De set van Struis

Started by Struis, March 22, 2024, 16:52:03

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Struis

Ja, ik heb heel wat gespeeld met de toe-in. De Super HL5's had ik ietsje verder naar buiten staan, maar voor mijn M30.1's vond ik dit het meest ideaal. Grappig, het is een foto die ik gisteren had genomen :)

En inderdaad, het was de bedoeling om de boekenkast inderdaad als diffusie in te zetten. Rechts staat overigens een 5x5 Kallax kast met LP's. Maar wat zou ik moeten doen met de kast om er meer het diffusie doel mee te bereiken?

Ik wil namelijk zoveel mogelijk van mijn woonkamer look houden en toch akoestisch de boel verbeteren..

Quote from: bmateijsen on March 23, 2024, 17:02:50Leuke geschiedenis!

Behoorlijk wat toe-in lijkt het oude foto voor de m30.1. Heb je daar al weleens mee geƫxperimenteerd?

De boekenkast kan je ideaal als diffusie laten werken door het iets slimmer in te delen. Ook dat kan een leuke 'gratis' upgrade zijn!
Harbeth M30.1 speakers, Accuphase C-11/P-11 voor- en eindversterker en Parasound HCA-2200 MKII eindversterker, Thorens TD-124/Jelco SA-750DB/Ortofon 2M-Blue, dCS Delius DAC met Verona klok, Naim NDX streamer, Marantz CD-11LE CD speler, Nakamichi 682ZX cassettedeck, Tascam MD-350 minidisc recorder, Rel 212SE subwoofer.

Struis

Hey, dat kan zelfs IK me nog herinneren. Begin jaren 90 meen ik? Kan dat nog?

Quote from: blue-eyes on March 23, 2024, 17:25:00Je hebt gelijk, Botman was dat!
Harbeth M30.1 speakers, Accuphase C-11/P-11 voor- en eindversterker en Parasound HCA-2200 MKII eindversterker, Thorens TD-124/Jelco SA-750DB/Ortofon 2M-Blue, dCS Delius DAC met Verona klok, Naim NDX streamer, Marantz CD-11LE CD speler, Nakamichi 682ZX cassettedeck, Tascam MD-350 minidisc recorder, Rel 212SE subwoofer.

Spijkie

Quote from: Alex Groningen on March 23, 2024, 16:37:23Eringa ken ik nog van toen ze aan de Westerhaven zaten. Ze Hebben nu toch een vestiging in Leeuwarden?

Jup, de beste man is 80 en werkt er nog steeds
Lumin,audioquest, T+A 1100e,Cardas,Piega,Supra,Essential Audio Tools.

Bel Canto

Dag Bas,
Wat maakte dat je bent overgestapt van de Harbeth SHL5 naar de 30.1, waarbij een logischer upgrade wellicht de shl5 xd zou zijn? Wat maakt de muziek met de 30.1 beter?
Heb bij Tt Harkstee en thuis de SHL5 naast de 7ces gehoord. Vooral bij groter orkestwerk gaf de SHL5 veel meer beleving. Daarom mocht die blijven.
Linn Akurate DSM - Linn Silver xlr - Bel Canto REF600M - Duelund 12GA - Harbeth SHL5

Struis

Humor, iemand met dezelfde ervaring!

Eigenlijk is dat simpel: ik hoorde de Super HL5, C7ES3, M30.1 en de Super HL5 Plus (ja, die zou de volgende dag uitkomen en ik hoorde hem voor de officiele release).
Ik weet niet wat het is met de C7's, maar ik vind ze niet fijn.

De Super HL5 vond ik geweldig vanwege zijn etherische hoog en prachtige balans, maar de M30.1 was iets donkerder, iets warmer, iets intiemer. Ik vond ze letterlijk even goed, maar anders. Maar ik vond een set Super HL5 met stands voor duidelijk minder dan de M30.1. En ik heb 7,5 jaar bijzonder veel plezier van ze gehad. Tot er iets raar werd. Iets resoneerde met bepaalde frequenties. Dat bleek inderdaad iets met de linker conus te zijn wat Musifoon goed heeft gerepareerd (en zeer grondig getest).
Maar toen had ik een paar weken geen speakers. Laat er nu net een 6-tal M30.1's op Marktplaats komen voor iets meer dan de helft van hun nieuwprijs.. En ja, ik ben ALTIJD benieuwd geweest hoe ze zouden zijn in mijn set. Nooit los kunnen laten. Dus voor 2550 euro had ik gloednieuwe Tiger Ebony versies (prachtig!) thuis afgeleverd uit Nijmegen, en voor 150 euro een set Atacama stands met Atabytes er in en Atacama ontkoppelingsringetjes. Wat een combo!

