Set van Hans

Started by chansig, October 27, 2006, 18:49:14

Previous topic - Next topic

0 Members and 4 Guests are viewing this topic.

chansig

Quote from: RalphH on March 30, 2019, 15:41:02
Lijkt me dat r enkel iets kapot kan bij een vervormd/verkeerd signaal. Maar als je in de meting niks geks gehoord hebt, lijkt t me daar niet in te zitten. Meer een amp dingetje dan. Hier vwoempen de subs ook ff bij aanzetten, eindbakken doen t ook wel eens. Geen verstand van techniek, maar lijkt me dus meer wat van de versterker als ie verder goed speelt en niet aanloopt (?)

In de meting was het wel raar. Maar dat ging zo snel dat je het vervolgens ook niet meer terug kan halen. Vervorming in het begin van de meting. Dat is wat ik me herinner.

Dat vwoempen herken ik wel...dat is anders. Dit is een "pok" kort krachtig.

Gr. Hans

Teleskopos, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

jossie

Probeer het wel voor de Brokzit te regelen zou ik zeggen...
Omni !

Ralf67

Die is gisteren weer uitgesteld met een aantal weken.

jossie

Tom is net toevallig twee weken op vakantie.

Gek.
Omni !

chansig

Teleskopos, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

Ralf67

Of puur toeval .
Gisteren nog contact mee gehad overigens .

DofN

Niet leuk van de subwoofer, Hans. Sterkte met oplossen. Ik heb veel ervaring met kapotte subwoofers maar heb in dezen geen nuttige informatie.

Ploppen bij aan- en uitzetten mag best, maar is wel een van de redenen waarom ik mijn subs altijd in sleep mode laat vallen. Met de nieuwe meting lijkt het erop alsof je DSP uitstaat?
You changed the outcome by measuring it! - Professor Farnsworth
NAD M33, Dali Epicon 6 en 2 x JL-E112, Bacch binaural software

chansig

Quote from: Ralf67 on March 30, 2019, 17:08:07
Of puur toeval .
Gisteren nog contact mee gehad overigens .

Gister nog een remind post gestuurd..ik wacht even af.


Gr. Hans
Teleskopos, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

xlr8

Had sonsan ook niet soortgelijk probleem ?  Fout in de voedingscondensator was het volgens Tom..

https://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=168866.225

Reply 245.


Staaled

Quote from: chansig on March 30, 2019, 15:18:29
Hoeveel watt zou die piek op 23 Hz gevraagd kunnen hebben ?

Gr. Hans
Die piek is een resonantie, dus geen extra output van de sub zelf.
"Inability to accept the mystic experience is more than an intellectual handicap. Lack of awareness of the basic unity of organism and environment is a serious and dangerous hallucination. For in a civilization equipped with immense technological power, the sense of alienation between man and nature leads to the use of technology in a hostile spirit – to the "conquest" of nature instead of intelligent co-operation with nature." (Alan Watts, Psychedelics and Religious Experience, 1968)

chansig

Da's ook wel weer logisch.

Quote from: xlr8 on March 30, 2019, 17:57:49
Had sonsan ook niet soortgelijk probleem ?  Fout in de voedingscondensator was het volgens Tom..
https://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=168866.225

Reply 245.


Ik heb alleen geen brom. Maar een "pok".

Gr. Hans
Teleskopos, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

Ralf67

Pokkezooi dus , en dat uit een subwoofer.

Gaat opgelost worden lijkt me.

Pok pok.

chansig

Tuurlijk...links of rechtsom. Zal wel goed komen.

Gr. Hans
Teleskopos, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

op eigen verzoek verwijderd.


DofN

Ja, is het weer in orde?
You changed the outcome by measuring it! - Professor Farnsworth
NAD M33, Dali Epicon 6 en 2 x JL-E112, Bacch binaural software

chansig

De Arendal doet het gewoon. Baard is vanmiddag even langs geweest en heeft de set muziek horen maken.

Gr. Hans
Teleskopos, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

DofN

You changed the outcome by measuring it! - Professor Farnsworth
NAD M33, Dali Epicon 6 en 2 x JL-E112, Bacch binaural software

chansig

Gister is de amp richting Jossie gegaan. We wachten het verder rustig af.

