Welke Bas traps kopen ? Of toch maar zelf maken ?

Started by mel, January 5, 2023, 17:55:48

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

mel

Lyngdorf MP 40 / M&K : 3xS150 - 2xS150T - Atmos : 2xLCR 850 - 2x X12 / JVC N5 / Panasonic DPU B 820

katwax

Zoveel verschil in prijs zit er nu ook niet in de plaat volgens mij, dus beter de dikkere nemen ipv met airgap werken is mijn conclusie  :)
Stereo: Kii Three BXT System + Kii Control + Bluesound NODE (N130)
HT: Epson LS10000 - Xtrem Daylight 100"
http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=112543

morca

Ik maakte ze 20 cm diep.
Op advies van Bert.
Werkt erg goed .
Ik heb sommige evengoed nog 5 cm vd muur hangen.

Muziek luisteren zonder reflectie,s in je kamer is echt super upgrade imo.

Zoveel meer details .
Zelfs in het laag en ik heb geen bass trapps

jahtari

Hoe dikker hoe beter, simpel.

En idd, de ruimte aanpakken zet meer zoden aan de dijk dan de vermeende winst bij het wisselen van een zekering, netwerkswitch, etc.
Jahtari's 7.2.2 HT - Powergrip YG-1. Nvidia Shield. DenonX4500H. LCR: Martin Logan Motion 4/6. Atmos: Dali Oberon On Wall. LG77C3 TV. 2x Monoprice Monolith 15 v2. Crown XLS1502 + JBL 4281F.
Stereo setup: Powergrip YG-1. Bluesound Node 2i. MiniDSP SHD Studio. Dutch & Dutch 8m. Dual subs.
Woonkamer: Kef LS60
Studeerkamer: Focal CMS 65. Focal CMS Sub

katwax

Quote from: morca on January 11, 2023, 12:59:49
Ik maakte ze 20 cm diep.
Op advies van Bert.
Werkt erg goed .
Ik heb sommige evengoed nog 5 cm vd muur hangen.

Muziek luisteren zonder reflectie,s in je kamer is echt super upgrade imo.

Zoveel meer details .
Zelfs in het laag en ik heb geen bass trapps
Ja inderdaad maakt veel verschil, bij 20cm (afhankelijk van materiaal), raak je zeker een deel van het laag tot zal ergens stoppen tussen 150hz en 200hz. Alleen het echte sublaag vraagt toch wel bass trapps, maar voor zover ik het begrepen heb is de mens voor alles onder 200hz veel minder gevoelig voor uitdoven.
Stereo: Kii Three BXT System + Kii Control + Bluesound NODE (N130)
HT: Epson LS10000 - Xtrem Daylight 100"
http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=112543

vanzomereng

Luidsprekers: B&W 702S2,  All-In-One: Atoll SDA300-Signature,
Blue-ray player: Denon DVD-3800BD

jahtari

#31
Quote from: VANZOMERENG on January 11, 2023, 21:14:44
Wellicht is dit wat (wel prijzig  ??? )

https://www.fairaudio.de/test/grunewald-bass-transformer-raumakustik-element-tiefton/
hahahaha, die akoestische spiegel voor op je speakers voor 1300 euro per "spiegel".  :clapping:

Leuk idee voor als je de plafondreflecties wilt aanpakken, maar toch niet voor die prijs? Misschien wel eens leuk om zelf eentje te maken.

Jahtari's 7.2.2 HT - Powergrip YG-1. Nvidia Shield. DenonX4500H. LCR: Martin Logan Motion 4/6. Atmos: Dali Oberon On Wall. LG77C3 TV. 2x Monoprice Monolith 15 v2. Crown XLS1502 + JBL 4281F.
Stereo setup: Powergrip YG-1. Bluesound Node 2i. MiniDSP SHD Studio. Dutch & Dutch 8m. Dual subs.
Woonkamer: Kef LS60
Studeerkamer: Focal CMS 65. Focal CMS Sub

katwax

Quote from: jahtari on January 12, 2023, 08:05:30
hahahaha, die akoestische spiegel voor op je speakers voor 1300 euro per "spiegel".  :clapping:

Leuk idee voor als je de plafondreflecties wilt aanpakken, maar toch niet voor die prijs? Misschien wel eens leuk om zelf eentje te maken.