Wat ook mee speelde is dat twee vrienden van me ook al een tijd keken naar de Super HL5's. De ene speelt met P3ESR SE's maar was altijd gek op mijn Super HL5's en een ander heeft B&W 703's (gemod door Musifoon) en is bijzonder benieuwd of de Super HL5's beter zijn. Dus nu zijn ze bij de ene, en gaan (als zij ze niet houdt) naar de 2e toe. Wil geen van beiden ze, dan worden ze de speakers van set 2 (ook in mijn woonkamer). Geen probleem, want ik vind ze nog elke keer geweldig als ik ze hoor.

Ik vond overigens de Super HL5 Plus de beste, maar goed, die was ook 40% duurder. En de smoothness balans van de non-Plus vind ik nog steeds erg fijn. De XD's vind ik te neutraal. Alsof een stuk van de Harbeth magic mist. Maar dat kan ikzelf zijn en ook zijn dat ik niet lang genoeg geluisterd heb.

Voor mij doen de Super HL5's alles echt goed. Al had ik er wel altijd een sub aan (Rel Strata 5). De M30.1's hebben nog een betere sound stage en sound voor mij als je er een goede versterker aan hebt. Maar daar moest ECHT een sub bij. Dus een Rel 212SE er aan en allemachtig, meer dan die combo heb ik echt niet nodig!

Quote from: Bel Canto on March 24, 2024, 09:34:31Dag Bas,
Wat maakte dat je bent overgestapt van de Harbeth SHL5 naar de 30.1, waarbij een logischer upgrade wellicht de shl5 xd zou zijn? Wat maakt de muziek met de 30.1 beter?
Heb bij Tt Harkstee en thuis de SHL5 naast de 7ces gehoord. Vooral bij groter orkestwerk gaf de SHL5 veel meer beleving. Daarom mocht die blijven.
Harbeth M30.1 speakers, Accuphase C-11/P-11 voor- en eindversterker en Parasound HCA-2200 MKII eindversterker, Thorens TD-124/Jelco SA-750DB/Ortofon 2M-Blue, dCS Delius DAC met Verona klok, Naim NDX streamer, Marantz CD-11LE CD speler, Nakamichi 682ZX cassettedeck, Tascam MD-350 minidisc recorder, Rel 212SE subwoofer.

Struis

Overigens, wel een goede combo he. De Linn Akurate DSM/3 Katalyst met de Super HL5's.. Het lijkt alsof de combo het beste uit beiden haalt op een of andere manier. Zeker met Bel Canto amps er aan. Bijna zoiets hoorde ik nog bij Audio Artistiek.

Quote from: Bel Canto on March 24, 2024, 09:34:31Dag Bas,
Wat maakte dat je bent overgestapt van de Harbeth SHL5 naar de 30.1, waarbij een logischer upgrade wellicht de shl5 xd zou zijn? Wat maakt de muziek met de 30.1 beter?
Heb bij Tt Harkstee en thuis de SHL5 naast de 7ces gehoord. Vooral bij groter orkestwerk gaf de SHL5 veel meer beleving. Daarom mocht die blijven.
Harbeth M30.1 speakers, Accuphase C-11/P-11 voor- en eindversterker en Parasound HCA-2200 MKII eindversterker, Thorens TD-124/Jelco SA-750DB/Ortofon 2M-Blue, dCS Delius DAC met Verona klok, Naim NDX streamer, Marantz CD-11LE CD speler, Nakamichi 682ZX cassettedeck, Tascam MD-350 minidisc recorder, Rel 212SE subwoofer.

