Kabels, straling en stroom

Started by J.A.F._Doorhof, April 23, 2023, 13:11:50

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

J.A.F._Doorhof

Naar aanleiding van een ander topic.

We willen allemaal het beste uit onze sets halen, zowel op video als audio gebied is er ook vaak veel te verbeteren.

Natuurlijk is het allerbelangrijkste de akoestiek van een ruimte, als hier niet aan gedacht word zal je nooit het optimale uit de set halen. En bij video moeten we er natuurlijk voor zorgen dat we bij projectie de ruimte volledig donker kunnen maken, immers zo "wit" als dat je het scherm ziet in de situatie waarin je film gaat kijken, zo zwart zal je zwartste zwart overkomen.En bij televisies willen we natuurlijk dat er geen direct licht op het scherm kan vallen.

Maar dan...
Dan komen vaak de regelmatig twijfelachtige dingen om de hoek kijken.
Is een kabel van 10.000 euro echt zoveel beter dan een dropveter.
Wel in de meeste gevallen een volmondig ja. Maar of een kabel van 350,00 echt enorme verschillen maakt met een kabel van 200,00 in de meeste gevallen vind ik het het geld niet waard, gewoon goede kabels kopen en dan is het in de meeste gevallen dik in orde.

Daarnaast word vaak voorbijgegaan aan het feit dat onze oren elke dag net wat anders de geluiden opvangen, een verandering in de kamer een impact heeft op het geluid etc.

Geluid zijn in feite golven op verschillende lengtes die door de ruimte reizen en zo bij onze oren komen, zie het als een steen die je in een plas water gooit, overal zie je rimpels. Als je nu iets veranderd in de kamer zullen die rimpels veranderen (immers er is een object wat anders reflecteert) en vaak word daar in luistersessies geen rekening mee gehouden.

Hoe vaak is het bv voorgekomen dat iemand iets later kwam en vanaf dat moment het geluid inderdaad beter werd.... juist die persoon zijn/haar lichaam kan zorgen voor minder of andere reflectie (aanpassing akoestiek etc), let wel bij dit soort luistersessies word vaak op het kleinste detail gelet, iets wat de meeste mensen gedurende een film of relaxt naar muziek luisteren niet al opmerken. En juist in die sessies worden vaak beslissingen genomen die enorm veel geld kosten.

Natuurlijk is dit voor een grote groep mensen absoluut het geld waard, en ik heb er ook niets op tegen, maar ik moet het wel vermelden voor de tip die ik je nu ga geven.

Je hebt net gelezen dat er golven zijn die door de lucht gaan en als die andere golven tegen komen of objecten beïnvloed dit de vorm/afstraling en horen we een verschil.

Wat echter vaak vergeten word is dat deze golven niet alleen gecreëerd worden door speakers die de lucht verplaatsen, maar ook door andere bronnen die hun eigen "golven/storingen/straling" opwekken.

Als ik soms bij mensen achter in de kast kijk schrik ik me lam.
Een wirwar van kabels, voedingen die aan de zijkanten liggen van een voorversterker, een home theater pc die boven op een eindversterker staat, het wifi punt lekker dicht bij de mediaspeler, en natuurlijk willen we de telefoon ook draadloos opladen boven op een BD speler etc. etc. (ja echt allemaal gezien, alleen gelukkig niet tegelijkertijd)

Wat veel mensen zich niet realiseren is dat stroomkabels, voedingen en eigenlijk alles wat met electronic te maken heeft straling afgeeft en daar zit het probleem.

In een netwerk opstelling werken we met connecties die draaien op een foutcorrectie protocol, het hele internet draait daarop en ik neem aan dat je het met me eens bent dat als er geen foutcorrectie op het internet zou zitten (we praten niet over nieuws) er geen film of bestand meer goed zou aankomen bij de eindgebruiker. Dus zolang er fout correctie plaats vind is er niets aan de hand en komt er exact binnen wat er verstuurd is.

