Aankoopadviezen stereoset, budget €7000. Luxe is vanaf morgen een vaste bewoner!

Gestart door Bas Akkerman, juni 9, 2011, 21:45:44

« vorige - volgende »

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

jvanhambelgium

Citaat van: Bas Akkerman op april  1, 2012, 06:15:15
Kan ik nu voorspellen hoe het bij mij thuis zal klinken? Nee, maar ik verwacht bij te weinig demping enige scherpte in het hoog en bij verkeerde plaatsing aandikking in het laag. En nogmaals ik wil behoorlijk ver gaan (akoestisch plafond, difusers) om de akoestiek thuis zo optimaal te krijgen om het beste uit de set te halen.

Bij weinig demping ongetwijfeld ook een meer rommelig(er) karakter, uitgesmeerde(re) brij aangezien bepaalde frequenties langer in de ruimte blijven "botsen".
Mischien moet je het budget dan ook wat bijstellen. Denk wel dat je een paar duizendjes (2->4) mag rekenenen voor een eerste reeks aanpassingen zonder hierin extreem te gaan.
 
HT Zolder Topic : http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=107044.0
A multichannel audio system is intended to be a social experience,
shared among several listeners. It is not like stereo, an antisocial
experience, if it is to be heard properly. (Floyd E. Toole, Ph. D.)

aMUSEd

Leuk verslag weer. Het lijkt erop dat er een winnaar is, nu het budget nog. :)
Ik vind het wel een goed voorstel om voorlopig even het budget voor de bekabeling en bron terug te schroeven.. alhoewel het dan zal blijven knagen lijkt me.
Overigens zal je, voor een vergelijkbare kwaliteit tijdens de luistersessie, dan ook best zwaar moeten investeren in een bron.. veel sterkte  ;D
Je maakt me wel benieuwd naar de combinatie RA S80 - Harbeth M30  ::)

Bas Akkerman

Citaat van: AbZ op maart 31, 2012, 22:53:33
Doe eens gek en neem dat Resolution setje in huis als je daarvoor valt...
(met MF V-Link voor muziek vanaf je PC.  Sjieke streamer kan altijd nog.)
of waren er nog leukere dingen?  Ik begrijp zoiets van Garmts aanvulling.

Engels bass is in het Nederlands overigens gewoon bas met één s
(en zonder hoofdletter idd).
Ik gok dat er bij jullie meer tapijt ligt dan bij Bas?  Kan nogal schelen.
De vraag is of de V-link de DAC van de Opus recht doet. Dat deed de Linn Sneaky DS niet in vergelijking met de Linn DS. Het verschil met de Linn DSi was nóg groter. Maar ik kan het allicht thuis gaan vergelijken.

Citaat van: aMUSEd op april  1, 2012, 11:02:18
Leuk verslag weer. Het lijkt erop dat er een winnaar is, nu het budget nog. :)
Ik vind het wel een goed voorstel om voorlopig even het budget voor de bekabeling en bron terug te schroeven.. alhoewel het dan zal blijven knagen lijkt me.
Overigens zal je, voor een vergelijkbare kwaliteit tijdens de luistersessie, dan ook best zwaar moeten investeren in een bron.. veel sterkte  ;D
Je maakt me wel benieuwd naar de combinatie RA S80 - Harbeth M30  ::)
En dat terugschroeven in bron is geen optie, gezien de combinatie van verfijning én dynamiek. Dat verwacht ik niet snel in een andere bron te vinden, maar mijn zoektocht is nog niet klaar. Ik ga nog meer combinaties beluisteren met de Magnepan. Waar ik wel op probeer te "bezuinigen" (apart woord als je het over deze bedragen hebt) is inderdaad de bekabeling en stroomtoevoer. Het kijken naar een gelijkwaardig alternatief voor de streamer heb ik al genoemd.