RZeemering

Gefeliciteerd met je eigen showcase! Dat werd ook wel tijd :P
Nuc7i3 Roon ROCK server, Auralic Aries G1 streamer, Holo Audio Spring 2 level 1 DAC, Prima Luna Prologue Three voorversterker, Bryston 4bSST eindversterker, Driade Flow 405 kabels, Magnepan 20.1 speakers.

bmateijsen

Quote from: Struis on March 23, 2024, 20:14:38Ja, ik heb heel wat gespeeld met de toe-in. De Super HL5's had ik ietsje verder naar buiten staan, maar voor mijn M30.1's vond ik dit het meest ideaal. Grappig, het is een foto die ik gisteren had genomen :)

Ik kan de luisterplek niet zien, dus moeilijk om vanaf de foto de afstanden in te schatten. Als je teveel toe-in geeft op de M30.1, dan zal het intiem zijn en mist het "ruimte" in de geluidsafbeelding.

QuoteEn inderdaad, het was de bedoeling om de boekenkast inderdaad als diffusie in te zetten. Rechts staat overigens een 5x5 Kallax kast met LP's. Maar wat zou ik moeten doen met de kast om er meer het diffusie doel mee te bereiken?

Vooral zorgen voor variatie in de boeken/ dieptes. Zie nu bijv een enorm blok "oranje/rood" (Suske & Wiske?), dat is eigenlijk een no-go op die hoogte. Probeer gewoon met boeken een diffusie paneel na te bootsen ;-).

QuoteIk wil namelijk zoveel mogelijk van mijn woonkamer look houden en toch akoestisch de boel verbeteren..

Daar zijn enorm veel middelen voor die ook de huiskamer "look" blijft behouden. Zoals je nu de set hebt staan domineert de "audio" ook flink, nietwaar?

Alex Groningen

Al in de jaren 80. Ik was 15 in 88 en kocht daar mijn eerste nieuwe versterker,cd speler en luidsprekers.

Quote from: Struis on March 23, 2024, 20:15:30Hey, dat kan zelfs IK me nog herinneren. Begin jaren 90 meen ik? Kan dat nog?


Struis

Right, ik had nog een flink verhaal geschreven, maar blijkbaar had ik te snel gepost van hetzelfde IP adres dus is het ineens weg.
Harbeth M30.1 speakers, Accuphase C-11/P-11 voor- en eindversterker en Parasound HCA-2200 MKII eindversterker, Thorens TD-124/Jelco SA-750DB/Ortofon 2M-Blue, dCS Delius DAC met Verona klok, Naim NDX streamer, Marantz CD-11LE CD speler, Nakamichi 682ZX cassettedeck, Tascam MD-350 minidisc recorder, Rel 212SE subwoofer.

Struis

Hier een groter overzicht van de kamer en de puinhoop die het is. Ja, het is zeker een kamer van een vrijgezelle man  ;D

De dozen op de speakers zijn een bescherming voor de speakers tegen de 3 katten die rondlopen...

De bank met luisterplek staat achter de secretaire. Dat is misschien moeilijk te zien..
Harbeth M30.1 speakers, Accuphase C-11/P-11 voor- en eindversterker en Parasound HCA-2200 MKII eindversterker, Thorens TD-124/Jelco SA-750DB/Ortofon 2M-Blue, dCS Delius DAC met Verona klok, Naim NDX streamer, Marantz CD-11LE CD speler, Nakamichi 682ZX cassettedeck, Tascam MD-350 minidisc recorder, Rel 212SE subwoofer.

Spijkie

Quote from: bmateijsen on March 24, 2024, 15:40:28Ik kan de luisterplek niet zien, dus moeilijk om vanaf de foto de afstanden in te schatten. Als je teveel toe-in geeft op de M30.1, dan zal het intiem zijn en mist het "ruimte" in de geluidsafbeelding.

Vooral zorgen voor variatie in de boeken/ dieptes. Zie nu bijv een enorm blok "oranje/rood" (Suske & Wiske?), dat is eigenlijk een no-go op die hoogte. Probeer gewoon met boeken een diffusie paneel na te bootsen ;-).

