Garmt's nieuwe HT in aanbouw!!

Started by garmtz, February 28, 2005, 16:47:06

Previous topic - Next topic

0 Members and 8 Guests are viewing this topic.

garmtz

Binnenkort (begin april) ga ik verhuizen (kan er helaas dus ook nog niet in) en kan ik een ruimte inrichten die niet meer als huiskamer hoeft te dienen, dus met donkere wanden etc. De ruimte moet wel prettig zijn om in te vertoeven, dus met de lichten aan wel een aangename indruk geven (huis is te klein om de HT echt uitsluitend als HT in te richten). De ruimte is ongeveer 4 x 5 x 2,7 m en zal zoveel mogelijk met de regelen der kunst van apparatuur worden voorzien. In ieder geval blijf ik bij Lexicon + Chord + MartinLogan en voor het beeld ?????????. Er zal een elektrisch scherm komen (16:9) en de luidsprekerkabels komen onder de vloer te liggen. Verder wil ik de vloer zo goed mogelijk van de daaronderliggende huiskamer ontkoppelen. Rondom zijn er geen direct aangrenzende buren en de verdieping is in feite een met hout opgebouwde zolder met geisoleerde gipswanden en een hoog vlak plafond en heel licht nijgende muren.

Hieronder een plattegrond met de speakers (surrounds worden muur-gemonteerde MartinLogan Scripts). Gebruikte subs (rood) zijn van Velodyne (DD-12). Ik heb wat berekeneningen gedaan en de plaats van de subwoofers is daar redelijk o.k. (rood), hoewel plaatsing bijna naast de luisteraar (paars) nog iets beter is. NOG beter is een asymmetrische plaatsing, maar ik wil gebruik maken van de stereo-sub mogelijkheid van de Lexicon. Verder is door de interne eq van de Velodynes nog heel veel aanpassing mogelijk. Verder hoop ik ook de Lexicon uit te kunnen breiden met room eq in de toekomst. De witte dingen aan de zijkanten zijn kasten voor de software. Helaas heb ik weinig ruimte in mijn huis om die kasten ergens anders te zetten. De apparatuur komt achter me te staan.

Als er suggesties zijn, shoot!!!!

eduard

Garmt misschien is het een idee om je aparatuur achter je neer tezetten zodat de speakers aan de voorkant wat meer ruimte hebben.

garmtz

De apparatuur komt inderdaad achter me te staan. Was vergeten te vermelden dat er aan de zijkanten kasten komen te staan met DVD's/LD's. Helaas moeten die in de HT, ergens anders is domweg geen ruimte... :(

R

Helaas? Dat is toch juist een leuke aankleding? Alleen reflecties van licht moet je vermijden. Verder lijkt het me een mooie ruimte. Moet je nog veel LS kabels kopen voor je rears nu alles onder de vloer door gaat?

Rappie

2 x een DD-15 in een kamer van 4 bij 5, dat gaat een leuke bass creeëren ;D Jammer dat je kasten daar moeten staan inderdaad, maargoed een dedicated ht ruimte is waarschijnlijk al een groot genoeg offer van je wederhelft :)
Eigenaar van Paulthé

Xander

Quote from: Garmt on February 28, 2005, 16:55:53
De apparatuur komt inderdaad achter me te staan. Was vergeten te vermelden dat er aan de zijkanten kasten komen te staan met DVD's/LD's. Helaas moeten die in de HT, ergens anders is domweg geen ruimte... :(

Kun je die dvd's en ld's niet in een andere kamer opslaan?

Xander
Full HD, Dolby surround HD & Blu-ray:
Panasonic plasma TH-42PZ80
Marantz SR5003 - Marantz DV4003 - Playstation 3
Mordaunt Short 902i avant Atacama Nexus 5 stands REL Quake

Jean Pierre

Quote from: Marantz-freak on February 28, 2005, 19:33:31
Kun je die dvd's en ld's niet in een andere kamer opslaan?

Xander

Idd desnoods latte bodem eruit en hopsa onder bed ;);) :D

blue-eyes

7.x in een relatief kleine kamer. Heb je nog serieus overwogen om 5.2/3 te gaan gebruiken ipv 7.2/3?

Waarom niet of juist wel?
Speakers: WB Vector, WB Vertex, WB Fulcrum 650, Velodyne DD15, Atmos: Revel W783; App.: Arcam AV41, EV: 3 * Arcam P429, Bron: Apple TV 4k, Oppo UPD-203, Dune 4K Solo; Kabel: HDMI: Audioquest Vodka / Carbon, LS: Linn K200 / DHZ, Audioquest, XLR: Linn, DHZ, Cinch: Linn, TV: Sony KD-75XE9005; Stroom: AH! DC; Belden 4mm2, Furutech; Data: 2 * Synology 19", Rack: Finite Pagode Signature; AB: Homey

bmateijsen

Ik denk dat het antwoord makkelijk is... die zal de woorden Lexicon en Logic 7 bevatten...
Bovendien is de script niet groot en gemakkelijk te plaatsen...