Het probleem komt vaak zodra we systemen gaan gebruiken die geen foutcorrectie hebben, en laat dit nu net nagenoeg alle bekabelingen in onze sets zijn. Zowel video als audio. Als er dus gedurende het transport iets met die kabels gebeurt dan kan dit absoluut een invloed hebben op het beeld en geluid en in extreme gevallen bij HDMI zelfs zorgen voor ruis en dropouts.

Nu is het jammer genoeg zo dat als je audio/video kabels vlak langs stroomkabels laat lopen je eigenlijk altijd wel een beïnvloeding krijgt van het signaal. Soms zul je hier weinig van zien of horen maar in veel gevallen ga die dit horen in een brom of storing die het sterkst is rond de 50hz (ons stroomnet).

En als je denkt dat stroomkabels erg zijn.... hou op over voedingen.
Je kent ze wel, die externe blokken.
Sommige zijn zo verschrikkelijk slecht dat ze zelfs invloed hebben op kabels die er een flink stukje vanaf liggen.

Dus nu we weten dat stroomkabels en voedingen problemen geven, hoe lossen we het op ?

Als je echt een enorme impact wil maken in je soundstage of je beeldkwaliteit, stop dan even met luistersessies van magische zekeringen of volledig transparante kabels maar doe eerst het volgende.

Trek alles los uit je set, en begin met alle voedingen even te labelen zodat je zeker weet dat je de goede weer terug zet.

Nu ga je alles weer aansluiten maar je houdt de signaal kabels aan de ene kant van de kast, en alle stroom kabels aan de andere kant van de kast. Laat alle stroomkabels naar beneden lopen en gebruik de onderkant van de kast voor eventuele voedingen en de netwerk switch.

Maar voor we alles onder in de kast leggen laat je eerst alle voedingen zo ver mogelijk weg van je set en begin je te luisteren. Als je denkt dat je het geluid "kent" leg dan elke keer 1 voeding terug in de kast, zolang je geen verschillen hoort zit je goed. Als het allemaal goede apparatuur is zal hier het verhaal stoppen, de meeste voedingen zullen geen problemen geven in deze setup met gescheiden signaal wegen.

Hoor je wel verschil ?
Schrijf dan goed het type nummer van de voeding en let goed op of het een DC of AC voeding is (worden vaak door elkaar gehaald) en check op je apparaat of de input klopt of dat de voeding te licht is. Als je al die gegevens hebt bestel dan online een wat betere (liefst iets zwaardere) voeding die beter afgeschermd is.

Als je dit doet kan ik je garanderen dat je soundstage meer verbeterd dan de meeste zekeringen, kabels of soundsprays. En het is een stuk goedkoper, en vergeet niet, zelfs als je toch later wil tweaken het niet weg neemt dat je nu een veel schonere opstelling hebt dus de verschillen nog beter zal horen.


Ps.
Sommige mensen schermen kabels af met aluminum folie.
Dit lijkt misschien een goed idee maar je moet dat wel weten dat het alleen helpt tegen elektostatische storingen en niet tegen magnetische storingen, en al helemaal niet tegen 50hz stortingen.

De beste update die wij zelf hebben gedaan was het plaatsen van een aparte stroomgroep voor het Home Theater, niet zozeer een beter beeld of geluid maar we kregen bepaalde storingen niet uit het geluid zelfs met 100% gescheiden signaal paden. Wil je niet een aparte stroom groep aansluiten of kan dit niet dan kun je overwegen een Line-R te kopen van APC. Dit zijn "goedkope" filters die zorgen dat de stroom netjes opnieuw word opgebouwd en beschermt de apparatuur tegen pieken en dalen. Wij gebruiken ze nu al meer dan 10 jaar en ze werken perfect en zorgen voor een niet hoorbare ruisvloer, zonder de Line-R en stroomgroep hadden wel altijd een lichte ruis en fluittoon in het geluid (alleen als je met de oren bij de speaker zat, maar het irriteerde me mateloos).



www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

Kweetniet

#1
Hier ligt het ook vol met kabels dat kan niet anders, maar ik hou er wel rekening dat het elkaar niet raakt. Heb ook van die mooie carbon steuntjes(5 7 en 10 cm hoog)voor de kabels en niet gekocht voor de claims dat het beter voor het geluid is(alles hangt van de grond)maar omdat het nu veel rusiger oogt en ik er niet goed tegen kan als alles elkaar kruist en op en over elkaar ligt.
Infinity. We get you back to what it's all about. Music.

