Aankoopadviezen stereoset, budget €7000. Luxe is vanaf morgen een vaste bewoner!

Gestart door Bas Akkerman, juni 9, 2011, 21:45:44

Vorige topic - Volgende topic

Martin!!!

Citaat van: Poldo op april  7, 2012, 17:08:44
ok duidelijk, ik ga ze binnenkort toch ook eventjes luisteren dan, ik was er altijd al erg benieuwd naar, zeker omdat ik de "naim" sound van de apparatuur altijd wel lekker vind.

Ben benieuwd naar jouw bevindingen....
mainly British stuff

Bas Akkerman

Een beter forum begint bij jezelf.

Ik zou met niemand willen ruilen, meteen gaan huilen, als ik geen Hagenees audiofiel zou zijn! ;D

Stereo: Electrickery       |       HT: Bas' Bios       |      Qobuz: De HTforummaandlijsten

Bas Akkerman

Ik moet me toch maar eens wat minder op het markttopic begeven...  :blink:
Nu zie ik een Velodyne DD15 te koop staan voor (denk ik) een mooie prijs. Het is een beetje het paard achter de wagen spannen nu ik nog geen set heb staan, maar zou dit een goede koop zijn? Ik wil uiteindelijk een subwoofer in gaan zetten voor het stereo-gedeelte, maar is de woonkamer niet te klein voor deze flinke subwoofer?

Ik zou met niemand willen ruilen, meteen gaan huilen, als ik geen Hagenees audiofiel zou zijn! ;D

Stereo: Electrickery       |       HT: Bas' Bios       |      Qobuz: De HTforummaandlijsten

Xander32

Citaat van: Bas Akkerman op april 11, 2012, 20:19:34
Nu zie ik een Velodyne DD15 te koop staan voor (denk ik) een mooie prijs. Het is een beetje het paard achter de wagen spannen nu ik nog geen set heb staan, maar zou dit een goede koop zijn? Ik wil uiteindelijk een subwoofer in gaan zetten voor het stereo-gedeelte, maar is de woonkamer niet te klein voor deze flinke subwoofer?
There is no substitute for cubic inches zeggen die gasten aan de andere kant van `t meertje betreft auto`s, aangaande de inches van een sub geldt eigenlijk hetzelfde ;).
Tannoy Kensington SE  ||  Accuphase E-480 & DAC-50  ||  Auralic Aries G2.1  ||  Sonnet Morpheus  ||  NuPrime CDT-10

Bas Akkerman

Citaat van: Xander32 op april 11, 2012, 20:37:39
There is no substitute for cubic inches zeggen die gasten aan de andere kant van `t meertje betreft auto`s, aangaande de inches van een sub geldt eigenlijk hetzelfde ;).
Het zal vast veel laag zijn, maar is het ook mooi laag voor een woonkamer van 3x7m dan wel 4x7m? Ik weet het, vraag het onmogelijke door te vragen of jullie mijn woonkamer daarbij in kunnen schatten.

chansig

Schiet mij maar lek. Nog niets thuis gehoord en dan als eerste een subwoofer aan gaan schaffen. :D :D :D

Gr Hans
Teleskopos,  2 x Arendal 1961, Wiim Ultra, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels, Chinese slangen, 2 x Dynavox x7000, digitaal
Coax AQ Carbon

denoontje

Dirk

Citaat van: Bas Akkerman op april 11, 2012, 20:46:18
Het zal vast veel laag zijn, maar is het ook mooi laag voor een woonkamer van 3x7m dan wel 4x7m? Ik weet het, vraag het onmogelijke door te vragen of jullie mijn woonkamer daarbij in kunnen schatten.
los van het feit dat ik het (ook) een beetje vreemd vind om eerst een sub te kopen en pas later de speakers (die ook nog niet bepaald zijn qua type ?)...wil ik je toch ff meegeven dat een DD15 voor een ruimte van 7x4 perfect werkt, dus als dusdanig geen "overdaad" is.
Mijn woonkamer is +- even groot en hier werkte het echt voortreffelijk     en toch verkocht ik later weer alles  :D  ;) (zie ik nou een terugkerend patroon ?)
Dealer van Amphion Speakers * Benchmark * Denon * Earthquake Sound * Hypex * Makro audio * Marantz * Powersoft * Trinnov Audio * Vicoustic

Demo-units te koop van Amphion ea

Bas Akkerman

Citaat van: chansig op april 11, 2012, 20:55:08
Schiet mij maar lek. Nog niets thuis gehoord en dan als eerste een subwoofer aan gaan schaffen. :D :D :D

Gr Hans
Lol, daarom ga ik het ook niet doen. Alhoewel ik wel geloof dat het een dusdanig goede sub is dat je die goed kan laten aansluiten op een hoop luidsprekers. Maar soms krijg ík zelfs de kriebels en voel ik de neiging iets te kopen. Zal wel de periode van de maand zijn.  :P

chansig

:D Je begint nu ook al de cyclus over te nemen ?

