Sanders dedicated stereoset.

Gestart door Xander32, mei 17, 2010, 18:34:56

Vorige topic - Volgende topic

Maximus_Aurelius

Citaat van: Xander32 op maart 28, 2026, 10:36:16Accuphase klasse a vind ik erg fraai bij vooral wat meer rustige muziek, zoals singer songwriter, unplugged opnames, bepaalde jazz stromen en kleine klassieke ensembles. Bij grote klassieke werken, rock en elektronische muziek gaat mijn voorkeur uit naar klasse a/b. Dan heb ik het over geïntegreerde exemplaren. Wanneer het budget geen rol speelt en je kan opteren voor de meest krachtige mono klasse a ev's, dan zal die veel meet allround inzetbaar zijn, ongeacht de content.

Echter, een klasse a (of buizen) kan ik hier sowieso niet kwijt ivm de warmteontwikkeling in de gesloten kast. Maar beiden heb ik bij anderen meermaals heel erg fraai horen spelen.

Daarom speelt hier nog altijd een mooie golden boy klasse AB. Want ik luister heel veel klassiek orchestra en dan merk je echt het verschil tussen A en AB in het voordeel van AB. Veel krachtiger en meer punch. Ook met piano zeer goed het verschil waarneembaar.
Klasse AB vind ik persoonlijk überhaupt all rounder dan klasse A.
🎶🎶🎶
Muziek is kunst, kunst moet voor iedereen bereikbaar zijn, anders is het elitair!!

🎶🎶🎶

Xander32

Dat is hetgeen ik ook zo ervaren heb 🙂

Citaat van: Maximus_Aurelius op maart 28, 2026, 17:17:14Daarom speelt hier nog altijd een mooie golden boy klasse AB. Want ik luister heel veel klassiek orchestra en dan merk je echt het verschil tussen A en AB in het voordeel van AB. Veel krachtiger en meer punch. Ook met piano zeer goed het verschil waarneembaar.
Tannoy Kensington SE  ||  Accuphase E-480 & DAC-50  ||  Auralic Aries G2.1  ||  Sonnet Morpheus  ||  NuPrime CDT-10

tompj

Citaat van: Xander32 op maart 28, 2026, 17:26:32Dat is hetgeen ik ook zo ervaren heb 🙂

Ik denk dat het om 'dynamiek' draait hier. Ja, daar is een klasse a/b Accuphase meer all round, want meer vermogen en in staat om op meer luidsprekers die dynamiek te brengen. Maar op de juiste luidspreker doet klasse a daar niet voor onder. Maar eens, dat moet dan wel een gemakkelijk aanstuurbare luidspreker zijn. Klasse a Accuphase verdubbelt ook vermogen wanneer impedantie halveert. Dat doet wat.

Overigens vind ik het klankverschil tussen Accuphase klasse a en a/b ook vooral liggen in iets warmer versus iets helderder. Ook dat pakt beter/slechter uit bij verschillende luidsprekers.

Er is voor mij dus geen 'absoluut' kwaliteitsverschil tussen klasse a en a/b. In verschillende contexten werkt het een beter dan het ander, dat wel.
Speakers: Devore Orangutan 0/Baby
Versterking: Leben CS600X of Enleum AMP-23r
CD-speler: Accuphase DP-55V.
Streamer: Naim ND5 XS2.
Analoog: Thorens TD-160, SME 3009, Denon DL-103, Project Tube Box DS

Xander32

Mijn speakers zitten ietwat aan de warme kant van neutraal, doen het daardoor lekker op m'n klasse a/b. En ondanks dat ze eenvoudig zijn aan te sturen (relatief hoge gevoeligheid en ze dippen nergens zorgelijk) vinden ze het vermogen toch ook erg lekker. Een Marantz PM11s3 kon er niets mee, het klonk weinig dynamisch, futloos. Een PM10 deed het al een stuk beter, bracht dynamiek en meer pit, maar m.n. in het hoog en laag (een soort loudness effect), waardoor het midden weg viel. Met de huidige versterker was het aansluiten en alles viel op z'n plaats.

Citaat van: tompj op maart 29, 2026, 11:59:55Ik denk dat het om 'dynamiek' draait hier. Ja, daar is een klasse a/b Accuphase meer all round, want meer vermogen en in staat om op meer luidsprekers die dynamiek te brengen. Maar op de juiste luidspreker doet klasse a daar niet voor onder. Maar eens, dat moet dan wel een gemakkelijk aanstuurbare luidspreker zijn. Klasse a Accuphase verdubbelt ook vermogen wanneer impedantie halveert. Dat doet wat.

Overigens vind ik het klankverschil tussen Accuphase klasse a en a/b ook vooral liggen in iets warmer versus iets helderder. Ook dat pakt beter/slechter uit bij verschillende luidsprekers.