Heeft toch weinig zin, wat ga je met zo'n klein ding absorberen? Je gaat het gewoon weerkaatsen in de ruimte of heb ik de magic ergens gemist?
Stereo: Kii Three BXT System + Kii Control + Bluesound NODE (N130)
HT: Epson LS10000 - Xtrem Daylight 100"
http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=112543

jahtari

Van de tweeter kan dit best gedempt worden richting plafond, toch?
Jahtari's 7.2.2 HT - Powergrip YG-1. Nvidia Shield. DenonX4500H. LCR: Martin Logan Motion 4/6. Atmos: Dali Oberon On Wall. LG77C3 TV. 2x Monoprice Monolith 15 v2. Crown XLS1502 + JBL 4281F.
Stereo setup: Powergrip YG-1. Bluesound Node 2i. MiniDSP SHD Studio. Dutch & Dutch 8m. Dual subs.
Woonkamer: Kef LS60
Studeerkamer: Focal CMS 65. Focal CMS Sub

morca

Quote from: jahtari on January 12, 2023, 21:49:47
Van de tweeter kan dit best gedempt worden richting plafond, toch?
Idd.
Ik zat hier gisteren al te kijken.
Hoe wat te maken op mijn speakers.
Dat vangt de reflectie,s naar je plafond op.
Goed bedacht imo!!!

Ik ga het proberen iig.

katwax

Quote from: jahtari on January 12, 2023, 21:49:47
Van de tweeter kan dit best gedempt worden richting plafond, toch?
Ja, maar je kaatst het dan toch gewoon naar ergens anders, waarbij het dan weer gaat kaatsen.
Je verlegt gewoon je eerste reflectie punt, maar je doet er niets mee of heb ik gemist dat dit ook absorbeerd?
Stereo: Kii Three BXT System + Kii Control + Bluesound NODE (N130)
HT: Epson LS10000 - Xtrem Daylight 100"
http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=112543

morca

Ik ben al bezig.
Met een kleine laserpen de hoeken gecheckt.
Er komt nagenoeg geen reflectie op het plafond vd tweeter op deze manier.

Paar liedjes geluisterd die ik goed ken.
Klinkt beter is mijn eerste indruk.
Nog meer detail en minder versmering.
Kleine details klinken nog directer en komen er nog beter uit als eerst.

En ik heb al best veel aangepakt qua akoestiek.

Morgen komt mijn luister maatje.
Eens kijken wat die zegt.

Geen reflectie over het hele plafond  :headbanging:
Ik hoor nog meer alleen de speakers spelen nu.
Ipv speakers en reflectie,s
Deze blijven echt wel staan  :music:


jahtari

Kijk aan nieuwe trend!   :D

:pompom:

Ik heb het plafond al aangepakt en ja dat maakt een enorm verschil. Zelfs mijn vrouw, die verder niets met muziek heeft, merkte het grote verschil direct op toen ze onverwachts binnen liep.   :worship: :D
Jahtari's 7.2.2 HT - Powergrip YG-1. Nvidia Shield. DenonX4500H. LCR: Martin Logan Motion 4/6. Atmos: Dali Oberon On Wall. LG77C3 TV. 2x Monoprice Monolith 15 v2. Crown XLS1502 + JBL 4281F.
Stereo setup: Powergrip YG-1. Bluesound Node 2i. MiniDSP SHD Studio. Dutch & Dutch 8m. Dual subs.
Woonkamer: Kef LS60
Studeerkamer: Focal CMS 65. Focal CMS Sub

mel

Vandaag een aantal platen Akotherm GG 50mm binnen gekregen.
De bedoeling was twee platen op elkaar te kleven om 100mm te verkrijgen, maar nu ik de platen zie in real life moet ik zeggen dat dat een hele dikte is zo  ;)

Toch nog eens laten bezinken
Lyngdorf MP 40 / M&K : 3xS150 - 2xS150T - Atmos : 2xLCR 850 - 2x X12 / JVC N5 / Panasonic DPU B 820

katwax

Quote from: mel on January 18, 2023, 15:42:53Vandaag een aantal platen Akotherm GG 50mm binnen gekregen.
De bedoeling was twee platen op elkaar te kleven om 100mm te verkrijgen, maar nu ik de platen zie in real life moet ik zeggen dat dat een hele dikte is zo  ;)

Toch nog eens laten bezinken
Ik zou zeggen meten en luisteren, maar 10cm dik is aanzienlijk.
Stereo: Kii Three BXT System + Kii Control + Bluesound NODE (N130)
HT: Epson LS10000 - Xtrem Daylight 100"
http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=112543

chansig

Maar wil je het laag beïnvloeden is dat toch wel de dikte waaraan je moet denken.

Gr. Hans
Teleskopos, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

Sjaak_Banaan

Als ik zo die Akotherm-grafiek zie dan is 10 cm wel wenselijk wanneer je alles tot 125 Hz wil aanpakken, de densiteit boeit dan niet zoveel zo te zien. Dan pak je nog maar 55% zo te zien. Anders heb je misschien geen goede balans, dan is boven de 250-500Hz super strak en daarna een lange(re) nagalm. In het echte 'laag' lijkt het niet veel te doen.