J.A.F._Doorhof

Dat laatste komt me enigszins bekend voor ;) ook zie ik het niet zelfs.
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

Struis

Mja, ik heb zoveel audio apparatuur staan in een relatief kleine ruimte achter het audio rek, dat helemaal uit elkaar houden onmogelijk is. Maar dan kan ik het wel proberen zoveel mogelijk te doen. Van die prachtige switching power supplies (wall warts) zitten in een ander stopcontact. Het is en blijft altijd een compromis, maar ja, gratis winst met wat moeite. Nou hoop ik ook wel dat high-end apparatuur zijn EM troep redelijk weg probeert te houden van de signaalkabels en de rest van het apparaat, maar goed...
Harbeth M30.1 speakers, Accuphase C-11/P-11 voor- en eindversterker en Parasound HCA-2200 MKII eindversterker, Thorens TD-124/Jelco SA-750DB/Ortofon 2M-Blue, dCS Delius DAC met Verona klok, Naim NDX streamer, Marantz CD-11LE CD speler, Nakamichi 682ZX cassettedeck, Tascam MD-350 minidisc recorder, Rel 212SE subwoofer.
2e set (die er naast staat om mee te spelen en experimenteren):
Harbeth P3ESR 40th Anniversary Edition met Skylan stands, Exposure 2010SD geintegreerde versterker gemod door Musifoon, Parasound HCA-2200 MKII eindversterker, Naim NDX1 (gedeeld met set 1), Rel Strata 5 subwoofer.

Mao

Beetje ongeloofwaardig verhaal met lopen te strooien met kabels van 350k en een stuk koperdraad van 200k met elkaar te vergelijken. Verder is het zo als je stroomfilters nodig hebt is dat een tekortkoming aan de voeding van je device. Daar hebben ze dan geen aandacht aan besteed of wat meestal het geval is een bezuiniging.

Dan heb je domweg de verkeerde keuze gemaakt. Ook is het zeker in deze highend handel zo er valt weer geld te verdienen met een mooi verhaal erbij . En hopla de power conditionering is een feit.

Nu moet iemand mij toch eens uitleggen als er vervuiling op het stroomnet zit en je maakt een nieuwe stroomgroep aan dat de problemen opgelost zouden zijn? Terwijl die aansluiting van hetzelfde stroomnet afkomt.
Luidsprekers: JBL 4350 Studio monitoren Versterkers: McIntosh C2700 buizen voorversterker, McIntosh MC312 voor het laaag < 250Hz, McIntosh MC2152 buizen voor midden/hoog > 250Hz, Bryston 10B Electronisch Crossover
Marantz CD 17, Roon met NAS en Lumin U2 streamer. Custombuild Interlinks en Luidspreker kabels

morca

Quote from: Mao on March 17, 2024, 09:18:53Beetje ongeloofwaardig verhaal met lopen te strooien met kabels van 350k en een stuk koperdraad van 200k met elkaar te vergelijken. Verder is het zo als je stroomfilters nodig hebt is dat een tekortkoming aan de voeding van je device. Daar hebben ze dan geen aandacht aan besteed of wat meestal het geval is een bezuiniging.

Dan heb je domweg de verkeerde keuze gemaakt. Ook is het zeker in deze highend handel zo er valt weer geld te verdienen met een mooi verhaal erbij . En hopla de power conditionering is een feit.

Nu moet iemand mij toch eens uitleggen als er vervuiling op het stroomnet zit en je maakt een nieuwe stroomgroep aan dat de problemen opgelost zouden zijn? Terwijl die aansluiting van hetzelfde stroomnet afkomt.
Alleen een afgeschermde power cord, zorgt al dat mijn voedingen niet meer brommen vd hypexen.
En dat de subs veel strakker spelen.