Nooit geweten dat Suske en Wiske niet op een dergelijke hoogte mogen in een boekenkast, weer wat geleerd  :devil:
Lumin,audioquest, T+A 1100e,Cardas,Piega,Supra,Essential Audio Tools.

bmateijsen

Quote from: Struis on March 25, 2024, 11:10:05Hier een groter overzicht van de kamer en de puinhoop die het is. Ja, het is zeker een kamer van een vrijgezelle man  ;D

De dozen op de speakers zijn een bescherming voor de speakers tegen de 3 katten die rondlopen...

De bank met luisterplek staat achter de secretaire. Dat is misschien moeilijk te zien..

Duidelijk zo! Draai de M 30.1 is zo in, dat je op de luisterplek niet de buitenzijde van de kast ziet.

oortjes

#38
Quote from: bmateijsen on March 25, 2024, 17:21:23Duidelijk zo! Draai de M 30.1 is zo in, dat je op de luisterplek niet de buitenzijde van de kast ziet.

Is dat een algemene stelregel om de speakers zover in te draaien dat je de buitenzijde net niet ziet?
Naim NDX2; XPS DR; NAC 282; NAP 300DR; HICAP DR; Stageline N; Micro Seiki MR-711; DIY Naim Fraim; Focal Sopra 2; Chord Company Speaker cable: Signature Reference; M-Cable voedingskabels; ROON ROCK; Fanless Intel Nuc

vanzomereng

#39
Quote from: oortjes on March 25, 2024, 19:36:50Is dat een algemene stelregel om de speakers zover in te draaien dat je de buitenzijde net niet ziet?

Nee, elke situatie (per luidspreker en per ruimte en per luisteraar) kent zo zijn eigen best practice. 

Wel is het zo, dat bij een luisterdriehoek, de luidsprekers zodanig indraaien, dat de linker LS (denkbeeldige lijn) naast je linkeroor afglijdt/schramt en dat de rechter LS (denkbeeldige lijn) naast je rechteroor afglijdt/schramt, dit vaak goede resultaten oplevert en dit veelal overeenkomt, dat je dan net de buitenkant van de LS niet ziet.  De linker en rechter luidspreker kruizen elkaar dan denkbeeldig achter de luisteraar.

Het wordt niet aanbevolen de luidsprekers zodanig in te draaien,
dat je de aansluitterminals kan zien.  :colgate:
Luidsprekers: B&W 702S2,  All-In-One: Atoll SDA300-Signature,
Blue-ray player: Denon DVD-3800BD

Struis

Yep. Het is nu zo dat ik geen zijkanten zie op mijn zitplek, maar als ik naar links en rechts beweeg zie ik eerder de binnenkant dan de buitenkant van de speaker. Dus hij staat niet helemaal naar mij gedraaid, maar iets naar buiten. Helemaal pal vooruit was niet ideaal. Iets te scherp en te weinig 3D inderdaad..

Overigens heb ik dat ooit nog opgeschreven en afgekeken bij jullie in de zaak. Volgens mij nadat Alan Shaw langs was geweest? Of herinner ik me dat verkeerd? Maar M40.1's aan 2 grote versterkers met displays er op die aangaven hoeveel power ze werkelijk verstookten?

Quote from: bmateijsen on March 25, 2024, 17:21:23Duidelijk zo! Draai de M 30.1 is zo in, dat je op de luisterplek niet de buitenzijde van de kast ziet.
Harbeth M30.1 speakers, Accuphase C-11/P-11 voor- en eindversterker en Parasound HCA-2200 MKII eindversterker, Thorens TD-124/Jelco SA-750DB/Ortofon 2M-Blue, dCS Delius DAC met Verona klok, Naim NDX streamer, Marantz CD-11LE CD speler, Nakamichi 682ZX cassettedeck, Tascam MD-350 minidisc recorder, Rel 212SE subwoofer.

Struis

Ja, bij bv Harbeth is dat eigenlijk voor mij altijd de opstelling waar ik op uit kom. Bij mij Q Acoustics en B&W's eigenlijk ook.. Als was het geloof ik met een set moderne Kefs dat het beter was als ze meer vooruit wezen in mijn ruimte.

Dus mooie omschrijving, waarschijnlijk een hele goede om als uitgangsbasis te gebruiken! Dank je daarvoor!