Gr. Hans
Teleskopos, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

chansig

Ow en gekke Baard heeft weer zaadje geplant. Tweede Arendal Sub 2 en dan beide onder de Dutch & Dutch plaatsen. Gekke jongen en toch vind ik het een leuk idee. :D

Gr. Hans
Teleskopos, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

Ralf67

Ik heb wel eens getest met monitorluidsprkers elk op een subwoofer.

Dit komt het afstraalgedrag van deze monitor zeker niet ten goede.

Zo zijn ze immers ook niet ontworpen.

Maar proberen en je weet (meet) het .

jossie

Quote from: chansig on April 14, 2019, 14:56:01
Gister is de amp richting Jossie gegaan. We wachten het verder rustig af.

Gr. Hans

Vanochtend ging de bel, doosje open maken, module eruit en eerst ff kijken.

De vraag was namelijk, zit er een relais in en wat doet die? Toch geen geringe opgave om vast te stellen en dus heeft Hans 'm netjes ingepakt!

De korte versie: er zit er een in, die werkt goed en met de module is nix mis.

De neuzel versie:

De sub versterker heeft eigenlijk een voortrap en een eindtrap met elk hun eigen voeding (dubbele wikkelingen op de trafo, dubbele gelijkrichters). Tussen de trafo en de voeding van de eindtrap zit het relais dat aangestuurd wordt door de voortrap. In de voortrap wordt alle processing gedaan en in de gaten gehouden of er iets verkeerd is en/of de standby tijd verstreken is: dan wordt het relais afgeschakeld.

Zodra het relais afschakelt begint de voeding van de eindtrap leeg te lopen. Daar zit 2 x 10.000 uf / 100V dus dat duurt wel even. Daar woont de pok.

Normaal gebruik: iedereen blijft van het ding af, er is niks aan de hand, niemand wordt gebeld, kortom diepe rust.

Abnormaal gebruik: Hans zit aan het ding, doet de mains schakelaar uit en meteen weer aan, constateert dat er een pok woont in de sub, mailt BK, pakt de schroevendraaier etc etc, onrust, knagend geweten, verkoopstress... narigheid.

Wat gebeurt er? Als de sub niet in standby is, is het relais geactiveerd. De voeding van de eindtrap zit goed vol. Nu zetten we de sub uit. Voeding voortrap loopt leeg en de voortrap geeft een dc puls op de uitgang omdat de voeding niet netjes symmetrisch leegloopt. De eindtrap is welliswaar los van de trafo want het relais valt meteen af zodra je de hele sub uitzet maar de eindtrap voeding is nog verre van leeg. Zodra de voortrap pokt op z'n uitgang, geeft de eindtrap dat netjes door aan de speaker. Zeer kleine pok overigens, geen enkel probleem.

Als we (wel) een tijdje gewacht hebben sinds de laatste muziek/film is de sub in standby gegaan door het relais van de eindtrap af te schakelen. Die voeding loopt langzaam ongeveer symmetrisch leeg, daar merk je niks van. Als we dan de sub uitzetten pokt de voortrap maar de eindtrap heeft geen voeding meer, geen pok in de luidspreker.

Als we nu de sub aanzetten is de voeding van de eindtrap leeg. Voortrap voeding is sneller vol, pokt, schakelt dan pas relais eindtrap voeding in, geen/nauwelijks gepok.

Nu komt het moeilijke, nu moet Hans er af blijven! De drang om stelselmatig te schakelen om elke keer weer bevestigd te worden dat er een pok in de sub woont en dat er iets mis is moet écht bedwongen worden! Dan komt de sub weer tot rust en kan hij gewoon verkocht worden.




Omni !


Tjeb

Ik vindt je schematische tekening top maar die pok zie ik nergens... ;D

RalphH

Lol! Heerlijk verhaal weer Jos, dat blijft elke keer genieten.
Succes met de verkoop Hans ;), fijn dat de sub niks mankeert.
Onkyo rz70 /JBL HDI 1600, Tannoy 609, D750 en custom Tannoy Atmos speakers/ SVS PB13 Ultra & PB12+ /Earthquake Q10B / Epson LS12000 / Lumene 106" / NVIDIA Shield TV Pro
Klikkerdeklik --> HT in de tuinkamer

op eigen verzoek verwijderd.

Quote from: RalphH on April 16, 2019, 07:04:11
....fijn dat de sub niks mankeert.

Kun je van Hans niet zeggen...

;D