Het uitleggen!??
Kweet het niet maar het werkt

Peerless Monster

Quote from: morca on March 17, 2024, 12:45:05Alleen een afgeschermde power cord, zorgt al dat mijn voedingen niet meer brommen vd hypexen.
En dat de subs veel strakker spelen.

Het uitleggen!??
Kweet het niet maar het werkt

Met kleine instellingen op mijn ps audio p10 kan ik mijn transformatoren in het filter van mijn electrostaten anders laten trillen en dus anders laten klinken. En dan heb je het alleen nog maar over het kleine zoemen van de transformator dus niet eens in de muziek.
Classe Omega MKII | Audio Research SP-11 | ARC VT130SE | PS Audio BHK 250 | PS Audio P10 | PS Audio Perfectwave DSD DAC  | PS Audio Perfectewave Transport | Acoustat model one + one | Michell | Dual CS510 platenspeler

Mao

Quote from: morca on March 17, 2024, 12:45:05Alleen een afgeschermde power cord, zorgt al dat mijn voedingen niet meer brommen vd hypexen.
En dat de subs veel strakker spelen.

Het uitleggen!??
Kweet het niet maar het werkt

Precies even paar meter lapp kabel bij conrad bestellen en wat fatsoenlijke stekkers eraan wat knutselen en voor een paar tientjes ben je klaar.
Luidsprekers: JBL 4350 Studio monitoren Versterkers: McIntosh C2700 buizen voorversterker, McIntosh MC312 voor het laaag < 250Hz, McIntosh MC2152 buizen voor midden/hoog > 250Hz, Bryston 10B Electronisch Crossover
Marantz CD 17, Roon met NAS en Lumin U2 streamer. Custombuild Interlinks en Luidspreker kabels

Peerless Monster

Quote from: Mao on March 17, 2024, 13:25:34Precies even paar meter lapp kabel bij conrad bestellen en wat fatsoenlijke stekkers eraan wat knutselen en voor een paar tientjes ben je klaar.

Zeker weten.
Classe Omega MKII | Audio Research SP-11 | ARC VT130SE | PS Audio BHK 250 | PS Audio P10 | PS Audio Perfectwave DSD DAC  | PS Audio Perfectewave Transport | Acoustat model one + one | Michell | Dual CS510 platenspeler

morca

Quote from: Mao on March 17, 2024, 13:25:34Precies even paar meter lapp kabel bij conrad bestellen en wat fatsoenlijke stekkers eraan wat knutselen en voor een paar tientjes ben je klaar.
Idd dat hoeft niet veel te kosten.

Bij interlinks ben ik daar niet zeker van.
Ik had goedkope segment tulp en xlr.
De nieuwe doen het echt een stuk beter als gemiddeld afgeschermde tulp ,of microfoon kabel in mijn set up.

Struis

Ach, ik woon op het platteland. Dus grote machines op electra in de omgeving, en daarmee fluctueert de spanning behoorlijk. Er zit ook een fikse brom op de ground omdat er zoveel aan hangt. Dan zijn er nog schuren met zonnepanelen die zorgen voor hoge voltages, en nog wat storende voedingen aan stroomgroepen. Dan gebruik ik nu nog gewoon zo'n stekkerblok van Ludic Audio (betaalbaar), maar zeker als er flink zon is, begint de trafo van de dCS Verona klok flink te brommen. En om nou te zeggen dat dCS waarschijnlijk bezuinigd heeft op de voeding lijkt me vrij ver gaan.. Niet teveel zon? Ook geen brom. Itse simpel.

Dus ja, ik overweeg een PS Audio Power Plant. Ook omdat mijn draaitafel (een 1965 Thorens TD-124) volledig analoog is, en gewoon stabieler op snelheid draait als hij een stabiel voltage krijgt...