Het is echt de combinatie van de Resolution Audio bron, versterker en Harbeth die zo goed is. Eén van die drie weghalen is eigenlijk niet mogelijk zonder aan synergie in te boeten.
Maar als ik eenmaal een set heb, ga ik absoluut een Meet&Greet organiseren. De vaste bezoekers van dit topic hebben dan natuurlijk een streepje voor.  :bigsmile:
Een beter forum begint bij jezelf.

Ik zou met niemand willen ruilen, meteen gaan huilen, als ik geen Hagenees audiofiel zou zijn! ;D

Stereo: Electrickery       |       HT: Bas' Bios       |      Qobuz: De HTforummaandlijsten

AbZ

Citaat van: Bas Akkerman op april  1, 2012, 14:32:13
De vraag is of de V-link de DAC van de Opus recht doet. Dat deed de Linn Sneaky DS niet in vergelijking met de Linn DS. Het verschil met de Linn DSi was nóg groter. Maar ik kan het allicht thuis gaan vergelijken.
Dacht dat het ook de vraag was, wat je op dit moment kon uitgeven  ;D
V-Link is gewoon erg goed voor zijn geld.  Zie Stereophile voor review van de Mk1 (inmiddels opgevolgd door Mk2).  Kan je best even plezier van hebben.  Sneaky heeft ook heel lage jitter volgens Garmt.  Wat er verder aan scheelt bij de Linns weet ik niet.  Misschien is de RA een beetje moeilijk in de omgang.  Daar zou ik dan nog even over nadenken.

denoontje

mooi verhaal en weer een stap dichterbij dus.
kan me helemaal vinden in je verhaal van de naim vs de linn en zeker vs de dsi
Ik vond de linn dsi oom va: hee waar blijft het geluid en de naim, tjee iets te veel.

Reden dat ik de majik ds heb gekozen en mijn primare hebt gehouden.
Dat was de mix vna beide.

Maar ik sluit me aan met de voorgangers: zet de set nu thuis en spendeer later evt in de duurdere streamer als het budget technisch niet lukt.


Bas Akkerman

Citaat van: AbZ op april  1, 2012, 15:07:11
Dacht dat het ook de vraag was, wat je op dit moment kon uitgeven  ;D
V-Link is gewoon erg goed voor zijn geld.  Zie Stereophile voor review van de Mk1 (inmiddels opgevolgd door Mk2).  Kan je best even plezier van hebben.  Sneaky heeft ook heel lage jitter volgens Garmt.  Wat er verder aan scheelt bij de Linns weet ik niet.  Misschien is de RA een beetje moeilijk in de omgang.  Daar zou ik dan nog even over nadenken.
Wat is op dit moment? Belastingteruggave komt er weer aan, net als vrijgekomen spaargeld.
En er zijn een hoop set-onderdelen die ik goed vind klinken die lastig in de omgang zijn. Verdedig ik nu de RA-set met hand en tand? Ja en nee. Ja, omdat dit mijn benchmark op dit moment is. Een grootse uitspraak en ook bij mij thuis moet het kloppe. Nee, omdat ik geen onverantwoorde dingen wil doen. Ik heb gelukkig nog eventjes de tijd. Om na te denken, verder te luisteren en om eventueel verder te sparen.
Een beter forum begint bij jezelf.

Ik zou met niemand willen ruilen, meteen gaan huilen, als ik geen Hagenees audiofiel zou zijn! ;D

Stereo: Electrickery       |       HT: Bas' Bios       |      Qobuz: De HTforummaandlijsten

garmtz

Even voor de goede orde... De Linn Sneaky Music DS was de minste, daarna de Linn Majik DS-I en de Majik DS was de beste. Misschien ook zo even aanpassen in het verslag?

AbZ

Citaat van: Bas Akkerman op april  1, 2012, 15:23:27
Wat is op dit moment?
Moment van je verslag.  Ik maak me geen zorgen dat je snel iets gaat kopen...

Joris1971

Ik vraag me af hoelang je nog naar dealers blijft rijden en wanneer je de beslissing gaat maken?