Er is voor mij dus geen 'absoluut' kwaliteitsverschil tussen klasse a en a/b. In verschillende contexten werkt het een beter dan het ander, dat wel.
Tannoy Kensington SE  ||  Accuphase E-480 & DAC-50  ||  Auralic Aries G2.1  ||  Sonnet Morpheus  ||  NuPrime CDT-10

Rob46

Citaat van: Maximus_Aurelius op maart 28, 2026, 17:17:14Daarom speelt hier nog altijd een mooie golden boy klasse AB. Want ik luister heel veel klassiek orchestra en dan merk je echt het verschil tussen A en AB in het voordeel van AB. Veel krachtiger en meer punch. Ook met piano zeer goed het verschil waarneembaar.

Bepalend in mijn optiek en ervaring is de configuratie van de gehele keten. Mijn buizenversterker laat nu meer punch horen dan de E-3000 met 2x100 watt.....
[ John Eekels CAP EL84 Push Pull ][ Auralic ][ Focal ][ Tellurium ][ roon ]

Mediator

Citaat van: Xander32 op maart 29, 2026, 13:54:43Mijn speakers zitten ietwat aan de warme kant van neutraal

Alle speakers hebben een kleur en dat is wat mij betreft wat anders dan kleuring. Neutraal is ook een kleur. Je kan maar beter kiezen wat je het mooist vindt.
Gruppo Richercha Audio Alta Fedeltà ❤️

Xander32

De wattage geeft slecht een deeltje weer van het verhaal, enkel een kaal cijfer van 100 watt wil m.i. weinig zeggen. En je vergelijkt nu een hoogwaardige maatwerk buizenversterker met de instap bij Accuphase; wellicht dien je er een andere kandidaat tegenover te zetten voor een beter (lees; eerlijker) vergelijk 🙄

Citaat van: Rob46 op maart 29, 2026, 15:05:27Bepalend in mijn optiek en ervaring is de configuratie van de gehele keten. Mijn buizenversterker laat nu meer punch horen dan de E-3000 met 2x100 watt.....

brt

Citaat van: Rob46 op maart 29, 2026, 15:05:27Bepalend in mijn optiek en ervaring is de configuratie van de gehele keten. Mijn buizenversterker laat nu meer punch horen dan de E-3000 met 2x100 watt.....

Dat zou ook zomaar te maken kunnen hebben met de impedantie curve van je speakers. Buizenversterkers reageren daar op, zo heb ik ooit mogen leren op dit forum...
Paradigm Persona 3F • TEAC AP-701 • TEAC UD-701n • Melody Pro88 mk2 • PS Audio Stellar PowerPlant P3 • Kabels van Audioquest en ViaBlue

SpaceJS

Ik heb hier een 50 watt eindtrap en die kan echt een serieus goed beeld neerzetten met enorme dynamiek, voor mij zeer belangrijk omdat ik graag naar symphonie orkesten luister. Denk dat het misschien niet om hoeveel watt het gaat maar meer de kwaliteit ervan.
Meridian 861v4, Mark and Levinson No. 29,  2 * Linn LK85 , meridian G98,  meridian UHD722, Linn LP12, Musical Fidelity X-LPS v3, Empire vandenhul MC1000 , Marantz UD 5005, NVidia shield, Roon endpoint, Thiel CS2.4,  Thiel CS1.6 rear, Audio Physic Celcius centre, Rel Quake Sub

tompj

Wattages zeggen iets over hoeveel decibel er geleverd kan worden, niet zozeer iets over controle en dynamiek.
Speakers: Devore Orangutan 0/Baby
Versterking: Leben CS600X of Enleum AMP-23r
CD-speler: Accuphase DP-55V.
Streamer: Naim ND5 XS2.
Analoog: Thorens TD-160, SME 3009, Denon DL-103, Project Tube Box DS

Xander32

Een nieuwe groepenkast, daar gisteren nog ff een blik op geworpen en mijn oog viel op de datakabels (kabel vanaf nas en kabel tbv tv) deze zijn door de elektricien keurig netjes met klittenband gebundeld en vast gezet op een pijpje waar een stroomkabel doorheen loopt 🤓

Geen idee of dat een hoorbaar effect heeft, maar ik ga dat toch maar anders proberen in te richten.

Spijkie

Als je t netjes kunt scheiden kan t in ieder geval geen kwaad, een en ander zal ook afhangen van wel of niet afgeschermd
T+A Symphonia, Audiosolutions figaro S2, Atlas power, atlas mavros LS grun, Ansuz A3 digital, Axxess ethernet, Axxess switch.

Xander32

Beide netwerkkabels zijn afgeschermd, dat zal schelen. Misschien laat ik het ook wel gewoon zo 🙄, het oogt netjes nu.

Citaat van: Spijkie op maart 31, 2026, 08:41:25Als je t netjes kunt scheiden kan t in ieder geval geen kwaad, een en ander zal ook afhangen van wel of niet afgeschermd

Xander32

De hele dag al muziek aan staan en nu (na het huishouden en een klus in de tuin) al een paar uurtjes de tijd genomen om te zitten en te luisteren 🎶 PureClassix (internetradio, NL, jaren '70, vooral ook '80 en wat '90). En wat klinkt dat ongelofelijk lekker, het swingt, het ademt en ik hoor details die mij voorheen nooit zijn opgevallen ...