Quote from: Mao on March 17, 2024, 09:18:53Beetje ongeloofwaardig verhaal met lopen te strooien met kabels van 350k en een stuk koperdraad van 200k met elkaar te vergelijken. Verder is het zo als je stroomfilters nodig hebt is dat een tekortkoming aan de voeding van je device. Daar hebben ze dan geen aandacht aan besteed of wat meestal het geval is een bezuiniging.

Dan heb je domweg de verkeerde keuze gemaakt. Ook is het zeker in deze highend handel zo er valt weer geld te verdienen met een mooi verhaal erbij . En hopla de power conditionering is een feit.

Nu moet iemand mij toch eens uitleggen als er vervuiling op het stroomnet zit en je maakt een nieuwe stroomgroep aan dat de problemen opgelost zouden zijn? Terwijl die aansluiting van hetzelfde stroomnet afkomt.
Harbeth M30.1 speakers, Accuphase C-11/P-11 voor- en eindversterker en Parasound HCA-2200 MKII eindversterker, Thorens TD-124/Jelco SA-750DB/Ortofon 2M-Blue, dCS Delius DAC met Verona klok, Naim NDX streamer, Marantz CD-11LE CD speler, Nakamichi 682ZX cassettedeck, Tascam MD-350 minidisc recorder, Rel 212SE subwoofer.
2e set (die er naast staat om mee te spelen en experimenteren):
Harbeth P3ESR 40th Anniversary Edition met Skylan stands, Exposure 2010SD geintegreerde versterker gemod door Musifoon, Parasound HCA-2200 MKII eindversterker, Naim NDX1 (gedeeld met set 1), Rel Strata 5 subwoofer.


Struis

Ik ben benieuwd als je het test. Ik heb de bij de omroepen geliefde Nexans grondkabel gebruikt die zij ook gebruiken met een professionele Duits stekkerblok en een paar nette Gamma connectoren. Beetje beunwerk en hop! Was het beter? Moah, iets misschien?

Oke, Ludic audio Kratos gekocht (met 100 euro korting), nieuwe kabel gebeund van Viablue (toch?) kabel en een set Elecaudio connectoren gekocht van Audiophonics (was nog betaalbaar) en ah, bij mij iig toch wel een pittige vooruitgang.

Maar ja, zoals ik al zei: platteland, moeilijk lichtnet, misschien daarom? Don't know.

Wel betaalbaar en effectief. Mijn zelf beunproject.. Tsja, kostte niet zoveel, maar deed ook niet echt wat.

Verder: interconnects vind ik altijd het eerst flink uitmaken. Al vrij snel bij niet zo dure apparatuur. Speakerkabel gebruikte ik tijden UTP kabel met solide koperkernen en dat was prima. Pas met mijn huidige Harbeths en Accuphase versterkers maakte de QED speakerkabels echt pittig veel verschil. Daarvoor? Meh...
Stroom? Eigenlijk een beetje hetzelfde. Weinig tot geen verschil tot een best pittig systeem.

Maar ja, mijn ervaring met mijn oren.

Quote from: morca on March 17, 2024, 13:57:17Idd dat hoeft niet veel te kosten.

Bij interlinks ben ik daar niet zeker van.
Ik had goedkope segment tulp en xlr.
De nieuwe doen het echt een stuk beter als gemiddeld afgeschermde tulp ,of microfoon kabel in mijn set up.
Harbeth M30.1 speakers, Accuphase C-11/P-11 voor- en eindversterker en Parasound HCA-2200 MKII eindversterker, Thorens TD-124/Jelco SA-750DB/Ortofon 2M-Blue, dCS Delius DAC met Verona klok, Naim NDX streamer, Marantz CD-11LE CD speler, Nakamichi 682ZX cassettedeck, Tascam MD-350 minidisc recorder, Rel 212SE subwoofer.
2e set (die er naast staat om mee te spelen en experimenteren):
Harbeth P3ESR 40th Anniversary Edition met Skylan stands, Exposure 2010SD geintegreerde versterker gemod door Musifoon, Parasound HCA-2200 MKII eindversterker, Naim NDX1 (gedeeld met set 1), Rel Strata 5 subwoofer.