Quote from: vanzomereng on March 26, 2024, 10:20:09Nee, elke situatie (per luidspreker en per ruimte en per luisteraar) kent zo zijn eigen best practice. 

Wel is het zo, dat bij een luisterdriehoek, de luidsprekers zodanig indraaien, dat de linker LS (denkbeeldige lijn) naast je linkeroor afglijdt/schramt en dat de rechter LS (denkbeeldige lijn) naast je rechteroor afglijdt/schramt, dit vaak goede resultaten oplevert en dit veelal overeenkomt, dat je dan net de buitenkant van de LS niet ziet.  De linker en rechter luidspreker kruizen elkaar dan denkbeeldig achter de luisteraar.

Het wordt niet aanbevolen de luidsprekers zodanig in te draaien,
dat je de aansluitterminals kan zien.  :colgate:

Harbeth M30.1 speakers, Accuphase C-11/P-11 voor- en eindversterker en Parasound HCA-2200 MKII eindversterker, Thorens TD-124/Jelco SA-750DB/Ortofon 2M-Blue, dCS Delius DAC met Verona klok, Naim NDX streamer, Marantz CD-11LE CD speler, Nakamichi 682ZX cassettedeck, Tascam MD-350 minidisc recorder, Rel 212SE subwoofer.

Struis

Nou, het moet niet veel gekker worden...

Ik had nog een set Harbeth Super HL5's. Maar een vriendin wilde die graag. Dus nu heb ik P3ESR SE's (ook Harbeth) met Skylan stands (5 jaar oud, zgan er uit ziend), en het lijkt er op dat ik er nog 1000 euro bij krijg ook. Wonderlijk, die audio wereld.

Maar ja, een vriend van me had nog zijn 6 jaar oude Exposure geintegreerde versterker (door Musifoon gemod) verkocht (fijn ding) voor 30% van de nieuwprijs. Dus die was er ook nog.

Een Naim NDX1 gebruikte ik toch al voor mijn primaire set, dus een setje ongebalanceerde kabeltjes daar uit (de coax gaat naar de dCS van set 1) naar de Exposure, en hey, een streamer voor 0 euro.

Dan had ik nog een zgan kersenhouten Rel Strata 5 voor 100 euro met wat ruilwerk geregeld. Dus hop, die er ook bij.

Kabeltjes was ook makkelijk. Ik had nog een PS Audio stroomkabel naar het Ludic stekkerblok die ik zo kon gebruiken, en ik had ook nog een tweetal sets Oyaide PA-02 interconnects liggen. Dus hop, die er bij. En nog een set Tara Labs speakerkabels (geruild voor een interconnect van JBS van Naim DIN naar RCA).

Dus nu, na een dagje klooien met opzetten, stands op de goede hoogte en stabiel, opzetten van de speakers, versterker aansluiten, kabels er in, subje er bij, die een beetje instellen. En presto, voor weinig (alles inclusief met verrekeningen iets van 2000 euro ofzo?) een set waar ik een paar jaar geleden een moord voor had gepleegd. Hoe vreemd kan het lopen..

Nu nog mijn Parasound HCA 2200 MKII laten fixen bij Musifoon (had ik ooit gekocht voor mijn eerste set, maar ineens kwam mijn droom Accuphase voor- en eindversterker combo voor een hele goede prijs te koop) en er tussen wurmen.

Doel er van? Nou ja, sowieso spelen met REW en settings zonder mijn hoofd set weer uit elkaar te slopen. En ook wel een beetje om gewoon wat te prutsen. Wat doen verschillende CD loopwerken? Hoor je verschillen? Het betere speelwerk wat ik een beetje miste omdat de eerste set wel een beetje serieus werd.....

Dus beste forumgenoten. Tijd om me duidelijk te maken hoe stupide het eigenlijk is  ;D
Harbeth M30.1 speakers, Accuphase C-11/P-11 voor- en eindversterker en Parasound HCA-2200 MKII eindversterker, Thorens TD-124/Jelco SA-750DB/Ortofon 2M-Blue, dCS Delius DAC met Verona klok, Naim NDX streamer, Marantz CD-11LE CD speler, Nakamichi 682ZX cassettedeck, Tascam MD-350 minidisc recorder, Rel 212SE subwoofer.