Gr Hans
Teleskopos,  2 x Arendal 1961, Wiim Ultra, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels, Chinese slangen, 2 x Dynavox x7000, digitaal
Coax AQ Carbon

Bas Akkerman

Citaat van: chansig op april 11, 2012, 21:07:47
:D Je begint nu ook al de cyclus over te nemen ?

Gr Hans
Ik ben net een vrouw ja! ;)
Of kopen jullie elke maand iets nieuws???  :eh:

Is maar goed dat ik nog steeds geen baan heb, had hem echt bijna gekocht...

chansig

Ik zou zeggen: wees blij dat je geen baan hebt...maar dat is ook wat overdreven en niet wat ik dan wil bedoel.

Gr Hans
Coax AQ Carbon

Bas Akkerman

Citaat van: chansig op april 11, 2012, 21:16:43
Ik zou zeggen: wees blij dat je geen baan hebt...maar dat is ook wat overdreven en niet wat ik dan wil bedoel.

Gr Hans
Ik begrijp hem. Alhoewel ik het best zou willen, met alle nadelen die daarbij horen.

jvanhambelgium

Waarom zou je een bijkomende sub gaan inzetten voor stereo ... als je een deftig paar fronts hebt ?
Mischien genoeg budget voorzien voor stevige fronts en een sub ga je dan niet missen voor muziek.
HT Zolder Topic : http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=107044.0
A multichannel audio system is intended to be a social experience,
shared among several listeners. It is not like stereo, an antisocial
experience, if it is to be heard properly. (Floyd E. Toole, Ph. D.)

Former member 78

Citaat van: Xander32 op april 11, 2012, 20:37:39

Eens!

Bas Akkerman

Citaat van: jvanhambelgium op april 11, 2012, 22:16:37
Waarom zou je een bijkomende sub gaan inzetten voor stereo ... als je een deftig paar fronts hebt ?
Mischien genoeg budget voorzien voor stevige fronts en een sub ga je dan niet missen voor muziek.
Missen is een groot woord. Ik heb echter wel ervaren dat een subwoofer monitor luidsprekers mooi kan ondersteunen. Vloerstaanders ook trouwens. Dus de meerwaarde van een subwoofer zie ik wel.

garmtz

Een sub kan nooit te groot zijn, alleen maar te klein... ;)  Uiteraard is het een prachtige subwoofer die we overigens nog nooit NIET hebben kunnen integreren met welk paar speakers dan ook. Het is ook een fabel dat hoe groter de conus zou zijn, hoe 'trager' de sub is. Het is juist andersom: hoe meer bewegend oppervlak, hoe minder uitslag, dus hoe minder intermodulatie, dus hoe cleaner (sneller?) het geluid. Aangezien de DD serie werkt met een servo-regeling, is de vervorming altijd extreem laag en dus de sub zelden 'aan te wijzen' in het geluidsbeeld. Mits deze uiteraard tot in de puntjes is ingeregeld.

Bas Akkerman

Zuuucht, had ik dus mijn reservering niet in moeten trekken?  :unsure:
Wat ik zeg, moet de marktsectie maar even niet meer in de gaten houden...

Skyfox

Ik ken het "probleem". Ik zie telkens mooie versterking als vervanging voor mn NAD voorbij komen. Maar er moet eerst gespaard worden.

Gewoon weer kijken als je weer werk hebt. In de tussentijd je luistersessies afmaken en je bezinnen over wat je op demo thuis wilt luisteren. Een sub kan je later nog op demo nemen om te zien of het voor jou iets toevoegt.
Versterking: Arcam AV40 | 2x Parasound HCA-2205A(T)
Bron: Cambridge Audio CXUHD | Apple TV 4k 2021
Luidsprekers: Monitor Audio Gold 100  | MA Gold C150 | MA RX FX | Velodyne DD10 & DD12
Weergever:  JVC N5 | Adea Reference Grey 100" 16:9

frank2

Op 1 keer na, dat was bij Keyser, heb ik nog nooit een sub goed horen integreren in een set. En ja zo'n velodyne is goed en gaat diep, maar ik prefereer duidelijk een stel goede fronts die ook diep kunnen gaan. Heb ooit Ushers 718 met een velodyne 18" gehoord, hoorde altijd precies wanneer de sub meespeelde, het basgeluid is gewoon "anders". Ik weet niet hoe ik dat goed moet uitleggen.

