Hardnekkig Lipsync. probleem met Sony XR-83A90J in combinatie NAD T-778

Started by harway, July 22, 2022, 16:58:21

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

harway

 Ik heb ca. 9 maanden geleden een nieuwe  Sony XR-83A90J 83 inch TV gekocht met een NAD T-778 AV versterker.
Sinds de aanschaf heb ik een hardnekkig probleem met de Lipsync. Ik word al 9 maanden van het kastje naar de muur gestuurd  door met name Sony. Ten einde raad wend ik mij tot forum leden, misschien dat die nog licht op de zaak kunnen werpen.
In korte bewoordingen is dit het probleem:

De weergave van stemmen loopt niet synchroon met het beeld indien ik van streaming, bv. Netflix, overschakel naar TV. Op dat moment loopt het geluid iets voor op de beelden van de uitzending. De NAD Lipsync staat op 0. Kan niet vertraagd worden, wel verhoogd. Echter dat is niet nodig, want op het moment dat ik de TV volledige reset en weer naar TV schakel, is het wel goed. Totdat ik weer stream, hetgeen goed gaat. Maar over naar TV en het is weer fout.

Na een bezoek van Sony technicus die het probleem waargenomen heeft, was de conclusie dat de TV goed was maar dat het ws. aan de versterker zou liggen.

Ik heb contact gezocht met mijn leverancier Smits te Arnhem die mij steeds uitstekend hebben bij gestaan. Zij hebben de NAD versterker van mij ontvangen en zijn uitgebreid gaan testen in een zelfde configuratie en kwamen tot de zelfde conclusie als mijn klacht. Dit probleem deed zich in die configuratie bij hen ook voor. Vervolgens op mijn verzoek is een connectie gemaakt met een Denon AVC 8500 HA, en tot onze grote verbazing. deed het probleem zich daar ook voor.

Dus lijkt het en nu toch echt op dat dit een structureel bij Sony is. In forum berichten in de USA komt dit ook naar voren.
Wedereom contact gezocht met Sony en zoals steeds weer word het probleem afgeschoven, waarbij niet op het individuele probleem word ingegaan. Kortom, je koopt voor 8000 € een TV en verder bekijk je het maar.
Kopie antwoord:

Naar aanleiding van ons contact omtrent uw dossier sturen we u deze e-mail.

Wij hebben zojuist een reactie ontvangen vanuit de juiste afdeling.

Sommige van onze audiosystemen hebben verschillende instellingen om te proberen lip-sync en geluidsvertragingen te verminderen. De vertraging tussen de audio en de video is te wijten aan een beperking in de huidige gebruikte technologie. Dit is te wijten aan de manier waarop de audio wordt gecodeerd en doorgestuurd, bijvoorbeeld door de omroeporganisatie naar u (de klant) via de omroepnetwerkprovider. TV's - van verschillende merken - ondervinden een vertraging in audio- en videosynchronisatie als gevolg van de algemene beperkingen van de huidige technologie. Als zodanig is er geen probleem met de TV, die werkt binnen de specificaties.

Wij hopen u hiermee voldoende geïnformeerd te hebben.

Uiteraard helpen diverse lip sync instellingen niet.
TV alleen aangesloten middels ARC HDMI op NAD.
Zonder versterker werkt het perfect. Maar dan dus geen AV audio maar tV uitspreken geluid.
Is er iemand die nog een oplossing weet voordat de TV word verkocht?  Bij voorbaat dank.

Deleted User

Ik heb de oplossing niet, maar als je echt aan kunt tonen dat het issue speelt sinds de aanschaf van de Sony....

Sony laten oplossen via rechtsbijstand....

denoontje

Naar de dealer waar je de Sony hebt gekocht...die moet dit toch voor je oplossen met Sony?

vik

Als je tevreden bent met de beeldkwaliteit van je Sony en je besluit hem te houden zou je ook kunnen kiezen voor de digitale uitgang vanaf Sony naar de NAD (via coax of optisch verbinding) om te kijken of dit een het ander voor je op lost.

Je mist wellicht de features van E-Arc (ik ken de situatie verder ook niet) maar je kunt het altijd proberen. Of koop een externe bron voor de streaming diensten die je wil gebruiken. (Chrome cast of AppleTV)

In welke beeldmodus staat je televisie? Heb je wel eens de meest natuurlijke stand geprobeerd dus zo min mogelijk beeldverbeteringen op de achtergrond?

Het hele hdmi protocol is gewoon RUK en je hebt te maken met buffer en handshake issues en elke keten reageert weer anders. Om maar een voorbeeld te noemen: ook NAD heeft zijn issues en heb slechte ervaringen met de M33 in combinatie met een bepaald type LG Oled. Die had last van audio drop outs en de klant was daar gelijk al klaar mee.