Groet Bjorn

garmtz

De kamer is inderdaad niet enorm groot, maar JUIST in een langwerpige kamer is 7-kanaals een vreselijke verbetering t.o.v. 5.1. De kasten kunnen ECHT niet ergens anders... Ik heb op dezelfde verdieping alleen maar een kleine slaapkamer en beneden een woonkamer met open keuken. That's it. Verder nog een soort stookhok waar wat rommel kan, maar dan heb je het wel gehad.

Overigens is de kamer niet alleen maar een offer van de wederhelft hoor, zij vindt het net zo gaaf... Zij kiest mede ook de kleurstelling en gebruikte materialen/verf. Ze heeft ook voor kleur en licht, aangezien ze kunstenaar is. Misschien roep ik echter ook wel t.z.t. wat hulp in van GTDesign hoor... ;)

Durk

Quote from: Garmt on February 28, 2005, 22:22:23
De kamer is inderdaad niet enorm groot, maar JUIST in een langwerpige kamer is 7-kanaals een vreselijke verbetering t.o.v. 5.1. De kasten kunnen ECHT niet ergens anders... Ik heb op dezelfde verdieping alleen maar een kleine slaapkamer en beneden een woonkamer met open keuken. That's it. Verder nog een soort stookhok waar wat rommel kan, maar dan heb je het wel gehad.

Overigens is de kamer niet alleen maar een offer van de wederhelft hoor, zij vindt het net zo gaaf... Zij kiest mede ook de kleurstelling en gebruikte materialen/verf. Ze heeft ook voor kleur en licht, aangezien ze kunstenaar is. Misschien roep ik echter ook wel t.z.t. wat hulp in van GTDesign hoor... ;)

uhm je geweldige spullen mochten zeker niet in de huiskamer van je vriendien...  ;). Dus wel een klein beetje opofferen.
maar ja, zolang je maar een "subliem" stereosetje in de huiskamer hebt.  8)
HT-set : Integra- Chord- Sonus Faber - Nordost
http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=68749

Sjors

Krijg je nou geen spijt Garmt, dat je je SVS verkocht hebt, nou je weer zo een mooie ruimte tot je beschikking krijgt?

Groet, Sjors

garmtz

Quote from: dvanurk on February 28, 2005, 22:29:06
uhm je geweldige spullen mochten zeker niet in de huiskamer van je vriendien...  ;). Dus wel een klein beetje opofferen.
maar ja, zolang je maar een "subliem" stereosetje in de huiskamer hebt.  8)

Hoezo? Ik WIL mijn HT helemaal niet in mijn woonkamer!! :)  In de woonkamer komt muziek, film hoort in een verduisterde aparte ruimte...  8)

garmtz

Quote from: Sjors on February 28, 2005, 23:59:36
Krijg je nou geen spijt Garmt, dat je je SVS verkocht hebt, nou je weer zo een mooie ruimte tot je beschikking krijgt?

Ik wist van tevoren dat ik weer een prachtige ruimte zou krijgen. Daar heeft de verkoop van de SVS niks mee te maken...

Sjors

#14
Quote from: Garmt on March  1, 2005, 07:21:53
Ik wist van tevoren dat ik weer een prachtige ruimte zou krijgen. Daar heeft de verkoop van de SVS niks mee te maken...

Oké  :)

Veel plezier met de verdere plannen  :D

eric_audio

Gaaf  O0

Ik ga deze thread volgen.
NAS: LaCie Cloudbox
Streaming bridge: Auralic Aries
DAC/Amplifier: Devialet 200
Speakers: Magico S1
Digital cables: Audioquest Cinnamon
Loudspeaker cables: Vertere Pulse-X Mini

Harry HT

Hoi Garmt,

Toppie dat je straks een DHT hebt  8)

Maar voor welke doeleinden willen jullie de ruimte nogmeer gebruiken?

De gele stoelen op je plattegrond zijn dat losse verplaatsbare/stapelbare stoelen?
Indien je voor losse stoelen kiest lijkt me paar gispen stoeltjes wel wat, die met zo'n buisframe, 2e hands wel te vinden. Uit ervaring weet ik dat ze goed zitten ook na een langere tijd (heb ze zelf niet).

Heeft dat een reden dat je de 2 softwarekasten zo dichtbij je fronts hebt geplaatst? Heb je met deze opstelling niet teveel last van de wandreflecties van je fronts?

Misschien kun je een zwaar podium (zand) maken om je subs en fronts en center op te kunnen plaatsen, ivm de houtenvloer.

Misschien kan je creatieve vriendin een mooie artistieke diffusor maken voor op de achterwand.

Nog een linkje:Geluidsisolatie van houtenvloeren (pdf)
Voor nog meer links kijk bij m'n verzameling linkjes, bij het kopje Acoustiek & Geluidsisolatie.

Gegroet,

Harry
De mooiste
HT & DVD links verzameld


Quote about Being There (1979) "Yes. In the garden, growth has it seasons. First comes spring and summer, but then we have fall and winter. And then we get spring and summer again."

garmtz

Quote from: Sjors on March  1, 2005, 08:19:18
Oké  :)

Veel plezier met de verdere plannen  :D

Jij met je SVS. Super subs...  8)

garmtz

Quote from: Harry HT on March  1, 2005, 11:56:02
Maar voor welke doeleinden willen jullie de ruimte nogmeer gebruiken?