Mao

Quote from: Mao on March 17, 2024, 13:25:34Precies even paar meter lapp kabel bij conrad bestellen en wat fatsoenlijke stekkers eraan wat knutselen en voor een paar tientjes ben je klaar.

Lees nu dat je een powercord met de lapp olflex cy 110 (3x2,5mm plus screen) kant en klaar te koop is met stoere stekkers eraan voor 34,95.

Wat zou het verschil zijn in geluid met een powercord van 500 euro?
Luidsprekers: JBL 4350 Studio monitoren Versterkers: McIntosh C2700 buizen voorversterker, McIntosh MC312 voor het laaag < 250Hz, McIntosh MC2152 buizen voor midden/hoog > 250Hz, Bryston 10B Electronisch Crossover
Marantz CD 17, Roon met NAS en Lumin U2 streamer. Custombuild Interlinks en Luidspreker kabels

vanzomereng

#14
Quote from: Mao on March 19, 2024, 10:51:06Lees nu dat je een powercord met de lapp olflex cy 110 (3x2,5mm plus screen) kant en klaar te koop is met stoere stekkers eraan voor 34,95.

Voor ca.55 euro heb ik nieuwe Supra 3x2,5/LoRad van 1 meter gekocht.
(65€ voor 1,5 meter)  Prima no nonsense afgeschermde kabel  :colgate:

Heb zelf ook eerder powercords gemaakt met olflex cy110 maar toch wel een
gefriemel en gepruts om dit netjes en veilig in elkaar te zetten.
(Afscherming aan de stekkerkant/mannetje met de aarde verbinden & adereindhulzen)

Uiteindelijk toch geen goed gevoel over mijn eigen maaksels en deze
vervangen door bovengenoemde Supra's
in

Luidsprekers: B&W 702S2,  All-In-One: Atoll SDA300-Signature,
Blue-ray player: Denon DVD-3800BD

Struis

Only one way to find out? Ik heb kabels vergeleken met mijn zelfbeun optie (30 euro home made geloof ik). PS Audio bv, maar nog een paar anderen, tot 250 euro. Maar ik merkte eigenlijk weinig tot niks...

Mijn latere 40mm Viablue kabel met Elecaudio connectoren en zelfbeun was voor mij WEL duidelijk beter. Die kwam op 100 euro voor een meter.

Dus, aangezien het betaalbaar is, bestel ik van tijd tot tijd weer nieuwe materialen en beun ik weer nieuwe.

Nou hielp het wel dat die Ludic Kratos er tussen zat moet ik zeggen. Dat zou dus goed te maken kunnen hebben met mijn nogal vervuilde 240v hier op het platteland...

Dan nog. Mijn ervaring: gewoon proberen. En natuurlijk niet even een paar keer snel wisselen, want placebo (beide kanten op, zowel de 'ik wil geloven' als de 'ik geloof het nooit niet' kant op). En dan is de simpele vraag: heb je daar zin in, zelfs als ZOU je het verschil horen?

Ik vind het leuk om te spelen met dit soort spul. 100 euro op een 35k systeem is gewoon weinig, en als ik daar wat verbetering mee krijg, cool! Zou ik het spelen niet leuk vinden? Zou ik het gewoon bij standaard stroomkabels gehouden hebben en alleen mijn interconnects en speakerkabels geupgrade. En bij die speakerkabels duurde het ook langer dan verwacht voordat ik het de moeite vond eerlijk gezegd.....

Quote from: Mao on March 19, 2024, 10:51:06Lees nu dat je een powercord met de lapp olflex cy 110 (3x2,5mm plus screen) kant en klaar te koop is met stoere stekkers eraan voor 34,95.

Wat zou het verschil zijn in geluid met een powercord van 500 euro?