Veel sterkte gewenst in deze frustrerende situatie.
Mobiel: +31626102562 /WhatsApp
https://www.facebook.com/CineMikeBenelux

JVC- Sony- Barco-Trinnov- Lyngdorf- Lumagen- JBL Synthesis-JL Audio- Ascendo- Stewart- Adeo Screens-Screen Research-REL- Denon-Marantz-Arcam-Kef-M&K Sound- CineMike

HJ

Je hebt dit dus alleen als je geluid van de tv via je amp afspeelt? En dan alleen tv geluid, netflix etc werkt wel goed?
Is je tv van ziggo? Via een kasje?

Verstuurd vanaf mijn SM-G991B met Tapatalk



harway

Dank voor meedenken.
De fa. Smits assisteert goed maar uiteindelijk ligt de oplossing zoals hen nu lijkt bij Sony. Er lijkt een structureel  probleem te zijn met in ieder geval dit type TV.
TV ontvangst bij mij komt rechtstreeks via coax van SKV/Netvisit binnen. Internet glasvezel.
Probleem doet zich alleen voor na van een streaming kanaal over te schakelen naar een willekeurige TV  zender. Dus als ik direct na aanzetten een TV zender kies is het goed.
Probleem doet zich ook voor bij de dealer met andere maar zelfde type Sony TV. Hub topmodel!
Bij dealer via Ziggo kast. Zelfde probleem. Ook bij gebruik van een andere NAD 778 en een Denon Avc 8500 Ha.
Het lijkt dat Sony in plaats van service en probleem oplossend meewerken, het tegenovergestelde doet. Het voelt als de zeurende klant murw maken. Elke reactie en antwoord lijkt te worden gegeven door een robot of iemand die het probleem niet begrijpt of niet begrijpen wil.
Rechtsbijstand inschakelen is mogelijk maar is volgens mij een laatste optie. Ik hoop dat er nog een diagnose komt met een oplossing. Zo niet zal het einde Sony zijn en zal ik een vergelijkbaar of beter toestel moeten zoeken. Zou jammer zijn want beeld is perfect. En ja ik kan optisch of coaxiaal aansluiten.  Maar dit wil
Ik niet. Ik wil de optimale comfortabele aansluiting. Dus via HDMI ARC.

HJ

Quote from: HJ on July 23, 2022, 11:35:01
Je hebt dit dus alleen als je geluid van de tv via je amp afspeelt? En dan alleen tv geluid, netflix etc werkt wel goed?
Is je tv van ziggo? Via een kasje?

Verstuurd vanaf mijn SM-G991B met Tapatalk
Waar ik op doel, je kan een kaart direct in de tv proberen? Mss dat dat verschil maakt.

Verstuurd vanaf mijn SM-G991B met Tapatalk


eduard

misschien niet de oplossing die je zoekt, maar kan je niet eventueel netflix via een losse tv decoder of streamer proberen. Ik heb de zelfde tv maar kijk eigenlijk ooit tv en gebruik de apps op de tv maar zelden ik ervaar je probleem dan ook niet. Mijn geluid gaat eigenlijk altijd via streamer of decoder naar de versterker. Ik gebruik de speaker in de tv ook niet. Vraag je gebruik jij de speakers in je tv wel?

harway

Ik ontvang TV signaal direct op de TV via de coax ingang. Ik hoef dus geen separate box te gebruiken welke eventueel wel beschikbaar is maar bij A-B vergelijk een duidelijk mindere kwaliteit weergave geeft. Voor de extra zenders miet ik een smartcard gebruiken middels een actuele CI module. Dus ook zonder card kan ik de "normale" zenders ontvangen.
Ik gebruik niet de TV luidspreker maar alleen het Audio systeem, daar alleen via goede Audioquest HDMI kabel tussen ARC out en ARC in de NAD T-788 aangesloten. Luidsprekers: Martin Logan Motion SLM XLM voor, Motion XLM achter, B&W HTM 71S2 voor en REL 812 Subwoofer. Voor mijn HT beleving een fijn uitgebalanceerd systeem als het zijn werk doet. Ik zou Netflix en andere zoals Viaplay etc. via een DVD speler of mediabox kunnen aansluiten maar zijn dit niet allemaal noodoplossingen (goed bedoeld). En let wel, als ik TV signaal inschakel is lipsync. perfect. Als ik stream via de TV is lipsynchrone. perfect. Als ik weer overschakel naar TV gaat het fout. Is er iemand die met zijn set, maakt niet uit welke merk, dit ook ervaart? Ik denk het niet. Zonder versterker er tussen, dus met alleen de TV luidsprekers is alles perfect. Dus het probleem ligt ergens tussen de TV en de versterker communicatie. En daar het met meerdere versterkers problemen geeft, lijkt het dat er iets structureels in ieder geval in dit type TV niet normaal functioneert. In forums in de USA kwam ik dit met name met Sony ook tegen. Belangrijk voor mij en ik neem aan voor mede HT liefhebbers, is dat je graag optimaal geluid en beeld wilt hebben van je dierbare installatie. Als ik dit had geweten, had ik deze aankoop nooit gedaan. Maar wie gaat dit nu uit testen voor aankoop? Ik in de toekomst, maar dat is voor nu te laat. Ik koop graag na goed advies bij een zaak waar ik vertrouwen in heb en een merk waar ik vertrouwen in heb. En als er iets niet goed is of defect gaat, vertrouw ik er op dat het adequaat word opgelost. Vertrouwen in Smits Audio is er echter het vertrouwen in het wereldberoemde merk Sony word ernstig op de proef gesteld. Maar mij er bij neerleggen en blijven ergeren is ook geen optie. Dus heb ik mij ten einde raad aan jullie gewend. Jullie reacties en adviezen stel ik zeer op prijs.