Iedere set klinkt weer anders en iedere set heeft zijn voor- en nadelen, je zult miz nooit een set vinden die 100% is.
je zoekt de heilige graal die je niet zult vinden...

garmtz

Komt bij dat Bas nu een set met elektronica van > 10.000 euro heeft beluisterd en vergeleken met een Linn Majik DS-I van 2975 Euro en Naim ter waarde van (uitgaande van ND5XS) 5500 Euro. Wat als ik een set van 20.000 Euro voor de M30 had neergezet? Dit is dus het werkelijke dilemma...

Joris1971

Bas, gewoon bij een dealer als beter beeld en geluid, een mooie set (laten) samen stellen en genieten.

Miz wordt je niet wijzer door 10 tallen sets te beluisteren...

AbZ

Citaat van: garmtz op april  1, 2012, 15:50:31
Komt bij dat Bas nu een set met elektronica van > 10.000 euro heeft beluisterd en vergeleken met een Linn Majik DS-I van 2975 Euro en Naim ter waarde van (uitgaande van ND5XS) 5500 Euro. Wat als ik een set van 20.000 Euro voor de M30 had neergezet? Dit is dus het werkelijke dilemma...
Ik zie werkelijk niet wat hier het probleem van is.

Eddye

Citaat van: AbZ op april  1, 2012, 16:04:13
Ik zie werkelijk niet wat hier het probleem van is.
Is een tikje meer dan het aangegeven budget...
Devialet 200
Bowers & Wilkins 805 Diamond
Apple Mac Mini (Audirvana/Memory & SSD upgrade) - Clearaudio Concept MC - Marantz UD5005

Joris1971


Bas Akkerman

Citaat van: garmtz op april  1, 2012, 15:25:06
Even voor de goede orde... De Linn Sneaky Music DS was de minste, daarna de Linn Majik DS-I en de Majik DS was de beste. Misschien ook zo even aanpassen in het verslag?
Krijg je als je het niet opschrijft :unsure:, ik verander het zo even.
Citaat van: Joris1971 op april  1, 2012, 15:45:24
Ik vraag me af hoelang je nog naar dealers blijft rijden en wanneer je de beslissing gaat maken?

Iedere set klinkt weer anders en iedere set heeft zijn voor- en nadelen, je zult miz nooit een set vinden die 100% is.
je zoekt de heilige graal die je niet zult vinden...
Die ga ik ook niet vinden, dat is ook niet de bedoeling. Ik ben binnen mijn budget op zoek naar een set die mij het meest bevalt. En dan is het altijd een afweging die je maakt tussen de voor- en nadelen van een set. Natuurlijk heeft ook deze set nadelen.

Citaat van: garmtz op april  1, 2012, 15:50:31
Komt bij dat Bas nu een set met elektronica van > 10.000 euro heeft beluisterd en vergeleken met een Linn Majik DS-I van 2975 Euro en Naim ter waarde van (uitgaande van ND5XS) 5500 Euro. Wat als ik een set van 20.000 Euro voor de M30 had neergezet? Dit is dus het werkelijke dilemma...
En dat is precies de reden dat ik zo voorzichtig ben met demo-apparatuur. Ik ben er alsnog ingetrapt, nu is het nodig om een goede afweging te maken.
Een beter forum begint bij jezelf.

Ik zou met niemand willen ruilen, meteen gaan huilen, als ik geen Hagenees audiofiel zou zijn! ;D

Stereo: Electrickery       |       HT: Bas' Bios       |      Qobuz: De HTforummaandlijsten

chansig

Citaat van: Joris1971 op april  1, 2012, 16:05:27
Wat denk je van budget?

Is toch geen probleem ? Je hebt het of je hebt het niet. Meer keuze's zijn er niet.

Is nog niet eens sprake van een dilemma. Je hebt het ervoor over of niet.