Harbeth M30.1 speakers, Accuphase C-11/P-11 voor- en eindversterker en Parasound HCA-2200 MKII eindversterker, Thorens TD-124/Jelco SA-750DB/Ortofon 2M-Blue, dCS Delius DAC met Verona klok, Naim NDX streamer, Marantz CD-11LE CD speler, Nakamichi 682ZX cassettedeck, Tascam MD-350 minidisc recorder, Rel 212SE subwoofer.
2e set (die er naast staat om mee te spelen en experimenteren):
Harbeth P3ESR 40th Anniversary Edition met Skylan stands, Exposure 2010SD geintegreerde versterker gemod door Musifoon, Parasound HCA-2200 MKII eindversterker, Naim NDX1 (gedeeld met set 1), Rel Strata 5 subwoofer.

Struis

Ja, het gefriemel moet je leuk vinden :) En over dat Supra spul hoor ik ook veel goeds moet ik zeggen. En als het voor jou goed (genoeg) is, klaar toch?

Quote from: vanzomereng on March 19, 2024, 11:09:17Voor ca.55 euro heb ik nieuwe Supra 3x2,5/LoRad van 1 meter gekocht.
(65€ voor 1,5 meter)  Prima no nonsense afgeschermde kabel  :colgate:

Heb zelf ook eerder powercords gemaakt met olflex cy110 maar toch wel een
gefriemel en gepruts om dit netjes en veilig in elkaar te zetten.
(Afscherming aan de stekkerkant/mannetje met de aarde verbinden & adereindhulzen)

Uiteindelijk toch geen goed gevoel over mijn eigen maaksels en deze
vervangen door bovengenoemde Supra's
in


Harbeth M30.1 speakers, Accuphase C-11/P-11 voor- en eindversterker en Parasound HCA-2200 MKII eindversterker, Thorens TD-124/Jelco SA-750DB/Ortofon 2M-Blue, dCS Delius DAC met Verona klok, Naim NDX streamer, Marantz CD-11LE CD speler, Nakamichi 682ZX cassettedeck, Tascam MD-350 minidisc recorder, Rel 212SE subwoofer.
2e set (die er naast staat om mee te spelen en experimenteren):
Harbeth P3ESR 40th Anniversary Edition met Skylan stands, Exposure 2010SD geintegreerde versterker gemod door Musifoon, Parasound HCA-2200 MKII eindversterker, Naim NDX1 (gedeeld met set 1), Rel Strata 5 subwoofer.

J.A.F._Doorhof

Tijd terug op verzoek van klant een calibratie gedaan met een stroomkabel waarvan zelfs ik wit weg trok.

Zou veel meer lichtoutput geven, zwart was veel dieper en ook dynamisch bereik was direct te zien.

Projector op HT demo groep gezet met die kabel en voor de grap een 5 mtr kabel van een flitser gepakt in een gamma verdeeldoos in de studio groep.

Laat je niet gek maken
Met audio heb ik verschillen gehoord (meeste puur terug te leiden tot afscherming en de juiste diameter vs eindversterker)

Ik heb verschillende metingen gedaan en geloof het of niet maar in 75% kwam de slechte kabel er het beste uit.

Maak je geen zorgen trouwens we praten hier over puur toeval want het verschil zat in 3 cijfers achter de komma ;)

Niets geen dieper zwart of duidelijk meer lichtoutput.

Op analoge apparatuur zoals eindversterkers geloof ik er in dat je de juiste diameter en afscherming moet gebruiken. Maar op een projector zul je geen verschillen zien in de metingen.
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

Mao

Ik hou mij slechts bezig met muziek en de reproductie ervan middels mijn set. Dat geneuzel met 3 cijfers achter de komma is voor audio nerds.
Luidsprekers: JBL 4350 Studio monitoren Versterkers: McIntosh C2700 buizen voorversterker, McIntosh MC312 voor het laaag < 250Hz, McIntosh MC2152 buizen voor midden/hoog > 250Hz, Bryston 10B Electronisch Crossover
Marantz CD 17, Roon met NAS en Lumin U2 streamer. Custombuild Interlinks en Luidspreker kabels

J.A.F._Doorhof

Voor calibraties is dat juist belangrijk om te kunnen meten;)
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

Xander32

Vanwaar dan jouw interesse in dit topic?