HJ

Quote from: harway on July 23, 2022, 16:04:12
Ik ontvang TV signaal direct op de TV via de coax ingang. Ik hoef dus geen separate box te gebruiken welke eventueel wel beschikbaar is maar bij A-B vergelijk een duidelijk mindere kwaliteit weergave geeft. Voor de extra zenders miet ik een smartcard gebruiken middels een actuele CI module. Dus ook zonder card kan ik de "normale" zenders ontvangen.
Ik gebruik niet de TV luidspreker maar alleen het Audio systeem, daar alleen via goede Audioquest HDMI kabel tussen ARC out en ARC in de NAD T-788 aangesloten. Luidsprekers: Martin Logan Motion SLM XLM voor, Motion XLM achter, B&W HTM 71S2 voor en REL 812 Subwoofer. Voor mijn HT beleving een fijn uitgebalanceerd systeem als het zijn werk doet. Ik zou Netflix en andere zoals Viaplay etc. via een DVD speler of mediabox kunnen aansluiten maar zijn dit niet allemaal noodoplossingen (goed bedoeld). En let wel, als ik TV signaal inschakel is lipsync. perfect. Als ik stream via de TV is lipsynchrone. perfect. Als ik weer overschakel naar TV gaat het fout. Is er iemand die met zijn set, maakt niet uit welke merk, dit ook ervaart? Ik denk het niet. Zonder versterker er tussen, dus met alleen de TV luidsprekers is alles perfect. Dus het probleem ligt ergens tussen de TV en de versterker communicatie. En daar het met meerdere versterkers problemen geeft, lijkt het dat er iets structureels in ieder geval in dit type TV niet normaal functioneert. In forums in de USA kwam ik dit met name met Sony ook tegen. Belangrijk voor mij en ik neem aan voor mede HT liefhebbers, is dat je graag optimaal geluid en beeld wilt hebben van je dierbare installatie. Als ik dit had geweten, had ik deze aankoop nooit gedaan. Maar wie gaat dit nu uit testen voor aankoop? Ik in de toekomst, maar dat is voor nu te laat. Ik koop graag na goed advies bij een zaak waar ik vertrouwen in heb en een merk waar ik vertrouwen in heb. En als er iets niet goed is of defect gaat, vertrouw ik er op dat het adequaat word opgelost. Vertrouwen in Smits Audio is er echter het vertrouwen in het wereldberoemde merk Sony word ernstig op de proef gesteld. Maar mij er bij neerleggen en blijven ergeren is ook geen optie. Dus heb ik mij ten einde raad aan jullie gewend. Jullie reacties en adviezen stel ik zeer op prijs.

Je gebruikt een CI module waarin je een smartcard hebt neem ik aan? Mss eens een ander merk module proberen?
Je kan ook nog eea instellen denk ik, mss kun je dat ook proberen?

Ik heb wel eens iets soortgelijks gehad. Als ik dan schakelde tussen tuner en een app,(netflix bv) dan veranderde het.

Verstuurd vanaf mijn SM-G991B met Tapatalk

harway

Ik kan het proberen maar de module is niet nodig voor NPO, Rtl etc. Daar komt bij dat ze bij Smits deze test hebben uitgevoerd zonder module of card maar met een Ziggo ontvanger. Dus er zijn voordat dit topic is geopend al maanden onderzoek aan vooraf gegaan. Divere malen apparatuur terug naar fabrieksinstellingen, een officiële Sony technicus op bezoek gehad die het probleem constateerde maar het verder ook niet wist.  Etc. Etc.

harway

Beste HT leden. Zouden jullie in jullie set ook eens willen kijken of dit lipsync probleem voor komt. Bij testen met meer apparaten schijnt dit ook voor te komen.

Wel volgende volgorde aanhouden:

Kijk bv. Netflix 10 minuten of langer.
Geluid via hdmi arc tussen av versterker en tv.
Schakel dan over naar een tv zender, bv. RTL 4.
Geluid moet weer via de AV versterker lopen.
Ervaart iemand dan bij Rtl 4 of NPo of zo, lipsync problemen? Audio sneller dan beeld. Goed te zien bij dialogen.

Ben benieuwd naar jullie ervaring. Bvd.