Gr Hans
Teleskopos, MA RSW 12, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

skyfox

Zie ik in de marktsectie toch maar mooi een demo-Majik DS in de aanbieding door Bjorn... Iets voor jou, Bas? Kan je thuis de hele set op demo laten zetten en tegen een aantrekkelijke prijs kopen  :music:

Of natuurlijk nog even rustig naar Magnepan gaan luisteren. Wellicht zijn daar ook nog mooiere dingen mogelijk dan wat je al gehoord hebt.  :D
Versterking: Arcam AV40 | 2x Parasound HCA-2205A(T)
Bron: Cambridge Audio CXUHD | Bluesound Node 2i | Apple TV 4k 2021
Luidsprekers: Monitor Audio Gold 100  | MA Gold C150 | MA RX FX | Velodyne DD10 & DD12
Weergever:  JVC X7900 | Adea Reference Grey 100" 16:9

Bas Akkerman

Citaat van: Joris1971 op april  1, 2012, 16:01:24
Bas, gewoon bij een dealer als beter beeld en geluid, een mooie set (laten) samen stellen en genieten.

Miz wordt je niet wijzer door 10 tallen sets te beluisteren...
Ik ga ook geen tientallen sets meer beluisteren. Alleen nog eens de Magnepan, Manger en Blumenhofer. Waarschijnlijk wordt het de keuze tussen de set met Harbeth en Magnepan. Door dat "tientallen" luisteren heb ik wel aparte combinaties gevonden waar ook de dealers door verrast zijn (ik ga uit van hun eerlijkheid). Dat komt niet alleen op mijn conto, maar die nieuwsgierigheid is daar wel een belangrijk onderdeel van. Ieder zijn manier van een set samenstellen wat dat betreft.

Nog even over het budget vs demo-apparatuur. Ik ben ook niet Gekke Henkie. Ik kies dus alleen demo-apparatuur die binnen mijn budget past of daar iets overheen gaat. Later heb ik bijvoorbeeld naar een set van €40.000 (?) geluisterd. Geen probleem, dat kan ik toch niet betalen.

Bij de RA heb ik echter geen rekening gehouden met de noodzaak van een streamer, ik dacht dat USB via pc voldoende zou zijn. Die aanname heb ik niet met Garmt gedeeld en dat valt mij te verwijten, niemand anders. Daarnaast werden we verrast door de invloed van een streamer. Ik had bijvoorbeeld een Logitech SB Touch in gedachten, de Sneaky DS leek ook een prima optie.
Maar wat het beluisteren betreft, gedane zaken nemen geen keer.
Een beter forum begint bij jezelf.

Ik zou met niemand willen ruilen, meteen gaan huilen, als ik geen Hagenees audiofiel zou zijn! ;D

Stereo: Electrickery       |       HT: Bas' Bios       |      Qobuz: De HTforummaandlijsten

AbZ

Citaat van: Joris1971 op april  1, 2012, 16:05:27
Wat denk je van budget?
Ik denk dat 20k bijna 3x zoveel is als 7k.  Er zijn ook weer sets te bedanken van 3x20= 60k, enzovoort.  So what?  Dit kan ik toch echt niet als probleem zien.  Je wil geld uitgeven?  Have fun!  Anderen kunnen meer uitgeven?  Get used to it!

Oeps ik zie nu pas dat chansig dit al voor je had uitgelegd.

Bas Akkerman

Citaat van: AbZ op april  1, 2012, 16:55:02
Ik denk dat 20k bijna 3x zoveel is als 7k.  Er zijn ook weer sets te bedanken van 3x20= 60k, enzovoort.  So what?  Dit kan ik toch echt niet als probleem zien.  Je wil geld uitgeven?  Have fun!  Anderen kunnen meer uitgeven?  Get used to it!
Dat heb ik ook, ik kan het best betalen. En op zich wil ik het ook betalen, de stereoset is iets dat ik al zo lang wil. Een onvervulde wens die ik wél kan vervullen.
Het is meer dat ik ook rekening moet houden met mijn vrouw. Het is een gedeelte van óns spaargeld, dus óók van haar.
En daarbij speelt voor mij ook een principekwestie. Ik heb een budget gesteld en ik vind dat ik me daar aan moet houden.
Een beter forum begint bij jezelf.

