zo ook met mijn voedingen, ik had een circuitje kunnen bouwen om piekstromen op te vangen, maar ik kies The American Way, Bigger Is Better en ga voor een simpel grotere voeding en gelijkrichter die deze piekstromen ook aankunnen. Minder componenten geeft ook minder problemen is mijn motto, daarnaast creëer je dan ook minder elektronische problemen.

Kingpin

Zo zijkanten er goed op en vandaag doorgemeten, meet prima volgens specs.

GOOS88

Citaat van: Kingpin op oktober 15, 2015, 09:25:39
Ja als particulier betaal je de volle pond, en ik kan me vergissen maar ik vind de onderdelen tov vroeger explosief gestegen.
Ook die paar onderdelen voor een simpel DC offset setje bestaande uit 2 condensatoren en een brug dan praten we als ik deze als particulier had moeten bestellen incl verzending al over bijna €60,- !
Dat was fl.130,- gaat nergens meer over toch?
Goed dan heb je wel een setje wat gegarandeerd heel blijft op 16A. Ik lees ook DC blokkers voor 2 tientjes, daar durf ik m'n hand wel voor in het vuur te leggen dat deze geen 16A aan kunnen (wat natuurlijk ook niet altijd wenselijk is. In mijn geval in een verdeelblok waar meerdere apparaten op komen vind ik van wel).

Zo ook met mijn voedingen, ik had een circuitje kunnen bouwen om piekstromen op te vangen, maar ik kies The American Way, Bigger Is Better en ga voor een simpel grotere voeding en gelijkrichter die deze piekstromen ook aankunnen. Minder componenten geeft ook minder problemen is mijn motto, daarnaast creëer je dan ook minder elektronische problemen.

Eens, onderdelen goed overbemeten in een voeding garandeert vaak een lange(re) levensduur. Alleen in voedingen met grotere ringkernen icm de benodigde afvlak elco's ontkom je niet aan een inschakelvertraging, maar dan geld nog steeds hetzelfde, onderdelen goed overbemeten zodat ze ruim binnen hun spec blijven. Als de inschakelvertraging om wat voor reden dan ook niet z'n werk doet moeten de brugcellen etc nog steeds de piekstromen aankunnen.