RZeemering

Nuc7i3 Roon ROCK server, Auralic Aries G1 streamer, Holo Audio Spring 2 level 1 DAC, Prima Luna Prologue Three voorversterker, Bryston 4bSST eindversterker, Driade Flow 405 kabels, Magnepan 20.1 speakers.

brt

Leuk om de ontwikkelingen te volgen!

En volgens mij woon je ook wel lekker groen, en vrijstaand? Dus kan je ook lekker blazen als je wilt?

Focal Sopra 1 | Line Magnetic 219IA | TEAC UD-701N | Isotek Aquarius Evo3

Struis

Ja, de dichtst bijzijnde buurman zit 50m verder. Dus ik heb een king-size sub en ja, 85+ dB om 3 uur 's nachts? No problem. En ja, de trekker die aan de overkant aan het ploegen is is inderdaad groen :) Het bospad ligt 100 meter hier vandaan ofzo?

Quote from: brt on April 10, 2024, 10:38:51Leuk om de ontwikkelingen te volgen!

En volgens mij woon je ook wel lekker groen, en vrijstaand? Dus kan je ook lekker blazen als je wilt?


Harbeth M30.1 speakers, Accuphase C-11/P-11 voor- en eindversterker en Parasound HCA-2200 MKII eindversterker, Thorens TD-124/Jelco SA-750DB/Ortofon 2M-Blue, dCS Delius DAC met Verona klok, Naim NDX streamer, Marantz CD-11LE CD speler, Nakamichi 682ZX cassettedeck, Tascam MD-350 minidisc recorder, Rel 212SE subwoofer.

brt

Quote from: Struis on April 10, 2024, 10:42:52Ja, de dichtst bijzijnde buurman zit 50m verder. Dus ik heb een king-size sub en ja, 85+ dB om 3 uur 's nachts? No problem. En ja, de trekker die aan de overkant aan het ploegen is is inderdaad groen :) Het bospad ligt 100 meter hier vandaan ofzo?


Lekker!  :headbanging:
Focal Sopra 1 | Line Magnetic 219IA | TEAC UD-701N | Isotek Aquarius Evo3

Xander32

VTL mono versterkers waren dat volgens mij 🙄

 
Quote from: Struis on March 26, 2024, 14:30:33Ja, bij bv Harbeth is dat eigenlijk voor mij altijd de opstelling waar ik op uit kom. Bij mij Q Acoustics en B&W's eigenlijk ook.. Als was het geloof ik met een set moderne Kefs dat het beter was als ze meer vooruit wezen in mijn ruimte.

Dus mooie omschrijving, waarschijnlijk een hele goede om als uitgangsbasis te gebruiken! Dank je daarvoor!

Tannoy Kensington SE  ||  Accuphase E-480 & DAC-50  ||  Auralic Aries G2.1  ||  Sonnet Morpheus  ||  Audiolab 6000 CDT

Struis

Nou heb ik dus een REW meting gedaan. Is er iemand die me kan helpen met de grafiek, maar ook mogelijk tips heeft voor het aanpakken van de 1e en 2e reflectiepunt? Vooral omdat 2 van die punten ramen zijn....

rt60 plaatje met sub.jpg
Harbeth M30.1 speakers, Accuphase C-11/P-11 voor- en eindversterker en Parasound HCA-2200 MKII eindversterker, Thorens TD-124/Jelco SA-750DB/Ortofon 2M-Blue, dCS Delius DAC met Verona klok, Naim NDX streamer, Marantz CD-11LE CD speler, Nakamichi 682ZX cassettedeck, Tascam MD-350 minidisc recorder, Rel 212SE subwoofer.

morca

Quote from: Struis on April 18, 2024, 13:56:20Nou heb ik dus een REW meting gedaan. Is er iemand die me kan helpen met de grafiek, maar ook mogelijk tips heeft voor het aanpakken van de 1e en 2e reflectiepunt? Vooral omdat 2 van die punten ramen zijn....

rt60 plaatje met sub.jpg
Dikke gordijnen.
Zo heb ik dat opgelost.
Moeten ze alleen wel dicht als je luistert.

Hier is het verschil open of dicht echt veel.
Ik zeg doen .