... waardevolle upgrades de Bonn N8 (plus F1 voeding), de Hifituning aardlek en de Gigawatt automaat 👌🏻

morca

Geniet ervan

En bedankt voor de tip.
Dat station kan ik naar mijn streamer casten :music:

Xander32

Echt de moeite waard, zij streamen in cd kwaliteit/ flac 🎶

Citaat van: morca op april  4, 2026, 19:30:44Geniet ervan

En bedankt voor de tip.
Dat station kan ik naar mijn streamer casten :music:

morca

Citaat van: Xander32 op april  4, 2026, 19:36:57Echt de moeite waard, zij streamen in cd kwaliteit/ flac 🎶

Heb je nog meer tips mbt lossless zenders die ik kan casten?

Kurt

Xander32

pameijer

Check ook eens Radio That Doesn't Suck. Al was het maar voor de naam  O0
Marantz Cinema 40 | Sony UBP-X800M2 CM| Technics SL2000 + NAD PP2i | Apple TV 4K en Nvidia Shield en Vero V en Ugoos AM6B+| Vu+ Duo2 | LG OLED65C4 | JVC X7900 met HDFury Integral2 en iVisions Cinema 4K 260 cm | AVI ADM9.1RS actieve speakers front en center + AVI DM5 surrounds en rears + 4x Micca M-8C Atmos + Rythmik E15HP en F15-SE subs en héél veel muziek!

mmuetst

Citaat van: tompj op maart 30, 2026, 12:31:42Wattages zeggen iets over hoeveel decibel er geleverd kan worden, niet zozeer iets over controle en dynamiek.
Eh, nee, vermogen zegt iets hoeveel vermogen je versterker kan leveren binnen acceptabele vervorming.
En afhankelijk van je rendement van je luidsprekers en impedantie en fase gedrag heb je daar veel of minder van nodig. Daarnaast heb je nog factoren als dempingsfactor maar ook hier geld hoe een luidspreker de versterker vergeeft zodat het allemaal lekker klinkt.
Geniet van Audio, maar betaal met mate, maar moet jij zeggen met je dure Mofi's die zeker lekker klinken.

Xander32

Xander32

Het gaat dus echt om de match tussen de luidsprekers en de versterker, deze is dus zeer bepalend voor het eindresultaat (?). Niet iedere speaker matcht met iedere versterker (?).

Dan heb je het voornamelijk over de technische/ elektronische match (ik gebruik vast niet de correcte termen, vergeef mij, maar je begrijpt vast wat ik bedoel 😅).

Vraag; is er naast bovenstaande 'technische match' ook nog sprake van een match soundwise?

Dat vraag ik omdat ik eens bij een M&G ben geweest waarin de gastheer aangaf dat 'binnen diens werkingsgebied, iedere versterker eender klinkt'.

Deel jij die mening?

Citaat van: mmuetst op april  5, 2026, 00:19:47Eh, nee, vermogen zegt iets hoeveel vermogen je versterker kan leveren binnen acceptabele vervorming.
En afhankelijk van je rendement van je luidsprekers en impedantie en fase gedrag heb je daar veel of minder van nodig. Daarnaast heb je nog factoren als dempingsfactor maar ook hier geld hoe een luidspreker de versterker vergeeft zodat het allemaal lekker klinkt.

mmuetst

Citaat van: Xander32 op april  5, 2026, 07:59:15Het gaat dus echt om de match tussen de luidsprekers en de versterker, deze is dus zeer bepalend voor het eindresultaat (?). Niet iedere speaker matcht met iedere versterker (?).

Dan heb je het voornamelijk over de technische/ elektronische match (ik gebruik vast niet de correcte termen, vergeef mij, maar je begrijpt vast wat ik bedoel 😅).

Vraag; is er naast bovenstaande 'technische match' ook nog sprake van een match soundwise?

Dat vraag ik omdat ik eens bij een M&G ben geweest waarin de gastheer aangaf dat 'binnen diens werkingsgebied, iedere versterker eender klinkt'.

Deel jij die mening?

Hangt van je smaak af, een buizenversterker kan kleur geven aan het geluid. Dat kan vervorming zijn of niet helemaal recht zijn in frequentie gedrag. Als iemand dat prettig vind klinken wie ben ik dan om dat af te keuren?
Als ik instrumenten hoor, in dit geval gitaar, dan vind ik buizen gitaar versterkers zeer prettig klinken. Dit staat natuurlijk los van audio. Ik vind het persoonlijk niet erg als iemand mijn set als MyFi bestempelt, ik ben ook de persoon die er van moet genieten (de My is MyFi  ;) ).
Op het hififorum heb ik wel eens geroepen "waarom mogen versterkers niet klinken" werd een leuke discussie. Je luidsprekers klinken namelijk altijd.
Geniet van Audio, maar betaal met mate, maar moet jij zeggen met je dure Mofi's die zeker lekker klinken.

Mediator

Hmmmm alles kleurt. Solid state doet dat net zo hard. Analoog ook, digitaal ook, speakers nog meer. Het is verder wel een interessante vraag waar een ieder wellicht een net andere invulling aan geeft.
Gruppo Richercha Audio Alta Fedeltà ❤️