Klipsch KL-650-THX® Ultra2 • Klipsch RF-83 • Klipsch RB-81 II • Klipsch RS-62 II • 21" DIY sub 18Sound • dual Klipsch SPL-150  •  dual XTZ Cinema 3x12 • Marantz SR7013 • Marantz UD7007 • Sony KDL-55HX850 • JVC X5900BE • 3m DIY screen

Bouw HT in kelder

katwax

Die D40 tov D20 is wel verwaarloosbaar als je 10cm gaat zo te zien.
Stereo: Kii Three BXT System + Kii Control + Bluesound NODE (N130)
HT: Epson LS10000 - Xtrem Daylight 100"
http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=112543

mel

Momenteel volop bezig met een konstruktie te maken om de akotherm panelen te kunnen plaatsen aan het plafond.
Ik vraag me af of ik ook panelen zou plaatsen op de eerste reflectie punten van de surrounds  ;)
Lyngdorf MP 40 / M&K : 3xS150 - 2xS150T - Atmos : 2xLCR 850 - 2x X12 / JVC N5 / Panasonic DPU B 820

Bebatoli

Quote from: katwax on January 12, 2023, 22:30:49Ja, maar je kaatst het dan toch gewoon naar ergens anders, waarbij het dan weer gaat kaatsen.
Je verlegt gewoon je eerste reflectie punt, maar je doet er niets mee of heb ik gemist dat dit ook absorbeerd?

Die "spiegel" lijkt me akoestisch materiaal te bevatten en aangezien de tweeter en ook wel de bas-mid unit een grotere spreiding heeft zal die de naar boven stralende frequenties dempen. Heeft het zin, geen idee, maar het zal wel een invloed hebben.
Set beneden: Bluesound Node2,  Kii Three+BXT - Set luisterruimte: NAD M50,  Mola Mola Makua met phonostage & DAC, 2x Cambridge Edge W en Magnepan MG 20.1  Bekabeling: Grimm TPM interlinks, Jorma Duality speaker cable, EAT power cables.

mel

De verkoper van Akotherm panelen raad mij aan hun lijm te gebruiken.( zijn natuurlijk verkopers  ::) )
Ik wil deze lijm vooral gebruiken op 2 panelen op elkaar te verlijmen om zo tot 10 cm dikke panelen te komen.
Ik vraag me af of ik dat niet met elk lijm kan doen, zonder de akoestische eigenschappen van het materiaal te niet te doen  ??
Lyngdorf MP 40 / M&K : 3xS150 - 2xS150T - Atmos : 2xLCR 850 - 2x X12 / JVC N5 / Panasonic DPU B 820

eduard

Hoi Mel
Ik zit ook aan akotherm te denken. Ben je al verder en heb je 2 panelen op elkaar kunnen lijmen en ze vervolgens aan het plafond bevestigt.

Ik zat zelf te denken aan 2 keer de 40mm GG wit op elkaar te lijmen en die aan het plafond te plakken.
Of zelfs eerst starten met 1 paneel dikt en dan ongeveer 20m2 aan het planfond. En eventueel later er nog een 2de laag overheen.

mel

Quote from: eduard on March 11, 2023, 20:57:23Hoi Mel
Ik zit ook aan akotherm te denken. Ben je al verder en heb je 2 panelen op elkaar kunnen lijmen en ze vervolgens aan het plafond bevestigt.

Ik zat zelf te denken aan 2 keer de 40mm GG wit op elkaar te lijmen en die aan het plafond te plakken.
Of zelfs eerst starten met 1 paneel dikt en dan ongeveer 20m2 aan het planfond. En eventueel later er nog een 2de laag overheen.

Jazeker, de panelen hangen reeds enkele weken aan het plafond.
Uiteindelijk heb ik gekozen voor Akotherm GG en zo twee panelen van elk 50 mm op elkaar gekleefd.
Dit paneel van dan 100 mm dik heb ik op een dunne houten plaat gekleefd en zo aan het plafond bevestigd. Tussen het plafond en het paneel is uiteindelijk dan nog een lucht spatie van ongeveer 60 mm.
Het ziet er eigenlijk zeker niet slecht uit
Lyngdorf MP 40 / M&K : 3xS150 - 2xS150T - Atmos : 2xLCR 850 - 2x X12 / JVC N5 / Panasonic DPU B 820

chansig

Teleskopos, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

eduard

Mel bedankt voor je reactie. Ben ook wel nieuwsgierig naar fotos. Nog een vraag je welke lijm heb je gebruikt en hoeveel had je daar van nodig?

Eduard