Quote from: Mao on March 20, 2024, 09:38:44Ik hou mij slechts bezig met muziek en de reproductie ervan middels mijn set. Dat geneuzel met 3 cijfers achter de komma is voor audio nerds.
Tannoy Kensington SE  ||  Accuphase E-480 & DAC-50  ||  Auralic Aries G2.1  ||  Sonnet Morpheus  ||  Audiolab 6000 CDT

Mao

Quote from: Xander32 on March 20, 2024, 13:02:09Vanwaar dan jouw interesse in dit topic?


Wie weet komt er relevantie informatie uit. Het gaat helaas weer over geneuzel met 3 cijfers achter de komma of je verschil hoort of niet maakt niet uit. Blijkbaar klinkt het pas goed als je systeem is gecalibreerd. Je oren doen maar voor spek en bonen mee.
Luidsprekers: JBL 4350 Studio monitoren Versterkers: McIntosh C2700 buizen voorversterker, McIntosh MC312 voor het laaag < 250Hz, McIntosh MC2152 buizen voor midden/hoog > 250Hz, Bryston 10B Electronisch Crossover
Marantz CD 17, Roon met NAS en Lumin U2 streamer. Custombuild Interlinks en Luidspreker kabels

J.A.F._Doorhof

Je haalt echt de verkeerde informatie uit die opmerking.

Laat ik het anders zeggen
Er zijn mensen die mythische eigenschappen aan kabels hangen. Dit was een kabel van 6k (zoals ik zei ik trok wit weg)

De klant ziet ENORME verschillen op een projector. En nu wil het toeval dat ik projectoren tot 4 cijfers achter de komma kan meten.

En ik meet dus absoluut geen verschil. En kan dan met 100% zekerheid zeggen dat alles wat de klant denkt te zien tussen de oren zit.

Dit topic heb ik gestart omdat er vaak voorbij gegaan word aan veel essentiëlere dingen zoals de diameter van een kabel, de afscherming en de manier waarop de signalen en kabels lopen.

Het T-shirt been there, done that and measured it Kun je me rustig geven. Ik heb de meeste gekke dingen getest in ons eigen HT op zowel audio en video. Met kabels was het altijd op zijn hoogst kleine veranderingen maar niets wereld schokkends. En zeker geen 6k waard.

Een gescheiden signaal weg en afgeschermde kabels (hier liggen een aantal meters goed afgeschermde grond kabels in ons HT en kan je vertellen dat dat enorm scheelde.

Totale kosten minder dan een tientje per meter en een paar goede stekkers die in een drietal apcs gaan voor audio, video en overig.

Toen dat systeem aanging was het letterlijk dag en nacht. Dus onzin is het niet

Ik denk dat mensen echter zich veel te veel mee laten slepen met mythische termen eigenschappen maar volledig de echte reden missen..... Plaatsing en afscherming.
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

RZeemering

Is jouw dag en nacht opmerking dan ook met een korrel zout te nemen?
Nuc7i3 Roon ROCK server, Auralic Aries G1 streamer, Holo Audio Spring 2 level 1 DAC, Prima Luna Prologue Three voorversterker, Bryston 4bSST eindversterker, Driade Flow 405 kabels, Magnepan 20.1 speakers.

morca

Ik had hiervoor geen ervaring met kabels.
Maar heb ondertussen wel bijna nog een arcam aan kabels aangeschaft.

Ik heb ook veel kabels nodig, dat weer wel  door externe dsp en crossovers.
Dat maakte het wat duurder.
Maar het is het dubbel en dwars waard imo.

Gepaste budget High end kabels zijn wel wat waard imo.
1 kabel van 6000 euro is overdreven denk ik.

Een maatje van mij heeft 6 a 7 k aan kabels liggen.
Veel zilver.
Maar het is mijn smaak niet,zeker geen 6 k waard imo.

Als hij bij mij luistert vind hij dat veel mooier als bij hem.

Ik zat pas al te denken hem eens koper te laten testen op zijn set.
Volgens mij pakt dat beter uit bij hem.