Wel vind ik velodyne erg duur. Maar als ik hier film kijk moet ik wel zeggen dat ik niets aan bas mis. En er zijn best wel meer speakers die tot 25 HZ gaan, een sub gaat wel iets dieper maar... daar zit een flink prijskaartje aan.
Stereo: EV: Plinius 103A/ VV-DAC: Auralic Altair G2.1/ SPEAKERS: Focal spectral  /Pioneer LX58 / LG C2 oled
kabel: LS: Stockfish ttc pro / Ali -nordost interlinks /Black Power X1 gemod./ Audioquest Niagara 1200. POWER: furutech 032n met rodium connectoren

bmateijsen

Citaat van: frank2 op april 12, 2012, 11:02:15
Op 1 keer na, dat was bij Keyser, heb ik nog nooit een sub goed horen integreren in een set. En ja zo'n velodyne is goed en gaat diep, maar ik prefereer duidelijk een stel goede fronts die ook diep kunnen gaan. Heb ooit Ushers 718 met een velodyne 18" gehoord, hoorde altijd precies wanneer de sub meespeelde, het basgeluid is gewoon "anders". Ik weet niet hoe ik dat goed moet uitleggen.

Dan is de integratie in de set niet goed geweest, denk ik..

CiteerWel vind ik velodyne erg duur. Maar als ik hier film kijk moet ik wel zeggen dat ik niets aan bas mis. En er zijn best wel meer speakers die tot 25 HZ gaan, een sub gaat wel iets dieper maar... daar zit een flink prijskaartje aan.

Het zegt denk ik meer over jouw mening over LFE, dan over de prijs van Velodyne ???

Bas Akkerman

Citaat van: frank2 op april 12, 2012, 11:02:15

Wel vind ik velodyne erg duur. Maar als ik hier film kijk moet ik wel zeggen dat ik niets aan bas mis. En er zijn best wel meer speakers die tot 25 HZ gaan, een sub gaat wel iets dieper maar... daar zit een flink prijskaartje aan.
Bij keyser was het erg goed ingeregeld inderdaad. Ik weet niet meer precies waar het was, maar ergens anders heb ik het nog eens mooi gehoord. Waar was dat toch?? Verkeerd gezegd, want een goede sub hoor je niet. Wat zeg ik: een goede set hoor je niet. Maar als de sub dan weggaat, mis je ineens precense, echtheid en volledigheid. En niet alleen op de gebieden waar je dat verwacht (drum, contrabas) maar juist ook bij stemmen en piano bijvoorbeeld. De "echo/trillingen" tegen de kast/borstkas mis je dan. Letterlijk een minder rotsvast geluidsbeeld. Zonder een sub zou ik wel kunnen leven, maar als je dat ineens weg zou halen...

garmtz

Citaat van: Bas Akkerman op april 12, 2012, 11:16:10
Zonder een sub zou ik wel kunnen leven, maar als je dat ineens weg zou halen...

Dat is het inderdaad... :)

En uiteraard zijn bij extreem grote fronts subwoofers niet nodig, mits er wat room gain is in een niet al te grote kamer (anders heb je met bitter weinig luidsprekers werkelijk full-range laag). In onze demoruimte kan op een Wilson Audio Sasha een subwoofer zeker nog een octaaf aan laag toevoegen, wat erg veel uitmaakt.

Bas Akkerman

Citaat van: garmtz op april 12, 2012, 11:30:59
(...) In onze demoruimte kan op een Wilson Audio Sasha een subwoofer zeker nog een octaaf aan laag toevoegen, wat erg veel uitmaakt.
Kun je nagaan, die gaan toch al "redelijk" laag.  ::) Of speelden die toen ook met sub?

Kingpin

De Usher van Frank zullen best laag gaan en op papier de 25Hz halen maar in reallife liggen de verhoudingen echt wel anders en zullen de Usher never nooit zoveel druk leveren dan een goede subwoofer.
Qua integratie ben ik het niet met Frank eens want er zijn best goede subs die je werkelijk naadloos kunt integreren, de 1 doet dat beter dan de ander, mijn Velo is zeker niet mis, maar mijn Luna die als voordeel heeft dat deze de klankeigenschappen meeneemt sluit wat dat betreft nog beter aan, maar dan praat je al over serieuse bedragen, ook de afval van de Luna is minder als mijn Velo ondanks dat de Velo letterlijk 10x meer vermogen heeft, daarentegen heeft mijn Velo weer andere goede eigenschappen.
En qua "plaatsing" van laag ... meestal ligt dit toch recht voor je neus, er zijn volgens mij niet eens zoveel muziekmateriaal die ik op kan noemen waar een bass bv rechtsachter is weggemixed (in stereo dan).

Als je het geld ervoor over hebt om een goede sub te halen ... Doen! is altijd een meerwaarde.
Inregelen is een vak apart :D
Kingpin TVC Preamplifier, Kingpin Tripath Amplifier, Volumio Rivo Plus Streamer, Kingpin Volumio Power Supply, Gustard X26 III DAC, Audio Physic Brilon 2.0, Audio Physic Luna I, Apogee Wyde Eye RCA, WireWorld I2S HDMI, IsoAcoustics.