Ik zou met niemand willen ruilen, meteen gaan huilen, als ik geen Hagenees audiofiel zou zijn! ;D

Stereo: Electrickery       |       HT: Bas' Bios       |      Qobuz: De HTforummaandlijsten

AbZ

Citaat van: Bas Akkerman op april  1, 2012, 17:20:48
Dat heb ik ook, ik kan het best betalen. En op zich wil ik het ook betalen, de stereoset is iets dat ik al zo lang wil. Een onvervulde wens die ik wél kan vervullen.
Het is meer dat ik ook rekening moet houden met mijn vrouw. Het is een gedeelte van óns spaargeld, dus óók van haar.
En daarbij speelt voor mij ook een principekwestie. Ik heb een budget gesteld en ik vind dat ik me daar aan moet houden.
Vreemd genoeg wek je vooral de indruk dat je (uit principe?) niet maximaal maar minimaal dat bedrag wil uitgeven.

Bas Akkerman

Citaat van: AbZ op april  1, 2012, 17:26:48
Vreemd genoeg wek je vooral de indruk dat je (uit principe?) niet maximaal maar minimaal dat bedrag wil uitgeven.
Je vraagt me in herhaling te vallen, maar ok, nog een keer.
Ik heb dat budget destijds gesteld, met het idee dat ik daarbinnen een mooie set kan vinden. Ook door ervaringen die ik heb opgedaan in eerdere luistersessies, winkels en bij mensen thuis. Kan het voor minder? Ja. Maar ik heb ook gemerkt dat het een mooi budget is waar de onderdelen van de set goed aansluiten bij wat ik zoek. Met een minder hoog budget moet ik op belangrijke punten inleveren op kenmerken van muziekweergave die ik waardeer, dat heb ik gehoord vanuit die genoemde ervaringen en het laatste jaar in de luistersessies. Met een hoger budget krijg ik vast nog meer van wat ik zoek, maar dat geld heb ik er niet voor over. En dat geldt voor elk budget en elke uitgave, of je het nu over €1000,- of €1.000.000 hebt. Of je het nu over een fototoestel of over een auto hebt. Het is maar net hoe belangrijk je de aanschaf vindt om een bepaald doel te bereiken. Het is dus geen kwestie van uitgeven om het uitgeven, maar het binnen dit budget optimaal genieten van de kunstvorm die 'muziek' heet.
De discussie of je met een minder budget ook van muziek kan genieten, hebben we al uitvoerig behandeld. Die discussie is wat mij betreft ook klaar.
Een beter forum begint bij jezelf.

Ik zou met niemand willen ruilen, meteen gaan huilen, als ik geen Hagenees audiofiel zou zijn! ;D

Stereo: Electrickery       |       HT: Bas' Bios       |      Qobuz: De HTforummaandlijsten

Martin!!!

Wat een mooi en uitgebreid verslag Bas van de luistersessie bij BB&G maar waarom heb je de NAIM SuperNait niet betrokken in deze luistersessie? Temeer je waarschijnlijk nu toch al boven het gestelde budget ga uitkomen.
mainly British stuff

AbZ

Citaat van: Bas Akkerman op april  1, 2012, 17:43:53Je vraagt me in herhaling te vallen, maar ok, nog een keer. <...> De discussie of je met een minder budget ook van muziek kan genieten, hebben we al uitvoerig behandeld. Die discussie is wat mij betreft ook klaar.
Ik meende ook dat dit al gepasseerd was.
Daarom was ik ook verbaasd dat Garmt "het dilemma" wat jou betreft weer bespreekbaar herhaalbaar maakte.
Anderzijds begrijp ik ook wel dat het voor jou veel uitmaakt wie dat doet  ;)

garmtz

De SuperNait is geprobeerd, zelfs met HiCap. Ook de Harbeth SHL5, maar ook niet genoemd. Beiden maakten dan ook weinig indruk.