Meditatie/relaxen...  8)

QuoteDe gele stoelen op je plattegrond zijn dat losse verplaatsbare/stapelbare stoelen?
Indien je voor losse stoelen kiest lijkt me paar gispen stoeltjes wel wat, die met zo'n buisframe, 2e hands wel te vinden. Uit ervaring weet ik dat ze goed zitten ook na een langere tijd (heb ze zelf niet).

De gele stoelen zijn slechts ter indicatie van de kijkafstand, het wordt zeer hoogstwaarschijnlijk een slaapbank, zodat we ook visite kunnen laten slapen in de HT (onder de Barco...  :o ;D). Zal het plaatje eens aanpassen...

QuoteHeeft dat een reden dat je de 2 softwarekasten zo dichtbij je fronts hebt geplaatst? Heb je met deze opstelling niet teveel last van de wandreflecties van je fronts?

Heeft enigszins een reden ja, omdat we de achterkant van de ruimte wat vrijer willen laten EN omdat alleen de rechterwand recht is, de andere wanden nijgen iets. De rechter kast is laag en heeft hier niet veel last van. Ach, het kan best zijn dat we het allemaal anders gaan doen... Niets is nog echt besloten. In principe kunnen we wandkasten juist eniszins positief werken als diffuser, maar dan moet die wel aan beide kanten gelijk zijn natuurlijk... Hmmm... Hier denken we nog even over na... :D

QuoteMisschien kun je een zwaar podium (zand) maken om je subs en fronts en center op te kunnen plaatsen, ivm de houtenvloer.

Misschien... Maar zou de vloer compleet ontkoppelen ook niet een oplossing zijn?

QuoteMisschien kan je creatieve vriendin een mooie artistieke diffusor maken voor op de achterwand.

Hahaha! Vast wel! :)

QuoteNog een linkje:Geluidsisolatie van houtenvloeren (pdf)
Voor nog meer links kijk bij m'n verzameling linkjes, bij het kopje Acoustiek & Geluidsisolatie.

Thanks Harry!  O0

patrick_vdb

Hi Garmt,

Het zou mij niet verbazen wanneer je het een en ander sneller hebt gerealiseerd dan ik ;D

Anyway, ik blijf het eigenlijk best jammer vinden dat je voor 4 Scripts (moet) gaan, maar zoals al eens eerder gezegt...we moeten roeien met de riemen die we hebben en er het beste van maken.

Is de vloer een typisch houten vloer? En ga je de muren ook nog behandelen? Wat verwacht of wil je eigenlijk bereiken met het ontkoppelen van de vloer?

mvrg

Patrick

hifiman

Quote from: Garmt on February 28, 2005, 22:22:23
Zij kiest mede ook de kleurstelling en gebruikte materialen/verf. Ze heeft ook voor kleur en licht, aangezien ze kunstenaar is.

Kijk maar uit dat ze niet op het verkeerde DOEK gaat schilderen  >:D

blue-eyes

Quote from: bmateijsen on February 28, 2005, 21:38:37
Ik denk dat het antwoord makkelijk is... die zal de woorden Lexicon en Logic 7 bevatten...
Bovendien is de script niet groot en gemakkelijk te plaatsen...

Groet Bjorn

Ik had over het woordje Script heengelezen.... ;)

Duidelijk.
Speakers: WB Vector, WB Vertex, WB Fulcrum 650, Velodyne DD15, Atmos: Revel W783; App.: Arcam AV41, EV: 3 * Arcam P429, Bron: Apple TV 4k, Oppo UPD-203, Dune 4K Solo; Kabel: HDMI: Audioquest Vodka / Carbon, LS: Linn K200 / DHZ, Audioquest, XLR: Linn, DHZ, Cinch: Linn, TV: Sony KD-75XE9005; Stroom: AH! DC; Belden 4mm2, Furutech; Data: 2 * Synology 19", Rack: Finite Pagode Signature; AB: Homey

FrankB

Het vloerplan ziet er goed uit Garmt! Ik ben erg benieuwd hoe het uiteindelijk gaat worden!

Veel succes met de verbouwing en houdt ons met woord en beeld op de hoogte  8)
2x Devialet Silver Phantom's - Firmware 1.4.1.12
Devialet Dialog - Firmware 1.4.1.12

Sjors

#23
Quote from: Garmt on March  1, 2005, 13:20:50
SVS. Super subs...  8)

Absoluut!  O0

Jordis

Quote from: Garmt on March  1, 2005, 13:26:43
De gele stoelen zijn slechts ter indicatie van de kijkafstand, het wordt zeer hoogstwaarschijnlijk een slaapbank, zodat we ook visite kunnen laten slapen in de HT (onder de Barco...  :o ;D). Zal het plaatje eens aanpassen...
inspiratie opgedaan ;) (http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=27282.0)
Primare - Dynaudio - QED - Nordost